Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-10-2008, 08:29
verlegenmeisje1
verlegenmeisje1 is offline
wat is t verschil tussen wiskunde ABCD?
ik d8 dat B t moeilijkst was...
en kan je in EM ook wiskunde B kiezen ipv A??
want de een zegt van wel en de ander van niet....
wie kan mij helpen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-10-2008, 10:11
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
De inhoud van de vakken wordt nader omschreven op http://www.fi.uu.nl/ctwo/
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 25-10-2008, 13:18
Tochjo
Avatar van Tochjo
Tochjo is offline
De opbouw van de verplichte wiskundevakken is C - A - B. Een beetje kort door de bocht kun je dan zeggen dat Wiskunde C het makkelijkst is en Wiskunde B het moeilijkst. Wiskunde C is bedoeld voor het profiel Cultuur en Maatschappij, Wiskunde A voor Economie en Maatschappij en Natuur en Gezondheid, en Wiskunde B is voor Natuur en Techniek. Wiskunde D is een zogeheten profielkeuzevak voor het profiel Natuur en Techniek en voor geen enkel profiel verplicht. Ik zou niet zeggen dat het moeilijker is dan Wiskunde B (misschien een klein beetje), maar vooral meer.

Het bovenstaande vind je ook terug in het schema HAVO en het schema VWO. Daaruit volgt ook dat je in het profiel Economie en Maatschappij ervoor kunt kiezen om Wiskunde A te vervangen door Wiskunde B.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2008, 16:40
verlegenmeisje1
verlegenmeisje1 is offline
oke, want mijn mentor zegt van niet, maar op internet staat van wel, en dat vind ik nogal lastig
Met citaat reageren
Oud 30-10-2008, 20:19
Tochjo
Avatar van Tochjo
Tochjo is offline
Het zou kunnen zijn dat je school de mogelijkheid niet biedt, bijvoorbeeld omdat het roostertechnisch te ingewikkeld is.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2008, 15:57
anneqwert
Avatar van anneqwert
anneqwert is offline
Ik vind die nieuwe ABCD-wiskunde vakken zo wazig Doe gewoon het oude wiskunde A(1/2) en B(1/2). Stuk beter systeem ^^
Met citaat reageren
Oud 02-11-2008, 17:54
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Ik vind die nieuwe ABCD-wiskunde vakken zo wazig Doe gewoon het oude wiskunde A(1/2) en B(1/2). Stuk beter systeem ^^
Je hebt gelijk dat het een wazig systeem is, maar ze zouden het even goed echte namen kunnen geven; of tenminste die letters logisch kiezen (als ik het zo lees is B het zwaarst, maar dat is niet te zien aan die naam). In België gaat het al ietsje beter: iedereen krijgt ongeveer hetzelfde in ASO (komt overeen met VWO), alleen het aantal uren verschilt. Dus een richting met veel uren ziet het veel uitgebreider, richtingen met weinig uren zien het heel oppervlakkig of het wordt gewoon aangehaald dat het bestaat.
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 03-11-2008, 18:10
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Je hebt gelijk dat het een wazig systeem is, maar ze zouden het even goed echte namen kunnen geven; of tenminste die letters logisch kiezen (als ik het zo lees is B het zwaarst, maar dat is niet te zien aan die naam).
Even een korte toelichting met betrekking tot de naamgeving: van 1968 tot 1987 werd aan het v.w.o. (voorbereidend wetenschappelijk onderwijs) in de 5e en 6e klas onderscheid gemaakt tussen wiskunde I, dat verplicht was en naast analyse ook kansrekening en mathematische statistiek bevatte, en wiskunde II, dat een keuzevak was en zich richtte op vectormeetkunde in het vlak en in de ruimte, en daarnaast ook matrices en determinanten van de 2e en 3e orde en een stukje lineaire algebra, toegespitst op meetkundige transformaties, behandelde. Omdat iemand die bijvoorbeeld psychologie ging studeren meer wiskunde moest kennen dan voor de studie noodzakelijk was, leidde dit tot het introduceren van het vak Wiskunde A, waarbij de nadruk in eerste instantie lag op een elementaire kennismaking van matrices en grafen, met daaraan toegevoegd kansrekening en mathematische statistiek en differentiaalrekening, zonder een formeel gebruik van de limiet. Verder werd Wiskunde B ingevoerd, dat met uitzondering van kansrekening en mathematische statistiek de oude leerstof van wiskunde I, met daaraan toegevoegd een stuk ruimtemeetkunde en vectormeetkunde in de ruimte, bevatte. Inmiddels is het stuk ruimtemeetkunde en vectormeetkunde in de ruimte uit het wiskunde B-programma geschrapt, evenals de limiet- en continuïteitsdefinitie voor functies en de integratietechnieken partieel integreren en integreren via de substitutiemethode. Toegevoegd zijn elementaire begrippen van rijen en reeksen en limieteigenschappen van rijen, en kansrekening en mathematische statistiek. Bij wiskunde A worden nu ook rijen behandeld, alsmede de limiet van de meetkundige reeks voor r<1, en komen ook differentievergelijkingen en lineair programmeren bij functies van maximaal 3 variabelen aan bod.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 05-11-2008, 14:37
Julie2607
Julie2607 is offline
het was tog juist zo dat D het moeilijkste was ..tog??
Met citaat reageren
Oud 05-11-2008, 15:04
Verwijderd
Citaat:
het was tog juist zo dat D het moeilijkste was ..tog??
Met citaat reageren
Oud 09-11-2008, 07:46
verlegenmeisje1
verlegenmeisje1 is offline
dankje
Met citaat reageren
Oud 11-11-2008, 13:36
Suusj
heej, hier wordt als enige verschil de moeilijkheidsgraad genoemd.
Maar hier meer:

A: vooral statistieken en procenten e.d. en kansberekening. En een heel klein beetje makkelijk B
B: vooral gedoe met xjes en ytjes en veel met grafische rekenmachine.
C: Inderdaad de makkelijke vorm, maar je hebt wel A én B. Maar allebei wat oppervlakkiger.
D: Is een extra vak, kan je bij mijn weten niet doen zonder dat je ook wiskunde B hebt.

dus wat er wordt gezegd over makkelijk en moeilijk: als je een grote hekel hebt aan kansberekening of procenten ofzo en je vind goochelen met x en y juist keigaaf dan hoeft B helemaal niet moeilijker te zijn!
Met citaat reageren
Oud 16-11-2008, 08:43
verlegenmeisje1
verlegenmeisje1 is offline
oke, is B ook met inhouden enz?? dat kan ik nii nml maar wil wel graag B doen
Met citaat reageren
Oud 16-11-2008, 21:22
schoen_zool
schoen_zool is offline
Inhouden? Je bedoelt dingen zoals goniometrie (driehoekswiskunde)? Met hoeken, tangens, sinus, cosinus, gelijkvormige driehoeken etc.?
Ja dat is ook onderdeel van wiskunde B.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2008, 17:17
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
oke, is B ook met inhouden enz?? dat kan ik nii nml maar wil wel graag B doen
Ruimtefiguren en de bijbehorende inhoudsformules komen alleen bij de havostof voor wiskunde B aan bod.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Wegwijzen & Voorstellen nieuwerd
Verwijderd
11 23-01-2011 14:01
Studeren Wiskunde A, B, C of D
Verwijderd
10 19-01-2011 16:41
Huiswerkvragen: Exacte vakken [WI] Uitwerkingen Moderne Wiskunde [ANSWER INSIDE]
system32
1 17-12-2010 13:42
Studeren Havo-Cultuur en Maatschappij
FERNANDEZ
4 26-02-2010 11:26
Algemene schoolzaken Wiskunde ABCDEFGHIJK etc?
Crimson
12 01-12-2006 14:01


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:59.