Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-04-2013, 17:20
Starbucks-
Starbucks- is offline
Hallo allemaal,

In chemie overal vwo deel 3 staat dat je voor zwakke zuren de volgende evenwichtsvoorwaarde mag hanteren:

[H3O+]2
-------------------
[HZ0] - [H3O+]

Mag dit in elk geval van een zwak zuur? Als ik het met de GR doe, krijg ik natuurlijk met intersect een heel nauwkeurig antwoord. Maar hoe doe ik dit zonder mijn GR?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-04-2013, 18:17
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Voor een zwak zuur mag dat inderdaad. Bedenk dat je bij het oplossen van een zwak zuur of een zwakke base altijd met een evenwichtsreactie te maken hebt, waarbij de zuur- of baseconstante maal de concentratie water de evenwichtsconstante bij dat evenwicht voorstelt.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 13-04-2013, 19:36
Verwijderd
Precies wat mathfreak zegt. Ik had hier 6 maanden geleden ongelooflijk moeite mee, maar na goed oefenen snap ik het nu volledig.

Het punt is dat je bij een zwakke zuur de ph moet berekenen met de concentratie van het h3o+ ion. Dat is logisch. Maar ik maakte de fout om gewoon de concentratie van het zwakke zuur te nemen, dus HZ. Dat mag je enkel doen bij sterke zuren. Dat was tenminste zo bij de meeste gevallen bij mij, omdat als een sterk zuur oplost in water het meteen al zijn h+ ionen afgeeft (behalve zwavelzuur!). In de reactie zie je dan ook een 1:1 verhouding waardoor de molverhouding hetzelfde is als het origineel aantal mol sterke zuur.

Die [h3o+] in je post stelt het aantal mol/liter NA het evenwicht voor.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2013, 11:50
ThomasJu
ThomasJu is offline
Zonder GR een vergelijking oplossen?
Dan moet je gewoon even bedenken wat je bij wiskunde allemaal geleerd hebt.

Wat doet intersect op je GR? Die stelt 2 vergelijkingen aan elkaar gelijk. y1 = y2
Als je dit dan schrijft zodat aan één kant 0 komt te staan kan je de vergelijking zo schrijven dat je hem met de ABC formule op kan lossen.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2013, 13:41
George
Avatar van George
George is offline
Hier gebruikten we daar een heel makkelijk stappenplan voor.
Stap 1: schrijf de gebalanceerde vergelijking op (duh).
Stap 2: maak een tabel met daarin de initiele concentratie, de verandering (als x), en de concentratie op het evenwicht (initeel min x)
Stap 3: invullen van de evenwichtsconcentraties in de vergelijking en daaruit x oplossen.
Stap 4: De concentraties berekenen door de initiele concentraties met x te verrekenen.
Stap 5: controleren via de evenwichtsvergelijking.
Met dank aan dit stappenplan het tentamen toendertijd foutloos gemaakt, dus werkt als een trein. Is eigenlijk hetzelfde als wat ThomasJu al vertelde, maar denk ik iets makkelijker te onthouden/toe te passen.
__________________
I am Jack's wasted life.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2013, 21:55
Starbucks-
Starbucks- is offline
Hartelijk dank voor jullie tips Ik begrijp het bijna.

Ik kan sowieso wil x van de totaal aantal punten bij zo'n vraag krijgen. Op het CE gebruik ik dan de intersect manier van mijn GR, maar zonder GR doe ik x verwaarlozen in de noemer en dan herhalen tot mijn uitkomst niet verandert. De ABC formule gebruik ik niet omdat 'ie te tijdrovend is.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
VWO Scheikunde 1
Linda1985
246 22-06-2005 22:22
VWO Natuur & Techniek
Bloedpropje
34 15-05-2005 14:32
Eindexamens 2005 Waarom laten ze bij (sommige) examens stof weg?
Verwijderd
41 18-04-2005 08:31
Verhalen & Gedichten De Wraak van de Bloedelfen (Hoofdstuk 2)
Ewuor
11 16-02-2004 19:35
Huiswerkvragen: Exacte vakken Scheikunde
JohnE
13 04-04-2003 23:31


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:51.