Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-02-2012, 18:00
vrrrieskist
vrrrieskist is offline
-

Laatst gewijzigd op 04-03-2012 om 22:30.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-02-2012, 18:20
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Ja, dat probeert je school inderdaad te voorkomen. Je wordt op je vingers getikt door de inspectie (als school dan) als de punten van de SE's 0,5 punt hoger liggen dan de punten bij de CE's.

Bovendien leren leerlingen met onvoldoendes extra hard voor hun CE, dan leerlingen met voldoendes. Het CE telt voor de helft van het eindcijfer mee, het SE ervoor minder. Dus ook om uiteindelijk op het hoogste resultaat uit te komen, kun je het beste je leerlingen in het begin wat omlaag duwen.

Verder zal je school ook heel graag willen dat het gemiddelde cijfer zo hoog mogelijk ligt, dus ze zullen niet expres zorgen dat de SE-cijfers hele punten achterliggen op de CE's. Het is trouwens ook niet verboden om de SE-cijfers veel lager te laten zijn dan de CE-cijfers (andersom wel dus), maar ik neem aan dat geen school dat expres zoveel lager zal maken dat ze er nadeel van ondervinden.

Dat er achteraf punten afgetrokken worden vind ik wel weer een beetje flauw, dan had je meteen van tevoren strenger moeten zijn. Dan straal je uit dat het niet uitmaakt hoe jullie scoren, want er zal toch wel een onvoldoende van gemaakt worden. Misschien kun je dat aankaarten, dat je niet achteraf nog een (negatieve) aanpassing van je cijfer wil en liever gewoon meteen van tevoren weet hoe streng iets wordt.

En verder merk ik ook wel dat ik het moeilijker vind om toetsen met eindexamenvragen te maken dan met vragen die ik al jaren maakte, maar dat is meer een kwestie van omschakelen. Er zijn echter wel (vooral bij natuurkunde, maar ook bij wiskunde) af en toe behoorlijke lage gemiddelden bij schoolexamens steeds, slechter dan bij toetsen, en ook dat 3/4 van de klas geen voldoende heeft.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 05-02-2012, 20:37
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Nou, bij ons op school wordt er nu ook steeds meer op gelet dat de SE niet te makkelijk worden gemaakt en komen ze er nu ook voor uit dat ze de cijfers een nu een beetje gaan proberen te drukken. Ik merk het wel een beetje, maar een erg groot effect heeft het niet (bij mij). Bij sommige schoolexamens merk je wel dat er eindexamenopgaven in zijn gestopt, maar bij andere lijken het wel de oriëntatieopgaven uit het werkboek.
Daarom hoop ik wel dat ik door mijn school goed op het eindexamen wordt voorbereid, want het moet niet zijn dat de SE's veel te makkelijk zijn en dan er op het eindexamen massaal gefaald wordt.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2012, 21:12
Winstanley
Winstanley is offline
Aan de ene kant is het goed dat je SE niet té makkelijk gemaakt wordt. Het is wel belachelijk dat de inspectie maar 0,5 punt als norm houdt. 1 punt vind ik dan redelijker. En 1 punt van je score aftrekken zoals jouw school, dat gaat al helemaal nergens over. Dan kan je je afvragen waarom we nog een SE hebben.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2012, 00:00
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Volgens mij mag dat niet eens? Sinds wanneer mag een school zelf een normering gaan opmaken? Volgens mij was dat alleen bij CE's. Om een redelijke normering op te stellen heb je een veel grotere groep nodig waarover je gemiddeldes gaat nemen. Sowieso snijdt je school zichzelf in de vingers als blijkt dat leerlingen die ergens bijv. een 7 voor zouden halen bij jullie een 5.5 krijgen en bij de CE's dan opeens een 8.0 (door het hardere leren).

Mijn school was daar heel transparant in, bij elk SE stond netjes hoeveel punten je kon halen en hoe je cijfer werd berekend.
__________________
Haters gonn' hate
Met citaat reageren
Oud 07-02-2012, 07:40
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:
Volgens mij mag dat niet eens? Sinds wanneer mag een school zelf een normering gaan opmaken?
Nou, sinds altijd? Alleen een Centraal Examen is dus centraal, de rest van de cijfers mag de school bepalen (zolang de SE"s maar niet te hoog worden).

Oh, en onze Cito luistertoetsen krijgen ook een centrale normering, maar je kan er als school ook voor kiezen een eigen normering aan te houden.

Citaat:
Sowieso snijdt je school zichzelf in de vingers als blijkt dat leerlingen die ergens bijv. een 7 voor zouden halen bij jullie een 5.5 krijgen en bij de CE's dan opeens een 8.0 (door het hardere leren).

Mijn school was daar heel transparant in, bij elk SE stond netjes hoeveel punten je kon halen en hoe je cijfer werd berekend.
Een school heeft waarschijnlijk wel ervaring van de jaren ervoor. Als ze vorig jaar net iets te hoog zaten met hun SE's, zullen ze dit jaar weer net wat strenger zijn en visa versa, denk ik.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Hoe was jij vroeger op school?
Verwijderd
50 24-01-2011 22:53
Eindexamens 2004 Voor mensen die klaar zijn met hun examens :D
heppygirl
52 05-06-2004 16:11


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:54.