Oud 09-03-2013, 21:52
Robin201998
Robin201998 is offline
Hey,

Ik doe momenteel Havo, ik zit in de 3e klas. Ik wil erg graag tandarts worden, of sowieso iets met de universiteit. Daarvoor moet ik dus VWO doen. Nou zit ik met het probleem, mijn cijfers zijn echt niet heel hoog. Als ik Natuur & Gezondheid kies, krijg ik als basisvakken Wiskunde A, Biologie, Scheikunde en Aardrijkskunde. Daarnaast nog Engels, Nederlands en eventueel een taal.

Gemiddeld sta ik voor Biologie een 6, voor Wiskunde een 5,7, voor Engels een 5,8, voor Nederlands een 7,2, voor Scheikund een 5,9 en voor Aardrijkskunde een 7,5.

Dat zijn niet echt hoge cijfers. Voor de rest ben ik echt helemaal niet goed in Frans, en Duits ben ik ook niet echt goed in. Nu is dus de vraag of ik wel VWO kan gaan doen? Dat als eerste. Hoe kan ik straks overstappen naar VWO?

Ten tweede, voor een tandartsenopleiding moet ik voldoen aan de numerus fixus. Hiervoor moet mijn eindexamencijfer op mijn VWO diploma een 8 of hoger zijn. Maar dat ga ik toch nooit redden zo? Dus betekent dat dat ik tandarts uit mijn hoofd kan zetten?

Ik zou het echt geweldig vinden als ik hier een goed antwoord op kan krijgen. Ik ben echt bang dat ik anders straks een beroep ga krijgen dat maar heel weinig verdient. Freelancen zou in de toekomst ook kunnen, daar verdien je ook veel geld mee, maar ook voor een vak om te freelancen moet je toch op z'n minst je VWO diploma hebben en dus over kunnen gaan naar de universiteit? Is er geen manier dat ik vanaf Havo zelf door kan stromen naar de universiteit, door eerst HBO te doen?

Mvg,
Robin
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-03-2013, 10:35
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Je zit nu nog maar in de derde klas van havo, dus zoveel kan er nog niet gezegd worden over je cijfers en of je daarmee het VWO aan zou kunnen. Om eerlijk te zijn denk ik wel dat je je cijfers richting het eindexamen havo toch een stukje op moet proberen te krikken, want als je na 5 Havo de overstap wil maken naar 5 VWO is het bij veel scholen zo dat je eindcijfers redelijk goed tot goed zijn (minimaal 7,5) en/of sterke aanbeveling en goedkeuring van je docenten.

Daarnaast, zoals al eerder gezegd, kun je nog niets over je toekomstige resultaten zeggen, al helemaal niet over je resultaten op het VWO. Het is wel zo dat, als je een goede kans wil maken om een medische studie binnen te komen, je inderdaad goede cijfers moet hebben. De numerus fixus kent verschillende lotingsklassen, waarbij je met hogere cijfers in een hogere lotingsklasse komt en je meer kans hebt om ingeloot te worden. Met een gemiddeld eindcijfer van afgerond een 8 of hoger (ik weet niet 100% zeker hoe dat zit) word je meteen toegelaten.

Kortom, het idee om tandarts te worden hoef je niet per direct uit je hoofd te zetten, maar ik zou er gewoon voor gaan en laten zien dat je het aankan en je prima hoge cijfers kunt halen
Met citaat reageren
Oud 10-03-2013, 12:39
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Dat zijn niet echt hoge cijfers. Voor de rest ben ik echt helemaal niet goed in Frans, en Duits ben ik ook niet echt goed in. Nu is dus de vraag of ik wel VWO kan gaan doen? Dat als eerste. Hoe kan ik straks overstappen naar VWO?
Je zou de havo kunnen afronden met Natuur en Gezondheid, en na het behalen van je eindexamen overstappen naar 5 VWO. Maar als je maar een zesje staat voor scheikunde en biologie weet ik niet of je N&G kunt overstappen. Liggen die vakken je wel? Scheikunde, biologie en natuurkunde (natuurkunde is vereist voor toelating tot de bachelor Tandheelkunde!) zijn echt vakken waar je gevoel voor moet hebben.
Een andere route is een HBO-diploma of propedeuse halen, maar dan moet je de certificaten voor de N&G vakken + natuurkunde (of N&T + biologie) nog los behalen.

Citaat:
Ten tweede, voor een tandartsenopleiding moet ik voldoen aan de numerus fixus. Hiervoor moet mijn eindexamencijfer op mijn VWO diploma een 8 of hoger zijn. Maar dat ga ik toch nooit redden zo? Dus betekent dat dat ik tandarts uit mijn hoofd kan zetten?
Zo werkt de centrale selectie niet, met een 8 heb je direct toegang, maar met lager dan een 8 loot je met de andere studenten mee. Dus als je minder dan een 8 gemiddeld staat zijn je kansen niet verkeken.
In Amsterdam is (op dit moment) alleen een centrale selectie, maar in Nijmegen kun je ook meedoen aan de decentrale selectie, dat wil zeggen dat de kandidaten door de universiteit zelf worden geselecteerd. Let er op dat hier nog het een en ander aan kan veranderen voordat jij je diploma hebt.

Citaat:
Ik zou het echt geweldig vinden als ik hier een goed antwoord op kan krijgen. Ik ben echt bang dat ik anders straks een beroep ga krijgen dat maar heel weinig verdient. Freelancen zou in de toekomst ook kunnen, daar verdien je ook veel geld mee, maar ook voor een vak om te freelancen moet je toch op z'n minst je VWO diploma hebben en dus over kunnen gaan naar de universiteit? Is er geen manier dat ik vanaf Havo zelf door kan stromen naar de universiteit, door eerst HBO te doen?
Wat een onzin, met een hbo-diploma kun je net zo goed heel erg goed verdienen. Het ligt er meer aan in welke sector je terecht komt, wat je daadwerkelijk gaat doen, hoe de baankansen en economie op dat moment is, en hoe goed jij in je werk bent, wat je salaris uiteindelijk wordt.
Daar komen dus heel veel factoren bij kijken, maar ga er maar van uit dat je met de meeste HBO en universitaire diploma's een prima salaris zult verdienen. Niet met alle, maar er zijn ook een hoop universitair geschoolde mensen die matig verdienen.

En als je wil freelancen (waarin? in welk vakgebied) zul je ook gewoon aantoonbare kwalificaties nodig hebben (aka een diploma) én werkervaring. Een VWO-diploma is leuk en aardig, maar je komt er niet ver mee op de arbeidsmarkt, je hebt meer aan een HBO of universitair diploma. Freelancen verdient overigens niet per definitie erg goed, er zijn een hoop zzp'ers die in moeilijke economische tijden heel lastig rondkomen. Hun tarieven zijn misschien hoog, maar dat komt omdat ze naast hun eigen loon ook alle andere kosten voor hun bedrijf moeten betalen, die normaal de werkgever op zich neemt.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 10-03-2013, 13:52
Robin201998
Robin201998 is offline
Ik ben niet echt goed in natuurkunde, vind het ook niet eens echt een interessant vak, maar super moeilijk vind ik het dan weer niet. Uiteindelijk voor de studie tandheelkunde zelf, heb je toch niet heel veel biologie, scheikunde en wiskunde nodig volgens mijn broer die de studie voor optometrist volgt. N&T wordt moeilijk want ik sta maar een 6 voor wiskunde afgerond. Je moet daar een 7 voor staan. Is natuurkunde echt een vereiste voor tandheelkunde? Dan lijkt het mij het beste als ik N&G + Natuurkunde kies. Is het toevallig ook een vereiste om een taal te kiezen als ik straks VWO wil gaan doen? En ik kan wel eerst HBO en dan universiteit doen?

Echt bedankt!
Met citaat reageren
Oud 11-03-2013, 11:59
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Eh, je broer die optometrist wordt weet hoe de studie tandheelkunde in elkaar zit? Een optometrist heeft weinig met tanden te maken.

Ga er maar van uit dat je zeker biologie (het is niet voor niets tandarts, je hebt kennis van de werking van het menselijk lichaam nodig) en vooral scheikunde (bij vullingen komt bijvoorbeeld chemie kijken) nodig hebt. Daarnaast is wat jij op het middelbaar aan biologie, natuurkunde en scheikunde leert heel erg basaal, en dat moet je toch echt beheersen voordat je ook maar iets gaat doen op universitair niveau, zodat daar niet alles opnieuw moet worden uitgelegd. Natuurkunde heb je ook gewoon nodig, tandarts is naast het medische aspect ook een heel technisch beroep.

Niet om het een of ander hoor, maar heb je eigenlijk wel een idee wat tandarts zijn inhoudt en wat een tandarts doet, of doe je het alleen voor het geld?
__________________
you're not my demographic

Laatst gewijzigd op 11-03-2013 om 12:05.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2013, 12:03
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Is het toevallig ook een vereiste om een taal te kiezen als ik straks VWO wil gaan doen? En ik kan wel eerst HBO en dan universiteit doen?

Echt bedankt!
Taal te kiezen? Volgensmij moet je op het VWO zowel Frans als Duits doen, dus dan valt er weinig te kiezen...

En je kunt HBO en daarna uni doen ja, maar voor sommige universitaire eisen gelden aanvullende toelatingseisen, zie mijn eerdere post.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 11-03-2013, 19:29
faithfully
faithfully is offline
Nee hoor! Je moet Nederlands, Engels en 1 vreemde moderne taal (Spaans, Frans, Duits) doen.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2013, 20:22
speelgoedgitaar
speelgoedgitaar is offline
Waarom wil je tandarts worden?
Met citaat reageren
Oud 21-03-2013, 16:55
floooorrrr
floooorrrr is offline
Je moet sowieso een vreemde taal hebben op het VWO. Het klinkt heel hard misschien wat ik zeg, maar echt.... Het wordt lastig!! Als je nu al moeite hebt met natuurkunde en scheikunde moet je je afvragen of je het redt in de bovenbouw. Kijk, nu wordt er nog scheikunde en natuurkunde gegeven aan élke leerling op het vwo (en havo)... De bedoeling hiervan is dat je kennismaakt met het vak en het vak wordt op deze manier gegeven dat iedereen de stof kan begrijpen! Kies je voor scheikunde en natuurkunde in je vakkenpakket, dan wordt er dus van je verwacht dat je toch iets beter bent... Anders kies je er niet voor. Je zou inderdaad op havo kunnen overstappen, je havodiploma halen en daarna weer doorstromen naar vwo. Je hebt dan meer tijd om jezelf te verbeteren in de vakken en meer kans op hogere cijfers voor de numerus fixus... Je bent toch nog jong genoeg, dus of je nu een paar jaartjes extra op school zit maakt ook niet gek veel uit. Of je probeert het op vwo, maar dan kan de kans zijn dat je op je tenen gaat lopen... En uiteindelijk je droom om tandarts te worden in duigen ziet vallen, en dat zou wel heel erg jammer zijn. Van vwo naar havo, propedeuse behalen en dan uiteindelijk tandheelkunde kan natuurlijk ook. Je zou dan in principe vier jaar lang mee kunnen doen aan de loting (want die geldt er denk ik?) en vier keer kans kunnen maken op een plekje bij tandheelkunde!
Maar kies vooral waar jij je het fijnst bij voelt, het is niet leuk om dagen lang te moeten blokken voor vakken... En hoe graag je dan ook tandarts wil worden, er zijn ook andere hele leuke beroepen... Waar je misschien minder hard voor hoeft te werken, maar je het alsnog als een superleerzame studie ziet.
Succes met kiezen!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Lastige profielkeuze!
Commander2
1 04-02-2014 21:01
Studeren Welk profielkeuze?
MsJador
10 09-02-2011 18:33
Studeren profielvraag
profieltje
12 17-10-2008 19:46
Algemene schoolzaken vraag..!
DiarY
12 22-11-2006 21:37


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:47.