Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-11-2004, 08:51
Valentijn
Valentijn is offline
Voor altijd slapen

Islam-extremisten versus 'tolerant' Nederland


Laten we voorop stellen dat ik geen kenner ben. Geen Islamoloog, Problemoloog, Oplossingoloog of welke andere –loog dan ook. Niet iemand die er jaren voor gestudeert heeft om problemen in de maatschappij te onderzoeken. Niet iemand die twee keer modaal verdient om ons land in goede banen te leiden. Niet iemand met een verantwoordelijke functie (en een slecht charisma, dito kapsel en dito bril). Niet iemand die vanwege een jarenlange geloofsovertuiging zo overtuigd en wijs is geworden dat ik een antwoord op alle vragen weet. Dat ben ik allemaal niet.

En toch heb ik gelijk.

En u ook. En ieder ander ook. Want je mag hier in Nederland denken wat je wil denken en dit ook uiten. Of is dit laatste een beetje aan banden gelegd de laatste tijd? Durft u nog wel te zeggen wat u denkt? En sowieso, als u zegt wat u denkt, is dit dan werkelijk wat u denkt? Niet opgelegd vanuit uw geloofsovertuiging. Niet een denkbeeld dat is opgedrongen door de media of uw gebrek aan kennis. En vooral niet iets wat u denkt omdat anderen het ook maar denken. Want zo gaat het. Als ene Pim het gedacht zou hebben, is de kans groot dat u het ook zou denken. Hou toch op.

En wat u dan denkt, durft u dat ook te zeggen? Op welke wijze dan ook? Tegen wie dan ook? Op welk moment dan ook? Zal ik u wat zeggen? Ik denk niet dat u dat durft. En als u het al durft dan doet u het niet. Er zijn maar weinig mensen in dit land, die openlijk het debat aan durven gaan. Die openlijk hun punten duidelijk maken aan de personen die het moeten horen. Want dat is ook nog een punt. Erg fijn als je iets denkt en iets wil zeggen maar als het niet aankomt bij de doelgroep dan is alles voor niets geweest.

Zou Theo weten op wie hij zich richtte? Zou hij weten wie hij daadwerkelijk bereikte met zijn geraas en getier? Ik heb erg om zijn columns gelachen. Ik heb vaak gedacht:”Kan dit wel? Is dit nu nodig?”. Maar vooral dacht ik:”Is dit effectief?”
Ik denk het niet. En ook denk ik dat je niet alles moet zeggen wat je denkt. Maar je moet wel alles “kunnen” zeggen. Dat dan weer wel.

Je moet echter beseffen wat de consequenties van je boodschap zijn. Als je iemand consequent uitscheld voor “geitenneuker” moet je beseffen tegen wie je dat zegt en wat je hiermee zal bereiken bij deze doelgroep. Natuurlijk wil je dat mensen gaan nadenken over het idee erachter. Dat de Islam ongeveer op het niveau zit als het Christendom rond de kruistochten in de middeleeuwen. Rond de tijd van de ketters en de brandstapels. Maar denk dan na dat je met het getier juist diegene wakker maakt die verbaal niets te melden hebben. Die een gigantische apathie vertonen als het gaat om zoeken naar duidelijke argumenten. Die niet beseffen dat sommige mensen hun zogenaamd heilige grond even “niet-heilig” vinden als het industrieterrein om de hoek. Omdat ze niet geloven in de ideeen van anderen maar juist weer in andere dingen.

En het probleem ligt ook niet alleen bij de onkunde in de communicatie van de tolerante mens. Bij degene die het debat wil aangaan en die openstaat voor discussie. Het probleem ligt in de eerste plaats bij de niet tolerante mens. En als ik eerlijk ben zijn de minst tolerante mensen in Nederland toch echt de Islam-Extremisten. Waarom deze groep tolerant zou moeten zijn naar onze maatstaven, normen, waarden en wetten? Omdat ze zich in een gebied bevinden dat ze (vaak) vrijwillig uitgekozen hebben. Ze hebben ervoor gekozen om Nederlander zijn. En natuurlijk mag je denken en uiten wat je wil maar men moet beseffen dat als je iets wilt bereiken dit in een vrije en tolerante democratie nu eenmaal gepaard gaat met een discussie. Met een debat.

Maar stiekem zijn wij te losjes geweest. Stiekem hebben we eerst gezegd dat iedereen mag doen wat hij of zij wil. Hebben we in feite gezegd dat niets een probleem is in dit vrije en tolerante land. En als blijkt dat we de controle kwijt zijn, dan is het ineens niet meer zo leuk. Is dit dan de schuld van onze gasten? Is het onze schuld? Ik denk van beiden. Aan het feit dat het onze schuld is, daar kunnen we nu weinig meer aan doen. Er moet dus water bij de wijn komen.Op dit moment kun je de Nederlandse maatschappij vergelijken met een glas stevige goede wijn. En de moslimwereld is in feite een bijna droge oceaanbodem. Je begrijpt dat het verdomd veel tolerantie zal moeten gaan regenen willen we het glas wijn van water voorzien.

En het nare is mensen, dat volgens een goede etiquette het water en de wijn apart geserveerd worden. Als het aan mij lag dronk ik het glas wijn in ene leeg, ad fundum.

En dan voor altijd slapen, hier ver, erg ver vandaan...




-----------

Is er wel een oplossing?
En willen wij die oplossing?
En hoe gaan we die oplossing bereiken?
Ik wil wel...maar het kan nog wel een tijdje duren lijkt me zo....wat jullie?

WAT VINDEN JULLIE??????

Tataa!
__________________
"In het holst van de nacht gebeuren de vreemdste dingen in het leven van een gepassioneerde volkszanger" (1845:William Sheffield, filosoof)

Laatst gewijzigd op 16-11-2004 om 13:59.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-11-2004, 15:08
Verwijderd
Zo afgezaagd...
Met citaat reageren
Oud 16-11-2004, 16:13
Valentijn
Valentijn is offline
Sorry, ik zal er inderdaad niet ALWEER over beginnen...
__________________
"In het holst van de nacht gebeuren de vreemdste dingen in het leven van een gepassioneerde volkszanger" (1845:William Sheffield, filosoof)
Met citaat reageren
Oud 17-11-2004, 09:54
Eye of Sauron
Avatar van Eye of Sauron
Eye of Sauron is offline
op zich leuk geschreven, maar ik wordt een beetje moe van dat onderwerp, dus ik heb 'm niet afgelezen. Er wordt al genoeg over gezeikt in de krant en op TV, en een oplossing komt er toch niet....
__________________
In war there is only one favorable moment. The greatest talent is to know it. - Napoleon Bonaparte
Met citaat reageren
Oud 17-11-2004, 10:14
Verwijderd
Ik heb alleen de eerste alinea gelezen omdat er een ronkende bus op me staat te wachten buiten, maar ik moest erg lachen om 'Niet iemand die er jaren voor gestudeert heeft'. Waarschijnlijk compleet per ongeluk, maar het is geweldig om in een zin waarin je zoiets zegt zo'n elementaire spelfout te maken.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 17-11-2004, 12:59
Valentijn
Valentijn is offline
Waarschijnlijk niet
__________________
"In het holst van de nacht gebeuren de vreemdste dingen in het leven van een gepassioneerde volkszanger" (1845:William Sheffield, filosoof)
Met citaat reageren
Oud 17-11-2004, 13:51
Millroy
Avatar van Millroy
Millroy is offline
Of waarschijnlijk wel en zeg je waarschijnlijk niet met zo'n alleraardigst rollend oogje om je fout snel snel te verbeteren?
Waarschijnlijk...
__________________
I can say what I want to, even if I'm not serious. Just kidding!
Met citaat reageren
Oud 17-11-2004, 16:34
Verwijderd
Citaat:
Millroy schreef op 17-11-2004 @ 14:51 :
Of waarschijnlijk wel en zeg je waarschijnlijk niet met zo'n alleraardigst rollend oogje om je fout snel snel te verbeteren?
Waarschijnlijk...
Ontopic:
Offtopic: Millroy, moppie, je bent er weer!(?) <3!
Met citaat reageren
Oud 18-11-2004, 12:19
Valentijn
Valentijn is offline
__________________
"In het holst van de nacht gebeuren de vreemdste dingen in het leven van een gepassioneerde volkszanger" (1845:William Sheffield, filosoof)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Mijn condoleances aan iedere Nederlander met verstand
waaromniet?
123 16-05-2002 20:45


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:20.