Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-04-2007, 18:33
Verwijderd
We zijn voor en ik ben eerste spreker. Dit is ong wat ik heb voorbereid. Het probleem is alleen dat ik maar 2 argumenten heb. Alles wat ik nog meer verzin, lijkt teveel op wat ik al heb.
Weet iemand misschien nog één argument voor me? Of zijn twee argumenten wel genoeg?
En.. is mijn betoog ook een beetje goed voor een voldoende?




Geachte opponenten, geachte juryleden

Veel jongeren hebben het tegenwoordig maar makkelijk. Ze houden zich bezig met uitgaan, ze maken af en toe hun huiswerk en sommigen hebben nog een bijbaantje voor extra geld.
Het probleem is, dat deze jongeren niet er niet goed bij stil staan dat niet iedereen zo’n luxe leventje heeft. Hierdoor ontstaan vooroordelen over arme landen, namelijk dat alle mensen die niet werken lui zijn. Laat dat nou het begin zijn voor extreem-rechtse opvattingen.
Het ernstige van deze situatie is dat het om jongeren gaat die over een paar jaar stemrecht zullen hebben. Ze denken niet verder dan hun neus lang is, en zullen stemmen op politieke partijen die alleen maar haat zaaien in Nederland. Hierdoor komen groepen mensen tegenover elkaar te staan en zal Nederland in een spiraal van geweld terecht komen.

Scholieren leven dus hun eigen verwende leventje en hebben dus totaal geen gevoel van maatschappelijke verantwoordelijkheid. Ze weten niet waarom de vluchtelingen hun land moeten verlaten en denken alleen maar dat het profiteurs zijn. Het huidig beleid lost dit probleem niet bepaald op. Sterker nog, er zijn zelfs politieke partijen die dit eenzijdige beeld in stand houden.

Het is goed voor de ontwikkeling van jongeren om ook eens stil te staan bij de problemen van andere mensen. Dit verbreedt hun horizon en draagt bij aan hun maatschappelijke realiteitszin. Daarom moeten scholieren verplicht een stage van drie maanden lopen bij een maatschappelijke instelling.

Ik zal hiervoor 2 argumenten geven.

Ten eerste, het verplichte karakter van de stage is goed. Anders gebeurt er niks. Scholieren moeten inzien dat een groot deel van de maatschappij om vrijwilligerswerk draait. Bovendien leren ze dan dat het prettig is om iets voor een ander te doen, leren ze zich te houden aan afspraken en verantwoordelijkheid te nemen

Ten tweede, maatschappelijke organisaties hebben op dit moment een flinke tekort aan personeel. Dit probleem is gelijk opgelost als alle scholieren drie maanden lang stagelopen bij een maatschappelijke instelling.

Scholieren moeten dus verplicht een stage van drie maanden volgen bij een maatschappelijke instelling. Dit plan is makkelijk uitvoerbaar. Bij de ontwikkelingsorganisaties bestaat er al een systeem voor het begeleiden van vrijwilligers. Het kost niet veel moeite om die organisaties in te richten op grotere groepen scholieren. De kosten hiervoor kunnen gedragen worden door de bestaande fondsen voor ontwikkelingshulp. Bovendien kan de VN nog bijspringen.

Deze oplossing is ook erg doeltreffend. Als de scholieren zelf hebben ervaren hoe de omstandigheden in een arm land zijn, zullen ze beseffen dat armoede ontstaat door verschillende factoren en dat het niet de schuld van de bevolking is.
Je kan de scholieren er wel een boek over laten lezen, maar het allemaal zelf van dichtbij meemaken is een betere manier om tot het juiste inzicht te komen.
Kortom, wij vinden dat scholieren verplicht drie maanden een stage moeten lopen bij een maatschappelijke instelling. Het is goed voor hun horizonsverbreding en zal uiteindelijk een tweedeling in Nederland voorkomen.
Dus kijk verder dan je neus lang is. Draag je steentje bij en werk zelf aan een betere wereld.

Bedankt voor de aandacht.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:31.