Oud 08-04-2015, 02:14
Rikje18
Avatar van Rikje18
Rikje18 is offline
Gisteravond hebben wij onze oudste hond, een bouvier, in moeten laten slapen vanwege een maar al te nare bekende ziekte.. Kanker.

Wanneer ik vanochtend, nogsteeds in verdriet, besloten had wat geruststelling te zoeken op het internet door wat artikelen over de ervaringen van anderen te lezen, las ik al gauw dat huisdieren toch wel thuis ingeslapen konden worden. Hierdoor ben ik alleen nog maar verdrietiger geworden. Het was al vervelend dat ze bang was op haar laatste moment, nu bljikt het ook nog eens dat ze een heel ander einde van haar leven kon hebben. Ik voel me er heel erg kut door.

Nu is mijn vraag, zoals de titel al zegt, doen veel dierenartsen dit (euthanasie thuis laten plaatsvinden)? Hadden we een dierenarts kunnen vinden/moeten zoeken die dit wel deed, of had onze dierenarts dit waarschijnlijk wel gedaan? Of is dit juist nog erg gevarieerd?

Ik begrijp dat ik het hiermee misschien juist erger maak voor mijzelf, maar ik wil het toch graag weten in verband met onze jongste, nog levende, hond. Wel graag antwoorden naar waarheid, hoe hard die misschien ook is.

Aanvulling:
Het werd een paar maanden geleden geconstateerd dat onze hond blaaskanker had, waarna er dagelijks pijnstillers gegeven moesten worden. Elke week duurde het plassen langer en werd de hoeveelheid minder. Vorige week donderdag was het uiteindelijk tot het punt gekomen dat ze alleen nog maar in druppeltjes plaste waarbij ze soms ook slijm loosde en observeerbaar pijn leed.

Diezelfde dag nog kreeg zij een hogere dosering pijnstillers. Het verergerde heel snel. Tot gisteren hebben wij nog een paar vervelende maar toch ook mooie dagen met haar kunnen besteden.

Na het erover gehad te hebben hoe we het liefste onze hond in wilden laten slapen waren we het er mee eens dat het thuis het mooiste zou zijn in verband met de angst die onze hond had voor de dierenarts. Maar volgens mijn ouders kon je hond thuis niet ingeslapen worden. Dit is "altijd al zo geweest" en "logisch" zeiden mijn vader, moeder en eerste broer. Hier ging ik mee akkoord, al vond ik het moeilijk voor te stellen dat dit niet zou kunnen, wat ik ook duidelijk tegen mijn ouders en broer gezegd heb.

Langzaam stapten ik, mijn vader, mijn moeder, mijn tweede broer en mijn hond met haar staart tussen haar benen de dierenkliniek binnen, waarna wij vervolgens werden doorverwezen naar een behandelkamer.

Aangekomen in de behandelkamer kreeg onze nogsteeds bange hond, na een korte uitleg van het process, al snel een prikje, waarna ze op de vloer is gaan liggen met nogsteeds haar staart tussen haar benen, en werd kort na de prik ingeslapen. We hebben haar begraven. Ze was onze eerste hond, dit was een vreselijke rot ervaring en ik ben er nog erg verdrietig van.
__________________
You don't wanna be who others want you to be. Be yourself, live your life the best you can. Everyone has their ups & downs.

Laatst gewijzigd op 08-04-2015 om 02:29.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-04-2015, 10:36
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Wat vreselijk naar dat je hond is ingeslapen! Het is logisch dat je zo verdrietig bent, je hond is en groot onderdeel van je leven. De dood van een huisdier kan een rouwproces teweeg brengen die niet onderdoet van die bij de dood van een mens, en iedereen die anders beweert is een zeekoe.

Of dierenartsen euthanasie aan huis doen, verschilt heel erg per praktijk en ligt ook vaak aan het gebied waar je woont. Als dierenartsen het al doen aan huis, moet je er vaak specifiek om vragen. Sommige dierenartsen doen het alleen in uitzonderlijke gevallen of binnen een straal van een x aantal kilometers van de praktijk.
Thuis euthanaseren kan heel mooi lijken, maar als het dier bij de dierenarts bang is, zal dat thuis niet veel beter zijn. Het is dan alleen de rit ernaartoe en het wachten in de wachtkamer wat hem wordt bespaard. Als de dierenarts er eenmaal is, zal het dier vaak toch wel bang worden. De dierenarts ruikt en klinkt namelijk precies hetzelfde als in de kliniek.

Heel veel sterkte!
Met citaat reageren
Oud 18-05-2015, 12:35
Vila
Vila is offline
Citaat:
Wat vreselijk naar dat je hond is ingeslapen! Het is logisch dat je zo verdrietig bent, je hond is en groot onderdeel van je leven. De dood van een huisdier kan een rouwproces teweeg brengen die niet onderdoet van die bij de dood van een mens, en iedereen die anders beweert is een zeekoe.

Of dierenartsen euthanasie aan huis doen, verschilt heel erg per praktijk en ligt ook vaak aan het gebied waar je woont. Als dierenartsen het al doen aan huis, moet je er vaak specifiek om vragen. Sommige dierenartsen doen het alleen in uitzonderlijke gevallen of binnen een straal van een x aantal kilometers van de praktijk.
Thuis euthanaseren kan heel mooi lijken, maar als het dier bij de dierenarts bang is, zal dat thuis niet veel beter zijn. Het is dan alleen de rit ernaartoe en het wachten in de wachtkamer wat hem wordt bespaard. Als de dierenarts er eenmaal is, zal het dier vaak toch wel bang worden. De dierenarts ruikt en klinkt namelijk precies hetzelfde als in de kliniek.

Heel veel sterkte!
En laat dat nou de grootste stressfactor zijn.

TS, heel veel sterkte. Mijn tip is om afleiding te zoeken, ga naar vriendinnen/vrienden, ga je kamer opruimen/schoonmaken met een vrolijk muziekje, spelen met je jongste hond, tv kijken, etc
Met citaat reageren
Oud 25-06-2015, 12:10
gymgurl
gymgurl is offline
Wat erg voor je!
Ik had zelf ook twee katten en die hebben we allebei ook thuis laten inslapen.

Heel veel sterkte verder x
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:48.