Oud 20-07-2006, 21:03
Rita Pavlovic
Avatar van Rita Pavlovic
Rita Pavlovic is offline
Wit is de kleur van het rouwen

Het is volle maan en je gaat nog niet naar huis, er zijn nog
honderdduizenden plekken waar ik je niet heb kunnen kussen.
Rust in mijn armen en wees niet bang: alles is gegeven,
niet ontnomen (zoals hij dacht) en ondertussen wiegt de wind ons wel in slaap.

Morgen zou ik ophouden met leven. En morgen verven ze mijn handen
hennazwart. Mijn bloedend rode sari ligt te wachten op mijn heupen,

maar mijn lichaam ligt te wachten op mijn hart: “Spijt is voor de zwakken.”
Het doet alleen maar pijn dat je niet naast mij komt te liggen in mijn graf.

Ik weet niet wat ze nu doen, weet niet hoe ze zullen reageren,
maar ik kan ze nu al horen huilen, hoor ze roepen van waarom.
Maar met geen enkel ander bruidskind zou ik nu nog willen ruilen:
in de klauwen van de dood slaapt het gemoedelijker dan erbuiten.
__________________
Tem me dan als je kan, je kan me toch niet krijgen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-07-2006, 21:19
Verwijderd
Ik ben niet zo goed in onderbouwen, maar ik vind hem erg mooi.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2006, 23:54
Orpheus
Orpheus is offline
Geweldig.

Pakkend geschreven door een sneldraaiend metrum- gebruimakend van een goede binnenrijm en klankenspel.
Onverwachte wendingen, een prachtig onderwerp en schrijversstrelend (nieuw woord - Van Dale opgelet) woordgebruik.

En haakjes - joehoe.
__________________
Naamloos kun je niet schuilen// Het pseudoniem is gelogen vandaag.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2006, 17:28
LiefsvanHier
Avatar van LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Ik vind het middenstuk echt heel heel heel heel heel, nou ja heel erg mooi. De rest vind ik niet zo, hoewel ik het einde dan wel beter vind dan je begin. Het weet mij heel erg te boeien en je rijm is heel mooi. Ik vind het alleen jammer dat het begin voor mij zo los lijkt te staan van de rest.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2006, 17:32
Verwijderd
Komt mij wat te pretentieus en sentimenteel over. En ik snap de boodschap niet.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2006, 17:17
lastig
lastig is offline
" Bloedend rode sari"

Dat snap ik niet, klinkt ook een beetje vreemd vind ik. Bloedrood ok, maar bloedend rood? Wel goed voor het ritme trouwens.

Leest goed, af en toe is het echt prachtig(sari heupen, lichaam hart overgang ) en voor de rest is het 'maar' heel mooi. Het loopt heerlijk, wat erg knap is gedaan ondanks die lange regellengtes. Eigenlijk niks op aan te merken, behalve dat van die sari dan. Goed .
Met citaat reageren
Oud 23-07-2006, 22:33
Lavender
Avatar van Lavender
Lavender is offline
Ik hou vooral van het ritme dat ik telkens in je gedichten terug vind. Het geheel van klankenspel, metrum, rijm hangt ook mooi samen.
De eerste strofe bouwt mooi op - mij lijkt het helemaal niet los te staan. Knap dus.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2006, 10:39
Orpheus
Orpheus is offline
Nog een keer gelezen. En nog een keer. En nog een keer.
__________________
Naamloos kun je niet schuilen// Het pseudoniem is gelogen vandaag.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2006, 19:35
Rita Pavlovic
Avatar van Rita Pavlovic
Rita Pavlovic is offline
Bedankt voor de reacties allemaal.

Lastig, dat 'bloedend' slaat op het bloeden van de bruid op de eerste huwelijksnacht. Dus niet zomaar 'bloedrood', maar 'bloedend rood'. En Bardamu, jammer dat je het niet leuk vindt. En er zit geen boodschap achter, ik vind niet dat elk verhaal/gedicht per se een boodschap hoeft te hebben.
__________________
Tem me dan als je kan, je kan me toch niet krijgen
Met citaat reageren
Oud 25-07-2006, 21:04
Verwijderd
Och. Ik ben me al weer heel fel bewust van de schrijfsels die ik heb gemist mijn afgelopen vakantie! (En erg blij ze nu terug te kunnen lezen al zal ik niet op alles reageren omdat ik niet te veel wil up'pen maar dan kan ik het misschien wel PM'en als je dat wilt )


Verder: wat een goed gedicht - het komt op mij over als doordacht, en dat vind ik altijd wel fijn. Met veel mooie rijmen en vondsten!
Al vraag ik me af of het 'kind' (de vrouw?) nu wel of niet doodgaat, of iets, ik ben een beetje verward maar dat komt misschien ook wel door de hele dag in de auto zitten en dan alles bij willen lezen en commentaren willen geven (A).


Persoonlijk vind ik 'bloedend rode sari' juist goed passend. Of is het graf het bed waar ze in achterblijft met herinneringen?

Nuja, in ieder geval: mijn bewondering (weer eens) voor jouw schrijven!
Met citaat reageren
Oud 28-07-2006, 20:35
Verwijderd
Heel mooi
Met citaat reageren
Oud 28-07-2006, 21:20
G. -
Avatar van G. -
G. - is offline
Mooi. Bij de eerste keer lezen merkte ik nog strubbelingen maar na 3 keer lezen en doorgronden snap ik alles en zijn de strubbelingen vergeten..
__________________
Mijn kartonnen excuses, mijn kunsthart
Met citaat reageren
Oud 18-08-2006, 20:26
Reynaert
Avatar van Reynaert
Reynaert is offline
Ik vind dit heel erg mooi. Het loopt, het vloeit en het stroomt maar door totdat je bij het einde bent en weer bij het begin begint. Ik vind het knap hoe je o.a. de thematiek van de dood in je gedicht bespreekt, zodat je de wanhoop van de bruid bijna op je huid kan voelen. Bij veel gedichten heeft die thematiek al snel iets 'gemaakts' of slaat het niet de juiste toon aan, wordt het onbedoeld te soft of te hard weergegeven, maar hier is het precies goed. En de eerste strofe is in al haar eenvoud zo lief dat je er verliefd op zou worden. Maar de kwaliteit blijft het hele gedicht door gehandhaafd, er is bijna niets wat ik zou willen veranderen. Ik snap alleen de toegevoegde waarde van (zoals hij dacht) in de eerste strofe niet, kun je me dat uitleggen? Oh en henna is toch niet zwart maar roodbruin? Maar goed, dat zijn futiliteiten. Ik zou graag méér lezen!
Met citaat reageren
Oud 18-08-2006, 21:46
Verwijderd
Ik kan me alleen maar aansluiten bij bovenstaande reacties.
Verbluffend.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2006, 22:04
xineof
Avatar van xineof
xineof is offline
Mijn bloedend rode sari ligt te wachten op mijn heupen,

maar mijn lichaam ligt te wachten op mijn hart:


&

Maar met geen enkel ander bruidskind zou ik nu nog willen ruilen:
in de klauwen van de dood slaapt het gemoedelijker dan erbuiten.


Deze twee stukken zijn héél, héél mooi. Volmaakt metrum en prachtige zinnen. Verder is het gedicht ook erg goed, het is strak, zeer helder geschreven, met een goed ritme met de nodige uitschieters. Mooi verhaal dat erin schuilt.
__________________
eight days a week
Met citaat reageren
Oud 24-08-2006, 09:52
Rita Pavlovic
Avatar van Rita Pavlovic
Rita Pavlovic is offline
Bedankt voor alle reacties! Niet gedacht dat mijn gedicht na 1 maand niet op scholieren.com komen er nog zou staan. Ik ga trouwens één der deze dagen reageren op andermans gedichten, maar nu even snel (en dan mn spullen uitpakken want die staan hier nog steeds, bah.)

Reyneart, het stukje tussen haakjes slaat op de (gearangeerde) bruidegom, die zichzelf min of meer nog probeerde te overtuigen dat zijn bruids minnaar haar eigenlijk ertoe dwong dit te doen, wat dus niet het geval is want het is volledig haar eigen keuze'...alles is gegeven, niet ontnomen...'.

En ja inderdaad, henna is helemaal niet zwart. Daar bedacht ik mij ook, maar ik vond hennazwart een veel beter woord voor haar gemoedstoestand, omdat het juist zo negatief is voor iets wat ze eigenlijk volgens haar cultuur en haar familie geweldig zou moeten vinden (het huwelijk). En het stond mooi met het wit van het rouwen en het rood van de sari.

En Fri..., mja in mijn manier van ertegenaan kijken gaat ze dood ja, maar of dat nou ook echt lichamelijk is (als een soort van indische romeo & julliet) of alleen geestelijk, dat is wat je er zelf uit wilt lezen.
__________________
Tem me dan als je kan, je kan me toch niet krijgen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine There is no Saai #531
TopDrop
500 20-02-2009 14:42
Verhalen & Gedichten Mooie gedichten
Verwijderd
111 19-09-2007 20:24
Verhalen & Gedichten Voorronde: Het beste DoP-gedicht van 2006
Reynaert
40 17-12-2006 14:44
Verhalen & Gedichten Wedstrijdtopic: Het beste DoP-gedicht van 2006
Reynaert
59 30-11-2006 23:24
Verhalen & Gedichten Oops... foutje
Halogeen
12 14-09-2006 10:44


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:23.