Oud 22-08-2002, 20:37
kleinedraak
Hier is mijn spreekbeurt over automutilatie. Om aan mensen te laten zien die het niet snappen wat het inhoudt. willen jullie kijken of er dingen fout zijn of iets toevoegen aub. Verplaats het niet naar school want ik had gezegd dat ik het hier zou plaatsen en dan weten ze daar geen raad. help me hiermee, alvast bedankt! -xx- jes esther



Automutilatie

De pijn in mijn hart moet ik lichamelijk voelen,
zodat mijn hart even af kan koelen.

..."Van binnen doet het zo vreselijk pijn,
dus ik moet iets anders gaan doen om die pijn te verzachten...".

Voor mensen die zelf aan automutilatie leiden komt deze uitspraak vaak bekend in de oren want ze krijgen er bijna allemaal mee te maken. Mijn spreekbeurt gaat hier dan ook over: automutilatie

*Inleiding
Ik heb zelf eerst erg getwijfeld of ik mijn spreekbeurt hier wel over zou houden omdat het erg moeilijk is om erover te praten als je het zelf hebt meegemaakt. Ook is het best wel een taboe, iets dat verzwegen moet worden, iets dat er niet mag zijn. Ook heb ik getwijfeld omdat ik jullie niet op ideeën wil brengen. Ik ben er door verschillende mensen voor gewaarschuwd om het niet te doen. Vaak worden jongeren hierdoor op ideeën gebracht. Ik hoop dat jullie mijn spreekbeurt opvatten als een waarschuwing of als manier om iemand uit deze problemen te helpen. Maar het is niet bedoeld als hulpmiddel bij je problemen.

*Wat is automutilatie
Auto betekend zelf en Mutilatie beschadigen dus letterlijk betekend het dus zelfbeschadiging
Voor veel mensen is dit een manier van praten zonder woorden. In de literatuur wordt het ook wel beschreven als een symptoom voor een bordeliner persoonlijkheidssyndroom. Kenmerkend voor dit syndroom is dat relaties tot jezelf en tot andere mensen verstoord zijn. De grenzen tussen suïcidaal gedrag(zelfmoord neiging) zijn niet altijd scherp te trekken. Zelfverwondend gedrag kan levensbedreigend zijn, maar niet suïcidaal van aard. Zelfbeschadiging kan incidenteel voorkomen, maar ook een chronisch ritueel voor het verminderen van spanning. Als mensen dit doen is het altijd een teken dat er iets goed mis is.
Jongeren zelf noemen het vaak zelf AM omdat ze zich ervoor schamen en lotgenoten weten dan meteen waar het over gaat.

*Soorten automutilatie
Je kunt op allerlei manieren jezelf beschadigen:
Maar het is verboden om daar over te praten. Ik heb veel mensen leren kennen die dit doen en er wordt ook open over gesproken maar officieel mag je niemand vertellen hoe je jezelf pijn doet want dit kan anderen weer op ideeen brengen. Maar je kunt je zelf wel een aantal dingen bedenken hoe je jezelf pijn kunt doen. Over de vorm van krassen en snijden wordt wel open over gesproken omdat dit echt de bekendste vorm is en deze manier ook in de literatuur wordt beschreven.

*Snijden +krassen:
**** Ze proberen het vaak goed te verbergen door lange kleren te dragen en nooit naar het zwembad of het strand te gaan. Maar op een gegeven moment kun je het niet meer verbergen omdat het vaak littekens blijven. ***** En je kunt toch niet de hele zomer met een sjaal, lange broek en trui blijven lopen. Wel is bewezen dat als je krast of snijd er een stofje wordt aangemaakt waardoor je denkt dat het echt helpt (pijnzin) en dat maakt het dus ook zo verslavend. Op het moment dat je snijd lijkt het mes je vriend maar als je ontwaakt uit de roes en je, je schuldig voelt dat je gedaan hebt merk je dat die zogenaamde vriend eigenlijk je vijand is.

*Pijnzin
De pijnzin wordt veroorzaakt door pijnsensoren. Deze sensoren reageren op beschadiging of dreigende beschadiging van het weefsel waarin ze zijn ingebed. *** Als pijnsensoren worden bepaalde dunne vrije zenuwtakken aangemerkt, die in grote hoeveelheden worden aangetroffen in de onderste lagen van de van de epidermis en de bovenste lagen van de dermis. Pijn wordt gevoeld wanner de zenuwtakken zelf beschadigd worden. Meestal echter is de pijnsensatie een gevolg van de prikkeling van de zenuwtakken door stoffen die ten gevolge van de beschadiging van het weefsel vrijkomen. Een van deze stoffen is het hormoon histamine. Overmatige prikkeling van andere typen sensoren wordt door het centrale zenuwstelsel eveneens als pijn waargenomen. De pijn voel je doordat je de pijnpunten raakt. Pijnpunten liggen overal in het lichaam.

*Redenen om te automutilateren
De redenen waarom men het precies doet is moeilijk de bepalen, iedereen heeft hier zijn eigen redenen voor: vaak voorkomende argumenten zijn, zichzelf of het stemmetje van binnen af te straffen, doordat het gaat bloeden zelf bewijzen dat je leeft, moet doen van een stem, als je jezelf haat, als je denkt dat je iets verkeerd hebt gedaan, de krassen in je ziel laat je zien in krassen op je arm, om de innerlijke pijn lichamelijk te voelen, emoties te uitten, met spanning leren omgaan, afreageren. Maar ook kan het zijn dat je trots bent achteraf op jezelf omdat je wel denkt dat je iets kan, dat je wel ergens goed in bent. Iets waar je zelf alle macht over hebt, iets wat helemaal van jezelf is waar anderen zich niet mee hoeven te bemoeien.
Vaak gaat automutilatie samen met problemen uit de vroegere jeugd, soms door mishandeling misbruik, pesten of problemen thuis. Soms wordt het ook gedaan om aandacht te vragen.
Men wil dan niet het soort aandacht van oh wat ben ik toch zielig maar meer van Help, kijk dan het gaat slecht met me, ik heb hulp nodig!!!! Meestal laten ze dit dan ook iet aan zomaar aan iedereen zien maar aan een persoon waar ze veel omgeven. Ze hopen dan dat deze persoon voor hun klaar zal staan en hen zal helpen. Automutilatie is een heel serieus iets.
Het is niet zo van oh lijkt me wel cool om mezelf te gaan snijden of mijn vriendje heeft het uitgemaakt. Het is echt een serieus probleem en het werkt verslavend. Het is ook heel erg moeilijk van af te komen. Het is bijna even erg als anorexia of drankprobleem maar helaas is er nog te weinig over bekend. Bij automutilatie zijn wel blijvende gevolgen en littekens maar het is zelden dat er iemand aan overlijd. Daarom is het misschien dat er nog niet zoveel over bekend is.

*Wie doet zoiets
Vaak wordt er gedacht oh zoiets overkomt mij niet maar het komt veel vaker voor dan je denkt. Zelf ken ik veel kinderen die het doen. Het overkomt vaak tienduizenden mensen in Nederland. Negen van de tien keer zijn het vrouwen want mannen reageren hun emotie en agressie vaak af op de buitenwereld terwijl vrouwen meestal zichzelf de schuld van alles geven. De buitenwereld denkt dat het vaak alleen mensen die een geestelijke handicap hebben of andere psychische aandoening voorkomt en die worden dan meteen als gek verklaard. Maar de meeste mensen die het hebben merk je niks aan omdat ze zich schamen en hun littekens bedekken. Meestal is het rond de pubertijd dat jongeren met zichzelf in de knoop zitten of veel problemen hebben. Maar je ziet ook steeds vaker dat kinderen onder de 10 jaar zich al expres laten vallen of tegen een muur aanbonken. Je ziet niet vaak dat het bij volwassen gebeurt maar dat komt niet omdat ze volwassen genoeg zijn om het niet te doen. Bij jongeren wordt er vaak veel overgepraat oa. Op internet. Zo steuken ze elkaar vaak op en zeker zijn er ook kinderen die het doen om cool te zijn maar dat is dan absoluut niet zo. Je bent juist cool als je er niet aan mee gaat doen of als je ervanaf bent gekomen. Ook is het zo dat jongeren vaak niet over hun problemen willen of kunnen praten en dat het dan op deze manier tot uiting komt. Ze schamen zich voor wat hen is overkomen en denken dat hen hun schuld is daarom gaan ze zichzelf pijnigen. Ook is het zo dat jongeren vaak negatiever over zichzelf denken dan volwassenen. Ze hebben een vertekend zelf beeld veelal gekoppeld met bordeline, een neurose, psychose of een depressie. Meestal zijn zelfbeschadigers zich er niet bewust van waarom zij zichzelf verwonden of wat de aanleiding is. Vaak gebeurt het in een roes. Het leren verdragen van spanningen en pijnlijke gevoelens lijkt de kern van de behandeling van automutilatie.

*Hoe om te gaan met een klasgenoot
Als je niet zo betrokken bent met diegene die het doet kun je hem het best met rust laten. Tenzij zij er zelf met jou over wil praten. Als je er echt iets over wil weten moet je diegene benaderen als deze alleen is. Maar het ligt helemaal aan de band die jullie hebben. Als jullie nooit goed met elkaar hebben kunnen optrekken en jij hem/haar zelfs wel eens gepest of uitgescholden hebt zou ik er maar niet over beginnen. Vaak zijn ze zichzelf gaan pijn doen omdat jij hebt laten merken dat ze niks zijn. Dat ze de rotte appel in de klas is. Misschien heb je spijt dat je erachter bent gekomen dat jij mede schuldig bent aan dit probleem. Ga vooral je excuses niet aan bieden. Jij hebt zijn leven al verziekt en met zo’n slap excuus hoef je dan niet aan te komen want je hebt iemand voor zijn leven lang beschadigd. Nee, wat je wel moet doen is nadenken en je tegenover jezelf schuldig voelen. Waarom heb ik dat kind zoveel pijn gedaan? Wat heeft ze zij gedaan dat ik haar altijd na riep of nakeek? En stop met pesten, bij iedereen niet alleen bij hem of haar want je wilt toch niet op je geweten hebben dat je nog meer slachtoffers maakt. Als het iemand is waar je af en toe mee praat kun je hem of haar wel troosten als ze in huilen uitbarst in de klas. Je moet vooral niet stom opkijken als dat gebeurt want dat gebeurt namelijk heel vaak dat iemand plotseling begint te huilen. Er hoeft dan niet eens een aanleiding toe te zijn. Diegene kan met z’n gedachten er niet bij zijn of ziet opeens de littekens weer. Dit moet je ook nooit doorvertellen of je nu vriend of vijand bent. Deze gene verteld het jullie in vertrouwen en heeft dus liever niet dat je het door de hele school gaat schreeuwen want hier maak je het meestal alleen maar erger mee. Alweer een minpunt wat je op je geweten kunt hebben.
*Hoe om te gaan met een vriendin
Het is heel moeilijk als je ontdekt dat je vriendin zichzelf pijn doet. Wordt niet kwaad maar steun haar en probeer er met diegene over te gaan praten. Over waarom zij het doet en of zij hulp wil. Het is heel belangrijk om diegene niet meteen te dwingen om professionele hulp te zoeken. Als je iemand wilt helpen moet je daar zelf eerst heel goed overnadenken want je moet jezelf voor de volle 100% inzetten. Je moet zelf sterk blijven en af en toe afstand kunnen nemen zodat je er zelf niet aan onderdoor gaat. Maar je moet diegene nooit laten stikken.
Jij mag het voor jezelf dan wel een slappe uitweg vinden maar dat is het voor deze gene zeer zeker niet. Als je hem om wat voor reden dan ook alsnog laat vallen wordt deze persoon vaak weer kwaad en gaat hij verder met zichzelf van alles aan te doen. Allereerst moet diegene zelf erkennen dat hij een probleem heeft. Vraag nooit om je de plekken of littekens mag zien want vaak is dit iets heel persoonlijks. En vaak is het erger dan je dacht dat het was. Als de automutilatie nog niet in erge maten is zou je kunnen afspreken om iets te doen als hij het bv. een week niet meer doet. Je moet niet gaan dreigen om de vriendschap te verbreken want diegene heeft jou juist in deze moeilijke periode hard nodig. Laat diegene niet te vaak alleen, ga leuke dingen doen om een beetje afleiding te zoeken, zorg dat ze uit de buurt blijven van scherpe voorwerpen, laat hem/haar de nadelige kanten zien en vraag hem/haar expres mee zwemmen. Zo ziet diegene zelf van, mijn vrienden doen leuke dingen maar door die stomme littekens durf ik niet mee. Als je erbij bent als diegene zichzelf wil snijden pak je het voorwerp af en geef hem een ijsklontje in de handen dat hij moet vasthouden tot het gesmolten is. Als dit alles niet lukt is het toch goed om professionele hulp te gaan zoeken. Laat haar eerst met een volwassen persoon bv. Een leraar praten of ga naar een vertrouwenspersoon. Laat hem/haar zelf zomogelijk de ouders in schakelen. Dan kan er contact opgenomen worden met een dokter en deze verwijst je meestal door naar een psychiater of psycholoog. Maar een ding wat er ook gebeurt laat hem of haar nooit in de steek en laat merken dat je zijn/haar gedrag niet tolereert maar er alles aan zal doen om hem/haar te helpen. Dit is al een stap in de goede richting. Probeer je ook te verdiepen in de situatie waar die persoon in verkeerd, want kennis is macht.

*Hulp bij Automutilatie
Eerst moet je voor jezelf of samen met je vriendin op een rijtje zetten wat zij nu wil. Waarom wil ze die hulp wel of niet. Staat ze er zelf helemaal achter of doet ze het om anderen een plezier te doen. De beslissing om te stoppen is meestal heel persoonlijk en je moet ook goed over de consequenties nadenken. Als je het opbiecht doe je vaak mensen veel verdriet omdat ze het niet van je verwachten of omdat er zoveel onbegrip is. Je moet ook erover nadenken dat je misschien vrienden verliest of opgenomen wordt in een kliniek. Als je eenmaal alles voor jezelf op een rijtje hebt kun je professionele hulp gaan zoeken, maar meestal moet je eerst naar de dokter en deze kijkt welke soort hulp je nodig hebt. Deze verwijst je dan meestal door naar een psychiater,psycholoog, maatschappelijkwerker of een andere hulpverlener.
Eerst krijg je een paar intake gesprekken waarbij jij moet praten en zij na drie keer kijken welke hulp je nodig hebt. Er wordt dan een rapport over je geschreven en je komt dan in een soort vergadering met allerlei soorten hulpverleners. Je kunt zelf ook een beetje aangeven wat je wilt. Wil graag met een man of een vrouw praten of zit je liever in ee groep met lotgenoten. Daarna gaan ze je dan helpen om er vanaf te komen. Als dit niet lukt, maar steeds erger wordt kun je dwangtherapie krijgen en zelfs opgesloten worden in een inrichting. Automutilatie is dus veel erger dan je denkt. Het kan bijna even erg zijn om er vanaf te komen omdat het zo verslavend werkt. Alleen een nadeel van de hulp via het riagg is dat je toestemming van ouders of verzorgers moet hebben. De psycholoog of hulpverlener gaat niet alleen zorgen dat jij stopt met krassen maar gaat er juist voor zorgen dat de reden waarom je begonnen bent wordt opgelost of uitgepraat. Want het is net hetzelfde als je onkruid aan het wieden bent en je trekt alleen de blaadjes weg en laat de wortels zitten. De blaadjes komen na een tijdje toch weer terug. Dat is dus hetzelfde met snijden als je het snijden gaat verbieden los je de achterliggende problemen nog niet op en na verloop van tijd komt het verwonden dan ook weer terug. Het is erg moeilijk om een vicieuze cirkel te doorbreken en het kost veel moeite en energie. Dit is er net zo een, misschien is het wel de moeilijkst te doorbreken cirkel. Waarom, omdat het snijden niemand in principe een last is,en veel mensen willen er dan ook niet mee stoppen. Het helpt echt tegen al die gevoelens waar je geen kant mee op kunt.
Dit is het voordeel maar ook meteen het grootste nadeel van automutilatie. Want vaak doordat mensen in je omgeving ervanaf weten, en je eerst wel steunen maar dit later niet meer doen. Omdat jij niet kunt stoppen en zij dat wel van jou verwachten nemen ze je niet meer serieus. Met al je manieren om te stoppen moet je heel erg uitkijken met alcohol en drugs. Ze versterken je stemming dus maken en je niet alleen maar vrolijker als je vrolijk bent maak laten je ook rotter voelen als je, je slecht voelt en dit kan zelfs gevaarlijk zijn!!!! Als je niet naar een psycholoog wil maar er wel over wil praten met lotgenoten kun je naar allerlei bijeenkomsten gaan die gelukkig georganiseerd worden. Deze organisatie komt op voor de belangen van zelfbeschadigers, organiseert lotgenotencontact en biedt ondersteuning en voorlichting. De steungroep is in 1998 opgericht uit onvrede met de reguliere geestelijke gezondheidszorg. Vaak moeten jongeren een contract onderteken om bij een psychiater geholpen te worden om te beloven dat ze het niet meer doen en de ouders/ verzorgers moeten ook mee ondertekenen. Dit hoeft bij deze steungroep niet dus dit is voor jongeren al een gemakkelijkere stap om te nemen. Ook omdat ze met al hun vragen terecht kunnen per e-mail. Ook kun je naar korrelatie bellen als je niet weet aan wie of hoe je het moet vertellen.
Als je bang bent om te bellen kun je natuurlijk altijd naar deze instantie schrijven.

*Waarom dit onderwerp
Ik hou hier mijn spreekbeurt over omdat ik weet dat het vaker voorkomt dan men denkt.
En omdat ik denk dat jullie het nu zelf ook wel weten. Ik het zelf ook heb meegemaakt cq. Doormaak. Gelukkig is het bij mij nog niet in heel verre staten en ben er hard mee bezig om te stoppen. Het is nog een lange weg die ik voor me heb maar het gaat me lukken, dat weet ik heel zeker. Ik heb veel mensen die achter me staat en dat helpt echt. Ik weet hoe moeilijk het is om het mensen uit te leggen omdat ze het helemaal niet van je verwachten. Ik vertel dit ook zodat jullie nu weten hoe je met iemand om moet gaan die het heeft en hem hierin moet steunen. Dat je nu ook weet dat het geen schreeuw om aandacht is maar een heel serieus probleem is. Ik heb hiermee het taboe willen doorbreken. Ik hoop dat jullie er nu nooit aan zullen beginnen. Het lost je problemen maar tijdelijk op als je krast maar achteraf brengt het je alleen maar verder in de problemen. Het is echt heel moeilijk om er vanaf te komen en het doet veel mensen, vooral je familie en echte goede vrienden, veel meer verdriet dan je denkt. Als er nog iemand vragen heeft over dit onderwerp kan hij die mij nu stellen en als er nog persoonlijke vragen zijn of iemand wil een telefoonnummer hebben kan dat natuurlijk achteraf.

*Tot slot
Ik heb veel nieuwe mensen leren kennen die mij ook geholpen hebben. Ik heb me aangesloten bij lotgenoten groepen. Een aantal van deze mensen waren zo aardig om verhalen en gedichten ter beschikking te stellen.





De grip verliezen
Het gevoel overheerst
De verleiding te groot
En de drang is gevaarlijk

Nadenken lukt niet
Het is nu alles of niets
Ik kies voor alles
Waarom weet ik niet

Het is weer voorbij
Tot de volgende keer
Krassen in mijn polsen
En het doet niet eens zeer

En deze is van iemand die in een inrichting heeft gezeten om er vanaf te komen
Als de rust
terugkeert
Als de drukte
omkeert
dan kom ik thuis

Als de stemmen
weggaan
Als ik de ziekte
kan verslaan
dan kom ik thuis

Als mijn wereld
weer van mij is
Als het eindelijk
voorbij is
dan kom ik thuis

Als ik het mes
weg kan leggen
Als ik de dwang
het zwijgen op kan leggen
dan ben ik weer thuis

En nog een afsluiter
’t is soms zo weinig
wat een medemens te bieden heeft
men kan slechts laten blijken
dat men met de ander meeleeft
waarom zijn er zoveel vragen
waarom is er zoveel pijn
waarom zijn er zoveel dingen
die voor de buitenwereld niet te begrijpen zijn
maar zeker daarom nooit de moed opgeven
ook al is het soms zwaar
de kracht om verder te leven
zeker met en voor elkaar

Laatst gewijzigd op 22-08-2002 om 20:59.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-08-2002, 20:55
Verwijderd
Ehm...op zich vind ik deze topic niet zo erg...maar d'r staan tips in en die zijn niet toegestaan...die verwijder ik, dan mag ie blijven staan.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2002, 21:08
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef:
Ehm...op zich vind ik deze topic niet zo erg...maar d'r staan tips in en die zijn niet toegestaan...die verwijder ik, dan mag ie blijven staan.
tips???


nou iig.. ik print um uit en lees um thuis.. dan hoor je ut zo snel mogelijk (als ik weer in de buurt ben van een computer dus)


kusje
Met citaat reageren
Oud 22-08-2002, 21:10
Verwijderd
Citaat:
*pixie* schreef:


tips???


nou iig.. ik print um uit en lees um thuis.. dan hoor je ut zo snel mogelijk (als ik weer in de buurt ben van een computer dus)


kusje
Ideeën enz. De reden waarom al het andere vaak gesloten en/of verwijderd wordt.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2002, 21:14
Verwijderd
Citaat:
voor mensen die zelf aan automutilatie leiden komt deze uitspraak vaak bekent in de oren want ze krijgen er bijna allemaal mee te maken. Mijn spreekbeurt gaat hier dan ook over: automutilatie
even een paar spelfoutjes.. daar gaat ut niet om bij een spreekbeurt, maar ik zeg ut tog maar ff

Citaat:
borderliner
Citaat:
Auto betekent zelf en Mutilatie beschadigen, dus letterlijk betekent het dus zelfbeschadiging
Citaat:
Redenen om te automutilateren
hier kan je beter zeggen (volgens mij) : automutileren, niet:
-lateren

Citaat:
. Dit is al een stap in de goede richting. Probeer je ook te verdiepen in de situatie waar die persoon in verkeert, want kennis is macht.
Volgens mij zit ie verder gewoon goed in elkaar.. mara ik ga dus eerst ff lezen.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2002, 21:28
~Sjeherazade~
Avatar van ~Sjeherazade~
~Sjeherazade~ is offline
Citaat:
*pixie* schreef:


even een paar spelfoutjes.. daar gaat ut niet om bij een spreekbeurt, maar ik zeg ut tog maar ff

*zeikbui* volgens mij was 'bekend toch wel juist hoor *zeikerdezeik*
Met citaat reageren
Oud 22-08-2002, 21:50
framboosje
Avatar van framboosje
framboosje is offline
ik vind hem best goed! ik zou er nooit een spreekbeurt over durven geven, ik vind het echt heel sterk van je!
nog veel suc6!!!
Met citaat reageren
Oud 22-08-2002, 22:58
tacidvs
tacidvs is offline
Goed inderdaad dat je er een spreekbeurt over houdt, dapper ook. Wat gezeur over spelfoutjes, ze gaat het toch vertellen? Hm? Na, eigenlijk, taalfouten zijn weer wat anders 'een aantal mensen' is enkelvoud en dient dientegevolge met 'dat' i.p.v met 'die' benoemd te worden, sorrie.

Waarom je die spreekbeurt wilde houden, is me nog niet duidelijk, eigenlijk
__________________
back in black and with a vengeance
Met citaat reageren
Oud 23-08-2002, 10:39
Gael
Gael is offline
Heej, dit is trouwens een spreekbeurt... kijk toch es niet naar de spelfouten.

De leraar zal dan echt niet zeggen: "Heej.. heb je 'bekend' of 'bekent' getypt!?"

Voor de rest, ik weet niet wat voor tips erin staan, maar het zit er goed uit. Dit zal zeker indruk maken op de leraar en je mede leerlingen, hou er ook wel rekening mee dat dit je persoonlijk kan raken.. en dat het moeilijk zou kunnen worden terwijl je dit verteld


Sterkte, ik vind het ook heel knap van je.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2002, 11:08
Verwijderd
Alleen dat stukje over 'hoe om te gaan met een klasgenoot' vind ik wazig.. Ik denk dat excuses juist wel heel goed zullen zijn, maar alleen als ze echt gemeend zijn.

Verder heel goed en heel dapper dat je het durft

ennem, sterkte met ervan af komen. Mij lukte het, jou zal het ook lukken
Met citaat reageren
Oud 25-08-2002, 12:32
de doornvogel
de doornvogel is offline
Ik herken me er wel in. Alleen hoef je echt niet zo vaak te vertellen waarom je het hier over doet hoor, je hoeft er geen excuses voor aan te bieden. En idd lijkt het me juist goed dat mensen hun excuses aan gaan bieden. Ik vermoed dat je in dat stukje jezelf als voorbeeld hebt genomen. Maar ik zou het wel mooi vinden als mensen uit mijn verleden me hun excuses zouden aanbieden.
Verder vind ik het dapper dat je durft te vertellen dat je het hebt gedaan. Misschien kun je wel gewoon to the point zeggen: Ik weet dat er hier in de klas meer mensen zijn die het hebben gedaan of doen. Dan voelen zulke mensen zicg meer aangesproken
Met citaat reageren
Oud 25-08-2002, 15:37
Verwijderd
oooowww blaaaaaaaat... hij vroeg om commentaar.. nou dan geef ik dat.. t viel me ff op...


ik vinnet een heel goede spreekbeurt.. heel helder... niks aan veranderen... het komt eg uit je hart zo te merken enne.. sterkte
Met citaat reageren
Oud 25-08-2002, 16:15
moucie
moucie is offline
een goede spreekbeurt over een gevoelig onderwerp.
je hebt een pluimpje verdiend!
heel knap dat je dat voor de klas gaat zeggen, dat zal zeker indruk maken op iedereen.
ik hoop alleen dat je geen mensen op ideeen brengt.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2002, 21:43
Verwijderd
Ik zou proberen zo min mogelijk voor te lezen, gegarandeerd een vol punt extra! (sorry, geen inhoudelijk commentaar)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:20.