Oud 10-09-2021, 12:42
Wat een dag
Wat een dag is offline
Als je het tegenovergestelde zegt van wat je meent is het ironisch (volgens mij). Lekker weertje, terwijl het regent bijvoorbeeld.

Maar wat is dan met sarcasme en cynisme?
Ik weet nooit goed wat het verschil is tussen die twee.

Wie kan mij helpen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-09-2021, 14:16
JaapieEleven
Avatar van JaapieEleven
JaapieEleven is offline
sarcasme

bijtende, scherpe spot; kwetsend

Ik zou je niet graag willen beroven van het genoegen om mij nu eindelijk eens te laten zien hoe slim je bent.
Je hebt heel hard gewerkt op je mobieltje, zei hij sarcastisch, maar kun je mij toch even helpen met tafeldekken?



cynisme

wrede, bittere spot; zwartgallig

Ach, een hond is tenminste goedkoper dan een kind.
Tja, als je een paar wedstrijden niet scoort heeft niemand meer belangstelling voor je, zei hij cynisch.
__________________
Ze dachten dat ik gestoord was toen ik probeerde mijn lul in een pot met pindakaas te krijgen. Ze hadden het fout.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2021, 14:18
JaapieEleven
Avatar van JaapieEleven
JaapieEleven is offline
https://www.schrijfwijzer.nl/taalvra...rcasme-cynisme
__________________
Ze dachten dat ik gestoord was toen ik probeerde mijn lul in een pot met pindakaas te krijgen. Ze hadden het fout.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2021, 11:56
Joella
Avatar van Joella
Joella is offline
Ironie: “Je kletst me de oren van het hoofd.” (leraar tegen een stille en verlegen leerling)
Dit is een milde vorm van spot, de toon is meestal vriendelijk.

Sarcasme: “Je moet vooral zo doorgaan, dan kom je er in ieder geval.” (een leraar tegen een leerling die zijn huiswerk weer eens niet heeft gedaan)
Dit is bijtende spot met een iets hardere toon.

Cynisme: "We gaan hem opereren. Als hij blijft leven, dan hadden we gelijk; als hij sterft, dan hebben we in ieder geval iets bijgeleerd.” (een arts over een patiënt)
Dit is harde, agressieve spot. Vaak ook schokkend.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2021, 12:06
Antje3
Avatar van Antje3
Antje3 is offline
Sarcasme is zwaarder, grover en ook naarder dan ironie. Sarcasme is namelijk bittere, bijtende spot.
Voorbeeld: iemand die ziek is en zichzelf "de kankerlijer" noemt.
Omdat hij dat zelf zegt is het sarcastisch. Als een ander het zegt is het schelden.

Cynisme is een houding die voortkomt uit wantrouwen en kan hoogstens spottend worden opgevat.
Het is vaak wreed en gevoelloos.
Voorbeeld: Stel dat iemand tegen een ongeneeslijk zieke zegt: waar maak je je druk om, je gaat toch snel dood.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2021, 12:58
Kari16
Kari16 is offline
Ja, volgens mij klopt het wel wat hierboven staat.

Ironie is inderdaad dat je het tegenovergestelde zegt van wat je vindt, meestal grappig bedoeld.
"Mooie broek!" (terwijl de broek smerig en oud is). Vaak maakt de toon waarop je het zegt of de uitdrukking op je gezicht duidelijk dat je het ironisch bedoelt. Het kan zonder toon of gezichtsuitdrukking ook verkeerd opgevat worden: mensen denken dat je het meent!

Sarcasme is gewoon hard en grof, maar kan zeker ook humoristisch bedoeld zijn. De lompe grappen van sommige cabaretiers zijn sarcastisch. Eigenlijk niet om te lachen, maar je moet er vaak toch om lachen, terwijl je denkt: 'Ohhh, dit kan écht niet!' En je gniffelt nog wat na. Soms zijn de grappen zo hard, dat mensen zich gekwetst voelen.

Cynisme is iets verfijnder, maar wel wat negatief. Vaak is cynisme ook humoristisch bedoeld, maar je hebt ook zure mensen die écht cynisch zijn. Die over politici zeggen: "Ach, ze zullen het wel weer te druk hebben met graaien." Heel veel docenten zijn ook best wel cynisch.

Je moet dus altijd goed kijken hoe mensen het bedoelen: zijn ze écht sarcastisch of cynisch, of is het humoristisch bedoeld?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Hoe ben jij echt?
Sagana
46 07-06-2007 02:00


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:08.