Oud 24-02-2002, 18:12
^AmArU^
^AmArU^ is offline
Graag wil ik de definitie van een fiets opstellen. Dit is een moeilijke zaak en graag zou ik hieronder dan ook 250 serieuze reacties zien, zodat we in een geleidelijk tempo de definitie van een fiets kunnen opbouwen. Ik geef vast een suggestie:
Een fiets is een voorwerp met 1 tot 2 wielen.

Graag suggesties voor het opbouwen en beperken van de definitie.
Advertentie
Oud 24-02-2002, 18:48
Verwijderd
Zelfs in het woordenboek gaan ze ervan uit dat iedereen dat weet. Ik vraag me zelfs af of een fiets wel een definitie kan hebben. Je kunt hem wel beschrijven, maar definieren? Ik weet het niet.

Toch een paar uitbreidingen:

* Zonder motor
* Waarop men zich vervoert

Vooral dat zonder ..... wordt lang, omdat je hem moet onderscheiden van elk ander voorwerp met een of twee wielen. Kortom: onmogelijk lang durende opdracht.

PS> Een bakfiets is toch ook een fiets? wordt dus al drie wielen.
Oud 24-02-2002, 18:56
!!0p3n
Avatar van !!0p3n
!!0p3n is offline
"Voertuig dat nergens in Nederland veilig staat"
Oud 24-02-2002, 19:21
Unexplained
Avatar van Unexplained
Unexplained is offline
Vervoermiddel met twee in elkaars verlengde geplaatste wielen, dat men voortbeweegt door op de pedalen te trappen.
__________________
Risico's: als je nooit iets nieuws probeert, mis je veel enorme teleurstellingen
Oud 24-02-2002, 19:24
bakk-ster
bakk-ster is offline
- en een voor en achter licht!
- meestal een bel
- 2 handvaten.
- uuuuhhhh
Oud 24-02-2002, 19:27
^AmArU^
^AmArU^ is offline
Citaat:
bakk-ster schreef:
- en een voor en achter licht!
- meestal een bel
- 2 handvaten.
- uuuuhhhh
moet een fiets dit hebben om een fiets te zijn?
Oud 24-02-2002, 19:29
^AmArU^
^AmArU^ is offline
en 1 wiel dan?

Vervoermiddel zonder motor met één, twee of drie wielen dat men voortbeweegt door op de pedalen te trappen.
Oud 24-02-2002, 19:29
Prada
Prada is offline
Citaat:
Unexplained schreef:
Vervoermiddel met twee in elkaars verlengde geplaatste wielen, dat men voortbeweegt door op de pedalen te trappen.
Van Dale Taalweb...
__________________
Timeo Danaos et dona ferentes...
Oud 24-02-2002, 19:31
Prada
Prada is offline
Mag ik vragen wat de bedoeling hiervan is...Defenities zijn gewoon vastgestelde zaken door mensen bepaald...Is niet filosofisch... Just wondering...
__________________
Timeo Danaos et dona ferentes...
Oud 24-02-2002, 19:37
Verwijderd
Citaat:
^AmArU^ schreef:
Dit is een moeilijke zaak en graag zou ik hieronder dan ook 250 serieuze reacties zien, zodat we in een geleidelijk tempo de definitie van een fiets kunnen opbouwen.
Wil je 200x horen dat het 2 wielen heeft en een vervoersmiddel is?
Oud 24-02-2002, 19:39
^AmArU^
^AmArU^ is offline
Citaat:
Prada schreef:
Mag ik vragen wat de bedoeling hiervan is...Defenities zijn gewoon vastgestelde zaken door mensen bepaald...Is niet filosofisch... Just wondering...
Nou als je gaat kijken blijkt het toch lastig te zijn tot een echte goede kloppende definitie te komen
je kunt wel zeggen dat een fiets iets is met 2 in het verlengde geplaatste wielen, maar dan ben je een eenwieler en een bakfiets vergeten...Heb je geen fietsen zonder pedalen? Is een motorgestuurde fiets ook een fiets?
Oud 24-02-2002, 19:44
Prada
Prada is offline
Citaat:
^AmArU^ schreef:
Nou als je gaat kijken blijkt het toch lastig te zijn tot een echte goede kloppende definitie te komen
Nee hoor; is allemaal vastgesteld...Er is een vastgestelde defenitie van fiets en die heeft Unexplained je al gegeven...

Citaat:

je kunt wel zeggen dat een fiets iets is met 2 in het verlengde geplaatste wielen, maar dan ben je een eenwieler en een bakfiets vergeten...Heb je geen fietsen zonder pedalen? Is een motorgestuurde fiets ook een fiets?

´bak·fiets (de ~)

1 driewieler met bak, als bestelwagentje dienend
2 fiets met bak voorop => carrier

Een eenwieler is geen correct Nederlands woord...

Taalfilosofie is interessant, maar defeniëren is geen filosofie; hoe defenities tot stand komen (oftewel (universele) taalkunde) komt meer in de richting...
__________________
Timeo Danaos et dona ferentes...
Oud 24-02-2002, 19:44
Silindistani
Silindistani is offline
Citaat:
^AmArU^ schreef:
Nou als je gaat kijken blijkt het toch lastig te zijn tot een echte goede kloppende definitie te komen
je kunt wel zeggen dat een fiets iets is met 2 in het verlengde geplaatste wielen, maar dan ben je een eenwieler en een bakfiets vergeten...Heb je geen fietsen zonder pedalen? Is een motorgestuurde fiets ook een fiets?
*Zit zich heel hard af te vragen wat dit met filosofie of levensbeschouwing te maken heeft*

Volgens mij valt alles wat je kan scharen onder het tabblad 'vervoersmiddel' en het tabblad 'aangedreven door spierkracht' te beschrijven als ...fiets...
Oud 24-02-2002, 19:45
^AmArU^
^AmArU^ is offline
Citaat:
Silindistani schreef:
*Zit zich heel hard af te vragen wat dit met filosofie of levensbeschouwing te maken heeft*

Volgens mij valt alles wat je kan scharen onder het tabblad 'vervoersmiddel' en het tabblad 'aangedreven door spierkracht' te beschrijven als ...fiets...

Ja? Wat denk je van een step...?
Oud 24-02-2002, 19:59
Silindistani
Silindistani is offline
Citaat:
^AmArU^ schreef:
Ja? Wat denk je van een step...?
Zou ik wel als een soort van fiets definieren, maar volgens mij is het inderdaad geen fiets

Vervoersmiddel aangedreven door spierkracht en geen step

Oud 24-02-2002, 20:09
Rhinus
Rhinus is offline
Vervoersmiddel waar je vooruit komt wanneer je met je benen draait (in die bepaalde beweging, maar die wil ik nu niet beschrijven). Werkt op spierkracht.

Zo!
Oud 24-02-2002, 20:29
^AmArU^
^AmArU^ is offline
Citaat:
Rh1nus schreef:
Vervoersmiddel waar je vooruit komt wanneer je met je benen draait (in die bepaalde beweging, maar die wil ik nu niet beschrijven). Werkt op spierkracht.
Zo!

dat klinkt al beter! !

Vervoermiddel zonder motor met één, twee of drie wielen dat men voortbeweegt door de pedalen met het ronddraaien van de benen het voorwerp naar voren te doen drijven.
Oud 24-02-2002, 20:34
Silindistani
Silindistani is offline
Citaat:
^AmArU^ schreef:
dat klinkt al beter! !

Vervoermiddel zonder motor met één, twee of drie wielen dat men voortbeweegt door de pedalen met het ronddraaien van de benen het voorwerp naar voren te doen drijven.

Je hebt ook een fiets die je met je handen kan trappen hoor... Komt alleen niet zo vaak voor.

Ads door Google
Oud 24-02-2002, 20:35
^AmArU^
^AmArU^ is offline
Vervoermiddel zonder motor met één, twee of drie wielen dat men voortbeweegt door de pedalen door rond te draaien het voorwerp in beweging te zetten.
Oud 24-02-2002, 20:45
Rhinus
Rhinus is offline
Als je een fiets tegen kom zonder trappers. Kom je dan een fiets tegen?
Oud 24-02-2002, 20:56
Prada
Prada is offline
Grappig eigenlijk...Filosofie wordt volgens mij nu verkeerd gebruikt...Nu wordt er gezocht naar onwaarschijnlijkheden en een weerlegbare realiteit; zo is filosofie niet bedoeld...

[Dit bericht is aangepast door Prada (24-02-2002).]
__________________
Timeo Danaos et dona ferentes...
Oud 24-02-2002, 20:59
Remqo
Avatar van Remqo
Remqo is offline
-je vist het uit de amsterdamse grachten.
-je kan het gratis "afhalen" bij het station

Maar nu ff serieus

een fiets is een voertuig met 2 wielen, een zadel en een frame. Je moet het zelf aandrijven.

(ik laat de bakfiets en de fietsen met een motortje er buiten)

zo goed verder?
Oud 24-02-2002, 21:12
timonx
timonx is offline
Fiets = motorloos vervoersmiddel wat in beweging word gezet door menselijke inspanning

Is zoiets goed, het hoeft niet perse twee wielen te hebben je kan ook zijwieltjes hebben en dan heb je nog steeds een fiets.


[Dit bericht is aangepast door timonx (24-02-2002).]
__________________
Het enige waarvoor ik leef is mijn werk. Voor de rest heb ik niets
Oud 24-02-2002, 21:22
Seneca
Seneca is offline
fiets... waar zou de naam vandaan komen?
__________________
Nunquam parum est quod satis est.
Oud 24-02-2002, 21:23
^AmArU^
^AmArU^ is offline
Citaat:
timonx schreef:
Fiets = motorloos vervoersmiddel wat in beweging word gezet door menselijke inspanning

Is zoiets goed, het hoeft niet perse twee wielen te hebben je kan ook zijwieltjes hebben en dan heb je nog steeds een fiets.

[Dit bericht is aangepast door timonx (24-02-2002).]
En een auto zonder motor dan?
Advertentie
Oud 24-02-2002, 21:40
Verwijderd
ik zei al dat het lang zou worden

Waarom moet je het een defenitie geven als iedereen weet wat er bedoeld wordt?
Oud 24-02-2002, 22:54
Unexplained
Avatar van Unexplained
Unexplained is offline
Geneuzel over definities is inderdaad geen filosofie.

Valt mij overigens wel op, dat veel filosofische discussies hier uitmonden op een discussie over een definitie in plaats van de daadwerkelijke kern van de discussie.

Deze mag naar de kantine.
__________________
Risico's: als je nooit iets nieuws probeert, mis je veel enorme teleurstellingen
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Verbonden
Liwin
7 05-11-2007 19:35
Verhalen & Gedichten Een derde gedachte, (verhaal, nog niet af).
Noor-91
3 26-01-2006 10:55
Psychologie Een brief van mijn lieve stiefmoeder
Ruudje
87 10-09-2004 19:40
Levensbeschouwing & Filosofie Wetenschappers bevestigen de Tekenen van God.
Iqra
94 30-07-2003 22:36
Muziek De Wetten van De Haan en Dekker [voor beginnende bands!]
Verwijderd
12 01-04-2003 09:40
Levensbeschouwing & Filosofie Definities
soulless
3 25-02-2002 16:30


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:29.