Oud 07-03-2008, 11:30
Verwijderd
Ik heb de schoolopdracht:
"Het kunstwerk als boekwerk
Thema: Kamer"

Nu was mijn idee om het Dagboek van een Kamergeleerde te gaan maken.

Brainstorm
-Kamergeleerde: geleerde die vooral op zijn kamer leeft en weinig contact heeft met het practische leven.

-Bladzijde uit dagboek: "Vandaag bleef ik op mijn kamer"
-Ik wil gaan werken met foto's en koffieringen met datums erbij.
-Ik stel me de goede man voor als een man die niet kan koken, hij houdt niet van hele dingen.
-"Waarom zou ik iemand anders willen zijn? Ik wil niet eens mijzelf zijn."
-Een kamer met alleen een binnenkant.
-Hij noemt zijn sigaretten liefkozend peuken.
-Ooit was hij geleerde van het Niets.
-Hij draagt een cactus(kamerplant) in de binnenkant van zijn geruite kamerjas.

-Wagner: Leitmotief(het lineair tijdsverloop wordt doorbroken(het motief verwijst naar het verleden of de toekomst) Die Sieger 1856 heeft hij nooit afgema..
Kamermuziek: Strijkkwartet in D-groot is verloren gegaan ("Ik wil verdwijnen als het strijkkwartet in D-groot.")

-"De mens is onderworpen aan krachten die sterker zijn dan hemzelf"

- Nietzsche (de filosoof met de hamer): Also sprach zarathustra: de wording van de übermens("Ik ben op weg.)
De mens heeft God vermoord ("ik ben geen Atheïst maar God is dood")
De tijd is een onafgebroken voortgaand medium waar alleen het nu bestaat.
Alles is vluchtig niets is blijvend.
De werkelijkehid is een betekensloze chaos.

-Zijn muze (een blonde barbiepop) verschijnt aan hem en hij zoekt de verbanden met Maria.
-Hij woont in een kamer met een tafel, een stoel, stapels kranten, dichtgeplakte ramen, zijn cactus, een schilderij en een kast.
-De kamergeleerde heeft een bos krullen, een leesbril, koffie waar hij zijn brood in sopt en op zijn verjaardag kaneelkoekjes met thee (ter afwisseling).

Nou ben ik al bezig geweest met wat foto's maken over hoe het er ongeveer uit moet komen te zien.

Misschien hebben jullie nog ideeën/suggesties et cetera?

Laatst gewijzigd op 18-05-2009 om 13:14.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-03-2008, 16:24
Verwijderd
Hmmm. Type kluizenaar? Dan zou ik eigenlijk de ramen uit de kamer weglaten. Alsie toch alleen maar oog voor binnen heeft, zijn de ramen dubbelzinnig
Met citaat reageren
Oud 07-03-2008, 20:23
Verwijderd
Citaat:
Hmmm. Type kluizenaar? Dan zou ik eigenlijk de ramen uit de kamer weglaten. Alsie toch alleen maar oog voor binnen heeft, zijn de ramen dubbelzinnig
Ja maar het poppenhuis heeft nou eenmaal ramen. Vandaar dat de krantenknipsels aan de buitenkant zijn geplakt, zodat "buiten" alsnog niet bestaat.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2008, 21:28
elysea
Avatar van elysea
elysea is offline
kun je er niet iets op verzinnen aan de binnenkant? desnoods schilderijtjes, of beter, lege doeken. hij was toch professor in de nietskunde of zo iets? of kastjes waar niets in staat, zo iets aparts.


als je alleen de binnenkant fotografeert kun je best gewoon wat papier ofzo in de hoek van je kamer dumpen en zorgen dat je niet laat zien dat het maar een decor is. wel zo handig
Met citaat reageren
Oud 08-03-2008, 06:42
handschoen
Avatar van handschoen
handschoen is offline
Ik denk dat het leuk kan worden (aan de hand van wat je nu laat zien), maar ga je die barbie ook echt gebruiken of is het alleen om even wat uit te proberen en om aan te geven dat daar de geleerde komt?

Een barbie is namelijk al ontzettend vaak gebruikt in de kunst/fotografie! Ik vind het persoonlijk in ieder geval een beetje afgezaagd worden, tenzij je er echt iets heel vernieuwends mee gaat doen!

Ik vind het trouwens op zich niet storend dat het poppenhuis dat je gebruikt een decor is. Het geeft het geheel iets theatraals en daar kan je best gebruik van maken/op in spelen!

Laatst gewijzigd op 08-03-2008 om 07:15. Reden: toevoeging
Met citaat reageren
Oud 09-03-2008, 17:06
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Die barbie is de muze van de professor, dus die is hier geen placeholder.

Ik vind het leuk hoe je met het haar van die barbie en het standpunt een heel dramatisch beeld maakt. Die eerste twee zonder barbie vind ik nogal saai.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2008, 17:57
Verwijderd
Dankjewel voor de reacties!

@elysea:
Het is niet zozeer dat er geen buitenwereld bestaat, het is alleen zo dat deze niet bestaat voor de kamergeleerde. De aanwezigheid hiervan ontbreekt in zijn leven , maar is er dus wel. Vandaar dat er wel ramen te zien zijn en de kranten aan de buitekant (en dus niet aan de binnenkant) geplakt zijn. Hij schermt zich af van de buitenwereld, die er dus wel is. Of eigenlijk schermt de buitenwereld zich van hem af; hij wordt ingepakt in oude kranten.

Met lege kastjes wil ik inderdaad wat gaan doen maar dit moet dan wel een interessant beeld worden.
En wat bedoel je met "papier ofzo in de hoek van je kamer dumpen"?

@handschoen:
Inderdaad wat Sketch zegt.

@Sketch:
Die eerste twee waren eigenlijk ook alleen maar om het "kale decor" te laten zien, vanuit die standaardopstelling wil ik gaan werken.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2008, 21:58
elysea
Avatar van elysea
elysea is offline
ik bedoelde, als je poppenhuis je begrenst in je uitvoering. dan is een ander decor zo gefikst.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2008, 22:20
handschoen
Avatar van handschoen
handschoen is offline
Ah, ok! Ik had er even overheen gelezen, dat het om de muze van de geleerde ging.. foutje!
Met citaat reageren
Oud 11-03-2008, 09:23
Verwijderd
Citaat:
ik bedoelde, als je poppenhuis je begrenst in je uitvoering. dan is een ander decor zo gefikst.
Ja andere decoren als "onderdeel van het poppenhuis" waren ook de bedoeling. Zo heb ik de cactus die hij in zijn kamerjas houdt in het "echt"maar ik heb hem ook nagemaakt met klei en blaadjes. Ook wil ik iets met mijn filosofieboeken gaan doen, maar ik weet nog niet precies wat.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Je kleding gepropt in je kast of alles netjes op kleur en maat gesorteerd?
Missy
53 06-12-2008 16:29


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:34.