Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-02-2002, 12:33
flipkip
Avatar van flipkip
flipkip is offline
Ik moet voor een huistaak van nederlands (aah, dat tof vak..) een onderzoek doen over jongerentaal.

**ik heb voorbeelden nodig van

- typisch vlaamse woorden (voor de belgen onder ons) bv: bompa/klak/plezant + geef vervolgens de tegenhanger in het algemeen nederlands

- dialectwoorden + hun betekenis

- familiewoorden (woorden die men alleen maar in gebruikt in het bijzijn van familieleden, en die een speciale betekenis hebben) bv: bommaworst

- jongerentaal + hun omschrijving (bv: bangelijk, cool, ..)

** antwoord op minstens vijf van deze tien vragen:

1. Waarom gebruiken jongeren dergelijke woorden?
2. geeft het gebruiken van die woorden een zekere vorm van prestige of uitstraling?
3. gebruik je die woorden alleen tegen andere jongeren of ook tegen ouderen?
4. over welke leeftijdscategorie spreken we als we hier het woord 'jongeren' gebruiken?
5. hoe lang blijven die woorden ongeveer gangbaar?
6. waar komen die woorden vandaan?
7. Is er een duidelijk verschil tussen jongens-en meisjestaal?
8.Gebruik je dergelijke woorden in schriftelijk taalgebruik?
9.Bestaat er ook zoiets als oude-mensentaal?
10.Heb je nog herinneringen aan typische woorden uit de tijd van de lagere school?


Ik zou jullie heel erg dankbaar zijn als je me hier mee zou willen helpen!!
je moet niet alle vragen beantwoorden, maar een stuk of drie - 5 is goed

Greetz + kizz,
passoagirl

(p.s.: en gelieve dan ook te vermelden of je een belg of een nederlander bent, dit i.v.m. de dialecten,tnx)



[Dit bericht is aangepast door passoagirl (17-02-2002).]
__________________
Zelfverzekerheid is dat heerlijke, rustige gevoel dat je hebt voordat je plat op je gezicht valt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-02-2002, 12:53
Daveke in love
Daveke in love is offline
euhmm..

================
dialect..
================
koffe = Koffie
otto = auto
Sjofaasj = Verwarming
Blaffeture = rolluik

===============
jongere taal..
===============
---------------
Beschrijvingen
---------------
Kewl = cool = neig <-> TOF
graaf = bangelijk = Machtig <-> iets moois, raar...
pokkesimpel, Poepsimpel <-> iets heel (ge)makkelijk
muugmoeilijk, pokkemoeilijk <-> iets heel moeilijk
--------------
Vraagzzkeuzzz
--------------
1. omdaze zo zijn opgevoed of om stoer tedoen
2. door die woorde te gebruike wete de meeste mense vanwaar hij/zij afkomstig is..
3. tegen alle 2..want ouderen hebbe grotere kennis van dialecten..omda der vroeger ni echt opgelet wier in de klas..
4. jongeren?...12j-18j
5. der komt elke week/maand wel een nieuw dialectwoordje uit..zeker op den chat..maar die andere woordjes blijve wel ergens in't achterkoppeke zitte
6. euhmm.. van internet.. van vriende, van ouders.. van't buitenland..(andere talen..)
7. euhmm.. ja tochwel..voorbeelden zijn moeilijk te geven.. maar jongens preten met meer afkortingen omdaze "lui" zijn en meisjes praten (denkik) liever met volledige woorden die mooi overkomen..om zelf een schoon beeld van hun eigen te maken om goe over te komen (DENKIK E..) :-)
8. in schrifttaal.. als ik naar vrienden schrijf ofzo.. en ZEKER op den chat..maar op't school daare ni (voor (huis)taak ofzo e)
9. ja die bestaat zeker mja.. voor ons is da oude mensen taal.. euhmm.. ouderen praten meestal nog hun dialect van vroeger.. toen zun klein waren.. en dan blijven zo ze spreken..vb echt erg plat antwerps enzo.. en vb blaffeture,sjofaasj..maar als jongere die veel horen gaan ze da ook meer beginnen te gebruiken..
10. pfff..herinneringen.. van typische woorden.. mja.. BORDRIJEN.. brrr..hatelijk..
mja.. zulde wel kenne e.. zo'n blad.. vol me rijkes woorden die ge dan moet lere schrijve enzo.. hatelijk


mja da is't.. dada'kes schatje

====================
visit DreamZone.be,
====================
__________________
Don't dream you life..life your dream
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:38.