Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-07-2009, 11:18
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Ik heb nu een laptop (eigenlijk 2) met Vista erop en ik wil op één van die laptops een oudere versie van Windows zetten, zodat ik ook met ouder software kan werken. Nu ben ik zelf helemaal niet bekend met Windows, dus ik vroeg me af welke voorgangers nog op zo'n computertje werken.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-07-2009, 11:28
Koning
Avatar van Koning
Koning is offline
XP lijkt me dan de beste optie. Je kunt kijken of de fabrikant stuurprogramma's aanbiedt voor XP voor die laptop. Dat scheelt je een hele hoop gedonder.

Maar, welke software draait er niet als ik vragen mag?
__________________
"Bring me my monocle. I want to look rich."
Met citaat reageren
Oud 01-07-2009, 11:52
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Het zijn vooral de oude videogames die nog gemaakt zijn voor Windows '95 en '98, dus ik hoop niet dat mijn laptop daar nu te snel voor is.
Mijn ouders hebben vast nog wel ergens XP liggen, alleen ben ik bang dat ze het serienummer kwijt zijn.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 01-07-2009, 12:06
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Grote kans dat die het op XP net zo goed/slecht doen als op Vista. Heb je de compatibiliteitsmode wel geprobeerd?
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2009, 12:41
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
Grote kans dat die het op XP net zo goed/slecht doen als op Vista. Heb je de compatibiliteitsmode wel geprobeerd?
Ik kende dat nog niet, dus heel erg bedankt.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 01-07-2009, 13:32
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Als je wat meer kan zeggen over welke games en over hoe snel je pc is; is het misschien ook mogelijk om gewoon een gevirtualiseerde Windows 98 of 95 op te zetten en het daarop te spelen. Om speelbaar te zijn zou ik wel zeggen:
- je hebt een snelle pc nodig (lekkere dual-core of beter; 2 gieg RAM of meer)
- de games mogen niet al te veel eisen (dus oud); 3D was voor virtualisatie ondertussen ook mogelijk, dacht ik (o.a. VirtualBox)
- je moet natuurlijk genoeg schijfruimte hebben (voor de games en voor een extra Windows; maar voor 98 of 95 moet je je daar normaal niet zo veel zorgen om maken)

Als je denkt dat dat voor jou opgaat; wil ik je best wat meer uitleg geven, of anders moet je zelf eens kijken naar programma's zoals Sun VirtualBox (niet-OSE), VMWare Workstation/Server, Microsoft VirtualPC, Parallels, ...

Als het om DOS-games zou gaan: DOSbox is een goede emulator.
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 01-07-2009, 22:19
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Ik ben wel geïnteresseerd in die virtuele Windows.

Het zijn vooral games uit de jaren '90 zoals GTA, stripmaak spelletjes, Railroad Tycoon, Alone in the Dark, The 7th guest en zo.

Mijn laptop is een standaard laptop van HP met Vista. 2.00 GHz , 2,00GB aan geheugen. Mijn andere laptop echter heeft dual-core 2.60 GHz en 3079 MB geheugen, dus die is misschien meer geschikt ervoor.

Is het trouwens een beetje het zelfde idee als Mac Os Classic of echt een emulator.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 02-07-2009, 05:51
freyk
Avatar van freyk
freyk is offline
Citaat:
Het zijn vooral games uit de jaren '90 zoals GTA, stripmaak spelletjes, Railroad Tycoon, Alone in the Dark, The 7th guest en zo.
Is het trouwens een beetje het zelfde idee als Mac Os Classic of echt een emulator.
Dan raad ik je echt de emulator dosbox (inclusief de front-end D-Fend) aan. Je gooit je oude spellen in 1 map en laat de scanner van d-fend er over heen gaan, om automatisch gameprofielen ervoor aan te maken. Want hiermee hoeft je niet voor ieder spel bepaalde instellingen vast te zetten.
Ik speel mijn klassieker ook hiermee
__________________
"Typefouten zijn gratis" | "Daar is vast wel een knopje voor" | "Ik weet, want ik zoek" | Powered by Firefox, Chromium, Mac OS X, OpenSuse, and Google.

Laatst gewijzigd op 02-07-2009 om 05:59.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2009, 11:10
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Ik heb het even opgezocht en VMWare Fusion zou momenteel de beste ondersteuning voor 3D hebben, je moet er wel voor betalen spijtiggenoeg. Daarnaast heeft Sun VirtualBox ook ondersteuning voor Direct3D en DirectX tot versie 8/9; en dat allemaal gratis.

Wat je daarmee doet is wat ruimte voorzien voor een installatie voor een oude versie van Windows (je hebt daarvan wel een cd e.d. nodig) en daarin installeer je die spelletjes; je moet ook wat RAM-geheugen reserveren, ik zou je aanraden daar niet te zuinig op te zijn (neem bv. 512 of 768 MiB, dat moet voor een oude Windows comfortabel genoeg zijn, lijkt me).

Maar als het zuiver om DOS-games zoals GTA(1) gaat, neem dan inderdaad gewoon DOSbox, eventueel met die front-end (want op Windows is het configureren van DOSbox als ik zo gehoord heb bij mijn mede-studenten niet altijd even leuk; op Ubuntu draait dat in de meeste gevallen zonder extra configuratie).
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 03-07-2009, 14:59
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Bedankt, al snap ik niet zo goed hoe het met die cd werkt.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 03-07-2009, 23:13
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Bedankt, al snap ik niet zo goed hoe het met die cd werkt.
Het is eigenlijk vrij simpel; bij de meeste VM-software is de standaardinstelling zo dat als je een cd in je drive steekt, de VM die herkent en gebruikt. Dus als je ooit Windows 98 geïnstalleerd hebt, verloopt de installatie analoog. Het enige wat je op voorhand moet doen, is dus je VM-software installeren en een VM (Virtual Machine) voorzien van de nodige instellingen (hoeveelheid RAM, harde schijf zijn meestal het belangrijkste). Als je op internet zoekt op 'install Windows ... VM' (waarbij je VM eventueel vervangt door VirtualBox, VirtualPC, VMWare of andere VM-software; dan kom je vaak gedetailleerdere uitleg uit. Maar in ieder geval moet je beschikken over de installatie-cd van Windows 95/98/Me om dat alles uit te voeren (maar in het zwarte circuit, is dat zeker niet moeilijk te vinden; of als je toevallig mensen kent die veel met computers gewerkt hebben, die hebben die cd's waarschijnlijk ook nog liggen).
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 04-07-2009, 20:53
freyk
Avatar van freyk
freyk is offline
ff als je het toch met d-fend en dosbox The 7th guest wil spelen, herhaal de stappen hoe ik het spel aan het draaien kreeg:
  1. download en installeer D-fend reloaded
  2. Start d-fend en klik met de rechtermuisknop op "DOSBox DOS" en klik op edit
  3. Klik aan de rechterkant op "Drives"
  4. klik nu op "add"
  5. Selecteer bij "Type" de optie "CD-Drive", bij "CD drive mounting type"Ask the user.." en drive letter "d".
    Klik op "ok" en nog eens op de andere "ok" om de twee vensters te sluiten.
  6. Stop cd 2 van 7th guest in je cdrom drive en start "DOSBox DOS"
  7. klik op "ok" in de cdmount venster
  8. typ in het zwarte venster het volgende in:
    d:
    install
  9. Loop de installatie door, alleen op de enter-toets te drukken (pas dus niks aan)
  10. Na de installatie, sluit je het venster en haal je cd 2 eruit
  11. Stop cd 1 erin, start "DOSBox DOS"
  12. typ de volgende commando in om naar de t7g map te navigeren:
    cd c:\id\t7g
  13. en start het spel met commando: t7g
Tot nu toe Hier en daar kan het geluid niet geladen worden, zover ik het hoor draait midi en een paar geluidsamples.

Ik optimaliseer wel de komende dagen de bovenstaande handleiding.
__________________
"Typefouten zijn gratis" | "Daar is vast wel een knopje voor" | "Ik weet, want ik zoek" | Powered by Firefox, Chromium, Mac OS X, OpenSuse, and Google.

Laatst gewijzigd op 05-07-2009 om 11:52.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2009, 00:49
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Het is wel duidelijk, maar wanneer ik "install" intype, krijg ik een foutmelding.


Het is me trouwens wel gelukt om die virtuele Windows 98 te installeren, alleen heb ik nu problemen met de kleuren. Ik krijg hem niet op 256 kleuren en ik heb al tijdje met die drivers zitten proberen. Vroeg me dus af hoe ik dit kan aanpakken, aangezien dit de eerste keer is dat ik een os in een os heb.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 05-07-2009, 02:15
freyk
Avatar van freyk
freyk is offline
Citaat:
Het is wel duidelijk, maar wanneer ik "install" intype, krijg ik een foutmelding.
Het is me trouwens wel gelukt om die virtuele Windows 98 te installeren, alleen heb ik nu problemen met de kleuren. Ik krijg hem niet op 256 kleuren en ik heb al tijdje met die drivers zitten proberen. Vroeg me dus af hoe ik dit kan aanpakken, aangezien dit de eerste keer is dat ik een os in een os heb.
Welke foutmelding wordt er dan weergegeven?

En welke vm-software heb je geinstalleerd?
Heb je al de additions geinstalleerd? Want daar zitten de benodigde drivers in.
__________________
"Typefouten zijn gratis" | "Daar is vast wel een knopje voor" | "Ik weet, want ik zoek" | Powered by Firefox, Chromium, Mac OS X, OpenSuse, and Google.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2009, 09:03
freyk
Avatar van freyk
freyk is offline
ff voor de gein, twee screenshots als bewijs dat t7g bij mij draait
(heb als test de resolutie van dosbox venster aangepast van full screen, naar dit formaat)
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg loading.JPG (161.0 KB, 16x gelezen)
Bestandstype: jpg trap.JPG (160.6 KB, 9x gelezen)
__________________
"Typefouten zijn gratis" | "Daar is vast wel een knopje voor" | "Ik weet, want ik zoek" | Powered by Firefox, Chromium, Mac OS X, OpenSuse, and Google.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2009, 13:10
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Welke foutmelding wordt er dan weergegeven?

En welke vm-software heb je geinstalleerd?
Heb je al de additions geinstalleerd? Want daar zitten de benodigde drivers in.
Inderdaad, waarschijnlijk moet je nog de additions installeren; zowel op VMWare als op VirtualBox zit er in het menu ergens een optie om die te installeren (in Windows 98 lijkt het dan of daarvan een cd ingestoken geweest is). VirtualPC zal wel iets vergelijkbaars hebben.
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 05-07-2009, 23:38
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Ik had het geprobeerd via guest additions, maar reageert die niet op. Het is trouwens VirtualBox dat ik heb geïnstalleerd.

Citaat:
Welke foutmelding wordt er dan weergegeven?

En welke vm-software heb je geinstalleerd?
Heb je al de additions geinstalleerd? Want daar zitten de benodigde drivers in.
illegal command
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 06-07-2009, 12:59
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
En krijg je die foutmelding van Windows Vista of Windows 98? Want het zijn inderdaad die Guest Additions die je nodig hebt, het oplossen daarvan zal niet zo simpel zijn omdat dat nogal een loze foutmelding is (maar dat is jouw fout natuurlijk niet).
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 06-07-2009, 15:59
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
De melding "illegal command" krijg ik tijdens het programma d-fend als ik de commando "install" geef. Ik had al even op google gekeken en er waren meer met dat probleem. De oplossing heb ik niet goed kunnen vinden.

De optie "Guest Additions" probeer ik wanneer Windows '98 al is gestart, maar de computer reageert daar helemaal niet op.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 06-07-2009, 16:05
freyk
Avatar van freyk
freyk is offline
Citaat:
De melding "illegal command" krijg ik tijdens het programma d-fend als ik de commando "install" geef. Ik had al even op google gekeken en er waren meer met dat probleem. De oplossing heb ik niet goed kunnen vinden.
zou je ff een screenshot van de foutmelding willen maken?
Ik heb mijn handleiding onder verschillende systemen getest. Het zou moeten werken.
Tot nu toe werkt alleen cd-audio nog niet en navigeren door het huis gaat langzaam (frame-voor-frame).
Maar toch vind ik het weer leuk om de oude puzzels te spelen en muziek te horen, van deze oude klassieker

Na "d:" (en later bij "install") ingetypt te hebben, moet je deze uitvoeren door op de enter-toets van je toetsenbord te drukken. (als je dit niet gedaan had,..)
__________________
"Typefouten zijn gratis" | "Daar is vast wel een knopje voor" | "Ik weet, want ik zoek" | Powered by Firefox, Chromium, Mac OS X, OpenSuse, and Google.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2009, 18:58
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
De optie "Guest Additions" probeer ik wanneer Windows '98 al is gestart, maar de computer reageert daar helemaal niet op.
Kijk in Windows 98 dan eens in deze computer, daar zou normaal een cd-drive moeten instaan, als je die opstart, krijg je normaalgezien de installer van de drivers. Als er iets niet klopt aan wat ik hier zeg, dan moet je in VirtualBox je instellingen van die virtual machine eens nakijken: er moet een cd-drive geïnstalleerd staan (het maakt verder weinig uit of je ervoor kiest die vanuit je echte cd-drive te maken of vanuit een ISO-bestand).
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 06-07-2009, 19:45
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
zou je ff een screenshot van de foutmelding willen maken?
Ik heb mijn handleiding onder verschillende systemen getest. Het zou moeten werken.
Tot nu toe werkt alleen cd-audio nog niet en navigeren door het huis gaat langzaam (frame-voor-frame).
Maar toch vind ik het weer leuk om de oude puzzels te spelen en muziek te horen, van deze oude klassieker

Na "d:" (en later bij "install") ingetypt te hebben, moet je deze uitvoeren door op de enter-toets van je toetsenbord te drukken. (als je dit niet gedaan had,..)

Waarschijnlijk zal ik wel iets belangrijks vergeten zijn.


Citaat:
Kijk in Windows 98 dan eens in deze computer, daar zou normaal een cd-drive moeten instaan, als je die opstart, krijg je normaalgezien de installer van de drivers. Als er iets niet klopt aan wat ik hier zeg, dan moet je in VirtualBox je instellingen van die virtual machine eens nakijken: er moet een cd-drive geïnstalleerd staan (het maakt verder weinig uit of je ervoor kiest die vanuit je echte cd-drive te maken of vanuit een ISO-bestand).
De cd-drive is via de virtual machine al geïnstalleerd, maar om eerlijk te zijn snap ik niet goed wat je bedoelt. Heb je misschien een screenshot waar ik precies moet kijken in die Windows 98 computer?
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 06-07-2009, 20:02
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
De cd-drive is via de virtual machine al geïnstalleerd, maar om eerlijk te zijn snap ik niet goed wat je bedoelt. Heb je misschien een screenshot waar ik precies moet kijken in die Windows 98 computer?
Ik heb hier spijtiggenoeg niet direct een Windows bij de hand om screenshot te nemen; maar het gewone klassieke 'Deze Computer'/'My Computer'-scherm; zoals dat in XP en Vista nog bestaat, maar als ik me niet vergis ten tijde van 98 sowieso op de desktop stond.

Daarin dubbelklik je op de cd-drive en dan zou ofwel de installatie moeten beginnen, ofwel krijg je een map te zien waarin iets van installer of setup ofzo zou moeten zitten (die moet je dan openen).
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 06-07-2009, 20:36
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
Ik heb hier spijtiggenoeg niet direct een Windows bij de hand om screenshot te nemen; maar het gewone klassieke 'Deze Computer'/'My Computer'-scherm; zoals dat in XP en Vista nog bestaat, maar als ik me niet vergis ten tijde van 98 sowieso op de desktop stond.

Daarin dubbelklik je op de cd-drive en dan zou ofwel de installatie moeten beginnen, ofwel krijg je een map te zien waarin iets van installer of setup ofzo zou moeten zitten (die moet je dan openen).
bedoel je de installatie van windows 98 of alleen van de drivers. Er is wel een mapje met de drivers en er staat ook bij hoe je de kan aanpassen. Het probleem alleen is dat wanneer ik van 16 kleuren naar 256 kleuren ga, bij het opnieuw opstarten een melding krijg dat de setting niet past met de hardware.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 06-07-2009, 21:41
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Hmm, op dit forum kan je wat meer info vinden, maar blijkbaar is er geen officiële ondersteuning voor windows 9x in VirtualBox; dus het is niet onmogelijk dat je via die manier niet verder komt; sorry.
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-07-2009, 05:52
freyk
Avatar van freyk
freyk is offline
Citaat:
Waarschijnlijk zal ik wel iets belangrijks vergeten zijn.
Nee, ik heb niet met de schijfbenamingen rekening gehouden.
In mijn handleiding bij stappen 5 en 8, gebruik "e" je in plaats schijf "d".
__________________
"Typefouten zijn gratis" | "Daar is vast wel een knopje voor" | "Ik weet, want ik zoek" | Powered by Firefox, Chromium, Mac OS X, OpenSuse, and Google.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2009, 09:59
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
Nee, ik heb niet met de schijfbenamingen rekening gehouden.
In mijn handleiding bij stappen 5 en 8, gebruik "e" je in plaats schijf "d".
Dat had ik ook al geprobeerd, maar maakt weinig verschil.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 08-07-2009, 07:57
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Citaat:
[afbeelding]

Waarschijnlijk zal ik wel iets belangrijks vergeten zijn.



De cd-drive is via de virtual machine al geïnstalleerd, maar om eerlijk te zijn snap ik niet goed wat je bedoelt. Heb je misschien een screenshot waar ik precies moet kijken in die Windows 98 computer?
Misschien een domme vraag, maar staat het spel ook daadwerkelijk in C:\box\? En niet in een subdirectory van die map ofzo?
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2009, 08:55
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
Misschien een domme vraag, maar staat het spel ook daadwerkelijk in C:\box\? En niet in een subdirectory van die map ofzo?
Die fout had ik gezien en inmiddels ook al aangepast.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 10-07-2009, 10:02
freyk
Avatar van freyk
freyk is offline
Ik heb contact opgenomen met Vice en haar geholpen via teamviewer.
Ze bleek een vernieuwde versie van t7g te hebben, waardoor bepaalde bestanden niet meer op de aangegeven locaties stonden. Daarop stond ook een windows versie voor t7g die ik helaas niet aan de praat kreeg (hing in compabiliteits).
Dus toen maar de dosversie geinstalleerd.
Na enige moeite is draait dat nu onder dosbox.
__________________
"Typefouten zijn gratis" | "Daar is vast wel een knopje voor" | "Ik weet, want ik zoek" | Powered by Firefox, Chromium, Mac OS X, OpenSuse, and Google.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Software & Hardware Adobe Premier Pro CS6 download
Elin3
32 19-06-2013 22:20
Software & Hardware [WINDOWS VISTA] Drivers geluidskaart
BestGamer
7 22-02-2010 19:55
Software & Hardware Bouw of verbouw je eigen pc.
AgenaX
18 05-01-2009 14:35
Software & Hardware Windows en 4GB RAM
XLucifer
35 03-10-2008 13:10
Software & Hardware EULA Microsoft
balkey
52 20-09-2007 20:57
Software & Hardware De klok van m'n laptop loopt achter
Daantje_0705
9 03-06-2007 21:13


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:02.