Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-07-2009, 00:17
QT
Avatar van QT
QT is offline
Hallo,

Ik ben aan het kijken voor een nieuwe PC. Graag wil ik nu weer een up-to-date systeem, zodat ik weer een maand of 2 vooruit kan Nu ben ik niet geheel onwetend aangaande computers, maar ik loop toch tegen vragen aan. Verschillen tussen diverse typen processoren enzo.

Ik kan raden dat duo core betekent dat je een processor met twee kernen (of misschien gewoon 2 processoren) hebt en quad core vier. Is Is een quad core van 2 GHz dan 2x zo snel als een duo core 2 GHz?
En waar in de schaalverdeling zit intel i7 ergens? Verder zie ik AMD Phenom processoren en Intel Xeon. Zinnig om me daar nog in te verdiepen?

Als ik twee overigens identieke systemen heb, en in het ene zit bijv een Intel i7 950 3.06GHz en in het andere een Intel i7 950 2.66GHz, merk je dat dan echt? Is dat een verschil 200 euro waard? (even buiten beschouwing latend dat dat afhankelijk is van wat ik allemaal met mijn PC uitspook).

Bij het geheugen, zie ik dingen als 6 GB (3x2) Wat betekent dat? Aantal benodigde slots? Drie geheugenmodules van 2GB (3x2) vs twee geheugenmodules van 3gb (2x3)?

Ergens las ik dat het niet veel uitmaakt of ik een videokaart met een bepaalde chippenset (bijv Radeon HD4890) koop van Asus, van Saphire, van XFX, etc. Klopt dat? Sommige fabrikanten zijn zo 100 euro duurder dan de andere.

Ik vraag veel geloof ik. Mag ik daarom degene die de tijd heeft om mij hierbij te helpen alvast vriendelijk danken?


Alvast bedankt
__________________
M.D.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-07-2009, 08:04
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Hallo,

Ik ben aan het kijken voor een nieuwe PC. Graag wil ik nu weer een up-to-date systeem, zodat ik weer een maand of 2 vooruit kan Nu ben ik niet geheel onwetend aangaande computers, maar ik loop toch tegen vragen aan. Verschillen tussen diverse typen processoren enzo.

Ik kan raden dat duo core betekent dat je een processor met twee kernen (of misschien gewoon 2 processoren) hebt en quad core vier. Is Is een quad core van 2 GHz dan 2x zo snel als een duo core 2 GHz?
En waar in de schaalverdeling zit intel i7 ergens? Verder zie ik AMD Phenom processoren en Intel Xeon. Zinnig om me daar nog in te verdiepen?
Nee, een quad core is niet per se twee keer zo snel als een dual core. Hangt er een beetje vanaf of de applicaties die je gebruikt 'multithreaded' zijn (= taken parallel uitvoeren door het gebruik van meerdere cores). Begint steeds meer te komen, en de Core i7 is sowieso razendsnel, of programma's nou alle cores gebruiken of niet. Snelste processor die je momenteel kunt kopen (tevens de duurste ). De AMD Phenom II (dus niet de 'oude' Phenom) is ook wel een aardige processor, en de Xeon is eigenlijk voor servers.

Citaat:
Als ik twee overigens identieke systemen heb, en in het ene zit bijv een Intel i7 950 3.06GHz en in het andere een Intel i7 950 2.66GHz, merk je dat dan echt? Is dat een verschil 200 euro waard? (even buiten beschouwing latend dat dat afhankelijk is van wat ik allemaal met mijn PC uitspook).
Tja, dat zal inderdaad wel een geval zijn van 'heel erg snel vs. iets minder snel'. Ik zou zeggen dat het niet zoveel uitmaakt en dat je die 200 euro beter aan iets anders kunt besteden.

Citaat:
Bij het geheugen, zie ik dingen als 6 GB (3x2) Wat betekent dat? Aantal benodigde slots? Drie geheugenmodules van 2GB (3x2) vs twee geheugenmodules van 3gb (2x3)?
Ik denk 2 modules van 3GB.

Citaat:
Ergens las ik dat het niet veel uitmaakt of ik een videokaart met een bepaalde chippenset (bijv Radeon HD4890) koop van Asus, van Saphire, van XFX, etc. Klopt dat? Sommige fabrikanten zijn zo 100 euro duurder dan de andere.
Ja dat klopt. Mits natuurlijk alle andere factoren ook gelijk zijn (dus evenveel videogeheugen) moet het merk niet uitmaken
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2009, 09:33
WolterB
Avatar van WolterB
WolterB is offline
Citaat:
Nee, een quad core is niet per se twee keer zo snel als een dual core. Hangt er een beetje vanaf of de applicaties die je gebruikt 'multithreaded' zijn (= taken parallel uitvoeren door het gebruik van meerdere cores). Begint steeds meer te komen, en de Core i7 is sowieso razendsnel, of programma's nou alle cores gebruiken of niet. Snelste processor die je momenteel kunt kopen (tevens de duurste ). De AMD Phenom II (dus niet de 'oude' Phenom) is ook wel een aardige processor, en de Xeon is eigenlijk voor servers.
Op dit moment voert Intel nog steeds de processormarkt aan en de Core i7 is inderdaad razendsnel. Voor wat minder geld en, afhankelijk van de programma's die je draait, mindere prestaties, kan je ook voor de Phenom II kiezen. Dat is nog steeds persoonlijke voorkeur vind ik.

Citaat:
Tja, dat zal inderdaad wel een geval zijn van 'heel erg snel vs. iets minder snel'. Ik zou zeggen dat het niet zoveel uitmaakt en dat je die 200 euro beter aan iets anders kunt besteden.
Hier ben ik het mee eens ja. Het kopen van de duurste en nieuwste processor is mijns inziens zonde van het geld, dan kan je er beter eentje kopen die al wat ouder, en dus vaak stukken goedkoper is. Moet je daar wel goed bij opletten dat het wel uit dezelfde productserie komt, anders kan het wel flink wat uitmaken.

Citaat:
Ik denk 2 modules van 3GB.
Vreemdgenoeg zijn dit 3 modules van 2 GB. Dan zou ik, afhankelijk van het moederbord, 2x een setje van 2 dezelfde geheugenmodules kopen. Dat ze in een setje geleverd worden betekent tevens dat ze dezelfde productieserie komen en dus beter samen kunnen werken dan wanneer je 2 lossen modules koopt. Dit levert een paar procent prestatiewinst op, afhankelijk van het merk.

Citaat:
Ja dat klopt. Mits natuurlijk alle andere factoren ook gelijk zijn (dus evenveel videogeheugen) moet het merk niet uitmaken
Net als bij de processoren is het bij videokaarten persoonlijke voorkeur. Voor honderd euro meer bij dezelfde chips op de videokaart kan je ook meer gadgets verwachten, misschien een multiplier die unlocked is of een standaard overgeklockte videokaart.
__________________
Als je geen doel hebt, kan je ook de weg niet kwijt zijn.
A wise man once told me: There are many endings, but the right one is the one you choose.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2009, 17:24
QT
Avatar van QT
QT is offline
Duidelijk allemaal. Bedankt!

Nieuwe vraag:


DDR3 is nieuwer en sneller dan DDR2. Is dat type geheugen dan ook te adviseren?
Nu zie verscheidene merken staan. Ik heb goede ervaringen met Kinston SD kaartjes. Totaal iets anders natuurlijk, maar goed. Andere argumenten heb ik niet om voor het ene of het andere merk te kiezen. Afgezien van de prijs dan.

Nu zie ik er allerlei aanduidingen achter staan, zoals bij:
Kingston ValueRam 2GB(2x1) DDR3 1066MHz ECC C7 TS

Wat is ECC, C7 en TS?
__________________
M.D.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2009, 17:44
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Als je voor een Core i7 gaat dan heb je geen keus, die werkt alleen maar met DDR3 samen.

ECC heeft iets met foutcorrectie te maken, ECC-geheugen wordt vaak in servers toegepast. In gewone thuiscomputers niet. C7 betekent dat het geheugen een 'CAS latency' van 7 heeft, heeft te maken met de toegangstijd van het geheugen (7 is niet ongewoon voor DDR3-geheugen). TS zegt me niets.

Het beste kun je denk ik gewoon voor een kit van 4GB of misschien wel 6GB gaan van een fatsoenlijk merk, Kingston is verder prima Bijv. zoiets dus.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2009, 17:47
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Overigens ook altijd goed leesvoer als je een systeem gaat samenstellen: de System Guide van Ars Technica en de Best Buy guide van tweakers.net. Dan hoef je ook niet zo te puzzelen, want dat hebben anderen dan al voor je gedaan
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2009, 18:07
QT
Avatar van QT
QT is offline
Nu was ik niet van plan om helemaal alles zelf te doen. Op informatique.nl worden een aantal verschillende systemen aangeboden. Bij sommige systemen kun je kiezen tussen verschillende types van een bepaald hardware onderdeel. Vandaar al mijn vragen

Nu heb ik zojuist alle losse onderdelen van de inExtreme PC (http://www.informatique.nl/IQ00009) in mijn winkelmandje gelegd. Dat scheelt toch snel 400 euro. Zeker aangezien ik twee 1TB schijven en twee DVD branders overbodig vind. Verder zullen al die onderdelen wel compatibel zijn met elkaar.

Nu heb ik als kind veel met lego gespeeld. Heel veel moeilijker is het toch niet om als je alle onderdelen los bestelt, deze in elkaar te klikken en schroeven? Of verkijk ik me daar nu zo op?

Iemand bereid om even een keer te kijken naar dat systeem (zie link)? Zijn er dingen die niet genoemd worden die ik wel moet bestellen? Wat zou ik verder nog hebben aan kabeltjes?
- Voedingskabel PC naar netspanning
__________________
M.D.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2009, 18:31
rens..
Avatar van rens..
rens.. is offline
als je kan lezen en in je zelf vertrouwt dat je het goed doet kan je een computer in elkaar zetten.
Als het 400 euro scheelt en je wil het zelf doen dan zou ik het proberen, als het niet lukt haal je er een monteur bij voor stukken minder dan 400.
Alles zal gewoon normaal moeten draaien als je het los koopt, vooral als ze het als compleet systeem aanbieden. Ook zitten alle kabels er normaal bij. Je kunt dus gewoon direct aan de slag en na een paar uur heb je hem echt wel draaien.
__________________
been there done that got the t-shirt
Met citaat reageren
Oud 16-07-2009, 19:19
QT
Avatar van QT
QT is offline
Volgens mij heb ik me vergist. Scheelt helemaal niet zoveel. Dan doe ik het maar met een TB extra... vervelend... Geloof dat ik het dan maar bij die lego van vroeger houd
__________________
M.D.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Software & Hardware Processoren
annoniempje
7 14-06-2009 20:07
Software & Hardware [Centraal] Processoren, moederborden en geheugen
Verwijderd
136 30-12-2006 14:15
Software & Hardware Intel of AMD ?
SuicideFunky
58 09-12-2006 13:42
Huiswerkvragen: Exacte vakken [WI] Sigma(X) bereken in kansrekening
FastJapie
3 24-09-2004 19:02
Software & Hardware [Moederbord] Kapot, nieuwe kopen?
Harrie
23 01-04-2004 21:08
Software & Hardware Soort processoren
apeldoorn
11 13-11-2001 16:46


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:32.