Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-07-2010, 21:48
sarah_d
sarah_d is offline
Laatst heb ik mijn eerste rij'les' gehad van m'n vader, maar aangezien het starten nogal traumatisch verliep.... heb ik niet echt zin in de volgende les....

Geld voor lessen heb ik niet, en ik uitleggen is mijn vader, zo blijkt, geen kei.

Ik zet de auto in eerste, druk de ontkoppeling volledig in, en ik probeer dan de gas lichtjes in te drukken en ontkoppeling op hetzelfde moment los te laten.... en dat lukt, maar toch val ik altijd stil.

Iemand nog hoe-start-ik-een-auto-zonder-stilvallen-tips?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-07-2010, 22:59
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Allereerst wil ik je toch het advies te geven wat te sparen voor rijlessen of je ouders lief aan te kijken. Het probleem van rijlessen krijgen van je ouders is precies waar jij nu tegen aanloopt: ze zijn geen rij-instructeurs. Als het wegrijden al lastig gaat door gebrekkige uitleg, moet je even voorstellen hoe het kan zijn met informatie die nog belangrijker is. Zeker als jouw ouders het op een verkeerde manier doen dan zoals het eigenlijk hoort. Voor de verkeersveiligheid (en je eigen) kan het helemaal geen kwaad om op z'n minst een paar erkende rijlessen te nemen

Verder lijk je het wegrijden redelijk juist te doen; koppeling in, auto in z'n 1 (handrem er eventueel nog af), heel langzaam de koppeling op laten komen totdat de auto begint te trekken/rollen, voorzichtig gas erbij en dan gas verder indrukken terwijl je de koppeling vrij laat komen.
Een probleem wat nog wel eens voor wil komen is dat mensen de auto voelen trekken, gas geven maar weer los laten en dan (te snel) de koppeling pas loslaten zodat de auto alsnog stilvalt. De remedie is dan het gaspedaal langer ingedrukt houden, desnoods rijd je in het begin dan met wat veel toeren weg. Dat zal je later, als je meer gewend bent, wel automatisch bijschaven.

Een auto die op diesel rijdt kan echter veel beter op de koppeling rollen dan een auto die op benzine rijdt. Bij een benzine-auto is het vaak zo dat die soepeler wegrijdt als je al wat gas bijgeeft voordat de auto op de koppeling begint te trekken/rollen.
Belangrijk is dus in beide gevallen het omslagpunt van de koppeling. Probeer gewoon eens alleen op de koppeling weg te rijden om dat te vinden zodat je daar een beter gevoel voor krijgt. Als je het maar heel voorzichtig doet kan je in principe elke auto op de koppeling weg laten rijden
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2010, 23:08
sarah_d
sarah_d is offline
Bedankt voor het snelle antwoord! En lessen nemen is inderdaad heel duur, ik kan eventueel een paar lessen nemen als ik veel geld bij elkaar heb gespaard, van mijn ouders moet ik niets verwachten. Maar aangezien ik nu nog zeker geen lessen kan nemen, maar ik toch echt wel al de basis wil kunnen, zou het wel fijn zijn moest ik het starten onder de knie krijgen (:

Maar wat je zegt hier:
Citaat:
koppeling in, auto in z'n 1 (handrem er eventueel nog af), heel langzaam de koppeling op laten komen totdat de auto begint te trekken/rollen, voorzichtig gas erbij en dan gas verder indrukken terwijl je de koppeling vrij laat komen.
"heel langzaam koppeling op laten komen", moet je dan nog geen gas geven en wachten tot de auto begint te trekken en dán pas gas geven of moet je dan ook al een beetje gas geven? Want mij werd verteld dat je tegelijk de koppeling moet laten opkomen en gas induwen
Met citaat reageren
Oud 31-07-2010, 23:33
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Dat hangt met name van de auto af; bij een diesel is het in principe niet nodig en hoef je pas gas te geven als de auto begint te trekken. Als het je dan alsnog echt niet lukt, dan inderdaad eerst maar wat eerder gas bijgeven. Bij een benzineauto gaat het vaak soepeler om al wat eerder gas bij te geven omdat die veel minder kracht op de koppeling heeft, of je moet een heel goed gecoördineerd stel voeten hebben Doe het in ieder geval rustig aan, dan krijg je er vanzelf een beter gevoel voor en gaat het uiteindelijk ook sneller. Je kan ook eens gewoon een keer alleen oefenen op het wegrijden en het vinden van het koppelmoment.

Veel mensen zullen in de praktijk echter ook bij een diesel al gas bijgeven voordat hij begint te trekken, puur omdat het dan allemaal minder precies komt, maar in principe wordt je dat op een rijschool niet geleerd.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2010, 23:45
sarah_d
sarah_d is offline
Ik probeer te rijden op benzine, dus dan is het sowieso al wat lastiger. Bij een benzineauto kan ik dan best de ontkoppeling dus niet eerst een beetje lossen, maar direct ook gas erbij geven? Want dat probeerde ik maar toch viel ik altijd stil, ook wanneer ik het rustig en gecontroleerd deed.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2010, 00:03
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Dan is het inderdaad beter om voor het koppelmoment al wat gas bij te geven - een klein beetje - en dat ook vast te houden als je de koppeling los laat. Veel beginners hebben namelijk de neiging om onbewust het gas dan ook weer los te laten als ze de koppeling op laten komen. Wat soms ook kan helpen is het letten op de toerenteller als die er is, om ervoor te zorgen dat de motor in een beetje een goed toerental blijft om weg te kunnen rijden. Als je de koppeling los laat wil het toerental omlaag; dan weet je waar je wat gas bij kunt geven om de motor soepel te laten draaien.

Als je een kennis hebt met een diesel, probeer het wegrijden daar eens mee te oefenen op een parkeerplaats of zo. Die zal waarschijnlijk een stuk duidelijker aanvoelen.

Verder is dat heel moeilijk te oordelen, zeker online, over hoe jij precies wegrijdt en waar het probleem zit. Een instructeur zal dit toch beter aanvoelen
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2010, 00:09
sarah_d
sarah_d is offline
Wat bedoel je juist met "voor het koppelmoment al wat gas bij te geven"? Bedoel je dat ik al een klein beetje gas moet geven voordat je de koppeling begin los te laten? Of gewoon toch opnieuw beiden gelijktijdig proberen (dus koppeling loslaten, gas indrukken)?
Met citaat reageren
Oud 01-08-2010, 00:22
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Een klein beetje gas geven voordat je de koppeling begint los te laten, ja Eigenlijk liever net vlak voor of op het omslagpunt van de koppeling en dan de koppeling even vasthouden, maar als je dat nog niet goed weet dan maar wat eerder al wat gas bijgeven.
Het is moeilijk uit te leggen omdat het al enorme automatisme is

Maar in principe hoor je die auto ook op de koppeling weg te kunnen rijden. Veel mensen beweren dat dit onmogelijk is in een benzineauto zonder af te slaan, maar met genoeg geduld en een rustige voet is het mij tot nu toe in elke auto gewoon gelukt.

Bovendien begrijp ik dat je nog maar één rij'les' hebt gehad; oefen eerst gewoon nog een paar dagen. Je weet in theorie al hoe het moet, als je voldoende oefent dan volgt de praktijk vanzelf wel
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2010, 00:29
sarah_d
sarah_d is offline
Oké! En je hebt inderdaad gelijk met oefenen enzo, en met hetgeen van de rijinstructeur, maar ik dank je toch wel zeker voor al deze tips. Ook is het misschien moeilijk uit te leggen, ik heb er zeker wat van opgestoken en ben benieuwd naar de volgende oefensessie
Met citaat reageren
Oud 01-08-2010, 00:53
Verwijderd
Normaal als je wielen recht staan, en je lost de koppeling 'zachtjes', dan zou het bij de meeste wagens wel moeten lukken om vanzelf te lopen zonder gas bij te geven. Maar een beetje gas kan wel helpen als je de koppeling nog niet goed voelt.

Let ook op je schoeisel de eerste keren. Geen slippers, plateau zolen of andere onhandige schoenen. Je moet echt leren voelen wanneer de koppeling aangrijpt. En vermijden dat je voet van het pedaal glijdt.

Franse auto's hebben meestal een koppeling die laag al aangrijpt, terwijl Duitse en Jappanse wagens meestal een wat sportievere versnellingsbak hebben, met een koppeling die echt pas hoog aangrijpt.
Ook Diesel motoren hebben inderdaad doorgaans een wat 'makkelijkere' koppeling, gecombineerd met een hoger begintoerental.
De vuistregel met een benzinemotor is dat je 1000 toeren nodig zou hebben, om te vermijden dat hij afslaat. Ook het uiterste moment om terug te schakelen zeg maar.

Maar alles went en op de duur gaat het starten en schakelen vanzelf hoor.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2010, 10:57
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Laat ik beginnen met te melden dat ik wel een les of 30 nodig heb gehad voor ik mijn eerste rijles had waarbij ik de auto niet minstens 1x liet afslaan. Voor de één is het nou eenmaal simpelere dan voor de ander.

Ik heb de posts van de rest niet gelezen, maar ik heb 2 tips:
- Vroeger gas geven
- Meer gas geven

Het kan zijn dat je pas gas begint te geven als je te laat bent. Als je je koppeling op laat komen is er een kleine positie waarin je de auto een klein beetje voelt trillen. Bij een benzine auto is dat momentje nóg preciezer en ben je daar voorbij, dan slaat de auto sowieso af. Dus voor de zekerheid kan je net vóór dat moment al een beetje gas beginnen te geven.
Het kan ook zijn dat je te weinig gas geeft. Dan geef je wel op het goede moment gas, maar te weinig. Dan laat je vervolgens de koppeling verder opkomen, maar is dat beetje gas niet voldoende om te gaan rijden en slaat hij af. Wat extra gas kan dan helpen. Bij dit laatste schiet je dan natuurlijk wel wat sneller weg, dus zorg er voor dat je de ruimte hebt op de plek waar je oefent en dat je nergens op kan botsen. En blijf niet zo zeer gefocust op het gas geven dat je vergeet dat je ook op tijd moet remmen
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2010, 18:55
Ivo
Ivo is offline
Met elke auto waar ik tot nu toe mee gereden heb, kun je wegrijden door alleen de koppeling voorzichtig op te laten komen zonder gas bij te geven. Ik heb ervaring met een stuk of 25 verschillende auto's in allerlei soorten en maten.

Dat vraagt alleen wel wat gevoel, en dat gevoel heb je niet na een uurtje al te pakken.
Wat gas bijgeven helpt om het afslaan van de motor tegen te gaan.

Wanneer je vader niet geduldig genoeg is om een goede instructeur te zijn, dan raad ik je echt aan om op zoek te gaan naar iemand die wat geduldiger is. Je vader zal het vast allemaal goed bedoelen, maar als het niet gaat, dan gaat het niet.

Overigens, kan ik uit je verhaal concluderen dat je in België woont en dus legaal rij'les' krijgt van je vader? Dan is het wellicht raadzaam om op zoek te gaan naar een oom of tante of een oudere neef of nicht die al lang genoeg z'n rijbewijs heeft om jou verder te leren rijden. En als dat ook niet lukt zul je toch het beste kunnen aankloppen bij een professionele rijschool.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2010, 22:38
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Off topic vraagje:

Mag ik met mijn Nederlandse rijbewijs iemand in België les geven?
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2010, 00:11
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Als ik het Belgische systeem (en volgens mij doen ze in de UK iets vergelijkbaars) goed begrijp kan je kiezen voor het halen van je rijbewijs het volgende doen:
- Je bent minimaal 17 jaar oud en hebt je theorie-examen gehaald, eventueel met een basisopleiding van een les of 6, dan kan je een tijdelijk rijbewijs aanvragen. Je moet dan minimaal 3 oefenen met een begeleider maar binnen 36 maanden rij-examen doen, daarna is het tijdelijke rijbewijs niet meer geldig.
- Je bent minimaal 18 jaar oud, hebt je theorie en vraagt een pakket van 20 lesuren bij een rijschool aan. Daarna krijg je een tijdelijk rijbewijs maar zonder begeleider. Ook dan moet je minimaal 3 maanden oefenen en is maar 18 maanden geldig.
Zak je tweemaal voor je praktijkexamen moet je verplicht 6 uur lessen volgen bij een rijschool.

Voor het tijdelijke rijbewijs gelden een aantal regels:
- Je moet met een 'L' op de achterruit rondrijden.
- Op vrijdag, zaterdag, zondag en de nachten voor en tijdens de wettelijke feestdagen mag je niet rijden van 22:00 tot 06:00.
- Bij een voorlopig rijbewijs met begeleider mag je één extra passagier meenemen.
- Bij een voorlopige rijbewijs zonder begeleider mag je wel een passagier meenemen maar dan moet die minimaal 24 jaar oud zijn en in het bezit van een geldig B-rijbewijs.
- De begeleider is niet vastgelegd en mag iedereen zijn die op dat moment geschikt/beschikbaar is; voorwaarde is wel dat de begeleider minimaal 8 jaar zijn rijbewijs heeft en de afgelopen 3 jaar geen ontzegging van de rijbevoegdheid heeft gehad.

Dus om antwoord te geven: nee
Hoewel je wel als passagier mee kan bij iemand met een tijdelijk rijbewijs met passagier als er al een andere begeleider aanwezig is, en alsnog stiekem tips geven.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2010, 19:01
Verwijderd
En als je gepakt wordt bij het overtreden van bovenstaande regels, kan je je verwachten op een boete van 500 euro.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2010, 19:05
Verwijderd
Sjongejonge, probeer je ze te helpen om fatsoenlijk te leren rijden, word je bestraft
Met citaat reageren
Oud 03-08-2010, 19:08
Verwijderd
De boete is voor de persoon achter het stuur met een voorlopig rijbewijs, als je het kan troosten.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2010, 19:34
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Volgens mij zijn dit niet alle regels want het mag bijvoorbeeld ook alleen in een auto met een Belgisch kenteken. Daarom kon het bij mij ook al niet toen ik in België woonde.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 03-08-2010, 19:50
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Dat lijkt mij vrij logisch omdat de Nederlandse wet dat type rijbewijs niet erkent. Voor de verzekering is dat hetzelfde als rijden zonder rijbewijs, lijkt me. De regels van je verzekeraar veranderen niet naar die van een Belgische maatschappij zodra je de grens over bent
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2010, 23:17
sarah_d
sarah_d is offline
Citaat:
Met elke auto waar ik tot nu toe mee gereden heb, kun je wegrijden door alleen de koppeling voorzichtig op te laten komen zonder gas bij te geven. Ik heb ervaring met een stuk of 25 verschillende auto's in allerlei soorten en maten.

Dat vraagt alleen wel wat gevoel, en dat gevoel heb je niet na een uurtje al te pakken.
Wat gas bijgeven helpt om het afslaan van de motor tegen te gaan.

Wanneer je vader niet geduldig genoeg is om een goede instructeur te zijn, dan raad ik je echt aan om op zoek te gaan naar iemand die wat geduldiger is. Je vader zal het vast allemaal goed bedoelen, maar als het niet gaat, dan gaat het niet.

Overigens, kan ik uit je verhaal concluderen dat je in België woont en dus legaal rij'les' krijgt van je vader? Dan is het wellicht raadzaam om op zoek te gaan naar een oom of tante of een oudere neef of nicht die al lang genoeg z'n rijbewijs heeft om jou verder te leren rijden. En als dat ook niet lukt zul je toch het beste kunnen aankloppen bij een professionele rijschool.
Je bedoelt toch gewoon dat ik naar iemand anders op zoek moet gaan omdat mijn vader niet goed les kan geven? Want alles wat ik doe is legaal hoor :')
Met citaat reageren
Oud 05-08-2010, 09:24
Verwijderd
Ja, dat is wat hij bedoelt. Feit blijft alleen dat je veel beter bij een goede rijschool les zou nemen, want daar leer je alles tenminste op de juiste manier aan en dan ben je niet zo'n gevaar op de weg wanneer je eens de grens naar ons koude kikkerlandje oversteekt
Met citaat reageren
Oud 05-08-2010, 19:47
Verwijderd
Citaat:
Ja, dat is wat hij bedoelt. Feit blijft alleen dat je veel beter bij een goede rijschool les zou nemen, want daar leer je alles tenminste op de juiste manier aan en dan ben je niet zo'n gevaar op de weg wanneer je eens de grens naar ons koude kikkerlandje oversteekt
Alsof Nederlanders zoveel beter rijden dan Vlamingen dan...
Met citaat reageren
Oud 05-08-2010, 20:56
Verwijderd
Citaat:
Alsof Nederlanders zoveel beter rijden dan Vlamingen dan...
Statistisch gezien zeker wel ja. Ook bij mijn ouders in de buurt (Eindhoven e.o.) doen met name de Belgen de hele rare dingen. Dat is ook niet zo raar, want vrijwel geen enkele Belg heeft ooit écht goed leren rijden, waar iedere Nederlander met een rijbewijs wél een gedegen opleiding heeft gehad.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2010, 20:42
Ivo
Ivo is offline
Citaat:
Alsof Nederlanders zoveel beter rijden dan Vlamingen dan...
Getuige de statistieken van het aantal verkeersdoden en ernstig gewonden in de beide gebieden: Ja.

Ontopic: Ik bedoel inderdaad dat de manier van lesgeven van je vader niet bij jou aanslaat. Wellicht dat een andere persoon in je omgeving met een heel ander karakter dat wel kan. En lukt het dan nog niet, dan lijkt het mij verstandig om in elk geval voor de basics een aantal lessen te nemen bij een rijschool.
Eindeloos blijven kloten is namelijk niet zo goed voor je eigen bloeddruk en ook niet voor de bloeddruk van de persoon naast je. En als gevolg daarvan is de kans redelijk aanwezig dat dat ook niet goed is voor jullie onderlinge relatie.

En ik weet prima dat de situatie zoals jij omschrijft in België legaal is. Ik heb veel familie in België en die hebben ook allemaal van een familielid leren rijden. Vandaar juist dat ik uit je verhaal kon vermoeden dat je in België woont.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2010, 22:26
Verwijderd
Koppeling intrappen , Auto starten , 1e Versnelling koppeling rustig laten opkomen en gedoseerd gas geven!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-08-2010, 22:55
Verwijderd
En vergeet de handrem niet af te zetten
Met citaat reageren
Oud 12-08-2010, 11:54
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Als de auto in z'n vrij staat kan je toch ook eerst starten, daarna koppeling intrappen, dan in z'n een, koppeling op laten komen en gas geven?
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 12-08-2010, 12:29
Verwijderd
ja.
je moet alleen niet starten als de auto nog in een versnelling staat, zonder je koppeling in te trappen.
Dan gaat-ie springen.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2010, 13:49
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
ja.
je moet alleen niet starten als de auto nog in een versnelling staat, zonder je koppeling in te trappen.
Dan gaat-ie springen.
Tenzij je op een spoorwegovergang staat en je auto wilt niet aan slaan als er een trein aan komt
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2010, 19:22
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Wat ook helpt; luisteren naar de motor:
- als het toerental terugloopt; gas bijgeven,
en omgekeerd:
- als het toerental oploopt, iets meer koppeling loslaten.
Vergeet ook niet je hak op de grond te zetten, dan kun je doseren met je enkel. Dus niet met je voet "in de lucht" proberen te koppelen met je knieën.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2010, 20:02
Verwijderd
Citaat:
Vergeet ook niet je hak op de grond te zetten, dan kun je doseren met je enkel. Dus niet met je voet "in de lucht" proberen te koppelen met je knieën.
Die techniek wil nog al eens aardig tegenvallen, in bepaalde wagens met bepaalde pedalen....
In mijn Honda Civic lukt dat in ieder geval niet met mijn voeten gecombineerd met de positie waarin die pedalen zitten...
Met citaat reageren
Oud 13-08-2010, 10:52
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Mij lukt dat in bijna geen enkele auto door m'n grote voeten
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2010, 16:19
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Citaat:
Wat ook helpt; luisteren naar de motor:
- als het toerental terugloopt; gas bijgeven,
en omgekeerd:
- als het toerental oploopt, iets meer koppeling loslaten.
mijn ervaring leert dat een beginnend bestuurder dit nog niet kan horen
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 13-08-2010, 18:41
Mephisto
Avatar van Mephisto
Mephisto is offline
Citaat:
Die techniek wil nog al eens aardig tegenvallen, in bepaalde wagens met bepaalde pedalen....
In mijn Honda Civic lukt dat in ieder geval niet met mijn voeten gecombineerd met de positie waarin die pedalen zitten...
bij een motor is koppelen echt veel beter geregeld, dat doe je met je hand.
__________________
Nothing says "I love you" like fisting.
Een gat is een gat en mijn lul heeft geen ogen.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2010, 05:03
Verwijderd
Bij de motorfiets is het vooral remmen dat nogal eens gevaarlijk kan worden, zeker bij zo van die hele rappe.

Laatst gewijzigd op 16-08-2010 om 19:57.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2010, 11:40
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Bij de motorfiets is het vooral remmen die nogal eens gevaarlijk kan worden, zeker bij zo van die hele rappe.
Nieuwere motoren zijn vaak ook al uitgerust met ABS, wat een noodstop maken wat veiliger maakt
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 16-08-2010, 13:22
Repeating
Avatar van Repeating
Repeating is offline
Het ging over auto's jongens
__________________
Haal er uit wat er in zit!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verkeer & Vervoer Startprobleem auto
Axel11
15 19-01-2013 13:05
Verhalen & Gedichten [Verhaal] De Kaker
oo0oo
9 30-09-2004 19:57
Verhalen & Gedichten [Kort verhaal] We gaan winnen.
clubje
9 04-09-2003 20:57
Verhalen & Gedichten de geurpsychose (begin verhaal)
edgaar5000
8 25-03-2003 19:46
Verhalen & Gedichten de geurpsychose (vervolg)
edgaar5000
0 20-03-2003 14:57
Vrije tijd F1- Slechts 20 auto's aan de start in 2003 ?
Tofke_H
18 06-12-2002 19:48


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:49.