Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-04-2004, 18:57
Isa
Revolutionary research shows that the brain in the mind is only one aspect of our thinking mechanism. And that the heart is much more than a device that pumps blood.

The heart. For centuries poets and philosophers have sensed that the heart is the very center of our lives. Throughout the ages, the heart has been referred to as a source not only of virtue but also of intelligence. Even today we use phrases like, ''I know in my heart it's true,'' indicating that we know the heart is more than merely a pump. Even our gestures indicate the importance of the heart. When people point to themselves they generally point to the area of the heart.

Looking at the heart biologically, it's an amazing phenomenon. It can beat on its own without any connection to the brain, and beats 100,00 times a day and approximately 40 million times a year. It starts to form in the fetus before there is a brain. Scientists still don't know exactly what triggers this self-initiated heartbeat.

The Intelligent Heart

Currently some of the most revolutionary research on the heart is coming out of the Institute of HeartMath (IHM) in Boulder Creek, California. In The HeartMath Solution (HarperSanFrancisco 1999), Institute of HeartMath founder Doc Childre and co-author Howard Martin take a provocative, in-depth look at the heart and it's alliance with the mind, body and spirit. They depict fascinating information on how every beat of our heart carries intricate messages that affect our emotions, our physical health, and the quality of life we experience.

In recent years, neuroscientist Dr. J. A. Armour made the exciting discovery that the heart has its own intrinsic brain and nervous system. This has helped to explain what physiologists at the Fels Research Institute found in the 1970s -- that the brain (in the head) was dutifully obeying messages being sent from ''the brain in the heart.'' Doc Childre and colleagues at the Institute of HeartMath take these discoveries even further. HeartMath researchers have established the heart's capacity to ''think for itself.'' Their aim was to determine how the heart formulates logic and influences behavior (for references, see HeartMath Bibliography.)

HeartMath researchers believe that the heart communicates with the brain and the rest of the body through four biological communication systems. Through these systems, the heart has a significant influence on the function of our brains and all our bodily systems. IHM's extensive research led to a number of published studies in medical journals such as The American Journal of Cardiology, Stress Medicine and Integrative Physiological and Behavioral Science.

The Emotions and the Heart

IHM studies found a critical link between the heart and emotions. The studies explain how the heart responds to emotional and mental reactions. As we experience emotional reactions like anger, frustration, anxiety, and insecurity, heart rhythms become incoherent or more jagged, interfering with the communication between the heart and brain. Thus, negative emotions create a chain reaction in the body -- blood vessels constrict, blood pressure rises, and the immune system is weakened. This kind of a consistent imbalance can put a strain on the heart and other organs, and eventually lead to serious health problems.

When we experience heart-felt emotions like love, caring, appreciation, and compassion the heart produces coherent or smooth rhythms that enhance communication between the heart and brain. Positive heart qualities produce harmonious rhythms that are considered to be indicators of cardiovascular efficiency and nervous system balance. They've also been shown to produce beneficial effects that include enhanced immunity and hormonal balance.

The ability of the brain-in-the-head to process information and make clear decisions is affected by how we react emotionally to any given situation. According to Childre and Martin, as we learn to become more heart- intelligent and increase our emotional balance and heart/brain coherence, we may well be surprised by new and enhanced levels of mental clarity, productivity, physical energy, overall attitude, and quality of life.

Solutions at Work

Based on these findings Doc and his colleagues have developed The HeartMath Solution, a systematic approach to maintaining coherence and emotional balance and developing the heart's intelligence. This may sound as though it would be complicated, but the Institute of HeartMath has successfully created a very user-friendly approach that considers today's challenges and time restrictions.

''We recognize that one of the biggest stressors in people's lives today is the lack of time,'' Howard comments. ''We knew the Solutions would have to be so simple you could learn them during your commute to work, listening to a tape in the car. The Solutions would have to be easy to remember, and not interfere with people's lifestyles or schedules. I really feel we've done this.''

Numerous HeartMath case studies have illustrated the effectiveness of heart intelligence at work. One study with Motorola showed that tension, anxiety, nervousness, and physical stress symptoms significantly decreased. In this study, 25% of the participants began with high blood pressure. But after only six months of using HeartMath techniques their blood pressure had normalized, and no conventional medical interventions were used (see Motorola Study).

Another study, at Hewlett-Packard, said HeartMath techniques made an amazing difference to team morale. Before the program, 46% said they often felt exhausted. After the training, this figure fell to 9%. Organizations like Hewlett-Packard, Motorola, Royal Dutch Shell (UK), Canadian Imperial Bank of Commerce, and Cathay Pacific Airways (Hong Kong) are repeat clients, as well as many state and federal government agencies throughout North America. HeartMath Solutions are presented to more than 20,000 people a year (see Corporate Studies).

Based on HeartMath's breakthrough discoveries, we now know that the heart is the control tower of our body and connects us deeper with our life experience. The HeartMath Solutions reveal the vital importance of the heart's influence on our health, and offer user-friendly techniques for restoring balance in our lives during these rapidly changing times. -- from the HeartMath Institute

Heart Centering Exercise

The HeartMath Solution describes in detail many exercises you can use to relieve stress and painful emotions. Here's a sample exercise adapted from the book. We've chosen it because if has value in boosting your immune system!

1. Arrange not to be disturbed. Take a comfortable position, close your eyes, and relax.

2. Start breathing in and out very slowly. As you do this, feel, imagine, or visualize that your breath is going directly through your heart. Do this for about 15 seconds.

3. Think of someone whom it's very easy for you to love and cherish -- a friend? a child? Whomever you choose, make sure it's someone for whom you feel great love and appreciation. And start to focus on the love you have for them. Think of times when you looked at them. Picture them with love. Remember the sound of their voice, and your own voice speaking to them. Think of times when you held or were held. Think of touching them. Think of being touched by them. Keep thinking of all of the exchanges of love and appreciation with this person. Do this for as long as fifteen minutes, but at least for five minutes.

4. If outside thoughts come into your mind, gently let them go and draw your attention back to breathing through your heart. Then go back to your love for this person.

5. If outside emotions intrude, or you feel blocked in feeling the love, picture the heart softening. Tell yourself it's not important that everything go perfectly this time, it's okay just to be doing this. Breathe through your heart, and see, feel, or imagine your heart becoming soft. Ask yourself, ''What would it be like to be soft and yielding and totally relaxed.'' It's okay if it doesn't all happen perfectly today. You are just doing something good for yourself. It's okay.

6. Now, go outside yourself, and see or imagine yourself sitting there, in your relaxed position, doing this exercise. And take this love that you have felt for the other person, and send it to yourself.

7. Now send the love to others. First, send it to other people you find it easy to love. If you feel ready, you can try sending the love to others, even people it's difficult for you to love. If you can't feel the love, say to yourself, ''I want to be able to feel this love and send it to this person, and meanwhile I am willing that they will receive it from God and my higher self and the universe.'' Just be willing that they receive love.

8. When you are ready, feel, picture, or imagine yourself completely wrapped up in a blanket of love, and open your eyes. Write down your experiences, intuitions, thoughts, or feelings of inner peace. Tell yourself that you are going to remember to act upon these feelings in your life.

For more exercises and scientific studies backing up the information in this article, please visit the HeartMath main website, and especially the HeartMath Research website at www.heartmath.org/
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-04-2004, 20:02
I love stars
*knip*

En nu in het nederlands , het is een nederlandse forum hoor.

Laatst gewijzigd op 29-04-2004 om 05:55.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2004, 20:26
aniki
Citaat:
I love stars schreef op 21-04-2004 @ 21:02 :
ik zal het metéén voor je vertalen.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 07:27
Isa
iedereen op dit forum kent wel engels.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 13:01
Maarten
De wetenschap is in het Engels, kan je geen Engels?

Helaas dan kan je geen wetenschapper worden.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 14:57
I love stars
Citaat:
DiGiTracker schreef op 22-04-2004 @ 14:01 :
De wetenschap is in het Engels, kan je geen Engels?

Helaas dan kan je geen wetenschapper worden.

waar is je nederlandse eigendunk gebleven?
Oud 22-04-2004, 17:47
Rob
Da's best wel cool om te lezen en om te weten. Vandaag of morgen eens op dat heartmath.com kijken.
Oud 22-04-2004, 19:45
I love stars
wel interesant , maar veel te lang en in het engels en te klein geschreven. jammer .
Oud 22-04-2004, 21:11
SuperSanne
wat zit iedereen hier te zeuren? zo moeilijk is dat engels niet hoor... (en nee, ik ga het niet vertalen _
Oud 22-04-2004, 22:24
Verwijderd
Weet je, ik heb al een keer een documentaire gezien op discovery over dit onderwerp, maar toe ging het over harttransplantaties... dat deze mensen dromen en herinnereingen hadden van een ander persoon zegmaar. Ik had al een theorie en vroeg me bv al af waarom een foetus z'n hart al klopte voordat zijn hersenen er uberhaupt waren.... ze zijn dus eindelijk begonnen met het onderzoeken... dat heeft lang geduurd!
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 08:38
Kapee
Citaat:
I love stars schreef op 22-04-2004 @ 20:45 :
wel interesant , maar veel te lang en in het engels en te klein geschreven. jammer .
Ook al snap ik het probleem niet, je kan altijd de tekst even kopieren en dan even op http://babelfish.altavista.com vertalen van engels naar NL (english to dutch dus). Gelijk geen gezeur meer over engels...

Verder vond ik het wel een interessant artikel.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 10:22
Cryptic Winterstorm
Citaat:
I love stars schreef op 21-04-2004 @ 21:02 :
Echt ook zo'n heel stuk tekst quoten voor een zo'n lullig zinnetje....
Oud 23-04-2004, 10:23
Joostje
IHM is also dedicated to transforming school-age students' lives by providing them with the tools they need to generate coherent alignment between mind, heart, and emotions. The education division achieves its mission with research-based learning programs and interactive technologies that teach emotional stability and reduce stress, resulting in higher academic performance and career success.

Yuck
Oud 24-04-2004, 11:36
Isa
Citaat:
Joostje schreef op 23-04-2004 @ 11:23 :
IHM is also dedicated to transforming school-age students' lives by providing them with the tools they need to generate coherent alignment between mind, heart, and emotions. The education division achieves its mission with research-based learning programs and interactive technologies that teach emotional stability and reduce stress, resulting in higher academic performance and career success.

Yuck
wat is daar in hemelsnaam yuck aan? moeten we dan allemaal depri gestressten worden ofzo
Met citaat reageren
Oud 24-04-2004, 20:33
De Veroorzaker
waarom kan een hart dan niet doorgaan met kloppen als je hersendood bent?
Oud 25-04-2004, 15:03
SuperSanne
Citaat:
De Veroorzaker schreef op 24-04-2004 @ 21:33 :
waarom kan een hart dan niet doorgaan met kloppen als je hersendood bent?
dat kan het wel. Niet erg lang, maar het kan wel degerlijk even blijven doorgaan na hersendood.
Oud 25-04-2004, 18:46
De Veroorzaker
Citaat:
SuperSanne schreef op 25-04-2004 @ 16:03 :
dat kan het wel. Niet erg lang, maar het kan wel degerlijk even blijven doorgaan na hersendood.
ja duh, maar het zou onafhankelijk van de hersens moeten sterven als het een eigen brein had
Oud 25-04-2004, 18:49
Gatara
Citaat:
De Veroorzaker schreef op 25-04-2004 @ 19:46 :
ja duh, maar het zou onafhankelijk van de hersens moeten sterven als het een eigen brein had
Als een hart stopt, is dat afhankelijk van de hersenen of onafhankelijk van de hersenen?

I.h.a. geldt wel dat wanneer t één stopt, stopt het andere ook - als een logisch gevolg hieruit.
Hart ontvangt niet genoeg of geen signalen meer van hersenen (en kan niet op eigen kracht alleen verder leven ) en hersenen ontvangen geen zuurstof meer dat door het hart wordt rond gepompt.
Oud 25-04-2004, 20:45
SuperSanne
Citaat:
De Veroorzaker schreef op 25-04-2004 @ 19:46 :
het hart kan op eigen kracht verder, maar doordat de longen stilliggen krijgt het geen zuurstof meer en houd het op.
Oud 26-04-2004, 15:07
De Veroorzaker
Citaat:
SuperSanne schreef op 25-04-2004 @ 21:45 :
het hart kan op eigen kracht verder, maar doordat de longen stilliggen krijgt het geen zuurstof meer en houd het op.
vrij logisch ja
Oud 29-04-2004, 06:08
Enlightenment
Citaat:
Isa schreef op 21-04-2004 @ 19:57 :
Revolutionary research shows that (..)
Ah een wetenschappelijk onderzoek, interessant!
totdat..
Citaat:
Based on these findings Doc and his colleagues have developed The HeartMath Solution
.. het in een commercial veranderde.

Dit soort 'onderzoeken' kun je het beste met enige scepsis ontvangen. Belangenverstrengeling is namelijk niet uitgesloten. Lang leve 'genuine science'!

Ze noemen onder andere het effekt van stress en boosheid op de hartslag. Maar of je gestressed bent of boos bent hangt toch echt af van je hersenen, dus zou deze informatie naar de hersenen gestuurd kunnen worden, in plaats van andersom zoals het artikel impliceert. Ik zie eigenlijk geen enkel bewijs voor dat het hart niet een doodgewone pomp is, met een 'safety feature' als de hersenen geen hartslag-impulsen meer geven dat het hart toch op een laag pitje blijft kloppen. Als het hart intelligent zou zijn zou de snelheid van dit kloppen variabel zijn naar mate de belasting van het lichaam, maar ik meen me onderzoek te kunnen herinneren waarbij dit niet waar bleek te zijn; het hart blijft in deze situatie in een constante snelheid kloppen ongeacht de lichamelijk belasting.

Al met al een conclusie waar ik vraagtekens bij zet. Ook ben ik het niet eens met het wijzen naar je hart als je jezelf bedoelt. Ik wijs niet naar mijn hart maar naar mijn borstkast, en zeker niet met de bedoeling mijn hart aan te wijzen.

'Wetenschappers'
Oud 29-04-2004, 07:10
Tio
Inderdaad. Door de vooropgezette manier, waarop dit artikel is geschreven, laat het een eventuele invloed van de hersenen op het hart compleet buiten beschouwing. Zo kunnen die verschillen in hartritme ook juist veroorzaakt worden door de emoties van de hersenen, die dan nieuwe signalen naar het hart sturen. In plaats van dat het hart de signalen naar de hersenen stuurt.
Bovendien staat hier weer de naïeve aanname, dat emoties zoals bijv. "liefde" voor "harmonische en coherente" ritmes zorgen. Terwijl verliefdheid soms juist het meest gestoorde en overspannen hartritme kan veroorzaken, dat je je maar kan voorstellen.

Bovendien kan je je inderdaad altijd afvragen, zoals Enlightenment al aangaf, in hoeverre onderzoek van een instituut, dat ook bepaalde methodes over deze materie verkoopt, wel objectief is. Belangenverstrengeling lijkt me nauwelijks te voorkomen hier.
Oud 03-05-2004, 13:29
Jordi
Citaat:
Isa schreef op 21-04-2004 @ 19:57 :
The heart. For centuries poets and philosophers have sensed that the heart is the very center of our lives. Throughout the ages, the heart has been referred to as a source not only of virtue but also of intelligence. Even today we use phrases like, ''I know in my heart it's true,'' indicating that we know the heart is more than merely a pump. Even our gestures indicate the importance of the heart. When people point to themselves they generally point to the area of the heart.
Dit zegt echt helemaal niets. Volgens mij wijzen mensen als ze op zichzelf doelen trouwens ook helemaal niet op hun hart, maar op het midden van hun borstkas. Ik zie in ieder geval nooit iemand in deze context een stukje links van het midden wijzen. En dat wijzen op de borstkas lijkt me bovendien vrij nietszeggend, want waar moet je anders wijzen? Je borst lijkt mij iets dat lekker centraal en ook wel ergonomisch gezien op een fijne plek ligt voor je arm om aan te wijzen.

En dat er mensen roepen dat ze iets weten in hun hart, dat zegt ook helemaal niets. De hersenen sturen gewoon je hele lichaam aan, inclusief gevoelens die je hebt. Dat je bepaalde dingen in je hart voelt, is ook maar toevallig. Als mensen verdrietig zijn ofzo, krijgen ze soms een brok in hun keel, zit daar dan soms ook een subbrein? Of als je iets heel vervelends te horen krijgt, kun je daar een beetje misselijk van worden. Dat duidt er lijkt mij ook niet op dat we een subbrein in onze maag hebben.
Als we iets voelen, zorgen onze hersenen er gewoon voor dat we dat ook daadwerkelijk voelen. En dit gebeurt dan dus ergens in ons lichaam, bijvoorbeeld in je keel, maag of hart.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2004, 15:11
Isa
Citaat:
Jordi schreef op 03-05-2004 @ 14:29 :

En dat er mensen roepen dat ze iets weten in hun hart, dat zegt ook helemaal niets. De hersenen sturen gewoon je hele lichaam aan, inclusief gevoelens die je hebt. Dat je bepaalde dingen in je hart voelt, is ook maar toevallig. Als mensen verdrietig zijn ofzo, krijgen ze soms een brok in hun keel, zit daar dan soms ook een subbrein?
er zit wel een klier daar. en die is ook sterk verbondne met de hersenen.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2004, 15:12
Isa
Citaat:
Tio schreef op 29-04-2004 @ 08:10 :
Inderdaad. Door de vooropgezette manier, waarop dit artikel is geschreven, laat het een eventuele invloed van de hersenen op het hart compleet buiten beschouwing. Zo kunnen die verschillen in hartritme ook juist veroorzaakt worden door de emoties van de hersenen, die dan nieuwe signalen naar het hart sturen. In plaats van dat het hart de signalen naar de hersenen stuurt.
Bovendien staat hier weer de naïeve aanname, dat emoties zoals bijv. "liefde" voor "harmonische en coherente" ritmes zorgen. Terwijl verliefdheid soms juist het meest gestoorde en overspannen hartritme kan veroorzaken, dat je je maar kan voorstellen.

Bovendien kan je je inderdaad altijd afvragen, zoals Enlightenment al aangaf, in hoeverre onderzoek van een instituut, dat ook bepaalde methodes over deze materie verkoopt, wel objectief is. Belangenverstrengeling lijkt me nauwelijks te voorkomen hier.
we hebben het over LIEFDE niet verliefdheid. zijn al die wetenschappers nou zo olieDOm ofzo?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-05-2004, 22:54
cup a soup
Ik denk dat het wijzen naar je hart, of je hand op je hart leggen als je het over een gevoel hebt, wel degelijk wat te betekenen heeft. Een groot deel van de mensen denkt toch nog echt dat je voelt met je hart. maar dat zegt niks over een subbrein in het hart, maar over de domheid van de mensheid.
Oud 09-05-2004, 07:28
Isa
Citaat:
cup a soup schreef op 08-05-2004 @ 23:54 :
Ik denk dat het wijzen naar je hart, of je hand op je hart leggen als je het over een gevoel hebt, wel degelijk wat te betekenen heeft. Een groot deel van de mensen denkt toch nog echt dat je voelt met je hart. maar dat zegt niks over een subbrein in het hart, maar over de domheid van de mensheid.
domheid? jou eigen domheid.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2004, 19:15
Tio
Citaat:
Isa schreef op 07-05-2004 @ 16:12 :
we hebben het over LIEFDE niet verliefdheid. zijn al die wetenschappers nou zo olieDOm ofzo?
Natuurlijk waarderen we het, dat je zo heerlijk diplomatiek, constructief en inhoudelijk reageert.

Maargoed, verliefdheid is, onder andere, een emotie van liefde. Dus zou het onder eerdergenoemde hartritmes e.d. moeten vallen.
Blijven trouwens alle andere punten staan.
Oud 10-05-2004, 07:02
Isa
Citaat:
Tio schreef op 09-05-2004 @ 20:15 :
Natuurlijk waarderen we het, dat je zo heerlijk diplomatiek, constructief en inhoudelijk reageert.

Maargoed, verliefdheid is, onder andere, een emotie van liefde. Dus zou het onder eerdergenoemde hartritmes e.d. moeten vallen.
Blijven trouwens alle andere punten staan.
NEE dat is verliefdheid helemaal NIET!
verliefdheid laat mensen in zwijm vallen. liefde is datgene wat ervoor zorgt dat een soldaat door het vuur gaat om zijn stervende makker te helpen op het slagveld.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2004, 07:23
Jordi
Citaat:
Isa schreef op 10-05-2004 @ 08:02 :
NEE dat is verliefdheid helemaal NIET!
verliefdheid laat mensen in zwijm vallen. liefde is datgene wat ervoor zorgt dat een soldaat door het vuur gaat om zijn stervende makker te helpen op het slagveld.
Het lijkt mij dat verliefdheid daar ook wel voor kan zorgen hoor. (als je 'makker' vervangt door 'partner')
Met citaat reageren
Oud 10-05-2004, 15:24
Isa
Citaat:
Jordi schreef op 10-05-2004 @ 08:23 :
Het lijkt mij dat verliefdheid daar ook wel voor kan zorgen hoor. (als je 'makker' vervangt door 'partner')
nee tis heel ander gevoel. liefde is zelfs veel meer dan zo'n gevoel.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2004, 16:19
Tio
Dat lijkt mij, uiteindelijk, compleet subjectief. Maargoed, ik kan zien dat het nodig is ter ondersteuning van je wereldvisie.

Bovendien, en dat is ook nog iets wat het waard is om te overwegen, is het ook mogelijk om alle altruïstische gevoelens terug te brengen tot een basis van egoïsme. Of dat wenselijk is, is natuurlijk een tweede, maar het zegt iets over de mogelijk aard van "goede" gevoelens.
Oud 10-05-2004, 18:09
Jordi
Citaat:
Tio schreef op 10-05-2004 @ 17:19 :
Bovendien, en dat is ook nog iets wat het waard is om te overwegen, is het ook mogelijk om alle altruïstische gevoelens terug te brengen tot een basis van egoïsme. Of dat wenselijk is, is natuurlijk een tweede, maar het zegt iets over de mogelijk aard van "goede" gevoelens.
Ik denk wel dat alle gevoelens die we hebben, voor de persoon zelf een functie hebben. Dus dat als je van iemand houdt, dat ook voor jouzelf goed is. Dat zou je egoïsme kunnen noemen.

Alleen volgens mij raken we een beetje offtopic. Deze discussie moet over het subbrein van het hart gaan en niet over verliefdheid en de aard van de mens enz.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2004, 22:12
cup a soup
Citaat:
Isa schreef op 09-05-2004 @ 08:28 :
domheid? jou eigen domheid.
iedereen is in meer of mindere mate dom..
Oud 11-05-2004, 08:18
Isa
Citaat:
Tio schreef op 10-05-2004 @ 17:19 :
Dat lijkt mij, uiteindelijk, compleet subjectief. Maargoed, ik kan zien dat het nodig is ter ondersteuning van je wereldvisie.

nee is niet subjectief. nouja tenminste gevoelens op zich worden subjectief genoemd, onterecht vaak, maar dan nog is er zeker wel een groot objectief verschil tussen het subjectieve gevoel verliefdheid en het subjectieve liefde. hoewel ik die laatste niet zo subjectief vind
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten