Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-07-2006, 17:54
gewoonmezelf
gewoonmezelf is offline
Haihai!

Ik vraag me iets af en hoop dat jullie me kunnen helpen. Vanaf september zal ik gaan studeren. Mijn ouders hebben toen ik 2 ofzo was, een rekening geopend waar ze elke maand geld op stortten. Nu is dat iets van 15.000 euro...dat is voor mn zusje en mij om te studeren. Dat zeiden ze tenminste altijd. Nu heeft mn vader vandaag op t werk met een collega gepraat en deze man heeft mn vader afgeraden om dit geld uit te geven aan de studie van ons Hij zei namelijk dat het weggegooid geld is. Nu is mn vader er dus van overtuigd dat ze maar beter niet mee kunnen betalen. Want als ik namelijk klaar ben met mn studie, zal ik toch genoeg verdienen om de schuld af te betalen

Ik vraag me nu dus eigenlijk af hoe jullie dat allemaal doen? Betalen je ouders mee? Werk je om het te kunnen betalen? Leen je bij de ib-groep?

x
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-07-2006, 18:37
poetic_tragedy
Avatar van poetic_tragedy
poetic_tragedy is offline
ik doe het van de studiefinanciering, en soms leen ik wat bij (bij de ibg) als k t niet red.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2006, 18:42
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Studiefinanciering + IB lening.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2006, 19:10
Konijn
Avatar van Konijn
Konijn is offline
Ik krijg geen stufi, omdat ik een thuisstudie doe, dus betaal van geld dat ik zelf gespaard heb (ben ik blij dat ik vanaf mn 12e uit eigen beweging geld weggezet heb) en ik werk ervoor. Er blijft weinig over voor andere dingen, maar ja, dat heb ik er wel voor over om te kunnen studeren.
__________________
Keep on rockin'
Met citaat reageren
Oud 04-07-2006, 19:10
Ndimension
Ndimension is offline
Studiefinanciering + lening + werken.

Ik vind het trouwens vrij dom wat je vader doet. Wil hij echt dat je jezelf in de schulden gaat steken? En wat is het nut dan geweest van al die jaren sparen?
__________________
© Ndimension
Met citaat reageren
Oud 04-07-2006, 19:13
Suey
Suey is offline
Stufi Gelukkig krijg ik veel.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2006, 19:13
gewoonmezelf
gewoonmezelf is offline
Citaat:
Ndimension schreef op 04-07-2006 @ 20:10 :
Studiefinanciering + lening + werken.

Ik vind het trouwens vrij dom wat je vader doet. Wil hij echt dat je jezelf in de schulden gaat steken? En wat is het nut dan geweest van al die jaren sparen?
Haihai!

Ik snap er ook niks van. Hij wilt idd dat ik nu schulden maak want ik ga vast goed verdienen als ik klaar ben. Dat zegt hij dus he En hij wilt dat geld wat ze gespaard hebben misschien meegeven als ik ooit ga samenwonen ofzo
Met citaat reageren
Oud 04-07-2006, 19:18
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Ndimension schreef op 04-07-2006 @ 20:10 :
Ik vind het trouwens vrij dom wat je vader doet. Wil hij echt dat je jezelf in de schulden gaat steken?
Inderdaad, iedere ouder wil toch het beste voor zijn/haar kind
Mijn ouders betalen mijn studie gewoon omdat ik het anders gewoon niet doe, dan maar werken en mezelf proberen omhoog te werken, of een werkgever zoeken die mijn opleiding wil betalen
Maargoed... wat wil je vader met dat geld gaan doen dan?
Een nieuwe auto, het huis verbouwen?
Persoonlijk zou ik dat een stuk minder belangrijk vinden dan de toekomst van mijn kind

Om maar even ontopic te gaan

Je zal wel gaan moeten werken als je je studie wilt kunnen betalen, je zult dan redelijk veel moeten werken overigens
Of lenen bij de ib-groep (of beide).
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2006, 19:20
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
gewoonmezelf schreef op 04-07-2006 @ 20:13 :
En hij wilt dat geld wat ze gespaard hebben misschien meegeven als ik ooit ga samenwonen ofzo
Zodat je daarmee je schulden af kunt betalen + rente?
Laat hem dan je opleiding betalen, scheelt je de rente van het lenen
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2006, 19:31
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
Stufi+werk+bijdrage ouders.
__________________
The brown rat looks questioningly at its corpse. Squeak? SQUEAK. The ghost of the rat nods sadly, and disappears down a nearby sewer.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2006, 19:33
gewoonmezelf
gewoonmezelf is offline
Citaat:
MTpower schreef op 04-07-2006 @ 20:20 :
Zodat je daarmee je schulden af kunt betalen + rente?
Laat hem dan je opleiding betalen, scheelt je de rente van het lenen
Volgens mn vader is de rente heel erg laag en kun je het over 15 jaar verspreid aflossen. Dus maar iets van 50 euro per maand. Hij zegt ook dat het 'gezinsleven' niet moet lijden onder mijn studeren en dat we wel nog leuke dingen moeten kunnen doen. Ook hoor ik net dat ik maar blij moet zijn dat ze geen geld gaan verlangen van mij omdat ik thuis woon...pfff ouders...
Met citaat reageren
Oud 04-07-2006, 19:38
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
gewoonmezelf schreef op 04-07-2006 @ 20:33 :
Volgens mn vader is de rente heel erg laag en kun je het over 15 jaar verspreid aflossen. Dus maar iets van 50 euro per maand. Hij zegt ook dat het 'gezinsleven' niet moet lijden onder mijn studeren en dat we wel nog leuke dingen moeten kunnen doen. Ook hoor ik net dat ik maar blij moet zijn dat ze geen geld gaan verlangen van mij omdat ik thuis woon...pfff ouders...
Dat is toch stom
Dan moet je nu gaan lenen, waar je rente over moet betalen...
Krijg je later geld mee als je samen gaat wonen, waarmee je dan de schuld+rente af kan betalen
Alleen maar extra gedoe+kosten voor niets
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2006, 19:46
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Dit past beter op Werk, geld en recht.
__________________
Met citaat reageren
Oud 04-07-2006, 19:47
Love_Fulfilled
Avatar van Love_Fulfilled
Love_Fulfilled is offline
Studiefinanciering, wat ik aan mijn ouders doneer, omdat zij mijn studie betalen.
__________________
¤Hate It Or Love It¤
Met citaat reageren
Oud 04-07-2006, 19:48
Verwijderd
Citaat:
gewoonmezelf schreef op 04-07-2006 @ 18:54 :
Hij zei namelijk dat het weggegooid geld is. Nu is mn vader er dus van overtuigd dat ze maar beter niet mee kunnen betalen. Want als ik namelijk klaar ben met mn studie, zal ik toch genoeg verdienen om de schuld af te betalen
Hangt ervanaf he. Als je ouders later trots kunnen zijn op hun dochter die een succesvol chirurg of notaris is geworden, dan is het wel in orde, maar als je zo iemand wordt die het spaargeld van pappie en mammie erdoor jast aan een of ander nutteloos cursusje dan zou ik het ook niet (geheel) betalen.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2006, 19:54
gewoonmezelf
gewoonmezelf is offline
Aaargh sorry dat ik mn topic (weer) ergens verkeerd gezet heb...

Tsja ik ga dus geneeskunde doen...niet een of ander nutteloos cursusje dus
Met citaat reageren
Oud 04-07-2006, 20:28
Mr.Oizo
Avatar van Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Citaat:
gewoonmezelf schreef op 04-07-2006 @ 18:54 :
Nu heeft mn vader vandaag op t werk met een collega gepraat en deze man heeft mn vader afgeraden om dit geld uit te geven aan de studie van ons Hij zei namelijk dat het weggegooid geld is. Nu is mn vader er dus van overtuigd dat ze maar beter niet mee kunnen betalen. Want als ik namelijk klaar ben met mn studie, zal ik toch genoeg verdienen om de schuld af te betalen
Even terzijde, maar je pa laat zich wel érg beïnvloeden door een collega. Hij heeft zich al die jaren voorgenomen dit opzij te zetten voor jullie studies en dan laat-ie zich ff zo omlullen? Maja, dat moet ieder voor zich weten. Natuurlijk is het het "beste" om zelf verantwoordelijk te zijn van je geld en niet dat je ouders alles voorschieten, maar dit is best wel vreemd eigenlijk.

Citaat:
gewoonmezelf schreef op 04-07-2006 @ 18:54 :
Ik vraag me nu dus eigenlijk af hoe jullie dat allemaal doen? Betalen je ouders mee? Werk je om het te kunnen betalen? Leen je bij de ib-groep?
Ik heb mijn huidige studie gefinancierd uit: 1. Studiefinanciering, stagevergoedingen van eerdere studie en later een lening van de IB-groep, 2. Gespaard geld van eerdere jaren, 3. Ouders en 4. Baantjes in de zomervakantie. Van de 4 bovenstaande delen is 1 denk ik het grootste deel.
__________________
Mr.Oizo als vaste forummer: 27-04-2000 - 13-11-2006. Daarna passief lid geworden.

Laatst gewijzigd op 04-07-2006 om 20:30.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2006, 21:28
Estar
Estar is offline
Ik ben nu al een x aantal maanden bezig met sparen daarvoor. Zodat ik de eerste paar jaar gebakken zit. College geld verdien ik in de zomervakantie en in de rest van het jaar de schoolboeken,readers etc.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 04-07-2006, 21:42
Luminon
Avatar van Luminon
Luminon is offline
Je de meeste dingen zelf laten betalen is prima, maar ze kunnen op zijn minst toch je collegegeld en misschien ook je studieboeken betalen, anders moet je je wel heel diep in de schulden steken.

Overigens bepaalt de IBG de hoogte van je aanvullende beurs op grond van het inkomen van je ouders. Er wordt dus duidelijk van hen verwacht dat zij een bijdrage leveren aan je studiekosten.

Je kan je vader natuurlijk ook gewoon een schuldgevoel aanpraten door te zeggen dat hij zo een slecht voorbeeld geeft door zijn beloftes niet na te komen.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2006, 23:09
LB06
LB06 is offline
Citaat:
MTpower schreef op 04-07-2006 @ 20:38 :
Dat is toch stom
Dan moet je nu gaan lenen, waar je rente over moet betalen...
Krijg je later geld mee als je samen gaat wonen, waarmee je dan de schuld+rente af kan betalen
Alleen maar extra gedoe+kosten voor niets
Mwa, misschien willen die ouders de lasten een beetje spreiden. Ik ken wel wat gezinnen die 3 of 4 kinderen hebben die aan het studeren zijn, of die op dat moment om wat voor reden dan ook met hoge kosten zitten. In zo'n situatie kan ik het me wel voorstellen.

Maar goed, dat lijkt me hier niet het geval, en die houding van je ouders lijkt me dan ook een tikkeltje vreemd. Laat je er echter niet door afschrikken. Gewoon lenen als je het met je evt. baantje + stufi niet redt.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2006, 02:37
Mea Culpa
Avatar van Mea Culpa
Mea Culpa is offline
Citaat:
gewoonmezelf schreef op 04-07-2006 @ 20:33 :
Hij zegt ook dat het 'gezinsleven' niet moet lijden onder mijn studeren en dat we wel nog leuke dingen moeten kunnen doen.
Urm, het geld ís toch al bij elkaar gespaard?
__________________
"Ga weg, ga d'r uit! Laatste woorden zijn voor dwazen die niet genoeg gezegd hebben."
Met citaat reageren
Oud 05-07-2006, 05:27
Verwijderd
Citaat:
Luminon schreef op 04-07-2006 @ 22:42 :
Je de meeste dingen zelf laten betalen is prima, maar ze kunnen op zijn minst toch je collegegeld en misschien ook je studieboeken betalen, anders moet je je wel heel diep in de schulden steken.
Wat kost een studie dan nog meer naast collegegeld & boeken?
Met citaat reageren
Oud 05-07-2006, 06:54
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Me ouders betalen me collegegeld en boeken. Dus me studie. En daarvoor hebben ze niet gespaart. Maar goed nou heb ik geluk natuurlijk. Weet dat het niet bij iedereen zo makkelijk is.

Maar je pa laat zich wel heeeeel makkelijk beinvloeden door een collega vind ik.

Dat die collega niks voor ze kinderen over heeft of zelf luxe wil leven betekend niet dat je pas dat ook moet doen natuurlijk...

Als iedereen zo zou denken betalen nog weinig ouders de studie van hun kinderen terwijl er toch van uit word gegaan dat de ouders zo'n 250 euro aan levensonderhoud enzo betalen. Nou kan dat ook eten en drinken en onderdak zijn, maar ik vind dat ze b.v. best je collegegeld kunnen betalen. Maar b.v. maximaal 4 jaar = 6000 euro en 6000 euro voor je zusje blijft er nog 3000 euro over
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 05-07-2006, 08:01
tikmaarwat
tikmaarwat is offline
Mijn ouders betalen omdat ze zoals hun zeggen dit bij de opvoeding vinden horen ik krijg dan ook alle kansen wat studie betreft...

Verder vind ik het beetje dom van je ouders als je ouders in de mogelijkheid de studie voor hun kinderen te betalen hebben ze dat ook te doen.. vind ik... Ik ken eigenlijk ook weinig mensen die hun studie zelf betalen... of helemaal niemand... Terwijl sommige toch echt heel veel studie financiering krijgen...
mja

groetjes
Met citaat reageren
Oud 05-07-2006, 09:50
Koen
Avatar van Koen
Koen is offline
Ik denk dat je allereerst het onderscheid moet maken tussen niet willen of niet kunnen betalen. Jouw ouders hebben kennelijk 't geld wel, maar willen het er niet aan uitgeven. Mijn ouders hebben met 3 studerende kinderen het geld niet om alle studies te betalen, dus betaal ik m'n collegegeld zelf.

Lenen van de IB-Groep is helemaal niet zo duur en de afbetalingstermijn is gigantisch. Ik vind niet dat je ouders enorm zouden moeten bezuinigen om de studie van hun kinderen te bekostigen, als lenen zo voordelig kan.

Daarnaast heeft het zelf betalen van de studie voor veel mensen ook motiverend werken. Verneuk je een jaar dan gooi je toch je eigen 1500 euro weg, ipv die van je ouders.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-07-2006, 10:43
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Mijn vader betaalt mijn collegeld en boeken, gelukkig. Voor de rest betaal ik alles zelf (in september ga ik op kamers en dan betaal ik dus ook mn eten etc. zelf).

Ik had mijn studie nooit zelf kunnen bekostigen, aangezien ik het minimum aan studiefinanciering krijg. Dan had ik dus aardig wat moeten lenen. Ben blij dat ik dat nu dus niet hoef te doen.

Ik snap je vader overigens niet. Of dat geld nou nu naar je studie gaat of straks naar je studieschuld... Tsja... En ik denk dat je dusdanig veel moet lenen dat je straks echt niet "maar" 50 euro per maand betaalt. Of je moet extra studiefinanciering krijgen.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2006, 10:51
justhanna
Avatar van justhanna
justhanna is offline
Als je gewoon het maximum aan studiefinanciering zou krijgen, dan snap ik dat je vader zegt dat hij niet mee wil betalen, want als je het maximum krijgt hoeven je ouders dat ook niet. Maar als je minder krijgt omdat je ouders te veel verdienen, moeten ze eigenlijk gewoon mee betalen. Of nouja, dat is dan eigenlijk de bedoeling.
__________________
> Zou het leven ook een eigen kijk op mij hebben? <
Met citaat reageren
Oud 05-07-2006, 11:59
Verwijderd
Ze krijgt geen extra stufi denk ik, want die spaarrekening telt mee voor de IB-groep, dacht ik.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2006, 11:59
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Het eerste jaar heeft m'n vader m'n boeken betaald. Ik heb zelf m'n collegegeld betaald en vanaf het tweede jaar heb ik alles zelf bekostigd. Nooit geleend, wel veel gewerkt (en een klein beetje aanvullende stufi omdat m'n ouders niet megaveel verdienen). Maar als je geneeskunde doet kun je volgens mij niet zo veel werken (zware studie)? Voor mij was werken in ieder geval geen enkel probleem.
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 05-07-2006, 13:42
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
Katje schreef op 05-07-2006 @ 06:27 :
Wat kost een studie dan nog meer naast collegegeld & boeken?
Als je een grafische opleiding volgt, moet je ook nog zorgen voor tekenmateriaal en zo.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 05-07-2006, 14:28
KiMZz
Avatar van KiMZz
KiMZz is offline
Studiefinanciering + werk. Krijg een aanvullende stufi, zo'n 300 euro in de maand gelukkig
Maar ik kom meestal niet rond in de maand, met verzekering betalen e.d.
Maar volgend schooljaar ga ik stagelopen en dan krijg ik ruim 200 euro stagevergoeding extra dus dat scheelt
__________________
Ik ben niet subtiel. Get used to it.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2006, 16:26
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Basisbeurs, lening, alimentatie en ouderbijdrage
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 05-07-2006, 16:38
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Studiefinanciering (uitwonenden), alimentatie (vanwege scheiding ouders), bijbaan, en toen ik nog geen alimentatie kreeg en nog bij mn ma woonde, moest ik bijlenen. Nu ik samenwoon kan mn vriend me in noodgevallen bijstaan .
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 05-07-2006, 18:37
Stefanie
Avatar van Stefanie
Stefanie is offline
Uitwonende beurs + geld van mijn ouders.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2006, 18:48
naam ingebruik
Avatar van naam ingebruik
naam ingebruik is offline
Citaat:
gewoonmezelf schreef op 04-07-2006 @ 20:13 :
Haihai!

Ik snap er ook niks van. Hij wilt idd dat ik nu schulden maak want ik ga vast goed verdienen als ik klaar ben. Dat zegt hij dus he En hij wilt dat geld wat ze gespaard hebben misschien meegeven als ik ooit ga samenwonen ofzo
vraag dan of je het geld van hem kan lenen want dan hoef je geen rente te betalen
__________________
.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2006, 19:29
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
toen ik mn opleiding nog niet duaal deed, was het een kwestie van
- alle vakanties werken
- om het weekend de zaterdag + de zondag werk
- stuffi
- rood staan

Nu financieert de GGZ instelling waar ik werk/ leer alle opleidingskosten.

Je vader doet wel 'vaag' btw ^
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 05-07-2006, 19:32
LB06
LB06 is offline
Citaat:
naam ingebruik schreef op 05-07-2006 @ 19:48 :
vraag dan of je het geld van hem kan lenen want dan hoef je geen rente te betalen
Ja haha dan kan ze dat aflossen met de gift die ze dan krijgt. Lekker nutteloos
Met citaat reageren
Oud 05-07-2006, 20:35
paultjuhhhh
paultjuhhhh is offline
Ik werk al sinds m'n 12e dus heb inmiddels voldoende spaarcentjes om het collegegeld voor bachelor+master te betalen.
Bovendien krijg ik thuiswonend al bijna 300 per maand stufi en werk ik best veel.
Denk dat ik in de loop van het komende collegejaar toch maar op zoek ga naar een kamertje.

Over jouw situatie.. Ik vind je vader een aso maar je kunt zo hoog en zo laag springen als je zelf wil, het verandert niets aan de zaak.
Lekker op kamers gaan en bij je stufi-aanvraag vermelden niet-betalende ouders te hebben.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2006, 20:45
gurl19
Avatar van gurl19
gurl19 is offline
studi en werk.

En dat kan makkelijk voor mij. Ook nog wel geld voor kleren en uitgaan. Alleen toen ik mij rijbewijs er tegelijkertijd wilde halen werd het krap en haalde ik soms wat van mijn spaarrekening
Met citaat reageren
Oud 05-07-2006, 21:18
Verwijderd
Citaat:
paultjuhhhh schreef op 05-07-2006 @ 21:35 :
Lekker op kamers gaan en bij je stufi-aanvraag vermelden niet-betalende ouders te hebben.
Ja, haha, werkte het maar zo makkelijk
Met citaat reageren
Oud 05-07-2006, 21:33
Verwijderd
Citaat:
Krummeltje schreef op 05-07-2006 @ 22:18 :
Ja, haha, werkte het maar zo makkelijk
Inderdaad, volgens mij moet je met allerlei papieren aanwijzen dat de relatie tussen jou en je ouders zodanig verstoord is dat ze niet betalen. Ik dacht dat er zelfs rapporten van maatschappelijk werk erbij moeten wil je het aantonen.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2006, 22:07
Verwijderd
Mijn ouders betalen collegegeld, boeken, huur. Verder hebben ze het interieur betaald en mag ik mijn stufi houden. Maar ik ga wel sparen want ik heb ook buitenlandse stages en ik wil niet dat ze dat ook allemaal bekostigen.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2006, 23:42
paultjuhhhh
paultjuhhhh is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 05-07-2006 @ 22:18 :
Ja, haha, werkte het maar zo makkelijk
Je moet inderdaad een 3-tal documenten overleggen.
Niet al te gemakkelijk zoiets, maar het is het waard.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2006, 00:09
Verwijderd
Mijn ouders betalen alles qua studie.
Ik kan je verhaal haas niet geloven! Spaart die lieve vader van je zijn hele leven voor jouw studie en die van je zus(wat juist een nobele en verstandige investering is waar je je hele leven wat aan hebt) en één stomme collega die hem zomaar overhaalt! Als hij jou wat wil geven kan hij dat beter aan studie besteden dan aan meubels oid. Op die manier kun jij juist zelf nog even sparen voor de toekomst. Meubels kun je 2hands kopen, een studie niet
Met citaat reageren
Oud 06-07-2006, 00:11
200E
Avatar van 200E
200E is offline
Mijn ouders betalen mijn studie en mijn boeken. Verder kon ik kiezen tussen een kamer of een auto, ik koos het laatste.

Overige kosten moet ik zelf betalen, wat redelijk lukt.
__________________
Qui fodit foveam, incidet in eam
Met citaat reageren
Oud 06-07-2006, 08:25
naam ingebruik
Avatar van naam ingebruik
naam ingebruik is offline
Citaat:
LB06 schreef op 05-07-2006 @ 20:32 :
Ja haha dan kan ze dat aflossen met de gift die ze dan krijgt. Lekker nutteloos
beter dan rente moeten betalen toch
__________________
.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2006, 09:03
Nomen Est Omen
Avatar van Nomen Est Omen
Nomen Est Omen is offline
Studiefinanciering + ouders + werk
Met citaat reageren
Oud 06-07-2006, 09:23
LB06
LB06 is offline
Citaat:
naam ingebruik schreef op 06-07-2006 @ 09:25 :
beter dan rente moeten betalen toch
Ik bedoelde daarmee te zeggen dat er defacto geen verschil is tussen het geld nu krijgen als gift en het lenen van datzelfde bedrag tegen 0%, wat vervolgens kan worden afbetaald aan de ouders met hun eigen geld.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2006, 09:25
Nyawa
Hoe ik het waarschijnlijk ga betalen: mijn ouders betalen voorlopig mijn collegegeld en huur. Ik heb de afgelopen jaren elke maand minstens de helft van mijn salaris opzij gezet, daarvan kan ik nu makkelijk mijn boeken betalen. Ik zit nu in onderhuur (of eigenlijk huisbewaardersschap), dus ik hoef nog geen meubels aan te schaffen e.d. De overige kosten zoals eten en kleding bekostig ik dan met mijn stufi en ik ben natuurlijk van plan om werk te zoeken.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2006, 10:40
Saycheese
Avatar van Saycheese
Saycheese is offline
Ik krijg stufi (basisbeurs), ik werk, en mijn ouders betalen mijn boeken en collegegeld+ik krijg elke maand nog wat toegeschoven, wat ik op een spaarrekening zet.

Ik vind deze ommekeer van je vader ook vreemd. Wat is zijn onderbouwing voor het argument dat jouw studie betalen 'weggegooid geld' is? Ik vind dat het bekostigen van de opleiding van je kind (tot arts notabene!) alles behalve geld weggooien is. Als jij het straks krijgt als je samen gaat wonen, zoals hij zegt, gebruik je het dan niet alleen om de studieschuld die je hebt opgebouwd omdat je alles zelf moest betalen af te lossen?

Aan de andere kant snap ik het ook wel als jouw vader wil dat je niet nog jaren afhankelijk van hem bent. Maar dan is dit wel een heel rigoureuze oplossing.

Ik zou met mijn ouders om de tafel gaan zitten om te bespreken wie wat gaat betalen. Redelijk zijn en aangeven zelf ook dingen te willen betalen, maar niet alles. Hij betaalt bijvoorbeeld je collegegeld, jij je boeken.
En dat argument van de studieschuld ter tafel brengen. Wat heeft hij daar over te zeggen?
__________________
Omdat zelfs van de meest vicieuze cirkel het oppervlak ?r² is.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Als 20 jarige nog een MBO opleiding volgen..
Maffe Meid
41 15-07-2007 01:17
Werk, Geld & Recht rijkeluiskind
tjappie
220 16-04-2007 14:35
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Anti amerikaans...
iceball
452 02-02-2006 17:21
Psychologie hoe kan ik het hem vergeven?
ModePopje
16 02-05-2004 15:38
Huiswerkvragen: Exacte vakken Doping
juutje_17
8 06-04-2001 13:37


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:50.