Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-01-2002, 11:34
Genesis
Avatar van Genesis
Genesis is offline
zoals de topictitel al zegt: kan een hoogbegaafd persoon depressief worden als gevolg van die hoogbegaafdheid??

ben benieuwd naar jullie visies hierop

Genesis
Advertentie
Oud 30-01-2002, 11:52
sweet girl
sweet girl is offline
denk het wel...der is toch een hoogbegaafde jongen van het gravensteen afgesprongen...maar ik weet niet welke reden hij had.maar volgens mij kan het wel.door de gevolgen van die hoogbegaafdheid dan wel, er niet bij horen enzo.
en dit was weer een nutteloze reply van mij, mijn nederige excuses.
Oud 30-01-2002, 12:17
Marcade
Avatar van Marcade
Marcade is offline
Hoogbegaafdheid zelf niet, nee.

Hoogbegaafdheid is gewoon een 'gave' die een mens kan hebben. Hoogbegaafdheid heeft niet tot gevolg dat iemand depressief word.

Alleen dat in combinatie met andere dingen kan depressie tot gevolg hebben.

Denk aan dat het moeilijker is sociale contacten op te doen als hoogbegaafde omdat de meeste mensen dat niet zijn.

Denk aan gebrek aan motivatie op school, omdat de stof te saai word, en de HBer het gevoel krijgt dat de maatschappij zuigt.

Dat soort dingen.

..

Als de stelling waar zou zijn, zou dat betekenen dat alle HB'ers dus depressief zouden kunnen zijn zonder verdere redenen. Dat is niet zo. Er zijn HB'ers die ook niet depressief zijn, ondanks hun 'gave'.
Oud 30-01-2002, 14:04
Silent Enigma
Silent Enigma is offline
niet direct iig
Oud 30-01-2002, 14:16
sanne60
sanne60 is offline
Ik denk niet dat de óórzaak van een depressie HB zou zijn, maar ik denk wel dat het een grote rol speelt(/kan spelen).
Natuurlijk is het wel afhankelijk van wat voor persoon de HB is, maar ik weet wel dat er in verhouding veel HB mensen zijn met psychische problemen.
Ik denk dat HB mensen vaak té veel nadenken, té veel overal het nut van willen inzien, vaker het gevoel hebben niet begrepen te worden, vaak non-conformistisch zijn en bovendien hoge eisen aan zichzelf stellen(perfectionistisch)...En dat zijn bij elkaar natuurlijk wel lekker ingrediënten voor n depressie denk k....
Oud 30-01-2002, 14:34
Marc S
Marc S is offline
Citaat:
Genesis schreef:
zoals de topictitel al zegt: kan een hoogbegaafd persoon depressief worden als gevolg van die hoogbegaafdheid??
Hmm, ik ben het eens met Marcade. Het komt niet door de hoogbegaafdheid op zich, maar meer door de omstandigheden.
Oud 30-01-2002, 19:25
-Will-
Avatar van -Will-
-Will- is offline
Citaat:
Marcade schreef:
Hoogbegaafdheid zelf niet, nee.

Hoogbegaafdheid is gewoon een 'gave' die een mens kan hebben. Hoogbegaafdheid heeft niet tot gevolg dat iemand depressief word.

Alleen dat in combinatie met andere dingen kan depressie tot gevolg hebben.

Denk aan dat het moeilijker is sociale contacten op te doen als hoogbegaafde omdat de meeste mensen dat niet zijn.

Denk aan gebrek aan motivatie op school, omdat de stof te saai word, en de HBer het gevoel krijgt dat de maatschappij zuigt.

Dat soort dingen.

..

Als de stelling waar zou zijn, zou dat betekenen dat alle HB'ers dus depressief zouden kunnen zijn zonder verdere redenen. Dat is niet zo. Er zijn HB'ers die ook niet depressief zijn, ondanks hun 'gave'.

*duim opsteekt*
Every word is true.
__________________
...and then, I smashed my sense of self on an anvil of psychedelic music.
Oud 30-01-2002, 19:56
rozijntje
rozijntje is offline
iedereen die anders is heeft meer kans tot depressie. en hoogbegaafden zijn anders dan de meeste mensen
__________________
** Rather my own lies than somebody elses truth** Immerse your soul in love**
Oud 30-01-2002, 19:57
rozijntje
rozijntje is offline
Citaat:
sanne60 schreef:
Ik denk niet dat de óórzaak van een depressie HB zou zijn, maar ik denk wel dat het een grote rol speelt(/kan spelen).
Natuurlijk is het wel afhankelijk van wat voor persoon de HB is, maar ik weet wel dat er in verhouding veel HB mensen zijn met psychische problemen.
Ik denk dat HB mensen vaak té veel nadenken, té veel overal het nut van willen inzien, vaker het gevoel hebben niet begrepen te worden, vaak non-conformistisch zijn en bovendien hoge eisen aan zichzelf stellen(perfectionistisch)...En dat zijn bij elkaar natuurlijk wel lekker ingrediënten voor n depressie denk k....
ja dit kan ook

__________________
** Rather my own lies than somebody elses truth** Immerse your soul in love**
Oud 30-01-2002, 19:57
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
ik vind van niet, hoezo wel?
Oud 30-01-2002, 20:00
Belladonna
Avatar van Belladonna
Belladonna is offline
nou ik ben dus hoogbegaafd en een aardige tijd depressief geweest. Dat was omdat niemand mij meer begreep op school, maar ook thuis. Ik trok mezlef steeds meer trug en zo werd ik depressief...

ik ben er nu uit, want het gaat nu ook beter (thuis en op school) omdat ze een test hebben gedaan en zo zijn ze erachter gekomen, en nu houden ze rekening met me op bepaalde gebieden
__________________
in samenwerking met scholieren.com
Oud 30-01-2002, 20:42
^AmArU^
^AmArU^ is offline
ik denk het zeker wel
ik wil niet zeggen dat ik hoogbegaafd ben, maar ik kan toch behoordlijk makkelijk het gymnasium doen en denk veel na over het leven, en dat maakt mij depressief, aangezien ik de totale nutteloosheid van alles inzie. Als ik minder intelligent was geweest, was ik misschien enerzijds met de massa meegelopen, anderzijds had ik waarschijnlijk minder nagedacht over het leven. Ik ben het zeker eens met de stelling...
Oud 30-01-2002, 21:12
sanne60
sanne60 is offline
Citaat:
*RainBow* schreef:
ik vind van niet, hoezo wel?

Ja, lees dan
Oud 30-01-2002, 21:30
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Jazeker.

Heb ik zelf, heeft m'n psycholoog ook gezegd.

Ik heb nu geen tijd voor een langere reply, morgen ga ik verder!
Oud 30-01-2002, 22:00
brain trash
brain trash is offline
ben er TEGEN,
ten eerste, er zijn veel van die HBers die misschien wel depressief zijn doordat ze teveel over het leven nadenken... denk dat veel lui wel zo een periode hebben..... maaaar, ik vind dat juist een teken van niet intelligentie..... want als je er een beetje over na denkt kom je er toch ook wel achter dat dat gewoon totaal geen zin heeft, en als je dat niet inziet ben je niet intelligent bezig (of *hoog begaafd*)vind ik. daarbij ken ik een paar mensen die ontzettend goed kunnen leren, heel slim zijn, en daarbij ook nog eens de grootste lol hebben. Die mensen vind ik pas echt hoog begaafd. want die zien in dat het geen zin heeft om te leven enzo, maar hebben zich daarover heen gezet door lol te hebben.
Oud 30-01-2002, 22:22
Verwijderd
Er zit wel een verband tussen imo, maar niet zo direct...

Mensen die redelijk veel inzicht hebben in het 'grote geheel', die goed kunnen relativeren, een groot inbeeldingsvermogen hebben en goed kunnen abstraheren van hun eigen kleine leventje komen soms tot de conclusie dat (bijvoorbeeld) het leven geen zin heeft, dat objectief geluk niet bestaat, dat het leven oneerlijk is en dat je maar van één ding zeker kunt zijn en dat is de dood. Dat soort dingen zijn natuurlijk niet hardstikke fijn om te ontdekken...

Intelligentere, misschien hoogbegaafde mensen zien dat soort dingen vaker en eerder in...daarom is het ook veel moeilijker om gelukkig te worden als je intelligent bent. Dan zijn er gewoon meer voorwaarden die vervuld moeten worden, wil je gelukkig worden. It's no fun being complicated.
Oud 01-02-2002, 12:23
shania
shania is offline
Ja, je zit niet op 1 lijn met mensen, ze begrijpen je vaak niet, je word tot een bepaalde groep ingedeeld, soms zelfs buitengesloten. Veel mensen snappen het gewoon niet. Als andere mensen iets doen wat in jouw ogen dom is willen ze dat niet van je horen...
Nou ja, ik denk dat mijn punt duidelijk is!!
Liefs Shania
__________________
Zij die niet vechten, zullen ten onder gaan in de strijd
Oud 01-02-2002, 12:40
Marc S
Marc S is offline
Citaat:
brain trash schreef:
*blabla... bla*
Intelligentie != verstandigheid.

Citaat:
nare man schreef:
It's no fun being complicated.
Indeed, KISS (Keep It Simple Stupid) also applies to life
Ads door Google
Oud 01-02-2002, 18:18
Kapee
Kapee is offline
Ik ben getest bij het Riagg op hoogbegaafdheid en ben daar inderdaad hoogbegaafd bevonden(+fotografisch geheugen) en dit levert inderdaad behoorlijk wat sociale problemen op.

Maar volgens mij hangen hoogbegaafdheid en depressie wel samen... Je bent vooral op de basisschool anders als de rest, en wordt dus buitengesloten. En dit is met mij dus ook gebeurd en ik ben vanaf groep 3 tot groep 7 erg veel gepest, ben soms van verdriet(en angst) weggelopen van school. Maar als je ouder wordt dan wordt je minder vaak gepest. Maar toch gebeurt het wel. Vooral in de klassen van de minder hoge opleidingen(VMBO bijvoorbeeld, no offence, maar daar oordelen de mensen gewoon sneller). Gelukkig komen de meeste hoogbegaafde kinderen wel op 't Havo of VWO...

Maar depressie kan echt wel een gevolg zijn van hoogbegaafdheid als je het mij vraagt. Hoogbegaafdheid andersom niet van depressie want hoogbegaafdheid moet je een soort aanleg voor hebben volgens mij en als die er niet is kun je nog zo depressief worden, dan wordt je het niet. En ook al heb je de aanleg... dan nog hoef je het lang niet altijd te worden!
Oud 01-02-2002, 18:41
brain trash
brain trash is offline
aah, nee oke.... op de basisschool wordt je inderdaad misschien wel sneller buitengesloten enzo, en heb je dat ook juist door. maar is het dan ook weer niet het geval dat je je pubertijd sneller hebt gehad en dan dus al weer sneller juist wel gelukkig kunt zijn?
juist omdat je er sneller achter zou komen dat het geen nut heeft om ongelukkig te zijn omdat je allang weet dat het leven geen nut heeft?
Oud 17-04-2002, 22:30
notbonefish
notbonefish is offline
ja, volgens mij kan Hoogbegaafdheid een van de vele oorzaken zijn van depressie. sommige mensen (o.a. ikzelf) kunnen niet goed omgaan met de wereld, en zijn bovendien onderpresteerders. nu ben ik niet depressief (tenminste, zo zou ik het niet noemen), maar vooral nogal apatisch, wat zo ook zijn nadelen heeft. aangezien ik geen flikker doe op school, blijf ik waarschijnlijk voor de 2e keer zitten (Gym3, en nu V5). nu ik het zo bekijk, word ik er ook depressief van :\
Oud 17-04-2002, 23:16
Doc
Avatar van Doc
Doc is offline
Gelieve niet op zulke oude topics te reageren, je kunt beter zelf een nieuwe openen...
__________________
Ik ontken met kracht dat ik erkenning geef aan mensen die onkennen te erkennen onkennend miskend te zijn...:p
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Borderline (BL)
MisterDJ
10 11-05-2005 06:11


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:46.