Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-02-2006, 17:41
isabel330
isabel330 is offline
Ik ben voor levensbeschouwing bezig met de onderzoeksvraag: Hoe kan je liefde en vriendschap combineren. Wat houdt liefde volgens jullie in? En is vriendschap voor jullie ook een soort van liefde? Heb je liefde én vriendschap nodig om gelukkig te zijn? Welke waarde (liefde of vriendschap) betekent nu meer voor je en denk je dat dit in de toekomst zal veranderen? Ik zit al lange tijd met deze vraag en denk er zelf best vaak over na, maar ik ben wel eens benieuwd naar jullie meningen..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-02-2006, 12:19
CoveredEyes
Avatar van CoveredEyes
CoveredEyes is offline
Ik vind dat er 2 soorten liefde zijn. Zo kan ik bv. helemaal verliefd zijn op een jongen, maar ik voel ook liefde voor vrienden en familie, dat is een ander soort liefde. Ik vind vriendschap dus ook zeker liefde.

Ik weet niet of ik beide nodig heb, ik denk het wel. Ik zou eigenlijk niet weten waar ik zou zijn zonder liefde van de mensen waar ik ook om geef...

Als ik een liefde heb (een jongen) gaat tot nu toe altijd de vriendschappen voor, zoals mijn vriendinnen. Ik heb een gruwlijke hekel aan mensen die hun liefje dan voor hun vrienden plaatsen. Grr! Misschien dat dit in de toekomst bij mij ook wel veranderd, wie zal t zeggen?
__________________
And I'll be holding your hand 'cause it's never too late!
Met citaat reageren
Oud 27-02-2006, 11:31
isabel330
isabel330 is offline
[QUOTE]CoveredEyes schreef op 24-02-2006 @ 13:19 :
[B]Ik vind dat er 2 soorten liefde zijn. Zo kan ik bv. helemaal verliefd zijn op een jongen, maar ik voel ook liefde voor vrienden en familie, dat is een ander soort liefde. Ik vind vriendschap dus ook zeker liefde.

Allereerst erg bedankt voor je reactie!

Dus CoveredEyes als ik het goed heb versta jij onder liefde niet verliefd zijn, maar meer om die mensen geven?

Waarom vind je vrienden eigenlijk belangrijker als je vriend, omdat je denkt dat een vriend niet voor eeuwig blijft of omdat je je vrienden al veel langer kent? Ik denk sowieso niet dat je liefde (verliefdheid) kunt hebben zonder vriendschap dus dan zouden ze eigenlijk op een even hoge plaats moeten staan.. Ik denk dat liefde gewoon een stukje toevoeging is aan een relatie waarin je alleen nog maar vriendschap voelde.

Graag nog meer reacties !
Met citaat reageren
Oud 27-02-2006, 20:37
CoveredEyes
Avatar van CoveredEyes
CoveredEyes is offline
Ja, zo zou je het kunnen stellen ja.

Een combi van de 2 redenen die jij noemt...Ik ga er eigenlijk nooit vanuit dat een relatie voor altijd is met iemand. Ik ben nog jong en in zo'n relatie kan er van alles gebeuren. Vroeger schreef ik ''4 ever'' in mijn agenda bij een jongensnaam, maar ik weet ondertussen wel beter, ook na de hoeveelheid vriendjes

Vrienden zijn gewoon belangrijker voor mij, ik weet dat die mensen er altijd voor me zijn en mijn vriend dan ook wel (die ik nu niet heb), maar dat is toch anders.

Misschien zou je deze vraag ook op Liefde en relatie kunnen zetten, daar komen meer mensen, maar doe het dan voor jezelf en niet voor school
__________________
And I'll be holding your hand 'cause it's never too late!
Met citaat reageren
Oud 27-02-2006, 20:46
isabel330
isabel330 is offline
Ik zie wel dat we er allebei heel anders tegenaan kijken, maar alle meningen helpen me wel. Ik heb inderdaad net even mijn onderwerp bij het forum liefde gezet!
Met citaat reageren
Oud 27-02-2006, 22:32
Verwijderd
Wat houdt liefde in?
Elkaar respecteren, er voor elkaar zijn in moeilijke tijden, samen lol hebben. Liefde kan dan ook op drie manieren: verliefdheid op een partner, vriendschap met vrienden en liefde tussen familie.

En is vriendschap voor jullie ook een soort van liefde?
Ik hou van mijn vrienden dus ja dat vind ik een soort liefde.Ze zijn er voor me en ik voor hen. We hebben lol samen en delen dingen. Je geeft en je neemt, dus liefde.

Heb je liefde én vriendschap nodig om gelukkig te zijn?
Het is voor mij een soort compleetmaakverhaal. Vriendschappen zijn belangrijk om je goed te voelen. Je moet mensen hebbn waarmee je dingen kunt delen, dingen mee kunt doen en die er voor je zijn. Daarentegen is liefde als in een partner ook weer ontzettend leuk, vooral omdat die soms nog veel dieper gaat dan een vriendschap gaat. Daarbij heb je ook nog altijd het lichamelijke aspect van de liefde, ik zoen en seks niet met vrienden maar wel met een vriendje.

Welke waarde (liefde of vriendschap) betekent nu meer voor je en denk je dat dit in de toekomst zal veranderen?
Op het moment is dat vriendschap, ik heb geen vriendje en al zou ik die hebben, zonder vrienden zou ik gek worden. Ik denk dat het in de toekomst inderdaad wel zou kunnen veranderen, bijvoorbeeld alsj e echt getrouwd bent en kinderen hebt. Dan is de band met een partner zo verschrikkelijk groot dat de partner belangrijker wordt dan vriendschap.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2006, 09:40
isabel330
isabel330 is offline
Citaat:
Anneka schreef op 27-02-2006 @ 23:32 :
Wat houdt liefde in?
Elkaar respecteren, er voor elkaar zijn in moeilijke tijden, samen lol hebben. Liefde kan dan ook op drie manieren: verliefdheid op een partner, vriendschap met vrienden en liefde tussen familie.

En is vriendschap voor jullie ook een soort van liefde?
Ik hou van mijn vrienden dus ja dat vind ik een soort liefde.Ze zijn er voor me en ik voor hen. We hebben lol samen en delen dingen. Je geeft en je neemt, dus liefde.

Heb je liefde én vriendschap nodig om gelukkig te zijn?
Het is voor mij een soort compleetmaakverhaal. Vriendschappen zijn belangrijk om je goed te voelen. Je moet mensen hebbn waarmee je dingen kunt delen, dingen mee kunt doen en die er voor je zijn. Daarentegen is liefde als in een partner ook weer ontzettend leuk, vooral omdat die soms nog veel dieper gaat dan een vriendschap gaat. Daarbij heb je ook nog altijd het lichamelijke aspect van de liefde, ik zoen en seks niet met vrienden maar wel met een vriendje.

Welke waarde (liefde of vriendschap) betekent nu meer voor je en denk je dat dit in de toekomst zal veranderen?
Op het moment is dat vriendschap, ik heb geen vriendje en al zou ik die hebben, zonder vrienden zou ik gek worden. Ik denk dat het in de toekomst inderdaad wel zou kunnen veranderen, bijvoorbeeld alsj e echt getrouwd bent en kinderen hebt. Dan is de band met een partner zo verschrikkelijk groot dat de partner belangrijker wordt dan vriendschap.
Bedankt voor je reactie! Ik denk dat veel mensen jouw mening delen. Ikzelf voel geen liefde voor mijn vrienden, maar ik denk dat dat komt door de aard van de vriendschap. Je hebt vrienden, die heel dicht bij je staan en die er daadwerkelijk altijd voor je zijn en je hebt ook gewoon oppervlakkige vrienden. Voor deze laatste kan je geen liefde voelen. De aard van de vriendschap ligt meestal aan jezelf...je moet open kunnen staan. Ook jij stelt je vrienden nu nog voorop, maar denk je niet dat je nu al een grote band kan hebben met je geliefde.. Ik denk wel dat ik jouw mening snap, je hebt waarschijnlijk vrienden, die heel dicht bij je staan, zodat de relatie met een eventuele vriend al zo hecht moet zijn voordat je hem bovenaan stelt.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2006, 11:18
Verwijderd
Citaat:
isabel330 schreef op 28-02-2006 @ 10:40 :
Bedankt voor je reactie! Ik denk dat veel mensen jouw mening delen. Ikzelf voel geen liefde voor mijn vrienden, maar ik denk dat dat komt door de aard van de vriendschap. Je hebt vrienden, die heel dicht bij je staan en die er daadwerkelijk altijd voor je zijn en je hebt ook gewoon oppervlakkige vrienden. Voor deze laatste kan je geen liefde voelen. De aard van de vriendschap ligt meestal aan jezelf...je moet open kunnen staan. Ook jij stelt je vrienden nu nog voorop, maar denk je niet dat je nu al een grote band kan hebben met je geliefde.. Ik denk wel dat ik jouw mening snap, je hebt waarschijnlijk vrienden, die heel dicht bij je staan, zodat de relatie met een eventuele vriend al zo hecht moet zijn voordat je hem bovenaan stelt.
Over dat laatste: ik heb op het moment gewoon geen vriendje, en als ik er al een heb duurt het gewoon een tijd voor hij de band die ik met de meeste van mijn vrienden heb (+-5 jaar) kan inhalen. Al is het natuurlijk wel op een andere manier.

Liefde uit zich voor mijn gevoel trouwens ook in daden. In een relatie met een partner uit zich dat bijvoorbeeld in een spontaan cadeautje of juist een spontane knuffel. Maar een vriend kan dat ook weer doen op een bepaalde manier.

Al met al denk ik dat het gewoon een combinatie is maar dat je een conclusie kan trekken dat het nodig is mensen om je heen te hebben die om je geven; in welke vorm dan ook.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten [Verhalenwedstrijd] De tweede grote liefde
flyaway
0 13-11-2008 11:11
Verhalen & Gedichten Verhalenwedstrijd: Als de liefde voor de maan gaat.
Ieke
0 05-04-2005 16:44
Verhalen & Gedichten Lief
Charlottetje
93 03-04-2004 16:28
Verhalen & Gedichten [verhaal] Liefde
Vlooienband
8 21-10-2002 11:26
Verhalen & Gedichten liefde is......................
Mi$$L@dy
1 20-11-2001 19:37
Verhalen & Gedichten Pijn in mijn leven, liefde in mijn leven, waarom
louis84
1 07-11-2001 16:16


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:51.