Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-04-2003, 20:48
Martin
Avatar van Martin
Martin is offline
Stel, ik gooi de achterklep van de auto dicht en er ontstaat een soort draaikolk van lucht, en de omstandigheden zijn perfect voor een tornado oid. Kan er door die zwakke luchtstroom een veel grote ontstaan?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-04-2003, 01:27
- DeJa - Vu -
Avatar van - DeJa - Vu -
- DeJa - Vu - is offline
Alleeen maar omdat je de achterklep dichtgooit?
Neej.

Er treed difussie op (zo heet dat toch?) en dat kan volgens bepaalde theorien leiden tot totale chaos
__________________
www.freemotion.nl ~ BBoying is a way of life...
Met citaat reageren
Oud 27-04-2003, 13:28
Verwijderd
Diffusie is toch het verschijnsel dat een stof van een plek met een hoge concentratie van die stof naar een plek met een lage concentratie van die stof gaat?
Met citaat reageren
Oud 27-04-2003, 14:58
acpon
Avatar van acpon
acpon is offline
ik heb ooit eens gehoord gehoord, dat het aan één vlinder kan liggen die met z'n vleugels zwaait of er een tornado of orkaan ontstaat....
__________________
Kom maar een keer op de koffie!
Met citaat reageren
Oud 27-04-2003, 17:35
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
acpon schreef op 27-04-2003 @ 15:58:
ik heb ooit eens gehoord gehoord, dat het aan één vlinder kan liggen die met z'n vleugels zwaait of er een tornado of orkaan ontstaat....
Volgens chaostheorie (waar ik overigens erg weinig van weet) zou zoiets bijvoorbeeld inderdaad kunnen geloof ik, maar de kans is natuurlijk vele vele vele vele malen groter dat dat niet gebeurt.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2003, 19:55
- DeJa - Vu -
Avatar van - DeJa - Vu -
- DeJa - Vu - is offline
Citaat:
Just Johan schreef op 27-04-2003 @ 18:35:
Volgens chaostheorie (waar ik overigens erg weinig van weet) zou zoiets bijvoorbeeld inderdaad kunnen geloof ik, maar de kans is natuurlijk vele vele vele vele malen groter dat dat niet gebeurt.
Ik zie eigenlijk niet in waarom dat zou gebeuren. Waarom zou die luchtstroom de overige lucht in stroming brengen? Misschien dat het in theorie zou kunnen, op een mega-gladde aarde zonder wind (totdat de vlinder langskwam), maar in de werkelijk heid sowieso niet.

Dus je kan gerust je achterklep dichtgooien hoor
(en onder ons: mocht er toch een tornado komen, dan zal ik je niet verraden )
__________________
www.freemotion.nl ~ BBoying is a way of life...
Met citaat reageren
Oud 27-04-2003, 19:57
- DeJa - Vu -
Avatar van - DeJa - Vu -
- DeJa - Vu - is offline
Citaat:
snees schreef op 27-04-2003 @ 14:28:
Diffusie is toch het verschijnsel dat een stof van een plek met een hoge concentratie van die stof naar een plek met een lage concentratie van die stof gaat?
Eh ja, bij de biologie wel ja.
Maar ik doelde hier op de hogere concentratie lucht (hogere luchtdruk) die ontstaat door het dichtgooien van de klep, dan die dan 'verspreid' over de rest van de ruimte, en dus gewoon zal verdwijnen. Er ontstaat weer evenwicht (in druk).
__________________
www.freemotion.nl ~ BBoying is a way of life...
Met citaat reageren
Oud 29-04-2003, 10:06
Genesis
Avatar van Genesis
Genesis is offline
je gaat me niet vertellen dat je denkt dat er een redelijke kans bestaat op het veroorzaken van een orkaan door het dichtgooien van de achterklep van je auto...

Dat is net zoiets als dat voorwerpen spontaan omhoog zouden kunnen vliegen als de moleculen spontaan allemaal in dezelfde richting zouden staan.... (of zoiets ) In theorie kan het, maar in praktijk is de kans om de lotto jackpot te winnen en de rest van je leven te kunnen rentenieren terwijl je nooit een lot hebt gekocht vele duizenden malen groter...

Genesis
Met citaat reageren
Oud 01-05-2003, 17:26
Frondish
Avatar van Frondish
Frondish is offline
Nee een tornado word gecreeërd op zee door de warmte en de wind krijg je een soort draaikolk die naaar warme plekken afgaat ofzo
__________________
ok...
Met citaat reageren
Oud 02-05-2003, 15:10
Verwijderd
Citaat:
SynoP schreef op 01-05-2003 @ 18:26:
Nee een tornado word gecreeërd op zee door de warmte en de wind krijg je een soort draaikolk die naaar warme plekken afgaat ofzo
Eh, ja, Ik dacht eigenlijk ook dat het alleen boven water kon, maar hoe dat dan precies ging weet ik ook niet echt.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2003, 21:02
Psychedelic
Avatar van Psychedelic
Psychedelic is offline
je zegt het zelf.. als de omstandigheden perfect zijn.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2003, 08:53
iamcj
Avatar van iamcj
iamcj is offline
Niemand weet precies hoe tornado's, niet te verwarren met een orkaan, ontstaan. Wel heb je een gigantische onweerswolk nodig, met plaatstelijk een zo lage luchtdruk dat die accuut opgevuld moet worden. Vergelijk het maar met je badkuip. Het gebied met lage luchtdruk wordt steeds kleiner en dieper en slurpt de warme lucht omhoog, naar boven de depressie.

Onweerswolken ontstaan als een depressie op warme lucht stoot. Een depressie ontstaat door verschillen in luchtdruk veroorzaakt door temperatuurverschillen. Temperatuurveschillen worden veroorzaakt door de zon, het land en de zee, enz.

Die vlinder zie eigenlijk nergens terugkomen?
__________________
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2003, 09:28
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
iamcj schreef op 03-05-2003 @ 09:53:
Niemand weet precies hoe tornado's, niet te verwarren met een orkaan, ontstaan. Wel heb je een gigantische onweerswolk nodig, met plaatstelijk een zo lage luchtdruk dat die accuut opgevuld moet worden. Vergelijk het maar met je badkuip. Het gebied met lage luchtdruk wordt steeds kleiner en dieper en slurpt de warme lucht omhoog, naar boven de depressie.

Onweerswolken ontstaan als een depressie op warme lucht stoot. Een depressie ontstaat door verschillen in luchtdruk veroorzaakt door temperatuurverschillen. Temperatuurveschillen worden veroorzaakt door de zon, het land en de zee, enz.

Die vlinder zie eigenlijk nergens terugkomen?
Je zou een megamachine kunnen hebben (die spontaan kan ontstaan met enorm kleine kans) (lijkt me) die een orkaan veroorzaakt en die zou geactiveerd kunnen worden door de vlinder; de kans dat een vlinder een orkaan veroorzaakt is dus iig groter dan nul.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2003, 11:49
- DeJa - Vu -
Avatar van - DeJa - Vu -
- DeJa - Vu - is offline
Citaat:
Just Johan schreef op 03-05-2003 @ 10:28:
Je zou een megamachine kunnen hebben (die spontaan kan ontstaan met enorm kleine kans) (lijkt me) die een orkaan veroorzaakt en die zou geactiveerd kunnen worden door de vlinder; de kans dat een vlinder een orkaan veroorzaakt is dus iig groter dan nul.
Statische theorie.
Het kan wel, maar de kan is zo klein dat we dus zeggen dat het niet kan.

Stel je hebt 2 kleuren hagelslag op 2 hoopjes, groen en paars (). Deze schud je door elkaar en je maakt weer 2 even grote hoopjes. De groene en paarse zitten nu door elkaar. Nou is het theoretisch mogelijk om toevallig links de groene hoop, en rechts de paarse te krijgen. Maar dat zal nooit gebeuren. Dit is een voorbeeld van de 2e hoofdwet van de thermodynamica, een statische theorie.

Net als dat als je maar genoeg apen lang genoeg op typemachines laat raggen, je vanzelf alle versen van sheakspear eruit krijgt.

Net als dat je een fles met ammoniak in een afgesloten ruimte zet, de deeltjes zich door de kamer gaan verspreiden, en op een bepaald moment weer allemaal in de fles zitten.

Theoretisch mogelijk, maar zal je in praktijk nooit tegen komen.
__________________
www.freemotion.nl ~ BBoying is a way of life...
Met citaat reageren
Oud 07-05-2003, 13:57
REIE
Avatar van REIE
REIE is offline
One movement of a butterfly can cause a storm on the other side of the world, op zoiets kwam de chaostheorie neer dacht ik. Ik geloof er wel in, dat ales vastlicht, en dat elk oorzaak een gevolg heeft. Zodoende kan een vlindertje samen met tal van andere factoren medeverantwoordelijk zijn voor een tornado.
__________________
Nu zal ik doden u beide, Elegast u ende uw paard. Ten zi dat gi ter vaart, Nederbeet optie moude: Zo mag uw ors t lijf behouden.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2003, 16:39
iamcj
Avatar van iamcj
iamcj is offline
Of de vlinder moet de rotatie in de onweerswolk veroorzaken, of de vlinder veroorzaakt een lage of hoge drukgebied.

Een lage of hoge drukgebied wordt in eerste instantie veroorzaakt door opwarming van de zon.

De rotatie's in de onweerswolk bestaan allang, voordat de tornado ontstaat. De komen langzaam op gang en gaan steeds sneller. Een vlinder heeft nooit de macht om dit proces in gang te zetten. Dat gaat gepaard met grote luchtstromen.
__________________
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2003, 17:11
Verwijderd
Meestal ontstaan tornado's doordat hogeluchtdrukgebieden en lageluchtdrukbgebieden botsen.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2003, 17:16
Ireentje
Avatar van Ireentje
Ireentje is offline
*klap* wooeeiiiii....miljoenen doden
woepsiej foutje


haha...sorry
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 08-05-2003, 16:02
- DeJa - Vu -
Avatar van - DeJa - Vu -
- DeJa - Vu - is offline
hmmm ik vermoed dat er iemand in amerika zit op dit moment die zn achterklep met opzet de hele tijd dicht loopt te gooien...
__________________
www.freemotion.nl ~ BBoying is a way of life...
Met citaat reageren
Oud 23-05-2003, 19:42
curious12
curious12 is offline
Citaat:
iamcj schreef op 07-05-2003 @ 17:39:
Of de vlinder moet de rotatie in de onweerswolk veroorzaken, of de vlinder veroorzaakt een lage of hoge drukgebied.

Een lage of hoge drukgebied wordt in eerste instantie veroorzaakt door opwarming van de zon.

De rotatie's in de onweerswolk bestaan allang, voordat de tornado ontstaat. De komen langzaam op gang en gaan steeds sneller. Een vlinder heeft nooit de macht om dit proces in gang te zetten. Dat gaat gepaard met grote luchtstromen.
precies!
__________________
I have lost the will to live.. simply nothing more to give.. there is nothing more for me.. need the end to set me free!!! - Grapje :D:D
Met citaat reageren
Oud 24-05-2003, 13:07
Illuminati
Illuminati is offline
FF over die Chaos theorie....

Een mooie vraag bij die theorie is:
Kun je voorspellen hoe een blaadje uit een boom valt?

Ik als iemand die in die theorie gelooft zegt NEE!

Omdat in feite de gradenhoek van een ander blaadje 100 meter verderop invloed heeft op hoe het blaadje valt (luchtstroom), en er zijn weer miljoenen factoren die invloed hebben op die gradenhoek enz...

Kort gezegd beinvloed ALLES al het andere.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2003, 15:08
- DeJa - Vu -
Avatar van - DeJa - Vu -
- DeJa - Vu - is offline
Eeeh ja....
Inderdaad....


Zelfs je meetapparatuur beinvloed de meting.
Dat is een beginsel van de quantummechanica geloof ik:
Hoe preciezer je de snelheid van een deeltje weet, hoe minder precies de plaats (en andersom).
__________________
www.freemotion.nl ~ BBoying is a way of life...
Met citaat reageren
Oud 11-06-2013, 20:50
jeroenpeter
jeroenpeter is offline
je mag een orkaan en tornado niet verwarren:

tornado: ontstaat op het land goed voorbeeld is in de vs, de warme lucht van het Caribische gebied botst met de koude lucht uit canada de lucht gaat om elkaar heen draaien en daardoor ontstaat een spin die zich voortbeweegt door de windrichting.

orkaan: ontstaat op zee op een lage breedte (rond de evenaar) het zeewater moet 21 graden of meer zijn om te verdampen doordat de warme lucht opstijt krijg je wolken maar doordat op een lage breedte meerdere windrichtingen actief zijn gaan die wolken om elkaar heen draaien dit veroorzaakt een spin.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2013, 21:07
DAH
Avatar van DAH
DAH is offline
Dit is een topic van 10 jaar oud.... Hoe kom je in hemelsnaam op het idee om op dit topic te reageren?
__________________
Badger badger badger badger badger badger badger, badger badger badger, badger, badger, mushroom mushroom!
Met citaat reageren
Oud 12-06-2013, 14:19
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Google.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-06-2013, 15:05
Changshan
Avatar van Changshan
Changshan is offline
Ha, Perseus!
__________________
"DAS WAR EIN BEFEHL!"
Met citaat reageren
Oud 12-06-2013, 20:13
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Kan een mier een auto in een ravijn drukken? Tuurlijk, als die auto net op 't randje staat en er nog zo'n 5x10^-5 Newton nodig is. Zo zal 't ook gelden voor achterkleppen van auto's en vlinders, erg interessant is 't niet.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2013, 21:57
Verwijderd
Kan iemand hookee even FB maken?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Weerwolfspel 69 #4
Verwijderd
208 21-06-2010 18:03
De Kantine Weerwolfspel 69 #3
Verwijderd
500 07-06-2010 20:21


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:10.