Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-08-2010, 23:02
Verwijderd
Hallo jongens en meisjes,
Ik ben Adnan. Ik ben 17 jr. oud en word 6 oktober 18 jaar. Ik zit in het vierde jaar van het vmbo op een reguliere school. Nou wil ik graag weten wat er allemaal geregeld moet worden voor dat ik 18 word. Ik kan niemand om hulp vragen jullie zijn mijn enige hulp. Thanxxxx Alvast .
Groetjes Adnan
Advertentie
Oud 23-08-2010, 23:12
Verwijderd
Wat wil je weten? In principe hoeft niks geregeld te worden; je wordt vanzelf 18.
Oud 23-08-2010, 23:19
Verwijderd
Citaat:
Wat wil je weten? In principe hoeft niks geregeld te worden; je wordt vanzelf 18.
Tuurlijk moeten er wel dingen geregeld worden zoals gedlzaken en allerlei soort belangrijk papierwerk etc.
Oud 23-08-2010, 23:21
Verwijderd
Je moet je eigen zorgverzekering gaan betalen. Daar krijg je vanzelf een brief en een rekening over. Verder krijg je pas te maken met papierwerk als je op jezelf gaat wonen, is mijn ervaring.
Oud 23-08-2010, 23:27
Verwijderd
Citaat:
Tuurlijk moeten er wel dingen geregeld worden zoals gedlzaken en allerlei soort belangrijk papierwerk etc.
Nee, hoor. als het goed is heb je al een rekening lopen en die veranderd niet van rechtspersoon.

Doe niet zo hysterisch. Toen ik 18 werd heb ik helemaal niks geregeld. Nergens voor nodig. De zorgverzekering, de bank en school komen vanzelf wel als ze geld van je nodig hebben.

Wat voor papierwerk? In de meeste documenten staat niet voor niets je GEBOORTEDATUM, anders zou je elk jaar een nieuw paspoort ed moeten.
Oud 23-08-2010, 23:57
Verwijderd
Citaat:
Nee, hoor. als het goed is heb je al een rekening lopen en die veranderd niet van rechtspersoon.

Doe niet zo hysterisch. Toen ik 18 werd heb ik helemaal niks geregeld. Nergens voor nodig. De zorgverzekering, de bank en school komen vanzelf wel als ze geld van je nodig hebben.

Wat voor papierwerk? In de meeste documenten staat niet voor niets je GEBOORTEDATUM, anders zou je elk jaar een nieuw paspoort ed moeten.
Oud 24-08-2010, 09:50
Tamara
Avatar van Tamara
Tamara is offline
Als je 18 wordt veranderen er wel een paar zaken.
Je moet inderdaad zorgen dat je je eigen zorgverzekering hebt en ook slim vraag zorgtoeslag aan! Dat kan op www.toeslagen.nl. Bedenk bij het aanvragen van je zorgverzekering of je ook een aanvullende verzekering hebt. Sommige zorgverzekeraars hebben gunstige jongerenverzekeringen, dus vergelijken van verzekeringen is slim om te doen.
Andere verzekeringen lopen gewoon door bij je ouders (bijvoorbeeld de aansprakelijkheidsverzekering)

Verder kun je tegemoetkoming schoolkosten aanvragen bij DUO, voormalige ib-groep. Dat moet eigenlijk drie maanden voor je verjaardag, maar omdat je pas op 6 oktober jarig bent, krijg je de tegemoetkoming pas vanaf 1 januari. Je ouder krijgen dan nog wel een kwartaal kinderbijslag. Informatie over de tegemoetkoming vind je op: http://www.ib-groep.nl/particulieren...scholieren.asp.

Verder hoef je eigenlijk niets actief te regelen. Wel is het goed om te weten, dat jij vanaf je 18de zelf aansprakelijk bent voor alle schulden die je hebt.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
__________________
Meer grip op geld met het Nibud
Het Nibud geeft tips, informatie en advies over oa.. zakgeld, verzekeringen en bijbaantjes.
Oud 25-08-2010, 07:54
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Zolang je nog niet gaat studeren hoef je nog niet actief heel erg veel te veranderen. De belangrijkste zaken zijn inderdaad genoemd: je moet je eigen zorgverzekering gaan betalen. Kijk goed naar de gegevens van je zorgverzekering en naar je eigen inkomen en vraag met de meest recente informatie daarvan zorgtoeslag aan. Je moet wel Digi-D hebben. Anders kun je een formulier via de Belastingtelefoon (0800-0543, optie 1 optie 1 optie 1 zo even uit m'n hoofd.) Je hebt dan alleen je BSN nodig, maar de aanvraag van Digi-D is simpeler en sneller.

Verder inderdaad DUO regelen voor je eigen tegemoetkoming zolang je nog op school zit! Als je gaat studeren moet je studiefinanciering aanvragen.

Hier ben ik niet zeker van: de meeste banken geven je gratis gebruik van een rekening en pinpas. Het staat me niet helemaal meer bij wanneer je moet gaan betalen voor een pakket. Ik hoefde dat nooit toen ik student was, maar ik weet niet hoe dat zit voor 18-jarigen die nog naar de middelbare gaan. Anders wordt er per maand / kwartaal een klein bedrag van je rekening afgeschreven.

Verder ben je stemgeregtigd dan, hoera.
Oud 25-08-2010, 18:54
Verwijderd
Je bank komt vanzelf met de melding dat je 18 geworden bent, en dat je je rekening moet omzetten. Je kunt inderdaad ook vanaf de middelbare school een studentenrekening krijgen, zonder dat je hoeft te betalen.
Ik hoef zelfs niet voor mijn studentenrekening te betalen terwijl ik een tussenjaar heb .
Oud 26-08-2010, 16:33
Daboman
Avatar van Daboman
Daboman is offline
Ik vraag me af hoe het nou zit met een verplichte zorgverzekering. Ik heb deze discussie al enige malen gehad met mijn ouders, maar ze blijven stellig beweren dat ik via hun tot m'n 27e ben meeverzekerd. Daarnaast sta ik inderdaad echt ook gewoon te boek als verzekerd, compleet met polisnummer, zonder dat ik rekeningen ontvang. Dus of je verzekerd bent hangt nogal af van de situatie. Wel zou ik eens nagaan wat voor zorgverzekering je ouders hebben. Blijkbaar zijn er constructies mogelijk waarbij het via je ouders gaat.
__________________
Diamanten zijn moeilijk te vinden.
Oud 26-08-2010, 17:31
Infidel
Avatar van Infidel
Infidel is offline
Vraag tegemoetkoming voor scholieren aan, en zorgtoeslag. Verder moet je gaan kijken naar je rekening, want die kost vanaf dat moment ook geld (dus, goedkoopste uitzoeken o.i.d.). Ook andere abonnementen zijn niet meer gratis, zoals een bibliotheekabo.

@Daboman: Ik ben ook nog automatisch (en basis gratis) meeverzekerd tot een bepaalde leeftijd, omdat mijn vader in de zorg werkt en bij de IZZ zit.
__________________
Wie de kat niet uit de boom kijkt, moet 'm er met de ladder uit halen.
Oud 26-08-2010, 21:45
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Ik vraag me af hoe het nou zit met een verplichte zorgverzekering. Ik heb deze discussie al enige malen gehad met mijn ouders, maar ze blijven stellig beweren dat ik via hun tot m'n 27e ben meeverzekerd. Daarnaast sta ik inderdaad echt ook gewoon te boek als verzekerd, compleet met polisnummer, zonder dat ik rekeningen ontvang. Dus of je verzekerd bent hangt nogal af van de situatie. Wel zou ik eens nagaan wat voor zorgverzekering je ouders hebben. Blijkbaar zijn er constructies mogelijk waarbij het via je ouders gaat.
Sommige collectieve zorgverzekeraars bieden die mogelijkheid inderdaad. Meestal gaat het dan wel om thuiswonende kinderen, klopt dat in jouw geval?
Jij hebt dan weldegelijk je eigen zorgverzekering, zoals je zelf al zegt. Dat is namelijk verplicht. Maar hoe de financiering verloopt ligt aan de verzekering. Het kan zijn dat jouw ouders de rekening betalen, maar het kan ook zijn dat de rekening van de collectieve verzekering rechtstreeks via de loonstrook verloopt.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 27-08-2010, 05:43
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Sommige collectieve zorgverzekeraars bieden die mogelijkheid inderdaad. Meestal gaat het dan wel om thuiswonende kinderen,
Soms geldt dat zelfs voor uitwonende (studerende) kinderen.
Oud 27-08-2010, 18:27
Verwijderd
En je hoeft er niet per se collectief voor te zijn verzekerd. Bij de zorgverzekeringen van Achmea is het zo dat je, als je niks doet, gewoon onder de polis van je ouders blijft hangen als je achttien bent geworden. En voor alle verzekeringen die onder die polis vallen komt er één rekening. Je hebt dan inderdaad je eigen verzekering, maar omdat hij onder de polis van je ouder(s) valt, betalen zij er ook voor. Het is dan wel mogelijk om aanvullende verzekeringen erbij te nemen of op te zeggen. Als je zelf wil gaan betalen moet je aangeven dat je zelf verzekeringnemer wil worden, de polis wordt dan gesplitst.
Ik durf niet te zeggen of als je van de collectiviteit wil blijven profiteren, je dan wel bij je ouders op de polis moet blijven staan.
Oud 11-08-2012, 17:53
mkappetein
mkappetein is offline
Er zijn zoveel dingen die je ineens mag, maar ook moet. Zoals het regelen van een zorgverzekering, je rijbewijs halen en alcohol drinken

Toen ik zelf 18 werd wist ik het ook allemaal niet precies, er is zoveel meer dat je moet regelen dan over duidelijk staat aangegeven. Daarom ben ik begonnen met het bundelen van alle informatie op mijn website 18ennu.nl. Ik ook dat ik je op die manier een beetje kan helpen! En alle anderen jongeren die bijna 18 worden natuurlijk

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Marnix Kappetein
Oud 12-08-2012, 09:58
Duckdonkey
Avatar van Duckdonkey
Duckdonkey is offline
Citaat:
Ik hoop dat je er wat aan hebt!
denk ik niet, dit topic is uit 2010....
__________________
Being weird is just a positive side effect of being awesome or having a good life!
Oud 14-08-2012, 09:59
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
denk ik niet, dit topic is uit 2010....
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie Dilemma, hoop dat iemand me kan helpen
Jay Snake
40 27-01-2005 17:08
Psychologie Het Grote Lucht-Je-Hart Topic #13
Nijn*
500 26-10-2004 15:59
Psychologie Het Grote Lucht Je Hart Topic #12
Verwijderd
499 11-10-2004 20:55
Psychologie wie kan mij helpen?
LoisLane
7 18-07-2004 17:34
Levensbeschouwing & Filosofie Christelijke Leugens [Deel II]
Sweet_Hadar
4 14-03-2004 21:29
Psychologie Kamp nachtmerrie..............wat moet ik nu? help me mensen.....
HelpMePlease
12 07-10-2002 17:35


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:49.