Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-01-2005, 15:15
Verwijderd
Had ik net een heel verhaal getypt, is het topic vol .

Welkom op het grote lijntopic


Zoals de titel al doet vermoeden zitten hier mensen die bezig zijn met hun lijn, de meesten om af te vallen, sommigen omdat ze aan willen komen. Je kan dit topic gebruiken om (voor jezelf) bij te houden hoe het gaat of om raad te vragen.

Enkele tips:
- Als je nieuw bent post dan je lengte, je gewicht en je BMI. Je BMI uitrekenen doe je door je gewicht te delen door je lengte in het kwadraat. Dus voor iemand van 1,70m en 80kg wordt dat:
80/1,70^2=27,7. Een gezond BMI ligt tussen de 20 en de 25. Zo is het voor duidelijker óf je eigenlijk wel moet afvallen en zo ja, hoeveel. We kunnen je dan betere adviezen geven.

- Vaak komt de vraag langs: Hoeveel kcal heb ik nou eigenlijk nodig op een dag? Knoop ten eerste dit in je oren: Minstens 1200! Dan moet je nog letten op je lengte en gewicht.
Wil je het wat precieser weten dan zal je je vetpercentage moeten llaten meten. Weetje dat, dan kan je het HIERMEE (met dank aan MightyDuck) uitrekenen.

- Als je wilt weten of je op dit moment gezond eet post dan wat je eet op een dag. Handig is ook als je de tijdstippen erbij vermeld waarop je het (ongeveer) eet. Vergeet niet de kleine dingen zoals boter die je op je brood doet! Ook in sausjes e.d. zitten veel calorieën.

- Als je een vraag hebt, kijk dan eerst of je het in één van de vorige lijntopics kan vinden. Vaak staat het antwoord daar al in. Natuurlijk hoef je niet tm. het éérste lijntopic door te bladeren, maar vaak staat het al in hetzelfde topic een paar pagina's terug.

- Wanneer je met je dieet begonnen bent let dan niet teveel op de weegschaal. Je gewicht is ongelofelijk variabel. Bedenk maar: In de ochtend weeg jij bijv. 70 kg. Op die dag drink jij 3 liter water. Een deel plas je natuurlijk uit, maar een deel blijft ook in je lichaam achter. 1 liter water staat gelijk aan 1 kg, dus reken maar uit Plus, dat is alleen nog maar water dat je binnenkrijgt, daar kom je voedsel nog bij.

- Als je je wekelijks weegt, doe het dan altijd op hetzelfde tijdstip. Dan hebben factoren zoals hierboven beschreven geen invloed. En ja, wekelijks wegen is beter dan dagelijks. Ten eerste wordt het dan niet zo'n enorme obsessie en ten tweede zie je per dag nauwelijks verschil, per week wegen is veel duidelijker

Tips m.b.t. het lijnen zelf:
- Probeer veel kleine porties te eten i.p.v. slechts drie maaltijden. Je metabolisme versnelt zo, en nog belangrijker: je hebt niet zo'n erg hongergevoel.

- Ga niet alleen lijnen, ga ook sporten! Behalve dat je vet verliest verbeter je je conditie en je algehele gezondheid.

- Iets wat ik zelf erg fijn vind is dat ik het aan mijn ouders en vrienden heb verteld dat ik af wil vallen. Mijn ouders houden er deels rekening mee en mijn vrienden ook. Ze begrijpen het als ik liever geen patat wil. Ook bieden ze mij geen snoep meer aan, puur om mij te helpen. Natuurlijk hoef je het niet elke vage bekende te vertellen, maar je goede vrienden kunnen je vaak helpen.

- Als je een 'vreetbui' op voelt komen ga dan iets anders doen. Heb je een hond? Ga met hem/haar wandelen! Op die manier verbrand je calorieën i.p.v. dat je ze binnenkrijgt. Zo zijn er nog tal van andere dingen die je kan gaan doen.

- Zorg dat je niet te dicht in de buurt bent van al dat lekkers. Als je eerst helemaal van boven naar beneden moet zal je minder snel iets eten dan wanneer er een zakje chips voor je neus ligt.

- Drink water, veel water! Vocht is sowieso goed voor je, water is het beste. Thee mag ook, of koffie zonder melk en suiker. Water zorgt ervoor dat je een vol gevoel krijgt en het voert de afvalstoffen in je lichaam af.

Enkele nuttige links:
Het voedingscentrum . Hier kan je informatie vinden over voedingsmiddelen.

Overgewicht.nl . Een site over overgewicht. Heel veel info, tips, en ook een mogelijkheid om bij te houden wat je eet en hoeveel calorieën erin zitten.

Calorietabel . Voor wanneer je zelf calorieën wilt tellen.

Healthy Weight Forum Een Amerikaans forum over diëten. Je kan je wekelijkse gewicht invullen die in een grafiek wordt weergegeven. Ook zijn er fora over bijv. sporten, bepaalde diëten e.d.

Fitday. Hier kan je bijhouden wat je op een dag gegeten hebt. Engelstalig.

Ik hoop dat de (vooral nieuwe) diëters hier iets aan hebben! Toevoegingen zijn altijd welkom!

Door Meelfriek


Het vorige lijntopic

Laatst gewijzigd op 31-01-2005 om 15:18.
Oud 31-01-2005, 15:17
Verwijderd
Mijn post kwam er dus op neer dat ik 2x per week moet werken van 17-21 uur en daarom dus al om 16 u eet. Om 19 u (pauze) heb ik dan alweer honger, maar ik wil dan graag iets eiwitsrijks eten omdat ik volgens mij vrij laag in mijn eiwitten zit. Maar het moet dus makkelijk mee te nemen zijn (per portie verpakt ofzo). Kwark zou kunnen maar dat vind ik niet echt lekker en bovendien zit er gelatine in (dat eet ik niet, ben vegetariër). Er zijn volgens mij ook niet echt kleine bakjes yoghurt te koop, pas vanaf 500 gram o.i.d.

Weet iemand iets?
Oud 31-01-2005, 15:19
Verwijderd
Citaat:
Moenbloem schreef op 31-01-2005 @ 16:17 :
Mijn post kwam er dus op neer dat ik 2x per week moet werken van 17-21 uur en daarom dus al om 16 u eet. Om 19 u (pauze) heb ik dan alweer honger, maar ik wil dan graag iets eiwitsrijks eten omdat ik volgens mij vrij laag in mijn eiwitten zit. Maar het moet dus makkelijk mee te nemen zijn (per portie verpakt ofzo). Kwark zou kunnen maar dat vind ik niet echt lekker en bovendien zit er gelatine in (dat eet ik niet, ben vegetariër). Er zijn volgens mij ook niet echt kleine bakjes yoghurt te koop, pas vanaf 500 gram o.i.d.

Weet iemand iets?
Een ei koken/bakken en die op brood meenemen?

Volgens mij zit er niet in alle kwark gelatine? Kleine bakjes yoghurt zijn er genoeg te koop (Danoontjes bv., maar zo zijn er nog wel een stuk of 4 (of meer) merken die soortgelijke dingen verkopen)...? Ga eens kijken in de supermarkt.
Oud 31-01-2005, 15:21
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 31-01-2005 @ 16:19 :
Een ei koken/bakken en die op brood meenemen?

Volgens mij zit er niet in alle kwark gelatine? Kleine bakjes yoghurt zijn er genoeg te koop (Danoontjes bv., maar zo zijn er nog wel een stuk of 4 (of meer) merken die soortgelijke dingen verkopen)...? Ga eens kijken in de supermarkt.
Ik had dus al gekeken in de supermarkt naar bakjes yoghurt, maar die zijn blijkbaar zo klein dat ik er overheen heb gekeken . Naturel kwark vind ik ook niet echt lekker, en die met een smaakje is vaak weer volle kwark. Maar een ei koken is wel een goed idee!


Is er eigenlijk vegetarisch eiwitrijk broodbeleg? Iets als Tartex ofzo? (maar dan goedkoper? )
Oud 31-01-2005, 15:23
Verwijderd
Zo, lang niet gepost in deze topics, maar het gaat goed, heb de laatste tijd helemaal geen zin in chocolade en aanverwante zoetigheid, en dat valt te merken: er is al vier kilo af. Dat wilde ik even met jullie delen
Oud 31-01-2005, 15:26
Verwijderd
Citaat:
Moenbloem schreef op 31-01-2005 @ 16:21 :
Ik had dus al gekeken in de supermarkt naar bakjes yoghurt, maar die zijn blijkbaar zo klein dat ik er overheen heb gekeken . Naturel kwark vind ik ook niet echt lekker, en die met een smaakje is vaak weer volle kwark. Maar een ei koken is wel een goed idee!

Is er eigenlijk vegetarisch eiwitrijk broodbeleg? Iets als Tartex ofzo? (maar dan goedkoper? )
Ze staan bij ons gewoon naast de grote pakken yoghurt. En als ze echt niks hebben, kan je ook nog altijd een groot pak kopen en het in zo'n schooldrinkbeker overgieten en dat meenemen.

Ik zou niet weten wat nog meer eiwitrijk broodbeleg is...Tartex is toch niet zo heel erg peperduur? Zonnatura heeft ook iets dat lijkt op Tartex, maar dat is volgens mij ook qua prijs te vergelijken met Tartex en ik weet niet of het eiwitrijk is. De Konmar hier heeft een aantal vegetarische "vleeswaren" voor op brood, maar ook daarvan weet ik niet of ze eiwitrijk zijn. De natuurvoedingswinkel heeft nog meer smeerspullen voor op brood, maar ook daarvan weet ik niet of ze eiwitrijk zijn. Voor iets speciaals zul vaak je toch wat meer moeten betalen, dat is helaas het nadeel er aan.
Oud 31-01-2005, 15:27
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Ligt er helemaal aan wat je onder "controle" verstaat.

Je rot voelen als je iets lekkers gegeten hebt, vind ik iig niet echt heel normaal. Als dat het enige is en het gevoel is niet al te erg, dan zal het wel mee vallen, maar zodra je je er echt rot door gaat voelen ed, dan is het volgens mij toch niet echt gezond.
Mwah tuurlijk voel ik me een beetje schuldig als ik bijv. een koekje neem. Maar daarna ga ik gewoon weer verder... En ik geef mezelf ook af en toe lekkere dingen... als vifit optimel vla of magere kwarkmousse (gewoon heerlijk). En wie zegt er dat gezond eten niet lekker kan zijn? Ik geniet van mijn havermoutpap... mijn lekkere boterhammen met magere kaas & tuinkers of gerookte zalm & tuinkers (de pindakaas is op anders ook), van de lekkere tjapchoi ofzo die mijn moeder maakt (stir-fry, champignons, paprika, rundvlees, broccoli, bonen, peultjes) en lekkere gezonde verse vis of lekker gemarineerde kip met salade. Broccoli heb ik altijd al lekker gevonden, voor het dieten al. Ik sta mezelf natuurlijk fruit toe wat ik ook altijd al lekker heb gevonden. En ik vind het gewoon nie tleuk om een maag te hebben die voelt alsof die gaat ontploffen als ik teveel gegeten heb maar dat is normaal. Wie hier die serieus dieet (dus niet alleen op zn eten let of het gewicht wil behouden) heeft geen schuldgevoelens als die het een keer verpest?
Ik lig er 's avonds iig niet wakker van.
Oud 31-01-2005, 15:30
Verwijderd
Krummeltje: 4 kilo, kewl, feli

Ik heb me gisteren een beetje laten gaan geloof ik heb 4 stukken chocola gehad met caramel, gepaneerd lamsvlees, en s'avond twee bakjes chips met dip, en ja het was lekker, en erg slecht, ik post later wel ff wat ik heb gegeten+tijden, heb niet echt cal geteld, wel geprobeerd genoeg fruit enzo binnen te krijgen, maar het is dus echt zwaar slecht wat ik gegeten heb maar goed, geeft niet. Het mocht van mezelf....
Oud 31-01-2005, 15:31
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 31-01-2005 @ 16:23 :
Zo, lang niet gepost in deze topics, maar het gaat goed, heb de laatste tijd helemaal geen zin in chocolade en aanverwante zoetigheid, en dat valt te merken: er is al vier kilo af. Dat wilde ik even met jullie delen
Netjes van je.
Oud 31-01-2005, 15:32
Verwijderd
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 31-01-2005 @ 16:27 :
Mwah tuurlijk voel ik me een beetje schuldig als ik bijv. een koekje neem.
Ik vind dat eerlijk gezegd niet zo tuurlijk.

Citaat:
En wie zegt er dat gezond eten niet lekker kan zijn?
Dat zegt niemand, daar gaat het ook niet over.

Citaat:
Wie hier die serieus dieet (dus niet alleen op zn eten let of het gewicht wil behouden) heeft geen schuldgevoelens als die het een keer verpest?
Als je het echt verpest, oké, maar jij hebt schuldgevoelens als je bv. een koekje neemt en volgens mij verpest je met één koekje niet meteen je hele dieet. Maar goed, daar zullen we dan wel anders over denken.
Oud 31-01-2005, 15:33
Verwijderd
@Moenbloem:
http://www.planetgreen.nl/
http://www.supermarktgids.nl/pag1-83.htm
Oud 31-01-2005, 15:34
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 31-01-2005 @ 16:26 :
Ze staan bij ons gewoon naast de grote pakken yoghurt. En als ze echt niks hebben, kan je ook nog altijd een groot pak kopen en het in zo'n schooldrinkbeker overgieten en dat meenemen.

Ik zou niet weten wat nog meer eiwitrijk broodbeleg is...Tartex is toch niet zo heel erg peperduur? Zonnatura heeft ook iets dat lijkt op Tartex, maar dat is volgens mij ook qua prijs te vergelijken met Tartex en ik weet niet of het eiwitrijk is. De Konmar hier heeft een aantal vegetarische "vleeswaren" voor op brood, maar ook daarvan weet ik niet of ze eiwitrijk zijn. De natuurvoedingswinkel heeft nog meer smeerspullen voor op brood, maar ook daarvan weet ik niet of ze eiwitrijk zijn. Voor iets speciaals zul vaak je toch wat meer moeten betalen, dat is helaas het nadeel er aan.
Dat vegetarische broodbeleg vind ik ook niet zo lekker . En ik hou het maar bij tartex dan
Oud 31-01-2005, 15:34
Verwijderd
Ach joh, ik begon gister toen ik mn chocola kocht ook met zo'n gevoel van "dit mag niet, straks weeg ik morgen 3 kilo meer, al die moeite voor niks!" (terwijl dat niet eens kan )
Maar vanmezelf mocht het, en de rest van de dag heb ik me niet meer schuldig gevoeld of er ook maar een ietsje over ingezeten.
Maar ik heb dat ook hoor, doordeweeks als ik zo hard bezig ben met proberen me goed aan mn schema te houden, en dat ik dan toch een koekje neem...
En dan scheld je jezelf later uit, zo van, waarom doe je dat nou sufferd...
Ik vind dat zolang zo'n schuldgevoel redelijk blijft... ik bedoel, wat is er dan fout aan?
Oud 31-01-2005, 15:34
Verwijderd
alberth heijn heeft vegetarische "lever"worst, tuinkruidenpate en filet americain, daar zit redelijk veel eiwit in, maar in de worst en pate zit ook vrij veel vet. Ze smaken wel lekker de "lever"worst en filet americain smaken gewoon zo'n beetje naar vlees, de tuinkruidenpate smaakt niet naar vlees maar is wel lekker (en hartig).
Oud 31-01-2005, 15:35
-(L)-
@ ikkeleerlinge:
Citaat:
Sorry... dat is ook niet op jou bedoeld. Maar het is gewoon zo dat iedereen doet alsof ik hartstikke verkeerd bezig ben terwijl ik echt wel weet wat ik doe... En het zou voor mij niet ongezond zijn om af te vallen wat sommigen wel beweren...
Je moet het nu niet proberen goed te praten. Wat je zegt kan gewoon kwetsend overkomen. Het is wel ongezond om af te vallen in jou geval. Misschien op dit moment nog niet, maar als je nog 5 kilo afvalt, (dat wilde je zei je gisteren) is het zeker ongezond.
Oud 31-01-2005, 15:35
-(L)-
@ikkeleerlinge:
Citaat:
Het ging er gewoon over dat iedereen over mij oordeelde alsof ik een eetstoornis ofzo heb terwijl ze mij nog nooit hebben gezien en dat ook echt niet het geval is.
Dikke mensen kunnen ook een eetstoornis hebben, dus het is helemaal niet nodig om je te zien om te kunnen beoordelen dat je een eetstoornis hebt. Ik zeg ook niet dat je die hebt, maar de manier waarop je bij mij overkomt twijfel ik wel. Verder vind ik dat anderen best hun mening mogen geven over wat ze van jou eetgewoonten vinden, als je het daar niet mee eens bent, dan moet je dat zelf weten. Of gewoon niet op een forum posten, want daar weet je gewoon dat je reacties krijgt als iemand ’t er niet mee eens is.
Oud 31-01-2005, 15:36
-(L)-
@girl*korsou
Citaat:
Mijn ouders zeiden dat ze gewichtsafname kunnen zien. En ik ben lekker naar de gym geweest, veel zware krachtoefingen..(cool)...en morgen ga ik weer.
Ik ben zooo blij en gemotiveerd
Echt goed, als er iets van te zien is . Het helpt inderdaad om te horen te krijgen dat je bent afgevallen, dat motiveert inderdaad ontzettend. Ik heb ook altijd heel veel steun aan complimentjes gehad, toen ik nog moest afvallen.
Oud 31-01-2005, 15:36
-(L)-
@MightyDuck
Citaat:
Mwa ikkeleerlinge eet nou niet bepaald zo weinig als een anorexiapatient/hongerstaker
Misschien eet ze niet zo heel weinig. Maar wat ik verdacht vind; ze telt alles, niet alleen calorieën maar ook andere dingen. Als ze refeed-dag heeft gehad is dat altijd ‘uit de hand gelopen’. Naar mijn idee is ze bang om een keer iets meer te eten. Verder is ze heel alert op al ’t mogelijk wat in voeding zit, zo mag je (volgens haar) absoluut geen transvetten binnenkrijgen. Ik kan nog wel ff doorgaan, maar ik vind haar een beetje te ver gaan. Nogmaals; ik zeg niet dat ze anorexia (of een andere eetziekte) heeft, ik vind alleen dat ze (te) veel bezig is met wat ze eet.
Oud 31-01-2005, 15:36
-(L)-
@ikkeleerlinge
Citaat:
Maar daar doe ik maar een paar minuten over en dan eet ik het op en klaar
Ik vind een paar minuten eigenlijk best lang om een keuze te maken wat je eet. Wat doe je in die paar minuten? Laat me raden; berekenen of je ergens een paar calorieen mee kan uitsparen?!
Oud 31-01-2005, 15:36
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 31-01-2005 @ 16:32 :

Als je het echt verpest, oké, maar jij hebt schuldgevoelens als je bv. een koekje neemt en volgens mij verpest je met één koekje niet meteen je hele dieet. Maar goed, daar zullen we dan wel anders over denken.
Ik spreek ff voor mezelf, niet voor ikkeleerlinge, maar als ik bv een koek neem, zeg een appelkoek, dan krijg ik dat ook, je verpest er dan mischien niet meteen je hele dieet mee maar het is toch zo dat je er keihard voor werkt, en dan kun je toch de verleiding niet weerstaan om iets 'slechts' op te eten.
Ik vind dat persoonlijk erg frustrerend, maar ik ben een serieuze controlfreak, mischien ligt het daaraan...
Oud 31-01-2005, 15:37
-(L)-
@ikkeleerlinge:
Citaat:
Ik weeg geen 50 kg meer.... Ik zal me morgenochtend weer wegen ik weet zeker dat het alweer meer is.
Als je vorige week 50 woog, en deze week iets meer gegeten hebt, kan ’t nu niet veel meer zijn. Ik gok op hooguit 51,5, maar zelfs dat betwijfel ik.
Oud 31-01-2005, 15:37
-(L)-
@ikkeleerlinge:
Citaat:
Inderdaad. Pas als je er controle over verliest is het een stoornis vind ik
Als ik zie wat jij allemaal telt wat betreft eten, en hoeveel je sport, dan heb ik ’t idee dat je die controle nu al kwijt bent.
Oud 31-01-2005, 15:39
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 31-01-2005 @ 16:32 :

Als je het echt verpest, oké, maar jij hebt schuldgevoelens als je bv. een koekje neemt en volgens mij verpest je met één koekje niet meteen je hele dieet. Maar goed, daar zullen we dan wel anders over denken.
Een BEETJE schuldig. As in: hmm shit eigenlijk mocht dat niet. Ik ga er echt niet dramatisch over doen. Wat ik mn dieet verpesten noem, is wanneer ik veel teveel eet zoals tijdens kerst, refeeds en de proefwerkweek...
Oud 31-01-2005, 15:40
Verwijderd
Citaat:
sweetsterretje schreef op 31-01-2005 @ 16:36 :
Ik spreek ff voor mezelf, niet voor ikkeleerlinge, maar als ik bv een koek neem, zeg een appelkoek, dan krijg ik dat ook, je verpest er dan mischien niet meteen je hele dieet mee maar het is toch zo dat je er keihard voor werkt, en dan kun je toch de verleiding niet weerstaan om iets 'slechts' op te eten.
Ik vind dat persoonlijk erg frustrerend, maar ik ben een serieuze controlfreak, mischien ligt het daaraan...
Een koekje is bij ikkeleerlingen volgens mij eerder een kaakje dan een appelkoek... En zelfs bij een appelkoek vind ik dat je je daar niet schuldig om hoeft te voelen. Je eet zo'n ding toch ook omdat je het lekker vindt, anders had je wel iets anders genomen (ik bedoel dus, je kunt de verleiding waarschijnlijk niet weerstaan omdat je zo'n koek lekker vindt)? Waarom je er dan schuldig over voelen ipv er van te genieten...? Waarom zou je je zelf zo nu en dan niet iets lekkers gunnen zonder je daar schuldig over te voelen?
Oud 31-01-2005, 15:42
Verwijderd
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 31-01-2005 @ 16:39 :
Een BEETJE schuldig. As in: hmm shit eigenlijk mocht dat niet.
En heb je het dan over een kaakje of over een roze koek ofzo die je hebt gegeten? Bij één kaakje lijkt mij dat je zelfs dat niet hoeft te denken.
Oud 31-01-2005, 15:42
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Happyyy schreef op 31-01-2005 @ 16:36 :
@ikkeleerlinge

Ik vind een paar minuten eigenlijk best lang om een keuze te maken wat je eet. Wat doe je in die paar minuten? Laat me raden; berekenen of je ergens een paar calorieen mee kan uitsparen?!
Neuh ik kan wel snel inschatten hoeven kcal etc. er in iets zitten. De analyse doe ik pas erna. Met een paar minuten bedoel ik dus dat ik de koelkast opendoe en kies wat ik ga nemen en het klaarmaak...
Oud 31-01-2005, 15:43
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
sweetsterretje schreef op 31-01-2005 @ 16:36 :
Ik spreek ff voor mezelf, niet voor ikkeleerlinge, maar als ik bv een koek neem, zeg een appelkoek, dan krijg ik dat ook, je verpest er dan mischien niet meteen je hele dieet mee maar het is toch zo dat je er keihard voor werkt, en dan kun je toch de verleiding niet weerstaan om iets 'slechts' op te eten.
Ik vind dat persoonlijk erg frustrerend, maar ik ben een serieuze controlfreak, mischien ligt het daaraan...
Idd.
Oud 31-01-2005, 15:44
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 31-01-2005 @ 16:42 :
En heb je het dan over een kaakje of over een roze koek ofzo die je hebt gegeten? Bij één kaakje lijkt mij dat je zelfs dat niet hoeft te denken.
Een koekje van 150 kcal bijv. Simpele koekjes vind ik sowieso niet lekker. Ik vind die chineze almond cakes lekker...
Oud 31-01-2005, 15:45
Verwijderd
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 31-01-2005 @ 16:44 :
Een koekje van 150 kcal bijv.
Alleen kcal zegt nogal weinig, er zitten meer dingen in een koek...maar goed, als je één keer in de zoveel tijd een koek(je) eet, dan lijkt me dat dat gewoon moet kunnen zonder dat je je daar schuldig over voelt.

Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 31-01-2005 @ 16:44 :
Ik vind die chineze almond cakes lekker...
"die chineze almond cakes"...alsof iedereen ze kent.
Oud 31-01-2005, 15:47
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 31-01-2005 @ 16:40 :
(ik bedoel dus, je kunt de verleiding waarschijnlijk niet weerstaan omdat je zo'n koek lekker vindt)? Waarom je er dan schuldig over voelen ipv er van te genieten...? Waarom zou je je zelf zo nu en dan niet iets lekkers gunnen zonder je daar schuldig over te voelen?
Uiteraard omdat het lekker is, niet omdat ik ze vies vind enzo

Voor mij is het heel makkelijk om 1 dingetje te nemen, en dan denk ik al gauw van 'och een tweede kan ook wel, ik heb nou toch al iets slechts gehad'. Ik heb mn junkdag om de 7 dagen zo ongeveer, en daarnaast gun ik mezelf wel wat af entoe, maar als ik daar boven op ook nog eens dingen gaan eten die eigenlijk niet in m'n dieet 'horen' dan geniet ik er wel van als ik het eet, maar dan zit ik aan het eind van de dag wel naar m'n totaal te kijken van 'tsjah, dat was niet slim, stomme ik' en dan voel ik me schuldig
Snap?
Oud 31-01-2005, 15:47
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Wat vinden jullie hier nou van:

Ik heb dus 's avonds altijd het gevoel alsof mijn buik enorm is opgezwollen vergeleken met 's ochtends alsof ik zwanger ofzo ben. Nou weet ik dat dat bij iedereen een beetje gebeurd, maar bij mij leek het wel erg extreem.

Nu heb ik gisteravond voor het slapen gaan mijn buikomtrek gemeten: 82 cm.

Vanochtend was het 71 cm en nu is het 77 cm...

Wat is dat nou???
Oud 31-01-2005, 15:48
Verwijderd
Citaat:
sweetsterretje schreef op 31-01-2005 @ 16:47 :
Snap?
Ik snap het, maar dan gaat het dus al niet meer om één koekje. Toch?
Oud 31-01-2005, 15:50
Verwijderd
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 31-01-2005 @ 16:47 :
Wat vinden jullie hier nou van:

Ik heb dus 's avonds altijd het gevoel alsof mijn buik enorm is opgezwollen vergeleken met 's ochtends alsof ik zwanger ofzo ben. Nou weet ik dat dat bij iedereen een beetje gebeurd, maar bij mij leek het wel erg extreem.

Nu heb ik gisteravond voor het slapen gaan mijn buikomtrek gemeten: 82 cm.

Vanochtend was het 71 cm en nu is het 77 cm...

Wat is dat nou???
Lucht, vocht, ...?

Ik zou het niet weten, maar ik heb het iig ook extreem. Ik heb het nog nooit opgemeten, maar ik weet wel dat ik 's ochtends m'n broek gewoon aan krijg en dat ie 's avonds vaak flink strak zit. Als het weer een dag zo extreem is, zal ik het wel eens opmeten.
Oud 31-01-2005, 15:51
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 31-01-2005 @ 16:50 :
Lucht, vocht, ...?

Ik zou het niet weten, maar ik heb het iig ook extreem. Ik heb het nog nooit opgemeten, maar ik weet wel dat ik 's ochtends m'n broek gewoon aan krijg en dat ie 's avonds vaak flink strak zit. Als het weer een dag zo extreem is, zal ik het wel eens opmeten.
Bij mij is het elke dag zo.
Oud 31-01-2005, 15:52
Verwijderd
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 31-01-2005 @ 16:51 :
Bij mij is het elke dag zo.
Bij mij is het ook elke dag zo... Het is alleen soms wat extremer dan anders.
Oud 31-01-2005, 15:58
J3s
Avatar van J3s
J3s is offline
Zo, ik ben ook weer eens van de partij. Ik zie dat men de aanval heeft geopend op ikkeleerling... Als ze momenteel een BMI heeft van 21 en als ze streeft naar een BMI tussen de 19 en de 20 dan is dat toch niet zo heel ongezond aangezien ze 17 is? En betreft het kwijt zijn van de controle: je kunt het ook van de andere kant bekijken en zeggen dat ze juist heel erg gemotiveerd is en dat ze zichzelf júist goed in de hand heeft.. Maarja, da's mijn mening
__________________
We never will think, we never will think..That's wonderfull, that's life...
Oud 31-01-2005, 16:02
-(L)-
Citaat:
Leonoor schreef op 31-01-2005 @ 16:32 :
Als je het echt verpest, oké, maar jij hebt schuldgevoelens als je bv. een koekje neemt en volgens mij verpest je met één koekje niet meteen je hele dieet. Maar goed, daar zullen we dan wel anders over denken.
Ik ben 't met je eens Leonoor. Ik vind het dus ook niet normaal om je schuldig te voelen over een koekje. Zelf neem ik wel eens 2 snack-a-jacks, dan voel ik me toch zeker ook niet schuldig?!
Oud 31-01-2005, 16:02
Verwijderd
Citaat:
J3s schreef op 31-01-2005 @ 16:58 :
Zo, ik ben ook weer eens van de partij. Ik zie dat men de aanval heeft geopend op ikkeleerling... Als ze momenteel een BMI heeft van 21 en als ze streeft naar een BMI tussen de 19 en de 20 dan is dat toch niet zo heel ongezond aangezien ze 17 is?
Ik weet niet exact wat ze op een dag eet en hoe ze er mee om gaat en ik ben geen arts of psycholoog. Ik merk, net als de mensen die er dus wat van zeggen, alleen dat ze wel heel erg met eten en dergelijke bezig is en ik vraag me af of de manier waarop ze bezig is wel zo gezond is voor iemand van 17. Verder kan ik er niet over oordelen, omdat: Ik niet exact weet wat ze op een dag eet en hoe ze er mee om gaat en ik ben geen arts of psycholoog.

Citaat:
En betreft het kwijt zijn van de controle: je kunt het ook van de andere kant bekijken en zeggen dat ze juist heel erg gemotiveerd is en dat ze zichzelf júist goed in de hand heeft.. Maarja, da's mijn mening
Tja, dat zou je van een anorexiapatient ook kunnen zeggen...die zijn vaak ook erg gemotiveerd en hebben zichzelf (op die manier) vaak erg goed in de hand. 't is maar net hoe je het bekijkt...motivatie kan "geobserdeerd worden door" worden en ik vraag me af hoeveel controle je nou werkelijk hebt als je op een dergelijke manier (niet per se zoals ikkeleerlinge er mee om gaat, maar iemand met een es) met eten omgaat.
Oud 31-01-2005, 16:04
-(L)-
Citaat:
sweetsterretje schreef op 31-01-2005 @ 16:36 :
als ik bv een koek neem, zeg een appelkoek, dan krijg ik dat ook, je verpest er dan mischien niet meteen je hele dieet mee
Waarom zou je je er dan schuldig over voelen? Je moet je schuldig voelen als je echt te veel eet, zo'n appelkoek kan echt geen kwaad hoor!
Oud 31-01-2005, 16:05
Verwijderd
Als ikkeleerlinge als motivatie voor het afvallen iets zou noemen als 'Ik ben al wel aardig slank maar ik wil nog net iets strakker worden', dan zou ik er niet echt een probleem van maken. Maar het feit dat ze zichzelf 'echt dik' noemt en zegt dat 'al het vet vreselijk is' maakt dat het toch een beetje anders ligt, vind ik.
Oud 31-01-2005, 16:07
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 31-01-2005 @ 16:39 :
Een BEETJE schuldig. As in: hmm shit eigenlijk mocht dat niet. Ik ga er echt niet dramatisch over doen. Wat ik mn dieet verpesten noem, is wanneer ik veel teveel eet zoals tijdens kerst, refeeds en de proefwerkweek...
Niet dramatisch doen?!!!!!!!!! Je wilde verdomme ipv overgaan eigenlijk sporten! Het is een ramp dat je nu een hele week niet gesport hebt en je denkt meteen dat je 5 kilo bent aangekomen.

Alles wat jij doet, zegt enz enz lijkt zo ontzettend veel op het verhaal van een vriendin van mij die een eetziekte had/heeft. Zoals jij met eten en sporten en lijnen omgaat is gewoon niet normaal of gezond.

Lijstje:
- cal tellen
- geobserdeerd zijn door eten
- je schuldig voelen als je iets verkeerds eten
- duidelijke scheiding gemaakt tussen dingen die goed zijn en niet mogen
- VEEEEEEL sporten en als je een keertje niet kan sporten, denk je meteen 5 kilo aangekomen te zijn, maar nee je doet niet dramatisch
- precies van alles weten hoeveel cal, koolhydraten enz enz erin zitten
- bij alles wat je eet nadenken hoeveel cal het is, of het nog mag, of het nog kan
- je bmi is gezond, je bent gewoon licht en je schaamt je nog steeds voor je uiterlijk, dat je niet eens wil laten zien hoe je lichaam eruit ziet, omdat je bang bent dat we gelijk hebben
- Zeggen dat je weet wat je doet en waar je mee bezig bent, je je grenzen kent enz enz, terwijl wij allemaal zien dat je een vertekend negatief zelfbeeld hebt, en dat je gewicht gezond is

Do I need to go on?
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Oud 31-01-2005, 16:08
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 31-01-2005 @ 16:51 :
Bij mij is het elke dag zo.
Bij vrijwel iedereen is het iedere dag zo. 's Avonds ben je ook zwaarder dan 's ochtends en zijn je voeten dikker etc etc
Oud 31-01-2005, 16:10
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Happyyy schreef op 31-01-2005 @ 17:02 :
Ik ben 't met je eens Leonoor. Ik vind het dus ook niet normaal om je schuldig te voelen over een koekje. Zelf neem ik wel eens 2 snack-a-jacks, dan voel ik me toch zeker ook niet schuldig?!
Ik heb net zelfs 5 chocolaatjes genomen en vanmiddag ook, ga ik me ook niet schuldig om voelen...

Dan relativeer ik dat, ik kom er toch geen kilo van aan, die dingen wegen hoogstens 100 gram bij elkaar en ik ga morgen weer sporten, daarnaast komt mijn cal inname op een dag waar ik 6 boterhammen eet en patat met mayo 's avonds eet niet boven de 1800 uit, dus ik heb sowieso al elke dag te weinig cal inname...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Oud 31-01-2005, 16:11
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
J3s schreef op 31-01-2005 @ 16:58 :
Zo, ik ben ook weer eens van de partij. Ik zie dat men de aanval heeft geopend op ikkeleerling... Als ze momenteel een BMI heeft van 21 en als ze streeft naar een BMI tussen de 19 en de 20 dan is dat toch niet zo heel ongezond aangezien ze 17 is? En betreft het kwijt zijn van de controle: je kunt het ook van de andere kant bekijken en zeggen dat ze juist heel erg gemotiveerd is en dat ze zichzelf júist goed in de hand heeft.. Maarja, da's mijn mening
Idd, zo zie ik het nou ook. Ty.
Oud 31-01-2005, 16:11
Verwijderd
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 31-01-2005 @ 17:11 :
Idd, zo zie ik het nou ook. Ty.
Dat was inmiddels al wel duidelijk...
Oud 31-01-2005, 16:13
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 31-01-2005 @ 17:11 :
Idd, zo zie ik het nou ook. Ty.
En zo zien meisjes van 40 kilo bij 1,75 het ook, die nu verplicht moeten eten in de kliniek.
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Oud 31-01-2005, 16:13
Verwijderd
Citaat:
Gothic schreef op 31-01-2005 @ 17:10 :
Ik heb net zelfs 5 chocolaatjes genomen en vanmiddag ook, ga ik me ook niet schuldig om voelen...
En dat is maar goed ook.

Ik vind btw ook niet dat jij een realistisch zelfbeeld hebt, enz., maar daar geloof je ook allemaal niets van. Zullen we verder maar ophouden met proberen vast te stellen wie er hier allemaal wel of geen eetstoornis heeft...we komen er toch niet uit en er lopen hier toch ook geen artsen of psychologen rond of wat dan ook.
Oud 31-01-2005, 16:14
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Gothic schreef op 31-01-2005 @ 17:13 :
En zo zien meisjes van 40 kilo bij 1,75 het ook, die nu verplicht moeten eten in de kliniek.
Maar ik streef niet naar mager. Ik streef naar jlo, britney beyonce achtig... gewoon slank dus.
Oud 31-01-2005, 16:16
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 31-01-2005 @ 17:13 :
En dat is maar goed ook.

Ik vind btw ook niet dat jij een realistisch zelfbeeld hebt, enz., maar daar geloof je ook allemaal niets van. Zullen we verder maar ophouden met proberen vast te stellen wie er hier allemaal wel of geen eetstoornis heeft...we komen er toch niet uit en er lopen hier toch ook geen artsen of psychologen rond of wat dan ook.
Ik wil dat zo toegeven hoor dat ik geen realistisch zelfbeeld heb . Natuurlijk wil ik net als een hoop meisjes een platte buik en dunne benen en slankere heupen, maar gelukkig is mijn rationele vermogen sterker en heb ik mijzelf (met hulp van jouw man ) een aantal jaar geleden weten te overtuigen dat ik best gezond kan eten, zonder al te veel aan te komen. En dat ik best wat lekkers mag eten af en toe (op dit moment dagelijks wat teveel , maar ja ik heb geen ritme omdat ik nog vakantie heb, over 2 weken ga ik weer naar school, dus dan komt dat allemaal wel weer goed).
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Oud 31-01-2005, 16:16
Verwijderd
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 31-01-2005 @ 17:14 :
Maar ik streef niet naar mager. Ik streef naar jlo, britney beyonce achtig... gewoon slank dus.
In mijn ogen zijn zij niet "gewoon slank", maar "erg slank".
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:49.