Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-01-2002, 08:53
Ieme
Avatar van Ieme
Ieme is offline
Er is in de loop van de tijd al veel over in de media geweest: het genetisch veranderen van planten en dieren, voor diverse doeleinden. Vaak wordt als argument VOOR het uitvoeren van deze werkzaamheden nobele doeleinden genoemd, zoals het oplossen van de voedselproblemen in de wereld. In de praktijk blijkt hier echter weinig van terecht te komen.
Hoe denkt men hier over genetische manipulatie?
__________________
--- back --- www.doyouknowflo.nl --- There's n eye in me soup. Fetch me musket! ---
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-01-2002, 08:57
Martin Dude
Avatar van Martin Dude
Martin Dude is offline
Ik vind het maar een vreemde bezigheid .. maar als planten genetisch gemanipuleerd zijn maakt het me niet zoveel uit .. maar bij dieren vind ik t toch wel iets anders .. maar opzich zullen ze er ook wienig van merken ..
__________________
Ik ben makkelijker dan Mokkol!! || if (Mokkol == goeieGrap) { pinksteren == pasen; } [NERD]
Met citaat reageren
Oud 21-01-2002, 22:09
drama
Avatar van drama
drama is offline
Kijk, aan de ene kant is het wel een oplossing voor bepaalde dingen...MAAR

De gevolgen zijn niet te overzien als een genetisch gen oid in de natuur terecht komt. Hele ecosysteem naar de klote. En aangezien het niet makkelijk is om een plantje geheel onder de duim te houden is de kans best groot dat dat gebeurd.

Nee, genetische manipulatie is niet ok.

[Dit bericht is aangepast door drama (21-01-2002).]
__________________
Ik koop, dus ik besta
Met citaat reageren
Oud 21-01-2002, 22:21
eden6
eden6 is offline
Dat geknoei is nergens goed voor! Het zal best een hoop nieuwe feiten opleveren maar volgens mij kleven er meer nadelen dan voordelen aan. Bovendien vind ik het fout om te expirimenteren op levende wezens!! Tegen dus.
__________________
Actie wekt reactie. :p
Met citaat reageren
Oud 22-01-2002, 10:11
Kupu
Avatar van Kupu
Kupu is offline
Je verstoort evolutie op een zeer ernstige manier, normaal gaat dat zeer langzaam en past de natuur zich gewoon aan deze veranderingen aan. Maar als je ineens een zowat geheel nieuwe soort te wereld brengt, wat zijn dan de gevolgen. Ook al houd je 'dat' sterk beveiligd gevangen in een lab. Ongelukjes gebeuren, kijk maar naar de Killerbee's(Afrikaanse honingbijen) in Amerika, die zijn niet genetisch gemanipuleerd, maar ze zijn wel ontsnapt uit een lab. Nu verdringen ze vele inheemse soorten, en vormen ze een vrijwel onuitroeibare bedreiging voor de bevolking daar. Zoiets kan ook gebeuren als er een genetisch gemanipuleerd wezen of plant ontsnapt. 'Verbeterde' planten verdringen inheemse plantensoorten net zo goed als 'verbeterde' dieren.

Gewoon door middel van kruisen een bepaalde eigenschap in een soort doorfokken vind ik wel kunnen, maar echt manipuleren... Nee!

Je moet gewoon niet rommelen met de evolutie!
__________________
Fryslân BOPPE!!!!!!!!!!!!
Met citaat reageren
Oud 22-01-2002, 10:14
Kupu
Avatar van Kupu
Kupu is offline
Oh ja nog even een toevoeginkje, ik vind dat het manipuleren op cellulair niveau, om mensen te redden van een ziekte, wel moet kunnen, zolang het maar niet als doel heeft om 'verbeteringen' aan te brengen in het menselijk lichaam.
__________________
Fryslân BOPPE!!!!!!!!!!!!
Met citaat reageren
Oud 22-01-2002, 10:26
drama
Avatar van drama
drama is offline
Citaat:
Kupu schreef:
Oh ja nog even een toevoeginkje, ik vind dat het manipuleren op cellulair niveau, om mensen te redden van een ziekte, wel moet kunnen, zolang het maar niet als doel heeft om 'verbeteringen' aan te brengen in het menselijk lichaam.

Mensen redden van een ziekte = verbeteringen aanbrengen imo.

__________________
Ik koop, dus ik besta
Met citaat reageren
Oud 22-01-2002, 16:28
Ieme
Avatar van Ieme
Ieme is offline
Citaat:
drama schreef:
Mensen redden van een ziekte = verbeteringen aanbrengen imo.
En bovenal: voordat je dat eindelijk eens bij mensen kunt testen, moet het eerst op honderden dieren getest worden. Alleen maar om er zelf (als opperdier; de mens) beter van te worden.
__________________
--- back --- www.doyouknowflo.nl --- There's n eye in me soup. Fetch me musket! ---
Met citaat reageren
Oud 23-01-2002, 14:17
^Marije^
^Marije^ is offline
In principe ben ik tegen genetisch gemanipuleerd voedsel en al die shit meer. Niet alleen vanuit moreel oogpunt maar ook omdat het om de gezondheid van de mens gaat, en toevalligerwijs ben ik er ook een

Kijk, over genetische manipulatie is niet veel bekend, terwijl genetisch gemanipuleerd voedsel al heel lang in de schappen ligt. Nou zijn er nog geen aanwijsbare ongelukken gebeurd met dit voedsel maar het is niet ondenkbaar dat het DNA van je genetisch gemanipuleerde prakje in je maag overleefd (gezien de grote flexibiliteit van DNA, en zeker die van gemanipuleerd DNA) en wie weet wat er dan met je gebeurd?

Wat betrefd selectieve kruisingen (ook vorm van genetische manipulatie) heb ik geen bezwaren maar tegen genetische manipulatie op dieren (laboratorium-stijl) wel.
__________________
[Avondje Canal+=> dat was weer leerzaam...zullen we dan maar..?] ~ [Happily verkerend with Thutshui :) *smek!*]
Met citaat reageren
Oud 23-01-2002, 15:13
drama
Avatar van drama
drama is offline
Citaat:
Ieme schreef:

En bovenal: voordat je dat eindelijk eens bij mensen kunt testen, moet het eerst op honderden dieren getest worden. Alleen maar om er zelf (als opperdier; de mens) beter van te worden.
Met andere woorden: de mens is een parasiet

__________________
Ik koop, dus ik besta
Met citaat reageren
Oud 24-01-2002, 18:11
Ieme
Avatar van Ieme
Ieme is offline
Citaat:
^Marije^ schreef:
Wat betrefd selectieve kruisingen (ook vorm van genetische manipulatie)...
Dit is niet meteen genetische manipulatie. Hierbij overtreed je nl. geen soortengrenzen. Je zorgt alleen voor een edel dier. Er gebeurt niks wat volgens de natuur niet kan. (als het goed is)
__________________
--- back --- www.doyouknowflo.nl --- There's n eye in me soup. Fetch me musket! ---
Met citaat reageren
Oud 24-01-2002, 18:52
^Marije^
^Marije^ is offline
Citaat:
Ieme schreef:

Dit is niet meteen genetische manipulatie. Hierbij overtreed je nl. geen soortengrenzen. Je zorgt alleen voor een edel dier. Er gebeurt niks wat volgens de natuur niet kan. (als het goed is)
Het is wel genetische manipulatie volgens wetenschappers; omdat je bepaalde dingen selecteerd en die bij elkaar brengt dus breek je in op het natuurlijke productieproces.

__________________
[Avondje Canal+=> dat was weer leerzaam...zullen we dan maar..?] ~ [Happily verkerend with Thutshui :) *smek!*]
Met citaat reageren
Oud 25-01-2002, 13:30
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
we hebben al sinds de preshistorie niks anders gedaan. we fokken dieren (en soms ook planten)met bepaalde eigenschappen zodat er na verloop van tijd een beter ras ontstaat.

ik zie niet in waarom dit wel mag en genetische manipulatie niet. alleen hoef je bij echte gen-manipulatie niet generaties lang te wachten totdat je het ras hebt met de eigenschappen die jij wilt.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2002, 13:39
Verwijderd
Zolang mensen een keuze hebben tussen genetisch gemanipuleerd en 'normaal' voedsel ben ik voor (en het moet wel duidelijk zijn wat je eet, dus niet dat er zoals nu niks op de de verpakking staat bij minder dan 1% van het oorspronkelijke product)


Alex
Met citaat reageren
Oud 25-01-2002, 18:26
halve gare
halve gare is offline
ben der absoluut tegen, ik weet dat je er misschien mensen mij kan redden maar ik denk dat het op grote schaal veel meer schade gaat aan richten. het word nu al ontzettend veel toe gepast, maar is het wel echt nodig? alleen omdat de mens het dan beter heeft, terwijl we de aarde er mee kapot maken.
__________________
f*ck them all....
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Enquete genetische manipulatie
Lotte
9 22-02-2005 13:15
Huiswerkvragen: Exacte vakken Enquete Genetische Manipulatie
enzovoorts
21 06-01-2004 16:49
Lichaam & Gezondheid Genetische manipulatie
Rerisen Phoenix
5 31-03-2003 17:07
Eten & Drinken Genetisch gemanipuleerd voedsel?
Verwijderd
10 15-03-2003 18:37
Huiswerkvragen: Exacte vakken genetische manipulatie
sy'rai
7 19-11-2002 13:06
Huiswerkvragen: Exacte vakken Genetische Manipulatie
bono
2 16-09-2001 19:21


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:42.