Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-02-2007, 19:47
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
~> Eilidh <~ schreef op 13-02-2007 @ 19:22 :
En toch geef ik, omdat ik het een goed doel vind.
And there you have it. Dat is nu precies wat bedoeld werd met eigenbelang. Status is niet alleen status voor anderen, ook voor jezelf. Dan komen we weer op dat indirect eigenbelang.

Altruïsme is gewoon iets dat feitelijk niet kan bestaan naast deze definitie van eigenbelang. Of altruïsme moet gedefinieerd worden als individueel eigenbelang (wat filosofisch en evolutionair te verdedigen is) of eigenbelang moet nauwer gedefinieerd worden.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-02-2007, 20:02
~> Eilidh <~
Avatar van ~> Eilidh <~
~> Eilidh <~ is offline
Citaat:
T_ID schreef op 13-02-2007 @ 20:47 :
And there you have it. Dat is nu precies wat bedoeld werd met eigenbelang. Status is niet alleen status voor anderen, ook voor jezelf. Dan komen we weer op dat indirect eigenbelang.
Dat snap ik even niet Ik geef, omdat ik hoop dat dat beetje die mensen helpt waarvoor het bestemd is. Niet omdat ik er beter van word?? Ik word er alleen maar armer van en ik heb er zelf vaak weinig mee te maken (gelukkig).
__________________
Voorspellen is moeilijk, vooral als het om de toekomst gaat. {Mark Twain}
Met citaat reageren
Oud 13-02-2007, 20:12
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
~> Eilidh <~ schreef op 13-02-2007 @ 21:02 :
Dat snap ik even niet Ik geef, omdat ik hoop dat dat beetje die mensen helpt waarvoor het bestemd is. Niet omdat ik er beter van word?? Ik word er alleen maar armer van en ik heb er zelf vaak weinig mee te maken (gelukkig).
Maar zonder enige twijfel heb je ergens in je opvoeding meegepikt dat het goed is om dat te doen. Je probeert vervolgens aan dat patroon te voldoen om een beter persoon te worden volgens de manier waarop jou dat geleerd is. Daarin ligt weer het eigenbelang besloten.

Een ander voorbeeld is onderwijs. Waarom volgen mensen onderwijs? Kinderen hebben echt nog geen besef dat het klote is om je leven lang achter de vuilniswagen te werken en handelen dus niet uit een bewust eigenbelang.

Alles om hen heen leert hen echter dat presteren goed is en dat wie hoger onderwijs volgt daarvoor respect verdient. Ze gaan dus leren om aan dat patroon te voldoen, ook weer indirect in hun eigen belang.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 14-02-2007, 15:41
Verwijderd
Citaat:
~> Eilidh <~ schreef op 13-02-2007 @ 19:22 :
Bovendien houdt altruïsme ook in dat het de plicht kan zijn van iemand, om een ander te helpen. Dan is het geen egoïsme, en ook niet per se vrijwillig sociaal gedrag.
ik denk dat hier de kern van de miscommunicatie mooi aan het licht komt. als gedrag niet vrijwillig is, maar een plicht aan de maatschappij, dan is dat toch juist eigenbelang? want als iedereen dat doet wordt de maatschappij (=je eigen leefomgeving) beter. dit levert toch indirect voordeel voor jezelf op?
ik kan geen "goed doel" verzinnen wat trouwens niet op die manier voordeel voor jezelf oplevert...

ik blijf erbij dat altruisme niet bestaat, maar dat is natuurlijk een moeilijke aanname als je ook uitgaat van "het goede in de mens". ik denk dat dat ook allemaal nogal overschat is. de mens is gewoon en dier en gedraagt zich am sich ook zo...

T_ID: bewust eigenbelang lijkt mij in deze context een contradictio in terminis. het gaat er juist om dat elke handeling, hoe mensen ook denken dat deze bedoeld is, uiteindelijk egoistisch is, en gericht op het voortbestaan van je eigen genen. het egoistische van het handelen is dus onbewust.
of begrijp ik je nu verkeerd?

Laatst gewijzigd op 14-02-2007 om 15:44.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2007, 18:02
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
sterrenmeisje schreef op 14-02-2007 @ 16:41 :
ik blijf erbij dat altruisme niet bestaat, maar dat is natuurlijk een moeilijke aanname als je ook uitgaat van "het goede in de mens". ik denk dat dat ook allemaal nogal overschat is. de mens is gewoon en dier en gedraagt zich am sich ook zo...
Waarom uit(willen)gaan van "het goede in de mens"?
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 14-02-2007, 18:53
~> Eilidh <~
Avatar van ~> Eilidh <~
~> Eilidh <~ is offline
Citaat:
T_ID schreef op 13-02-2007 @ 21:12 :
Maar zonder enige twijfel heb je ergens in je opvoeding meegepikt dat het goed is om dat te doen. Je probeert vervolgens aan dat patroon te voldoen om een beter persoon te worden volgens de manier waarop jou dat geleerd is. Daarin ligt weer het eigenbelang besloten.
Ik zie dat meer als dat dat je plicht is. En ook @ sterrenmeisje; plicht is idd wel een deel eigenbelang, maar of het enkel en alleen eigenbelang is betwijfel ik. Een mens is slecht, maar ook niet 100% slecht.
Citaat:
Een ander voorbeeld is onderwijs. Waarom volgen mensen onderwijs? Kinderen hebben echt nog geen besef dat het klote is om je leven lang achter de vuilniswagen te werken en handelen dus niet uit een bewust eigenbelang.
O.a. daarom is er leerplicht, en tegen de tijd dat die leerplicht voorbij is, hebben kinderen wel dat besef (met uitzondering van verstandelijke gehandicapten).
Citaat:
Alles om hen heen leert hen echter dat presteren goed is en dat wie hoger onderwijs volgt daarvoor respect verdient. Ze gaan dus leren om aan dat patroon te voldoen, ook weer indirect in hun eigen belang.
Als je zo redeneert, is het niet alleen hoger onderwijs, maar ook sociale richting(zorg voor anderen geeft respect), en ook economische richting(geld) eigenbelang. Bij nader inzien geef ik jullie deels wel gelijk, maar meer dat de keuze voor iets voor de helft uit eigenbelang bestaat, maar ook een deel voor het goede.
__________________
Voorspellen is moeilijk, vooral als het om de toekomst gaat. {Mark Twain}
Met citaat reageren
Oud 14-02-2007, 18:55
Verwijderd
Citaat:
De Veroorzaker schreef op 14-02-2007 @ 19:02 :
Waarom uit(willen)gaan van "het goede in de mens"?
als mensen zich niet kunnen vinden in de uitspraak "iedereen is een egoist", vind ik het logisch dat mensen dan vinden dat er in ieder mens iets goeds moet zitten...
(dan denk ik misschien erg zwart-wit, maar dat is mijn mening)
Met citaat reageren
Oud 14-02-2007, 19:11
~> Eilidh <~
Avatar van ~> Eilidh <~
~> Eilidh <~ is offline
Citaat:
sterrenmeisje schreef op 14-02-2007 @ 19:55 :
als mensen zich niet kunnen vinden in de uitspraak "iedereen is een egoist", vind ik het logisch dat mensen dan vinden dat er in ieder mens iets goeds moet zitten...
(dan denk ik misschien erg zwart-wit, maar dat is mijn mening)
Ik denk dat dat wel klopt. Als je egoïstisch als slecht definieert dan, maar dat doet iedereen wel denk ik (hoop ik). Er is geen grijs vlak tussen egoïsme en sociaal zijn, het is of of, of en en zoals ik denk. Maar niet dat er nog iets is.
__________________
Voorspellen is moeilijk, vooral als het om de toekomst gaat. {Mark Twain}
Met citaat reageren
Oud 16-02-2007, 11:58
Verwijderd
dit zag ik op psychologie en ik vond het wel interessant en relevant voor hier...

Citaat:
Maarten schreef op 15-02-2007 @ 09:29 :
In de evolutionaire psychologie bestaat de gedachte dat depressie bestaat doordat het een manier is om help en aandacht van anderen te krijgen.

http://www.latimes.com/features/heal...la-home-health

Naar mijn mening is dit vrij kortzichtig, maar het blijft psychologie he

Ik denk dat een hoop depressie veroorzaakt wordt door de manier waarop de samenleving in elkaar steekt. Er is nauwelijks survival of the fittest meer. Je zit gebakken. Wat nu? Vergelijk het met een huiskat die de hele dag binnen zit. Sommige mensen doen nu hetzelfde. Ze verstoppen zich achter hun pc, boeken en TV en worden verlegen en sociaal gestoord en depressief.

Het is erg gemakkelijk om de realiteit te ontvluchten.

Vat dit trouwens niet op als een aanval naar depressieve mensen toe en zie het gewoon als wat random gedachten die ik spui.
ik post wel meer als ik het hele artikel goed heb gelezen, ben nu eigenlijk met huiswerk bezig
Met citaat reageren
Oud 18-02-2007, 01:35
Verwijderd
nog steeds artikel niet gelezen, wel een nieuwe vraag met misschien wel discussie of filosofeerwaarde:

waarom vinden mensen schadelijke stoffen zo leuk?
alle alkaloiden van planten, van theine tot cocaine, van theobromine tot nicotine, cafeine tot morfine, codeine, epifedrine, papaverine en mescaline. we vinden het lekker, raken er aan verslaafd, voelen ons er gelukkig door, maar de stoffen zijn praktisch allemaal giftig.
ze zijn in ieder geval door planten ontwikkeld om herbivoren weg te jagen, en hebben nu het tegenovergestelde effect: wij consumeren de planten op verschillende wijzen juist omdat ze die stoffen bevatten.

hoe kan dit ooit zo geevolueerd zijn?

natuurlijk is het voor de planten in hun kleine wereldje, als je de mens als herbivoor buiten beschouwing laat, nog steeds een voordelige adaptatie. maar waarom zit er in onze hersenen iets dat zorgt dat wij dingen consumeren die ons kunnen doden?
dit is niet echt voordelig voor het overleven zeg maar...
Met citaat reageren
Oud 18-02-2007, 10:38
mepsteen
Avatar van mepsteen
mepsteen is offline
Citaat:
sterrenmeisje schreef op 18-02-2007 @ 02:35 :
nog steeds artikel niet gelezen, wel een nieuwe vraag met misschien wel discussie of filosofeerwaarde:

waarom vinden mensen schadelijke stoffen zo leuk?
alle alkaloiden van planten, van theine tot cocaine, van theobromine tot nicotine, cafeine tot morfine, codeine, epifedrine, papaverine en mescaline. we vinden het lekker, raken er aan verslaafd, voelen ons er gelukkig door, maar de stoffen zijn praktisch allemaal giftig.
ze zijn in ieder geval door planten ontwikkeld om herbivoren weg te jagen, en hebben nu het tegenovergestelde effect: wij consumeren de planten op verschillende wijzen juist omdat ze die stoffen bevatten.

hoe kan dit ooit zo geevolueerd zijn?

natuurlijk is het voor de planten in hun kleine wereldje, als je de mens als herbivoor buiten beschouwing laat, nog steeds een voordelige adaptatie. maar waarom zit er in onze hersenen iets dat zorgt dat wij dingen consumeren die ons kunnen doden?
dit is niet echt voordelig voor het overleven zeg maar...
ze verstoren chemische reacties, waardoor wij ons prettig kunnen gaan voelen.

daarnaast komen die dingen praktisch nooit in de natuur voor, geevolueerd zal het dus niet zijn
__________________
I'm too old for this shit.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2007, 12:35
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Citaat:
T_ID schreef op 13-02-2007 @ 20:47 :
And there you have it. Dat is nu precies wat bedoeld werd met eigenbelang. Status is niet alleen status voor anderen, ook voor jezelf. Dan komen we weer op dat indirect eigenbelang.

Altruïsme is gewoon iets dat feitelijk niet kan bestaan naast deze definitie van eigenbelang. Of altruïsme moet gedefinieerd worden als individueel eigenbelang (wat filosofisch en evolutionair te verdedigen is) of eigenbelang moet nauwer gedefinieerd worden.
Dat ben ik met je eens, maar je definiëert altruïsme zo alleen maar weg. Dit is niet echt bewijs natuurlijk dat het niet voorkomt.
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Met citaat reageren
Oud 18-02-2007, 15:23
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
sterrenmeisje schreef op 18-02-2007 @ 02:35 :

ze zijn in ieder geval door planten ontwikkeld om herbivoren weg te jagen, en hebben nu het tegenovergestelde effect: wij consumeren de planten op verschillende wijzen juist omdat ze die stoffen bevatten.

hoe kan dit ooit zo geevolueerd zijn?

natuurlijk is het voor de planten in hun kleine wereldje, als je de mens als herbivoor buiten beschouwing laat, nog steeds een voordelige adaptatie. maar waarom zit er in onze hersenen iets dat zorgt dat wij dingen consumeren die ons kunnen doden?
dit is niet echt voordelig voor het overleven zeg maar...
Voor een bioloog heb je wel erg weinig benul van de evolutietheorie. Planten ontwikkelen niks 'om' herbivoren weg te jagen. Planten kunnen wel succesvoller zijn als gevolg van bepaalde mutaties, maar dat is wat anders.

Verder betekent evolutie niet dat alles wat mogelijk schadelijk is meteen weggeselecteerd wordt.

En dan heb ik het nog niet eens over je enigszins sociaal-darwinistische sentimenten.
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Met citaat reageren
Oud 18-02-2007, 16:06
Verwijderd
Citaat:
mepsteen schreef op 18-02-2007 @ 11:38 :
ze verstoren chemische reacties, waardoor wij ons prettig kunnen gaan voelen.

daarnaast komen die dingen praktisch nooit in de natuur voor, geevolueerd zal het dus niet zijn
alle stoffen die ik noem, zijn juist natuurlijke stoffen. zo kauwen mensen voor de cocaine op cocabladeren, en voor nicotine op de bladeren van tabaksplanten. dus dat is geen argument... dat ze chemische reacties beinvloeden is wel duidelijk, maar waarom vinden we dat zo leuk? in mijn opinie is "iets leuk vinden" toch wel enigzins gelijk aan "goed voor je zijn". dat is natuurlijk niet zo, en daarom vraag ik me af waarom we niet een ontzettende afkeer van stoffen hebben die schadelijk kunnen zijn

Citaat:
Rollo Tomasi schreef op 18-02-2007 @ 16:23 :
Voor een bioloog heb je wel erg weinig benul van de evolutietheorie. Planten ontwikkelen niks 'om' herbivoren weg te jagen. Planten kunnen wel succesvoller zijn als gevolg van bepaalde mutaties, maar dat is wat anders.

Verder betekent evolutie niet dat alles wat mogelijk schadelijk is meteen weggeselecteerd wordt.

En dan heb ik het nog niet eens over je enigszins sociaal-darwinistische sentimenten.
ik weet zelf ook wel hoe het zit met mutaties en adaptatie. dat had je misschien geweten als je ook de rest van het topic had gelezen. dat ik het simpel geformuleerd opschrijf doet niks af aan mijn benul of de vraag.
evolutie betekent absoluut niet dat schadelijke dingen worden weggeselecteerd. natuurlijke selectie, het mechisme dat tot evolutie leidt, is er echter wel voor dat eigenschappen ("traits") die nadelige gevolgen hebben voor de voortplanting en het bereiken van de sexueel actieve vruchtbare periode negatieve selectiedrukken ondergaan. en dus zouden ze weggeselecteerd worden, mits er niet grotere voordelen op andere gebieden uit gehaald worden.
of misschien zijn de "positieve" ervaringen die te maken hebben met de beleving van alkaloiden wel gekoppeld aan andere traits, waardoor deze schadelijke effecten binnen onze soort zeg maar getolereerd worden.

en sociaal-darwinistische sentimenten, ach... wat vind je zo verschrikkelijk aan de dingen die ik zeg?

Laatst gewijzigd op 18-02-2007 om 19:15.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2007, 12:03
Verwijderd
Citaat:
sterrenmeisje schreef op 18-02-2007 @ 17:06 :
alle stoffen die ik noem, zijn juist natuurlijke stoffen. zo kauwen mensen voor de cocaine op cocabladeren, en voor nicotine op de bladeren van tabaksplanten. dus dat is geen argument... dat ze chemische reacties beinvloeden is wel duidelijk, maar waarom vinden we dat zo leuk? in mijn opinie is "iets leuk vinden" toch wel enigzins gelijk aan "goed voor je zijn". dat is natuurlijk niet zo, en daarom vraag ik me af waarom we niet een ontzettende afkeer van stoffen hebben die schadelijk kunnen zijn
Het beloningssysteem van dopamine komt bij mijn weten bij alle zoogdieren voor (en misschien ook wel buiten de zoogdieren), en dit is evolutionair voordelig. Wanneer wij iets doen dat het dopamine-systeem stimuleert (en dit zijn dus dingen die plezierig zijn), maakt dit dat we het nog eens willen doen. Normaalgesproken is dit een goed systeem omdat die dingen die het dopamine-systeem stimuleren goed voor ons zijn. Drugs en zo zijn hierop natuurlijk de uitzondering, maar aangezien deze gewoonlijk dopamine imiteren kunnen we moeilijk een afkeer hiervoor ontwikkelen. Dan zouden we ook een afkeer moeten ontwikkelen voor al die andere dingen die de dopamine-afgifte stimuleren, en die zijn juist zo goed voor ons.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2007, 15:06
Verwijderd
Citaat:
Friday schreef op 19-02-2007 @ 13:03 :
Het beloningssysteem van dopamine komt bij mijn weten bij alle zoogdieren voor (en misschien ook wel buiten de zoogdieren), en dit is evolutionair voordelig. Wanneer wij iets doen dat het dopamine-systeem stimuleert (en dit zijn dus dingen die plezierig zijn), maakt dit dat we het nog eens willen doen. Normaalgesproken is dit een goed systeem omdat die dingen die het dopamine-systeem stimuleren goed voor ons zijn. Drugs en zo zijn hierop natuurlijk de uitzondering, maar aangezien deze gewoonlijk dopamine imiteren kunnen we moeilijk een afkeer hiervoor ontwikkelen. Dan zouden we ook een afkeer moeten ontwikkelen voor al die andere dingen die de dopamine-afgifte stimuleren, en die zijn juist zo goed voor ons.
juist.
maar zou het gewoon toeval zijn dat er planten bestaan die die stoffen imiteren? ligt het aan het feit dat er met de beschikbare atomen (en andere constraints) maar een beperkt aantal vormen kan worden geproduceerd?
Met citaat reageren
Oud 20-02-2007, 14:31
Kapee
Kapee is offline
Ik heb hier in mijn eerste jaar van geologie een stukje over geschreven voor evolutiebiologie. Tis lang, en engels, maar mijn mening staat er wel aardig in uitgemeten. Er is trouwens al eens soortgelijk topic geweest, daar staat dit stukje ook in.

MODERN MAN AND NATURAL SELECTION

When you apply the principles of evolution on the modern man there is a big problem: where is the natural selection? Our level of intelligence testifies of a big evolutionary success, but for several reasons it might also be our ‘downfall’. Natural selection acts on the phenotype, but evolution consists of changes in allele frequencies. We have become able to ‘change’ our phenotype and therefore evolution becomes much more complicated.
This changing of phenotypes becomes apparent in some ways: plastic surgery and other beauty products fool someone about your genes. Medical science allows not only the fittest but also the less fit to survive and pass on their genes. Another problem is that we adapt nature to our needs where it should be the other way around. But will nature allow this? Or will she strike back. In this paragraph I want to examine the effects of these developments more closely.

Medical science

Since the invention of vaccination and penicillin, medical science has come a long way. In medieval times there were many diseases to which man had no answer, for example Tuberculosis, the Plague and smallpox. In those times these diseases were seen as divine intervention, a punishment of God. But slowly man began to learn more about diseases and the way they work. This knowledge then was used to combat these illnesses.
In our modern society it is possible for people with a malfunctioning organ like a bad hart, to have a transplant and receive a new hart, people with diabetes can inject insulin and so on. These are very good things of course in the sense of the individual. But when you look at the whole species, this might not be such a beneficial development. When man would not have invented something like antibiotics against tuberculosis, only the fitter people would have survived this infection, and only the fitter people would have been able to pass on their genes. This is the basic principle of natural selection. But because we have become so intelligent that we can provide other means of protection, natural selection is no longer the only way of selection. In this way man has come to something of an evolutionary standstill. It is no longer a trait that one has that provide the advantage of some individuals over others, but it is the medical science. If you are ill, you no longer need to rely on your own body, medical science will help you. This way allele frequencies that would otherwise have declined, do not decline now and these less fit genes will be passed on.
Another good example of the effect of medical science on evolution is the breaking of a limb. If an animal breaks a leg, it does not have a large chance of surviving because it cannot gather food, run from predators and there is always the chance of an infection. If we break a leg, it is not even a big deal to let it heal perfectly. Food will be provided and we have no predators or infections to be afraid of.

Plastic surgery

Plastic surgery and beauty products are also a problem for evolution. It is known that our genotype is expressed in our phenotype. So not only the favourable genes, but also the less favourable are visible. When an organism selects a partner, it selects by appearance, behaviour, smell, in essence: its phenotype, in which its genotype is expressed. This is sexual selection. The purpose of sexual selection is to produce the best and fittest offspring.
Humans have long been using products like make-up. It is known that even the Egyptians used it. But it is the rise of plastic surgery that is the biggest problem for evolution. If a woman is 50 but she wants to look like someone of 25, she can have a face-lift. This way she becomes more attractive and then there is a chance that she might produce offspring again. But because of her age, the chance on mutations in her ova is larger and the offspring might have more unfavourable genes. When you undergo plastic surgery you modify your phenotype even though your genotype, possibly (partly) unfavourable, remains the same.
Some research indicates that an organ in the nose, the vomeronasal organ, can detect pheromones. Pheromones play a large role in partner selection in the animal kingdom. If we use deodorant or perfumes, we hide these pheromones and therefore partner selection based on these substances is disabled. These are just some examples of how we have disabled sexual selection.

Who adapts who?

But the problem goes back even further: we adapt nature to our needs. We can adapt faster than the natural selection. If we would not have done that, plastic surgery would not have made that much difference. For example, a woman who has undergone plastic surgery might not have been fit enough to run from a large man-eating predator because of her facelift: some stitches might snap or she would be simply too old to run fast enough. Therefore she would have had more chance of getting caught, which would, of course, not let her produce offspring. But this simply isn’t the case. There are no large man-eating predators any more in a large part of Europe and Northern America. The only threat we still have comes from untreatable diseases. And if we can’t treat these, we try to prevent them. We increase our hygiene, we kill carriers of diseases like mosquito’s and tics. We constantly adapt our surroundings.
Shortage of food or water is no big problem these days. We do not need to go out and catch food, it just lies in the supermarket down the street. If you are able to make it to the supermarket and back alive, you can survive. The supermarket will always have food. If there isn’t enough food of some kind, more farmland will be made out of nature. We don’t need to rely on rivers or springs. We drill wells, and if these are dried out, we just drill deeper.
We have become a very social species with a very complicated social system. We are the only species to have developed something like money, and money has a very big role in our modern society. Another very distinctive thing in our society is the caring for the less-fit, evolutionary speaking. We treat elders very well and we have all kinds of insurances. This is something you don’t see in nature and people who benefit these things, would otherwise have been subject to more natural selection.

The end of evolution?

Though it may seem as if we have slowed or even turned off evolution, this is not the case. One important point in evolution, mutation, does still happen in our body. This simply cannot be prevented. It may even happen at a higher rate because of damage to the ozone layer, more radiation and dangerous chemicals. All results of our intelligence. But it is the question if and how these mutations provide benefit to the individuals that have them. Perhaps mutations that make an individual smarter will become more important. Our modern society is, after all, a knowledge society. You cannot make much money these days without some kind of. And without money, you might not be able to pay treatment when you are ill.
Viruses will adapt to our antibiotics and other medicines (through natural selection). In fact, this has already happened: some strains of tuberculosis and other bacteria’s are immune to our antibiotics. If an individual is infected with such a bacteria, he or she will have to rely on the immune system, not on medical treatment.
Medical science is not perfect. There are many diseases that we can treat, but there also are many that we can’t treat or even prevent, SARS or Ebola, or diseases that we can only prevent, like HIV. Cancer is also a growing problem. One in three people in Holland will get cancer. Many varieties of cancer are treatable, if detected in an early stage. But if you are too late, your chances of survival will quickly decline. So even though diseases are not as dangerous to us as they were a century ago, they still pose a big threat to us.
There are still animals that also pose a threat to us, like snakes, sharks and other predators. We also have a climate which we cannot actively alter. When a group of tourists gets lost in the desert, it still is the fittest that will survive. But these animals and conditions are rarely found in the more civilized parts of the world. In development-countries, people are still much more subject to natural selection. They cannot afford medicines, even if they are available. In those countries, animals also pose a much larger threat to individuals.
We pose a big threat to ourselves. Things like shoot-outs, terrorism and war but also accidents and our effect on the climate let natural selection still act on us. Unfortunately not all of these are selective. A plane that crashes into a building, like on the 11th September, kills everyone in the building and the plane, not even the fittest will survive. But something like war is for a large part selective. As long as weapons of mass-destruction are not used, the better-trained and healthier soldiers have more chance of surviving the war.

Evolution is a very slow but flexible process, we have found ways to disable some kinds of natural selection, but we have created other kinds of natural selection. Evolution takes millennia and it will not become apparent what the effect of our high level of intelligence has on evolution.
When you look at the whole picture, it is better to say that man has won a battle in evolution, but the war is far from over. In fact, it may be that it has just begun…
Met citaat reageren
Oud 25-02-2007, 15:02
dallie
Avatar van dallie
dallie is offline
Citaat:
Kapee schreef op 20-02-2007 @ 15:31 :
Knip
Het is toch vrij evident dat natuurlijke selectie nooit zal ophouden?
Met citaat reageren
Oud 01-03-2007, 10:18
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
sterrenmeisje schreef op 18-02-2007 @ 17:06 :

ik weet zelf ook wel hoe het zit met mutaties en adaptatie. dat had je misschien geweten als je ook de rest van het topic had gelezen. dat ik het simpel geformuleerd opschrijf doet niks af aan mijn benul of de vraag.
Het leek niet zozeer simpel als wel verkeerd.

Citaat:
sterrenmeisje schreef op 18-02-2007 @ 17:06 :
evolutie betekent absoluut niet dat schadelijke dingen worden weggeselecteerd. natuurlijke selectie, het mechisme dat tot evolutie leidt, is er echter wel voor dat eigenschappen ("traits") die nadelige gevolgen hebben voor de voortplanting en het bereiken van de sexueel actieve vruchtbare periode negatieve selectiedrukken ondergaan. en dus zouden ze weggeselecteerd worden, mits er niet grotere voordelen op andere gebieden uit gehaald worden.
of misschien zijn de "positieve" ervaringen die te maken hebben met de beleving van alkaloiden wel gekoppeld aan andere traits, waardoor deze schadelijke effecten binnen onze soort zeg maar getolereerd worden.
Ik heb niet de indruk dat de mens al zo lange tijd en in zo grote getale blootgesteld is aan dat soort schadelijke stoffen dat die eigenschappen weggeselecteerd zijn. Zo vreemd is het dus allemaal niet.

Citaat:
sterrenmeisje schreef op 18-02-2007 @ 17:06 :
en sociaal-darwinistische sentimenten, ach... wat vind je zo verschrikkelijk aan de dingen die ik zeg?
Ik vind het niet verschrikkelijk, maar nogal dubieus. Je danst er nogal omheen, maar je zegt dat de 'natuur helpen' soms slecht is, mensen om een 'reden' geen kinderen kunnen hebben en we hen niet zouden mogen helpen omdat we dan 'als soort zwakker' worden, dat homoseksualiteit niet 'logisch' is, etc.

De evolutietheorie is descriptief, niet normatief.

EDIT: Ah, dit is al een stuk duidelijker.
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Met citaat reageren
Oud 01-03-2007, 10:41
Verwijderd
Citaat:
Rollo Tomasi schreef op 01-03-2007 @ 11:18 :
Ik heb niet de indruk dat de mens al zo lange tijd en in zo grote getale blootgesteld is aan dat soort schadelijke stoffen dat die eigenschappen weggeselecteerd zijn. Zo vreemd is het dus allemaal niet.

Ik vind het niet verschrikkelijk, maar nogal dubieus. Je danst er nogal omheen, maar je zegt dat de 'natuur helpen' soms slecht is, mensen om een 'reden' geen kinderen kunnen hebben en we hen niet zouden mogen helpen omdat we dan 'als soort zwakker' worden, dat homoseksualiteit niet 'logisch' is, etc.

De evolutietheorie is descriptief, niet normatief.

EDIT: Ah, dit is al een stuk duidelijker.
maar in principe kunnen mensen toch ook om bepaalde redenen geen kinderen krijgen? die reden is dat hun genen gewoon niet zo goed matchen en geen gezonde/levensvatbare kinderen kunnen voortbrengen. ik bedoel niet als reden dat het niet hoort ofzo... en over dingen verkeerd uitleggen, ach... soms tiep ik iets heel snel en dan sluipen er idd fouten in. of het lukt me niet om te formuleren wat er in mn hoofd zit (zoals uitleg over 'reden' hierboven) of je leest selectief... homoseksualiteit is als strategie om je genetisch materiaal door te geven niet echt een logische keuze, dat kun je moeilijk ontkennen. ik bedoel echter niet dat het onlogisch is als iemand homo is. maar dat stond er volgens mij ook ergens bij in het begin, dat we puur vanuit evolutionair oogpunt zouden redeneren... dat heb ik dus ook gedaan

maar ik denk dat de mens al zo lang is blootgesteld aan die stoffen, dat er zeker "iets" gebeurd zou moeten zijn. ik had echter idd niet nagedacht over dat natuurlijk lang niet iedereen er mee in aanraking komt. tegenwoordig natuurlijk wel, maar dat betekent niet dat men vroeger (als in: paleolithicum/mesolithicum) lekker bij elkaar zat met een kopje thee... echter zijn veel stoffen gebruikt als medicijnen, opwekkend danwel verdovend, en de oudste mensen moeten dat soort kennis wel al hebben gehad. zonder kennis van eetbare planten is er weinig voedsel. mensen/homoniden waren natuurlijk oorspronkelijk ook herbivoren...
Met citaat reageren
Oud 01-03-2007, 12:05
perfectme
Avatar van perfectme
perfectme is offline
Citaat:
sterrenmeisje schreef op 01-03-2007 @ 11:41 :
maar in principe kunnen mensen toch ook om bepaalde redenen geen kinderen krijgen? die reden is dat hun genen gewoon niet zo goed matchen en geen gezonde/levensvatbare kinderen kunnen voortbrengen. ik bedoel niet als reden dat het niet hoort ofzo... en over dingen verkeerd uitleggen, ach... soms tiep ik iets heel snel en dan sluipen er idd fouten in. of het lukt me niet om te formuleren wat er in mn hoofd zit (zoals uitleg over 'reden' hierboven) of je leest selectief...
Nu ik wat meer afstand van de leerstof heb kunnen nemen, bemerk ik toch dat je hier een fout maakt.
Er is niet noodzakelijk een reden dat mensen géén kinderen kunnen krijgen. Er ligt misschien wel een genetische fout aan de basis van het geen kinderen kunnen krijgen, maar 'de natuur', weet niet dat er een genetische fout is en dat die eruit moet.

Citaat:
sterrenmeisje schreef op 01-03-2007 @ 11:41 :
homoseksualiteit is als strategie om je genetisch materiaal door te geven niet echt een logische keuze, dat kun je moeilijk ontkennen. ik bedoel echter niet dat het onlogisch is als iemand homo is. maar dat stond er volgens mij ook ergens bij in het begin, dat we puur vanuit evolutionair oogpunt zouden redeneren... dat heb ik dus ook gedaan
Vanuit sociobiologisch oogpunt kan het wel een logische keuze zijn om homoseksueel te zijn.

Citaat:
sterrenmeisje schreef op 01-03-2007 @ 11:41 :
maar ik denk dat de mens al zo lang is blootgesteld aan die stoffen, dat er zeker "iets" gebeurd zou moeten zijn. ik had echter idd niet nagedacht over dat natuurlijk lang niet iedereen er mee in aanraking komt. tegenwoordig natuurlijk wel, maar dat betekent niet dat men vroeger (als in: paleolithicum/mesolithicum) lekker bij elkaar zat met een kopje thee... echter zijn veel stoffen gebruikt als medicijnen, opwekkend danwel verdovend, en de oudste mensen moeten dat soort kennis wel al hebben gehad. zonder kennis van eetbare planten is er weinig voedsel. mensen/homoniden waren natuurlijk oorspronkelijk ook herbivoren...
Daar weet ik dan weer niets over
Met citaat reageren
Oud 01-03-2007, 12:30
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
sterrenmeisje schreef op 01-03-2007 @ 11:41 :
maar in principe kunnen mensen toch ook om bepaalde redenen geen kinderen krijgen? die reden is dat hun genen gewoon niet zo goed matchen en geen gezonde/levensvatbare kinderen kunnen voortbrengen. ik bedoel niet als reden dat het niet hoort ofzo... en over dingen verkeerd uitleggen, ach... soms tiep ik iets heel snel en dan sluipen er idd fouten in. of het lukt me niet om te formuleren wat er in mn hoofd zit (zoals uitleg over 'reden' hierboven) of je leest selectief... homoseksualiteit is als strategie om je genetisch materiaal door te geven niet echt een logische keuze, dat kun je moeilijk ontkennen. ik bedoel echter niet dat het onlogisch is als iemand homo is. maar dat stond er volgens mij ook ergens bij in het begin, dat we puur vanuit evolutionair oogpunt zouden redeneren... dat heb ik dus ook gedaan
Nou ja, dat het niet hoort, je lijkt anders tegen IVF te zijn. En je zei dat 'dat het niet logisch is dat [homoseksualiteit] bestaat binnen de natuur'. Daarbij heb ik je ook een paar keer zien posten dat zaken die geen evolutionair voordeel opleveren afkeurenswaardig zijn. Maar misschien heb ik de verkeerde indruk gekregen, dat kan ook.

Citaat:
sterrenmeisje schreef op 01-03-2007 @ 11:41 :
maar ik denk dat de mens al zo lang is blootgesteld aan die stoffen, dat er zeker "iets" gebeurd zou moeten zijn. ik had echter idd niet nagedacht over dat natuurlijk lang niet iedereen er mee in aanraking komt. tegenwoordig natuurlijk wel, maar dat betekent niet dat men vroeger (als in: paleolithicum/mesolithicum) lekker bij elkaar zat met een kopje thee... echter zijn veel stoffen gebruikt als medicijnen, opwekkend danwel verdovend, en de oudste mensen moeten dat soort kennis wel al hebben gehad. zonder kennis van eetbare planten is er weinig voedsel. mensen/homoniden waren natuurlijk oorspronkelijk ook herbivoren...
Ik denk dat veel van die stoffen niet schadelijk genoeg zijn om de schadelijke gevolgen ervan weg te selecteren en de stoffen die werkelijk schadelijk zijn waren niet zo wijdverbreid dat mensen ze op grote schaal gingen gebruiken. Maar kijk bijvoorbeeld naar lactose, is het niet zo dat de mens pas vrij recent lactose kan verteren, tenminste in (noord-)Europa? Dat zou geëvolueerd kunnen zijn als gevolg van het drinken van melk gedurende een heel lange periode.

En waren mensen herbivoren uit noodzaak of 'echte' herbivoren? Volgens mij heeft het menselijk lichaam weinig problemen met het verwerken van vlees, ik ken ook geen voorbeelden van vegetarische samenlevingen.
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Met citaat reageren
Oud 01-03-2007, 16:31
Verwijderd
Citaat:
perfectme schreef op 01-03-2007 @ 13:05 :
Nu ik wat meer afstand van de leerstof heb kunnen nemen, bemerk ik toch dat je hier een fout maakt.
Er is niet noodzakelijk een reden dat mensen géén kinderen kunnen krijgen. Er ligt misschien wel een genetische fout aan de basis van het geen kinderen kunnen krijgen, maar 'de natuur', weet niet dat er een genetische fout is en dat die eruit moet.
dat bedoel ik ook idd.. ben niet goed in opschrijven wat voor kronkels mn hersenen maken
Citaat:

Vanuit sociobiologisch oogpunt kan het wel een logische keuze zijn om homoseksueel te zijn.
dat heb ik ook al eerder gezegd toch?

Citaat:
Rollo Tomasi schreef op 01-03-2007 @ 13:30 :
Nou ja, dat het niet hoort, je lijkt anders tegen IVF te zijn. En je zei dat 'dat het niet logisch is dat [homoseksualiteit] bestaat binnen de natuur'. Daarbij heb ik je ook een paar keer zien posten dat zaken die geen evolutionair voordeel opleveren afkeurenswaardig zijn. Maar misschien heb ik de verkeerde indruk gekregen, dat kan ook.
afkeurenswaardig heb ik nergens genoemd, dus ik denk idd dat je dat verkeerd heb begrepen. ik ben wel tegen zieke mensen creeren... dat bedoel ik als ik zeg tegen IVF t zijn, al is het natuurlijk ontzettend triest als mensen graag kinderen willen en het volgens de normale paden niet lukt. dan zijn ze natuurlijk vrij om andere manieren te gaan proberen. ik heb alleen iets tegen het feit dat de geneeskunde tegenwoordig alles probeert te fixen. sommige mensen zouden "in t wild" zijn overleden aan hun "defecten" en ik denk dat dat in sommige gevallen ook maar beter is ook.
Citaat:

Ik denk dat veel van die stoffen niet schadelijk genoeg zijn om de schadelijke gevolgen ervan weg te selecteren en de stoffen die werkelijk schadelijk zijn waren niet zo wijdverbreid dat mensen ze op grote schaal gingen gebruiken. Maar kijk bijvoorbeeld naar lactose, is het niet zo dat de mens pas vrij recent lactose kan verteren, tenminste in (noord-)Europa? Dat zou geëvolueerd kunnen zijn als gevolg van het drinken van melk gedurende een heel lange periode.
dat wist ik niet! interessant! (tell me more...)
Citaat:

En waren mensen herbivoren uit noodzaak of 'echte' herbivoren? Volgens mij heeft het menselijk lichaam weinig problemen met het verwerken van vlees, ik ken ook geen voorbeelden van vegetarische samenlevingen.
primitieve mensen, of mensachtigen, waren volgens mij herbivoren. ik dacht dat een belangrijke stap in de evolutie naar de huidige moderne mens ook samnhing met de verandering van het dieet; dat ze vlees zijn gaan eten. vooral het gebruiken van vuur is in dit verband een belangrijke ontwikkeling geweest... tegenwoordig zijn er vast wel vegetarische hippiecommunes ergens, maar dat is natuurlijk iets heel anders...

zo.. dat was een lange post, ik hoop dat ik me nu iets beter heb uitgedrukt
Met citaat reageren
Oud 01-03-2007, 17:52
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef op 01-03-2007 @ 13:30 :
Ik denk dat veel van die stoffen niet schadelijk genoeg zijn om de schadelijke gevolgen ervan weg te selecteren en de stoffen die werkelijk schadelijk zijn waren niet zo wijdverbreid dat mensen ze op grote schaal gingen gebruiken. Maar kijk bijvoorbeeld naar lactose, is het niet zo dat de mens pas vrij recent lactose kan verteren, tenminste in (noord-)Europa? Dat zou geëvolueerd kunnen zijn als gevolg van het drinken van melk gedurende een heel lange periode.
Dat is een kwastie van gewenning, de mens kan als baby sowieso lactose in nuttige producten omzetten, oiv het enzym lactase. Bij zoogdieren is het echter gebruikelijk dat men na de zoogperiode geen melk meer consumeert en dat het lactase niet meer noodzakelijk is waardoor het uiteindelijk ook niet meer aanwezig is. In landen waar vee gehouden wordt voor melkproductie wordt door mensen ook na de zoogperiode nog melk geconsumeerd, waardoor lactase noodzakelijk blijft en dus ook gevormd zal blijven worden [kromme zinalert]. In China/Japan zul je weinig lactose-tolerante volwassen mensen (misschien wel katten) tegenkomen.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 02-03-2007, 08:39
perfectme
Avatar van perfectme
perfectme is offline
Wat ik tot nu toe heb gelezen spreekt tegen dat de eerste hominiden herbivoren zouden zijn geweest. De mens heeft een aantal voedingsstoffen nodig die hun (toen) exclusief uit vlees kon halen.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2007, 14:31
Verwijderd
Citaat:
perfectme schreef op 02-03-2007 @ 09:39 :
Wat ik tot nu toe heb gelezen spreekt tegen dat de eerste hominiden herbivoren zouden zijn geweest. De mens heeft een aantal voedingsstoffen nodig die hun (toen) exclusief uit vlees kon halen.
archeologie is voor mij ook al een tijdje geleden dus ik weet het niet honderd procent zeker meer, maar de eerste mensachtigen stammen toch af van herbivore aapmensen?
Met citaat reageren
Oud 02-03-2007, 14:47
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
sterrenmeisje schreef op 02-03-2007 @ 15:31 :
archeologie is voor mij ook al een tijdje geleden dus ik weet het niet honderd procent zeker meer, maar de eerste mensachtigen stammen toch af van herbivore aapmensen?
De meeste apen eten fruit, waar relatief veel suikers in zitten. Mensapen eten daarnaast ook nog eens een kleine hoeveelheid vlees, meestal bestaand uit insecten, maar ook andere apen, vogels, etc.

De mens heeft vooral zijn rol als vleeseter uitgebreid en kreeg daardoor de mogelijkheid om een groter brein te hebben (gebruikt iets van 25% van onze zuurstof ofzo).

Over lactase. Dieren verliezen de mogelijkheid om lactase te produceren op het moment dat ze een bepaalde leeftijd berijken. Dit is o.a. om te zorgen dat de dieren na een tijdje afhankelijk worden van andere voedsel bronnen i.p.v. altijd maar aan de tiet te blijven hangen. Dit is een noodzakelijkheid bij de meeste zoogdieren, maar zodra de mogelijkheid van lactase productie geen tegenselectieve eigenschap meer is, wordt ook de productiecapaciteit van lactase niet geremd.

Omdat de mens kort geleden nog door een bottleneck is gegaan (20.000 individuen), is het aanwezig zijn van een bepaalde genetische aanleg in deze mensen helemaal niet zo raar. Hierdoor is het dus ook niet zo raar dat sommige mensen nog steeds in staat zijn om lactase te produceren. Sterker nog, de mogelijheid om lactase te produceren in een cultuur waarbij veel melkproducten worden genuttigd is zelfs een selectief voordeel.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 05-03-2007, 10:10
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
sterrenmeisje schreef op 01-03-2007 @ 17:31 :

afkeurenswaardig heb ik nergens genoemd, dus ik denk idd dat je dat verkeerd heb begrepen. ik ben wel tegen zieke mensen creeren... dat bedoel ik als ik zeg tegen IVF t zijn, al is het natuurlijk ontzettend triest als mensen graag kinderen willen en het volgens de normale paden niet lukt. dan zijn ze natuurlijk vrij om andere manieren te gaan proberen. ik heb alleen iets tegen het feit dat de geneeskunde tegenwoordig alles probeert te fixen. sommige mensen zouden "in t wild" zijn overleden aan hun "defecten" en ik denk dat dat in sommige gevallen ook maar beter is ook.
Maar dat is het hele idee achter geneeskunde, mensen helpen. Maar vertonen mensen die het product zijn van IVF dan zoveel gebreken? Ik heb even gezocht op google, maar het lijkt wel mee te vallen.

Citaat:
sterrenmeisje schreef op 01-03-2007 @ 17:31 :
dat wist ik niet! interessant! (tell me more...)
Nou ja, ik heb er niet echt veel verstand van, ik las het een tijd terug in een populair wetenschappelijk tijdschrift. Maar het klonk wel overtuigend.
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Met citaat reageren
Oud 05-03-2007, 10:35
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef op 05-03-2007 @ 11:10 :
Nou ja, ik heb er niet echt veel verstand van, ik las het een tijd terug in een populair wetenschappelijk tijdschrift. Maar het klonk wel overtuigend.
Dat is gewoon ook zo. Als een bepaalde eigenschap die niet positief is, niet lijdt tot een significante negatieve invloed, zal er ook niet tegen deze eigenschap worden geselecteerd en blijft deze dus bestaan. Dit is natuurlijk tenzij ie verdwijnt door genetic drift.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 05-03-2007, 11:10
dallie
Avatar van dallie
dallie is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef op 05-03-2007 @ 11:10 :
Maar dat is het hele idee achter geneeskunde, mensen helpen. Maar vertonen mensen die het product zijn van IVF dan zoveel gebreken? Ik heb even gezocht op google, maar het lijkt wel mee te vallen.

Nou ja, ik heb er niet echt veel verstand van, ik las het een tijd terug in een populair wetenschappelijk tijdschrift. Maar het klonk wel overtuigend.
Och, ik heb ooit een artikel van 50 pagina's moeten samenvatten over Lactose tolerantie. Enorm interessant, maar welke conclusie je nou moest trekken?
__________________
The bad news is we don’t have any control. The good news is you can't make any mistakes
Met citaat reageren
Oud 19-03-2007, 13:34
Kapee
Kapee is offline
Citaat:
dallie schreef op 25-02-2007 @ 16:02 :
Het is toch vrij evident dat natuurlijke selectie nooit zal ophouden?
Het is toch vrij evident uit mijn artikel dat ik denk dat het voor de mens wel grotendeels zal ophouden?
Met citaat reageren
Oud 19-03-2007, 21:39
dallie
Avatar van dallie
dallie is offline
Citaat:
Kapee schreef op 19-03-2007 @ 14:34 :
Het is toch vrij evident uit mijn artikel dat ik denk dat het voor de mens wel grotendeels zal ophouden?
Het zal wellicht minder worden, maar er zal waarschijnlijk selectie op andere eigenschappen gaan plaatsvinden
__________________
The bad news is we don’t have any control. The good news is you can't make any mistakes
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Leven na de dood
**
74 16-03-2009 09:27
Levensbeschouwing & Filosofie Wat voor bewijs heb jij dat God bestaat (welke God dan ook)?
Cherry Springs
441 27-01-2006 13:32
Levensbeschouwing & Filosofie Is God lui?
Verwijderd
194 26-03-2005 11:30
Algemene schoolzaken Wat was/is/word je PWS-onderwerp?
Marloeske
156 14-11-2004 20:56
Verhalen & Gedichten [Verhaal] Vergaan
Verwijderd
4 20-04-2003 00:22
Levensbeschouwing & Filosofie Openbaringen !!!
leonkorn
62 22-03-2003 16:44


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:45.