Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-02-2007, 11:43
wolvin_26
Avatar van wolvin_26
wolvin_26 is offline
Wat is voor jou de zin van het leven.

De zin van het leven is voor mij het leven ansich.
__________________
Je kunt tegenwoordig zoveel worden dat ik maar blijf wie ik ben
Advertentie
Oud 04-02-2007, 11:53
Verwijderd
Het leven heeft geen 'zin' als zodanig. Je bent er gewoon, dus dan kun je het beste maar leuke dingen doen en veel plezier maken.
Oud 04-02-2007, 13:14
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Ik vind het absurd om het begrip 'zin' toe te passen op iets dat er gewoon is. Zeggen dat het een bepaalde zin heeft, of dat het het niet heeft, is niet van toepassing.
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Oud 04-02-2007, 13:17
Verwijderd
Zin is iets totaal irrelevants. Waarom is zwart niet wit of boven vierkant of streepjes bierkratten.
Oud 04-02-2007, 15:14
Verwijderd
voortplanting...
Oud 04-02-2007, 15:51
Swlabr
Avatar van Swlabr
Swlabr is offline
Zoveel mogelijk leren.
__________________
Laziness is nothing more than the habit of resting before you get tired.
Oud 04-02-2007, 16:20
Verwijderd
warcraft
Oud 04-02-2007, 19:52
perfectme
Avatar van perfectme
perfectme is offline
Citaat:
sterrenmeisje schreef op 04-02-2007 @ 16:14 :
voortplanting...
Oud 04-02-2007, 19:57
-zen-Chris
Avatar van -zen-Chris
-zen-Chris is offline
Ontplooiing.
__________________
.
Oud 04-02-2007, 20:05
J-roenn
J-roenn is offline
ik weet niet, hoe lang of kort mag die zin zijn ? je hebt woorden die meer zeggen in hun 1tje dan een hele zin ( Biertjuh ? ) maar je hebt ook zinnen die meer zeggen dan de woorden die er in staan.
het is net als met het nut van het algemeen, soms is het positief, en soms is het negatief. soms is het niks, en soms is het alles. soms is het wit, en soms is het zwart. heel soms zelfs grijs.
maar toch, het ligt er aan in welke context je welke zin gebruikt, maar de zin van het leven bestaat niet voor mij, puur en alleen om de reden dat elke individu een zin anders kan interpreteren.
Oud 04-02-2007, 21:41
Bongalientje
Avatar van Bongalientje
Bongalientje is offline
wie kan mij uitleggen dat het leven zin heeft?
__________________
infusió de fruites assocciades al desig sexual i l'amor passional. Gust dolç i amb cos
Oud 04-02-2007, 23:59
Verwijderd
Bestaat niet. 'zoveel mogelijk lol maken' vind ik trouwens geen goede vervanging
Oud 05-02-2007, 03:43
Luki
Avatar van Luki
Luki is offline
Je doel vinden.
__________________
Don't laugh! Life's very serious business!
Oud 05-02-2007, 08:11
dlennartd
Avatar van dlennartd
dlennartd is offline
Als ht leven een zin zou hebben, waarom is de bijbel dan geschrijft? In dat boekje staan ook een heleboel zinnetjes, zou daar ook de zin van het leven misschien tussen kunnen staan? En zo ja, welke zou dat dan zijn? Ik ben er voor om de bijbel zo in te korten dat deze nog maar uit 1 zin bestaat, de zin van het leven, dat is genoeg voor iedereen om toppiej te worden!!!!
Oud 05-02-2007, 08:15
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Zin duidt op een doel. Leven heeft net zo veel 'zin' als de zwaartekracht. Het is er.

Dus geniet er maar van, anders heb je d'r helemaal niets aan.
__________________
Altijd nuchter
Oud 05-02-2007, 08:15
perfectme
Avatar van perfectme
perfectme is offline
Citaat:
dlennartd schreef op 05-02-2007 @ 09:11 :
Als ht leven een zin zou hebben, waarom is de bijbel dan geschrijft? In dat boekje staan ook een heleboel zinnetjes, zou daar ook de zin van het leven misschien tussen kunnen staan? En zo ja, welke zou dat dan zijn? Ik ben er voor om de bijbel zo in te korten dat deze nog maar uit 1 zin bestaat, de zin van het leven, dat is genoeg voor iedereen om toppiej te worden!!!!
Ik heb hem ingekort voor je:
"Leert schrijven."
Oud 05-02-2007, 08:24
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Kitten' 85 schreef op 05-02-2007 @ 09:15 :
Zin duidt op een doel. Leven heeft net zo veel 'zin' als de zwaartekracht. Het is er.

Dus geniet er maar van, anders heb je d'r helemaal niets aan.
Je zegt wel dat het geen nut heeft, maar je tweede zin komt er op neer dat je door genot 'iets hebt' aan je leven. Laten we zeggen dat genot volgens jou het leven nut geeft, dus.
En kijk, wat vinden we in het woordenboek bij zin?
4 bestaansreden, nut
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Oud 05-02-2007, 08:33
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Not for Sale schreef op 05-02-2007 @ 09:24 :
Je zegt wel dat het geen nut heeft, maar je tweede zin komt er op neer dat je door genot 'iets hebt' aan je leven. Laten we zeggen dat genot volgens jou het leven nut geeft, dus.
En kijk, wat vinden we in het woordenboek bij zin?
4 bestaansreden, nut
Ik vind dat de 'zin' van het leven duidt op een DOEL/REDEN om te bestaan. Dat is er niet. We zijn hier niet omdat iemand/iets dat WIL, maar gewoon omdat het zo is.
__________________
Altijd nuchter
Ads door Google
Oud 05-02-2007, 08:52
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Kitten' 85 schreef op 05-02-2007 @ 09:33 :
Ik vind dat de 'zin' van het leven duidt op een DOEL/REDEN om te bestaan. Dat is er niet. We zijn hier niet omdat iemand/iets dat WIL, maar gewoon omdat het zo is.
Dat snap ik wel, ook zonder de caps, maar het feit dat je vind dat je er iets aan kunt hebben spreekt wat je eerder zegt tegen.
Hoezo heb je iets aan genot? Als het zin heeft om genot te ervaren, maakt dat het leven dan niet zinvol?
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Oud 05-02-2007, 09:15
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Not for Sale schreef op 05-02-2007 @ 09:52 :
Dat snap ik wel, ook zonder de caps, maar het feit dat je vind dat je er iets aan kunt hebben spreekt wat je eerder zegt tegen.
Hoezo heb je iets aan genot? Als het zin heeft om genot te ervaren, maakt dat het leven dan niet zinvol?
Je haalt 2 dingen door elkaar. 'Het leven' heeft geen zin, maar dat betekend niet dat je een (on-echte) zin aan jouw leven kan toevoegen. Ik wil bijvoorbeeld graag meer biologie leren, dat is (een deel van) de zin aan mijn leven op het moment, maar geen zin van het leven.
__________________
Altijd nuchter
Oud 05-02-2007, 12:11
Wintersale
Avatar van Wintersale
Wintersale is offline
Je vind het plezierig jezelf een illusie voor te houden dus?
__________________
merrily, merrily, merrily, merrily, life is like a dream
Oud 05-02-2007, 12:13
-zen-Chris
Avatar van -zen-Chris
-zen-Chris is offline
Citaat:
kunst schreef op 04-02-2007 @ 22:41 :
wie kan mij uitleggen dat het leven zin heeft?
Niemand. Dat moet je namelijk zelf uitvinden.
__________________
.
Oud 05-02-2007, 12:17
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 04-02-2007 @ 12:53 :
Het leven heeft geen 'zin' als zodanig. Je bent er gewoon, dus dan kun je het beste maar leuke dingen doen en veel plezier maken.
En een beetje rekening houden met andere mensen die dat ook proberen.

En wat Reverend zegt.
Oud 05-02-2007, 14:25
Bongalientje
Avatar van Bongalientje
Bongalientje is offline
heeft mijn leven de zelfde zin. het zelfde doel, als dat van Mephostophilis? ofdan vraag k t jou ;-)
__________________
infusió de fruites assocciades al desig sexual i l'amor passional. Gust dolç i amb cos
Oud 05-02-2007, 14:31
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
het eren Gods, natuurlijk.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Advertentie
Oud 05-02-2007, 14:36
wolvin_26
Avatar van wolvin_26
wolvin_26 is offline
Citaat:
Joostje schreef op 05-02-2007 @ 15:31 :
het eren Gods, natuurlijk.
Laat dat "natuurlijk" maar weg want lang niet iedereen denkt er zo over.
__________________
Je kunt tegenwoordig zoveel worden dat ik maar blijf wie ik ben
Oud 05-02-2007, 15:03
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
als het nut van het leven lol maken is, vraag ik me af wie het leven gemaakt heeft.

zingeving is vooral iets voor gelovigen: die hebben een verklaring voor het nut van het leven. in de zin waarom het leven er ís (het doel, het nut). het leven is er volgens mij om god te zoeken.
een levensindeling of persóónlijk levensdoel kan iedereen verzinnen. ik vind waarden als voor anderen, zelfontplooing, behoud en voortzetting van de natuur ed allemaal wel belangrijk.
Oud 05-02-2007, 15:04
Bongalientje
Avatar van Bongalientje
Bongalientje is offline
ik weet niet wat de zin van het leven is, ik weet nit of het leven een zin heeft
en als het leven zin heeft weet ik niet of ik gelukkiger zou zijn als ik de zin weet..
dus ik kom hier niet meer
__________________
infusió de fruites assocciades al desig sexual i l'amor passional. Gust dolç i amb cos
Oud 05-02-2007, 16:38
Verwijderd
Citaat:
wolvin_26 schreef op 05-02-2007 @ 15:36 :
Laat dat "natuurlijk" maar weg want lang niet iedereen denkt er zo over.
die zit!
Oud 05-02-2007, 17:32
wolvin_26
Avatar van wolvin_26
wolvin_26 is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 05-02-2007 @ 16:03 :
als het nut van het leven lol maken is, vraag ik me af wie het leven gemaakt heeft.

zingeving is vooral iets voor gelovigen: die hebben een verklaring voor het nut van het leven. in de zin waarom het leven er ís (het doel, het nut). het leven is er volgens mij om god te zoeken.
een levensindeling of persóónlijk levensdoel kan iedereen verzinnen. ik vind waarden als voor anderen, zelfontplooing, behoud en voortzetting van de natuur ed allemaal wel belangrijk.
Ik denk dat niet-gelovigen ookwel bepaalde levensvragen hebben. Iedereen vraagt zich denk ik wel eens af wat we hier eigenlijk doen en hoe dat komt (zonder god erbij te halen).
__________________
Je kunt tegenwoordig zoveel worden dat ik maar blijf wie ik ben
Oud 05-02-2007, 18:15
J-roenn
J-roenn is offline
Citaat:
Not for Sale schreef op 05-02-2007 @ 09:24 :

En kijk, wat vinden we in het woordenboek bij zin?
4 bestaansreden, nut
een aan eenschakeling van woorden
Oud 05-02-2007, 18:52
mario
Avatar van mario
mario is offline
Citaat:
J-roenn schreef op 05-02-2007 @ 19:15 :
een aan eenschakeling van woorden
helemaal gelijk homeboy
__________________
www.funing.nl
Oud 05-02-2007, 19:43
DrunkenMagician
Avatar van DrunkenMagician
DrunkenMagician is offline
Ik zou het niet weten. Het is maar wat voor 'zin' je zelf aan het leven geeft; voor de één is dat het zoeken naar God, en voor de ander is het het zoeken naar zoveel mogelijk plezier.

Citaat:
sterrenmeisje schreef op 04-02-2007 @ 16:14 :
voortplanting...
Overleven. Daarna komt voortplanting. Eigenlijk is dat ook een soort van overleven.
Oud 05-02-2007, 19:58
Verwijderd
Citaat:
DrunkenMagician schreef op 05-02-2007 @ 20:43 :
Overleven. Daarna komt voortplanting. Eigenlijk is dat ook een soort van overleven.
je overleeft zodat je je kunt voortplanten. als je kinderen zich kunnen voortplanten ben je nutteloos en kun je dood. daarom leven vrouwen langer dan mannen. vrouwen moeten ong. 40 worden, mannen zijn na de 5 min. werk op hun 20e al nutteloos.
Oud 06-02-2007, 10:57
Verwijderd
Citaat:
sterrenmeisje schreef op 05-02-2007 @ 20:58 :
je overleeft zodat je je kunt voortplanten. als je kinderen zich kunnen voortplanten ben je nutteloos en kun je dood. daarom leven vrouwen langer dan mannen. vrouwen moeten ong. 40 worden, mannen zijn na de 5 min. werk op hun 20e al nutteloos.
Jup. Want elke vrouw voed haar kind natuurlijk net zo makkelijk in haar eentje op.
Oud 06-02-2007, 11:29
Verwijderd
Ik zie geen enkele reden waarom voortplanting de zin van het leven zou moeten zijn?
Ads door Google
Oud 06-02-2007, 11:56
wolvin_26
Avatar van wolvin_26
wolvin_26 is offline
Citaat:
Reverend schreef op 06-02-2007 @ 12:29 :
Ik zie geen enkele reden waarom voortplanting de zin van het leven zou moeten zijn?
Mee eens, voortplanting is alleen de voortzetting van het leven.
__________________
Je kunt tegenwoordig zoveel worden dat ik maar blijf wie ik ben
Oud 06-02-2007, 13:06
Verwijderd
Citaat:
wolvin_26 schreef op 06-02-2007 @ 12:56 :
Mee eens, voortplanting is alleen de voortzetting van het leven.
omdat leven op zich ook geen zin of nut heeft. we willen alleen graag dat het wel zin heeft...
Oud 06-02-2007, 18:09
TheConfidant
Avatar van TheConfidant
TheConfidant is offline
Het is een verkeerd om antropomorfisch en personaliserend om te gaan met de natuur. Ten minste in bepaalde opzichten, maar daar ga ik zo op in.

Wellicht zullen sommigen hier bekend zijn met Richard Dawkins zijn boek The Blind Watchmaker. Ik sta hier aan zijn kant, moet ik zeggen. Maar een snelle blik op die pagina kan je wellicht een verkeerd idee geven (m.b.t. wat ík vind) - het betekent voor mij niet dat er niet een diviniteit zou kunnen zijn. In tegendeel juist..
Evolutie leidt tot hogere levensvormen (ontwikkeling v/h bewustzijn, intelligentie, cultuur). Dit kan ook inhouden dat diezelfde ontwikkeling leidt naar de evolutie van een diviniteit, lijkt me. IK BEN zou dan eigenlijk een IK ZAL ZIJN moeten wezen.

Nou, daaraan verbonden zit uiteraard een voortplantings-zin. Ik noem het liever a means to an end. Zoals al eerder gezegd, enkel om de geschapen levensvorm in stand te houden. Dit daarmee te beschouwen als 'de zin' van zijn bestaan vind ik uitermate kort door de bocht en eerder een simpele uitweg omdat er niet geprobeerd werd verder te denken. Ben ik daarmee iemand die dan toch graag wíl dat er een zin is die er niet is? Wellicht. En misschien is dat dan mijn Achillespees, het zij zo. Maar laat duidelijk zijn dat ik mezelf niet tegenspreek hiermee: ik ben nog altijd geen voorstander van Intelligent Design. Dus nogmaals, ik meen dat God vanuit de natuur gecreëerd kan worden. Een Deus Ex Machina in een nieuw opzicht.

En daarmee zou dus de zin van het leven - en met 'zin' bedoel ik het antwoord op de vragen 'Waarom is dit evolutieproces op gang gekomen? Waarom is er 'leven'?' - iets wat in de toekomst ligt.

Hiermee staan we dan voor een paradox, lijkt het. 'Is het evolutieproces in gang gezet? Door wie, hoe? -> Hoe is die entiteit dan ontstaan?'

Ik zou zeggen dat een evolutieproces zal leiden tot een diviniteit, een supranormale entiteit, die tijd-ruimte transcendeert zelfs.. Zou deze diviniteit het proces vanuit de toekomst op gang hebben kunnen zetten? God zou ons dan als het ware 'roepen' vanuit de toekomst.

En dan eindigt mijn verhaal dus met het antwoord 'we weten het NOG niet..' De zin is ons op dit moment onbekend want zij ligt vanuit ons perspectief nog in de toekomst.

Zo, lekker kort door de bocht (voor mij iig) maar het is tenminste wat..
__________________
It was fucking obvious that cunt was gonna fuck some cunt..
Oud 06-02-2007, 18:39
Snakeboy
Avatar van Snakeboy
Snakeboy is offline
De Zin van het leven is de 'Zin' zelf!
__________________
Jimi Hendrix Expirienced
Oud 06-02-2007, 19:38
Bongalientje
Avatar van Bongalientje
Bongalientje is offline
als de zin van het leven voortplanting is is het wel heel dom..

want dan is de zin om nog meer zin te maken..

dat is raar..
__________________
infusió de fruites assocciades al desig sexual i l'amor passional. Gust dolç i amb cos
Oud 06-02-2007, 22:56
Verwijderd
Citaat:
kunst schreef op 06-02-2007 @ 20:38 :
als de zin van het leven voortplanting is is het wel heel dom..

want dan is de zin om nog meer zin te maken..

dat is raar..


conclusie: het leven is raar
Oud 06-02-2007, 22:59
Bongalientje
Avatar van Bongalientje
Bongalientje is offline
Citaat:
sterrenmeisje schreef op 06-02-2007 @ 23:56 :


conclusie: het leven is raar
nee conclusie:
de bovengenoemde zin van het leven is raar of niet waaar!


ik ga voor niet waar wan de zin van het leven hoort niet raar te zijn
__________________
infusió de fruites assocciades al desig sexual i l'amor passional. Gust dolç i amb cos
Oud 06-02-2007, 23:01
Verwijderd
Citaat:
kunst schreef op 06-02-2007 @ 23:59 :
nee conclusie:
de bovengenoemde zin van het leven is raar of niet waaar!


ik ga voor niet waar wan de zin van het leven hoort niet raar te zijn
misschien is er wel een god, maar dan één met humor

ik ga zelf gewoon voor de biologische zin: gaat heen en vermenigvuldigt u
Oud 06-02-2007, 23:19
Bongalientje
Avatar van Bongalientje
Bongalientje is offline
Citaat:
sterrenmeisje schreef op 07-02-2007 @ 00:01 :
misschien is er wel een god, maar dan één met humor

ik ga zelf gewoon voor de biologische zin: gaat heen en vermenigvuldigt u
tsja... klinkt als een aansporing tot heb vieren van orgi's
__________________
infusió de fruites assocciades al desig sexual i l'amor passional. Gust dolç i amb cos
Oud 06-02-2007, 23:30
perfectme
Avatar van perfectme
perfectme is offline
Waarom moet het leven een zin hebben?! Al eens bedacht wat de zin van het leven is van een gazelle? Waarom zouden wij dan wél een zin moeten hebben?
Oud 06-02-2007, 23:32
Bongalientje
Avatar van Bongalientje
Bongalientje is offline
er is wel een nut.. ma mss is dat nit helemalal tzelfde

zo zijn dieren deel van een biocirkel
__________________
infusió de fruites assocciades al desig sexual i l'amor passional. Gust dolç i amb cos
Oud 06-02-2007, 23:34
perfectme
Avatar van perfectme
perfectme is offline
Waarom zou dat een nut zijn?
Oud 06-02-2007, 23:44
Bongalientje
Avatar van Bongalientje
Bongalientje is offline
ze houden elkaar instand
en voelen zich daardoor nuttig en belangerijk..
waardoor ze gelukkig worden en het langer volhouden...

het is een gesloten cirkel
we kunnen hem doorbreken door geen kinderen te krijgen en alles uit te moorden maar dat is tegen onze natuur in..

er zal dus iets of iemand (mss wij zelf ) zijn die dat niet wil, de reden daarvoor is de zin van het leven..
__________________
infusió de fruites assocciades al desig sexual i l'amor passional. Gust dolç i amb cos
Oud 07-02-2007, 10:59
wolvin_26
Avatar van wolvin_26
wolvin_26 is offline
Het leven opzich is bijzonder want voor zover we weten zijn we de enige in het universum. En ook als we in de toekomst ander leven vinden dat is dat wel heel ver van ons verwijderd! Als je dan kijkt naar de grote diversiteit van leven op deze planeet, is dat best iets om je over te verbazen. Daarom denk ik dat de zin van het leven, het leven zelf is. Kortom er gewoon "zijn".
__________________
Je kunt tegenwoordig zoveel worden dat ik maar blijf wie ik ben
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Wegwijzen & Voorstellen De zin in het leven.
Vosje7
0 19-04-2016 10:17
Levensbeschouwing & Filosofie de zin van het leven
mario
6 29-01-2006 18:09
Eten & Drinken De zin van het leven aan tafel
Verwijderd
5 22-06-2004 21:50
De Kantine Laten we eens uitgebreid praten over de zin van het leven...
kHebTrekInWatLekkers
47 07-11-2002 18:08
Psychologie de zin van het leven
LonelyLostOne
13 07-09-2002 09:30
ARTistiek de zin van het leven (versie 1)
stroopwafel
5 22-01-2002 19:36


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:07.