Oud 01-02-2002, 16:24
snoopy
Avatar van snoopy
snoopy is offline
Ik hoorde laatst dat als je bijv. melk drinkt bij je avondeten, je de voedingsstoffen uit je eten niet goed opneemt. Weet iemand of dit waar is? En of het nog bij andere combinaties geldt? Alvast bedankt.
__________________
Tsja
Met citaat reageren
Oud 02-02-2002, 04:25
miep
Avatar van miep
miep is offline
heylo

wat dat is: ik weet het ook niet precies maar het is zoiets: je lichaam kan geen ijzer opnemen (of iig veel minder) als je ook vit. d (zoiets, zit oa. in melk) binnen neemt. dus, als je fruit of groente eet, en vlak daarna/daarvoor melk drinkt, krijg je amper tot geen ijzer binnen.

zoiets geloof ik......
wie weet het wel precies?

miep
__________________
would I lie to you baby, would I lie to you?
Met citaat reageren
Oud 02-02-2002, 14:20
just.a.girl
just.a.girl is offline
k zou t ni weten
Met citaat reageren
Oud 02-02-2002, 15:35
snoopy
Avatar van snoopy
snoopy is offline
Citaat:
miep schreef:
heylo

wat dat is: ik weet het ook niet precies maar het is zoiets: je lichaam kan geen ijzer opnemen (of iig veel minder) als je ook vit. d (zoiets, zit oa. in melk) binnen neemt. dus, als je fruit of groente eet, en vlak daarna/daarvoor melk drinkt, krijg je amper tot geen ijzer binnen.

zoiets geloof ik......
wie weet het wel precies?

miep
hmmm... oké. Klinkt op zich wel logisch. Maar dan moet je melk dus eigenlijk als tussendoortje drinken ofzow?
__________________
Tsja
Met citaat reageren
Oud 02-02-2002, 16:59
Verwijderd
ja, dat heb ik ook een keer gehoord dat je lichaam dan niet zoveel ijzer kan opnemen
dus k denk wel dat het waar is
ik drink trouwens nog steeds domd melk bij het eten hoor, maar nu ook wel eens water
Met citaat reageren
Oud 02-02-2002, 17:54
KazzZ
Avatar van KazzZ
KazzZ is offline
ik drink mn hele leven al melk bij het avondeten... en ben nog steeds niet uit melkaar gevallen, dus zon ramp zal het wel niet zijn
__________________
chaos!
Met citaat reageren
Oud 02-02-2002, 18:09
lake bodom
lake bodom is offline
ik drink t ook elke dag bij avondeten en sochtends
'volgens mij kan het echt geen kwaad hoor
Met citaat reageren
Oud 02-02-2002, 18:16
Marshall
Avatar van Marshall
Marshall is offline
ok als je melk drinkt maakt je lichaam meer slijm aan dan bij bijvoorbeeld water of wijn... kom voornamelijk omdat het een dikkere substantie is.. in je darmen & maag zit slijm waardoor de wanden minder de mogelijkheid hebben om de voedingsstoffen uit je voedsel te halen. Je merk eigenlijk vrijwel nix van dus het maakt nix uit als je gewoon melk drinkt voor je avond of ochtend maaltijd.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2002, 18:27
snoopy
Avatar van snoopy
snoopy is offline
Citaat:
Marshall_Mathers schreef:
ok als je melk drinkt maakt je lichaam meer slijm aan dan bij bijvoorbeeld water of wijn... kom voornamelijk omdat het een dikkere substantie is.. in je darmen & maag zit slijm waardoor de wanden minder de mogelijkheid hebben om de voedingsstoffen uit je voedsel te halen. Je merk eigenlijk vrijwel nix van dus het maakt nix uit als je gewoon melk drinkt voor je avond of ochtend maaltijd.

hmmm... maar ik had gehoord dat melk bij brood juist weer wél goed was.... dan klopt dit niet, maar ja... ik weet ook niet wat er waar van is.

__________________
Tsja
Met citaat reageren
Oud 02-02-2002, 21:42
Marshall
Avatar van Marshall
Marshall is offline
Citaat:
snoopy/mamo schreef:
Citaat:
Marshall_Mathers schreef:
ok als je melk drinkt maakt je lichaam meer slijm aan dan bij bijvoorbeeld water of wijn... kom voornamelijk omdat het een dikkere substantie is.. in je darmen & maag zit slijm waardoor de wanden minder de mogelijkheid hebben om de voedingsstoffen uit je voedsel te halen. Je merk eigenlijk vrijwel nix van dus het maakt nix uit als je gewoon melk drinkt voor je avond of ochtend maaltijd.

hmmm... maar ik had gehoord dat melk bij brood juist weer wél goed was.... dan klopt dit niet, maar ja... ik weet ook niet wat er waar van is.

tja, melk is nooit slecht, zit calcium in en dat is gewoon heel belangrijk voor je ... melk en brood is een goede mix omdat je zo calcium & vezels binnenkrijgt..
Met citaat reageren
Oud 03-02-2002, 11:18
snoopy
Avatar van snoopy
snoopy is offline
oké bedankt, ik blijf wel gewoon melk drinken. Misschien is het ook wel helemaal onzin, allemaal...
__________________
Tsja
Met citaat reageren
Oud 03-02-2002, 16:25
japie
japie is offline
Of melk ervoor zorgt dat je voedingsstoffen minder opgenomen worden, dat weet ik niet zeker. Het is wel een feit dat je medicijnen niet met melk moet innemen, omdat de werking van het medicijn minder goed wordt.
__________________
Geld maakt niet gelukkig, maar gelukkig maken ze geld
Met citaat reageren
Oud 03-02-2002, 23:09
sjello007
sjello007 is offline
Ok
Mensen, er is gewoon helemaal niets van waar!
Melk is een van meest gezonde substanties op aarde. Het bevat veel calcium, thiamine(b1), riboflavine(b2), niacine, en vitamine b6 en b12.
Ook zit er fosfor, zink (goed voor afweersysteem en verhoogt de potentie), en een zeer kleine hoeveelheid vit. c en ijzer in.
Verder is het niet waar dat er in melk veel vit. d zit: er zit slechts een klein spoortje in. Dus al zou het waar zijn dat vit. d de opname van ijzer belemmert, dan nog geen reden om geen melk te drinken! Vitamine d is nodig om calcium en fosfor te kunnen opnemen en kan je aanmaken m.b.v. zonlicht (ca een kwartiertje is al genoeg) Het is, zoals je misschien al had gedacht, een verzinsel dat vit. d zou zorgen voor een remmende werking op de opname van ijzer! Oxaalzuur doet dat wel: niet alleen ijzer, maar vooral ook calcium wordt minder goed opgenomen door het lichaam in combinatie met deze stof. Oxaalzuur zit o.a. in spinazie en rabarber. Het is trouwens ook een fabeltje dat spinazie extreem veel ijzer zou bevatten (voor degenen die dat dachten). Ijzer krijg je vooral binnen door vlees te eten (het meest zit het in lever). Het ijzer in volkoren producten, groenten en vruchten wordt voor slechts 10 procent opgenomen (tegen 25 procent bij vlees). Een tip voor de vegetariers: ijzer uit plantaardige voedingsmiddelen wordt beter opgenomen i.c.m. vitamine c, dus drink een glas sinaasappelsap! (sowieso goed natuurlijk).
Voor de mensen die aan de lijn moeten denken:
volle melk 62 kcal 3 g vet
halfvolle melk 45 kcal 1,5 g vet
magere melk 39 kcal 0,2g vet
Volle melk is het vetst en dus het calorierijkst, maar bevat ook vitamine a, die niet in de andere melksoorten zit. Daarbij gaat hij nl. verloren bij het afromen. Laat melk niet te lang in de zon staan, want na een uur of 2 is er nog maar de helft van de hoeveelheid b3 en de weinige hoeveelheid vit. c die erin zit over.

Ik hoop dat dat ik hiermee wat duimzuigerij, neklullerij en andere onwaarheden uit de wereld heb kunnen helpen.
Just my two cents.


Met citaat reageren
Oud 03-02-2002, 23:16
Verwijderd
ik vond het wel erg raar...je hebt gewoon van alles wat nodig

ik weet alleen wel zo dat als je hebt gegeten en je drinkt gelijk iets wat..dat je sneller honger krijgt omdat je alles doorspoelt
dat geloof ik


kijk: sochtends eet ik altijd bord brinta..wat gooi je erin?....ja precies melk!

dus gelul ja
Met citaat reageren
Oud 03-02-2002, 23:46
sjello007
sjello007 is offline
o ja en japie, je hebt inderdaad helemaal gelijk:
melk, yoghurt en kaas remmen de werking van bepaalde antibiotica (dus niet alle), waaronder penicilline, pencillamine en tetracycline (kijk in je bijsluiter als je medicijngebruiker bent). Ook remt calcium de werking van sulfasalazine, dat in medicijnen tegen reuma e.d. zit (niet-steroide), net zoals ijzer dat doet. En als je het nog wil weten: gebruik niet te veel vit. c als je dit soort reuma-medicijnen gebruikt, want dat kan tot nierbeschadiging leiden.

En Marshall Mathers:
Voedingstoffen worden niet in de maag opgenomen maar in de dunne darm. Melk heeft naar mijn weten ook geen slijmaanmakende werking. Het is zo dat melk (calcium) een neutraliserende werking heeft op het maagzuur, en dat is vergelijkbaar met een dikkere slijmlaag op de maagwand, omdat in beide gevallen de schadelijke werking van maagzuur op de maagwand (onder/achter het slijmvlies) wordt geremd. Het slijm op de maagwand moet er dus juist wel zitten om te beschermen tegen het maagzuur en de enzymen. Het slijmvlies in de dunne darm is juist wel heel belangrijk voor de opname van voedingsstoffen. Als dit beschadigd raakt, zoals bij coeliakie patienten, belemmert het *juist* de opname van voedingsstoffen (vooral vitamines en ijzer, juist ja ijzer ja).
Met citaat reageren
Oud 03-02-2002, 23:56
sjello007
sjello007 is offline
En MegManX:
Als je bij het eten iets drinkt kan dat er inderdaad voor zorgen dat bepaalde delen van het voedsel, vooral die oplosbaar zijn in water (bv. glucose), sneller naar de dunne darm gaan. Ik denk echter niet dat dat zal zorgen voor een eerder terugkerend hongergevoel, want dat wordt bepaald door de maaginhoud en bloedsuikerspiegel, en de maaginhoud (het volle gevoel) wordt vooral bepaald door stoffen die niet in water oplosbaar zijn, zoals vezels (niet oplosbaar). Daarbij komt ook nog dat de vloeistof natuurlijk ook nog wel even in je maag blijft zitten, wat ook weer leidt tot een voller gevoel (tijdelijk dan).
Trouwens, een glas wijn bij de maaltijd zorgt voor een verbeterde ijzeropname, just for your information.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2002, 16:26
snoopy
Avatar van snoopy
snoopy is offline
sjello007, dank je wel! Hoe weet je dat in vredesnaam allemaal? Maar goed, ik ben blij dat je het antwoord wist, want ik geloofde het zelf niet helemaal, maar wilde niet echt een risico nemen, dus... bedankt!
__________________
Tsja
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine weet iemand dit?
lisaofzo
18 19-12-2004 08:19
Algemene schoolzaken weet iemand dit?
lisaofzo
1 15-12-2004 10:38
Muziek weet iemand dit?
lisaofzo
4 24-09-2004 14:14
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap weet iemand dit?
lisaofzo
5 24-09-2004 12:50
De Kantine [het leger] weet iemand dit toevallig?
Gatara
23 21-08-2004 20:13
Games weet iemand dit?
Vini-Vidi-Vici
8 04-05-2003 22:22


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:03.