Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-04-2004, 19:55
lauraatje2
lauraatje2 is offline
Hallo, ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen. Ik ben bezig met het voorbereiden van mijn mondeling, maar nu ben ik op zoek naar elementen in het verhaal die een diepere betekenis hebben. Zijn er hier mensen die al een mondeling over dit boek hebben gehad? Zouden jullie mij dan asjeblieft willen helpen met de diepere betekenissen en eventuele mondelingvragen? Alvast bedankt!! Liefs Laura
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-04-2004, 20:13
Stefanie
Avatar van Stefanie
Stefanie is offline
Jep, ik kan je wel helpen! Ik moet nog even voor je kijken wat er in mijn verslag staat. 1 ding weet ik iig zeker: de huizen die in de straat bij Anton staan hebben allemaal een naam (weet even niet welke) en die drukken onrust uit.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2004, 20:24
lauraatje2
lauraatje2 is offline
de 4 huizen zijn welgelegen, buitenrust, nooitgedacht en rustenberg. Deze hebben toch niet allemaal met onrust te maken?
Met citaat reageren
Oud 06-04-2004, 20:30
Stefanie
Avatar van Stefanie
Stefanie is offline
- Mulisch begint met ver, ver, weg… Pas later vermeld hij dat het zich afspeelt in Haarlem in de Tweede Wereldoorlog.
- De namen voor de huizen: Welgelegen, Buitenrust, Nooitgedacht en Rustenburg. De namen hebben allemaal iets met rust te maken, maar eigenlijk bedoeld Harry Mulisch dat helemaal niet. Dat Buitenrust, bij het huis van Anton’s familie, betekent niet lekker rustig buiten, maar Harry Mulisch interpreteert het al onrust, zoals er in de aanslag wordt beschreven.
- De molen die nooit draaide. De tijd staat daarmee stil. Hiermee zet Mulisch even de tijd stil.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2004, 20:34
Stefanie
Avatar van Stefanie
Stefanie is offline
Je kan ook nog even rondkijken bij de uittreksels op scholieren.com. Ik weet zeker dat je daar ook nog wel wat zult vinden.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2004, 20:50
Verwijderd
Een van de belangrijkste dingen is dat je doorhebt dat het een klassieke tragedie-basis heeft en gebasseerd is op de myrthe van Odipeus (ofzoiets)
Met citaat reageren
Oud 13-04-2004, 20:08
Liss
Avatar van Liss
Liss is offline
Iets met stenen.. er komen steeds stenen terug in het verhaal. Bijvoorbeeld de dobbelsteen die hij nog in zijn zak voelt, de steen waarmee de spiegel kapotgegooit wordt enz.. maar wat er verder precies mee is weet ik niet, heb het boek zelf niet gelezen maar een vriend van mij kreeg een vraag daarover op zijn mondeling.
__________________
Everything should be made as simple as possible, but not simpler.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2004, 21:46
probeer
Avatar van probeer
probeer is offline
dat elk deel (5) staat voor een belangrijke wereldgebeurtenis..

uhm oorlog vietnam
vredesdemonstratie
anticommunisme in hongarije

enz enz? zoiets was t ofzo.. ff opzoeken in de verslage.. daar vind je t wel
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Poetica en Wereldbeeld Harry Mullisch - De aanslag
Thompson
1 05-05-2006 11:31
Verhalen & Gedichten welk boek raad je me aan?
Dittohead
41 08-04-2006 16:35
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen recensie zoeken
LeejD_S
1 06-06-2005 16:47
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Boekenlijst
bramvangool
13 26-08-2004 17:02
Verhalen & Gedichten (mondelinge) literaire stroming??
noukiester
5 07-04-2003 13:39


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:23.