Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-11-2008, 15:06
Biertank 52
Avatar van Biertank 52
Biertank 52 is offline
Ik wil over een weekje GTA IV lekker kunnen spelen, dus ik ben bang dat ik aan upgrades toe ben.

Huidige settings:
Asus P5VD2-MX SE (VIA chipset)
Intel Core 2 Duo E6300 1,86 Ghz
nVidia 8500GT
2 GB RAM

Deze pc is ongeveer 3 à 4 jaar oud. Toentertijd dacht ik dat dit een lekkere pc was. Dualcore, 8500GT. Ik was nog onwetend. Ik dacht GT, dus dat is goed...

Ik heb al een 4850 in de bestelling staan, maar ook de processor heeft een opknapbeurt nodig.

Nu zou ik graag een Intel Core 2 Quad Q6600 2.4 Ghz willen, maar mijn moederbord staat dit niet toe. Ik ben dus ook toe aan een nieuw moederbord. Zelfs een dual E8400 gaat niet lukken.

Nu is het zo dat ik van veel dingen wel iets weet, maar ik heb 0.0 verstand van moederborden.

Mijn vraag aan jullie is dan ook welk degelijk moederbord voor niet al te veel geld capabel genoeg is voor bovenstaande processor en videokaart.
__________________
Ik zou je lachend doen terwijl mijn vriendin er huilend naast staat.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-11-2008, 15:52
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
De Q6600 is een verouderd ontwerp, daarbij is quad core behalve in specifieke gevallen (multithreaded applicaties) nog steeds niet bijzonder nuttig. Over het algemeen heb je meer aan rauwe processorkracht dan aan heel veel cores, dan heb je dus meer aan een snelle dual core dan aan een relatief langzame quad core. Ik zou je dus eerder een E8400 aanraden dan een Q6600.

Wat het moederbord betreft: eentje met een Intel P45 is de beste keuze op het moment, bijv. de Gigabyte GA-EP45-DS3L. Kost rond de 100 euro.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2008, 16:13
WolterB
Avatar van WolterB
WolterB is offline
Als je voor een nieuwe moederbord gaat kijken moet je van te voren al bepaalde keuzes maken:
ATX of uATX?
Aangezien jouw huidige meoderbord een ATX is, ben je niet beperkt tot één bepaald type.
Wat voor CPU wil ik?
Je gaat voor Intel, een Q6600. Dit is al een verouderd model ondertussen, maar nog steeds vrij snel. Het nadeel is dat deze processor een FSB van 4x266Mhz heeft. Wanneer je bij wilt blijven met de hudige technologie zou ik voor een FBB van 4x333Hmz gaan, waarmee je al snel uitkomt op een Q8200 (vergelijkbare prijs) of een Q9300 (ongeveer €50,- duurder)
EEn Q660 maakt gebruik van de 65nm technologie, terwijl de Q8200 en Q9300 de 45nm technologie hebben. Dit houdt ook een andere chipset in
Welke chipsets moet ik hebben?
Uitgaande dat je voor de nieuwste technoligie gaat, aangezien je aangeeft bij te willen blijven, moet er dus gekeken worden naar een chipset die 45nm technologie ondersteunt.
Mogelijkheid tot SLI of Crossfire?
Aangezien ATI en Crossfire samengaan is het dus aan te raden een moederbord aan te schaffen die Crossfire ondersteunt.
Welk geheugen ondersteunt het moederbord? Het moederbord die je nu hebt ondersteunt DDR2 geheugen en dat wil je gewoon houden lijkt mij. Het moederbord moet dus DDR2-ondersteuning hebben.
Welk merk?
Er zijn heel veel verschillende meoderbordmerken en tegenwoordig is bijna alles van goede kwaliteit. Maar wat wil je moet je moederbord? Als je niet wilt overclocken en met het minimum genoegen neemt is Asrock het ideale merk voor je. Wanneer je meer wilt voor een goede prijs zou ik voor Asus gaan, hetzelfde merk als je huidige moederbord.

Dan houd je deze selectie over bij de pricewath van tweakers.net. Hopelijk kom je daar verder mee
__________________
Als je geen doel hebt, kan je ook de weg niet kwijt zijn.
A wise man once told me: There are many endings, but the right one is the one you choose.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2008, 16:41
rens..
Avatar van rens..
rens.. is offline
ik zou crossfire niet echt belangrijk vinden en dan is een P43 ook genoeg, die zijn weer iets goedkoper.
qua CPU zou ik ook voor een E8400 gaan, of als je goedkoop een E8500 of E8600 kan krijgen is dat nog beter.
aangezien je er niet veel van weet ga je niet overklokken: Dus elk moederbord merk is dus goed en zolang het aan de criteria voldoet moet je gewoon de goedkoopste nemen, zoiets als MSI zal dat worden denk ik.
__________________
been there done that got the t-shirt
Met citaat reageren
Oud 26-11-2008, 14:43
Biertank 52
Avatar van Biertank 52
Biertank 52 is offline
Citaat:
De Q6600 is een verouderd ontwerp, daarbij is quad core behalve in specifieke gevallen (multithreaded applicaties) nog steeds niet bijzonder nuttig. Over het algemeen heb je meer aan rauwe processorkracht dan aan heel veel cores, dan heb je dus meer aan een snelle dual core dan aan een relatief langzame quad core. Ik zou je dus eerder een E8400 aanraden dan een Q6600.

Wat het moederbord betreft: eentje met een Intel P45 is de beste keuze op het moment, bijv. de Gigabyte GA-EP45-DS3L. Kost rond de 100 euro.
Citaat:
Als je voor een nieuwe moederbord gaat kijken moet je van te voren al bepaalde keuzes maken:
ATX of uATX?
Aangezien jouw huidige meoderbord een ATX is, ben je niet beperkt tot één bepaald type.
Wat voor CPU wil ik?
Je gaat voor Intel, een Q6600. Dit is al een verouderd model ondertussen, maar nog steeds vrij snel. Het nadeel is dat deze processor een FSB van 4x266Mhz heeft. Wanneer je bij wilt blijven met de hudige technologie zou ik voor een FBB van 4x333Hmz gaan, waarmee je al snel uitkomt op een Q8200 (vergelijkbare prijs) of een Q9300 (ongeveer €50,- duurder)
EEn Q660 maakt gebruik van de 65nm technologie, terwijl de Q8200 en Q9300 de 45nm technologie hebben. Dit houdt ook een andere chipset in
Welke chipsets moet ik hebben?
Uitgaande dat je voor de nieuwste technoligie gaat, aangezien je aangeeft bij te willen blijven, moet er dus gekeken worden naar een chipset die 45nm technologie ondersteunt.
Mogelijkheid tot SLI of Crossfire?
Aangezien ATI en Crossfire samengaan is het dus aan te raden een moederbord aan te schaffen die Crossfire ondersteunt.
Welk geheugen ondersteunt het moederbord? Het moederbord die je nu hebt ondersteunt DDR2 geheugen en dat wil je gewoon houden lijkt mij. Het moederbord moet dus DDR2-ondersteuning hebben.
Welk merk?
Er zijn heel veel verschillende meoderbordmerken en tegenwoordig is bijna alles van goede kwaliteit. Maar wat wil je moet je moederbord? Als je niet wilt overclocken en met het minimum genoegen neemt is Asrock het ideale merk voor je. Wanneer je meer wilt voor een goede prijs zou ik voor Asus gaan, hetzelfde merk als je huidige moederbord.

Dan houd je deze selectie over bij de pricewath van tweakers.net. Hopelijk kom je daar verder mee
Citaat:
ik zou crossfire niet echt belangrijk vinden en dan is een P43 ook genoeg, die zijn weer iets goedkoper.
qua CPU zou ik ook voor een E8400 gaan, of als je goedkoop een E8500 of E8600 kan krijgen is dat nog beter.
aangezien je er niet veel van weet ga je niet overklokken: Dus elk moederbord merk is dus goed en zolang het aan de criteria voldoet moet je gewoon de goedkoopste nemen, zoiets als MSI zal dat worden denk ik.
Merk maakt me niet uit, ik ga inderdaad niet overklokken, zodat in principe elk respectabel moederbord goed is.

Op Tweakers zie ik trouwens het volgende:

Asrock P45TurboTwins2000
SKU: 90-MXG8X0-A0UAYZ, P45TurboTwins2000, EAN: 4711140873954, T.net ID: 219055
775, P45, ATX, 2x DDR2, 4x DDR3, 2x PCI-e


Dit is een Socket 775 met P45, 2x DDR2 waardoor ik er in principe 2x2=4GB RAM in kan zetten. Ik weet niet wat DDR3 inhoudt, maar dat is volgens mij de opvolger van DDR2, dus daarmee kan ik ook vooruit. 2x PCI-e heb ik wel nodig, aangezien de 4850 een Dualslot is vanwege de groter koeler.

Dit voor €90.40. Is dit een goede optie, of maak ik ergens een (grote) denkfout?
__________________
Ik zou je lachend doen terwijl mijn vriendin er huilend naast staat.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2008, 15:38
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
ASRock is een beetje "mwah". Zowel de Ars Technica System Guide als de tweakers.net Best Buy Guide raden een Gigabyte P45 bordje aan, dus daar zul je geen miskoop mee doen En anders is dit ook een prima (en goedkopere) optie, beter dan een ASRock iig. Dat is erg leuk voor de computer van je moeder, maar ik zou in mijn eigen computer toch net iets beters willen hebben

Aan DDR3 heb je voorlopig weinig, tegen de tijd dat het mainstream is ben je waarschijnlijk sowieso weer aan een upgrade toe dus nu een moederbord kopen dat DDR3 aankan is niet heel erg nuttig. En een dual-slot kaart betekent dat hij de ruimte van twee sloten inneemt, niet daadwerkelijk twee sloten
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.

Laatst gewijzigd op 26-11-2008 om 15:47.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2008, 16:17
WolterB
Avatar van WolterB
WolterB is offline
Ik heb zelf één PC met een ASRock moederbordje en merk toch dat bij de standaard-instellingen ik toch flink wat prestatieverlies heb ten opzochte van een verder gelijkwaardige pc met een ASUS of een Gigabyte moederbord. Ook met games spelen. Hoewel het allemaal probleemloos werkt, kan je wat prestaties betreft kan je beter voor een iets duurder moederbord gaan zoals M@rco zegt.
__________________
Als je geen doel hebt, kan je ook de weg niet kwijt zijn.
A wise man once told me: There are many endings, but the right one is the one you choose.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2008, 02:15
Biertank 52
Avatar van Biertank 52
Biertank 52 is offline
Citaat:
ASRock is een beetje "mwah". Zowel de Ars Technica System Guide als de tweakers.net Best Buy Guide raden een Gigabyte P45 bordje aan, dus daar zul je geen miskoop mee doen En anders is dit ook een prima (en goedkopere) optie, beter dan een ASRock iig. Dat is erg leuk voor de computer van je moeder, maar ik zou in mijn eigen computer toch net iets beters willen hebben

Aan DDR3 heb je voorlopig weinig, tegen de tijd dat het mainstream is ben je waarschijnlijk sowieso weer aan een upgrade toe dus nu een moederbord kopen dat DDR3 aankan is niet heel erg nuttig. En een dual-slot kaart betekent dat hij de ruimte van twee sloten inneemt, niet daadwerkelijk twee sloten
Dat bedoel ik ook, 2 ruimtes van vid.
Maar als ik het dus goed begrijp: wat jij zegt; computer van je ma, bedoel je dan die ASRock of die msi p43? Jullie hadden het trouwens ook over een p45. Waarom stel je nu dan een p43 voor (geen kritiek hoor )?
Met citaat reageren
Oud 27-11-2008, 08:39
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
ASRock Zijn leuke budgetbordjes, maar ik zou ze niet in een snel gamesysteem stoppen.

Het ligt er maar aan wat je uit wilt geven. Je kunt 100 euro uitgeven aan een P45 of 80 euro aan een P43, beide voldoen verder prima.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2008, 12:18
Biertank 52
Avatar van Biertank 52
Biertank 52 is offline
En nu zie ik op Tweakers dit.

De 3L heeft één PCI-e slot, de 3R heeft er twee. Is het voor de 4850 die dubbele ruimte inneemt verstandig om dan de 3R te nemen, om zodoende niet met ruimtegebrek te zitten? Of zal dat niet veel uitmaken?

Oh en er schiet me nog iets te binnen: waarschijnlijk ben ik met mijn huidige koeler hopeloos verloren straks. Bij Everest zie ik het zo nergens staan, maar ik kan me herinneren dat ik iets van 300W of 350W heb. Dit zal nu ook niet meer van deze tijd zijn he?
__________________
Ik zou je lachend doen terwijl mijn vriendin er huilend naast staat.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2008, 12:50
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Citaat:
En nu zie ik op Tweakers dit.

De 3L heeft één PCI-e slot, de 3R heeft er twee. Is het voor de 4850 die dubbele ruimte inneemt verstandig om dan de 3R te nemen, om zodoende niet met ruimtegebrek te zitten? Of zal dat niet veel uitmaken?

Oh en er schiet me nog iets te binnen: waarschijnlijk ben ik met mijn huidige koeler hopeloos verloren straks. Bij Everest zie ik het zo nergens staan, maar ik kan me herinneren dat ik iets van 300W of 350W heb. Dit zal nu ook niet meer van deze tijd zijn he?
Dat maakt niet uit. De layout van die bordjes is in principe hetzelfde, alleen heeft de 3L een PCIe x1 slot waar de 3R nog een x8 slot heeft zitten. Wat je toch niet gaat gebruiken. vergelijk anders de plaatjes hier en hier, dan zie je denk ik wel wat ik bedoel.

Koeler? Je bedoelt voeding? Mja, dat ligt er een beetje aan wat voor voeding het precies is. Moet je even je kast open maken en op de sticker kijken die op je voeding zit. Belangrijk is wat voor merk het is, het vermogen dat de voeding kan leveren en dan met name de 12V-lijn. Op zich heb je geen hele dikke voeding nodig, ik heb toevallig ook een HD4850 en dat draait prima met een 380W-voeding. Als je weet wat voor voeding het precies is is makkelijk te berekenen of-ie je systeem trekt of niet Maar 300W zal inderdaad wat aan de magere kant zijn (niet dat je systeem veel meer dan 300W zal verbruiken, maar grote kans dat de 12V-lijn in verhouding gewoon niet sterk genoeg is).
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2008, 13:38
Biertank 52
Avatar van Biertank 52
Biertank 52 is offline
Ja, een voeding, hoe kom ik bij koeler?

Het is een AOpen Z35008FC (350W Peak)

Even voor het gemak een foto gemaakt:
__________________
Ik zou je lachend doen terwijl mijn vriendin er huilend naast staat.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2008, 14:09
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Een HD4850 verbruikt ongeveer 110W bij full load, een Q6600 max. 95W. Dat is dus 205W wat geleverd moet worden door de 12V-lijnen. Dat kan de voeding aan, maar dan hou je 45W over voor harde schijven, DVD branders, het moederbord en fans. Ik denk dat dat te weinig is. Iets als dit of dit zou prima zijn
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2008, 14:21
Biertank 52
Avatar van Biertank 52
Biertank 52 is offline
Citaat:
Een HD4850 verbruikt ongeveer 110W bij full load, een Q6600 max. 95W. Dat is dus 205W wat geleverd moet worden door de 12V-lijnen. Dat kan de voeding aan, maar dan hou je 45W over voor harde schijven, DVD branders, het moederbord en fans. Ik denk dat dat te weinig is. Iets als dit of dit zou prima zijn
En hoe zit het met de dual E8400? Aangezien je me dat eerder aan zou raden dan een Q6600?

Vandaag ook weer geld mogen ontvangen, dus ik kan alle updates doen gelukkig.
__________________
Ik zou je lachend doen terwijl mijn vriendin er huilend naast staat.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2008, 17:02
rens..
Avatar van rens..
rens.. is offline
max 65 W is de E8400 dus weer wat meer over voor de rest
__________________
been there done that got the t-shirt
Met citaat reageren
Oud 27-11-2008, 17:15
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Ja, dan doet-ie het misschien wel. Je kunt het natuurlijk altijd proberen, als het zaakje niet opstart of ineens uitvalt bij het gamen dan weet je iig waar het aan kan liggen
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2008, 20:02
Captain_Obvious
Avatar van Captain_Obvious
Captain_Obvious is offline
ik zou wel even aandacht besteden aan een goede voeding, in een reeds eerdere fail van mijn kant is helaas mijn voeding gefrituurd (asus EN8800GTX en randapparatuur op een 400watt voeding is heul nie slim). Ik mocht van geluk spreken dat alles (behalve de voeding dus) het nog deed. Er zijn gevallen bekend waar gehele systemen naar pierenland zijn gegaan door voedingen die kapot gingen. Niet om je bang te maken hoor, maar het is beter om iets over het minimum van wat je pc nodig heeft te zitten, zodat je de kans op een vroege dood van je voeding (en eventueel PC) uitsluit, of in ieder geval kleiner maakt.
Voedingen kosten niet zo heel veel, het is de zekerheid die een goede voeding je verschaft zeker waard, naar mijn mening.

Ik heb zelf deze: http://www.perfect-systems.nl/comput...power-pro.html aangeschaft, hij was toen nog wel 150 euro, erg prijzig, maar er zijn zeker goede voedingen voor minder dan 80 euro die prima geschikt zijn voor jouw PC.

even een tip van ome Obvious, kijk maar wat je d'r mee doet .
__________________
gecertificeerde droogkloot
Met citaat reageren
Oud 27-11-2008, 20:37
rens..
Avatar van rens..
rens.. is offline
dat is de duurste site die ik heb gezien tot nu toe voor zo'n 50 euro heb je al zo'n voeding hoor
__________________
been there done that got the t-shirt
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 28-11-2008, 00:24
shoebuddy 2.0
Avatar van shoebuddy 2.0
shoebuddy 2.0 is offline
een goede (lees: stabiele) voeding van 430 watt moet het ook al wel halen..

ik vind het verhaal alleen een beetje vreemd, aangezien de introductiedatum van de eerder genoemde processor 27 juli 2006, wat nog geen 2.5 jaar geleden is, en van de videokaart niet veel eerder..
Verder lijkt me in games de GPU het eerste de bottleneck, maar je kan natuurlijk alles verbeteren..
__________________
"He looks blue.." "I'd say brownish-gold.."
Met citaat reageren
Oud 28-11-2008, 00:42
Biertank 52
Avatar van Biertank 52
Biertank 52 is offline
Citaat:
een goede (lees: stabiele) voeding van 430 watt moet het ook al wel halen..

ik vind het verhaal alleen een beetje vreemd, aangezien de introductiedatum van de eerder genoemde processor 27 juli 2006, wat nog geen 2.5 jaar geleden is, en van de videokaart niet veel eerder..
Verder lijkt me in games de GPU het eerste de bottleneck, maar je kan natuurlijk alles verbeteren..
Nouja, ik heb op de site van Asus gelezen dat mijn moederbord alleen nog de E6750 ondersteund en niet daarboven. Zo ook de E8400 niet, waardoor ik sowieso een nieuw moederbord nodig heb.

De videokaart is haast al een vereiste, een 8500GT staat ongeveer gelijk met een 7600GS en daar kan je tegenwoordig niet meer lekker mee spelen, laat staan GTAIV op een normale resolutie spelen.
__________________
Ik zou je lachend doen terwijl mijn vriendin er huilend naast staat.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2008, 12:42
shoebuddy 2.0
Avatar van shoebuddy 2.0
shoebuddy 2.0 is offline
GPU = Graphics Processing Unit.. Een 4850 is natuurlijk een stuk mooiere kaart..
__________________
"He looks blue.." "I'd say brownish-gold.."
Met citaat reageren
Oud 28-11-2008, 17:56
Biertank 52
Avatar van Biertank 52
Biertank 52 is offline
Vandaag de HD4850 en het moederbord mogen ontvangen. Ik ben voor een Gigabyte GA-EP45-DS3L gegaan. De voeding (Antec EarthWatts 380W | EA-380 EC moet nog geleverd worden.

Rest mij alleen de processor nog. Ik denk dat ik voor een E8400 ga.
__________________
Ik zou je lachend doen terwijl mijn vriendin er huilend naast staat.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2008, 19:58
rens..
Avatar van rens..
rens.. is offline
oke, ik heb ook de earthwatt, gewoon goede voeding draait nu:
Overgeklokte E4500 ( @ 3GHz)
overgeklokte RAM @ 1000 Mhz
ATI 3850
1HDD
MSI P35 neo combo F

gaat goed volgens mij, nog geen vonken of vreemde rookwolken gezien
__________________
been there done that got the t-shirt
Met citaat reageren
Oud 29-11-2008, 17:59
Biertank 52
Avatar van Biertank 52
Biertank 52 is offline
Ik heb nu de mobo en de videokaart er in zitten. Ik had wel zo'n verlengkabeltje nodig, omdat de videokaart extra voeding nodig had. Prima.

Ik startte netjes de pc op, bbrrrrzzz. Blijkbaar kan dat dus niet met deze voeding die ik er nu in heb zitten. Ik heb geprobeerd op te starten zonder dit verlengkabeltje, en toen startte de pc wel op (maar dan doet de videokaart er waarschijnlijk niet (goed)).

Uiteindelijk geprobeerd om alleen het moederbord en de videokaart (met de HDD) te laten draaien, en dit leek eerst goed te gaan, maar na een halve minuut (ik schat op het moment dat het Windows inlogscherm te voren komt) viel ie weer uit.

Aangezien ik nu een 350W voeding heb, en jullie raden me een 380W aan, lijkt het me haast dat dit bij lange na niet genoeg is. Wat te doen?
__________________
Ik zou je lachend doen terwijl mijn vriendin er huilend naast staat.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2008, 00:19
WolterB
Avatar van WolterB
WolterB is offline
Het ligt er heel erg aan wat voor voeding je neemt. Persoonlijk zou ik idd voor een krachtigere voeding gaan óf eentje van een topmerk (die leveren écht het vermogen dat aangegeven wordt en gaan niet uit van de pieken).

Ik zou trouwens de extra voeding van je videokaart ten aller tijde aangesloten laten, want dat is de koeler van de GPU en zonder dat die gekoeld wordt heb je kans dat hij doorbrandt, waarbij je natuurlijk zelf verantwoordelijk bent voor de schade en je niet terug kan vallen op garantie.
__________________
Als je geen doel hebt, kan je ook de weg niet kwijt zijn.
A wise man once told me: There are many endings, but the right one is the one you choose.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-11-2008, 09:26
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Aangezien ik nu een 350W voeding heb, en jullie raden me een 380W aan, lijkt het me haast dat dit bij lange na niet genoeg is. Wat te doen?
Het is niet zozeer het totale vermogen van de voeding, 380W is meer dan genoeg voor vrijwel elke PC. Het vermogen van de 12V-lijn is belangrijk. Die Earthwatts 380W kan in totaal misschien maar 30W meer leveren, maar heeft gewoon een veel sterkere 12V-lijn dan de voeding die je nu hebt. Dat is waar je videokaart en je processor (de grootste stroomvreters) hun stroom vandaan halen.

Bovendien zie ik nu op de sticker dat je huidige voeding een 350W-piekvermogen heeft, maar eigenlijk maar 300W continu kan leveren. Grote kans dat de 250W van je 12V-lijn ook maar een piekvermogen is, niet verwonderlijk dan dat-ie uitvalt Dat zal met die Antec niet gebeuren.

De extra voeding van je videokaart moet inderdaad worden aangesloten, heeft niets met de koeling te maken maar zorgt voor extra stroom, omdat het PCI-e slot niet genoeg stroom kan leveren (max. 75W en de kaart heeft iets meer nodig dan dat).
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.

Laatst gewijzigd op 30-11-2008 om 11:10.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2008, 18:12
Biertank 52
Avatar van Biertank 52
Biertank 52 is offline
Citaat:
Ik heb nu de mobo en de videokaart er in zitten. Ik had wel zo'n verlengkabeltje nodig, omdat de videokaart extra voeding nodig had. Prima.

Ik startte netjes de pc op, bbrrrrzzz. Blijkbaar kan dat dus niet met deze voeding die ik er nu in heb zitten. Ik heb geprobeerd op te starten zonder dit verlengkabeltje, en toen startte de pc wel op (maar dan doet de videokaart er waarschijnlijk niet (goed)).

Uiteindelijk geprobeerd om alleen het moederbord en de videokaart (met de HDD) te laten draaien, en dit leek eerst goed te gaan, maar na een halve minuut (ik schat op het moment dat het Windows inlogscherm te voren komt) viel ie weer uit.

Aangezien ik nu een 350W voeding heb, en jullie raden me een 380W aan, lijkt het me haast dat dit bij lange na niet genoeg is. Wat te doen?
Update: Om het nog leuker te maken, blijkt mijn moederbord een Dead On Arrival te hebben.

Ben ik weer heerlijk een paar dagen bezig om het product terug te sturen etcetera.
__________________
Ik zou je lachend doen terwijl mijn vriendin er huilend naast staat.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2008, 09:07
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2008, 23:04
Biertank 52
Avatar van Biertank 52
Biertank 52 is offline
Another update:

Nu alles up and running, 60 euro voor een ander moederbord uitgegeven (wel een ASRock, maar goed).

Nu weer het probleem dat GTAIV ook bij mij problemen geeft. Ik krijg telkens dit soort dingen.



__________________
Ik zou je lachend doen terwijl mijn vriendin er huilend naast staat.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2008, 09:51
WolterB
Avatar van WolterB
WolterB is offline
Citaat:
Another update:

Nu alles up and running, 60 euro voor een ander moederbord uitgegeven (wel een ASRock, maar goed).

Nu weer het probleem dat GTAIV ook bij mij problemen geeft. Ik krijg telkens dit soort dingen.
Waarom ben je na de DOA voor een ander moederbord gegaan?

En problemen met games kan aan vanalles liggen, grote kans dat dat een sortware-probleem is.
__________________
Als je geen doel hebt, kan je ook de weg niet kwijt zijn.
A wise man once told me: There are many endings, but the right one is the one you choose.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2008, 16:07
Biertank 52
Avatar van Biertank 52
Biertank 52 is offline
Citaat:
Waarom ben je na de DOA voor een ander moederbord gegaan?

En problemen met games kan aan vanalles liggen, grote kans dat dat een sortware-probleem is.
Omdat het een verbogen socket pin betrof, wat niet onder de garantie viel. Ik heb iemand een beetje laten prutsen met dat pinnetje en hij leek weer helemaal netjes recht te staan, maar zonder succes. Ik ben nog wel van plan om dat mobo naar een paar studenten Elektrotechniek te sturen op school om te kijken of zij er nog wat mee kunnen. Nee heb je, ja kun je krijgen, de garantie is nu toch weg.
__________________
Ik zou je lachend doen terwijl mijn vriendin er huilend naast staat.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Software & Hardware [mobo+processor]
Verwijderd
46 04-12-2004 22:11
Software & Hardware nieuw mobo+proc
Bob_de_bouwer
14 02-09-2004 21:18
Software & Hardware [Upgrade] Mobo + Processor
Bottler
58 10-08-2004 13:25
Software & Hardware Andere Processor = ander Mobo?
D@mien
14 20-08-2002 04:06
Software & Hardware Kan ik een celeron566 op bepaald mobo kwijt? (mobo in topic)
tacidvs
2 19-05-2002 09:58
Software & Hardware iemand die mij wat kan uitleggen over ram-geheugen???
Martin The Martian
22 30-07-2001 15:49


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:06.