Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-03-2003, 22:00
dreamflight
dreamflight is offline
Ben bezig met een klein onderzoekje, 't is een opdracht die ik vanuit mijn therapie kreeg.

Ik zou graag van zoveel mogelijk mensen willen weten wat hun defenitie van geluk is.
- Wat maakt jou gelukkig?
- Wat houdt gelukkig voelen voor jou in?
- Kan je in een saai leven (lees: een leven zonder uitdaging) evengoed gelukkig zijn?
- etc.

Alvast bedankt!
Greetz judith
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-03-2003, 22:05
Verwijderd
ik denk dat er niet echt een definitie is van geluk.
het is meer een gevoel.
int woordeboekstaat: aangename toestand waarin men zijn wensen bevredigd ziet, welzijn
oftewel, het is een gevoel en ik denk dat dat voor iedereen anders is omdat iedereen andere eisen stelt.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2003, 22:19
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Geluk houdt voor mij in dat de goede gevoelens meer voorkomen dan de slechte. Ik kan me gelukkig voelen als ik het gevoel heb mijn problemen te kunnen oplossen, de afwezigheid van problemen is niet noodzakelijk. Rust is een belangrijk element in geluk: ik kan me pas gelukkig voelen als ik 's nachts niet wakker lig van zorgen.
Er zijn een aantal dingen die mij gelukkig kunnen maken, maar vooral om me geaccepteerd te voelen en geliefd maakt me gelukkig, en tevreden zijn met mezelf (wat niet altijd lukt btw).

In een saai leven kan ik waarschijnlijk gelukkig zijn, omdat als de ervaringen niet naar mij toe komen, ik ze zelf wel op ga zoeken, zo veel mogelijk. Verveling is nooit noodzakelijk, maar in een stressvolle tijd ook wel weer eens fijn.

Help ik je hiermee een beetje?
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 28-03-2003, 22:55
Orsino*
Orsino* is offline
- Wat maakt jou gelukkig?
Mooie dagen, juist regen of juist een lentedag, vrienden, alleen een boek lezen, weten dat ik iets beteken, problemen oplossen, geen problemen hebben, etc.
- Wat houdt gelukkig voelen voor jou in?
Tevreden zijn, blij zijn, niet zozeer het afwezig zijn van problemen, daardoor word ik niet écht gelukkig.
- Kan je in een saai leven (lees: een leven zonder uitdaging) evengoed gelukkig zijn?
Ja, wat noem jij saai? Beetje rare vraag... want wat jij saai vind, vind ik misschien niet saai. En als ik m'n leven saai zou vinden, zou ik daar toch wel meer uitdagingen in plaatsen? In ieder geval, ik zou niet gelukkig kunnen zijn in een (naar mijn maatstaven) saai leven, want dan ben ik gewoon niet tevreden. Het is saai

Het belangrijkste punt van gelukkig zijn is voor mij tevreden zijn denk ik.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2003, 22:56
Orsino*
Orsino* is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 28-03-2003 @ 23:19:

In een saai leven kan ik waarschijnlijk gelukkig zijn, omdat als de ervaringen niet naar mij toe komen, ik ze zelf wel op ga zoeken, zo veel mogelijk.
Ja, en dan is het dus geen saai leven meer? Dan is het wel 'makkelijk' om gelukkig te zijn, maar kun je ook gelukkig zijn in een echt saai leven.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2003, 09:22
dreamflight
dreamflight is offline
Citaat:
Help ik je hiermee een beetje?
Zeker weten!!!! Thanks!
Met citaat reageren
Oud 29-03-2003, 09:33
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
dreamflight schreef op 28-03-2003 @ 23:00:
Ben bezig met een klein onderzoekje, 't is een opdracht die ik vanuit mijn therapie kreeg.

Ik zou graag van zoveel mogelijk mensen willen weten wat hun defenitie van geluk is.
- Wat maakt jou gelukkig?
geen problemen hebben, andere mensen om me heen gelukkig zien, als je wel problemen hebt deze weten op te lossen, als het mooi weer is buiten ( ) als ik iemand zie die ik lang niet heb gezien, een goed cijfer heb voor iets, als iemand me een complimentje maakt, voor andere mensen iets kunnen betekenen enz.

- Wat houdt gelukkig voelen voor jou in?
dat je tevreden bent, nergens nog problemen van inziet en alles goed gaan, dan ben je echt heel gelukkig denk. maar als een van deze dingen nog ontbreekt (ik bedoel, je kan niet over alles tevreden zijn) dan nog kan ik gelukkig zijn met de dingen die er wel zijn zeg maar (beetje vaag mja)

- Kan je in een saai leven (lees: een leven zonder uitdaging) evengoed gelukkig zijn?
nee, dan zou ik zelf wel uitdaging gaan zoeken, dus ben ik opzoek naar wat anders en dus niet tevreden met wat ik nu heb

Alvast bedankt!
Greetz judith
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2003, 09:37
Verwijderd
Citaat:
dreamflight schreef op 28-03-2003 @ 23:00:
1. Ik zou graag van zoveel mogelijk mensen willen weten wat hun defenitie van geluk is.
2. Wat maakt jou gelukkig?
3. Wat houdt gelukkig voelen voor jou in?
4. Kan je in een saai leven (lees: een leven zonder uitdaging) evengoed gelukkig zijn?
1. Een echte definitie heb ik er niet echt voor...
2. Heel veel, van hele kleine dingetjes (geur van de lente, een lekker zonnetje, als het buiten koud is lekker thuis bij de kachel zitten, een lach van een kind, kopje van mijn katten, enz.) tot de (wat) grotere dingen (m'n vriend, m'n katten, iets bereiken, andere mensen gelukkig zien, enz.).
3. Dat ik blij ben dat ik leef en zin heb om dingen te doen.
4. Wat iemand eerder al vroeg, wat is saai? Sommige mensen vinden huisje-boompje-beestje saai, terwijl dat juist mijn doel is, het lijkt me absoluut niet saai. Leven zonder uitdaging is denk ik niet mogelijk, het leven zelf is denk ik al een uitdaging.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2003, 10:17
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Denk dat ik het vooral met leonoor eens ben.
Geluk is een gevoel van heelheid met de wereld.
van verlicht zijn.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2003, 10:17
hopefully
hopefully is offline
wat mij gelukkig maakt, volgens mij verschilt dat eigenlijk.. de ene keer is het aandacht krijgen van vriendinnen de andere keer is het een goede training en een andere keer is het weer iets anders...
de definitie van geluk is volgens mij als je je hele bevrijd voelt op de een of andere manier.. ik weet niet precies hoe ik dat bedoel, dus is moeilijk uit te leggen.. maar als ik me helemaal op mn plaats voel, dat is voor mij geluk.
Ik denk wel dat je in een leven zonder uitdaging ook gelukkig kunt zijn, want je hebt dan andere verwachtingen, dus dan zou je denk ik in de dingen die je wel doet je geluk kunnen vinden...
nou ik hopo dat ej er wat aan hebt, en succes met je therapie!
groejtes,
hopefully
Met citaat reageren
Oud 29-03-2003, 13:51
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
Ik zou graag van zoveel mogelijk mensen willen weten wat hun defenitie van geluk is.
Wat al eerder gezegd is; ik heb niet echt een definitie voor geluk.

- Wat maakt jou gelukkig?
Hangt er helemaal vanaf hoe het met me gaat.
Het ene moment kan ik me gelukkig voelen
doordat de zon schijnt, het andere moment
kan niks ervoor zorgen dat ik me gelukkig voel.
Als 'k me goed voel, maken vooral kleine dingen
me gelukkig, het weer, mensen om me heen,
school, gewoon het gevoel dat ik leef.

- Wat houdt gelukkig voelen voor jou in?
Als mijn chaos even weg is.
Of nog liever; als het altijd weg is.

- Kan je in een saai leven (lees: een leven zonder uitdaging) evengoed gelukkig zijn?
Geen idee. Hoop 't.
__________________
Drie.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2003, 14:07
saartjeh
Avatar van saartjeh
saartjeh is offline
Is dr niet zo'n doorstuur mailtje, daar staat in van: denk es na bij de volgende dingen, en al die dingen die dan opgenoemd zijn maken my gelukkig. Eéntje was: wakker worden en tot de ontdekking komen dat je nog n uurtje mag blijven liggen. Zoiets. Het zijn de kleine dingetjes die mensen gelukkig maken, t ene moment denk ik: godver, is die klote wekker te vroeg af gegaan, t volgende moment: yes ik magnog ff blijven slapen. Waar t aan ligt weet ik nie. Mensen worden extra gelukkig denk ik van dingen die niet dagelijks gebeuren en die een enigsinds positief effect hebben op hun leven van dat moment, hoe hoog deze moet zijn als eis voor geluk verschilt per persoon. Nu ik kijk wel ff of ik mayb dat mailtje kan mailen naar je, als je dat goed vind, keej

Liefs van Sara.
__________________
IK BEN GESLAAGD!!!!!
Met citaat reageren
Oud 29-03-2003, 14:14
**SanRie**
**SanRie** is offline
Geluk?????............jezelf kunnen zijn!!
( en lekker weer... )
__________________
Ik denk dus ik besta...... heb ik niet bedacht!!!!!
Met citaat reageren
Oud 29-03-2003, 19:07
elledc
elledc is offline
Citaat:
dreamflight schreef op 28-03-2003 @ 23:00:

- Wat maakt jou gelukkig?
- Wat houdt gelukkig voelen voor jou in?
- Kan je in een saai leven (lees: een leven zonder uitdaging) evengoed gelukkig zijn?
- Heel kleine dingen kunnen mij gelukkig maken. Ik heb het niet over 'op café gaan' maar genieten van kleine momenten zoals als ik ga wandelen in het park met mijn hond. De bloemen zien opengaan. Of mijn vriend die me omhelst. Een mooi programma op tv, voldoening van mijn werk, alleen zijn, kunnen doen wat ik wil en waar ik zin in heb,...

- Geluk draait eigenlijk om jezelf, jezelf accepteren en jezelf ook begrijpen zijn de belangrijkste punten om gelukkig te zijn want het is enkel en alleen met jezelf dat je verplicht een hele leven moet doormaken.
Je mag nog rijk zijn, een man hebben en kinderen maar als je jezelf niet accepteert dan kan je onmogelijk gelukkig zijn.

- Dat denk ik niet, daarom moet je er maar het beste van maken en steeds naar uitdagingen zoeken!
Met citaat reageren
Oud 29-03-2003, 23:21
Verwijderd
Citaat:
dreamflight schreef op 28-03-2003 @ 23:00:

- Wat maakt jou gelukkig?
- Wat houdt gelukkig voelen voor jou in?
- Kan je in een saai leven (lees: een leven zonder uitdaging) evengoed gelukkig zijn?
- etc.

Alvast bedankt!
- geknuffeld worden, spinnende kat op schoot, mooie muziek,
schateren om niets, in de zon op de fiets naar huis.
- Dat gevoel, als je je vederlicht voelt.
- Dat betwijfel ik.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2003, 23:51
Sleepingsun
Avatar van Sleepingsun
Sleepingsun is offline
Geluk is er op honderduizendenéén manieren.. De ene voelt zich gelukkig als iemand naar hem/haar lacht, de ander doet dat geen zier en voelt zich enkel gelukkig als hij/zij zelf maar lacht.. Ik heb er dus ook geen defenitie voor..

Wat maakt mij gelukkig?
Andere weer zien lachen na een verdrietige bui, mensen kunnen helpen al is het maar een beetje, lekker in mijn eigen wereldje zitten, mezelf zijn/voelen, geaccepteerd worden, de zon, het gras, een boom, kortom heel veel..

Wat houdt gelukkig voelen voor mij in?
Goede vraag.. Een licht gevoel op mijn schouders ofzo something like that

- Kan ik in een saai leven evengoed gelukkig zijn?
Nope, ik zou dat niet kunnen, daarom zorg ik er wel voor dat mijn leven een paar veranderingen krijgt als het mij te saai word. Maar ik denk dat er mensen genoeg zullen zijn, die mijn leven saai vinden, wanneer ik het juist helemaal niet zo vind..
Met citaat reageren
Oud 30-03-2003, 08:22
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
utopia5 schreef op 29-03-2003 @ 20:07:
- Heel kleine dingen kunnen mij gelukkig maken. Ik heb het niet over 'op café gaan' maar genieten van kleine momenten zoals als ik ga wandelen in het park met mijn hond. De bloemen zien opengaan. Of mijn vriend die me omhelst. Een mooi programma op tv, voldoening van mijn werk, alleen zijn, kunnen doen wat ik wil en waar ik zin in heb,...

- Geluk draait eigenlijk om jezelf, jezelf accepteren en jezelf ook begrijpen zijn de belangrijkste punten om gelukkig te zijn want het is enkel en alleen met jezelf dat je verplicht een hele leven moet doormaken.
Je mag nog rijk zijn, een man hebben en kinderen maar als je jezelf niet accepteert dan kan je onmogelijk gelukkig zijn.
Aan de andere kant draait geluk dus om allesbehalve jezelf, geluk stelt je open voor anderen en de wereld, je word geelukkig van de opengaande bloem omdat je ervan houd, niet uit eigenbelang.
GELUK IS DE EMOTIE VAN LEVEN!!!!
Citaat:

- Dat denk ik niet, daarom moet je er maar het beste van maken en steeds naar uitdagingen zoeken!
zolang je maar in harmonie bent met de omgeving en jezelf.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2003, 08:32
Sweet_Hadar
Avatar van Sweet_Hadar
Sweet_Hadar is offline
Citaat:
- Wat maakt jou gelukkig?

Dat mijn familie en geliefde gezond en gelukkig zijn en dat nog heel lang mogen blijven! Verder, genieten van mooie momenten in het leven.

Citaat:
- Wat houdt gelukkig voelen voor jou in?

Dat is een beetje moeilijk uit te leggen

Citaat:
- Kan je in een saai leven (lees: een leven zonder uitdaging) evengoed gelukkig zijn?


Jazeker. Ik weet sowieso dat mijn leven een stuk "saaier" is dan die van de andere forummers. Ik ga niet uit, drink niet, rook niet, eet zoveel mogelijk koosjer.
Ik geniet juist van die kleine dingen. Die zijn het die mij gelukkig maken.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 30-03-2003, 09:18
elledc
elledc is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef op 30-03-2003 @ 09:22:
Aan de andere kant draait geluk dus om allesbehalve jezelf, geluk stelt je open voor anderen en de wereld, je word geelukkig van de opengaande bloem omdat je ervan houd, niet uit eigenbelang.
GELUK IS DE EMOTIE VAN LEVEN!!!!


zolang je maar in harmonie bent met de omgeving en jezelf.
Daar zit ook wel wat in. Maar ik zelf kan niet gelukkig zijn als ik bijvoorbeeld een slechte dag heb of me slecht voel door iets. Dan kijk ik zelfs niet naar de bloemen, dus uiteindelijk draait het allemaal eerst om jezelf, de manier hoe je jezelf bekijkt en de dingen relativeert.
Ik denk ook dat het belangrijk is om geluk te associeren met rust. Innerlijke rust vinden is ook een soort van geluk. Als ik een hele dag kopzorgen heb bijvoorbeeld door mijn werk, dan zie ik niet meer het mooie maar het slechte in alles.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2003, 12:06
dreamflight
dreamflight is offline
Wat top zeg! dat iedereen zo reageert, wil dan ook alvast iedereen echt enorm bedanken, heb hier echt heel veel aan!
Ik ga er zeker verder mee aan de slag.
Thanks!

Greetz judith
Met citaat reageren
Oud 30-03-2003, 12:15
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
**SanRie** schreef op 29-03-2003 @ 15:14:
Geluk?????............jezelf kunnen zijn!!
( en lekker weer... )
hierbij kreeg ik spontaan een glimlach op mn gezicht...
je hebt helemaal gelijk
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2003, 20:30
Andora
Avatar van Andora
Andora is offline
Citaat:
dreamflight schreef op 28-03-2003 @ 23:00:

- Wat maakt jou gelukkig?
- Wat houdt gelukkig voelen voor jou in?
- Kan je in een saai leven (lees: een leven zonder uitdaging) evengoed gelukkig zijn?
- etc.

Alvast bedankt!
Greetz judith
- zoveel kleine dingetjes, een smsje, de zon, liefde, vanalles dus
- hmm, moeilijk... is moeilijk uit te leggen...
-ik denk t niet
Met citaat reageren
Oud 31-03-2003, 21:25
Ciskaatje
Avatar van Ciskaatje
Ciskaatje is offline
Citaat:
dreamflight schreef op 28-03-2003 @ 23:00:
Ben bezig met een klein onderzoekje, 't is een opdracht die ik vanuit mijn therapie kreeg.

Ik zou graag van zoveel mogelijk mensen willen weten wat hun defenitie van geluk is.
- Wat maakt jou gelukkig?
Dat kan van alles zijn. Wanneer ik eigenlijk tevreden ben op dát moment. Er zijn ontzettend veel dingen die mij gelukkig kunnen maken, veel kleine dingen, maar natuurlijk ook grote dingen. Alleen je krijgt niet vaak grote dingen waar je écht gelukkig van wordt (in teminste) omdat deze 'dingen' meestal niet helemaal realistich zijn Meer een soort ideaalbeeld. Maar veel kleine dingen maken mij zeker gelukkig.

Citaat:
- Wat houdt gelukkig voelen voor jou in?
Voor een groot deel ook accepteren. Als ik op een bepaald moment gelukkig ben (ja ik geloof meer in 'geluk momenten') dan heb ik op dát moment vrede met de dingen. Zelfs als ze niet gaan zoals ik het wil.
Je moet veel dingen ook wel accepteren, als je je er maar over op blijft winden, nouja dan wordt je er meestal niet vrolijker en gelukkiger van.

Citaat:
- Kan je in een saai leven (lees: een leven zonder uitdaging) evengoed gelukkig zijn?
Ja, maar dat ligt er maar net aan wat je van je leven verwacht.
__________________
~*knuff* voor jessiej, mijn niet-vriendin ~
Met citaat reageren
Oud 31-03-2003, 21:51
//ItsJustMe\\
Avatar van //ItsJustMe\\
//ItsJustMe\\ is offline
kleine dingetjes
maken mij soms erg gelukkig

kleine dingetjes ook andersom weer niet
__________________
Mag ik een samenvatting van de werking van de wereld aub?
Met citaat reageren
Oud 01-04-2003, 06:13
Horror Kitty
Horror Kitty is offline
- Wat maakt jou gelukkig?
een middag met vrienden gewoon ouderwets lol maken zonder verder gezeur over het leven.. gewoon gezellig.
of juist alleen zijn en mooie muziek luisteren.
of een goed gesprek met iemand waarvan ik nooit enige diepgang had verwacht.
- Wat houdt gelukkig voelen voor jou in?
gewoon dat ik me op mn plek voel waar ik ben en dat ik niet zo onzeker ben..
- Kan je in een saai leven (lees: een leven zonder uitdaging) evengoed gelukkig zijn?
ik persoonlijk zou dat niet kunnen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-04-2003, 07:25
Verwijderd
Geluk is het tevreden zijn met wat je hebt.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2003, 13:21
iamcj
Avatar van iamcj
iamcj is offline
Ik voel me gelukkig als ik de dingen doe die ik wil doen. Dat wordt vaak tegengehouden door kleine angsten, die je op dat moment minder gelukkig maken.

Wat enorm bijdraagt aan mijn algemene geluksniveau zijn mijn vriendin, mijn katten, mijn vrienden en mijn basketbalteam (coach)

Ik voel me bewust gelukkig bij een knuffel van mijn vriendin, het aaien van onze katten of als iets lukt waar ik al lang mee bezig ben.
__________________
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2003, 20:26
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
SimShalom schreef op 30-03-2003 @ 09:32:

Dat mijn familie en geliefde gezond en gelukkig zijn en dat nog heel lang mogen blijven! Verder, genieten van mooie momenten in het leven.


Dat is een beetje moeilijk uit te leggen



Jazeker. Ik weet sowieso dat mijn leven een stuk "saaier" is dan die van de andere forummers. Ik ga niet uit, drink niet, rook niet, eet zoveel mogelijk koosjer.
Ik geniet juist van die kleine dingen. Die zijn het die mij gelukkig maken.
Zelfde hier...

Dat jij gelukkig bent, wij samen...
En dat we alles kunnen doen om het voor de mensen om ons heen ook zo goed mogelijk te maken.

Tja, mijn leven is net als dat van jou.

Was ik maar bij je... Paar dagen nog.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2003, 21:56
Verwijderd
- Wat maakt jou gelukkig?
Bij shadow of death zijn..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie Gezien worden als "beste vriend"
Praganonut
278 05-09-2007 12:36
Muziek De "BPRC-10"
suvórov
136 21-11-2006 11:22
Levensbeschouwing & Filosofie Geboren verliezers?
systematic
49 17-11-2005 21:05
Levensbeschouwing & Filosofie Waar komt het kwaad vandaan als God er niet zou zijn?
GeritoDM
22 01-03-2004 14:13
Liefde & Relatie Algemeen topic: Leeftijdsverschil
Somebody Special
284 14-07-2003 09:14
Psychologie Wat verkies je: Genot of Geluk?
Sister Bliz
90 02-04-2002 16:39


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:55.