Oud 14-10-2003, 22:48
Verwijderd
Citaat:
Desecrator schreef op 14-10-2003 @ 22:08:
Voor een hele hoop krakers heeft kraken niks te maken met woningnood maar alles met lifestyle. Ik ben punker dus ik moet super stoer andersmans pand kraken
eindelijk iemand die het door heeft.

Verder spaart het natuurlijk een paar honderd eurotjes
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-10-2003, 09:55
little nemo
Avatar van little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 14-10-2003 @ 22:48:
eindelijk iemand die het door heeft.

Verder spaart het natuurlijk een paar honderd eurotjes


leg mij dan maar uit wat er rechtvaardig is aan het feit dat er duizenden vierkante meters bedrijfsterrein leegstaat terwijl er een ontzettende woningsnood is...
er zijn gewoon veel te weinig goedkope huizen en veel teveel duur bedrijfsterrein en aan die scheefgroei moet iets gedaan worden, dan is kraken niet meer nodig (zowel uit noodzaak als uit protest) en dan mag het verboden worden. tot die tijd moeten ze niet zeuren maar gewoon bedrijfsruimte omzetten in (studenten)woningen

maarja, t past allemaal wel mooi in de eighties revival...'k vond t altijd al zo jammer dat ik die tijd niet echt meegemaakt heb, gelukkig krijg ik nou de kans om alles toch nog mee te maken
__________________
ignorance is bliss
Met citaat reageren
Oud 15-10-2003, 11:55
Verwijderd
Er is inderdaad te weinig goedkope woonruimte, maar ik ontkom er bij veel krakers niet aan dat ik het idee heb dat het voor hen meer een vorm van leven is dan dat ze het niet echt nodig hebben.
Maar het aantal krakers groeit, en dat geeft duidelijk aan dat het ook weer echt nodig is, bij een gebrek aan betaalbare woonruimte.
Als het kabinet nou grenzen aan de huur zou leggen, dan zou het probleem snel zijn opgelost.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2003, 14:38
little nemo
Avatar van little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 15-10-2003 @ 11:55:
Er is inderdaad te weinig goedkope woonruimte, maar ik ontkom er bij veel krakers niet aan dat ik het idee heb dat het voor hen meer een vorm van leven is dan dat ze het niet echt nodig hebben.
Maar het aantal krakers groeit, en dat geeft duidelijk aan dat het ook weer echt nodig is, bij een gebrek aan betaalbare woonruimte.
Als het kabinet nou grenzen aan de huur zou leggen, dan zou het probleem snel zijn opgelost.
tuurlijk zijn er krakers die het niet doen om een statment te maken of als protest ofzo, maar dit doet nix af aan het feit dat de sociale woningbouw in nederland gewoon tekortschiet, zowel voor jonge gezinnen als voor studenten
en dat moet gewoon veranderen, als dat gebeurt hoeft er niet meer gekraakt te worden, maar zolang er ontzettend veel bedrijfsruimte over is en er een enorme woningnood is, moet kraken gewoon kunnen
__________________
ignorance is bliss
Met citaat reageren
Oud 15-10-2003, 15:20
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Pibbo schreef op 14-10-2003 @ 21:15:
Je kan toch ook bij je ouders in wonen
jaaaa 6 uur (met geluk; ligt er maar een beetje aan bij de NS) per dag reizen!

__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2003, 15:48
drama
Avatar van drama
drama is offline
Citaat:
Insane Juggalo schreef op 13-10-2003 @ 19:13:
Die idealen zijn allemaal leuk en aardig dat kraken alleen mag als een pand langer dan een jaar leeg staat, maar de kraakbeweging, ook de Nederlanders, zijn dan nog steeds niet zuiver. Als er na dat jaar wel plannen komen om iets met het pand te doen, terwijl de krakers er nog inzitten weigeren ze domweg om weg te gaan. (De blauwe aanslag) Het niet gebruiken van het pand is in dat geval echter geen excuus meer. Laat eerst de krakers maar eens zuiver worden en zich netjes aan de door zichzelf voorgestane regels houden en daarna moet kraken nog niet toegestaan worden.

Ik weet niet wat voor asociale anti-autoritaire opvoeding de gemiddelde kraker heeft gehad, maar mijn ouders hebben me altijd geleerd dat ik met m'n poten van andermans spullen af moet blijven.
Allemaal leuk en aardig, dat je mee wqilt praten over dingen waar je niets van af weet maareh, besef je je dat de krakers en gebruikers van de Blauwe Aanslag bijnba 30 jaar hebben geknokt en gezweet om van een bouwval een alternatief, tegendraads politiek-cultureel pand te maken waar vele honderden mensen die 3 decennia dankbaar gebruik van hebben kunnen maken? Een pand waar werd gewoond gewerkt, gefeest, politiek bedreven, solidairiteit werd gekweekt...

en waarom het na al die jaren weg moets...: een wegverbreding van een metertje.

Ik weet niet wat voor slavenopvoeding jij hebt gehad van je ouders maar ik heb mezelf geleerd m''n bek open te trekken als er over me heen wordt gelopen, niet wordt geluisterd naar m''n argumenten, en me niet neer te leggen bij het gezag wat ieder individu degradeerd tot een SoFinummer.

Maar al met al, dat verbod komt er niet doorheen en dan nog; in elk land wordt gekraakt en in de meeste landen is het illegaal. Spanje? Niet de meest leuke staat om tegen te vechten als andersglobalist, antifascist, anarchist, kraker of iets dergelijks. Desondanks kent Barcelona een grote kraakbeweging met enkele honderden panden. Als je pand na de eerste kraak ontruimt wordt volgt gewoon een herkraak en een herkraak en een herkraak en een herkraak. Wonen is een recht, kraken een oplossing.

Illegaliteit zorgt alleen maar voor een radicalisering van de beweging. Er is al een tijd een toename van het aantal nieuwe krakers. Met de huidige situatie van leegstaande kantoorpanden in de binnensteden is de kans zeker aanwezig dat er terzijnertijd een behoorlijke kraakgolf gaat ontstaan. Deze leegstand zal voorlopig niet afnemen en paranoia als ik ben vermoed ik uiteraard een complot tussen de Den Haag en makelaars die de directe gevolgen van het kraken van kantoorpanden voelen....
__________________
Ik koop, dus ik besta
Met citaat reageren
Oud 15-10-2003, 15:57
Anonymous John
Avatar van Anonymous John
Anonymous John is offline
Citaat:
drama schreef op 15-10-2003 @ 09:48:
Ik weet niet wat voor slavenopvoeding jij hebt gehad van je ouders maar ik heb mezelf geleerd m''n bek open te trekken als er over me heen wordt gelopen, niet wordt geluisterd naar m''n argumenten, en me niet neer te leggen bij het gezag wat ieder individu degradeerd tot een SoFinummer.
Oftewel, je luistert niet naar moreel gezag. Je denkt dat omdat jij bestaat jij recht op alles hebt.

Citaat:
Maar al met al, dat verbod komt er niet doorheen en dan nog; in elk land wordt gekraakt en in de meeste landen is het illegaal. Spanje? Niet de meest leuke staat om tegen te vechten als andersglobalist, antifascist, anarchist, kraker of iets dergelijks. Desondanks kent Barcelona een grote kraakbeweging met enkele honderden panden. Als je pand na de eerste kraak ontruimt wordt volgt gewoon een herkraak en een herkraak en een herkraak en een herkraak. Wonen is een recht, kraken een oplossing.
Uiteraard zullen krakers niet zomaar ophouden als het opeens illegaal zou worden, maar dat betekent niet dat het daarom niet verboden moet worden. En het recht op wonen is misschien dan wel in belang voor alle mensen, maar dat is ook zo met eigendomsrecht; niet iemand anders' pand innemen.
__________________
So a baby seal walked into a club...
Met citaat reageren
Oud 15-10-2003, 16:17
drama
Avatar van drama
drama is offline
Citaat:
Anonymous John schreef op 15-10-2003 @ 15:57:
Oftewel, je luistert niet naar moreel gezag. Je denkt dat omdat jij bestaat jij recht op alles hebt.

>>Nou, ik besta net zoveel als jij, en als Lubbers en ook besta ik net zoveel als de gemiddelde speculant en aangezien hij/zij z''n pand niet gebruikt en ik het wel kan gebruiken voor hetgeen het bedoelt is: bewoning, denk ik zeer zeker meer recht te hebben op het gebruik van het pand. Het alleenrecht denk ik absoluut niet te hebben, vandaar de uitnodiging om bij me in te trekken


Uiteraard zullen krakers niet zomaar ophouden als het opeens illegaal zou worden, maar dat betekent niet dat het daarom niet verboden moet worden. En het recht op wonen is misschien dan wel in belang voor alle mensen, maar dat is ook zo met eigendomsrecht; niet iemand anders' pand innemen.
Ik wilde slechts aangeven dat een verbod eigenlijk niet zoveel uitmaakt; er zal echt geen vermindering van het aantal kraken zijn op lange termijn. Eerder een vermeerdering.

Eigendomsrecht tov onroerend goed stimuleerd speculatie. Het bewust opschroeven van de prijzen om er goed aan te verdienen zie ik als zware criminaliteit en asociaal gedrag. Het creeren van woekerprijzen voor primaire levensbehoeften is niet echt heilig. Geld verdienen aan de woningnood hoort niet getolereerd en gestimuleerd te worden. Het creeren van woonruimte wel. Eigendomsrecht speelt een grote rol in de bescherming van vastgoedlui.

Vraag ik me verder af; hoeveel mensen van dit forum kennen de situatie op straat te staan, geen dak boven je hoofd hebben met de wetenschap nog enkele jaren te moeten wachten?

Eigendomsrecht is allemaal prachtig vanuit het koop danwel huurhuis van je ouders, babbelend en keufelend onder het genot van CV en een lekker hapje...

Eigendomsrecht is een hel vanaf het moment je op straat staat en langs de vele duizenden vierkante meters lege ruimtes loopt...wetende dat het geen frictieleegstand is maar geldklopperij.
__________________
Ik koop, dus ik besta
Met citaat reageren
Oud 15-10-2003, 18:20
little nemo
Avatar van little nemo
little nemo is offline
beetje het verhaal van of je tegen immoreel recht in opstand moet/mag komen of dat je moet zeggen wet is wet...

maar een overheid dient op te komen voor het algemeen belang van haar burgers, aan de ene kant heb je dan het economisch belang van bedrijven, aan de andere kant het belang van economisch minder sterkere die behoefte hebben aan goedkope woningen.
aangezien de bedrijven er financieel niet zoveel op achteruit zouden gaan als de leegstaande bedrijfruimtes deels omgezet zouden worden in woningen, zou ik het niet meer dan normaal vinden als de overheid hiervoor zorgt. maar in plaats daarvan wil ze de bedrijven nog meer mogelijkheden geven om ruimtes leeg te laten staan. dit is, zeker omdat het om woningnood gaat, immoreel en daar mag men als burger tegenin gaan

(ow...met bedrijven bedoel ik de eigenaren van de leegstaande bedrijfruimtes...)
__________________
ignorance is bliss
Met citaat reageren
Oud 15-10-2003, 19:07
Anonymous John
Avatar van Anonymous John
Anonymous John is offline
Citaat:
>>Nou, ik besta net zoveel als jij, en als Lubbers en ook besta ik net zoveel als de gemiddelde speculant en aangezien hij/zij z''n pand niet gebruikt en ik het wel kan gebruiken voor hetgeen het bedoelt is: bewoning, denk ik zeer zeker meer recht te hebben op het gebruik van het pand. Het alleenrecht denk ik absoluut niet te hebben, vandaar de uitnodiging om bij me in te trekken
Dat is het juist: ik geloof niet dat iemand recht heeft op iets omdat iemand anders het wel heeft en er niks mee doet. Al kan ik in sommige situaties wel begrijpen waarom iemand zoiets zou doen en zijn redenen/denkbeelden ervoor - en misschien zal ik dan wel een oog dichtknijpen - , ik keur het niet goed.

Citaat:
drama schreef op 15-10-2003 @ 10:17:
Eigendomsrecht tov onroerend goed stimuleerd speculatie. Het bewust opschroeven van de prijzen om er goed aan te verdienen zie ik als zware criminaliteit en asociaal gedrag. Het creeren van woekerprijzen voor primaire levensbehoeften is niet echt heilig. Geld verdienen aan de woningnood hoort niet getolereerd en gestimuleerd te worden. Het creeren van woonruimte wel. Eigendomsrecht speelt een grote rol in de bescherming van vastgoedlui.
Nou keur ik het gedrag ook weer niet goed van mensen die expres de prijzen omhoog doen, maar in een vrije markt hebben mensen het recht om zelf te bepalen voor hoeveel ze hun grond/huizen verhuren. Als ik een leegstand pand bezit en besluit om het voor mijn eigen prijs te verhuren, wie heeft dan het recht omte zeggen dat dat te duur is omdat bepaalde mensen dat niet kunnen betalen?
__________________
So a baby seal walked into a club...
Met citaat reageren
Oud 15-10-2003, 20:47
Sjied No Clue
Avatar van Sjied No Clue
Sjied No Clue is offline
Wat zijn die mensen dom zeg. Zo is politiek echt een dom spel waarin kippen zonder kop de aandacht proberen te trekken met ondoordachte en stupide standpunten. PimFortuynpolitiek..

Kan hier zo boos om worden.

En als er nou ook maar de helft van klopte!

*houdt verder afstand van deze discussie, kan hier niet serieus op reageren.
__________________
inaction is a weapon of mass destruction - faithless
Met citaat reageren
Oud 15-10-2003, 21:02
Sjied No Clue
Avatar van Sjied No Clue
Sjied No Clue is offline
Zo. (zie avatar)

Verder, als mensen kraken omdat het minder e-tjes kost is dat niet een rechtvaardiging om het kraken te verbieden. Het is eerder een indicatie dat de prijzen van de huizen te hoog zijn.

Anti-kraak wonen is ook een goed alternatief, men betaalt een kleine vergoeding en bewoont het pand met medeweten van de eigenaar. Elke fatsoenlijke kraker meldt ook bij de eigenaar dat het pand gekraakt is. Tussen anti-kraak wonen en kraken zit slechts een dunne scheidingslijn.

Maar he, fatsoenlijk en kraken alsof dat ooit gaat werken, dat is bijna net zoiets als verstandige mensen in de politiek.
__________________
inaction is a weapon of mass destruction - faithless
Met citaat reageren
Oud 15-10-2003, 21:36
Sjied No Clue
Avatar van Sjied No Clue
Sjied No Clue is offline
Argumenten tegen een (algeheel) kraakverbod:

1. Het beschikkingsrecht van eigenaren wordt nu al voldoende beschermd. Een pand mag pas gekraakt worden als het pand een jaar leeg staat. Als een eigenaar van een gekraakt pand een nieuwe bestemming heeft (bv. renovatie of sloop) kan hij snel en makkelijk een ontruimingsbevel krijgen.

2. De leegstand zal toenemen. Krakers houden druk op eigenaren om de panden bewoond en in gebruik te houden. Panden die toch leeg staan worden in gebruik genomen door krakers of namens de eigenaar door kraakwachten (anti-krakers). Door kraken onmogelijk te maken verliezen ook kraakwachten hun functie en verliezen vele tienduizenden jongeren hun (tijdelijke) woning.

3. De woningnood zal toenemen. De wachttijd voor een woning in Amsterdam is opgelopen tot meer dan zeven jaar (in het centrum tot 10,5 jaar). De wachttijd voor een studentenkamer in Amsterdam is nu langer dan de maximale studieduur.

4. De grote gekraakte complexen en bedrijfspanden zijn een forse impuls voor vernieuwende cultuur en bedrijvigheid. De gemeente Amsterdam probeert actief het creeeren en legaliseren van deze broedplaatsen en vrijplaatsen te stimuleren om zo kunstenaars en kleine bedrijvigheid in de grote steden te houden. Deze vormen een onmisbaar onderdeel van het economische en culturele leven van de grote stad. Vrijwel alle succesvolle broedplaatsen zijn of zijn begonnen als kraakpand.

Argumenten tegen Ten Hoopen:
1. De man weet werkelijk niet waar hij over praat.

2. Kraken trekt geen internationaal georganiseerde criminaliteit aan, in tegendeel. Krakers kraken regelmatig panden die door criminele bendes voor witwas praktijken worden misbruikt. (zie Bertus Luske) Kraken trekt de aandacht van politie en justitie en dat is het laatste wat een crimineel zou willen. Zolang kraken niet verboden is zijn krakers ook niet crimineel. Het organiseren van illegale houseparties is niet exclusief voor kraakpanden en kan op tal van andere wijze bestreden worden.

3. Ten Hoopen biedt geen enkele oplossing voor de schrijnende woningnood. Het eigendomsrecht van mensen die op onverantwoorde wijze met hun bezit omgaan is niet belangrijker dan het algemeen recht op huisvesting. Ook de overheid heeft middelen om lege panden te vorderen voor huisvesting van woningzoekenden. Krakers doen dit in particulier initiatief, daar waar de overheid faalt.

bron
__________________
inaction is a weapon of mass destruction - faithless
Met citaat reageren
Oud 16-10-2003, 12:58
extinction
Avatar van extinction
extinction is offline
Citaat:
She-Devil schreef op 15-10-2003 @ 21:02:
Zo. (zie avatar)



het is 'het' CDA....




Anti-kraak wonen is ook een goed alternatief, men betaalt een kleine vergoeding en bewoont het pand met medeweten van de eigenaar. Elke fatsoenlijke kraker meldt ook bij de eigenaar dat het pand gekraakt is. Tussen anti-kraak wonen en kraken zit slechts een dunne scheidingslijn.



anti-kraak is kut



Maar he, fatsoenlijk en kraken alsof dat ooit gaat werken, dat is bijna net zoiets als verstandige mensen in de politiek.
Ik kan me niet echt druk maken om het wel of niet melden van een kraak bij de eigenaar.
Ik kan me echter wel druk maken om de domme schapen in de politiek.
__________________
Teacher seeks pupil. Must have an earnest desire to save the world. Apply in person.

Laatst gewijzigd op 16-10-2003 om 13:00.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2003, 17:24
drama
Avatar van drama
drama is offline
Citaat:
Anonymous John schreef op 15-10-2003 @ 19:07:
Dat is het juist: ik geloof niet dat iemand recht heeft op iets omdat iemand anders het wel heeft en er niks mee doet. Al kan ik in sommige situaties wel begrijpen waarom iemand zoiets zou doen en zijn redenen/denkbeelden ervoor - en misschien zal ik dan wel een oog dichtknijpen - , ik keur het niet goed.

>>Ik denk dat het opzich vrij logisch is dat als iemand bijvoorbeeld 5 broden heeft en er maar 1 op kan dat de resterende vier broden toekomen aan diegene die honger heeft, die het nodig heeft. De eigenaar van de 5 broden heeft die 4 niet nodig.
Als je twee jassen hebt en 1 is warm genoeg om jou te beschermen, en de andere jas ligt maar een beetje te liggen. Wie de fuck ben jij dan om iemand zonder jas, die doodvriest van de kou die jas te onthouden?

Deze wereld is niet alleen van mensen met bezit, Nederland is niet alleen voor Nederlanders, jij hebt net zoveel recht op een huis als ik, en ieder ander. Iemand zonder huis heeft dus in mijn ogen meer recht op een huis dan een pandjesbaas met een kadastrale lijst van enkele tientallen zoniet honderden panden die gebruikt worden voor maar 1 doel: winst maken, geld verdienen. En dat over de rug van duizenden woningzoekenden. Dat is eigendom, en eigendom is alles behalve heilig.

Wonen is een recht,
Eigendom slechts een luxe

Nou keur ik het gedrag ook weer niet goed van mensen die expres de prijzen omhoog doen, maar in een vrije markt hebben mensen het recht om zelf te bepalen voor hoeveel ze hun grond/huizen verhuren. Als ik een leegstand pand bezit en besluit om het voor mijn eigen prijs te verhuren, wie heeft dan het recht omte zeggen dat dat te duur is omdat bepaalde mensen dat niet kunnen betalen?

>>Woekerprijzen vragen voor primaire levensbehoeften lijkt mij tamelijk wreed, asociaal en ontoelaatbaar.
De vrije Markt werkt zo leuk, de prijs is gekoppelt aan het aanbod. Wat zie je in de onroerendgoedbusiness, de prijs veranderd niet of niet snel genoeg mee. Huizen staan jaren leeg en te koop simpelweg omdat de vraagprijs te hoog is. Veel eigenaren wachten dan tot betere tijden om het pand te verkopen.
Verder, makelaars hebben al aangegeven hun te koopstaande kantoorpanden liever leeg te laten staan dan om te bouwen tot een ander soort pand, zoals woonruimte...Als het aan hen ligt staan er dus de komende jaren enkele miljoenen vierkante meter ruimte leeg.
Wat heeft de fokking prioriteit?

Wil ik nog het volgende toevoegen, een huiseigenaar heeft over het algemeen niet zo'n probleem met het uitschoppen van krakers via de juridische weg. Rechters zijn over het algemeen meer op de hand van de eigenaar. Keer op keer worden panden ontruimt vanwege een zogenaamd spoedeisend belang van de eigenaar. M'n vorige huis zou per direct gerenoveerd worden na de ontruiming; momenteel zijn we een jaar verder en hangen mijn posters nog voor de ramen... En enige tekenen van renovatie? Ho maar. Het enige wat gebeurd is dat het hele pand nog verder is uitgesloopt (alleen de dragende muren stonden nog overeind, electriciteit, water en gas was verdwenen; nu zit er geen vloer meer in het pand) dan dat het al was voor de kraak, om een herkraak te voorkomen...

Verder lees ik veel frusten over krakers die niet weggaan uit het pand na een rechtzaak. Van het totaal aantal kraakpanden wordt nog geen 1% verdedigd. Meestal worden de panden gewoon verlaten omdat de gemiddelde hedendaagse kraker studeert of een baan heeft en dus niet kan riskeren opgepakt te worden tijdens ontruiming om vervolgens 10 dagen de bak in te gaan vanwege "openbare geweldpleging, niet opvolgen van ambtelijk bevel en het beschadigen van ambelijke kleding"

of iets dergelijks.
__________________
Ik koop, dus ik besta
Met citaat reageren
Oud 18-10-2003, 17:36
Anonymous John
Avatar van Anonymous John
Anonymous John is offline
Citaat:
>>Ik denk dat het opzich vrij logisch is dat als iemand bijvoorbeeld 5 broden heeft en er maar 1 op kan dat de resterende vier broden toekomen aan diegene die honger heeft, die het nodig heeft. De eigenaar van de 5 broden heeft die 4 niet nodig.
Als je twee jassen hebt en 1 is warm genoeg om jou te beschermen, en de andere jas ligt maar een beetje te liggen. Wie de fuck ben jij dan om iemand zonder jas, die doodvriest van de kou die jas te onthouden?
Laat ik een voorbeeld nemen: Ik en mijn buurman doen hetzelfde soort werk en krijgen beide 3 broden per dag. Ik heb een vrouw en 1 kind. Hij heeft een vrouw en zes kinderen. Betekent dat dat hij recht heeft op een deel van mijn brood omdat hij meer monden moet voederen?

En zo kan ik wel zo aardig zijn om hem te helpen, maar ik wil niet gedwongen worden om een deel van mijn brood weg te geven.

Citaat:
drama schreef op 18-10-2003 @ 11:24:
Wil ik nog het volgende toevoegen, een huiseigenaar heeft over het algemeen niet zo'n probleem met het uitschoppen van krakers via de juridische weg. Rechters zijn over het algemeen meer op de hand van de eigenaar. Keer op keer worden panden ontruimt vanwege een zogenaamd spoedeisend belang van de eigenaar. M'n vorige huis zou per direct gerenoveerd worden na de ontruiming; momenteel zijn we een jaar verder en hangen mijn posters nog voor de ramen... En enige tekenen van renovatie? Ho maar. Het enige wat gebeurd is dat het hele pand nog verder is uitgesloopt (alleen de dragende muren stonden nog overeind, electriciteit, water en gas was verdwenen; nu zit er geen vloer meer in het pand) dan dat het al was voor de kraak, om een herkraak te voorkomen...

Verder lees ik veel frusten over krakers die niet weggaan uit het pand na een rechtzaak. Van het totaal aantal kraakpanden wordt nog geen 1% verdedigd. Meestal worden de panden gewoon verlaten omdat de gemiddelde hedendaagse kraker studeert of een baan heeft en dus niet kan riskeren opgepakt te worden tijdens ontruiming om vervolgens 10 dagen de bak in te gaan vanwege "openbare geweldpleging, niet opvolgen van ambtelijk bevel en het beschadigen van ambelijke kleding"

of iets dergelijks.
Ik ben blij om te horen dat de meeste krakers niet moeilijk doen. Ze realiseren blijkbaar dat de eigenaar recht heeft op zijn eigen pand, en hebben besloten om hem in zijn waarde te laten door de vertrekken.
__________________
So a baby seal walked into a club...
Met citaat reageren
Oud 18-10-2003, 17:44
drama
Avatar van drama
drama is offline
Citaat:
Anonymous John schreef op 18-10-2003 @ 17:36:
Laat ik een voorbeeld nemen: Ik en mijn buurman doen hetzelfde soort werk en krijgen beide 3 broden per dag. Ik heb een vrouw en 1 kind. Hij heeft een vrouw en zes kinderen. Betekent dat dat hij recht heeft op een deel van mijn brood omdat hij meer monden moet voederen?

En zo kan ik wel zo aardig zijn om hem te helpen, maar ik wil niet gedwongen worden om een deel van mijn brood weg te geven.

>>Als die drie broden voor jou en je vrouw en kid meer dan genoeg is, en je houdt elke keer weer brood over dan ja, telt jouw eigendom in mijn ogen niet mee als je buurman z'n gezin niet kan voeden met de drie broden.

Ik ben blij om te horen dat de meeste krakers niet moeilijk doen. Ze realiseren blijkbaar dat de eigenaar recht heeft op zijn eigen pand, en hebben besloten om hem in zijn waarde te laten door de vertrekken.

>>Het heeft weer vrij weinig te maken met het in waarde laten van de eigenaar, puur eigen belang om te vertrekken en geen gezeik te krijgen met justitie, school en baas.
De eigenaar kan nog steeds in de stront zakken.

imo dan
__________________
Ik koop, dus ik besta
Met citaat reageren
Oud 18-10-2003, 22:30
Anonymous John
Avatar van Anonymous John
Anonymous John is offline
Citaat:
drama schreef op 18-10-2003 @ 11:44:
>>Als die drie broden voor jou en je vrouw en kid meer dan genoeg is, en je houdt elke keer weer brood over dan ja, telt jouw eigendom in mijn ogen niet mee als je buurman z'n gezin niet kan voeden met de drie broden.
Laten we maar aannemen dat drie broden niet meer dan genoeg zijn voor ons.

Citaat:
>>Het heeft weer vrij weinig te maken met het in waarde laten van de eigenaar, puur eigen belang om te vertrekken en geen gezeik te krijgen met justitie, school en baas.
De eigenaar kan nog steeds in de stront zakken.

imo dan
Ze gaan weg, daar gaat het om.

Ohja,
__________________
So a baby seal walked into a club...
Met citaat reageren
Oud 19-10-2003, 00:34
Eulogy
Avatar van Eulogy
Eulogy is offline
Ik heb afgelopen maandag met Rood-Haarlem (jongeren in de SP) een pand gekraakt als aftrap voor een landelijke kraak estafette. Het pand dat wij gekraakt hebben is de Artisjok, een modern kantoorpand, en als je verder wil lezen moet je ff deze link gebuiken:
http://www.rood.haarlem.sp.nl/nieuws19.shtml
(jammer dat het spandoek nog net niet goed vastzit in het midden)

Maar nu komt het verhaal van daarna: de eigenaar die een jaar lang geen huurder kon vinden kom ineens met een huurder aanzetten en denkt ons gemakkelijk uit het pand te lullen door te zeggen: Met deze huurder krijg ik jullie er zo uit, maar ik zal het niet via de rechter spelen, als je er over 48 uit gaat is er niets aan de hand.
Wij vertrouwden het niet en zijn er achteraan gegaan, deze meneer heeft dus 18 bv-tjes, en verhuurd het pand 'toevallig' aan een van zijn eigen bv's. Dit geeft dus aan dat de man een lul is die de mensen die wij in de Artisjok wilden huisveten geen woning gunt.
(ik benadruk dat als deze man met een serieuze huurder komt wij absoluut niet moeilijk doen en meteen vertrekken)
Punt 2: er wortd van alle kanten geroepen dat het ombouwen van kantoren tot woningen geen optie is, maar in het pand naast ons worden na onze kraak doodleuk drie studenten anti-kraak geplaatst, en opeens kan alles geregeld worden: na 2 dagen vloerbedekking, na 3 dagen gordijnen, en na een week een douche.

2 miljoen vierkante meter leegstaande kantoorpanden, en in Haarlem alleen al 2000 woningzoekende studenten... leuke combi...
__________________
Somewhere in Texas there's a village without it's idiot
Met citaat reageren
Oud 20-10-2003, 18:46
"Beltaine"
"Beltaine" is offline
Citaat:
zeehond23 schreef op 14-10-2003 @ 21:52:
ja, en je kan ook je eigen huis bouwen
Met citaat reageren
Oud 21-10-2003, 03:18
dystopia
dystopia is offline
Persconferentie Kraakverbod
mp3 persconferentie
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Oud 21-10-2003, 14:40
charlotte_1985
charlotte_1985 is offline
he mensen je mag gewoon een huis kraken hoor, het is toch helemaal niet zo asociaal als iedereen denkt! hier is wat info als je het eens wilt doen:

Wat is kraken nou precies?
Kraken is het in gebruik nemen van leegstaande panden.
Dat is zonder toestemming van de eigenaar.
Het kunnen vrijwel alle soorten panden zijn,huizen, kantoren en woningen boven winkels.
Dit soort panden kan je dan gebruiken om er bijvoorbeeld woonruimte, een atelier,een café
En uiteraard om andere dingen in te maken.
Zodat het pand gewoon in gebruik blijft.
Veel gebouwen verkeren wel in slechte staat.
Daarom is het soms erg moeilijk om ze op te knappen.
Je zal dan ook vaak te maken krijgen met veel onzekerheid en met weinig luxe moeten leven.


Kraken is niet strafbaar, maar wel onrechtmatig.
Onrechtmatig betekent dat de eigenaar je in een proces kan eisen, jou te laten ontruimen.
Daarom is het nooit zeker hoe lang jij van je kraakpand kan genieten.
Het kan zijn dat je er maar een paar dagen woont,maar dat kunnen ook jaren worden.
De inbraak,bij de kraak, is wel strafbaar.

Kraken is veel meer dus dan het openbreken van het pand en dan even er lekker gaan wonen.
Het is dus erg belangrijk te weten wat je doet.
Hiermee loop je namelijk het risico het pand voor een lang termijn te houden.
Neem kraken serieus, voor je jezelf en voor de andere krakers.
Waarom kraken wij nu nog?
Er is kamer en huizennood.
Vooral onder jonge mensen en studenten.
Het huren van een huis is voor vele een dure opgave.
Vooral doordat er woekerprijzen betaald moeten worden.
Dat is dikke afzetterij, met zo veel leegstand!
Hieronder volgen een aantal voorbeelden van hoe huizen vaak leeg komen te staan.
· De huisjesmelkers.
Deze mensen zijn vaak rijke stinkerds.
Ze kopen een mooi pandje ergens als de huizenprijzen laag zijn.
Dan laten zij dit een aantal jaren leegstaan.
Totdat de huizenprijzen weer stijgen en verkopen de huizen dan weer met forse winst.

· De eigenaar(resse) van het pand is overleden.
En er is een erfenisgeschil.

· De eigenaar(s) van het pand zijn gescheiden.

· Voor een klein simpel huurhuisje, moet je 2 tot 3 jaar op een wachtlijst staan.Soms zelfs langer.De huurprijzen ervan zijn voor veel mensen niet tot nauwelijks betaalbaar.

· Een huis kopen is er voor de “minima” er niet meer bij.

En dit allemaal bij zoveel leegstand…

Gemeente en projectontwikkelaars bekijken dit natuurlijk weer heel anders.
Zij kunnen door te speculeren met panden goed hun zakken vullen.
Dat gaat samen met leegstand en verrotting,van de mooie en bruikbare panden.

Woonruimte is niet om te speculeren, maar moet juist gebruikt worden,voor bewoning.
Juist wanneer men spreekt over woning of huizennood.

LEEGSTAND = MISSTAND !!!


Je hebt een leuk pand gevonden.
Wat nu?
Je hebt ergens een leuk pandje gevonden.
Nu moet je er dus achter komen hoe lang het pand leegstaat.
Hier een paar tips om daar achter te komen.
· Vraag aan buren en bekenden in de buurt of zij er misschien iets van weten.
· Vraag aan krakers uit de buurt of zij er iets van weten.
· Kijk door de brievenbus of er post ligt.
Soms kom je dan een dichtgetimmerde brievenbus tegen.dat wil vaak zeggen dat er al een tijdje niemand meer woont.
· Je kan met een smoesje de KPN bellen en vragen of er nog een telefoonaansluiting is in dat pand.
· Via bedrijven zoals de kamer van koophandel kun je achter de verhuisdatum van de vorige eigenaar komen.
· Van te voren een kijkje nemen. Kijk uit dat je op dat moment gewoon naar binnen kunt lopen en daar niks mee beschadigt.
· Je kunt de deur afplakken met tape, als je er niet zeker van bent of er nog mensen komen.


Heeft het pand bouw of sloop plannen?
Als je een pand gaat kraken heeft het vaak weinig zin als de volgende dag de bouwvergunning wordt afgegeven.
Daarom kan je het beste voor de kraak even bellen met bouw en woningtoezicht.
Daar kun je namelijk vragen of er bouw of sloopplannen voor het desbetreffende pand zijn.
Maar kijk uit!
Ieder bouwplan wordt begeleid door een inspecteur van afdeling bouw en woningtoezicht.
Deze man staat in direct contact met de eigenaar, dus laat je never nooit inlichten bij hem!
Laat je door zijn receptioniste daarom nooit doorverbinden met hem.
Tenzij je een goed een geïnteresseerde buurtbewoner kan spelen die geïnteresseerd is in dat pand.

Als er bouw en sloop plannen zijn waar je het iet mee eens bent kun je ze misschien beïnvloeden.
Je kunt bijvoorbeeld buurtbewoners stimuleren zich te verzetten tegen de plannen.

Wanneer jij denkt dat de plannen van de eigenaar slecht zijn is het verstandig om andere mensen , zoals buurtbewoners, de plaatselijke pers in te lichten.

Nutsvoorzieningen.
Nutvoorzieningen aanvragen doe je bij EWR (energie en watervoorziening rijnland.
De aansluiting van water en het elektriciteitsnet geeft de laatste jaren niet zo veel problemen meer.
Vroeger moest je daar nog borggeld voor betalen, maar dat hoeft nu niet meer.

Als je het pand binnenkomt kan je de volgende situaties tegenkomen.
· Alles staat aangesloten.
Dit is een mooie binnenkomst.je hoeft nu alleen nog maar de meterstanden op te meten en de aansluiting op jou naam zetten.dit kan je gewoon telefonisch doen en daarvoor hoeft helemaal niemand voor langs te komen.wel heb je nog de gegevens nog gegevens nodig van degene op wiens naam het stond.dit is helemaal gratis.
· Je deelt de meters met (onder) buren.
Een wat minder leuke binnenkomst. Je moet nu je nutsvoorzieningen met hun delen.
Meestal los je dit op door een bepaald bedrag aan de (boven) buren per maand te betalen.
Helaas vind niet iedere buur dit een goed idee.
Daarom kan je dit het beste met je advocaat bespreken.
· Er is helemaal niets aangesloten.
Dit is niet zo leuk, want meestal is hier een speciale reden voor.
Bijvoorbeeld omdat er een brand is geweest of het pand gesloopt moet worden.
Het kan ook zo zijn dat de eigenaar weigert te dokken aan het EWR.
Het beste wat je hiervoor kunt doen is rechtshulp gaan zoeken.



De eigenaar.
Het is belangrijk te weten wie de eigenaar is van het pand.
Ook is het fijn om te weten waar de eigenaar op dit moment woont.

Breng een bezoekje bij de kamer van koophandel als de eigenaar en BV is.
Voor een bepaald bedrag kan je daar een uittreksel opvragen waar allerlei belangrijke informatie in staat.
Bijvoorbeeld, doelstellingen en directeuren van die onderneming.

Informatie over eigenaren kun je vaak ook krijgen via het SPOK.
SPOK is een onderzoekscollectief dat zich richt op onroerend goed types…
Of onroerend slechte types, het is maar hoe je het wilt noemen.



Bestemming van het pand.
Het is vaak makkelijk te weten wat de bestemming is van zo’n pand.
Het gebeurd vaak dat het pand nog gebruikt wordt als opslagplaats, vooral bij oude winkelpanden of panden boven winkels.
Als een pand, op de opslag na, leegstaat wordt dit feitelijk ontrokken door het woningbestand.
Wanneer je zo’n pand kraakt, heb je ijzersterk argument in handen.



De laatste voorbereidingen voordat je de kraak gaat zetten.
Het is heel belangrijk om een goede voorbereiding te hebben als je een kraak gaat zetten.
Het kan anders zijn, dat het helemaal mis loopt, met nare gevolgen.
Spreek daarom met elkaar af hoe jullie het precies gaan aanpakken en neem altijd voldoende gereedschap mee.
Hieronder staat een boodschappenlijstje.

Niet vergeten!
· Ongeveer 2 breekijzers.
· 1 kraakkrik
· 1 hamer
· schroevendraaiers
· spijkers
· schroeven
· een goed slot.

Omdat je nooit van tevoren kan weten hoe de eigenaar op jullie kraak zal reageren, is het erg verstandig om barricademateriaal bij je te hebben.

Je hebt het verplichte kraaksetje nodig.
Deze heb je perse nodig, omdat er dan pas sprake is van bewoning.
In het pand moeten staan:

· 1 tafel
· 1 stoel
· matras
· slaapzak.

Het is erg handig om in de groep een woordvoerder te hebben.
Deze persoon moet makkelijk even kunnen babbelen met de politie en goed op de hoogte zijn van de kraakwetten en rechten die je hebt als kraker.

Soms zijn de buren nogal “geschokt” als het pand naast hun ineens gekraakt is.
Dat kan tot nare reacties leiden.
Daarom is het belangrijk om een zogenaamde buurtpamflet uit te delen.
Daar staat in waarom de kraak gezet is,bij wie zij hun kunnen inlichten over de kraak en wat ze met het pand van plan zijn.etc.
Op die manier maak je een goede indruk bij de buurtbewoners.

De pers kan je beter zelf even op de hoogte houden over je kraak.
Dat doe je omdat anders andere mensen hun verhaal gaan doen tegenover de pers.
Dit is niet vaak positief.

Als de politie je komt verwelkomen is het slim om wat gegevens over het pand door te geven.
Zoals, hoe lang het leegstond en hoeveel kamers het heeft.
Als ze om je naam gaan vragen, zal ik niet je eigen naam zeggen, maar er gewoon een ter plekke verzinnen.

Vraag 2 sterke mannen of vrouwen om de uitsmijter uit te hangen op het moment van de kraak.
Deze mensen houden ongewenste bezoekers buiten.

Vroeger bestond er een 24 uurs regeling.
Dat bestaat niet meer.
Als je een pandje kraakt doet het er niet meer toe, hoelang je er al zit.

Tot slot doen we er nog een hele handige checklist bij.
Op deze manier kan je makkelijk gegevens verzamelen van je aanstaande pandje.


CHECKLIST.
Eigenaar.
Naam:……………………………………………………………………
Adres:……………………………………………………………………
Woonplaats: telefoon:………………………….
Firma naam:…………………………………………………………….
Adres: vennoten:…………………………
Plaats: telefoon:…………………………..
Bank giro nummer:………………………………………………………


Woning……………………………………………………………………
Adres:……………………………………………………………………..
Staat leeg sinds:…………………………………………………………..
Grootte v/d woning: aantal kamers:…………………..
Huur v/d woning:…………………………………………………………
Claim of keuze woning:…………………………………………………..
Bestemming v/h pand:…………………………………………………….
Is het een SWD woning:…………………………………………………..
Is er een huisvestigingsvergunning……………………………………….
Afgegeven ja/nee
Is er een bouwvergunning ja/nee
Is er een sloopvergunning ja/nee
Is er een splitsingvergunning ja/nee
Is er een woningontrekkingsvergunning ja/nee
Elektriciteit ja/nee
Gas ja/nee
Water ja/nee
Wordt de woning door een makelaar beheert ja/nee
Staat de woning te koop/te huur………………………………………….

Kraken.
Soort slot: losse cilinder ja/nee aantal:………………………………….
Vaste cilinder ja/nee aantal:………………………………………………
Pinslot ja/nee aantal:………………………………………………………
Woningbouwcilinder ja/nee aantal:………………………………………
Ander type ja/nee aantal:………………………………………………….
Kraken via voordeur ja/nee
Kraken via raam ja/nee
Kraken via dak ja/nee
Andere mogelijkheden:…………………………………………………….
Moet er gebarricadeerd worden ja/nee
Zoja,wat? Ramen deuren maten:
………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………..

algemeen.
Informatie gekregen van naam:…………………………………………..
Adres:……………………………………………………………………….
Telefoon:…………………………………………………………………….
Binnen gekomen op spreekuur:…………..(dag)…….(maand)……(jaar)
Behandeld door:…………………………………………………………….



De kraak kan beginnen!
Kom altijd met zijn allen tegelijk bij het pand aan.
Begin dan direct met het openbreken van het pand.
Op dat zelfde moment moet ook de politie gebeld worden.
Dit omdat anders verontruste buurtbewoners gaan bellen en een inbraak gaan melden.
Als het pand opengebroken is zorg je ervoor dat je het inricht met het verplichte kraaksetje.
(stoel, tafel, matras en slaapzak)

nu je binnen bent is het belangrijk dat je op zoek gaat naar spullen, die wijzen naar leegstand.
Daar bedoel ik mee, afgesloten nutsvoorzieningen, kranten en folders en brieven rekeningen etc.
Als je spullen vind die jou laten twijfelen over de leegstand, moet je die direct verstoppen.
Als er meubilair instaat, kan je die in principe gewoon kraken, want feitelijk gezien zijn deze panden niet meer in gebruik.




Als de politie je warm komt verwelkomen, moet je er nooit meer dan 2 van deze rakkers naar binnen laten.
Want voordat je het weet, staat je pasgekraakte pandje blauw van de politie.

De 2 uitsmijters bij de deur en de politiewoordvoerder gaan ook pas weer weg als de politie weer weg is en dat je kraak goedgekeurd is door officier van justitie.
(zie hoofdstuk officier van justitie)

· een volledige kraaknotitie kan je ophalen bij juridische zaken op het stadhuis.
Daarin staat bijvoorbeeld ook dat de politie je moet beschermen tegen een eventuele knokploeg.Vaak doen ze dat uiteindelijk, toch maar liever niet…

De eerste dagen in je pand.
In de eerste dagen kan er veel gebeuren met en om je nieuwe pand.
Het is daarom erg belangrijk dat het pand 24 uur per dag bezet blijft.
Soms kan dat heel lastig zijn en het is daarom handig om een bezettingsrooster te maken, zodat iedereen een paar x naar buiten kan.

Houdt elkaar echt goed op de hoogte over de informatie van de eigenaar en het pand en natuurlijk van de politie.
Door af en toe met elkaar wat dingen te bespreken, is iedereen tegelijk op de hoogte.

Xtra informatie!
Je weet nu hoe het kraken te werk gaat.
Hieronder staan misschien nog wat handige tips voor je die gewoon handig zijn om te weten.

De politie komt langs…
· stel je altijd zeker op tegen de politie.Want soms willen ze het je enorm moeilijk maken. Maak een georganiseerde indruk en laat dingen zien zoals je verplichte kraakset.
· Je bent nooit verplicht je prive gegevens te geven.Verzin gewoon een naam ter plekke.
· Zorg ervoor dat andere doorgangen nar andere panden goed af.
· Het is vaak handig om met zo’n groot mogelijke groep krakers erbij te hebben.soms is de politie nieuwsgierig hoeveel mensen er wonen en natuurlijk of je het barricadeert en of het wel leegstond.

Je krijgt problemen met de politie…
· Het pand stond niet lang genoeg leeg.(moet 1 jaar leegstaan)
· Ze vinden het niet bewoond.(geen stoel tafel,bed en matras)
· Je bent betrapt op het breken van het pand.
· Er is geen sprake van leegstand.

Praat met anderen erover wat je meemaakt.Ga bijvoorbeeld langs bij andere krakers,of kraakcafe’s.Zo sta je niet alleen met je problemen.



De officier van justitie.
De officier van justitie moet de kraak goedkeuren.
Meestal komt deze meneer ook een bezoekje brengen.
Ook neemt hij contact op met de eigenaar.
Daar vanuit maakt hij een rapportje.
Dat rapportje gaat naar openbaar ministerie in Den Haag.
Daar wordt het behandelt en uiteindelijk beslist of de kraak wordt goedgekeurd of niet.
Vergis je niet!
Dit kan niet altijd eerlijk verlopen.
De medewerkers van justitie hebben het namelijk niet zo op krakers…

Een ontruiming.
Stel dat de officier van justitie het pand wilt laten ontruimen kan je het beste een advocaat inschakelen.(zie, een advocaat in de arm nemen)
Het beste kan je een advocaat van tevoren inlichten.
Via hem moet je een kort geding aanspannen tegen de Staat der Nederlanden.
Houdt in dit soort situaties altijd goed contact met je advocaat.

Tussen de kraak-Justitie-ontruiming zit maar een paar uur.
Een kort geding vinden ze vaak dus erg irritant, soms zetten ze de ontruiming zelfs voort.
Wanneer ze dat doen kun je het pand herkraken.

Houdt je advocaat goed op de hoogte rond de situatie van jou pand.
Het beste is het om hem daarvoor nog in te lichten over je plannen van het pand.

Het pand wordt ontruimd…
Als het pand wordt ontruimd, komt uiteraard de politie,maar ook stillen.
Stillen zijn agenten in burgerkleding,irritante lui dus.
Let daar dus goed op en natuurlijk op elkaar.
Mochten er mensen gearresteerd worden dan moet je zeker van de volgende dingen op de hoogte zijn.
· Het niet noemen van jou naam is niet strafbaar.As jij je naam niet noemt en iets moet gaan tekenen dan kan je bijvoorbeeld een kruisje neerzetten of een NN nummer invullen.Dat is een nummer die je bij de politie krijgt als jij je indentiteit niet bekend maakt.Het betekend nomen nescio, oftewel, ik weet mijn naam niet.
· Je wordt ongeveer 6 uur vastgehouden.Noem jij je naam niet, doen ze er weer 6 uur bovenop,zodat ze kunnen proberen je naam te achterhalen.
· Mocht de politie je van zwaardere delicten op willen laten draaien (daar hebben ze nogal een handje van…)bijvoorbeeld openlijke geweldpleging,kan je voorrarest er zo uitzien.
6 uur + 6uur omdat jij je naam niet zei + 3 dagen + 10 dagen + 3x 10 dagen.
Dat is bij elkaar 103 dagen.
· De eerste 6 tot 12 uur zit je op bureau.Je persoonlijke bezittingen worden afgenomen.(zelfs je tabak en je schoenveters!) de tijd tussen 00.00 en 09.00 telt niet
· mee.De politie gaat je nu verhoren.Dat mogen ze niet s’nachts doen! (maar soms doen ze dat toch)
· Een vrouwelijke arrestant mag niet door mannelijke agenten gefouilleerd worden.
· Geef geen verklaring af, want dat is helemaal niet verplicht.Onderteken ook niets,of als nomen nescio.
· Als je slechts wordt verdacht wordt van overtreding moeten ze je naar 6 tot 12 uur laten gaan.
· Ze mogen vingerafdrukken nemen, vanaf het moment dat jij je naam en adres niet zegt.Noem jij je naam wel, dan zullen ze je vingerafdrukken aan je naam koppelen.Ze mogen dan ook alleen je vingerafdrukken nemen als het gaat om misdrijven waarbij voorlopige hechtenis is toegelaten.



Boze buren.
Soms vinden buurtbewoners het erg vervelend dat er krakers in hun buurt komen wonen.
Ze kunnen dan heel kinderachtig rare geintjes gaan uithalen, maar ook zelfs een knokploeg op je afsturen.
Wees daar altijd op voorbereid en houdt je pand goed dicht en op slot.

Wat te doen als buren, jou dreigen uit het pand te trappen.
· Stel, een paar dwaze buurtgenoten, zijn niet zo blij met jou netgekraakte woning, vlakbij hun in de buurt.ze beginnen de deur in te trappen en ze willen je er uit gooien.(de buren plegen nu huisvredebreuk) Het beste wat je nu kunt doen, is eigenwijs, gewoon blijven zitten.doe je dat niet,dan ben je officieel geen bewoner meer van dat huis.ondertussen bel je dus hulp met de alarmlijst (zie het volgende stukje) en noteer je allerlei dingen over deze lastige personen, zoals uiterlijke kenmerken,dingen die zich bij zich hebben,zoals auto’s fietsers en brommers,nummerborden etc.

Politie hoef je eigelijk nooit binnen te laten.
Ook als zij ongewenst binnen lopen, plegen zij huisvredebreuk.
Politie moet je wel binnen laten als ze een huiszoekingsbevel hebben en die ook kunnen laten zien.

Voor het geval dat er iets zal gaan gebeuren,is het slim om ergens op een goede plek een alarmlijst te hangen.
Zodat in geval van nood altijd iemand gebeld kan worden.
Zet voor de zekerheid ook het nummer van de politie op je alarmlijst.
In principe moet de politie jou in noodgevallen politiebescherming geven.
Helaas gebeurt dat in veel gevallen niet…




Een advocaat in de arm nemen…
Het is erg handig om voor tijdens en na de kraak een advocaat te nemen.
Vooral als je niet echt zeker bent van je kraakactie bent of je bijvoorbeeld problemen krijgt met de eigenaar.
Ook als het pand dreigt te worden ontruimt kan een advocaat dat soms voorkomen.
Hieronder volgen wat voorbeelden waar een advocaat handig voor is.
(vergeet ook nooit om met andere,ervaren, krakers te spreken over deze dingen)

· De eigenaar spant een rechtszaak tegen je aan, om jou uit zijn pand te krijgen.
Je krijgt dus waarschijnlijk een kort geding.Kort geding is de meest gevoerde procedure in kraakzaken.Dit gebeurt vaak omdat de eigenaar er haast achter heeft.Dat kan zijn omdat hij bijvoorbeeld zijn dat het pand verkocht moet worden of dat er vergunningen voor het pand binnen zijn om het pand te verbouwen.mocht je een kort geding krijgen dan hoor je dat ongeveer twee weken van te voren.je krijgt dan een zogenaamde dagaanvaarding in de brievenbus, gericht op de personen die in het pand wonen.Dit noem je dus een anonieme dagaanvaarding.Daarna volgt dus de rechtszitting, waar de advocaten van beide kanten de rechter duidelijk gaan maken,wat de zin is van de ontruiming van jou pand en de onzin natuurlijk van een ontruiming van jou pand.Na twee weken komt dan dus het vonnis uit.

De tijd die tussen een dagaanvaarding en de dag dat je het pand moet verlaten is meestal vijf weken.

Jammer is dat rechters ook niet echt van krakers gediend zijn.
Vaak is het zelfs zo dat krakers daarom ook hun rechtszaak verliezen.
Namelijk 4 op de 5 rechtszaken wordt door de eigenaar gewonnen.

· Dit wordt vrij weinig gebruikt, maar de eigenaar kan een versnelde procedure nemen.
Dat houdt in dat beide partijen kunnen vragen het ontruimingdatum uit te stellen.
De eigenaar moet wel kunnen aantonen dat hij iets met het pand wil gaan doen, maar jij hem in de weg staat.

· Argumenten en bewijzen zijn natuurlijke erg belangrijk in een rechtszaak.
Daarom moet jij je goed voorbereiden daarop en je advocaat goed op de hoogte houden.
Veel krakers merken namelijk op, dat de eigenaar vaak niet zo slim is bij rechtszaken.
Ze nemen vaak aan dat ze toch wel in hun gelijk staan.
Daarom is het goed om argumenten over de mogelijke ontruiming van jou pand te kunnen verdedigen.

· Ga er altijd vanuit dat je zo’n rechtszaak verliest.
Zoniet, dan heb er meer plezier aan.
Verlies je wel de rechtszaak, dan moet er natuurlijk wel gepast afscheid worden van je pand.
Vooral natuurlijk als jij niet serieus genomen bent.
Breng het naar voren in de media en klaag er maar flink op los, want iedereen mag natuurlijk weten wat voor een onrecht jou is aangedaan.
Daarna en nog voor de ontruiming natuurlijk kan je een leuk afscheidsfeestje houden in je pandje.
Op die manier heeft de eigenaar echt iets op te knappen!



Je hebt een gemeentelijk pand gekraakt.
Als je een pandje kraakt dat van de gemeente is, kan je beter de gemeente zelf goed op de hoogte houden.
Een gemeentelijk pand kan je gewoon kraken, als het maar leeg staat.
Minder belangrijk is dat hoelang het pand leegstond, belangrijker is dat het pand een
langere tijd leeg komt te staan.
Ook de gemeente houd niet van krakers en willen niet graag dat zij de gemeentelijke panden in gebruik nemen.
Het komt veel voor dat ze daarom ook alles doen, om de krakers het maar moeilijk te maken.
Zolang de gemeente niets aan de politie vraagt is zij ook geen partij.
Vraag jezelf wel goed even af, wie jij van de gemeente hier het beste over kan spreken.

Een aantal belangrijke puntjes…
· Woningen die door bijvoorbeeld door de brandweer, onbewoonbaar worden verklaard, mogen niet gekraakt worden.dit moeten ze jou kunnen bewijzen met een onbewoonbaarverklaring.
· Je mag ook andere panden, dan alleen woningen kraken.
· Je mag geen distributiewoningen kraken.Dat zijn woningen die tussen twee huurders in leegstaan.Dat mag weer wel als het een jaar of langer leegstaat.

Belangrijke, leuke,email,handige adressen voor krakers.
En telefoonnummers.

Dit staat helaas niet op alfabetische volgorde…

Speculatie Onderzoeks Collectief.
(SPOK)
spuistraat 5
Amsterdam.
Voor informatie over speculanten, bouwondernemingen en andere ontroerend slechte types.telefonisch spreekuur op woensdag van 20-22 uur 020 6206826.

Energie en watervoorziening rijnland.
(EWR)
0800-1890
voor al je aan en vragen 24 uur per dag.


maarre let in ieder geval effe op het soort slot van de deur die je wil breken doe dit meestal door breekijzer net boven slot te plaatsen (2 mensen) een breekijzer tussen deur en deurpost ander met hamer slaan om tussen de deur te duwen, er hoeft maar 1 politie naar binnen als je binnen bent en ze komen leegstand constateren, zet er zelf effe een nieuw slot op de deur (liefst vaste cilinder) en zorg dan voor een acu boormachine werkt wel zo lekker! er zijn ook advocaten die gespecialiceert zijn in kraakzaken! neem van te voren contact op. meestal volgende dag bijzondere wetten langs om het nog een keer goed te keuren en daartussen heb je dus zelfs tijd om wat dingen op te knappen want deze moeten de bewoonbaarheid keuren, verder geld het zelfde verhaal voor gas als met water en electriciteit, kan je op eigen naam/rekening zetten! VAn te voren handig om bij kadaster een uitreksel uit te draaien hier staat vermeld naam eigenaar en wanneer er voor het laatst wat is aan gedaan, kost je een paar euro'tjes maar geeft je wat formele stabiliteit, zorg dat je dit dezelfde dag doet als je het wil gaan kraken want meestal wordt dit doorgegeven aan de eigenaar als iemand dit opvraagd!!

heel erg bedankt iemand van punx.nl want het is niet van mijzelf
Met citaat reageren
Oud 21-10-2003, 14:59
extinction
Avatar van extinction
extinction is offline
Citaat:
cassidy50 schreef op 21-10-2003 @ 14:40:
*hele grote knip*

geef voortaan gewoon een link naar squat.net ofzo. Als mensen willen weten over kraken zoeken ze daar zelf wel naar.
Bovendien verwacht ik dat in een discussie over kraken mensen sowieso al kennis hebben over kraken.
__________________
Teacher seeks pupil. Must have an earnest desire to save the world. Apply in person.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2003, 17:46
DEADLOCKED
Avatar van DEADLOCKED
DEADLOCKED is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 13-10-2003 @ 18:20:
Zucht...weer duidelijk een geval van het opboeren van een 'oplossing', maar verder niet nadenken over de gevolgen ervan. Maar dat zijn we inmiddels wel gewend van het CDA...
Kraken is tegen de wet, waarom zou je dat toestaan?

En het cda denkt niet na over de gevolgen van iets.
Geloof je dat zelf?
__________________
Let's leave for other worlds, leave the future behind
Met citaat reageren
Oud 21-10-2003, 17:48
DEADLOCKED
Avatar van DEADLOCKED
DEADLOCKED is offline
Citaat:
Eulogy schreef op 19-10-2003 @ 00:34:
Ik heb afgelopen maandag met Rood-Haarlem (jongeren in de SP) een pand gekraakt als aftrap voor een landelijke kraak estafette. Het pand dat wij gekraakt hebben is de Artisjok, een modern kantoorpand, en als je verder wil lezen moet je ff deze link gebuiken:
http://www.rood.haarlem.sp.nl/nieuws19.shtml
(jammer dat het spandoek nog net niet goed vastzit in het midden)

Maar nu komt het verhaal van daarna: de eigenaar die een jaar lang geen huurder kon vinden kom ineens met een huurder aanzetten en denkt ons gemakkelijk uit het pand te lullen door te zeggen: Met deze huurder krijg ik jullie er zo uit, maar ik zal het niet via de rechter spelen, als je er over 48 uit gaat is er niets aan de hand.
Wij vertrouwden het niet en zijn er achteraan gegaan, deze meneer heeft dus 18 bv-tjes, en verhuurd het pand 'toevallig' aan een van zijn eigen bv's. Dit geeft dus aan dat de man een lul is die de mensen die wij in de Artisjok wilden huisveten geen woning gunt.
(ik benadruk dat als deze man met een serieuze huurder komt wij absoluut niet moeilijk doen en meteen vertrekken)
Punt 2: er wortd van alle kanten geroepen dat het ombouwen van kantoren tot woningen geen optie is, maar in het pand naast ons worden na onze kraak doodleuk drie studenten anti-kraak geplaatst, en opeens kan alles geregeld worden: na 2 dagen vloerbedekking, na 3 dagen gordijnen, en na een week een douche.

2 miljoen vierkante meter leegstaande kantoorpanden, en in Haarlem alleen al 2000 woningzoekende studenten... leuke combi...
Het enige wat jij bent is een crimineel.
__________________
Let's leave for other worlds, leave the future behind
Met citaat reageren
Oud 21-10-2003, 17:54
Verwijderd
Het feit dat iemand een aantal BV's heeft en het pand wil verhuren aan één daarvan zegt zeker meteen dat dat niet legitiem is? Denk eerst eens na voordat je wat blaat in je diepe haat tegen alles wat maar met ondernemingen en economie te maken heeft
Met citaat reageren
Oud 21-10-2003, 18:17
MissCzechMeOut
Avatar van MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
Ik weet het niet aan de ene kant keur ik het kraken niet af, maar aan de andere kant wel je zit toch in een huis/pand dat niet van jou is, maar aan de andere kant denk ik bij mezelf als het zo lang leeg staat, waaro, wordt de eigenaar niet verplicht ofzo om er iets mee te doen.
__________________
Všude dobře doma nejlíp
Met citaat reageren
Oud 21-10-2003, 18:19
extinction
Avatar van extinction
extinction is offline
Citaat:
DEADLOCKED schreef op 21-10-2003 @ 17:46:
Kraken is tegen de wet

__________________
Teacher seeks pupil. Must have an earnest desire to save the world. Apply in person.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2003, 17:02
naam onbekend
Avatar van naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
DEADLOCKED schreef op 21-10-2003 @ 17:46:
Kraken is tegen de wet, waarom zou je dat toestaan?
Kraken is legaal, mits een pand al meer dan een jaar leegstaat natuurlijk. En waarom je het zou toestaan? Misschien omdat er gewoon een schreeuwend tekort aan betaalbare huisvesting voor studenten is?
Citaat:
En het cda denkt niet na over de gevolgen van iets.
Geloof je dat zelf?
Ja, dat geloof ik zeker. Kijk o.a. maar naar het sociaal-economische beleid dat het CDA samen met de VVD voert. En nu dit weer. Dit heeft lost de woningnood onder studenten niet op (integendeel, het maakt het erger). Dit onzalige plan heeft als gevolg dat er illegaal gekraakt gaat worden, en dan heeft de overheid er helemáál geen zicht meer op. Maar daar was het CDA natuurlijk nog niet opgekomen, zoals we inmiddels al van ze gewend zijn. Maar het is niet alleen het CDA: ook bij de VVD lijken ze op dit moment niet na te denken over de gevolgen van hun beleid.
__________________
There's no such thing as a winnable war, it's a lie we don't believe anymore | Met rijbewijs! :cool:
Met citaat reageren
Oud 22-10-2003, 18:06
Eulogy
Avatar van Eulogy
Eulogy is offline
Citaat:
nare man schreef op 21-10-2003 @ 17:54:
Het feit dat iemand een aantal BV's heeft en het pand wil verhuren aan één daarvan zegt zeker meteen dat dat niet legitiem is? Denk eerst eens na voordat je wat blaat in je diepe haat tegen alles wat maar met ondernemingen en economie te maken heeft
yow, we zijn wantrouwig geweest, maar nu is gebleken dat het inderdaad gewoon om een serieus contract ging, en we hebben het pand meteen verlaten. Maar eerst goed en kritisch kijken, is dat een probleem

Citaat:
DEADLOCKED schreef op 21-10-2003 @ 17:48:
Het enige wat jij bent is een crimineel.
ik hoop dat jij ook met inhoud kan posten... (geef 's een reden ofzo)
__________________
Somewhere in Texas there's a village without it's idiot
Met citaat reageren
Oud 22-10-2003, 18:54
Anonymous John
Avatar van Anonymous John
Anonymous John is offline
Citaat:
Tweety2k schreef op 21-10-2003 @ 12:17:
maar aan de andere kant denk ik bij mezelf als het zo lang leeg staat, waaro, wordt de eigenaar niet verplicht ofzo om er iets mee te doen.
De eigenaar kan moeite hebben om er iets mee te doen vanwege bijv. zijn eigen financiele problemen of omdat niemand het pand wil huren wegens slechte lokatie/hoge prijs/whatever.
__________________
So a baby seal walked into a club...
Met citaat reageren
Oud 22-10-2003, 19:25
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
DEADLOCKED schreef op 21-10-2003 @ 17:46:
Kraken is tegen de wet, waarom zou je dat toestaan?
Als neuken tegen de wet is, omdat de club van 10 miljoen aan de macht is, blijf je dan niet neuken of wil je toch niet liever kindjes op de wereld zetten?



(als er geen woningnood was, zou ik kraken ook niks vinden, maar er is nu eenmaal woningnood en maffioze bv'tjes profiteren hier vaak van.)
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2003, 19:30
Zaina
Avatar van Zaina
Zaina is offline
Begrijpbare taal
__________________
Czech us out
Met citaat reageren
Oud 22-10-2003, 19:40
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Zaina schreef op 22-10-2003 @ 19:30:
Begrijpbare taal
Daarom
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2003, 20:18
Sjied No Clue
Avatar van Sjied No Clue
Sjied No Clue is offline
Gelukkig merk ik dat het aantal gekraakte panden stijgt. Voor degenen die het nieuws volgen, er zijn weinig problemen met het uitzetten van krakers en er zijn steed meer kantoorpanden bewoond.
__________________
inaction is a weapon of mass destruction - faithless
Met citaat reageren
Oud 23-10-2003, 20:58
zeehond23
Avatar van zeehond23
zeehond23 is offline
en toen was de motie aangenomen om het kraken van bedrijfspanden te verbieden (CDA, VVD, LPF, SGP ). MAW loodsen, kantoren etc mogen niet meer gekraakt worden, terwijl er al zoveel leegstaat en er per jaar meer kantoren gebouwd worden dan betaalbare huizen voor starters en studenten. Daar komt ook nog bij dat een bedrijfspand na een X aantal jaar niet meer bruikbaar i omdat het niet voldoet aan de veiligheidswetten die zo´n pand nodig heeft zodat er in gewerkt kan worden. Dus over laten we zeggen 4 jaar is Nederland bezaait met grote mooie loodsen waar zeker20 mensen kunnen wonen, maar waar het niet mag. Leuk he, woningnood
__________________
#JeSuisLidl
[QUOTE=Kristaco;33732259]Met jezelf spelen is lekker.[/QUOTE]
Met citaat reageren
Oud 23-10-2003, 21:03
extinction
Avatar van extinction
extinction is offline
Citaat:
zeehond23 schreef op 23-10-2003 @ 20:58:
en toen was de motie aangenomen om het kraken van bedrijfspanden te verbieden (CDA, VVD, LPF, SGP ). MAW loodsen, kantoren etc mogen niet meer gekraakt worden, terwijl er al zoveel leegstaat en er per jaar meer kantoren gebouwd worden dan betaalbare huizen voor starters en studenten. Daar komt ook nog bij dat een bedrijfspand na een X aantal jaar niet meer bruikbaar i omdat het niet voldoet aan de veiligheidswetten die zo´n pand nodig heeft zodat er in gewerkt kan worden. Dus over laten we zeggen 4 jaar is Nederland bezaait met grote mooie loodsen waar zeker20 mensen kunnen wonen, maar waar het niet mag. Leuk he, woningnood
Als iedereen nou gewoon die bedrijfspanden blijft kraken, zitten straks de cellen vol; CDA c.s ontevreden, want dan hebben we weer een cellentekort, en krakers blij, want die hebben nu wel een dak boven hun hoofd.
Maw; gewoon door blijven gaan met kraken, merkt Den Haag vanzelf de gevolgen.
__________________
Teacher seeks pupil. Must have an earnest desire to save the world. Apply in person.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2003, 22:39
Anonymous John
Avatar van Anonymous John
Anonymous John is offline
Citaat:
extinction schreef op 23-10-2003 @ 15:03:
Als iedereen nou gewoon die bedrijfspanden blijft kraken, zitten straks de cellen vol; CDA c.s ontevreden, want dan hebben we weer een cellentekort, en krakers blij, want die hebben nu wel een dak boven hun hoofd.
Maw; gewoon door blijven gaan met kraken, merkt Den Haag vanzelf de gevolgen.
Dan veranderen we toch al die lege bedrijfspanden in gevangenissen?
__________________
So a baby seal walked into a club...
Met citaat reageren
Oud 23-10-2003, 23:15
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
zeehond23 schreef op 23-10-2003 @ 20:58:
en toen was de motie aangenomen om het kraken van bedrijfspanden te verbieden (CDA, VVD, LPF, SGP ). MAW loodsen, kantoren etc mogen niet meer gekraakt worden
Nee hoor. De wet is er nog niet doorheen. Ze gaan nu eerst onderzoeken of het mogelijk is enzo. Je kunt nu nog steeds bedrijfspanden kraken.
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Oud 24-10-2003, 11:09
extinction
Avatar van extinction
extinction is offline
Citaat:
Anonymous John schreef op 23-10-2003 @ 22:39:
Dan veranderen we toch al die lege bedrijfspanden in gevangenissen?
, of je doet geen moeite en laat krakers gewoon in die bedrijfspanden zitten.
AJ, best een logische redenering eigenlijk, hiermee is dus gewoon aangetoond dat kraken niet verboden moet worden.
__________________
Teacher seeks pupil. Must have an earnest desire to save the world. Apply in person.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2003, 16:10
Anonymous John
Avatar van Anonymous John
Anonymous John is offline
Citaat:
extinction schreef op 24-10-2003 @ 05:09:
, of je doet geen moeite en laat krakers gewoon in die bedrijfspanden zitten.
AJ, best een logische redenering eigenlijk, hiermee is dus gewoon aangetoond dat kraken niet verboden moet worden.
Niet perse. Alle deliquenten zouden evenveel recht mogen hebben op een verblijfplaats in zo'n gevangenis. Bovendien zou de staat dan ook de panden kunnen huren van de eigenaren zodat zij er iets voor terug krijgen in tegenstelling tot kraken.

Trouwens, zelfs als kraken illegaal zou worden, dan betekent het niet dat we de krakers meteen in de nor zouden moeten stoppen.
__________________
So a baby seal walked into a club...
Met citaat reageren
Oud 24-10-2003, 19:27
extinction
Avatar van extinction
extinction is offline
Citaat:
Anonymous John schreef op 24-10-2003 @ 16:10:
Niet perse. Alle deliquenten zouden evenveel recht mogen hebben op een verblijfplaats in zo'n gevangenis. Bovendien zou de staat dan ook de panden kunnen huren van de eigenaren zodat zij er iets voor terug krijgen in tegenstelling tot kraken.

Trouwens, zelfs als kraken illegaal zou worden, dan betekent het niet dat we de krakers meteen in de nor zouden moeten stoppen.
Nee, ik was dan ook niet serieus.
__________________
Teacher seeks pupil. Must have an earnest desire to save the world. Apply in person.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2003, 01:36
Anonymous John
Avatar van Anonymous John
Anonymous John is offline
Citaat:
extinction schreef op 24-10-2003 @ 13:27:
Nee, ik was dan ook niet serieus.
Ik had al dat vermoeden.
__________________
So a baby seal walked into a club...
Met citaat reageren
Oud 25-10-2003, 17:30
zeehond23
Avatar van zeehond23
zeehond23 is offline
Waaronder wordt een legerbasis gerekend? Want daar komen er ook veel leeg te staa binnenkort
__________________
#JeSuisLidl
[QUOTE=Kristaco;33732259]Met jezelf spelen is lekker.[/QUOTE]
Met citaat reageren
Oud 25-10-2003, 18:26
extinction
Avatar van extinction
extinction is offline
Citaat:
zeehond23 schreef op 25-10-2003 @ 17:30:
Waaronder wordt een legerbasis gerekend? Want daar komen er ook veel leeg te staa binnenkort
ah mooi.
ik ga nog ooit een kunstenaarscolonie beginnen in een legerbasis.
__________________
Teacher seeks pupil. Must have an earnest desire to save the world. Apply in person.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2003, 23:33
funkypunk
Avatar van funkypunk
funkypunk is offline
een mooie discussie is gaande
ik woon in Groningen en daar worden steeds meer panden gekraakt, er is echt sprake van groei. Dit vind ik zeer positief, ik woon zelf niet gekraakt, kom er wel veel, maar sluit niet uit dat dit nog zal gebeuren. Het is gewoon nodig, je kan bijna geen betaalbare woonruimte vinden.

op dit moment is kraken idd legaal zolang het pand langer dan een jaar leegstaat en je huisvrede veroorzaakt door het plaatsen van tafel, stoel en bed. wat niet mag is het breken van het slot
__________________
nooit meer
Met citaat reageren
Oud 26-10-2003, 02:14
zeehond23
Avatar van zeehond23
zeehond23 is offline
Citaat:
funkypunk schreef op 25-10-2003 @ 23:33:
op dit moment is kraken idd legaal zolang het pand langer dan een jaar leegstaat en je huisvrede veroorzaakt door het plaatsen van tafel, stoel en bed. wat niet mag is het breken van het slot
Als jij snel het slot verwisseld (of deur zelfs) maakt da echt niet uit!
__________________
#JeSuisLidl
[QUOTE=Kristaco;33732259]Met jezelf spelen is lekker.[/QUOTE]
Met citaat reageren
Oud 26-10-2003, 11:32
funkypunk
Avatar van funkypunk
funkypunk is offline
i know
heb zelf geholpen met kraken van een pand
__________________
nooit meer
Met citaat reageren
Oud 26-10-2003, 11:37
zeehond23
Avatar van zeehond23
zeehond23 is offline
Citaat:
funkypunk schreef op 26-10-2003 @ 11:32:
i know
heb zelf geholpen met kraken van een pand
grote meid
__________________
#JeSuisLidl
[QUOTE=Kristaco;33732259]Met jezelf spelen is lekker.[/QUOTE]
Met citaat reageren
Oud 26-10-2003, 11:48
funkypunk
Avatar van funkypunk
funkypunk is offline
Citaat:
zeehond23 schreef op 26-10-2003 @ 11:37:
grote meid
nouw , wat heb jij dan gepresteerd
__________________
nooit meer
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:40.