Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-11-2004, 11:39
willypirate
Avatar van willypirate
willypirate is offline
Zag net het journaal . Theo van Gogh , een voorstander van vrije meningsuiting , is waarschijnlijk vermoord door een man met arabisch uiterlijk. Theo heeft in een korte film met hirsi ali , de koran bekritiseerd en met name dan fundamentele moslims. Men vermoed dat de moord hiermee verband heeft.

Mijn vraag : Waar moeten we de grens trekken m.b.t vrije meningsuiting?

Ik bedoel , Theo bekritiseerde de koran. Dit mag volgens de grondwet.

De koran bekritiseerd b.v de positie van de vrouw en homofielen. Dit mag van de grondwet.

In de nieuwe bijbel vertaling staat geschreven: Homofiel zijn is verkeerd , Alle homofielen dienen vermoord te worden. Dit mag van de grondwet geschreven worden.

Als een rechtsextreme partij roept: Alle buitenlanders moeten weg , dan mag dit blijkbaar niet en word de partij verboden.

Waar trekken we de grens?

Waarom mag een Moslim en een Gristen zeggen dat homofielen dood moeten?
(en er daardoor altijd een paar gelovigen zijn die dit dan ook uitvoeren. Want hé , het staat in het Heilige geschrift geschreven , dus ik heb God/Allah/Stront achter me staan)

Waarom mag een nationalist niet zeggen dat hij/zij vind dat Nederland al vol genoeg zit met Moslims en andersdenkenden ? Debat heeft ons inmiddels al geleerd dat er toch nooit overeenstemming zal plaatsvinden in denkwerelden , laat staan in leefwerelden.

Waar trekken we de grens?

__________________
twijfel aan ALLES - No Doubt!

Laatst gewijzigd op 02-11-2004 om 11:52.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-11-2004, 12:05
Verwijderd
Waarom moeten we een grens trekken?
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 12:06
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
willypirate schreef op 02-11-2004 @ 12:39 :
ik heb God/Allah/Stront achter me staan)


, eh...

Ik vind dat je vrij moet zijn om je te uiten in welke woorden je maar wilt.

De grens ligt bij daden.
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 12:33
Metallinos
Metallinos is offline
Ik wilde al een soortgelijke topic beginnen. Men is namelijk soms ontzettend hypocriet over vrijheid van meningsuiting. Als men mag zeggen wat men wil, waarom dan de kritiek van Balkenende op satire? Waarom is het strafbaar als je de holocaust ontkend? Waarom is het eigenlijk strafbaar om het koningshuis te beledigen? Vanwaar die heisa over die ene Nederlandse rapgroep? Als men echt gelooft dat men mag zeggen wat men wil dan moet men consequent zijn.

Wat ik vrees is dat men alleen maar de vrijheid van meningsuiting meer inperkt door zulke gebeurtenissen. Men mag misschien over een tijdje bijvoorbeeld minder zeggen in muziekteksten, vanwege vrees dat het tot daden leidt bijvoorbeeld.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 13:58
Verwijderd
1. Een Moslim of Christen mag niet zeggen dat een homofiel dood moet, in geen van beide Heilige Boeken staat dat ze dood moeten of het niet mogen zijn, maar ze mogen geen geslachtsgemeenschap hebben.

2. Die grens kan je onmogelijk trekken, je moet elk geval apart bekijken.

3. Nederland heeft een Beperkte vrijheid van meningsuiting, daarom mogen sommige dingen wel en sommige dingen niet.

4. Ik denk niet dat dit soort topics hier thuis horen, als het over godsdiensten gaat op Religie, als het over Vrijheids van meningsuiting gaat op N&A, maar dat kan ik niet beslissen
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 13:59
dragonstorm
Avatar van dragonstorm
dragonstorm is offline
Nergens.
Live Free or Die *Unix*

Hoewel, officieel is er wel een grens. Maar ik ben het daar eigenlijk niet mee eens.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 14:04
Slobber
Slobber is offline
Citaat:
willypirate schreef op 02-11-2004 @ 12:39 :

Waarom mag een Moslim en een Gristen zeggen dat homofielen dood moeten?
(en er daardoor altijd een paar gelovigen zijn die dit dan ook uitvoeren. Want hé , het staat in het Heilige geschrift geschreven , dus ik heb God/Allah/Stront achter me staan)
Dit mag waarschijnlijk omdat die heilige geschriften honderden, danwel duizenden jaren geleden geschreven zijn, in tijden waarin het nog niet verboden was dit te schrijven. (kleinigheidje: de bijbel en de koran keuren homofielen niet af, maar homoseksuelen)

Maar je hebt helemaal gelijk als je zegt dat die religies daarom verboden zouden kunnen worden. Als ik als Zuid-Afrikaanse bosindiaan in Nederland ga wonen en ik houdt een religie aan waarvoor ik elk jaar een mens moet eten, wordt de religie ook verboden omdat hij tegen de wet is.
__________________
Shit happens = Poep gebeurt.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 14:16
willypirate
Avatar van willypirate
willypirate is offline
Citaat:
Solero schreef op 02-11-2004 @ 14:58 :
1. Een Moslim of Christen mag niet zeggen dat een homofiel dood moet, in geen van beide Heilige Boeken staat dat ze dood moeten of het niet mogen zijn, maar ze mogen geen geslachtsgemeenschap hebben.
Ik moet je helaas teleurstellen. Het staat namelijk letterlijk in de nieuwe bijbelvertaling . Was gisteren nog in het programma buitenhof.

Waarom moeten we een grens trekken?

Omdat de heilige geschriften aanspoort op geweld richting anders denkenden. Mensen die kritiek hebben op b.v de islam mogen schijnbaar vermoord worden op basis van de heilige overtuiging. Dit geld ook voor Gristenen t.o.v homosexuelen.

Voor een gelovige is schijnbaar het heilige geschrift zwaarwegender dan het nederlandse rechtssysteem of moraliteit.
Ik weet dat veel "rechten" afkomstig zijn van deze heilige geschriften , maar op punten waar dit niet overeenkomt weegt het heilige geschrift blijkbaar zwaarder. Ik vind dit onacceptabel.
Sterker nog , als blijkt dat de heilige geschriften een direct verband vormen met moord en doodslag , dan vind ik dat zoiets verboden moet worden. Net als bijvoorbeeld "Mein kampf" van adolf hitler.

Vrijheid van meningsuiting vind ik acceptabel tot het niveau van kritiek , maar als er dan ook nog een geschreven veroordeling in zit(=alle homosexuelen moeten dood) , dan vind ik dat te ver gaan.

Stop de persen (tijdelijk )
__________________
twijfel aan ALLES - No Doubt!
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 15:15
dragonstorm
Avatar van dragonstorm
dragonstorm is offline
Mein Kampf is niet verboden.
Het drukrecht ervan is alleen eigendom van de Nederlandse staat.
En die weigert iedere nadruk.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 15:19
esprit-chick
Avatar van esprit-chick
esprit-chick is offline
naar mijn mening is het niet acceptabel, om je in een extreme mate te verzetten tegen allochtonen ( zoals je in je eerste post al zegt)
maar ook van de zaken uit de Bijbel die al genoemd zijn vind ik het belachelijk dat dit allemaal kan, ook jonge kinderen in zwaar religieuze gezinnen wordt dit met de paplepel ingegeoten, zij zullen als ze hun religie voortzetten, hun hele leven deze crap lopen te verkondigen.
door de extreme mate waarin alles wordt gebracht is er voor veel mensen geen enkele keus, omdat het niet te mengen is

ik ben het nmet je eens dat het erg krom is dat mensen die een godsdienst achter zich hebben ( of beter gezegd die zich verschuilen achter een godsdienst) bij wijze van alles kunnen roepen.
het lijkt mij een goede oplosssing om atheïsten het excuus 'levensbeschouwing' te geven, waardoor zij, in gematigde vorm ook kriteik kunnen leveren op moslims of christenen
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 15:26
klaartje101
Avatar van klaartje101
klaartje101 is offline
Mensen die kritiek hebben op b.v de islam mogen schijnbaar vermoord worden op basis van de heilige overtuiging. Dit geld ook voor Gristenen t.o.v homosexuelen.

Waar staat dat, precies?
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 16:12
willypirate
Avatar van willypirate
willypirate is offline
Leviticus 20:13 - ' Een man die gemeenschap heeft met iemand van het mannelijke geslacht , zoals men gemeenschap heeft met een vrouw , - beiden hebben een gruwel begaan , zij zullen zeker ter dood gebracht worden.

ik geloof dat er in Leviticus 18:22 ook iets dergelijks staat.

Die van de koran kan ik effe niet zo gauw meer terug vinden , maar geloof me dat het ergens staat. Stenigen is hier het kernwoord . Ik kom hier nog wel op terug als men wilt.
__________________
twijfel aan ALLES - No Doubt!

Laatst gewijzigd op 02-11-2004 om 16:15.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 16:13
Verwijderd
Citaat:
willypirate schreef op 02-11-2004 @ 15:16 :
[...] Waarom moeten we een grens trekken?

Omdat de heilige geschriften aanspoort op geweld richting anders denkenden. Mensen die kritiek hebben op b.v de islam mogen schijnbaar vermoord worden op basis van de heilige overtuiging. Dit geld ook voor Gristenen t.o.v homosexuelen.
Je brengt hier ten onrechte twee verschillende zaken met elkaar in verband.

Enerzijds hebben we het over de communicatievrijheid, die iedereen in staat stelt zijn mening vrij te kunnen uiten, verspreiden en, voor degene die het aanhoren, vrij tot zich te nemen. Dit is echter wel ongenuanceerd, want er zijn wel degelijk grenzen aan de communicatievrijheid gesteld, zoals dat een uiting niet beledigend mag zijn. Het is aan de rechter om te bepalen of men over de schreef is gegaan.

Anderzijds spreken we over 'aanzetten tot handelen in strijd met de wet'. Hoewel hier ongetwijfeld meningen op de achtergrond spelen, gaat het hier niet dus om de communicatievrijheid.

Deze twee zaken moeten niet met elkaar verward worden. Dat iemand iets meent, staat (vrijwel) vrij. Dat personen aansporen om anderen iets aan te doen, is van een geheel andere orde.

Dat betekent ook we hier in het geheel niet over de commucatievrijheid dienen te spreken. Als iemand aanspoort tot geweld, dan heeft het geen zin om de hele communicatievrijheid dan maar op de schop te gooien. Dit afgezien van de bijna onmogelijkheid om de grondwet op dit punt aan te passen.

Deze redenatie slaat de plank dus volledig mis.

Citaat:
willypirate schreef op 02-11-2004 @ 15:16 :
Voor een gelovige is schijnbaar het heilige geschrift zwaarwegender dan het nederlandse rechtssysteem of moraliteit.
Ik weet dat veel "rechten" afkomstig zijn van deze heilige geschriften , maar op punten waar dit niet overeenkomt weegt het heilige geschrift blijkbaar zwaarder. Ik vind dit onacceptabel.
Sterker nog , als blijkt dat de heilige geschriften een direct verband vormen met moord en doodslag , dan vind ik dat zoiets verboden moet worden. Net als bijvoorbeeld "Mein kampf" van adolf hitler.
Over "mein Kampf" zie de andere posts hierboven.

Verder kan ik niet inzien, waarom de grondwet aangepast dient te worden, omdat iemand zijn moraliteit uit een heilig schrift haalt, i.p.v. de wetboeken. Wat voor nut heeft dat? Denk je dat het verbieden van deze geschriften dit soort excessen kan voorkomen? Dat zou wel erg naïef zijn...

Citaat:
willypirate schreef op 02-11-2004 @ 15:16 :
Vrijheid van meningsuiting vind ik acceptabel tot het niveau van kritiek , maar als er dan ook nog een geschreven veroordeling in zit (=alle homosexuelen moeten dood) , dan vind ik dat te ver gaan.
De communicatievrijheid werkt alleen als iedereen kan zeggen wat hij of zij wil. Is dat niet het geval, dan is er geen sprake van communicatievrijheid - zo simpel is het. Wil jij in een land leven waarin je niet kunt zeggen, wat je wilt? Ik niet. Dan neem ik graag de bekrompen meningen van anderen op de koop toe. En dat er sommigen tussen zitten, die anderen om hun mening vermoorden, dan verwijt ik dat de communicatievrijheid niet, maar die persoon.

Laatst gewijzigd op 02-11-2004 om 19:13.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 16:24
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
wat mij betreft schaffen we de grens op het gebied van meningsuiting af
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 16:30
willypirate
Avatar van willypirate
willypirate is offline
Citaat:
alluman schreef op 02-11-2004 @ 17:13 :

Wat voor nut heeft dat? Denk je dat het verbieden van deze geschriften dit soort excessen kan voorkomen? Dat zou wel erg naïef zijn...
Misschien naïef , maar deze geschriften vormen al duizenden jaren de voedingsbodem voor geweld tegen andersdenkenden.
Zonder deze voedingsbodem , hadden die mensen wellicht meer begrip voor elkaar. Maar dat gaat helaas niet , omdat de geschriften het woord van God verkondigen. En God is/spreekt de waarheid en die dienen zij blind te volgen.

Citaat:
alluman schreef op 02-11-2004 @ 17:13 :
De communicatievrijheid werkt alleen als iedereen kan zeggen wat hij of zij wil. Is dat niet het geval, dan is er geen sprake van communicatievrijheid - zo simpel is het. Wil jij in een land leven waarin je niet kunt zeggen, wat je wilt? Ik niet. Dan neem ik graag de bekrompen meningen van anderen op de koop toe. En dat er sommigen tussen zitten, die anderen om hun mening vermoorden, dan verwijd ik dat de communicatievrijheid niet, maar die persoon.
Ik wil ook communicatievrijheid. Maar dat is in Nederland geen absoluut geval. Er is een bepaalde opgelegde beperking. Als er dan toch beperking is , dan wil ik dat die beperking ook geld voor haatdragende en geweldaansporende heilige teksten.
Natuurlijk ben ik het met je eens dat het individue de werkelijke dader is , maar is de heilige tekst dan helemaal vrij van blaam?

Citaat:
dragonstorm schreef op 02-11-2004 @ 16:15 :
Mein Kampf is niet verboden.
Het drukrecht ervan is alleen eigendom van de Nederlandse staat.
En die weigert iedere nadruk.
Goed , zegt dit dan niet genoeg?
__________________
twijfel aan ALLES - No Doubt!

Laatst gewijzigd op 02-11-2004 om 16:37.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 18:27
Verwijderd
Citaat:
willypirate schreef op 02-11-2004 @ 17:30 :
[...] Natuurlijk ben ik het met je eens dat het individue de werkelijke dader is , maar is de heilige tekst dan helemaal vrij van blaam?
Ja. Een tekst kan niet handelen.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 18:41
DZHAW
DZHAW is offline
Citaat:
alluman schreef op 02-11-2004 @ 19:27 :
Ja. Een tekst kan niet handelen.

Een tekst kan wel aansporen.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 19:09
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
alluman schreef op 02-11-2004 @ 17:13 :
dan verwijd ik dat de communicatievrijheid niet, maar die persoon.
Het hele werkwoord is verwijten, niet verwijden.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 02-11-2004, 19:13
Verwijderd
Citaat:
mathfreak schreef op 02-11-2004 @ 20:09 :
Het hele werkwoord is verwijten, niet verwijden.
In Mathfreak we trust.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 19:31
klaartje101
Avatar van klaartje101
klaartje101 is offline
Citaat:
willypirate schreef op 02-11-2004 @ 17:12 :
Leviticus 20:13 - ' Een man die gemeenschap heeft met iemand van het mannelijke geslacht , zoals men gemeenschap heeft met een vrouw , - beiden hebben een gruwel begaan , zij zullen zeker ter dood gebracht worden.

ik geloof dat er in Leviticus 18:22 ook iets dergelijks staat.

Die van de koran kan ik effe niet zo gauw meer terug vinden , maar geloof me dat het ergens staat. Stenigen is hier het kernwoord . Ik kom hier nog wel op terug als men wilt.
Wel vreemd want in de 10geboden, die God aan Mozes heeft laten dicteren, staat in dat men niemand mag doden.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 19:48
Verwijderd
Citaat:
klaartje101 schreef op 02-11-2004 @ 20:31 :
Wel vreemd want in de 10geboden, die God aan Mozes heeft laten dicteren, staat in dat men niemand mag doden.
[cynisme]Ja, maar iemand die niet gelooft, kun je natuurlijk geen persoon noemen.[/cynisme]
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 19:56
Verwijderd
Heeft McCaine hier al op gereageerd? Nee? Bij deze dan:

VRIJHEID VAN MENINGSUITING
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 20:04
Verwijderd
Citaat:
DZHAW schreef op 02-11-2004 @ 19:41 :
Een tekst kan wel aansporen.
Nee, aansporen is ook een handeling.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 20:13
2079
Avatar van 2079
2079 is offline
Ik heb net al gepost op 'Nieuws en Achtergronden'.

''Van Gogh heeft de doodstraf gekregen ten gronde van meningsuiting!'' Riep men...
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 20:19
Verwijderd
En dat was daar net zulk gelul als hier
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-11-2004, 13:54
Verwijderd
Citaat:
willypirate schreef op 02-11-2004 @ 15:16 :
Ik moet je helaas teleurstellen. Het staat namelijk letterlijk in de nieuwe bijbelvertaling . Was gisteren nog in het programma buitenhof.

*lulverhaal*
Dat is dan een grote schande, ik heb nog niks gezien van die nieuwe bijbelvertaling, maar om in een bijbel te zeggen dat homosexuelen dood mogen, daar moet een grens komen.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2004, 19:34
2079
Avatar van 2079
2079 is offline
Citaat:
nare man schreef op 02-11-2004 @ 21:19 :
En dat was daar net zulk gelul als hier
Hier is een mooi voorbeeld van de verloedering van Waarden en Normen.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2004, 19:38
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
The Count schreef op 03-11-2004 @ 20:34 :
Hier is een mooi voorbeeld van de verloedering van Waarden en Normen.
echwel
Met citaat reageren
Oud 03-11-2004, 19:53
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Solero schreef op 03-11-2004 @ 14:54 :
Dat is dan een grote schande, ik heb nog niks gezien van die nieuwe bijbelvertaling, maar om in een bijbel te zeggen dat homosexuelen dood mogen, daar moet een grens komen.
pja waarom ?
Met citaat reageren
Oud 03-11-2004, 20:21
Verwijderd
Citaat:
The Count schreef op 03-11-2004 @ 20:34 :
Hier is een mooi voorbeeld van de verloedering van Waarden en Normen.
Nee hoor, alleen maar een mooi voorbeeld van de antwoorden die je kunt verwachten als je op zo'n zielige manier begint te wauwelen.

'Hij kreeg de doodstraf voor zijn gebruik van het vrije woord'. Kan het nog demagogischer? Ik word er kotsmisselijk van. Gebruik normale taal in een discussie of lazer op.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2004, 20:32
Verwijderd
Nare Man, wat je allemaal op N&A doet weet ik niet, maar dat soort reacties ( "zielige manier wauwelen" en "lazer op") hou je hier voortaan maar voor je. Reageer inhoudelijk, of reageer niet.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2004, 22:23
Verwijderd
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 03-11-2004 @ 21:32 :
Nare Man, wat je allemaal op N&A doet weet ik niet, maar dat soort reacties ( "zielige manier wauwelen" en "lazer op") hou je hier voortaan maar voor je. Reageer inhoudelijk, of reageer niet.
Bij mijn weten is 'oplazeren' gewoon Nederlands. Het betekent 'weggaan'. En op een zielige manier wauwelen lijkt me ook redelijk normaal taalgebruik. Dat aanstellerige, populistische gedram ben ik gewoon zat.

Wat is dat trouwens met jou en die gevoeligheid? Ik herinner me dat Chimera ooit eens in een topic tegen iemand zei 'ga buiten spelen' en dat jij daar ook al over viel. Hoe reageer jij in godsnaam als het écht erg wordt?

Laatst gewijzigd op 03-11-2004 om 22:40.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2004, 22:41
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Citaat:
nare man schreef op 03-11-2004 @ 23:23 :
Mens, stel je toch niet zo aan. Hij wordt gewoon met gelijke munt terugbetaald. Dat jij nou meteen in de stress schiet omdat het niet allemaal lief en vrolijk en blij en huppel en bla bla is.

Trouwens, 'oplazeren' is gewoon Nederlands, het betekent (weliswaar informeel) 'weggaan'. Dus waar hebben we het in godsnaam over?
Hee, doe een beetje rustig aan, nare. je hebt het tegen de fb van dit forum en ze probeert de thread in goede banen te leiden. Je hoeft niet tegen haar te blaffen alsof ze Wouter Bos is.
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Met citaat reageren
Oud 03-11-2004, 22:45
Verwijderd
Citaat:
McCaine schreef op 03-11-2004 @ 23:41 :
Hee, doe een beetje rustig aan, nare. je hebt het tegen de fb van dit forum en ze probeert de thread in goede banen te leiden. Je hoeft niet tegen haar te blaffen alsof ze Wouter Bos is.
En omdat ze FB is, is de onzin die ze uitkraamt ineens minder erg? Ik snap best dat ze de thread in goede banen wil leiden, maar dat hoeft niet op zo'n badinerend toontje alsof ik net een gruwelijke halsmisdaad heb begaan. Als dat taalgebruik al niet wordt getolereerd, zullen we dan maar meteen dit forum op zwart gooien met een linkje naar goghcondoleance.tk?
Met citaat reageren
Oud 03-11-2004, 22:52
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Citaat:
nare man schreef op 03-11-2004 @ 23:45 :
En omdat ze FB is, is de onzin die ze uitkraamt ineens minder erg? Ik snap best dat ze de thread in goede banen wil leiden, maar dat hoeft niet op zo'n badinerend toontje alsof ik net een gruwelijke halsmisdaad heb begaan. Als dat taalgebruik al niet wordt getolereerd, zullen we dan maar meteen dit forum op zwart gooien met een linkje naar goghcondoleance.tk?
De waarde van de inhoud ervan verandert natuurlijk niet, maar zij doet ook haar best om gedoe tegen te gaan en ik vind dat je gewoon wat onnodig onaardig bent nu. Dat je gezeur irritant vind begrijp ik heel goed, ik heb ook wat van een reputatie op dat gebied (), maar het mag wel ietsje minder zal ik maar zeggen. Als iedereen maar tegen fb's begint te aan te zeiken dan wordt het er voor ons ook niet relaxeder op, en daar is het Filosofieforum ook niet echt de setting voor. Op N&A mag je van mij gerust zeiken wat je wil, maar hier zou ik graag willen dat je iets kalmer doet (als het een fb betreft). Ok?
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Met citaat reageren
Oud 04-11-2004, 13:15
willypirate
Avatar van willypirate
willypirate is offline
Citaat:
alluman schreef op 02-11-2004 @ 19:27 :
Ja. Een tekst kan niet handelen.
Een tekst schrijven is ook een handeling. Idem is het indoctrineren van eenzijdig perspectief.

Citaat:
nare man schreef op 03-11-2004 @ 21:21 :
[B]Nee hoor, alleen maar een mooi voorbeeld van de antwoorden die je kunt verwachten als je op zo'n zielige manier begint te wauwelen.
Bij mijn weten is 'oplazeren' inderdaad gewoon Nederlands nare man. Als je het zo vervelend vind om reacties/gevoelens van mensen te lezen op dit forum , lazer dan lekker op naar een ander forum of meng je dan gewoon niet in dit topic. We zitten echt niet te wachten op je "sterke" argumenten.
__________________
twijfel aan ALLES - No Doubt!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 04-11-2004, 14:17
dragonstorm
Avatar van dragonstorm
dragonstorm is offline
Citaat:
Een tekst schrijven is ook een handeling. Idem is het indoctrineren van eenzijdig perspectief.
Het gouden woord is hier *verantwoordelijkheid*.
Als jij een tekst leest ben je zelf verantwoordelijk voor wat je daarvan opsteekt.

Citaat:
Bij mijn weten is 'oplazeren' inderdaad gewoon Nederlands nare man. Als je het zo vervelend vind om reacties/gevoelens van mensen te lezen op dit forum , lazer dan lekker op naar een ander forum of meng je dan gewoon niet in dit topic. We zitten echt niet te wachten op je "sterke" argumenten.
Mwah, ik was het wel redelijk met 'm eens. Spreek dus voor jezelf.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2004, 14:17
Verwijderd
Citaat:
willypirate schreef op 04-11-2004 @ 14:15 :
Een tekst schrijven is ook een handeling. Idem is het indoctrineren van eenzijdig perspectief.[...]
Een tekst tot je nemen is ook een handeling. Niemand dwingt je daartoe.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2004, 15:04
willypirate
Avatar van willypirate
willypirate is offline
Citaat:
dragonstorm schreef op 04-11-2004 @ 15:17 :
Het gouden woord is hier *verantwoordelijkheid*.
Als jij een tekst leest ben je zelf verantwoordelijk voor wat je daarvan opsteekt.

Mwah, ik was het wel redelijk met 'm eens. Spreek dus voor jezelf.
Goed , ik kap ermee.
__________________
twijfel aan ALLES - No Doubt!
Met citaat reageren
Oud 04-11-2004, 18:47
2079
Avatar van 2079
2079 is offline
Nare Man...
Zover ik weet gebruik ik gewoon Nederlands. En ik ben er niet van gediend om op zo'n manier aangesproken te worden.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2004, 18:57
Verwijderd
Ja zeg, we gaan nou niet weer beginnen? Ik zei het niet voor niks in dit topic, zodat iedereen het kon lezen, zoals jij bijv. Laten we er iig in dit topic over ophouden.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2004, 21:00
willypirate
Avatar van willypirate
willypirate is offline
Citaat:
klaartje101 schreef op 02-11-2004 @ 20:31 :
Wel vreemd want in de 10geboden, die God aan Mozes heeft laten dicteren, staat in dat men niemand mag doden.
Er staan wel meer contradicties in de bijbel , maar ik heb eerlijk gezegt geen zin om ze hier te gaan posten.

Ik zal je er een uit de Koran geven .

Hoeveel engelen spraken tot Maria? - Wanneer de Koran spreekt over de aankondiging van Jezus aan de maagd Maria spreekt Soera 3:42,45 over (een aantal) engelen terwijl het maar 1 engel is in Soera 19:17-21.

Wat ik eigenlijk in een licht emotionele bui wilde zeggen met deze topic is het volgende.

De meeste heilige geschriften staan vol contradicties en leugens , of in iedergeval in meervoudig te interpreteren perspectieven.
Zoals men in de werkelijkheid kan zien , betekend dit dat er een direct gevolg is tussen overtuiging, vrijheid van meningsuiting en dood.
Ik kan wel uitleggen waarom , maar ik denk bijna dat iedereen dat hier ook wel weet (lekker duidelijk hé )

Ik ben van mening dat er een noodzakelijk gevolg zit in de overtuiging op basis van leugens en contradicties die als waarheid verkondigd word. Waar ik mij dan aan stoor is niet de blinde volgzaamheid van mensen , maar meer de macht achter het apparaat dat deze blinde waarheid verkondigd.

Ik vind dat deze dwingende macht verboden dient te worden.
Het is "schadelijk" voor de mensheid in algemeen en ik denk in zekere mate voor de "vooruitgang" in algemeen. Alhoewel ik ook van mening ben dat men door te schande rijk kunt worden

ps: klaartje 101 , deze post was niet specifiek op jou gericht hoor meid Tis meer voor ons allemaal
__________________
twijfel aan ALLES - No Doubt!

Laatst gewijzigd op 04-11-2004 om 21:34.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2004, 12:28
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
klaartje101 schreef op 02-11-2004 @ 20:31 :
Wel vreemd want in de 10geboden, die God aan Mozes heeft laten dicteren, staat in dat men niemand mag doden.
volgens mij is het punt dat de bijbel zichzelf tegenspreekt al redelijk oud.

Maar de verklaring voor de TO vraag is toch simpel: religieuze teksten en uitingen worden op een andere manier beoordeeld, zeg maar gerust voorgetrokken, als wordt beoordeeld of iets beledigend/racisitsch/haatzaaiend zou zijn.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 07-11-2004, 18:04
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 02-11-2004 @ 17:24 :
wat mij betreft schaffen we de grens op het gebied van meningsuiting af
Maar dan moet er wel meer duidelijkheid komen. Als Theo van Gogh in plaats van 'alle moslims zijn geitenneukers' had gezegd: 'Alle joden zijn geitenneukers' dan waren er zeker juridische stappen tegen hem ondernomen. Dat vind ik helaas het trieste van dit land. Ik vind trouwens helemaal niet dat je dat zomaar moet kunnen zeggen. Vrije meningsuiting oké maar mensen of grote bevolkingsgroepen opzichtig beledigen en provoceren vind ik nergens voor nodig en moet ook niet geaccepteerd te worden. Theo van Gogh vond ik ook een eikel en hij ging vaak gewoon veel te ver met het doordrammen van zijn mening.
__________________
vive la feast!!
Met citaat reageren
Oud 07-11-2004, 23:08
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Waarom nemen mensen überhaupt de uitdrukking "vrije meningsuiting" in de mond als ze daar eigenlijk helemaal geen voorstander van zijn?
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Met citaat reageren
Oud 07-11-2004, 23:25
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Blitzkrieg Bop schreef op 07-11-2004 @ 19:04 :
Vrije meningsuiting oké maar mensen of grote bevolkingsgroepen opzichtig beledigen en provoceren vind ik nergens voor nodig en moet ook niet geaccepteerd te worden. Theo van Gogh vond ik ook een eikel en hij ging vaak gewoon veel te ver met het doordrammen van zijn mening.


Ja, laten we dingen verbieden omdat het "nergens voor nodig" is, sterk plan! Vakanties zijn ook nergens voor nodig, schaffen we die ook meteen af!
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Met citaat reageren
Oud 07-11-2004, 23:49
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
McCaine schreef op 08-11-2004 @ 00:25 :


Ja, laten we dingen verbieden omdat het "nergens voor nodig" is, sterk plan! Vakanties zijn ook nergens voor nodig, schaffen we die ook meteen af!
altijd fijn om te zien dat je je domheid en kortzichtigheid nog niet verloren bent

Ik bedoel te zeggen dat het aanzetten tot haat en mensen opzichtig beledigen verboden moet worden. Dit soort uitspraken ontwricht de maatschappij, dat blijkt wel weer. Waarom zou dit wél voor 'anti-semitische uitspraken' gelden en niét voor uitspraken over andere bevolkingsgroepen? Ik vind niet dat je zomaar alles moet kunnen zeggen, er moeten beperkingen gesteld worden. Dat is in het belang van de hele samenleving en de democratie. Rationele en ruimdenkende geesten zullen dat begrijpen.
__________________
vive la feast!!
Met citaat reageren
Oud 08-11-2004, 04:35
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Blitzkrieg Bop schreef op 08-11-2004 @ 00:49 :
altijd fijn om te zien dat je je domheid en kortzichtigheid nog niet verloren bent
Fijn om te zien dat je nog steeds niet goed bent in witty opmerkingen!

Citaat:
Ik bedoel te zeggen dat het aanzetten tot haat en mensen opzichtig beledigen verboden moet worden. Dit soort uitspraken ontwricht de maatschappij, dat blijkt wel weer. Waarom zou dit wél voor 'anti-semitische uitspraken' gelden en niét voor uitspraken over andere bevolkingsgroepen? Ik vind niet dat je zomaar alles moet kunnen zeggen, er moeten beperkingen gesteld worden. Dat is in het belang van de hele samenleving en de democratie. Rationele en ruimdenkende geesten zullen dat begrijpen.
Blahblahblah, allemaal debiele onzin die er op neerkomt dat dingen verboden moeten worden omdat jij ze vervelend vindt. Spijt me wel maar echt rationele geesten hebben geen zin in een tinpot-dictatuur zoals jij die voorstelt.
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Met citaat reageren
Oud 08-11-2004, 08:31
Verwijderd
Citaat:
willypirate schreef op 02-11-2004 @ 17:12 :
Leviticus 20:13 - ' Een man die gemeenschap heeft met iemand van het mannelijke geslacht , zoals men gemeenschap heeft met een vrouw , - beiden hebben een gruwel begaan , zij zullen zeker ter dood gebracht worden.

ik geloof dat er in Leviticus 18:22 ook iets dergelijks staat.

Die van de koran kan ik effe niet zo gauw meer terug vinden , maar geloof me dat het ergens staat. Stenigen is hier het kernwoord . Ik kom hier nog wel op terug als men wilt.
Dat zijn dan geen homofielen maar homoseksuelen en vroeger leiden zij een losbandig leven waarvan het een gruwel was voor zowel homo's als hetero's

Dus daar ga jij zomaar vanuit?!Ja hoor zo kan ik ook wel beweren dat er in het rechtboek staat dat alle criminelen dood moeten. Dat theo maandelijks verkondigede dat alle moslims dood moesten

Kom met een citaat want dit draagt nou niet echt bij aan jou geloofwaardigheid
Met citaat reageren
Oud 08-11-2004, 11:29
professor2
professor2 is offline
Citaat:
makelville schreef op 08-11-2004 @ 09:31 :
Dat zijn dan geen homofielen maar homoseksuelen en vroeger leiden zij een losbandig leven waarvan het een gruwel was voor zowel homo's als hetero's

Dus daar ga jij zomaar vanuit?!Ja hoor zo kan ik ook wel beweren dat er in het rechtboek staat dat alle criminelen dood moeten. Dat theo maandelijks verkondigede dat alle moslims dood moesten

Kom met een citaat want dit draagt nou niet echt bij aan jou geloofwaardigheid
ho·mo·sek·su·eel1 (de ~ (m.), -elen)1 man met seksuele voorkeur voor mannen


ho·mo·fiel1 (de ~ (m.), ~en)1 homoseksueel


Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie bang voor docent
anoniempje90
21 10-06-2009 14:03
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Plan strafbaar stellen Holocaust-ontkenning wint steun
Relief
115 19-02-2007 10:47
Psychologie Grote Niets
akumabito
9 04-09-2005 17:40
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Stelling:Computergames met seks en veel geweld moeten verboden worden.
Isa
198 22-01-2003 09:12
Levensbeschouwing & Filosofie Rationaliteit, rationeel?
jimmyO
14 07-08-2002 20:58


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:13.