Oud 21-02-2006, 21:38
Rata
Rata is offline
Ik ben sinds februari officieel school én werkloos, maar ik wil in september weer gaan studeren. Hier in en rondom Enschede is het lastig om werk te vinden.
Mijn begeleidster bij het CWI wil nu al, de procedure starten om een uitkering aan te vragen. Het idee om een uitkering te ontvangen vind ik niet prettig.

NAtuurlijk moet ik ook aan de sollicitatieplicht voldoen. Dat houdt in dat ik ook moet reageren op baantjes van 12 uur per week (dat soort baantjes doen de meeste mensen naast hun studie) Als ik namelijk 12 uur werk, dan verdien ik net zoveel als wanneer ik een uitkering ontvang (192 p/mnd). Ik wil ook graag wat financiele zekerheid, ik heb ook natuurlijk ook een aantal vaste lasten. Ik moet wel toegeven dat ik genoeg spaargeld heb. MAar het is natuurlijk ook zonde om dat op te maken.

Ik woon nu nog op kamers, maar ik overweeg om weer bij mijn ouders te gaan wonen in de kop van Noord Holland. En misschien vind ik op Texel wel werk (helemaal in het hoogseizoen, wanneer al die toeristen er weer zijn).

Ik las dat men binnen 8 weken moet beslissen of je recht hebt op een uitkering. MAar ik hoor ook verhalen dat sommige mensen een uitkering ontvangen binnen 3 weken en andere moeten 3 maanden wachten. Verder hoorde ik dat het je heel veel papieren moet ikvullen.

Natuurlijk kan ik het altijd proberen, maar zou het echt de moeite waard zijn om zo'n uitkering aan te vragen. Helmaal omdat ik verwacht op texel wel iets te vinden.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-02-2006, 21:39
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Je hebt wel zoveel jaar werkervaring nodig, als ik het goed heb.

Maar een bijbaantje van 12 uur per week, lijkt me niet zo moeilijk te regelen toch? Ik zou liever 12 uur werken, dan een uitkering krijgen.
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 21-02-2006, 21:39
Verwijderd
Tsja, als je een hekel hebt aan steun trekken en je verwacht binnenkort werk te vinden, dan beantwoord je eigenlijk je eigen vraag al dacht ik zo
Met citaat reageren
Oud 21-02-2006, 22:14
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Citaat:
nare man schreef op 21-02-2006 @ 22:39 :
Tsja, als je een hekel hebt aan steun trekken en je verwacht binnenkort werk te vinden, dan beantwoord je eigenlijk je eigen vraag al dacht ik zo
Inderdaad.

Ik lees eigenlijk allemaal redenen door jezelf gegeven om geen uitkering aan te vragen, een baantje van 12 uur moet toch ook redelijk makkelijk te vinden te zijn en als jij een tijdje van je spaargeld wilt en kunt leven, waarom zou je dan nog die uitkering aanvragen als je dat eigenlijk liever niet wilt?
Met citaat reageren
Oud 21-02-2006, 22:19
Go
Avatar van Go
Go is offline
Ik zou zeggen: vraag maar aan. Kun je geen baantje vinden dan heb je toch een uitkering. Vind je toch wat, je moet immers wel solliciteren dan, dan zet je de uitkering stop. En ja, op je cv hoef je niet te vermelden dat je een uitkering ontvangen hebt. Zeg je maar dat je leefde van het spaargeld dat je door keihard werken bij elkaar gesprokkeld hebt
Met citaat reageren
Oud 21-02-2006, 22:48
Rata
Rata is offline
Ik wil geen baantje van 12 uur. Dan kom ik financieel helemaal niet rond.

Maar is het waar dat je wel 50 formulieren moet invullen?
Met citaat reageren
Oud 22-02-2006, 00:18
Anton aus Tirol
Anton aus Tirol is offline
Op jouw leeftijd kan het echt niet moeilijk zijn om werk te vinden! Gewoon de bedrijven langs gaan of ze iemand kunnen gebruiken en de kranten goed in de gate houden. Als je echt niets kunt vinden, kun je naar een uitzendbureau gaan die hebben altijd wel wat werk.

Bedenk wel dat het feit dat je een uitkering gehad hebt een slechte binnenkomer is bij een sollicitatiegesprek. Het staat toch op je CV en een toekomstige werkgever vraagt zich dan ook af: waarom had je toen geen werk? Je was nog jong etc..

Ik zat zelf in een soortgelijke situatie en heb toen elk werk aangepakt wat er toen was. Helaas was dat productiewerk, maar later werd het toch wel beter. En ik heb achteraf gezien toch wel een leuke tijd gehad bij dat productiebedrijf omdat er veel jongeren werkten (veel afgevallen vmbo-ers, best interessant om daar mee om te gaan voor een tijdje)
__________________
Alles maximaal!!
Met citaat reageren
Oud 22-02-2006, 00:39
Rata
Rata is offline
Citaat:
Anton aus Tirol schreef op 22-02-2006 @ 01:18 :
Op jouw leeftijd kan het echt niet moeilijk zijn om werk te vinden! Gewoon de bedrijven langs gaan of ze iemand kunnen gebruiken en de kranten goed in de gate houden. Als je echt niets kunt vinden, kun je naar een uitzendbureau gaan die hebben altijd wel wat werk.



Ik sta bij elk uitzendburo's die mij willlen inschrijven ingeschreven. Het probleem is dat ze of diploma's vragen en anders ervaring.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2006, 09:54
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Citaat:
Rata schreef op 22-02-2006 @ 01:39 :
Ik sta bij elk uitzendburo's die mij willlen inschrijven ingeschreven. Het probleem is dat ze of diploma's vragen en anders ervaring.
Dat geloof ik niet. Er zijn zat ongeschoolde baantjes beschikbaar.
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 22-02-2006, 11:12
Lente
Avatar van Lente
Lente is offline
Citaat:
Roos schreef op 22-02-2006 @ 10:54 :
Dat geloof ik niet. Er zijn zat ongeschoolde baantjes beschikbaar.
Maar als een werkgever kan kiezen tussen iemand met ervaring en iemand die dat niet heeft, lijkt mij logisch wie er aangenomen wordt.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2006, 20:31
freakinaround
Avatar van freakinaround
freakinaround is offline
Citaat:
Lente schreef op 22-02-2006 @ 12:12 :
Maar als een werkgever kan kiezen tussen iemand met ervaring en iemand die dat niet heeft, lijkt mij logisch wie er aangenomen wordt.
bij baantjes als caissieres maakt dat barweinig uit..
__________________
- Gum is perfection. - "Ja maar stel nou dat de vraag niet hypothetisch is."
Met citaat reageren
Oud 22-02-2006, 20:39
Verwijderd
Je krijgt niet zomaar een uitkering. Je moet je inschrijven als werkzoekende, als je daarbij hulp nodig hebt dan kan het CWI die verschaffen. Pas als je echt geen werk hebt kunnen vinden kom je in aanmerking voor een uitkering.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2006, 20:43
Konijn
Avatar van Konijn
Konijn is offline
Citaat:
freakinaround schreef op 22-02-2006 @ 21:31 :
bij baantjes als caissieres maakt dat barweinig uit..
Dat soort baantjes gaan helaas echt niet naar een 19-jarige.

@ts: Ik weet uit ervaring hoe moeilijk het is om werk te vinden, maar aan mijn werk moet eisen worden gesteld, wat bij jou niet zo is. Voor hele dagen en alles aanpakken wat je tegenkomt zou het toch echt wel iets makkelijker moeten zijn. Productie- en promtie-werk is er overal en altijd. In Enschede zoeken ze momenteel bijvoorbeeld heel veel callcentermedewerkers.
Ook zou ik als ik jou was nu alvast naar werk op Texel op zoek gaan. Pas als het echt niet wil, zou je een uitkering kunnen overwegen (ook al duurt het even om aan te vragen, binnen, zeg een maand, kun je echt wel werk hebben hoor, als je zelf actief zoekt en het niet alleen aan uitzendbureaus overlaat om jou te bellen), maar zie wat nare man zegt.
__________________
Keep on rockin'
Met citaat reageren
Oud 22-02-2006, 20:46
Konijn
Avatar van Konijn
Konijn is offline
PS, zie bijvoorbeeld www.studentenwerk.nl
Klik op bijbaan en Enschede en zie daar: 19 vacatures.
Zelfde geldt voor eigenlijk alle vacature-sites die je kunt vinden op internet. En dan is op internet zoeken nog niet eens zo heel actief je bezighouden met het vinden van een baan..
Trek er eens een week voor uit om gewoon overal rond te kijken en te vragen..
__________________
Keep on rockin'
Met citaat reageren
Oud 22-02-2006, 21:02
freakinaround
Avatar van freakinaround
freakinaround is offline
Citaat:
Konijn schreef op 22-02-2006 @ 21:43 :
Dat soort baantjes gaan helaas echt niet naar een 19-jarige.

@ts: Ik weet uit ervaring hoe moeilijk het is om werk te vinden, maar aan mijn werk moet eisen worden gesteld, wat bij jou niet zo is. Voor hele dagen en alles aanpakken wat je tegenkomt zou het toch echt wel iets makkelijker moeten zijn. Productie- en promtie-werk is er overal en altijd. In Enschede zoeken ze momenteel bijvoorbeeld heel veel callcentermedewerkers.
Ook zou ik als ik jou was nu alvast naar werk op Texel op zoek gaan. Pas als het echt niet wil, zou je een uitkering kunnen overwegen (ook al duurt het even om aan te vragen, binnen, zeg een maand, kun je echt wel werk hebben hoor, als je zelf actief zoekt en het niet alleen aan uitzendbureaus overlaat om jou te bellen), maar zie wat nare man zegt.
hoezo niet dan? ik ben 18 en werk er ook net een halfjaartje..
ik begrijp wel dat ze eerder een 15jarige dan een 19jarige aannemen, maar niet geschoten is altijd mis.
__________________
- Gum is perfection. - "Ja maar stel nou dat de vraag niet hypothetisch is."
Met citaat reageren
Oud 22-02-2006, 21:05
Verwijderd
Citaat:
Konijn schreef op 22-02-2006 @ 21:43 :
Dat soort baantjes gaan helaas echt niet naar een 19-jarige.
Mwah. Ik ben als 19-jarige ook aangenomen bij de Xenos. Iemand van 16 kan over het algemeen niet overdag, iemand van 19 zonder studie wel. En overdag moeten er toch ook mensen in de winkel werken.

Uitzendbureau's geloof ik niet zo in, zeker niet als je geen diploma of werkervaring hebt. Je kunt veel beter zelf op zoek gaan. Let op advertenties, ga langs bij winkels en vraag of ze iemand nodig hebben, laat iedereen weten dat je wat zoekt, enz.

Ik heb zelf al mijn baantjes op die manier gevonden, ook toen ik wat ouder was.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2006, 21:09
freakinaround
Avatar van freakinaround
freakinaround is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 22-02-2006 @ 22:05 :
Mwah. Ik ben als 19-jarige ook aangenomen bij de Xenos. Iemand van 16 kan over het algemeen niet overdag, iemand van 19 zonder studie wel. En overdag moeten er toch ook mensen in de winkel werken.

Uitzendbureau's geloof ik niet zo in, zeker niet als je geen diploma of werkervaring hebt. Je kunt veel beter zelf op zoek gaan. Let op advertenties, ga langs bij winkels en vraag of ze iemand nodig hebben, laat iedereen weten dat je wat zoekt, enz.

Ik heb zelf al mijn baantjes op die manier gevonden, ook toen ik wat ouder was.
Idd. en dan nemen ze liever iemand aan van 19 dan iemand van 30.
__________________
- Gum is perfection. - "Ja maar stel nou dat de vraag niet hypothetisch is."
Met citaat reageren
Oud 22-02-2006, 22:29
Lente
Avatar van Lente
Lente is offline
Citaat:
freakinaround schreef op 22-02-2006 @ 22:09 :
Idd. en dan nemen ze liever iemand aan van 19 dan iemand van 30.
Alleen hebben veel mensen van 19 wel ervaring en dan heb je dus pech want met ervaring heb je toch een voorsprong op iemand die dat niet heeft.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 22-02-2006, 23:19
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
freakinaround schreef op 22-02-2006 @ 21:31 :
bij baantjes als caissieres maakt dat barweinig uit..
Kan ook nog heel erg uitmaken hoor
Als je veel gewerkt hebt duid dat erop dat je niet te lui bent om te werken.
Ervaring dan misschien niet maar wel die "zin"

grtz
ivo
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 23-02-2006, 06:42
Verwijderd
Citaat:
Lente schreef op 22-02-2006 @ 23:29 :
Alleen hebben veel mensen van 19 wel ervaring en dan heb je dus pech want met ervaring heb je toch een voorsprong op iemand die dat niet heeft.
Als als als...het meeste schiet je op met het gewoon proberen en wellicht heb je een keer mazzel en nemen ze je gewoon aan. Niet op ieder baantje solliciteren tientallen 19-jarigen, soms ben je ook gewoon de enige.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2006, 08:53
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
ga gewoon solliciteren, en vraag ondertussen een uitkering aan. Waarom zou je die centjes niet aanpakken ?
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 23-02-2006, 14:12
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Rata schreef op 21-02-2006 @ 23:48 :
Ik wil geen baantje van 12 uur. Dan kom ik financieel helemaal niet rond.

Maar is het waar dat je wel 50 formulieren moet invullen?
Citaat:
Rata schreef:
Als ik namelijk 12 uur werk, dan verdien ik net zoveel als wanneer ik een uitkering ontvang (192 p/mnd).
Wat ik dan niet snap wat je nou precies wil, als je 12 uur per week gaat werken verdien je net zoveel als dat je een uitkering krijgt. Dus wat wilje een baantje van meer dan 12 uur? dat kan ook moet je verder zoeken, of wil je nou juist wel een uitkering.
Verder zou je uitgaan van 12 uur per week en een maand van 40 weken dus 48 uur per maand werken.
4 euro per uur gaan verdienen. Het minimumloon is 3,74 per uur voor jou als 19jarig. Dus je moet zeker wel iets vinden voor 12 uur dat meer verdiend dan 4 euro. Je kan natuurlijk ook altijd meer werken dan 12 uur.
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 23-02-2006, 15:09
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 23-02-2006 @ 15:12 :
Wat ik dan niet snap wat je nou precies wil, als je 12 uur per week gaat werken verdien je net zoveel als dat je een uitkering krijgt. Dus wat wilje een baantje van meer dan 12 uur? dat kan ook moet je verder zoeken, of wil je nou juist wel een uitkering.
Verder zou je uitgaan van 12 uur per week en een maand van 40 weken dus 48 uur per maand werken.
4 euro per uur gaan verdienen. Het minimumloon is 3,74 per uur voor jou als 19jarig. Dus je moet zeker wel iets vinden voor 12 uur dat meer verdiend dan 4 euro. Je kan natuurlijk ook altijd meer werken dan 12 uur.
een maand van 40 weken
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 23-02-2006, 16:01
Pandora
Avatar van Pandora
Pandora is offline
Als je zegt van een baantje v. 12 uur in de week niet te kunnen rondkomen, geldt dit voor een uitkering dan wel? Ik zie echt niet in waarom jij een uitkering zou moeten aanvragen. Mijn goede god, baantjes zat hoor. Dan neem je evt. iets onder je 'niveau'. Goed je ogen en oren open doen; een uitzendbureau is in dit geval niet per definitie de beste en enige kans op werk!
__________________
put on your red shoes
Met citaat reageren
Oud 23-02-2006, 16:21
Chaucus
Avatar van Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
nare man schreef op 22-02-2006 @ 21:39 :
Je krijgt niet zomaar een uitkering. Je moet je inschrijven als werkzoekende, als je daarbij hulp nodig hebt dan kan het CWI die verschaffen. Pas als je echt geen werk hebt kunnen vinden kom je in aanmerking voor een uitkering.
Als je aan de criteria voldoet, krijg je een uitkering. Voorwaarden zijn wel dat je minstens 4 keer per maand solliciteert. het is wel een beetje moeite doen, maar je hebt tenslotte toch neit voor niets de premies hiervoor betaald.
Je hebt er gewoon recht op en waarom zou je van je eigen geld gaan leven, als je recht hebt op een uitkering. En tjah, solliciteren is echt niet altijd meteen aangenomen worden...

En al vind je wat...dan heb je maar mooi n baantje.

Het is wel even een papierwinkel, maar t loont de moeite wel. Als alles goed gaat heb je met een week of 8 een beslissing. Alleen als ze nog meer willen weten enzo, kan het wat langer duren.
__________________
Ik blijf hopen, want hoop mag er altijd zijn
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-02-2006, 23:12
Anton aus Tirol
Anton aus Tirol is offline
O ja, als je 19 bent krijg je trouwens bijna helemaal niets aan uitkering. Als je 12 uur per week werkt verdien je vast al meer...
__________________
Alles maximaal!!
Met citaat reageren
Oud 24-02-2006, 06:54
Chaucus
Avatar van Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
Anton aus Tirol schreef op 24-02-2006 @ 00:12 :
O ja, als je 19 bent krijg je trouwens bijna helemaal niets aan uitkering. Als je 12 uur per week werkt verdien je vast al meer...
Definieer bijna niets anders ns...
__________________
Ik blijf hopen, want hoop mag er altijd zijn
Met citaat reageren
Oud 24-02-2006, 20:45
Anton aus Tirol
Anton aus Tirol is offline
70 euro per maand of zo? Ik heb zelf nooit een uitkering aangevraagd, maar misschien dat iemand het exacte bedrag weet?
__________________
Alles maximaal!!
Met citaat reageren
Oud 25-02-2006, 09:21
Chaucus
Avatar van Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
Anton aus Tirol schreef op 24-02-2006 @ 21:45 :
70 euro per maand of zo? Ik heb zelf nooit een uitkering aangevraagd, maar misschien dat iemand het exacte bedrag weet?
Is loongerelateerd namelijk...Ik meen iets van 70% van het laatstverdiende loon in de ideale situatie
__________________
Ik blijf hopen, want hoop mag er altijd zijn
Met citaat reageren
Oud 26-02-2006, 12:32
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Pandora schreef op 23-02-2006 @ 17:01 :
Als je zegt van een baantje v. 12 uur in de week niet te kunnen rondkomen, geldt dit voor een uitkering dan wel? Ik zie echt niet in waarom jij een uitkering zou moeten aanvragen. Mijn goede god, baantjes zat hoor. Dan neem je evt. iets onder je 'niveau'. Goed je ogen en oren open doen; een uitzendbureau is in dit geval niet per definitie de beste en enige kans op werk!
waarom mensen een uitkering aanvragen ? dat is godsgruwelijk simpel - om de periode van werkloosheid te overbruggen.

niemand vraagt een uitkering aan met het idee om daar permanent van te gaan leven. Nou ja, normale mensen iig niet.

overigens, als er echt zoveel baantjes zijn als dat jij toevallig denkt te weten dat er zijn, leg jij mij dan maar eens uit waarom er werklozen zijn... zo simpel als dat jij het brengt ligt dat dus niet.

@chaucus : dat is niet het geval bij een bijstandsuitkering. Je bent in de war met een WW-uitkering, en daar heeft de TS hoogstwaarschijnlijk sowieso geen recht op, aangezien je dan minstens zus en zo lang aaneengesloten gewerkt moet hebben.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 26-02-2006, 12:35
Chaucus
Avatar van Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 26-02-2006 @ 13:32 :
@chaucus : dat is niet het geval bij een bijstandsuitkering. Je bent in de war met een WW-uitkering, en daar heeft de TS hoogstwaarschijnlijk sowieso geen recht op, aangezien je dan minstens zus en zo lang aaneengesloten gewerkt moet hebben.
26 van de laatste 39 weken volgens mij
__________________
Ik blijf hopen, want hoop mag er altijd zijn
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:26.