Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-03-2006, 11:43
Tsu
Avatar van Tsu
Tsu is offline
Mijn moeder heeft net verkondigd dat ze wil dat ik 300 euro kostgeld per maand moet betalen. Dat houdt in, gas, licht, water, stroom enzo. En "eten", dat zet ik tussen aanhalingstekens omdat het geen reet voorstelt. Mijn moeder koopt amper eten, dat doe ik dus zelf.

Verder betaal ik mijn eigen ziektekostenverzekering, opleiding (plus boeken), kleren en dus ook eigenlijk eten, eventueel uitgaanstaferelen etc.
Op dit moment heb ik ook geen baantje.

Nu vraag ik me af of dit te veel kostgeld is? Hoe denken jullie erover?
__________________
Ei-hoofd | Snotjong | Fucking Poser | If only I could be as cool as you| If we compete we don't complete| Bladluis 4 life
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-03-2006, 11:54
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik vind het wel veel ja. Voor 300 euro kun je een eigen kamer hebben met gas, water en licht en nog met een groot deel van je eten erbij. En je geeft zelf ook al aan dat het eten weinig voorstelt, dus als je het geld erbij optelt wat je daarnaast ook nog aan eten kwijt bent, dan kom je al gauw op het bedrag dat je ook kwijt zou zijn als je op kamers woonde.
Met als verschil dat je in dat laatste geval veel meer studiefinanciering krijgt.
Dus het lijkt me eigenlijk wat te veel.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2006, 12:21
Verwijderd
Wordt het dan niet eens tijd om uit huis te gaan? Ik denk dat je geen grotere hint van je moeder zal gaan krijgen
Voor minder dan €300,- heb je een kamer met alle kosten bij de huur in.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2006, 13:16
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
je hebt geen baantje, zeg je. los van de vraag of dit bedrag niet belachelijk hoog en buiten alle proporties is, vraag ik me af hoe je dat uberhaupt wil gaan betalen.

kijk, als je 3000 euro per maand verdient, is t een heel redelijk bedrag, vind ik.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 02-03-2006, 13:46
remy476
Avatar van remy476
remy476 is offline
Is idd erg veel. Kun je niet overleggen met je moeder ?
__________________
niet alleen =)
Met citaat reageren
Oud 02-03-2006, 13:56
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Belachelijk veel. Ik woon hier voor 190 euro per maand (en dan nog wel 150 gwe, hoor). En dan heb ik een heel eigen huisje. Natuurlijk nog niet met eten, maar in verhouding vind ik het echt erg veel.
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 02-03-2006, 14:01
Go
Avatar van Go
Go is offline
Als je geen baantje hebt vind ik het veels te veel. Je zou haar natuurlijk een hele uitgebreide specificatie kunnen vragen, maar als je geen baantje hebt is en blijft het een bijna onmogelijke opgave om 300 euro aan kostgeld per maand op te hoesten. Wel kan het misschien een hint zijn om op jezelf te gaan (zoals eerder gezegd wordt), maar het kan ook best zijn dat je moeder ziet dat je niet zoveel uitspookt en je op deze manier aan wil zetten een baantje te gaan zoeken.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2006, 14:03
Tsu
Avatar van Tsu
Tsu is offline
hmm ja ik vond het ook al veel, maar even kijken wat jullie er hier van vonden.

Ik heb al een keer een topic gemaakt over hoe mijn contact is met mijn moeder, dat staat op psychologie. Daar leg ik ook uit, waarom het zo moeilijk is om uit huis te gaan.

Wat betreft het geld, ik leen bij de IB groep om voor mijn opleiding te kunnen betalen. En ik krijg nog studiefinanciering daar bovenop, dus daar moet ik van leven op dit moment. Ik solliciteer me suf, maar steeds krijg ik te horen: "Je bent niet door naar de volgende ronde" of ik hoor gewoon niets...

Heel vervelend allemaal, maar nu weet ik hoe anderen erover denken.

Thanx
__________________
Ei-hoofd | Snotjong | Fucking Poser | If only I could be as cool as you| If we compete we don't complete| Bladluis 4 life
Met citaat reageren
Oud 02-03-2006, 14:08
Tsu
Avatar van Tsu
Tsu is offline
Oh en over dat mijn moeder een "hint" geeft, dat is niet zo. Ik zal het maar ff zo kort mogelijk uitleggen:
Mijn moeder is al heel lang werkeloos, ze heeft een tijdje in de ziektewet gezeten, maar ze komt nu heel moeilijk aan het werk. Dat komt omdat ze simpelweg heel kieskeurig is wat betreft werk; ze wil maar drie dagen per week werken, ze wil schoolvakanties hebben, dat soort dingen.
Ik woon samen met mijn moeder, en zij zit nu in de bijstand. Ze ontvangt zelf heel weinig geld, daarom vraagt ze me denk ik zoveel te betalen (ook al is dat niet reeël). Het frustererende is dat ze zelf heel vaak naar haar vriend gaat (die woont in Den Helder, ik woon in Naarden.. nogal een afstand) en ineens kan ze wel geld uitgeven aan de trein en aan de maandkaart voor haar fiets. En komt ze thuis met nieuwe kleren. Nu snap ik ook wel dat ze iets krijgt van die vriend van haar, maar ik vind het dan vrij apart dat ik dan ineens zoveel moet gaan betalen. Terwijl ze net zo goed dat geld waar ze van reist, of iig geld wat ze (denk ik) krijgt voor kleren, kan spenderen aan telefoonrekeningen ofzo. Dat is toch niet heel raar als ik dat vind?
Ze wil zelfs dat ik de telefoonrekening betaal, terwijl ik nooit met de huistelefoon bel...
__________________
Ei-hoofd | Snotjong | Fucking Poser | If only I could be as cool as you| If we compete we don't complete| Bladluis 4 life
Met citaat reageren
Oud 02-03-2006, 14:41
Verwijderd
Ik betaal dat zelfde bedrag voor mijn kost en inwoning in een eigen huisje op mijn ouders hun terrein, al mijn eten, verwarming, water, electriciteit en telefoon. Met een fulltime job.

Ik denk dat er een ander probleem is als ik je verhaal zo lees, dat het niet zomaar rond kost- en inwnning draait, maar eerder om geld dat er niet is. En het is niet de bedoeling dat je moeder dat op jou verhaalt. Ik weet niet of je in de mogelijkheid bent voor een goed gesprek met haar?
Met citaat reageren
Oud 02-03-2006, 14:59
Verwijderd
Die €300,- is gewoon erg overdreven, dat moet je moeder ook wel in zien. Misschien kan je haar duidelijk maken dat je bereid bent kostgeld te betalen, maar dat het wel een bedrag moet zijn dat ergens op gebaseerd is? Als je bv. nooit belt, dan hoef je natuurlijk ook geen telefoonrekening te betalen. Als jij sowieso al eten koopt, hoef je dat niet nog eens te betalen. En zo verder.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2006, 15:43
DvoorA
Avatar van DvoorA
DvoorA is offline
ja, dat is heel erg veel.
Ter vergelijking: 1 persoon ongeveer:

Water: 20 euro p/m
gas/licht etc: 30 p/m
huur appartement: 320 euro-120 euro huursubsidie
eten: betaal je al half zelf

je zou dus wel gek zijn als je zoveel zou betalen..300 euro is wat ik maandelijks betaal voor mijn flatje met keuken, badkamer, wc, schuur, slaapkamer, woonkamer en rommelhok, gaat nog huursubsidie af ook. Ik vind het trouwens wel vreemd dat je zoveel zelf moet betalen...betalen je ouders je wel rond de 250 euro in de maand als bijdrage aan je studie enzo?
__________________
There is nothing real outside our perception of reality, is there?
Met citaat reageren
Oud 02-03-2006, 16:17
snoopy
Avatar van snoopy
snoopy is offline
Op zich vind ik het niet zoveel als er ook eten bij zit, maar je zegt dat je dat vaak zelf koopt. Bedoel je daarmee dat je het ook zelf betaalt of dat je alleen de boodschappen haalt?
Als het eerste het geval is vind ik het bedrag te hoog, zo niet dan vind ik 300 euro pm op zich best redelijk.
__________________
Tsja
Met citaat reageren
Oud 02-03-2006, 16:21
Tsu
Avatar van Tsu
Tsu is offline
Ik betaal ook mijn eigen eten ja.


@Mutant: sja, met mijn moeder is daar geen gesprek over te beginnen, zodra die iets in haar hoofd heeft, gebeurt het ook zo en niet anders.. Die is niet echt voor rede vatbaar
__________________
Ei-hoofd | Snotjong | Fucking Poser | If only I could be as cool as you| If we compete we don't complete| Bladluis 4 life
Met citaat reageren
Oud 02-03-2006, 16:22
Tsu
Avatar van Tsu
Tsu is offline
Citaat:
DNMB schreef op 02-03-2006 @ 16:43 :
ja, dat is heel erg veel.
Ter vergelijking: 1 persoon ongeveer:

Water: 20 euro p/m
gas/licht etc: 30 p/m
huur appartement: 320 euro-120 euro huursubsidie
eten: betaal je al half zelf

je zou dus wel gek zijn als je zoveel zou betalen..300 euro is wat ik maandelijks betaal voor mijn flatje met keuken, badkamer, wc, schuur, slaapkamer, woonkamer en rommelhok, gaat nog huursubsidie af ook. Ik vind het trouwens wel vreemd dat je zoveel zelf moet betalen...betalen je ouders je wel rond de 250 euro in de maand als bijdrage aan je studie enzo?
Mijn moeder kan sowieso niets bijdragen en mijn vader moet maar 100 euro bijdragen. Verder heb ik een aanvullende beurs, is ook niet bijster veel.
__________________
Ei-hoofd | Snotjong | Fucking Poser | If only I could be as cool as you| If we compete we don't complete| Bladluis 4 life
Met citaat reageren
Oud 02-03-2006, 17:00
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
snoopy schreef op 02-03-2006 @ 17:17 :
Op zich vind ik het niet zoveel als er ook eten bij zit, maar je zegt dat je dat vaak zelf koopt. Bedoel je daarmee dat je het ook zelf betaalt of dat je alleen de boodschappen haalt?
Als het eerste het geval is vind ik het bedrag te hoog, zo niet dan vind ik 300 euro pm op zich best redelijk.
Redelijk ik vind het veel te hoog welke situatie je ook bekijkt.

Citaat:
Tsu schreef op 02-03-2006 @ 17:22 :
Mijn moeder kan sowieso niets bijdragen en mijn vader moet maar 100 euro bijdragen. Verder heb ik een aanvullende beurs, is ook niet bijster veel.
De bijdrage van je moeder zou dan dus gewoon het onderdak enzo kunnen zijn. Maar aangezien ze daar zelfs geld voor gaat vragen

Mijn enige optie is uit huis gaan en haar het lekker laten uitzoeken, dit is absurd en moet je echt niet accepteren.
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 02-03-2006, 18:46
Hakuna
Avatar van Hakuna
Hakuna is offline
300 € voor kost en inwounig is als alles inbegrepen is niet al te veel, maar als de TS (zoals ze zelf schreef) haar eigen eten moet kopen, dan zou 250 € wel netjes zijn.

Dit betaal ik per maand aan vaste lasten (zonder eten, kleding en vervoer!).

365 € huur
105 € CZ ziekenfonds
121 € energie (gas en stroom)
15 € kabel
12 € water
35 € Planet internet ADSL
30 € KPN vaste telefoon
45 € creditcard aflossing
21 € abonnement Limburgs dagblad

En een keer per jaar komt dit ook nog eens.

Waterschaps zuiverings heffing 72 €
Gemeentelijke reinigings heffing 365 € (in 2006)

De OZB (voor huurders) hebben ze eindelijk afgeschaft!
Met citaat reageren
Oud 02-03-2006, 18:53
Verwijderd
Wanneer je álleen woont is dat idd niet veel, maar wanneer je samenwoont écht wel hoor
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 02-03-2006, 19:01
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Cornel schreef op 02-03-2006 @ 19:46 :
300 € voor kost en inwounig is als alles inbegrepen is niet al te veel, maar als de TS (zoals ze zelf schreef) haar eigen eten moet kopen, dan zou 250 € wel netjes zijn.

Dit betaal ik per maand aan vaste lasten (zonder eten, kleding en vervoer!).

365 € huur
105 € CZ ziekenfonds
121 € energie (gas en stroom)
15 € kabel
12 € water
35 € Planet internet ADSL
30 € KPN vaste telefoon
45 € creditcard aflossing
21 € abonnement Limburgs dagblad

En een keer per jaar komt dit ook nog eens.

Waterschaps zuiverings heffing 72 €
Gemeentelijke reinigings heffing 365 € (in 2006)

De OZB (voor huurders) hebben ze eindelijk afgeschaft!
Ze woont samen met der moeder Kom op zeg ze hoeft toch zeker niet het hele huis te betalen :-s
we praten in haar situatie over het volgende


365 € huur
121 € energie (gas en stroom)
15 € kabel
12 € water
35 € Planet internet ADSL
30 € KPN vaste telefoon
TOTAAL = 500.
Gedeelt door 2 kom je op 250 euro uit, ik vind het nog veel. Ik vind zelf dat ik best wat kan betalen maar mag het niet van me ouders. Maar dan no g vind ik dit erg veel. Zeker als je nagaat dat ze net als haar moeder helaas werkeloos is. Vind dat haar moeder daar ook wel rekening mee mag houden, maar goed geloof dat ze nou niet zo goed is.
Dan heeft der moeder ook no grecht op huursubsidie waarschijnlijk dus zal die huur nog wel lager zijn.
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 02-03-2006, 20:42
MB
Avatar van MB
MB is offline
Citaat:
DNMB schreef op 02-03-2006 @ 16:43 :
ja, dat is heel erg veel.
Ter vergelijking: 1 persoon ongeveer:

Water: 20 euro p/m
gas/licht etc: 30 p/m
huur appartement: 320 euro-120 euro huursubsidie
eten: betaal je al half zelf

je zou dus wel gek zijn als je zoveel zou betalen..300 euro is wat ik maandelijks betaal voor mijn flatje met keuken, badkamer, wc, schuur, slaapkamer, woonkamer en rommelhok, gaat nog huursubsidie af ook. Ik vind het trouwens wel vreemd dat je zoveel zelf moet betalen...betalen je ouders je wel rond de 250 euro in de maand als bijdrage aan je studie enzo?
Waar woon je? Want dan heb jij een appartementje voor een goedkopere prijs dan menig studentenkamertje... Kan je die huursubsidie ook krijgen als je studerende bent?
__________________
As finishing touch, God created the dutch
Met citaat reageren
Oud 02-03-2006, 21:43
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
MB schreef op 02-03-2006 @ 21:42 :
Waar woon je? Want dan heb jij een appartementje voor een goedkopere prijs dan menig studentenkamertje... Kan je die huursubsidie ook krijgen als je studerende bent?
Jah dat kan als je maar een eigen voordeur hebt
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 02-03-2006, 22:05
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Ik zou op kamers gaan. Dan kan je moeder leren op eigen benen te staan.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 03-03-2006, 08:17
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
DNMB schreef op 02-03-2006 @ 16:43 :
ja, dat is heel erg veel.
Ter vergelijking: 1 persoon ongeveer:

Water: 20 euro p/m
gas/licht etc: 30 p/m
huur appartement: 320 euro-120 euro huursubsidie
eten: betaal je al half zelf

je zou dus wel gek zijn als je zoveel zou betalen..300 euro is wat ik maandelijks betaal voor mijn flatje met keuken, badkamer, wc, schuur, slaapkamer, woonkamer en rommelhok, gaat nog huursubsidie af ook. Ik vind het trouwens wel vreemd dat je zoveel zelf moet betalen...betalen je ouders je wel rond de 250 euro in de maand als bijdrage aan je studie enzo?
haha, wanneer was je van plan om eens realistisch te worden ? ten eerste, huursubsidie kun je op de meeste studentenkamers niet krijgen, en t heet al >2 maanden huurtoeslag.

daarnaast, waarom in godsnaam ga je ervan uit dat ouders hun kinderen zouden gaan 'betalen' ? heb je uberhaupt de openingspost gelezen ? en de rest van t topic ? zo ja, dan had je geweten dat 250 euro godsgruwelijk veel geld is om aan je kinderen te betalen als je zelf enkel een uitkering hebt.

door dit soort topics ben ik het eens met mensen die zeggen dat jongeren tegenwoordig niet met geld om kunnen gaan. Je kinderen 250 euro 'betalen'...

@ikbenschipper1 : er zijn geloof ik nog wel wat randvoorwaarden aan huurtoeslag dan enkel een voordeur. (eigen sanitair of zo geloof ik). Anders zou je huurtoeslag kunnen krijgen voor een garagebox oid.
__________________
Aut Caesar aut nullus

Laatst gewijzigd op 03-03-2006 om 12:37.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2006, 11:33
Lyne
Avatar van Lyne
Lyne is offline
Het enige wat je eventueel zou moeten betalen is gas, licht, elektriciteit, water enzo, want de rest betaal je blijkbaar al zelf. Je moeder kan onmogelijk elke maand €300 voor je kwijt zijn alleen voor die zaken. Het is gewoon veel te hoog. Ik weet ook niet hoe je dit wil gaan betalen want je hebt geen baantje (wel aan het solliciteren?). Misschien dat je moet nadenken over de mogelijkheid om op kamers te gaan, ben je waarschijnlijk nog goedkoper uit ook.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2006, 11:50
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb een tijd 130 euro kostgeld betaald toen ik 18 was, in 6vwo zat en thuis woonde en dat vond iedereen toen al veel. Ik vind 300 euro veel geld maar ik ken ook mensen die in de bijstand zitten met kinderen boven de 18 en het geld waar je dan van moet rondkomen is echt heel weinig dat ik ook wel begrijp dat je moeder wilt dat jij een deel betaald maar 300 vind ik te veel om van jou te verwachten.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-03-2006, 12:38
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
kun je met je moeder niet 'onderhandelen' over de hoogte van het bedrag ? Kijk, dat je kostgeld moet betalen, is niet zo raar. Maar laat het dan 150 euro zijn, niet 300
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 03-03-2006, 14:00
Experiment
Experiment is offline
Lijkt me redelijk om een bijdrage in gas water licht telefoon en eten te betalen, maar niet in de huur, tenzij jouw moeder ergens anders (kleiner) zou gaan wonen als jij er niet was. Maar goed 300 euro lijkt me dus veel te veel.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2006, 19:58
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 03-03-2006 @ 09:17 :
@ikbenschipper1 : er zijn geloof ik nog wel wat randvoorwaarden aan huurtoeslag dan enkel een voordeur. (eigen sanitair of zo geloof ik). Anders zou je huurtoeslag kunnen krijgen voor een garagebox oid.
Klopt maar die ik noemde is meestal degene die het belangrijkste is.
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Te veel betaald gekregen
ShadowWolfie
11 24-12-2003 16:29
Werk, Geld & Recht Vrij vragen te veel gevraagd..
colors
18 19-09-2003 10:16
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap 'Moslima's dupe van te veel tolerantie'
Fellaci
49 18-03-2003 14:37
Levensbeschouwing & Filosofie Te veel nadenken?
vrolijkevlinder
15 05-12-2002 18:28
Levensbeschouwing & Filosofie Wat is te veel?
Angar D'annari
3 28-05-2002 20:48
Lichaam & Gezondheid Overgeven na te veel roken?
Kronkeltje
11 18-12-2001 01:21


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:12.