Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-10-2009, 15:18
adilet
adilet is offline
Hallo

Ik zou graag meedoen aan VWO staatsexamens omdat ik in Nederlands Univ zou willen gaan studeren volgende jaar. Ik heb Belgische nationaliteit. Van wat ik allemaal gelezen heb, kan ik nog steeds niet verstaan hoe de VWO examen word samengesteld?
Daarmee bedoel ik , als ik me daarvoor voorbereid van welke jaar moet ik de boeken gebruiken voor te studeren? Laatste jaar of is het alle 6 jaren samen?
Dan wat het vakken pakket betreft, zou ik Cultuur/ Maatschappij of Economie kiezen. Maar zoals ik zie , welke vaak pakket dat je ook maar kiest moeten volgende vakken erbij zitten
-Nederlands
-Engels
-Arabisch, Frans, Duits, Russisch , .....
-profiel werkstuk
-maatschaapijlleer
-algemene natuurwetenschappen
(Bij Cultuur en Maatschappij)
2 Profielvakken
-geschiedenis-
- wiskunde C
1 maatschappelijk profiel keuze vak
- (aardrijkskunde of economie of maatschappijwetenschappen)
1 Cultureel profiel keuzevak
- ( kunstvak of filosofie of Arabisch,Duits, Frans, Fries, .... of Grieks of Latijsn)
VRIJE DEEL
- 1 keuzevak met minimim 400 PUNTEN

Dat zijn er dus 11 vakken in totaal, als ik juist tel
Wat bedoelen ze met Volledig examen?$

Bedankt alvast voor te lezen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-10-2009, 11:08
adilet
adilet is offline
Kant er niemand me helpen?
Of waar ik ergens anders informatie kan verkrijgen?
Met citaat reageren
Oud 11-10-2009, 22:02
Teddy-chan
Teddy-chan is offline
Hallo :]

Heb je een Belgisch examen gedaan? Met een ASO-diploma kan je je vaak ook aanmelden op een Nederlandse universiteit (je moet dan soms nog een extra toets doen, geloof ik, ik weet hier het fijne niet van af).

Over het VWO examen: Je doet niet staatsexamen in alle vakken die daar staan, maar in de volgende:
Nederlands
Engels
Frans / Duits / Chinees / Russisch / Latijn / Anders <- eentje van deze
Geschiedenis
Wiskunde C óf A (wiskunde C is makkelijker dan A, maar je kan er ook minder studies mee doen)
Aardrijkskunde óf economie óf maatschappijwetenschappen
Kunstvak (muziek óf tekenen) óf één van de talen die je hierboven nog niet gekozen hebt
+ Keuzevak (bijvoorbeeld economie of nog een taal).

Waar of bij staat moet je zelf kiezen.
ANW en maatschappijleer zijn verplichte vakken die je met een schoolexamen afsluit. Dat zijn kleinere varianten op het grote examen. Doe je al deze vakken, dan doe je een volledig examen. (Je kunt ook deelcertificaten halen als je bijvoorbeeld alleen aardrijkskunde en economie wil.)

De eerste drie jaar kan je praktisch vergeten, dat is algemene kennis en zal je wel moeten bezitten. Er worden alleen concrete dingen gevraagd naar leerstof van de laatste drie jaar.
Er hangt een aardig prijskaartje aan boeken voor drie jaar, dus als je goed bent in bepaalde vakken zou je ook examenbundels daarvan kunnen kopen. (Bij talen staan daar bijvoorbeeld handige lijsten met woorden die veel gevraagd worden op examens, voorbeelden van leesteksten en zelfs voorbeelden van hele examens.) Bij vakken die je moeilijk vindt is het inderdaad wel handig om boeken voor drie jaren te kopen. Dit kan wel vaak tweedehands.

Een profielwerkstuk is een groot werkstuk over een onderwerp naar keuze dat betrekking heeft op 1 of 2 vakken die je gekozen hebt. Vergelijkbaar met de geïntergreerde proef.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2009, 22:24
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Ben je er van op de hoogte dat in EU verband diploma's erkend worden, en je dus met het relevante Belgische middelbare school diploma (equivalent van het VWO dus) je ook tot een Nederlandse universiteit kan worden toegelaten?

Als je dus al een Belgische middelbare school op VWO niveau hebt afgerond hoef je geen staatsexamens te doen in Nederland.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 12-10-2009, 08:33
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Als je 21 of ouder bent en al precies weet welke studie je wilt gaan doen en waar, kan je ook een colloquium doctum overwegen. Ik wil je best uitleggen wat dat inhoudt als het voor jou relevant is maar ik wacht even op je reactie
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:26.