Oud 04-01-2003, 15:26
Steefjuh!!
Avatar van Steefjuh!!
Steefjuh!! is offline
Ik ben het er zelf niet helemaal 100% mee eens, maar als ik voor het zelfde werk, ergens anders bijna het dubbele kan verdienen omdat het zwart is... Zou ik het zeker wel doen.

Ik vind wel dat de werkgever en werknemen zelf het risico nemen, voor alles wat er mis kan gaan.
__________________
Hallo

Laatst gewijzigd op 04-01-2003 om 15:39.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-01-2003, 15:31
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Als je zwartwerk toestaat, dan is het geen zwartwerk meer
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2003, 15:33
Steefjuh!!
Avatar van Steefjuh!!
Steefjuh!! is offline
Citaat:
martijn1985 schreef:
Als je zwartwerk toestaat, dan is het geen zwartwerk meer
Ik bedoelde meer, of je het er mee eens was of niet hehe...
__________________
Hallo
Met citaat reageren
Oud 04-01-2003, 15:38
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
begrijp het niet helemaal gloof ik..
Mja, zou best wel zwartwerken
als het genoeg voordelen heeft..
Maar heb liever een legale baan denk ik.
__________________
Drie.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2003, 15:43
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Je mag zelfs van de wet zwart werken, mits het niet voor meer dan .... per maand is ofzo. Ik weet niet precies hoe het zit, maar je mag dus bijvoorbeeld zwart oppassen of schoonmaken bij iemand, zolang je er niet al te veel mee verdient.
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 04-01-2003, 16:08
Dr. Oetker
Avatar van Dr. Oetker
Dr. Oetker is offline
lijkt me niet dat de regering zwart werken moet toestaan
wel hoef je het idd onder een bepaald bedrag niet op te geven aan de belasting (en daarmee is het dus eigenlijk zwart werken)
__________________
De man die bakt
Met citaat reageren
Oud 04-01-2003, 16:13
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Betamethason schreef:
begrijp het niet helemaal gloof ik..
Mja, zou best wel zwartwerken
als het genoeg voordelen heeft..
Maar heb liever een legale baan denk ik.
Maar bij zwart werk heb je niks om op terug te vallen.
Geen ontslagregeling, geen zekerheid dat je je uren uitbetaald krijgt (wat als de werkgever het niet doet? Je hebt dan niks!), geen vakantiegeld en geen geld als je ziek bent enzo.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2003, 17:39
DaTommy
DaTommy is offline
Ik heb zelf ook een lange tijd zwart gewerkt, verdiende zelfs heel goed. Ik verdiende daar ongeveer €6,- per uur, nu bij mijn (witte) baan, verdien ik slechts €4,22 ofzo per uur
__________________
Geniet nooit met mate
Met citaat reageren
Oud 04-01-2003, 17:58
CokemanLalalala
Avatar van CokemanLalalala
CokemanLalalala is offline
Citaat:
linda85 schreef:
Maar bij zwart werk heb je niks om op terug te vallen.
Geen ontslagregeling, geen zekerheid dat je je uren uitbetaald krijgt (wat als de werkgever het niet doet? Je hebt dan niks!), geen vakantiegeld en geen geld als je ziek bent enzo.
later als je zonder pensioen zit zal je je ook nog wel eens achter de oren krabben (alleen voor mensen die tussen hun 25e en 65e voor langere tijd zwart werken)
Met citaat reageren
Oud 04-01-2003, 18:11
DEChengst
Avatar van DEChengst
DEChengst is offline
Tuurlijk moeten ze dat niet toestaan. Geen premie betalen voor uitkeringen maar vervolgens wel het handje ophouden als ze geen werk hebben, of nog erger zwart werken en het handje ophouden. Over profiteurs gesproken
__________________
PDP, VAX en Alpha fanaat ; HP-Compaq is de Satan! ; Bidt u allen dagelijks richting Maynard! ; Ernie==lief ; Het leven begint bij 150 km/u ; aka Desje
Met citaat reageren
Oud 04-01-2003, 19:05
Southraider
Southraider is offline
zwart werk/zwart geld houdt de economie overeind.
__________________
Bits and pieces from your star, rain upon me as they fall melt into my skin and I feel warm.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2003, 19:11
Kez
Avatar van Kez
Kez is offline
Citaat:
Southraider schreef:
zwart werk/zwart geld houdt de economie overeind.
leg uit
__________________
De pagina kan niet worden weergegeven
Met citaat reageren
Oud 04-01-2003, 21:28
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
CokemanLalalala schreef:
later als je zonder pensioen zit zal je je ook nog wel eens achter de oren krabben (alleen voor mensen die tussen hun 25e en 65e voor langere tijd zwart werken)
idd. Het lijkt allemaal zo aantrekkelijk, maar de nadelen wegen veel zwaarder dan de voordelen (het hogere loon).
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2003, 23:12
Thomas
Thomas is offline
Zwart werk betekent voor nederland minder beelastinginkomsten. NL is daarom geneigd de reguliere banen zwaarder te belasten met extra premieverhogingen. Dit maakt zwart werk extra interessant en hierdoor dreigt een vicieuze cirkel te ontstaan. Bovendien zijn zwartwerkers niet beschermd tegen werkloosheid, ziekte of bedrijfsongevallen. Zij kunnen ook geen aanspraak maken op pensioen en zijn uitgesloten van mogelijkheden tot een scholing.

Uit de Nederlandse cijfers blijkt dat zwart werk ongeveer 13,8% van het Bruto Nationaal Product uitmaakt. Hiermee behoort Nederland tot het Europese gemiddelde. Zwart werk komt met name voor in de landbouw, de bouw en de schoonmaaksector. De meeste zwartwerkers zijn studenten, werklozen, zelfstandigen en werknemers die ‘bijklussen’. In de bestrijding van zwart werk richt ook Nederland zich met name op illegalen en werklozen met een uitkering. Om meer banen te creëren neemt Nederland deel aan een Europees experiment en is de BTW in een aantal arbeidsintensieve sectoren verlaagd van 17,5% naar 6% (voor o.a. kappers, renovatie van woningen, kleding- en schoenreparatie). Ook andere EU-lidstaten hebben dergelijke belastingmaatregelen getroffen. De beruchte Koppelingswet en de Vreemdelingenwet zijn ook maatregelen die het zwart werk onder illegale allochtonen moet terugdringen. Ondanks de maatregelen in Nederland vindt de Commissie dat ‘wit werk’ zowel voor de werkgever als voor de werknemer aantrekkelijker moet worden. Zwart werk moet bovendien zwaarder gestraft worden. Nederland kent wetgeving waarbij werkgevers een maximale gevangenisstraf van een jaar kunnen krijgen en werklozen bijvoorbeeld alsnog hun uitkering moeten terugbetalen als zwart werk is aangetoond. Maar dat vindt de EC onvoldoende.

Het is ook zo dat een combinatie van preventieve acties en sancties de meest effectieve manier is om zwart werk tegen te gaan. Wetten en procedures voor het legaliseren van werk moeten gemakkelijker worden. Werknemers moeten bovendien beter worden voorgelicht over de negatieve effecten van zwart werk. De algehele acceptatie die bestaat t.o.v. bepaalde vormen van zwart werk (babysitten en schoonmaak) moet bestreden worden. Ook de belastingdruk op reguliere banen moet naar beneden, zodat zwart werk financieel gezien minder interessant is voor werknemers.


Tot zover mijn college.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2003, 00:10
Tofke_H
Avatar van Tofke_H
Tofke_H is offline
Waarom een student die het gras van zo enkele oude mensen in de straat maait belastingen daarvoor laten betallen? Dat geld dat die gast dan verdient is in het weekend in het cafe weeral op aan zijn pinten ofzo. Dat is het geld laten rollen, en daarom is het gewoon gemaakt.
__________________
Liefde: Het pokerspel van het Leven. Je begint met een paar en je eindigt met een full house.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2003, 00:12
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
Tofke_H schreef:
Waarom een student die het gras van zo enkele oude mensen in de straat maait belastingen daarvoor laten betallen? Dat geld dat die gast dan verdient is in het weekend in het cafe weeral op aan zijn pinten ofzo. Dat is het geld laten rollen, en daarom is het gewoon gemaakt.
En naar mijn mening is daar ook niets mis mee.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2003, 10:35
Unexplained
Avatar van Unexplained
Unexplained is offline
Iedere Nederlander dient verantwoordelijkheid te nemen voor wat hij/zij doet. Dus ook belasting betalen over geld dat men verdient.
__________________
Risico's: als je nooit iets nieuws probeert, mis je veel enorme teleurstellingen
Met citaat reageren
Oud 05-01-2003, 10:42
Verwijderd
Als ik bij mijn oom werk soms, werk ik ook zwart. Ik verdien dan echter wel € 7,- per uur, en dan heb ik dat er wel voor over.

Daarnaast werk ik ook nog "wit", en dat heeft ook z'n voordelen. Ben nu 2,5 maand ziek geweest, maar heb wel 2,5 maand doorbetaald gekregen...
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 05-01-2003, 12:40
Kadaver
Kadaver is offline
Zwart werk is de smeerolie van de economie....daarom is de overheid niet al te streng hierin.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2003, 12:46
Verwijderd
Als iemand een keer oppast voor een lullige paar euro per uur moet niemand daar moeilijk over doen vind ik. Het kost bijna meer geld aan administratie om belasting te vragen dan dat het oplevert in dat soort gevallen. Bij frequentieve en grotere bedragen vind ik wel dat er belasting betaald moet worden.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2003, 13:34
Verwijderd
We betalen al teveel belasting, de BTW was vroeger ook tijdelijk bedoelt, maar nooit meer afgeschaft
Met citaat reageren
Oud 05-01-2003, 13:42
Kadaver
Kadaver is offline
Citaat:
FlorisvdB schreef:
We betalen al teveel belasting, de BTW was vroeger ook tijdelijk bedoelt, maar nooit meer afgeschaft
ja en hoe komt het dat jij nu leuke kleertjes kan kopen, van relatief goed onderwijs kan genieten, je bijna altijd in een ziekenhuis terecht kan etc etc???
Met citaat reageren
Oud 05-01-2003, 13:51
Verwijderd
Citaat:
Kadaver schreef:
ja en hoe komt het dat jij nu leuke kleertjes kan kopen, van relatief goed onderwijs kan genieten, je bijna altijd in een ziekenhuis terecht kan etc etc???
ik zeg niet dat er iets mis is met belasting betalen, maar eerst was er ff een btw ingevoerd van 17,5%, en toen riepen ze dat dat tijdelijk was. en sinds kort hebben ze het dus opgeschroefd naar 19%. Er klopt dus iets niet.
dat bedoelde ik ff te zeggen
En wat jij van dat ziekenhuis zegt is waar, maar die artsen krijgen ook belachelijk veel betaald. Ik had pas mn pols gebroken en de rekening die we toen kregen was echt niet normaal.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2003, 18:06
Verwijderd
Citaat:
FlorisvdB schreef:
ik zeg niet dat er iets mis is met belasting betalen, maar eerst was er ff een btw ingevoerd van 17,5%, en toen riepen ze dat dat tijdelijk was. en sinds kort hebben ze het dus opgeschroefd naar 19%. Er klopt dus iets niet.
dat bedoelde ik ff te zeggen
En wat jij van dat ziekenhuis zegt is waar, maar die artsen krijgen ook belachelijk veel betaald. Ik had pas mn pols gebroken en de rekening die we toen kregen was echt niet normaal.
zo'n 500 euro... Een deel daarvan bestaat uit sociale premies, een ander deel loonlast, weer een ander deel werknemers verzekeringen, belasting, enz.
En dan ook nog administratiekosten.

Zo abnormaal veel verdienen ze niet.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2003, 18:51
bumblebee
Avatar van bumblebee
bumblebee is offline
Je kunt geen zwart werk legaal maken, wel zouden ze de loonheffingen kunnen verlagen, maar ik vind niet dat we erg te klagen hebben eigenlijk... alles moet ook een beetje in evenwicht blijven, als je kijkt naar uitkeringen en pensioenen enzo.
__________________
Lievelieve Valentijn, mag ik jouw tjikkie zijn? :p LOL
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-01-2003, 19:41
very drunk driver
Avatar van very drunk driver
very drunk driver is offline
wie denkt dat hij meer krijgt doordat hij zwart werkt is gek

je krijgt als je zwart werkt niet meer niet minder maar het is voordeliger voor de baas hij kan jouw langer laten werken dan eigenlijk mag. hij kan jouw minder betalen. en voor jouw is het ook handig want er gaat geen sociale zekerings af of weet ik veel


ik werk al bij 3 verschillende bazen zwart en bij allemaal is het normaal loon als het niet lager is
__________________
haast je niet, we komen toch allemaal tegelijk aan bij nieuwjaar
Met citaat reageren
Oud 06-01-2003, 12:35
Elmo19
Elmo19 is offline
Citaat:
FlorisvdB schreef:
ik zeg niet dat er iets mis is met belasting betalen, maar eerst was er ff een btw ingevoerd van 17,5%, en toen riepen ze dat dat tijdelijk was. en sinds kort hebben ze het dus opgeschroefd naar 19%. Er klopt dus iets niet.
dat bedoelde ik ff te zeggen
En wat jij van dat ziekenhuis zegt is waar, maar die artsen krijgen ook belachelijk veel betaald. Ik had pas mn pols gebroken en de rekening die we toen kregen was echt niet normaal.
artsen krijgen niet eens zo "belachelijk veel" betaald. Ok ze krijgen meer dat de gemiddelde nederlander, maar daar tegen over studeren hun wel 3x zo lang als de rest. En tijdens die studie van 12 jaar ofzo kunnen ze geen fulltime baan nemen, dus lopen ze ook nog eens heel veel inkomsten mis. En als arts moet je vaak ook nog 24 uur per dag oproepbaar zijn, dus ik vind het wel logisch dat ze dus meer verdienen dan iemand met een 9 tot 5 baantje...
__________________
Reality is an illusion brought on by the lack of alcohol
Met citaat reageren
Oud 06-01-2003, 14:24
Kez
Avatar van Kez
Kez is offline
Citaat:
Kadaver schreef:
Zwart werk is de smeerolie van de economie....daarom is de overheid niet al te streng hierin.
leg uit
__________________
De pagina kan niet worden weergegeven
Met citaat reageren
Oud 06-01-2003, 14:41
Verwijderd
dan is toch het hele idee verdwenen?

nu gaan er belastingen van af, vakantiegeld, ziektekostenshit.. en vooral de belastingen zijn belangrijk.
Anders is het verschil tussen rijk en arm strax harstikke groot net als in Amerika.. en dat wilden we juist niet.


het is goed dat het er is.. zwart werk, maar laat er maar lekker veel controle zijn dan is het risico ook groter..
Met citaat reageren
Oud 06-01-2003, 17:00
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
FlorisvdB schreef:
En wat jij van dat ziekenhuis zegt is waar, maar die artsen krijgen ook belachelijk veel betaald. Ik had pas mn pols gebroken en de rekening die we toen kregen was echt niet normaal.
Jezus, wat een bekrompen beredenering.
Als ik in de winkel sta en er komt een klant die een product van € 100,- koopt gaat dat toch ook niet allemaal naar mij toe?
Ja, zorg is duur, maar het salaris van een arts is heus niet zo veel als de rekening die de patient betaald.
Oké, bepaalde artsen verdienen goed, maar daar zijn ook zat redenen voor (zie de post van Elmo19)
Maar ik heb bijvoorbeeld een oom die huisarts is en die moet misschien stoppen met zijn praktijk, omdat ie het financieel niet redt. De huur van zo'n praktijk is hartstikke duur en er komen nog veel meer kosten bij kijken bij zoiets.

Verder ontopic:
Er is natuurlijk een groot verschil tussen kleine verdiensten als oppassen of een student die een grasveldje maait en iemand die jaren lang vele uren zwart werkt.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2003, 17:53
Kadaver
Kadaver is offline
Citaat:
Kez schreef:
leg uit
Heel simpel eigenlijk. Zwart geld komt via een omweg altijd wel voor een deel terug bij de overheid. Mensen die geld zwart verdienen geven het ook uit en kopen daarmee goederen waarover dus BTW wordt betaald.

Met het zwarte geld worden dus goederen gekocht en dat helpt de economie een beetje (smeerolie dus) want er is groei (vraag/aanbod). Andersom zie je dus de neerwaartse spiraal waarin we nu zijn beland: economisch gaat het slechter, dus is er minder werk, dus ook minder zwart werk, dus ook minder geld dat uit wordt gegeven aan goederen, dus een krimping van de economie...etc etc...

De overheid zal dus nooit alles uit de kast halen om zwart werken tegen te gaan. (dit alles heb ik een aantal jaren terug bij mij mijn examen voor Economie I gehad )
Met citaat reageren
Oud 07-01-2003, 19:50
Yoha
Yoha is offline
Citaat:
Kadaver schreef:
Heel simpel eigenlijk. Zwart geld komt via een omweg altijd wel voor een deel terug bij de overheid. Mensen die geld zwart verdienen geven het ook uit en kopen daarmee goederen waarover dus BTW wordt betaald.

Met het zwarte geld worden dus goederen gekocht en dat helpt de economie een beetje (smeerolie dus) want er is groei (vraag/aanbod). Andersom zie je dus de neerwaartse spiraal waarin we nu zijn beland: economisch gaat het slechter, dus is er minder werk, dus ook minder zwart werk, dus ook minder geld dat uit wordt gegeven aan goederen, dus een krimping van de economie...etc etc...

De overheid zal dus nooit alles uit de kast halen om zwart werken tegen te gaan. (dit alles heb ik een aantal jaren terug bij mij mijn examen voor Economie I gehad )
Dat je het al dan niet met economieI hebt gehad betekent niet dat die beredenering krom is. Stel iemand verdient 100 euro. Als hij daaraan 30% lasten moet afdragen blijft er 70 euro over. Als hij daar iets voor koopt en daar 20% BTW (rekent makkelijker dan 19%) over betaald gaat er dus 30+0.20x70=44 euro naar de staatskas, ziekenfonds ect.

Als je 100 euro verdient en daar weer iets voor koopt met 20% BTW gaat er slechts 20 euro naar de staatskas/ziekenfonds.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2003, 20:51
Kez
Avatar van Kez
Kez is offline
Citaat:
Kadaver schreef:
Heel simpel eigenlijk. Zwart geld komt via een omweg altijd wel voor een deel terug bij de overheid. Mensen die geld zwart verdienen geven het ook uit en kopen daarmee goederen waarover dus BTW wordt betaald.

Met het zwarte geld worden dus goederen gekocht en dat helpt de economie een beetje (smeerolie dus) want er is groei (vraag/aanbod). Andersom zie je dus de neerwaartse spiraal waarin we nu zijn beland: economisch gaat het slechter, dus is er minder werk, dus ook minder zwart werk, dus ook minder geld dat uit wordt gegeven aan goederen, dus een krimping van de economie...etc etc...

De overheid zal dus nooit alles uit de kast halen om zwart werken tegen te gaan. (dit alles heb ik een aantal jaren terug bij mij mijn examen voor Economie I gehad )
ja maar het werk moet toch gedaan worden, dus als het wit gebeurd, gaat er een deel loonbelasting naar de overheid, en het wordt uitgegeven en dus btw-inkomsten, is voor de overheid dubbelop. Alleen is de vraag, is het voor de overheid wel rendabel om zwart werk op te sporen, op een gegeven moment gaat het meer kosten dan het oplevert.
__________________
De pagina kan niet worden weergegeven
Met citaat reageren
Oud 07-01-2003, 21:22
Verwijderd
Citaat:
linda85 schreef:
Jezus, wat een bekrompen beredenering.
Als ik in de winkel sta en er komt een klant die een product van € 100,- koopt gaat dat toch ook niet allemaal naar mij toe?
Ja, zorg is duur, maar het salaris van een arts is heus niet zo veel als de rekening die de patient betaald.
Oké, bepaalde artsen verdienen goed, maar daar zijn ook zat redenen voor (zie de post van Elmo19)
Maar ik heb bijvoorbeeld een oom die huisarts is en die moet misschien stoppen met zijn praktijk, omdat ie het financieel niet redt. De huur van zo'n praktijk is hartstikke duur en er komen nog veel meer kosten bij kijken bij zoiets.
ok, dat verhaal van huisartsen hoor je wel meer, maar wat ik bedoel is bijvoorbeeld een rontgenfoto laten maken. Je betaald dan aan het ziekenhuis ongeveer 40 euro en een bijdrage van de arts van een euro of 25. Ik weet zeker dat jij nog niet zo snel 25 euro verdient met 2 minuten werk.
En hetzelfde geld voor de gipskamer.
En sommige huisartsen zitten er heel best bij. Bij ons in het dorp zit er een die pas een gigantische villa heeft laten bouwen. Die schrijft al een rekening uit om de telefoon op te laten nemen. Rekeningen schrijven is ongeveer het enige waar hij mee bezig is
Met citaat reageren
Oud 07-01-2003, 21:26
Studentje
Studentje is offline
Dit is een moeilijke kwestie. Want wie wil nou de kinderen van een bijstandsmoeder hun jaarlijks uitstapje afpakken? Want dat is wat je doet als je er echt tegen gaat optreden. Dus in die gevallen, mits binnen redelijke grenzen, moeten we het in mijn ogen gedogen. Niet toestaan, want dan heeft de overheid bij misbruik niks om op terug te vallen.

Bij studenten, scholieren enz vind ik het wat anders. Zij kunnen ook op een legale manier wat bij verdienen. Misschien iets minder, al wegen die paar extra centen natuurlijk niet op tegen de vele nadelen. Want, zoals gezegd, dokterrekeningen zijn vrij hoog.

Ook heb je juridisch gezien geen poot om op te staan. Als jouw baas wil dat je zes uur achter elkaar doorwerkt, dan zul je dat moeten. Als hij besluit je loon te verlagen, dan kun jij daar niks tegen in brengen. Als hij je niet meer nodig heeft, dan heb je niks meer.
__________________
Geiz ist Geil!
Met citaat reageren
Oud 07-01-2003, 21:32
Studentje
Studentje is offline
Citaat:
FlorisvdB schreef:
ok, dat verhaal van huisartsen hoor je wel meer, maar wat ik bedoel is bijvoorbeeld een rontgenfoto laten maken. Je betaald dan aan het ziekenhuis ongeveer 40 euro en een bijdrage van de arts van een euro of 25. Ik weet zeker dat jij nog niet zo snel 25 euro verdient met 2 minuten werk.
En hetzelfde geld voor de gipskamer.
En sommige huisartsen zitten er heel best bij. Bij ons in het dorp zit er een die pas een gigantische villa heeft laten bouwen. Die schrijft al een rekening uit om de telefoon op te laten nemen. Rekeningen schrijven is ongeveer het enige waar hij mee bezig is
Huisartsen, en artsen in het algemeen, hebben in mijn ogen het recht om veel te verdienen. In hun geval is het absoluut niet misplaatst. Buiten de ontzettend lange studie, iets wat ook financiele consequenties heeft, is er nog de vereiste perfectie. Waar een profvoetballer nog een kans mag missen, moet een arts altijd perfect werk afleveren.
__________________
Geiz ist Geil!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 08-01-2003, 16:28
Kadaver
Kadaver is offline
Citaat:
Yoha schreef:
Dat je het al dan niet met economieI hebt gehad betekent niet dat die beredenering krom is.

Stel iemand verdient 100 euro. Als hij daaraan 30% lasten moet afdragen blijft er 70 euro over. Als hij daar iets voor koopt en daar 20% BTW (rekent makkelijker dan 19%) over betaald gaat er dus 30+0.20x70=44 euro naar de staatskas, ziekenfonds ect.

Als je 100 euro verdient en daar weer iets voor koopt met 20% BTW gaat er slechts 20 euro naar de staatskas/ziekenfonds.
Als je goed leest, dan zie je dat ik zeg dat er een deel van het geld terug gaat naar de overheid.

Maar dit effect is niet eens het belangrijkste om gaat. Waar het om gaat is dat zwart geld dat uitgegeven wordt positief bijdraagt aan de economie. Er is immers geld vrijgekomen waardoor de vraag naar goederen extra stijgt.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 16:38
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Ik zou niet zwart werken voor een 'grote' werkgever, maar wat is er nou mis aan schoonmaken of oppassen? Lijkt me niet. Trouwens, wat ik al zei:

Zwart werken is al toegestaan, tot een bepaald aantal uren. Niet fulltime dus, maar het is toegestaan bijv. bij mensen schoon te maken oid. zonder dat iemand daar belasting over hoeft te betalen.
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 22:01
Verwijderd
Citaat:
Studentje schreef:
Huisartsen, en artsen in het algemeen, hebben in mijn ogen het recht om veel te verdienen. In hun geval is het absoluut niet misplaatst. Buiten de ontzettend lange studie, iets wat ook financiele consequenties heeft, is er nog de vereiste perfectie. Waar een profvoetballer nog een kans mag missen, moet een arts altijd perfect werk afleveren.
ik geef het op
Met citaat reageren
Oud 09-01-2003, 11:39
Verwijderd
Citaat:
FlorisvdB schreef:
ok, dat verhaal van huisartsen hoor je wel meer, maar wat ik bedoel is bijvoorbeeld een rontgenfoto laten maken. Je betaald dan aan het ziekenhuis ongeveer 40 euro en een bijdrage van de arts van een euro of 25. Ik weet zeker dat jij nog niet zo snel 25 euro verdient met 2 minuten werk.
En hetzelfde geld voor de gipskamer.
En sommige huisartsen zitten er heel best bij. Bij ons in het dorp zit er een die pas een gigantische villa heeft laten bouwen. Die schrijft al een rekening uit om de telefoon op te laten nemen. Rekeningen schrijven is ongeveer het enige waar hij mee bezig is

Een arts heeft ook veel verantwoordlijkheid, een arts die opereert mag van mij ook heel veel verdienen..
Met citaat reageren
Oud 10-01-2003, 12:19
Studentje
Studentje is offline
Citaat:
FlorisvdB schreef:
ik geef het op
Duh
__________________
Geiz ist Geil!
Met citaat reageren
Oud 10-01-2003, 16:14
kHebTrekInWatLekkers
Avatar van kHebTrekInWatLekkers
kHebTrekInWatLekkers is offline
Citaat:
Steefjuh!! schreef:
Ik ben het er zelf niet helemaal 100% mee eens, maar als ik voor het zelfde werk, ergens anders bijna het dubbele kan verdienen omdat het zwart is... Zou ik het zeker wel doen.

Ik vind wel dat de werkgever en werknemen zelf het risico nemen, voor alles wat er mis kan gaan.

Je hebt een punt... laat iedereen in NEderland zwartwerken...
__________________
Ik heb trek in wat lekkers
Met citaat reageren
Oud 11-01-2003, 18:13
DutchTerror
Avatar van DutchTerror
DutchTerror is offline
ja ik werk zwart

16 uur in de week ofzo
__________________
toch?!
Met citaat reageren
Oud 18-01-2003, 15:55
shaya
Avatar van shaya
shaya is offline
gewoon een gewoon bijbaantje en nog een zwart baantje is niet erg hoor. je hebt zelf meer geld en toch iets van zekerheid omdat je ook nog 'wit' werkt. (voor studenten en scholieren meestal goed te doen)
maar natuurlijk heb ook nog het grijze circuit.
__________________
zodra kikker tikkel wordt, dan weet dat ut fout zit
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 00:46
Verwijderd
Zwart werk moet je niet toestaan. Zwartwerkers zijn gewoon parasieten van onze maatschappij.


Wat mij opvalt is dat zwartwerkers over het algemeen vrij dom over komen en ze vaak ook van die simpele baantjes doen....
Met citaat reageren
Oud 22-01-2003, 20:35
nouk16
nouk16 is offline
Wat mij opvalt is dat zwartwerkers over het algemeen vrij dom over komen en ze vaak ook van die simpele baantjes doen.... [/B][/QUOTE]

Ik ben het hier dus niet mee eens. Een vriend van mij heeft een tijdje zwart bij gewerkt. Hij ontwerpt en legt tuinen aan. Hij is tuinarchitect. Voordat je dit bent heb je een behoorlijke opleiding doorlopen. Ik neem aan dat je dan niet dom bent!?! Nu werkt hij niet meer zwart omdat hij zijn eigen bedrijf is begonnen
Met citaat reageren
Oud 22-01-2003, 22:06
Verwijderd
Citaat:
nouk16 schreef:
Wat mij opvalt is dat zwartwerkers over het algemeen vrij dom over komen en ze vaak ook van die simpele baantjes doen....
Ik ben het hier dus niet mee eens. Een vriend van mij heeft een tijdje zwart bij gewerkt. Hij ontwerpt en legt tuinen aan. Hij is tuinarchitect. Voordat je dit bent heb je een behoorlijke opleiding doorlopen. Ik neem aan dat je dan niet dom bent!?! Nu werkt hij niet meer zwart omdat hij zijn eigen bedrijf is begonnen [/B][/QUOTE]

Ik zeg ook: over het algemeen. Er zitten ook uitzonderingen bij
Met citaat reageren
Oud 25-01-2003, 16:30
DarkRaven
Avatar van DarkRaven
DarkRaven is offline
Ik ben er niet tegen. Je neemt zelf het risico (ik neem dat diegene ook wel weet dat er risico's an verbonden zijn ) Heb het weleens gedaan, maarja zorg er wel voor dat je elkaar vertrouwd enzo
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verkeer & Vervoer Jouw ergernissen in het verkeer
Verwijderd
81 04-08-2014 06:19
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap "Islamisme is een obstakel voor de democratie." Secularisatie is een noodzaak.
Gatara
214 06-06-2007 19:33
Verhalen & Gedichten [verhaal]schrijftstijl
T_ID
10 28-10-2005 21:52
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Baden-Wurttemberg verbiedt leraren hoofddoek te dragen
ThaFox
196 18-11-2003 14:02
Levensbeschouwing & Filosofie Nieuw 'politiek' systeem,wereldorde, levensbeschouwing. Cooperatieve Anarchie.
Isa
28 13-06-2003 20:47
Muziek De Wetten van De Haan en Dekker [voor beginnende bands!]
Verwijderd
12 01-04-2003 08:40


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:16.