Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-06-2004, 23:32
miekmuis
Avatar van miekmuis
miekmuis is offline
Ik werk momenteel bij de delifrance als parttime medewerkster, dat wil zeggen, ik heb een parttime contract, maar werk er gemiddels 40 uur per week.
Nou is de spanning tussen mij en mijn baas inmiddels zo hoog opgelopen, dat ik van plan ben maandag mijn ontslag in te dienen. Ik wilde er sowiezo maar tot eind juli werken omdat ik in September weer ga studeren (wat mijn baas niet weet) maar heb besloten dat ik er echt zo snel mogelijk weg wil.

Nou heb ik een opzeg termijn van een maand, die ik ook wel uit wil werken. Hij heeft me laatst een waarschuwing gegeven dat ik mijn werk niet meer goed doe, maar de afgelopen 2 dagen (vanaf dat ik de preek kreeg) heb ik wel weer goed gewerkt. Kan hij nu, op het moment dat ik mijn ontslag indien, me zeggen dat ik per direct mijn baan kwijt ben?

Een vriend van me vertelde me dat wanneer ik mijn ontslag indien, en ik nog vakantie dagen over heb, ik die uitbetaald moet krijgen. Klopt dit? En zo ja, zitten daar voorwaarden aan en welke?

En als hij me nou eerder ontslaat dan dat ik ontslag heb genomen, moet hij me dan alsnog de vakantie dagen uitbetalen?

Ik weet niet of het belangrijk is wat de spanning tussen mij en mijn baas veroorzaakt, maar ik zal het heel kort proberen uit te leggen.
Het is een mannetje van hooguit 1.60 en ik heb het idee dat hij zich daardoor op andere manieren probeerd te manifesteren. Hij is geniepig. Dat blijkt uit het feit dat hij altijd het personeel aan het begluren is.
Ik was bijvoorbeeld laatst in de kleedkamer om iets te pakken en had de deur, waar een spiegel opzit, open staan. Ik keek in de spiegel en zag dat hij me met een achterdochtige blik aan het begluren was.
Ook is het zo dat ik de afgelopen 4 dagen die ik vrij heb gevraagd, zonder reden geen vrij heb gekregen.
Verder is er niet echt iets wat ik in woorden kan uitdrukken, maar is het gewoon een gevoel van ongelooflijke irritatie. Ik ben overigens niet de enige met dat gevoel. Er zijn momenteel 4 van de 15 mensen die daar bij voorkeur niet meer zouden willen werken. En daarvan gaan er inclusief ikzelf ook 2 echt hun ontslag indienen.
__________________
I think I have a problem, I think I think too much
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-06-2004, 09:35
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
miekmuis schreef op 19-06-2004 @ 00:32 :
Ik werk momenteel bij de delifrance als parttime medewerkster, dat wil zeggen, ik heb een parttime contract, maar werk er gemiddels 40 uur per week.
Nou is de spanning tussen mij en mijn baas inmiddels zo hoog opgelopen, dat ik van plan ben maandag mijn ontslag in te dienen. Ik wilde er sowiezo maar tot eind juli werken omdat ik in September weer ga studeren (wat mijn baas niet weet) maar heb besloten dat ik er echt zo snel mogelijk weg wil.

Nou heb ik een opzeg termijn van een maand, die ik ook wel uit wil werken. Hij heeft me laatst een waarschuwing gegeven dat ik mijn werk niet meer goed doe, maar de afgelopen 2 dagen (vanaf dat ik de preek kreeg) heb ik wel weer goed gewerkt. Kan hij nu, op het moment dat ik mijn ontslag indien, me zeggen dat ik per direct mijn baan kwijt ben?
Nee dat kan hij niet tenzij jullie beide dit een goede oplossing vinden natuurlijk.

Citaat:
miekmuis schreef op 19-06-2004 @ 00:32 :
Een vriend van me vertelde me dat wanneer ik mijn ontslag indien, en ik nog vakantie dagen over heb, ik die uitbetaald moet krijgen. Klopt dit? En zo ja, zitten daar voorwaarden aan en welke?
Er zijn geen voorwaarde aan verbonden, de staande vakantieuren dienen gewoon te worden uitbetaald.

Citaat:
miekmuis schreef op 19-06-2004 @ 00:32 :
En als hij me nou eerder ontslaat dan dat ik ontslag heb genomen, moet hij me dan alsnog de vakantie dagen uitbetalen??
Jah dat moet hij

Citaat:
miekmuis schreef op 19-06-2004 @ 00:32 :
Ik weet niet of het belangrijk is wat de spanning tussen mij en mijn baas veroorzaakt, maar ik zal het heel kort proberen uit te leggen.
Het is een mannetje van hooguit 1.60 en ik heb het idee dat hij zich daardoor op andere manieren probeerd te manifesteren. Hij is geniepig. Dat blijkt uit het feit dat hij altijd het personeel aan het begluren is.
Ik was bijvoorbeeld laatst in de kleedkamer om iets te pakken en had de deur, waar een spiegel opzit, open staan. Ik keek in de spiegel en zag dat hij me met een achterdochtige blik aan het begluren was.
Ook is het zo dat ik de afgelopen 4 dagen die ik vrij heb gevraagd, zonder reden geen vrij heb gekregen.
Verder is er niet echt iets wat ik in woorden kan uitdrukken, maar is het gewoon een gevoel van ongelooflijke irritatie. Ik ben overigens niet de enige met dat gevoel. Er zijn momenteel 4 van de 15 mensen die daar bij voorkeur niet meer zouden willen werken. En daarvan gaan er inclusief ikzelf ook 2 echt hun ontslag indienen.
Tja als het niet bevalt en je bent er niet afhankelijk van dan is het de beste oplossing.
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 19-06-2004, 10:39
miekmuis
Avatar van miekmuis
miekmuis is offline
Daar wordt ik nou vrolijk van

Nou begrijp ik alleen helemaal niks van mijn loonstrook. Er staat wel iets op over mijn aantal vakantiedagen, maar ik weet niet of dat het aantal is dat ik per jaar heb, of het aantal dat ik opgebouwd heb. Ik zal even een tabelletje van mijn loonstrook overtypen:


Gewerkt: 21.00 (dagen) 163.75 (uren)
Opbouw------------------------
Verlof: 15.72 (uren)
SVW dgn: 21.00 (dagen)


En een andere tabel van mijn loonstrook:

Totalen t/m deze periode

SVW dgn : 21.00
Bruto SVW : ***.**
Loon LH: :***.**
Loonheffing: :***.**
ZFW :10.66
Netto :***.**
Rest. Verlo uren :15.72

Dan is er nog een tabel met algemene gegevens en een tabel met salarisberekening. Maar ik geloof niet dat die hier belangrijk zijn. Dit was overigens mijn eerste salarisstrook.

Ik weet niet of iemand hier uit op kan maken hoeveel vakantiedagen ik heb. Een vriend die ik over de telefoon sprak zei dat SVW dagen het aantal is, maar ik dat geval zou mijn baas me een heel maand salaris verschuldigd zijn na mijn ontslag en dat lijkt me niet
__________________
I think I have a problem, I think I think too much
Met citaat reageren
Oud 19-06-2004, 19:34
Verwijderd
Citaat:
miekmuis schreef op 19-06-2004 @ 00:32 :
(...)

Nou heb ik een opzeg termijn van een maand, die ik ook wel uit wil werken. Hij heeft me laatst een waarschuwing gegeven dat ik mijn werk niet meer goed doe, maar de afgelopen 2 dagen (vanaf dat ik de preek kreeg) heb ik wel weer goed gewerkt. Kan hij nu, op het moment dat ik mijn ontslag indien, me zeggen dat ik per direct mijn baan kwijt ben?

(...)
Dat mag hij niet. Je mag iemand nooit op staande voet ontslaan, tenzij er een dringende reden voor is. Dat jij (in zijn ogen) je werk een keer niet goed hebt gedaan, is onvoldoende reden om je zonder opzegtermijn weg te sturen. Het feit dat jij zegt dat je ontslag wil nemen levert (natuurlijk) ook geen dringende reden op.

Je hebt gewoon recht op een maand loon en bent nog verplicht een maand te werken, als jullie je allebei aan die maand opzegtermijn houden. Let wel op dat je er geen twijfel over laat bestaan dat je wilt opzeggen: als je er met hem over praat en afspreekt dat je per direct wilt stoppen, dan is er een zgn. beëindigingsovereenkomst.

Je hoeft dan per direct niet meer te werken, maar kunt ook geen aanspraak meer maken op een maand loon. Wat in jouw geval het beste uitkomt moet je zelf zien. In elk geval blijf je recht houden op je opgebouwde vakantiedagen, die zoals al gezegd zonder voorwaarden moeten worden uitgekeerd als de overeenkomst eindigt.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2004, 19:42
miekmuis
Avatar van miekmuis
miekmuis is offline
Oke dankjewel

Maar uit de tabel die ik heb overgetypt kun je dus niet opmaken hoeveel vakantiedagen ik heb opgebouwd?
__________________
I think I have a problem, I think I think too much
Met citaat reageren
Oud 19-06-2004, 20:41
Verwijderd
Ik niet, juristen zijn erg slecht in rekenen, sorry
Met citaat reageren
Oud 19-06-2004, 20:46
Methuus
Avatar van Methuus
Methuus is offline
Citaat:
nare man schreef op 19-06-2004 @ 21:41 :
Ik niet, juristen zijn erg slecht in rekenen, sorry
Niet veralgemenen aub.

Maar ik heb nog niet genoeg recht gehad, heb trouwens 'n ander recht dan dat van jullie dus ik kan je ook niet helpen Miekmuisje.
__________________
the world is a vampire, sent to drain secret destroyers, hold you up to the flames, and what do i get for my pain, betrayed desires...
Met citaat reageren
Oud 19-06-2004, 21:52
miekmuis
Avatar van miekmuis
miekmuis is offline
Citaat:
Methuus schreef op 19-06-2004 @ 21:46 :
Niet veralgemenen aub.

Maar ik heb nog niet genoeg recht gehad, heb trouwens 'n ander recht dan dat van jullie dus ik kan je ook niet helpen Miekmuisje.
Waarom weet ik nou weer niet dat jij ook rechten doet?
Maargoed, stomme loonstrook. Ik snap er geen hol van
__________________
I think I have a problem, I think I think too much
Met citaat reageren
Oud 19-06-2004, 22:15
Verwijderd
Citaat:
Methuus schreef op 19-06-2004 @ 21:46 :
Niet veralgemenen aub.

Maar ik heb nog niet genoeg recht gehad, heb trouwens 'n ander recht dan dat van jullie dus ik kan je ook niet helpen Miekmuisje.
Veralgemenen? Het is een feit, juristen hebben een hekel aan cijfers...en dan is dit nog maar een heel simpel rekensommetje
Met citaat reageren
Oud 19-06-2004, 22:24
Methuus
Avatar van Methuus
Methuus is offline
Citaat:
nare man schreef op 19-06-2004 @ 23:15 :
Veralgemenen? Het is een feit, juristen hebben een hekel aan cijfers...en dan is dit nog maar een heel simpel rekensommetje
Ik ben 'n jurist (in spé weliswaar) maar ik heb geen hekel aan cijfertjes. Ken medestudenten genoeg die 'n wiskundige richting gedaan hebben
__________________
the world is a vampire, sent to drain secret destroyers, hold you up to the flames, and what do i get for my pain, betrayed desires...
Met citaat reageren
Oud 19-06-2004, 22:24
Methuus
Avatar van Methuus
Methuus is offline
Citaat:
miekmuis schreef op 19-06-2004 @ 22:52 :
Waarom weet ik nou weer niet dat jij ook rechten doet?
Maargoed, stomme loonstrook. Ik snap er geen hol van
Weet 'k niet. Maar je hebt niets aan me hoor, ik zie Belgisch Recht, geen Nederlands.
__________________
the world is a vampire, sent to drain secret destroyers, hold you up to the flames, and what do i get for my pain, betrayed desires...
Met citaat reageren
Oud 19-06-2004, 22:26
Verwijderd
Citaat:
Methuus schreef op 19-06-2004 @ 23:24 :
Ik ben 'n jurist (in spé weliswaar) maar ik heb geen hekel aan cijfertjes. Ken medestudenten genoeg die 'n wiskundige richting gedaan hebben
Nah, bij ons niet. De meesten hebben wel wiskunde gehad maar bij hen is het zo diep weggezakt dat het geen praktisch nut meer heeft. Maar met name in het ondernemingsrecht is het soms wel handig dat je niet helemaal allergisch bent voor getallen.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2004, 22:55
Methuus
Avatar van Methuus
Methuus is offline
Citaat:
nare man schreef op 19-06-2004 @ 23:26 :
Nah, bij ons niet. De meesten hebben wel wiskunde gehad maar bij hen is het zo diep weggezakt dat het geen praktisch nut meer heeft. Maar met name in het ondernemingsrecht is het soms wel handig dat je niet helemaal allergisch bent voor getallen.
Maja, komt ook wel doordat zij (en ik eigenlijk ook) nog maar één à twee jaar bezig zijn met Rechten en die cijfertjes zitten er wel goed in En ook bij Economie nu moesten we redelijk wat rekenen, dus...
__________________
the world is a vampire, sent to drain secret destroyers, hold you up to the flames, and what do i get for my pain, betrayed desires...
Met citaat reageren
Oud 20-06-2004, 08:36
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
miekmuis schreef op 19-06-2004 @ 11:39 :
Daar wordt ik nou vrolijk van

Nou begrijp ik alleen helemaal niks van mijn loonstrook. Er staat wel iets op over mijn aantal vakantiedagen, maar ik weet niet of dat het aantal is dat ik per jaar heb, of het aantal dat ik opgebouwd heb. Ik zal even een tabelletje van mijn loonstrook overtypen:


Gewerkt: 21.00 (dagen) 163.75 (uren)
Opbouw------------------------
Verlof: 15.72 (uren)
SVW dgn: 21.00 (dagen)


En een andere tabel van mijn loonstrook:

Totalen t/m deze periode

SVW dgn : 21.00
Bruto SVW : ***.**
Loon LH: :***.**
Loonheffing: :***.**
ZFW :10.66
Netto :***.**
Rest. Verlo uren :15.72

Dan is er nog een tabel met algemene gegevens en een tabel met salarisberekening. Maar ik geloof niet dat die hier belangrijk zijn. Dit was overigens mijn eerste salarisstrook.

Ik weet niet of iemand hier uit op kan maken hoeveel vakantiedagen ik heb. Een vriend die ik over de telefoon sprak zei dat SVW dagen het aantal is, maar ik dat geval zou mijn baas me een heel maand salaris verschuldigd zijn na mijn ontslag en dat lijkt me niet
Ik kan hier wel uit opmaken hoeveel de uit te betalen vakantie is :-)
Rest. Verlo uren :15.72 geeft aan wat je nog kan opnemen. Mijn vraag is wel van wanneer dit getal is. aangezien Rest verlof en Opbouw verlof precies hetzelfde zijn

grtz
ivo
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 20-06-2004, 13:42
Auntie M
Avatar van Auntie M
Auntie M is offline
Citaat:
miekmuis schreef op 19-06-2004 @ 11:39 :



Gewerkt: 21.00 (dagen) 163.75 (uren)
Opbouw------------------------
Verlof: 15.72 (uren)
SVW dgn: 21.00 (dagen)


En een andere tabel van mijn loonstrook:

Totalen t/m deze periode

SVW dgn : 21.00
Bruto SVW : ***.**
Loon LH: :***.**
Loonheffing: :***.**
ZFW :10.66
Netto :***.**
Rest. Verlo uren :15.72

Je hebt als het goed is momenteel 21 dagen gewerkt die van toepassing zijn voor sociale verzekeringswetten (de SVW-uren). Erg belangrijk ivm ziekte en ontslaguitkeringen.

Het aantal verlofuren dat je hebt opgebouwd over deze 21 dagen is 15,72 uur waarvan je nog niets hebt opgemaakt.
Het totaal aantal uren waar je in een jaar verlof recht op hebt moet minimaal 4x het aantal overeengekomen arbeidsuren in een week zijn. Heb je dus bijvoorbeeld een contract voor 20 uur per week dan heb je jaarlijks recht op minimaal 80 verlofuren. Maar je krijgt natuurlijk alleen maar uitbetaalt wat je hebt opgebouwd.

Wat Ivo beweert klopt dus. Als jij nu zou opzeggen, zou er 15,72 uur uitbetaalt moeten worden.
__________________
You love me You hate me, You hate to love me You love to hate me...||De Nieuwe Wereld komt eraan!!!! ...
Met citaat reageren
Oud 20-06-2004, 14:48
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Auntie M schreef op 20-06-2004 @ 14:42 :
Je hebt als het goed is momenteel 21 dagen gewerkt die van toepassing zijn voor sociale verzekeringswetten (de SVW-uren). Erg belangrijk ivm ziekte en ontslaguitkeringen.

Het aantal verlofuren dat je hebt opgebouwd over deze 21 dagen is 15,72 uur waarvan je nog niets hebt opgemaakt.
Het totaal aantal uren waar je in een jaar verlof recht op hebt moet minimaal 4x het aantal overeengekomen arbeidsuren in een week zijn. Heb je dus bijvoorbeeld een contract voor 20 uur per week dan heb je jaarlijks recht op minimaal 80 verlofuren. Maar je krijgt natuurlijk alleen maar uitbetaalt wat je hebt opgebouwd.

Wat Ivo beweert klopt dus. Als jij nu zou opzeggen, zou er 15,72 uur uitbetaalt moeten worden.
Klopt idd wat auntie zegt

Uitgaande van bovenstaande gegevens (en dat het inmiddels juni is) Vind ik 15,72 uur nogal weinig.
Daarom de vraag van
1. van wanneer is het loonstrookje
2. hoe lang werk je er al
3. Waar staat je contract op (hoeveel uur)

Volgens een een voudige berekening zou je namelijk alleen over DIT loonstrookje al zo'n 13 a 15 uur hebben moeten opbouwen. Daarom dus deze vragen

grtz
ivo
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 20-06-2004, 18:11
miekmuis
Avatar van miekmuis
miekmuis is offline
Dit was mijn eerste loonstrook Ik werkte er toen precies een maand. Ik kan alleen mijn 2e loonstrook even niet vinden
Maar eind deze week krijg ik de derde en dan weet ik nu in ieder geval van welk getal ik uit moet gaan. Thanx
__________________
I think I have a problem, I think I think too much
Met citaat reageren
Oud 21-06-2004, 01:01
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
miekmuis schreef op 20-06-2004 @ 19:11 :
Dit was mijn eerste loonstrook Ik werkte er toen precies een maand. Ik kan alleen mijn 2e loonstrook even niet vinden
Maar eind deze week krijg ik de derde en dan weet ik nu in ieder geval van welk getal ik uit moet gaan. Thanx
Okay dat verklaar dan hoe het komt dat beide getallen overeen kwamen ;-)
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 21-06-2004, 10:24
miekmuis
Avatar van miekmuis
miekmuis is offline
Nou hoor ik van een vriend van me dat hij ook het recht heeft om me gewoon te dwingen die vakantie uren op te nemen in de periode dat ik er nog werk. Klopt dit?
__________________
I think I have a problem, I think I think too much
Met citaat reageren
Oud 21-06-2004, 11:26
Auntie M
Avatar van Auntie M
Auntie M is offline
Dit stukje vond ik op de site van intermediair:

Non actiefstelling / einde dienstbetrekking
I s de werknemer op non actief gesteld of is het einde van het dienstverband in zicht, dan heeft hij geen belang bij overleg over zijn vakantiedagen. Tijdens de non-actiefstelling blijft de werknemer betaald thuis. Bij het einde van het dienstverband moet de werknemer de nog openstaande vakantiedagen in geld uitkeren. Vaak verplicht de werkgever zijn werknemer om de vakantiedagen op te nemen vlak voor het einde van het dienstverband. De werknemer kan er juist de voorkeur aan uitbetaling aan geld. Kan de werkgever hem ertoe verplichten om zijn vakantiedagen op te nemen?
Zoals reeds gesteld moet de werkgever de vakantie tijdig vaststellen zodat de werknemer genoeg tijd heeft om zijn vakantie te regelen. Alleen bij de aanwezigheid van bijzondere omstandigheden kan van deze regel worden afgewezen. In het algemeen is een vakantie niet tijdig vastgesteld door de werkgever als de vakantie samenvalt met de opzegtermijn. Ook veel cao’s bevatten een soortgelijke bepalingen.

Tijdens een periode waarbij een werknemer op non actief wordt gesteld met behoud van loon, kan door de werkgever eenzijdig de vakantie worden vastgesteld mits daarbij rekening wordt gehouden met voorafgaand overleg.
Vaak zal een werknemer tijdens de non actief periode niet accoord gaan met een gedwongen vakantie opname.


Als ik dit dus zo lees kan hij het je niet verplichten.
__________________
You love me You hate me, You hate to love me You love to hate me...||De Nieuwe Wereld komt eraan!!!! ...
Met citaat reageren
Oud 21-06-2004, 12:02
miekmuis
Avatar van miekmuis
miekmuis is offline
__________________
I think I have a problem, I think I think too much
Met citaat reageren
Oud 21-06-2004, 14:25
miekmuis
Avatar van miekmuis
miekmuis is offline
Mijn opzegtermijn is trouwens 1 maand, maar ik ga ervanuit dat dat een beetje krap is om nog een vakantie te regelen die binnen die maand moet vallen.

Bouw ik in die opzegtermijn maand trouwens ook nog gewoon vakantiedagen op die hij me uit moet betalen?
__________________
I think I have a problem, I think I think too much
Met citaat reageren
Oud 21-06-2004, 14:26
Auntie M
Avatar van Auntie M
Auntie M is offline
Zolang je contract geldig is bouw je vakantie-uren op, dus tot je ontslagdatum.
__________________
You love me You hate me, You hate to love me You love to hate me...||De Nieuwe Wereld komt eraan!!!! ...
Met citaat reageren
Oud 21-06-2004, 17:07
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
miekmuis schreef op 21-06-2004 @ 15:25 :
Mijn opzegtermijn is trouwens 1 maand, maar ik ga ervanuit dat dat een beetje krap is om nog een vakantie te regelen die binnen die maand moet vallen.

Bouw ik in die opzegtermijn maand trouwens ook nog gewoon vakantiedagen op die hij me uit moet betalen?
Jah je bouwt vakantie op tot je vertrekt

Dat is het vervelende voor werkgevers vooral als ze te maken hebben met mensen die verstand hebben van arbeidsrecht. En dat hebben de meeste (voor de werkgevers gelukkig) niet. Maar loop je er 1 tegen het lijf als werkgever dan heb je wel een probleem Want die weten wel wat ze mogen (voordeel van Propedeuse jaar accountancy, heb beginselen arbeidsrecht gehad
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Recht op de jaarlijkse bonus nadat je ontslag neemt
ik_eet_egels
6 03-11-2015 20:49
Werk, Geld & Recht Rechten m.b.t. ontslag & ontslag op staande voet
trophus
10 20-04-2009 18:49
Werk, Geld & Recht Gedwongen ontslag
Rachel
19 03-07-2007 08:49
Werk, Geld & Recht Ontslag genomen, en weer terug willen
Daigné
19 20-10-2004 12:37
Werk, Geld & Recht Vraag over Arbeidsrecht
SledgeT
10 12-06-2004 10:40
Werk, Geld & Recht Some advice here (over werksituatie)
Verwijderd
8 03-10-2003 20:15


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:58.