Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-10-2004, 18:34
Nebel
Avatar van Nebel
Nebel is offline
Over het volgende artikel moet ik een aantal vragen maken, maar ik kom er echt niet uit, wie kan me helpen?

IMF: minimumloon kan omlaag

Nederland is volgens het Internationaal Monetair Fonds (IMF) op de goede weg om de gevolgen van de vergrijzing op te vangen. Toch zou de regering meer kunnen doen, door bijvoorbeeld het minimumloon te verlagen en door arbeid meer prestatiegericht te belonen.

Dat staat in een studie die het IMF naar buiten heeft gebracht. De organisatie erkent dat de stappen die het aanbeveelt politiek gevoelig liggen, gezien de Nederlandse traditie om de inkomens te nivelleren. Het IMF is tevreden over het beleid om het aantal mensen in de WAO omlaag te brengen en om het vervroegd pensioen fiscaal minder aantrekkelijk te maken. Het IMF stelt echt ook dat de regering meer zou moeten doen om de concurrentiepositie te verbeteren en de aansprakelijkheid van mangers te vergroten. "De recente maatregelen hiertoe van de Nederlandse overheid zijn welkom en zouden verder door moeten gaan,"aldus de organisatie.
Het IMF is optimistisch over Nederland dat een "lange historie heeft waar het aankomt op het toenpassen van structurele hervormingen die de productiviteit verhogen". Het zegt te hopen dat dit ook zal gelden voor hervogmingen op gebieden als liberlisering en het verlagen van de kosten om werknemers te ontslaan.

In de studie, die in juli werd voltooid, gaat het IMF ervan uit dat de groei van de Nederlandse economie dit jaar 1 procent zal bedragen en volgend jaar 1,75 procent. Volgende week komt het IMF met zijn jaarlijkse groeiramingen in de zogeheten World Economic Outlook.

24 september 2004
Bron: ANP

Vragen zijn:
- Wat zijn de gevolgen van de vergrijzing?
- Hoe komt het minimumloon tot stand?
- Wat winnen we als we het minimumloon verlagen?
- Hoe kunnen we de concurrentiepositie verbeteren en de aansprakelijkheid van managers vergroten?
- Waar zijn de voorspellingen over de groei van de economie denk je op gebasseerd? Vind je dit redelijk?
- Ben je het met de IMF eens?

Laatst gewijzigd op 28-10-2004 om 18:37.
Advertentie
Oud 29-10-2004, 09:32
Bartje
Avatar van Bartje
Bartje is offline
Simpele antwoorden (nog te vroeg om er diep op in te gaan)

- Wat zijn de gevolgen van de vergrijzing?
Meer mensen krijgen AOW en dus stijgen de overheidsuitgaven.
Daardoor (als de overheid te weinig te besteden heeft) zullen er dan wel bezuinigen plaatsvinden of belasting verhogingen.

- Hoe komt het minimumloon tot stand?
Volgens mij wordt dit berekent aan de hand van de minimale basisbehoeften van de mensen en de kosten daarvan.
Dus als je een maand zou werken voor minumumloon dan kun je alle primaire behoeften betalen (eten, kleiding, woning)

- Wat winnen we als we het minimumloon verlagen?
Bedrijven kunnen meer mensen aannemen omdat de arbeidskosten lager liggen. Hierdoor wordt het aantal werkenden groter, die betalen dus ook meer belasting om de vergrijzing te bekostigen.

- Hoe kunnen we de concurrentiepositie verbeteren en de aansprakelijkheid van managers vergroten?
Je zou de aansprakelijkheid kunnen vergroten door prestatie lonen aan mangers te kunnen betalen (dus hoe beter het gaat ,hoe meer geld) maar dat is voor een groot deel. Andere opties zie ik nu niet echt

- Waar zijn de voorspellingen over de groei van de economie denk je op gebasseerd? Vind je dit redelijk?
Ik denk dat IMF dit meet aan de hand van BNP (bruto nationaal product) en misschien de staatsschulden/overheidsbegroting

- Ben je het met de IMF eens?
De metingen die zij uitvoeren passen ze volgens mij niet aan per "soort" land. Je kunt namelijk een productieland niet vergelijken met een land dat het moet hebben van handel of kennis.
Maar het is leuk dat ze het in kaart brengen..
__________________
Hatsjoe!
Oud 23-12-2004, 20:54
MaHo
Avatar van MaHo
MaHo is offline
Kan iemand deze vragen aub uitgebreid beantwoorden?


- Wat winnen we als we het minimumloon verlagen?
- Hoe helpt het minimumloon tegen het vergrijzingsprobleem?



Thanks already
Oud 23-12-2004, 21:59
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Open zelf maar een topic hoor.
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Wereldarmoede
Gatara
5 27-06-2007 10:18
VMBO Economie
bagel
5 18-05-2006 14:50
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Jongeren massaal in de schulden
Denkie
56 04-11-2005 16:56
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie minimumloon
MaHo
2 26-12-2004 08:29
De Kantine Wat staat er onder jouw CTRL - V part II
Bruut
500 14-12-2003 15:56
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Dé reacties op het Regeerakkoord... en wat vinden wij er van?
Anne
114 02-06-2003 07:06


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:01.