Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-04-2005, 11:44
THC1
Avatar van THC1
THC1 is offline
Hoe lang moeten we nog doorgaan met het herdenken van 4 en 5 mei. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat steeds meer mensen bij oorlog denken aan de Golfoorlog en de oorlog in Irak. De Canadese organisatie ThankYou stopt na dit jaar met het naar Nederland halen van Canadese veteranen, want ze worden te oud.
Hoelang zijn er nog bevrijdingsfestivals, kransleggingen en parades en moeten we vooral de 2e WO herdenken of ook andere oorlogen en bijvoorbeeld het terrorisme, aanslagen e.d. Of vind je we moeten er maar eens mee stoppen ?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-04-2005, 11:56
ganralph
ganralph is offline
4 mei is bedoeld voor alle nederlandse slachtoffers in elke oorlog vanaf WO2, dus bijvoorbeeld ook voor die twee mensen in irak afgelopen jaar.

als je er niet bij stil staat, zal de herinnering langzaam wegzakken en dan loop je het risico dat we niets leren van de geschiedenis. als jij vergeet dat er miljoenen doden zijn gevallen in WO2, dan zul je niet zo snel ingrijpen als eenzelfde situatie dreigt te ontstaan.
je ziet het bij jongeren die de tweede wereldoorlog wel "goed" vinden omdat bepaalde bevolkingsgroepen toen vervolgd zijn. met een beetje voorlichting (4, 5 mei) zijn deze neo-nazietjes nog te redden.

overigens is 5 mei ook een moment om eens stil te staan bij alle luxe die we hebben, en die op veel plaatsen op de wereld nog niet geldt.
je mag 346 dagen zeiken over de meest onbenullige dingen (waar wij nederlanders goed in zijn) maar sta eens 1 dag stil bij hoe goed we het hebben.

en het zou sowieso geen kwaad kunnen om op 365 dagen allemaal eens wat vaker 2 minuten onze bek te houden...
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2005, 11:58
spsup
spsup is offline
Schandalig dat hierover een topic is.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2005, 11:59
Verwijderd
Ik was eigenlijk een voorstander van een versobering van de herdenkingsceremonie, maar nu er weer meer domme kransschoppende allochtonen en onderontwikkelde Lonsdalemongolen zijn die de geschiedenis niet kennen, ben ik weer voor een volledige herdenking.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2005, 12:04
THC1
Avatar van THC1
THC1 is offline
Citaat:
spsup schreef op 24-04-2005 @ 12:58 :
Schandalig dat hierover een topic is.
waarom ?
Met citaat reageren
Oud 24-04-2005, 12:11
Verwijderd
ach.

dit nooit weer is het motto van doden herdenking en bevrijdingsdag. Maar het blijft gebeuren, wat verder weg van huis, maar genocide is er nog steeds.

dus het heeft niet veel zin
Met citaat reageren
Oud 24-04-2005, 12:14
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Herdenking mag van mij afgeschaft worden, herhaling is toch onvermijdelijk.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2005, 12:24
Wawl
Wawl is offline
Er mag best een moment zijn waarbij men stil staat bij wat er in het verleden is gebeurd.
__________________
Wauwel.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2005, 12:31
Verwijderd
Citaat:
Louis Armstrong schreef op 24-04-2005 @ 13:11 :
ach.

dit nooit weer is het motto van doden herdenking en bevrijdingsdag. Maar het blijft gebeuren, wat verder weg van huis, maar genocide is er nog steeds.

dus het heeft niet veel zin
Dat érgens ter wereld nog doden vallen door oorlog wil niet meteen zeggen dat de herdenking hier te lande helemaal geen zin heeft.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2005, 12:32
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
nare man schreef op 24-04-2005 @ 12:59 :
Ik was eigenlijk een voorstander van een versobering van de herdenkingsceremonie, maar nu er weer meer domme kransschoppende allochtonen en onderontwikkelde Lonsdalemongolen zijn die de geschiedenis niet kennen, ben ik weer voor een volledige herdenking.
dat, plus een aantal krachttertmen tegenover zo'n domme bewering die voorbij gaat aan een essentieel deel van de geschiedenis.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 24-04-2005, 12:38
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 24-04-2005 @ 12:59 :
Ik was eigenlijk een voorstander van een versobering van de herdenkingsceremonie, maar nu er weer meer domme kransschoppende allochtonen en onderontwikkelde Lonsdalemongolen zijn die de geschiedenis niet kennen, ben ik weer voor een volledige herdenking.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2005, 14:16
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
nare man schreef op 24-04-2005 @ 12:59 :
Ik was eigenlijk een voorstander van een versobering van de herdenkingsceremonie, maar nu er weer meer domme kransschoppende allochtonen en onderontwikkelde Lonsdalemongolen zijn die de geschiedenis niet kennen, ben ik weer voor een volledige herdenking.
Kransarme allochtonen
Met citaat reageren
Oud 24-04-2005, 14:44
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
nare man schreef op 24-04-2005 @ 12:59 :
Ik was eigenlijk een voorstander van een versobering van de herdenkingsceremonie, maar nu er weer meer domme kransschoppende allochtonen en onderontwikkelde Lonsdalemongolen zijn die de geschiedenis niet kennen, ben ik weer voor een volledige herdenking.
Dat herken ik.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 24-04-2005, 16:02
juno
Avatar van juno
juno is offline
Beter geschiedenisonderwijs lijkt me nuttiger dan een herdenking die allang niet meer over WO 2 gaat.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2005, 16:08
Hakuna
Avatar van Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Bloedpropje schreef op 24-04-2005 @ 13:14 :
Herdenking mag van mij afgeschaft worden, herhaling is toch onvermijdelijk.
Als er geleerd wordt van onze eerdere fouten, dan kan dit opnieuw voorkomen worden.

Alhoewel in sommige landen zullen ze het nooit leren.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2005, 16:10
Verwijderd
Citaat:
ganralph schreef op 24-04-2005 @ 12:56 :
als je er niet bij stil staat, zal de herinnering langzaam wegzakken en dan loop je het risico dat we niets leren van de geschiedenis. als jij vergeet dat er miljoenen doden zijn gevallen in WO2, dan zul je niet zo snel ingrijpen als eenzelfde situatie dreigt te ontstaan.
je ziet het bij jongeren die de tweede wereldoorlog wel "goed" vinden omdat bepaalde bevolkingsgroepen toen vervolgd zijn. met een beetje voorlichting (4, 5 mei) zijn deze neo-nazietjes nog te redden.
Maar de mensen die de juiste fouten maken in een oorlog zijn juist de mensen die niet weten dat 4 of 5 mei gaat over de 2de wereldoorlog herdenkingen.

Wat is het nut van een herdenking als de mensen die de juiste fouten maken in een oorlog niet stil staan bij een nationale herdenking?

Of, welke idioot op deze aarde gelooft er nou in de goedheid van de mens.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2005, 16:51
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
DarkSavior schreef op 24-04-2005 @ 17:10 :
Maar de mensen die de juiste fouten maken in een oorlog zijn juist de mensen die niet weten dat 4 of 5 mei gaat over de 2de wereldoorlog herdenkingen.

Wat is het nut van een herdenking als de mensen die de juiste fouten maken in een oorlog niet stil staan bij een nationale herdenking?

Of, welke idioot op deze aarde gelooft er nou in de goedheid van de mens.
De juiste fouten?
Met citaat reageren
Oud 24-04-2005, 16:51
RanC
Avatar van RanC
RanC is offline
Het doet mijzelf persoonlijk niets. Dus ach, van mij mag je het afschaffen.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 24-04-2005, 18:42
Verwijderd
Citaat:
juno schreef op 24-04-2005 @ 17:02 :
Beter geschiedenisonderwijs lijkt me nuttiger dan een herdenking die allang niet meer over WO 2 gaat.
Gelukkig hoeven we niet te kiezen.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2005, 18:51
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 24-04-2005 @ 17:51 :
De juiste fouten?
Jah, de juiste fouten zijn dus de ergste fouten die ooit zijn gemaakt, Voorbeeld: Bush die president wordt.

Dus ook dingen die totaal niet goed gingen.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2005, 18:53
RanC
Avatar van RanC
RanC is offline
Citaat:
DarkSavior schreef op 24-04-2005 @ 19:51 :
Jah, de juiste fouten zijn dus de ergste fouten die ooit zijn gemaakt, Voorbeeld: Bush die president wordt.
Hoe alto.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2005, 18:55
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Wat een debiellentopic.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2005, 18:55
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
DarkSavior schreef op 24-04-2005 @ 19:51 :
Jah, de juiste fouten zijn dus de ergste fouten die ooit zijn gemaakt, Voorbeeld: Bush die president wordt.

Dus ook dingen die totaal niet goed gingen.
Ben ik nou de enige die hier totaal de logica niet van inziet?
Met citaat reageren
Oud 24-04-2005, 18:58
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
DarkSavior schreef op 24-04-2005 @ 19:51 :
Jah, de juiste fouten zijn dus de ergste fouten die ooit zijn gemaakt, Voorbeeld: Bush die president wordt.
Bush is the root of all evil!



Gimme a break, je kunt de man niet uitstaan: oké, maar weet te relativeren.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2005, 19:00
RanC
Avatar van RanC
RanC is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 24-04-2005 @ 19:58 :
Bush is the root of all evil!

[afbeelding]

Gimme a break, je kunt de man niet uitstaan: oké, maar weet te relativeren.
Give the alto a break.
Het is cool om Bush te haten.

Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-04-2005, 19:02
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 24-04-2005 @ 19:58 :
Bush is the root of all evil!

[afbeelding]

Gimme a break, je kunt de man niet uitstaan: oké, maar weet te relativeren.
En wat moet dat voorstellen, op die ring? Satanistische spreuken ofzo?
Met citaat reageren
Oud 24-04-2005, 19:02
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
RanC schreef op 24-04-2005 @ 20:00 :
Give the alto a break.
Het is cool om Bush te haten.

Dat is zoooooooooooo 2003. Nu is het in om deze man het licht in de ogen niet te gunnen:



Junichiro Koizumi - Premier van Japan.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2005, 19:03
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 24-04-2005 @ 20:02 :
En wat moet dat voorstellen, op die ring? Satanistische spreuken ofzo?
One Ring to rule them all, One Ring to find them, One Ring to bring them all and in the darkness bind them...
Met citaat reageren
Oud 24-04-2005, 19:05
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 24-04-2005 @ 20:02 :
Dat is zoooooooooooo 2003. Nu is het in om deze man het licht in de ogen niet te gunnen:

[afbeelding]

Junichiro Koizumi - Premier van Japan.
Vanwege die affaire met dat Geschiedenisboek? Nee, die president van China heeft recht van spreken, over leugens en verdraaiing.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2005, 19:05
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 24-04-2005 @ 20:03 :
One Ring to rule them all, One Ring to find them, One Ring to bring them all and in the darkness bind them...
Quote je nu The lord of the Rings ofzo?
Met citaat reageren
Oud 24-04-2005, 19:07
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 24-04-2005 @ 20:05 :
Quote je nu The lord of the Rings ofzo?
Ja. Hoezo snap je het niet? Ring = evil; Bush + ring = evil.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2005, 19:07
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 24-04-2005 @ 20:05 :
Vanwege die affaire met dat Geschiedenisboek?
Ja, dat was de aanleiding, maar dit conflicr heeft veel diepere wortels.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2005, 19:12
THC1
Avatar van THC1
THC1 is offline
Hallo ontopic
Met citaat reageren
Oud 24-04-2005, 19:13
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 24-04-2005 @ 20:07 :
Ja. Hoezo snap je het niet? Ring = evil; Bush + ring = evil.
Tja, ik ben gewoon niet zo thuis in dat Lord of the Rings-fantasy-wereldje. Heb noch het boek gelezen, noch de film gezien, vandaar... Maar ik vat 'm nu!
Met citaat reageren
Oud 24-04-2005, 19:14
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Cornel schreef op 24-04-2005 @ 17:08 :
Als er geleerd wordt van onze eerdere fouten, dan kan dit opnieuw voorkomen worden.

Alhoewel in sommige landen zullen ze het nooit leren.
Ja, en dat ligt niet aan het land maar aan de omstandigheden in dat land. Aangezien de omstandigheden in elk land constant veranderen is het onvermijdelijk dat er in elk land eens in de zoveel tijd de juiste omstandigheden voor oorlog zijn.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2005, 19:36
Verwijderd
Het is niet geoorloofd in dit tijdperk om te geloven in de goedheid van de mens.

Weet je nog wat er gebeurde toen iedereen begon te geloven in de goedheid van Hitler?

Herdenken is terugkijken in de geschiedenis, als wij 'de mensheid' terugkijken in het verleden dan zie je zelf ook toch wel dat wij mensen niet deugen?

Naja, laat mensen zelf beslissen of ze iets willen herdenken.

Ik vind het verspilde moeite, de goedheid van de mens, bah.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 24-04-2005, 20:27
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Waarom zou je níet herdenken? Er is minder reden er mee op te houden dan om het te doen.
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Met citaat reageren
Oud 24-04-2005, 20:35
Verwijderd
Citaat:
McCaine schreef op 24-04-2005 @ 21:27 :
Waarom zou je níet herdenken? Er is minder reden er mee op te houden dan om het te doen.
Nou, als ik ga herdenken of in een geschiedenisboek kijk dan is eigenlijk het eerste dat me opmerkt de daden die de mensheid heeft begaan.

In het begin was het nog puur natuur, jagers en verzamelaars.

De ramp begon toen de mensheid zich begon te dupliceren en meer hersenen kregen.

Ik ben dus eigenlijk voorstander van een leven in de natuur, maar in deze maatschappij verklaren ze me dan meteen voor een idioot die niet weet hoe hij zijn kont moet afvegen met behulp van WC papier.

Maar mensen mogen doen en herdenken wat ze willen, een kenmerk van een normaal mensenleven is immers vrijheid.

Edit: Die vrijheid wordt door sommige mensen in de wereld niet al te goed gebruikt.

Laatst gewijzigd op 24-04-2005 om 20:38.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2005, 21:46
Verwijderd
Citaat:
DarkSavior schreef op 24-04-2005 @ 21:35 :
Nou, als ik ga herdenken of in een geschiedenisboek kijk dan is eigenlijk het eerste dat me opmerkt de daden die de mensheid heeft begaan.

In het begin was het nog puur natuur, jagers en verzamelaars.

De ramp begon toen de mensheid zich begon te dupliceren en meer hersenen kregen.

Ik ben dus eigenlijk voorstander van een leven in de natuur, maar in deze maatschappij verklaren ze me dan meteen voor een idioot die niet weet hoe hij zijn kont moet afvegen met behulp van WC papier.

Maar mensen mogen doen en herdenken wat ze willen, een kenmerk van een normaal mensenleven is immers vrijheid.

Edit: Die vrijheid wordt door sommige mensen in de wereld niet al te goed gebruikt.
Hahaha, wat kan ik toch lachen om dat achterhaalde "terug naar de natuur"-denken. Ik de tijd van "jagers en verzamelaars" was de kans dat je door geweld doodging ruwweg een factor 10.000 groter dan nu het geval is.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2005, 23:42
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
DarkSavior schreef op 24-04-2005 @ 21:35 :
Nou, als ik ga herdenken of in een geschiedenisboek kijk dan is eigenlijk het eerste dat me opmerkt de daden die de mensheid heeft begaan.

In het begin was het nog puur natuur, jagers en verzamelaars.

De ramp begon toen de mensheid zich begon te dupliceren en meer hersenen kregen.

Ik ben dus eigenlijk voorstander van een leven in de natuur, maar in deze maatschappij verklaren ze me dan meteen voor een idioot die niet weet hoe hij zijn kont moet afvegen met behulp van WC papier.

Maar mensen mogen doen en herdenken wat ze willen, een kenmerk van een normaal mensenleven is immers vrijheid.

Edit: Die vrijheid wordt door sommige mensen in de wereld niet al te goed gebruikt.
Opeens komt de naam 'Anton Heyboer' bij me op...
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 00:26
Hakuna
Avatar van Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 24-04-2005 @ 22:46 :
Hahaha, wat kan ik toch lachen om dat achterhaalde "terug naar de natuur"-denken. Ik de tijd van "jagers en verzamelaars" was de kans dat je door geweld doodging ruwweg een factor 10.000 groter dan nu het geval is.
Dat mag dan wel zo zijn, maar doodgaan van ouderdom gaan we tegenwoordig ook al niet meer.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 08:42
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Wat Ganralph zegt
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 09:07
Verwijderd
Citaat:
Cornel schreef op 25-04-2005 @ 01:26 :
Dat mag dan wel zo zijn, maar doodgaan van ouderdom gaan we tegenwoordig ook al niet meer.
Je hebt gelijk. Bejaarden blijven eeuwig leven.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 10:35
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Haha.

Dodenherdenking rechts, nationalistisch, en racistisch
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 10:51
Verwijderd
Sommige mensen zijn echt zo dom, niet te filmen gewoon
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 11:02
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
wat een idioten

lol @ http://web.inter.nl.net/users/Paul.T...ekvervoer.html
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 11:05
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Wat een malle mensen heb je toch.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 11:14
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Die gast maakt veel los Resultaten 1 - 10 van circa 52.700 voor Paul Treanor (0,08 seconden)
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 11:35
Verwijderd
Citaat:
De eisen van de demonstratie zijn:
een verbod op nationalistische groeperingen in Nederland zoals de LPF, de Nationale Alliantie, Nieuw Rechts, en NVU, en op de eveneens volksnationalistische Fryske Nasjonale Partij
een verbod op het propageren of opdringen van de Nederlandse identiteit en cultuur
een verbod op de Nederlandse vlag
afschaffing van de Nederlandse nationale staat
sloop van alle nationale grensposten, grensmuren en grenshekken in Europa.
Ahahahahaha, deze gast maakt zichzelf nog belachelijker dan Michiel Smit.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 12:47
firelizzard
Avatar van firelizzard
firelizzard is offline
Zolang er mensen zijn die WOII hebben meegemaakt moet de herdenking blijven. Wat daarna gebeurd maakt mij niet zoveel uit maar op dit moment zijn er nog mensen die er behoefte aan hebben.....

F.
__________________
WWW.GOUWENAAR.NL
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap "De Dodenherdenking verwatert"
ganralph
60 14-05-2011 18:17
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Maatschappijleer Auschwitz
NoNonsense
4 05-04-2006 09:14
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Hoe gaat het er nu werkelijk aan toe op een zwarte school?
Jabotinsky
84 02-11-2004 01:12
De Kantine [gouweouwe]Wat staat er onder jouw ctrl+v? Episode II
Machiavelli
500 28-09-2004 20:34
De Kantine dodenherdenking, wel of niet?
heavinly
36 02-05-2002 23:25


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:18.