Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-10-2007, 12:09
relyt
Avatar van relyt
relyt is offline
ja alweer een die een nieuwe aanschaft en wat vraagjes heeft.

Ik ga dus een nieuwe kopen want mijn 2.6 Ghz pentiumpje trekt t allemaal niet meer zo met gamen.

Ik neem:

Intel Core Duo E6750
Asus P5K mobo
Geforce 8800GTS 320mb ddr3 club3d
seagate barracuda 320 gig 16 mb cache schijf x 2

Nu is mijn vraag:
moet ik 2 gig CL5 5 5 15 ( ofzoiets) of 2 gig CL4 4 4 12 geheugen nemen..?
Wat is nu eigenlijk het verschil?
Het is allebij DDR2 800.

Ik dacht dat dat 2e sneller was maar weet het niet meer.

en er is mij geadviseerd casefans te installeren ivm de warmte productie van de processor.
Is dit iid waar/verstandig? zoja welke raden jullie aan?

Alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-10-2007, 12:29
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Goeie keuze. Waarom 2 x 320GB? Er zijn tegenwoordig ook schijven van 750GB en zelfs 1TB...

CL4 geheugen zal in theorie iets sneller zijn. Wanneer er data uit het RAM geheugen moet worden gehaald zegt de geheugencontroller tegen de geheugenmodule dat hij bepaalde data nodig heeft, en deze data wordt vervolgens gelezen. De tijd die hiertussen zit is de latency (CL staat voor CAS Latency) en een lagere latency is dus, in ieder geval in theorie, beter. In de praktijk is het verschil meestal te verwaarlozen, dus als het prijsverschil tussen CL4 en CL5 redelijk groot is dan kun je ook gerust CL5 nemen.

Casefans zijn inderdaad een goed idee, maar e.e.a. is wel afhankelijk van de kast die je neemt en hoeveel ruimte daarin is voor casefans. Als het even kan zou ik er een nemen met in ieder geval ruimte voor een 120mm "outtake" fan, dus eentje die aan de achterkant warme lucht uit de kast blaast. Andere gangbare maten zijn 80mm en 92mm, maar die zijn natuurlijk kleiner en verplaatsen in verhouding minder lucht en maken meer lawaai (een computer die als een stofzuiger klinkt wil je ook niet).
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2007, 12:40
Verwijderd
Omdat je twee identieke schijven in een Raid opstelling kan rammen, denk ik

En verder is het idd verstandig om wat casefans te installeren maar dat zou ik eerder doen voor de hitteproductie van de videokaart dan van de processor. Zo heel warm worden die Core 2 Duo's niet en die G80-gebaseerde kaarten wel.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2007, 13:01
relyt
Avatar van relyt
relyt is offline
nee ik neem eerst 1 harde schijf want zoveel schijfruimte gebruik ik momenteel ook nog niet... m.a.w. zou niet weten hoe ik het vol moet krijgen

en de kast die ik wil is een Antec kast ( type even vergeten) met iid ruimte voor een 120mm casefan dus dat vormt dan geen probleem.

nu had ik nog een vraag.

Ik heb gekozen voor de 8800GTS 320 mb versie... met de achterliggende gedachte dat " later" wanneer het nodig is ik er een identieke kaart bij kan stoppen voor dual sli... maar gaat dit lukken met dit mobo? volgens de specs zitten er 2 van die sleuven voor op het mobo maar of hij dit ondersteunt... geen idee.

Is dit trouwens wel verstandig? of moet ik gelijk voor een 640mb versie gaan?
Met citaat reageren
Oud 04-10-2007, 13:35
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
SLI is over het algemeen een slecht idee; je betaalt immers twee keer zoveel voor iets dat bij lange na niet twee keer zo goed presteert (en dan heb ik het nog niet eens over extra hitte, lawaai en het feit dat je mogelijk een dure, sterkere voeding nodig hebt). Als je nu een 8800GTS koopt kun je daar weer een flinke tijd mee vooruit, tegen de tijd dat-ie niet echt meer meekomt koop je gewoon een nieuwe kaart die veel beter presteert dan twéé 8800GTS'en.

Of je de 320 of 640MB-versie nodig hebt hangt een beetje van je eisen af. Wil je op een resolutie gamen hoger dan pakweg 1600x1200 dan is 640MB wel nodig, blijf je daaronder dan is 640MB videogeheugen nutteloos (concludeert deze reviewer tenminste).
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.

Laatst gewijzigd op 04-10-2007 om 15:03.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2007, 15:07
Verwijderd
Wat M@rco zegt klopt grotendeels, echter moet je ook niet vergeten dat de 320MB versie zwaar achterblijft bij de 640MB variant in DirectX10 spellen. Daarnaast is het zo dat binnenkort de 8800GT uitkomt. Dit heeft voor de GTS variant als gevolg dat het aantal streamprocessors verhoogt gaat worden van 96 voor de kaarten die nú op de planken liggen naar 112 voor de kaarten die na de lancering van de GT op de planken komen te liggen.
Sowieso zou je er wellicht goed aan doen om even af te wachten wat de 8800GT doet qua prijs en prestaties (de kaart zou erg dicht bij de GTS varianten liggen, vandaar ook de upgrade voor de GTS) en wat de 'nieuwe' GTS gaat doen qua prestaties.
Het kopen van de 320MB variant zou ik je op dit moment afraden aangezien deze EOL (End Of Life) is en vervangen gaat worden door de 8800GT 512MB.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2007, 17:00
Verwijderd
Fijn, ik heb er verdomme net 'n paar maanden een
Met citaat reageren
Oud 04-10-2007, 20:13
Marcade
Avatar van Marcade
Marcade is offline
Citaat:
Fijn, ik heb er verdomme net 'n paar maanden een
Niet over nadenken .. om de paar maanden is er altijd weer een betere keus en zo blijf je er altijd achteraan lopen .. de 8800 GTS is gewoon een goeie kaart momenteel.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2007, 12:41
Lenny K
Avatar van Lenny K
Lenny K is offline
het verschil in geheugen is niet zo belangrijk, kijk of ze op het lijstje van compatibel geheugen bij je moederbord staan en maak dan een keuze. als je ooit een beetje wilt gaan overclocken zou ik wel geheugen met heatspreader nemen, staat ook mooier als je een open kast hebt. maar verder maakt het niet zoveel uit...

over de videokaart: ik zou persoonlijk nog heeel even wachten, in november zit een nieuwe lading kaarten aan te komen, misschien heb je dan voor de prijs van de 8800gts wat beters, of wordt ie goedkoper
__________________
Freedom is indivisible. As soon as one starts to restrict it, one enters upon a decline on which it is difficult to stop.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2007, 13:58
relyt
Avatar van relyt
relyt is offline
Ik las net op tweakers een preview/review van de 8800GT met G92 chip

gaat fietsen met je 8800GTS
Als je dit moet geloven is deze kaart de beste na het topmodel de Ultra

8800Ultra 12500 3dmark score
8800GT 10800 3dmark score

en dat voor de prijs wat een GTS nu moet kosten

ik wacht wel op de 8800GT
Met citaat reageren
Oud 05-10-2007, 14:34
Bonga
Avatar van Bonga
Bonga is offline
Citaat:
Ik las net op tweakers een preview/review van de 8800GT met G92 chip

gaat fietsen met je 8800GTS
Als je dit moet geloven is deze kaart de beste na het topmodel de Ultra

8800Ultra 12500 3dmark score
8800GT 10800 3dmark score

en dat voor de prijs wat een GTS nu moet kosten

ik wacht wel op de 8800GT
dan heb je vast ook wel gehoord van de ATI 2950XT die eraan zit te komen
__________________
"Òf het is zijn broer Bonga, de dappere buffeljager..."
Met citaat reageren
Oud 05-10-2007, 14:39
relyt
Avatar van relyt
relyt is offline
mjah maar ik neem nooit van mijn leven een aTi-kaart meer.

Dusdanig veel problemen mee gehad dat ze echt afgedaan hebben voor mij...

nvidia all the way, hierzo
Met citaat reageren
Oud 05-10-2007, 17:42
Verwijderd
Citaat:
Ik neem:

Intel Core Duo E6750
Asus P5K mobo
Geforce 8800GTS 320mb ddr3 club3d
seagate barracuda 320 gig 16 mb cache schijf x 2

en er is mij geadviseerd casefans te installeren ivm de warmte productie van de processor.
Is dit iid waar/verstandig? zoja welke raden jullie aan?

Alvast bedankt
Hehe, ik heb momenteel een E6750 op een P5K SE. Werkt prima Nu game ik er niet zoveel op, maar de machine draait erg lekker, zelfs met Vista (na wat tweaks though).

Wel kan ik je aanraden een stille cooler er op te zetten (bijv. een Zalman, als je daar de ruimte voor hebt). Heb je niet zo'n stofzuiger naast je staan Kost maar 30 euro extra ofzo en als je het eenmaal hebt, wil je nooit meer terug.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2007, 19:51
]{ing
Avatar van ]{ing
]{ing is offline
arctic cooling 7 freezer is zelfs maar iets van 15 euro, vast even stil als die zalman. zeker doen, ik heb spijt van systemen met boxed cooler en daarna te lui zijn om te vervangen..
Met citaat reageren
Oud 05-10-2007, 19:53
]{ing
Avatar van ]{ing
]{ing is offline
Citaat:
mjah maar ik neem nooit van mijn leven een aTi-kaart meer.

Dusdanig veel problemen mee gehad dat ze echt afgedaan hebben voor mij...

nvidia all the way, hierzo
dat dacht ik ook en nu heb ik een htpc erbij met een amd/ati chipset combo. onboard ati x1250 video that is.. geen spijt van gehad, terwijl ik bijna helemaal anti was geworden

toch zal ik altijd nvidia kopen als ik een losse kaart ergens in zet
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Software & Hardware Zelf samenstellen nieuwe pc
Verwijderd
33 23-05-2006 05:52
Software & Hardware [Software] Windows Vista: ervaringen?
Benteknol
39 30-09-2005 21:09
Software & Hardware [Algemeen] Dilemma's bij een nieuwe pc
Tranzzam
21 20-02-2005 23:33
Software & Hardware [Win 98] 30 minuten opstarten??
filia dei
23 15-08-2004 15:05
Software & Hardware [PC] Nieuwe systeem.
Phreak
57 04-02-2003 08:15


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:06.