Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-01-2010, 12:18
Verwijderd
Als toch iedereen hier een topic voor zijn eigen stijl start, dan maar even zelf een topic opstarten over mijn favoriete muziek.

Natuurlijk mag iedereen hier uitgebreid zitten discussiëren over hij of zij allemaal graag en minder graag horen, maar dus eerst hieronder een korte schets over welke muziek we hier praten:

De echte roots van wat vandaag wel eens 'de donkere jaren 80 muziek' wordt genoemd, zit geworteld in de mistroostige 2de helft van de jaren 70. De economie slabakte in Europa, mensen verloren hun werk en de jeugd van de lagere klasse's (sociologen spreken van Generatie X) voelde zich vooral een verloren, zelfs bijna vergeten generatie. En die woede leide tot een nieuwe stijl van muziek: Punkrock
(1976) The Sex Pistols - Anarchy In The UK
(1981) The Dead Kennedys - Nazi Punks Fuck Off
De muziek was primitief, de bands ongetallenteerd en de opnamekwaliteit was even degelijk als de gemiddelde Franse auto. Maar thematisch was de tendens gezet: De jeugd was boos en de wereld was gek geworden.
Punkrock was een intense explosie in het muzieklandschap, maar zoals alle explosies ook iets dat snel weer overging. Ondergronds zou de oude Punkrock tot op vandaag blijven leven, maar wat het mainstream muzieklandschap betrefte, bleef er nu nog slechts een grote diepe zwarte leegte over...
(1979) Joy Division - She's Lost Control
Post Punk, met Joy Division als vlaggenschip, toonde het ander gezicht van de verloren generatie. Het kwetsbare gezicht. De mens als slachtoffer van een onmenselijke samenleving die hij zelf had geschapen. Het tijdperk van de lange zwarte jassen was ingezet...
(1984) Killing Joke - 80ies
De jaren 80 waren er. Nog altijd een tijdperk met werkloosheid en een nukkige economie. Maar niet te vergeten ook de jaren van de maatpakken met schoudervoering, sportwagens met opklappende koplampen en vooral ook nachten vol van plezier. De jeugd was nog altijd even rebels en uitgaan was een middel geworden om zorgen en barre tijden te vergeten. 'New Wave' was in Europa zijn opmars begonnen.
(1981) Visage - Fade To Grey
New Wave mag dan wel gegroeid zijn uit alternatieve muziek, het zou in de hitcharts zijn dat de stijl geschiedenis zou schrijven. New Romantics werden ze genoemd. Extravagant geklede artiesten die al snel de discotheken overnamen. "You have to have an Image".
(1978) Bauhaus - In Parties
(1981) Alien Sex Fiend - I walk the Line
Weg van de camera's was er echter nog een stijl uit Post Punk ontstaan. Ze noemden zichzelf 'Deadrockers', een Engelse club had het over 'Batcave' maar de naam waaronder iedereen ze kent is: 'The Goths'. De stijl was ravenzwart, de kleding had wat weg van 'Halloween op een begrafenis' en de liefhebbers staken zelfs tegenover de standaard zwarte jassen, nog af als Freaks.
(1988) Front 242 - Headhunter
New Wave was echter ook een genre waarin er volop werd geëxperimenteerd met muziek. Uit één van die experimenten, kwam Electro Body Music ofwel EBM voort. "Synthpop gone mad. " Electronische muziek die als een tappijt van bits en bytes werd geweven tot een solide, haast ondoordringbare massa van geluid. Het is de stijl die rechtstreeks voorloopt op alle moderne vormen van electronische muziek.
(1989) 101 - Rock to the Beat
Zo ook New Beat die op het einde van de jaren 80 verscheen. Dit zou achteraf een overgansgenre blijken te zijn tussen de donkere Wave en de kunstmatig vrolijke Eurohouse. Een stijl die verscheen in de clubs en volledig beruste op DJ's en Producers die hadden zitten experimenteren met hun platencollectie.
(2002)The Frozen Autumn - Guardian Angel
In commerciële tak is New wave gedurende de jaren 90 bijna volledig doodgebloed, doch vrijwel al zijn alternatieve vormen hebben zich blijven weten staande te houden. Wat maakt dat vandaag de dag dit -in zijn verenigde vorm- één van de oudste nog actieve subculturen is.

The Cure, The Sisters Of Mercy, Cabaret Voltaire, Xymox, Anne Clarck, All Gone Dead, Siouxie, The Crüxshadows, A Split Second, Suicde Commando, XMal Deutschland, Fad Gadget,...
De lijst is eindeloos. De muziek tijdloos.


Zijn er hier nog fans?

Laatst gewijzigd op 20-01-2010 om 16:53.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-01-2010, 13:12
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Je noemt Bauhaus niet, kerel. Terwijl, je moet gewoon Bauhaus ook noemen.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2010, 13:21
Verwijderd
Citaat:
De muziek was primitief, de bands ongetallenteerd
In The Clash bijvoorbeeld zit veel talent.

Goed topic verder, zal eens kijken of ik nog wat leuke dingen kan toevoegen
Met citaat reageren
Oud 19-01-2010, 13:33
Verwijderd
Citaat:
In The Clash bijvoorbeeld zit veel talent.

Goed topic verder, zal eens kijken of ik nog wat leuke dingen kan toevoegen
The Clash was beetje de uitzondering op de regel (vreemd genoeg ook altijd in de schaduw blijven staan van minder sterke bands), maar het merendeel van de punkrock bands uit 'de explosiegeneratie' van The Pistols, waren echte doe-het-zelvers. The Pistols zelf, die konden met moeite hun instrumenten bedienen.
Om nog maar te zwijgen van de commerciële bands die compleet zielloze muziek maakten met als doel te verkopen.
Het is pas bij het op de achtergrond verschuiven, dat er ook echt technisch en artistiek hoogstaade punkrock is gemaakt. Dingen zoals dit: Aroma di Amore - Voor De Dood

Ja Bauhaus ja. Die moeten er inderdaad nog bij.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2010, 18:13
verfblik
Avatar van verfblik
verfblik is offline
Laatst the scream van siouxsie and the banshees gekocht en die is mij eigenlijk heel goed bevallen . Verder luister ik niet echt veel new wave naast The Cure, Joy Division, Bauhaus en de eerstgenoemden. Misschien dat dit topic mij verder op weg helpt
Met citaat reageren
Oud 19-01-2010, 18:33
Ewmeizepl
Avatar van Ewmeizepl
Ewmeizepl is offline
Ik welke rij wou je bands zoals Bad religion, Lagwagon, Rancid en nog vele meer plaatsen?
Waren dit dat meer de
Citaat:
commerciële bands die compleet zielloze muziek maakten met als doel te verkopen
of is dat gelukkig niet het geval.
Ben zelf bijna niet bekend met aan tijd gebonden muziek genres, zoals verfblik het al zei, deze topic gaat mij zeker verder helpen om hier toch wel wat bekender in te gaan worden!
Met citaat reageren
Oud 19-01-2010, 21:48
Verwijderd
Bad Religion heeft veel commercieel succes gehad, maar dat maakt hun nog geen commerciële punkbands.
Rancid en Lagwagon al helemaal niet. 'Commerciële punkbands' zijn bands die zich een punkimago aanmeten, maar waarachter toch vrij duidelijk commerciële intenties zitten en waar ook nogal eeens een geoliede marketingmachine durft achterzitten.

Denk maar aan Sum 41, Blink 182, Good Charlotte, The Offspring in de 2de helft van hun carriëre en eigenlijk ook nog gevallen zoals Avril Lavigne bij haar 'lanceering'. Moet er punk uitzien, maar enig achterliggend doel is om zoveel mogelijk 13-jarigen te overtuigen de muziek te kopen. (Allez ja, voor zover er nog legaal wordt gekocht...)

Mijn eigen oldskool punkrock kennis is overigens relatief beperkt en basic, maar moesten er hier nog echte punkrock dinosauriërs zitten?
Met citaat reageren
Oud 19-01-2010, 23:55
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Ik kan je in ieder geval vertellen dat The Sex Pistols ook gewoon door een manager bij elkaar zijn gezocht. Wat betreft marketing is die band een voorbeeld geweest voor de Backstreet Boys e.d.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2010, 10:11
Ewmeizepl
Avatar van Ewmeizepl
Ewmeizepl is offline
Om over het ''punkimago'' te hebben, kun je greenday met hun American Idiot album onder commerciële punk/rock band scharen?
Ben meer bekend met hun oudere albums, wat ik dan meer kan waarderen..

In je eerdere lijst, moet toch ook een plek vrijgemaakt worden voor een mxpx?
Met citaat reageren
Oud 20-01-2010, 14:49
Verwijderd
The Sex Pistols waren talentloze muzikanten die naief genoeg waren één iemand stinkend rijk te maken. Mzaar ze hebben dus wél een hele gneratie weten te beroeren...

Greenday ja...
Volgensm ij is het grootste probleem van die band gewoon het soort fans dat ze aantrekken.
In alternatievem uziek vind je grofweg twee soorten mensen:
Mensen die er zijn omdat ze weg zijn van dem uziek.
en mensen die er zijn omdat ze graag interessant doen. Zonderm eteen elke Greenday fan te willen veroordelen:
Er zitten flink wat posers onder jullie.

Maar laten we het hier niet té eenzijdig gaan focussen op punkrock, dit is een topic dat specifiek gaat over de Post Punk en de New Wave evolutie. Om het echt diep te gaan hebben over wat er allemaal na de explosie nog met punkrock gedaan is, maken we best gelijk daarvoor een appart topic aan.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2010, 16:07
RaamxKozijn
Avatar van RaamxKozijn
RaamxKozijn is offline
Geweldige muziek,
precies wat ik ook luister alleen jammer dat
de Dead Kennedy's er niet bij staan..
en natuurlijk Stiff little fingers!
De idolen van o.a Green Day.

~x
Met citaat reageren
Oud 20-01-2010, 16:19
Verwijderd
Leuke New Wave:

Met citaat reageren
Oud 20-01-2010, 16:57
Verwijderd
Citaat:
Geweldige muziek,
precies wat ik ook luister alleen jammer dat
de Dead Kennedy's er niet bij staan..
en natuurlijk Stiff little fingers!
De idolen van o.a Green Day.

~x
Heb in het overzichts een link naar een video van Dead Kennedy's toegevoegd, maar Stiff Little fingers wordt toch its té obscure punkrock se.
Ten eerste dient een overzicht om grotel ijnen aan te duiden
En ten tweede is dit een topic dat specifiek gaat over wat er met de postpunk tak is gebeurd. Het is vanzelfsprekend dat we daarbij niet omheen punkrock kunnen, vermits het daar allemaal begonnen is. Maar om echt over iedere punkrock act te praten, werken we beter in een appart topic.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2010, 20:50
Verwijderd
Fields of the Nephilim. Talk Talk. Wire. Television. Talking Heads. Gary Numan. Sonic Youth. Die moeten in dit topic ook nog even genoemd worden. En Swans natuurlijk, maar die moeten in ieder topic genoemd worden.

Ik geef je overigens 5 (vijf) kudos voor het noemen van Killing Joke.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2010, 21:07
Ewmeizepl
Avatar van Ewmeizepl
Ewmeizepl is offline
Citaat:
Maar laten we het hier niet té eenzijdig gaan focussen op punkrock, dit is een topic dat specifiek gaat over de Post Punk en de New Wave evolutie.
Ga ik met Pennywise en The casualties dan toch weer die richting op? Dan zal ik geen bands meer noemen en puur wat maar leren kennen van de Post Punk en New Wave..
Het is niet mijn bedoeling deze topic te fucken, as you know.

Al lijkt me dat ik met The Exploited toch aardig in de juiste richting zit of is dit dan weer richting de ''Second wave of punk''?
Met citaat reageren
Oud 21-01-2010, 05:04
Verwijderd
Het is vrij moeilijke materie om exact de vinger te leggen op de plaats waar punkrock en post punk uit elkaar zijn gegaan. Bij veel New Wave parties zal je danook wel eens wat punkrock uit de priode 1975-1981 horen. En er zijn weldegelijk bands, zoals The Kids, The Exploited, Aroma Di Amore,... die perfect in beide plaatjes passen.
'Second wave of punk' was in Europa oorspronkelijk de benaming voor wat wij later zijn gaan post punk (en 'new' wave) noemen. Maar in de VSA durft men dat ook wel eens voor andere muziekgenres gebruiken.

De splitsing is iets dat je vooral gaat merken als je de evolutielijnen van de genres enkele jaren verderop bekijkt.

Punkrock werd dit:
Black Flag - Depression

En Postpunk werd dit:
Fields Of the Nephlim - Moonchild
Met citaat reageren
Oud 21-01-2010, 18:16
Verwijderd
Citaat:
Ga ik met Pennywise en The casualties dan toch weer die richting op? Dan zal ik geen bands meer noemen en puur wat maar leren kennen van de Post Punk en New Wave..
Het is niet mijn bedoeling deze topic te fucken, as you know.

Al lijkt me dat ik met The Exploited toch aardig in de juiste richting zit of is dit dan weer richting de ''Second wave of punk''?
Postpunk en new wave worden tegenwoordig vooral gebruikt om de sound aan te geven van bands die sterk afwijken van de "traditionele" punk. Postpunk geeft aan dat de sound nog wel sterk gitaar-gericht is, terwijl bij new wave er vaak prominente elektronische elementen zijn. Een typisch voorbeeld van postpunk is Joy Division, een typisch voorbeeld van new wave is Talking Heads. De grens tussen de twee is echter niet altijd even duidelijk.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2010, 21:08
Verwijderd
Citaat:
Postpunk en new wave worden tegenwoordig vooral gebruikt om de sound aan te geven van bands die sterk afwijken van de "traditionele" punk. Postpunk geeft aan dat de sound nog wel sterk gitaar-gericht is, terwijl bij new wave er vaak prominente elektronische elementen zijn. Een typisch voorbeeld van postpunk is Joy Division, een typisch voorbeeld van new wave is Talking Heads. De grens tussen de twee is echter niet altijd even duidelijk.
Jij gebruikt de huidige commerciële definitie van New Wave

In de Gothicscene gebruiken we meestal een definitie de meer bij de oorspronkelijke dekking ligt:
Namelijk als overkoepelende term voor genres als Batcave, Gothrock, Synthpop, New Romatic, vroege EBM en nog één en ander. Wat dus inhoud dat ook zeer rock gerichte bands, zoals Sisters of Mercy, onder de dekking New wave blijven vallen. Postpunk wordt dan de beginfase van de stijl. Sommige organisators van scene fuiven durven de term New Wave ook in de plaats van Gothic bovenhalen, als ze een iets meer mainstream publiek willen aantrekken, omdat die trm minder negatief geladen zou overkomen...

Postpunk is momenteel minder populair, omdat het voor veel verwarring zorgt met de huidige 'PostPunk Revival' en de meningen over wat dat voortbrengt zijn verdeeld...

Is uiteindelijk altijd een kwestie van hoe je het bekijkt.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 21-01-2010, 21:34
Verwijderd
Citaat:
Jij gebruikt de huidige commerciële definitie van New Wave

In de Gothicscene gebruiken we meestal een definitie de meer bij de oorspronkelijke dekking ligt:
Namelijk als overkoepelende term voor genres als Batcave, Gothrock, Synthpop, New Romatic, vroege EBM en nog één en ander. Wat dus inhoud dat ook zeer rock gerichte bands, zoals Sisters of Mercy, onder de dekking New wave blijven vallen. Postpunk wordt dan de beginfase van de stijl. Sommige organisators van scene fuiven durven de term New Wave ook in de plaats van Gothic bovenhalen, als ze een iets meer mainstream publiek willen aantrekken, omdat die trm minder negatief geladen zou overkomen...

Postpunk is momenteel minder populair, omdat het voor veel verwarring zorgt met de huidige 'PostPunk Revival' en de meningen over wat dat voortbrengt zijn verdeeld...

Is uiteindelijk altijd een kwestie van hoe je het bekijkt.
Ja, ik heb het over over tegenwoordig (wat het met "commercieel" te maken heeft is me niet zo duidelijk).
Met citaat reageren
Oud 22-01-2010, 02:45
Verwijderd
Citaat:
Ja, ik heb het over over tegenwoordig (wat het met "commercieel" te maken heeft is me niet zo duidelijk).
Bands als The Talking Heads, The Human League, het oude U2, Duran Duran, Blondie ect
gaan vele verstokte fans van de muziek zien als 'de louter commerciële tak van New Wave'. En pas op ik heb daar zelf niets op tegen en er zijn zelfs hele fuiven die hoofdzakelijk dat soort muziek draaien. Maar veel verstokte fans die toen in de tijd echt in de scene zaten, die moeten daar vaak weinig van weten.

New Wave was in die tijd inderdaad één van de belangrijkste ontwikkelaars op gebied van electronica, doch zoveel andere gezichten van die brede stroming hebben daar weinig of niets mee te maken.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2010, 21:46
Verwijderd
Gast, je bent 20, toen deze dingen gebeurden was je nog niet eens geboren. Waarop baseer je wat de new wave-fans toentertijd dachten?
Met citaat reageren
Oud 23-01-2010, 20:11
Verwijderd
Ik ken veel mensen die er in de jaren 80 bij waren toen ze jong waren, vandaar.

Reportage New Wave Party Zebedeus

Laatst gewijzigd op 23-01-2010 om 20:48.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2010, 17:39
SisterOfMercy
Avatar van SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
The Cure, The Sisters Of Mercy, Cabaret Voltaire, Xymox, Anne Clarck, All Gone Dead, Siouxie, The Crüxshadows, A Split Second, Suicde Commando, XMal Deutschland, Fad Gadget,...
Whiskey Tango Foxtrot?! Je noemt All Gone Jewish? Die heb ik toevallig een keer live gezien.. Vreselijk, wat een onwijs slechte kloteband
En ik was heus niet de enige, heb die avond alleen maar slechte reacties gehoord over die band. Dat was ook geen toeval, als je een mp3tje hoort klinkt het ook als opgedroogde stront.

Wel vette poep: http://www.youtube.com/watch?v=Txq736EVa80
En natuurlijk Preacher Man van Fields of the Nephilim.
__________________
give me a golden shower... give me a new thrill.. | barco is love | iheartkimwilde
Met citaat reageren
Oud 29-01-2010, 17:57
Verwijderd
^^ Tanzen is iets dat regelmatig op mij MP3 staat, al moet ik gelijk toegeven dat het ook het enige van Tragic Error is dat ik heb staan.

All gone dead is overigens tijdje terug uit elkaar gegaan als ik het goed heb.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2010, 17:59
Arachnia
Avatar van Arachnia
Arachnia is offline
-edit-
Oeps, te vroeg gesproken.
__________________
But as the disbelieving friend said to the inventive feces powered helicopter.
"This shit will not fly."
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-01-2010, 18:00
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Dat is goed nieuws. Alleen dat haar van dat mokkel was wel oke, maar zelf was het ook gewoon een dom wijf.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 30-01-2010, 16:32
Craig Rogen
Avatar van Craig Rogen
Craig Rogen is offline
Citaat:
De muziek was primitief, de bands ongetallenteerd
En dit zet je nog geen regel na een link naar Dead Kennedys?!
__________________
http://www.myspace.com/aanslag
Met citaat reageren
Oud 30-01-2010, 17:48
Verwijderd
Citaat:
En dit zet je nog geen regel na een link naar Dead Kennedys?!
Bwoa, zelfs de Dead Kennedys zijn nu niet meteen dé refernentie wat virtuoziteit betreft. Versta me niet verkeerd, het was brilliante tijdloze muziek, maar ik zou het nu toch niet meteen onder 'geniaal' klasseren. Gaat ook voor nog wel meer acts uit punkrock en postpunk op hoor....
Met citaat reageren
Oud 30-01-2010, 19:41
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Wel briljant maar niet geniaal?

Dead Kennedys hóeven ook helemaal niet virtuoos te zijn. Natuurlijk spelen ze niet als Zappa of Hendrix, maar dat zou ook volkomen ongepast zijn.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2010, 20:37
Verwijderd
Dead Kennedys zijn toch behoorlijk uniek. Je hebt eigenlijk Dead Kennedys, Black Flag en Bad Brains als enige (ik overdrijf wellicht) 80s hardcore punkbands die een beetje een eigen stijl hadden en niet gewoon wat clichés uit die gitaren ragden.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2010, 11:13
verfblik
Avatar van verfblik
verfblik is offline
Citaat:
Dead Kennedys zijn toch behoorlijk uniek. Je hebt eigenlijk Dead Kennedys, Black Flag en Bad Brains als enige (ik overdrijf wellicht) 80s hardcore punkbands die een beetje een eigen stijl hadden en niet gewoon wat clichés uit die gitaren ragden.
Jij slaat de spreekwoordelijke spijker op zijn kop.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2010, 18:30
Verwijderd

Confetti's - C in China

Niet de meest interessante New Beat acts (voor zover geproduceerde muziek uberhaupt interessant kan zijn...), wél de meest typerende.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2010, 17:56
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Dat is wel tof.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:32.