Oud 15-01-2002, 13:30
Kupu
Avatar van Kupu
Kupu is offline
Mijn vader jaagt, en ik ben zelf ook wel vrij vaak meegeweest. En ik vind het jammer dat er vaak een zeer negatief beeld bestaat van de jager. Maar ik wil graag eens even een beeld geven van wat er waarschijnlijk gebeurd als jacht verboden wordt in Nederland:

Diersoorten die het erg goed doen door de aanwezigheid van de mens zouden een grote overhand krijgen. Omdat dit vaak roofdieren zijn zoals de vos, zouden er veel andere diersoorten verdrongen worden. Bijvoorbeeld omdat de vos het de laatste jaren zo goed doet, zijn veel weidevogels al vrij zeldzaam geworden in dezelfde weides waar ze vroeger veel voorkwamen. Dit is ook wel bewezen aan de hand van studies. Niet alleen de vos, maar bijvoorbeeld ook de kraai, doet het goed door de aanwezigheid van mensen, en verdringt daardoor andere diersoorten.(het zeldzamer worden van die diersoorten krijgen de jagers onterecht de schuld van)

Verder lijdt overpopulatie vaak tot meer ziekte en minder voedsel, dat geldt ook voor de mens, kijk maar naar sommige derdewereldlanden. Als je bijvoorbeeld reeën hebt, die zijn daar erg gevoelig voor, en het is dan voor de soort zelf goed om daar jaarlijks een aantal van af te schieten. Vaak zijn dat geen eens gezonde dieren, maar dieren die aangereden zijn of op een andere manier verwondt/zwak zijn. Hierdoor houdt je een gezonde populatie. Is het dan ook zielig om dieren af te schieten? Dit geldt trouwens ook voor dieren als konijnen, hazen en ga zo maar door.(dat die dieren het de laatste jaren slecht doen komt niet door de jagers, maar door de combinatie van nieuwe ziektes bij die diersoorten en oa de vos)

Verder doet een WBE(wildbeheereenheid) veel meer dan alleen maar dieren afschieten. Er worden jaarlijks tellingen gehouden van hoeveel reeën, vossen, konijnen, hazen en ga zo maar door er zijn. Verder is er de jaarlijkse schoonmaakdag. En jagers zijn aan veel regels gebonden, ze moeten een opleiding(theorie, kogelschieten, hagelschieten, omgang wapen) van een half jaar volgen. Stropers zijn niet afhankelijk van regels en volgen geen opleiding. Lijkt me dus vrij logisch dat dieren met jagers stukken beter afzijn als met stropers. Ook weten jagers vaak heel veel van de natuur af en schieten niet alleen dieren af, maar zorgen er ook voor. Het voeren in strenge winters is echt niet alleen om die dieren bij de voederplek af te schieten. Dat is zelfs streng verboden en dat gebeurd ook niet. Bij bijvoorbeeld het overstromen van rivieren zijn het vaak de jagers die hazen en andere dieren redden van de verdrinkingsdood. Dit alles is wel om de populatie op pijl te houden. Nou kan je gelijk gaan schreeuwen dat het is om ze later af te knallen. Maar de kans dat ze diezelfde haas later afknallen is klein. En trouwens, doen natuurbeschermers dit alles om diersoorten te behouden? Volgens mij staan zij vaker te demonstreren in Den Haag dan dat ze daadwerkelijk de natuur in zijn om er iets leren of er iets nuttigs te doen.

Er is ook al een topic over had ik gezien, maar dat was vrij specifiek en ik wou eigenlijk een meer algemeen topic over de jacht. En het is ook niet mijn bedoeling om nou een flamewar te starten, want dan verwijder ik 't topic zelf wel...

Sowwy voor 't lange verhaal
__________________
Fryslân BOPPE!!!!!!!!!!!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-01-2002, 13:34
soulless
soulless is offline
Ik ben het 100% met je eens. Dingen als dit heb je jagers en boswachters voor.

Jachtpartijen vink wel 'n beetje cru.
__________________
Ik en de keizer hebben een dochter en een kleinzoon! Heh...
Met citaat reageren
Oud 15-01-2002, 13:37
D@mien
Avatar van D@mien
D@mien is offline
ik vintet bovenstaande veel bullshit..alsof wij mensen de natuur in stand moeten houden...dieren houden zichzelf ik balans...al die verenigingen zijn alleen maar een excuus om lekker te kunne schieten...wil je de natuur écht helpen, laat et dan met rust! En dt 'Thin out their numbers' vind ik zo'n ongelofelijke bullcrap...echt onvoorstelbaar..
__________________
A Hero has died.. Steve Irwin - 22-02-1962 - 04-09-2006
Met citaat reageren
Oud 15-01-2002, 13:39
D@mien
Avatar van D@mien
D@mien is offline
en als dr op bepaalde plaatsen teveel roofdieren zijn door toedoen van de mens, vang dr dan een zooi en zet ze erges uit waar dr te weinig zijn...maar dat doien ze niet...ze willen schieten....
__________________
A Hero has died.. Steve Irwin - 22-02-1962 - 04-09-2006
Met citaat reageren
Oud 15-01-2002, 13:39
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
Kupu schreef:
Mijn vader jaagt, en ik ben zelf ook wel vrij vaak meegeweest.

klootzak. sukkel. lul.

En ik vind het jammer dat er vaak een zeer negatief beeld bestaat van de jager.

ja en ik vind het zooo jammer dat er een negatief beeld ontstaat van verkrchters en moordenaars.

Maar ik wil graag eens even een beeld geven van wat er waarschijnlijk gebeurd als jacht verboden wordt in Nederland:

doe je best.

Diersoorten die het erg goed doen door de aanwezigheid van de mens zouden een grote overhand krijgen. Omdat dit vaak roofdieren zijn zoals de vos, zouden er veel andere diersoorten verdrongen worden. Bijvoorbeeld omdat de vos het de laatste jaren zo goed doet, zijn veel weidevogels al vrij zeldzaam geworden in dezelfde weides waar ze vroeger veel voorkwamen.

als de mens er niet was geweest waren al die ecosystemen in perfecte harmonie.

Dit is ook wel bewezen aan de hand van studies. Niet alleen de vos, maar bijvoorbeeld ook de kraai, doet het goed door de aanwezigheid van mensen, en verdringt daardoor andere diersoorten.(het zeldzamer worden van die diersoorten krijgen de jagers onterecht de schuld van)

Verder lijdt overpopulatie vaak tot meer ziekte en minder voedsel, dat geldt ook voor de mens, kijk maar naar sommige derdewereldlanden.

voedsel voor wie? mensen of de dieren die er leven? je maakt mij niet wijs dat die dieren ons voedwel 'stelen'. er is zat voedsel op deze hele wereld om iedereen tevreden te stellen.

Als je bijvoorbeeld reeën hebt, die zijn daar erg gevoelig voor, en het is dan voor de soort zelf goed om daar jaarlijks een aantal van af te schieten. Vaak zijn dat geen eens gezonde dieren, maar dieren die aangereden zijn of op een andere manier verwondt/zwak zijn. Hierdoor houdt je een gezonde populatie. Is het dan ook zielig om dieren af te schieten? Dit geldt trouwens ook voor dieren als konijnen, hazen en ga zo maar door.(dat die dieren het de laatste jaren slecht doen komt niet door de jagers, maar door de combinatie van nieuwe ziektes bij die diersoorten en oa de vos)

als die dieren het slecht doen, en er word nog steeds op gejaagd, is het OOK de schuld van de jagers.

Verder doet een WBE(wildbeheereenheid) veel meer dan alleen maar dieren afschieten. Er worden jaarlijks tellingen gehouden van hoeveel reeën, vossen, konijnen, hazen en ga zo maar door er zijn. Verder is er de jaarlijkse schoonmaakdag.

is dat een excuus om ze voor de lol te killen?

En jagers zijn aan veel regels gebonden, ze moeten een opleiding(theorie, kogelschieten, hagelschieten, omgang wapen) van een half jaar volgen.

so what?

Stropers zijn niet afhankelijk van regels en volgen geen opleiding. Lijkt me dus vrij logisch dat dieren met jagers stukken beter afzijn als met stropers.

logisch. stropers moeten de bak in.

Ook weten jagers vaak heel veel van de natuur af en schieten niet alleen dieren af, maar zorgen er ook voor.

ja, om opnieuw te killen.

Het voeren in strenge winters is echt niet alleen om die dieren bij de voederplek af te schieten. Dat is zelfs streng verboden en dat gebeurd ook niet. Bij bijvoorbeeld het overstromen van rivieren zijn het vaak de jagers die hazen en andere dieren redden van de verdrinkingsdood. Dit alles is wel om de populatie op pijl te houden. Nou kan je gelijk gaan schreeuwen dat het is om ze later af te knallen. Maar de kans dat ze diezelfde haas later afknallen is klein.

zucht. maar de kans dat je uberhaupt weer een haas of welk ander dier je ook gered hebt opnieuw tegenkomt is wel groter, omdat de populatie groter is.

En trouwens, doen natuurbeschermers dit alles om diersoorten te behouden? Volgens mij staan zij vaker te demonstreren in Den Haag dan dat ze daadwerkelijk de natuur in zijn om er iets leren of er iets nuttigs te doen.

sommige doen er meer voor dan anderen.


Er is ook al een topic over had ik gezien, maar dat was vrij specifiek en ik wou eigenlijk een meer algemeen topic over de jacht. En het is ook niet mijn bedoeling om nou een flamewar te starten, want dan verwijder ik 't topic zelf wel...

Sowwy voor 't lange verhaal
waarom geef je niet gewoon toe dat je het leuk vind om arme dieren voor de lol af te knallen? ga geen domme smoezen verzinnen om je wandaden goed te praten.
ik maak een uitzondering als je je prooi opeet.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2002, 13:39
*~*DutchGirl*~*
Nederland zit eigenlijk ook overvol.

zullen we dan ook maar op mensenjacht gaan?
Met citaat reageren
Oud 15-01-2002, 13:42
D@mien
Avatar van D@mien
D@mien is offline
Citaat:
*~*DutchGirl*~* schreef:
Nederland zit eigenlijk ook overvol.

zullen we dan ook maar op mensenjacht gaan?
*pakt geweer* Let's go!
__________________
A Hero has died.. Steve Irwin - 22-02-1962 - 04-09-2006
Met citaat reageren
Oud 15-01-2002, 13:44
Sylvain Altherian
Avatar van Sylvain Altherian
Sylvain Altherian is offline
Citaat:
D@mien schreef:
ik vintet bovenstaande veel bullshit..alsof wij mensen de natuur in stand moeten houden...dieren houden zichzelf ik balans...al die verenigingen zijn alleen maar een excuus om lekker te kunne schieten...wil je de natuur écht helpen, laat et dan met rust! En dt 'Thin out their numbers' vind ik zo'n ongelofelijke bullcrap...echt onvoorstelbaar..
Je vergeet dat de natuur in het verleden al niet met rust is gelaten, doordat we ons zijn gaan vestigen... daardoor gedijen bepaalde dieren beter, en andere slechter...
Dus als je niet wil dat die dieren die slechter gedijen uitsterven zul je die andere moeten verwijderen... op de één of andere manier...

__________________
If people are good only because they fear punishment, and hope for reward, then we are a sorry lot indeed. - Albert Einstein
Met citaat reageren
Oud 15-01-2002, 13:49
D@mien
Avatar van D@mien
D@mien is offline
Citaat:
Sylvain Altherian schreef:
Je vergeet dat de natuur in het verleden al niet met rust is gelaten, doordat we ons zijn gaan vestigen... daardoor gedijen bepaalde dieren beter, en andere slechter...
Dus als je niet wil dat die dieren die slechter gedijen uitsterven zul je die andere moeten verwijderen... op de één of andere manier...

wat ik dus al eerder zei, vangen en ergens anders uitzetten.
__________________
A Hero has died.. Steve Irwin - 22-02-1962 - 04-09-2006
Met citaat reageren
Oud 15-01-2002, 13:50
Marcade
Avatar van Marcade
Marcade is offline
*~*DutchGirl*~* en D@mien willen zich opofferen jongens!!! Pak het hout! Maak een groot vuur! Tonight we're eating human flesh!!

Myummie.

--------------------------

Ik neem aan dat *~*DutchGirl*~* en D@mien trouwens ook vegetariers zijn, he .. ?
Met citaat reageren
Oud 15-01-2002, 13:58
D@mien
Avatar van D@mien
D@mien is offline
Citaat:
Marcade schreef:
*~*DutchGirl*~* en D@mien willen zich opofferen jongens!!! Pak het hout! Maak een groot vuur! Tonight we're eating human flesh!!

Myummie.

Ik ben geen vegetarier...ik eet vlees van dieren die gefokt zijn voor et eten en een goed leven gehad hebben..geen vlees van een stel sukkels die zo graag willen schieten.

Kijk, als je een beest afschiet om op te eten heb ik dr mindder problemen mee(kvintet nog steeds walgelijk) dan ddat iemand voor de lol(lees: in stand houden van de populatie UCHE UCHE!)beesten afschiet....vang te met blote handen en ik maak geen bezwaar.
__________________
A Hero has died.. Steve Irwin - 22-02-1962 - 04-09-2006
Met citaat reageren
Oud 15-01-2002, 16:14
soulless
soulless is offline
Ga jij maar lekker van die dieren vangen hoor... En dan uitzetten? WTF? Waar dan? Op de Dam ofzo? ER ZIJN TEVEEL. Als ze ergens anders heen konden deden ze dat wel!

Al dit gejammer, jagers houden een stabiele wildtsand in stand en daar ben ik ze dankbaar voor.

Al dat gezeik over 'lekker killen' slaat helemaal niet op de serieuze jager maar op die lui met hun eigen jachtgebied etc...
__________________
Ik en de keizer hebben een dochter en een kleinzoon! Heh...
Met citaat reageren
Oud 15-01-2002, 16:27
D@mien
Avatar van D@mien
D@mien is offline
Citaat:
soulless schreef:
Ga jij maar lekker van die dieren vangen hoor... En dan uitzetten? WTF? Waar dan? Op de Dam ofzo? ER ZIJN TEVEEL. Als ze ergens anders heen konden deden ze dat wel!
Uitzetten aan de andere kant van et land uitzetten ofsow...maar er zijn dr nooit te veel...wie maakt dat dan uit? Als dr echt te veel zijn dan zorgt de natuur wel weer voor n ramp die dr een zooi afmaakt....wij mensen hoeven niet voor god te spelen, want dat kunnen we niet...als menzo graag een soort op pijl wil houden, kal dan maar een paar miljoen mensen dood..dát hept pas echt. laat de dieren nou maar met rust, die redden zich wel..
__________________
A Hero has died.. Steve Irwin - 22-02-1962 - 04-09-2006
Met citaat reageren
Oud 15-01-2002, 18:14
Kupu
Avatar van Kupu
Kupu is offline
Citaat:
D@mien schreef:
en als dr op bepaalde plaatsen teveel roofdieren zijn door toedoen van de mens, vang dr dan een zooi en zet ze erges uit waar dr te weinig zijn...maar dat doien ze niet...ze willen schieten....
Ja en dan verstoor je daar het evenwicht, en dan kunnen die dieren daar weer afgeschoten worden, of weer gevangen en zo weeeeeeeeeer het probleem verplaatsen, zo blijf je bezig --> geen oplossing dus.

En voor de lol killen, dat doen goede jagers niet. Je hebt jachtpartijen zoals die van rijke mensen. Die zijn puur gericht op het verkrijgen van status. Daar ben ik ook tegen. Hierdoor komt jacht in een slecht daglicht te staan, en het is ook niet bedoeld om de wildstand goed te doen. Jagers die gewoon jagen, doen dat niet puur voor de lol, het gaat voornamelijk zelfs om het behouden van een goede wildstand. De kans zit er best in dat jullie me niet geloven, maar het is gewoon zo. Ook dat is wettelijk verplicht...

[edit]Wij eten het wild dat we schieten ook op.[/edit]


[Dit bericht is aangepast door Kupu (15-01-2002).]
__________________
Fryslân BOPPE!!!!!!!!!!!!
Met citaat reageren
Oud 15-01-2002, 18:37
Kupu
Avatar van Kupu
Kupu is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef:

klootzak. sukkel. lul.

Bedankt, over vooroordelen gesproken...

ja en ik vind het zooo jammer dat er een negatief beeld ontstaat van verkrchters en moordenaars.

Beheren die hoeveel mensen er zijn? Geven die voorlichting over de mens? Tellen die hoeveel mensen er zijn? Houden die schoonmaakdagen? Zijn die aan regels gebonden?

als de mens er niet was geweest waren al die ecosystemen in perfecte harmonie.

Dat is waar, maar de mens loopt al vele miljoenen jaren rond op deze aardbol. Als ze er nooit waren geweest was alles in perfecte harmonie(kan je eigenlijk niet stellen, want je weet niet of er dan een andere diersoort tot een intelligent wezen zou zijn geëvolueerd). Als je nu ineens de mens weghaalt, dan wordt het evenwicht nog erger verstoord als dat het nu al is.

voedsel voor wie? mensen of de dieren die er leven? je maakt mij niet wijs dat die dieren ons voedwel 'stelen'. er is zat voedsel op deze hele wereld om iedereen tevreden te stellen.

Voor dieren die er leven. Ik wil je ook niet wijsmaken dat dieren ons voedsel stelen. In Nederland hebben we daar altijd wel genoeg van. Maar het lijkt mij logisch dat er een voedseltekort komt als er een overschot is van een bepaalde diersoort.

als die dieren het slecht doen, en er word nog steeds op gejaagd, is het OOK de schuld van de jagers.

Als dieren het slecht doen, zoals in strenge winters, wordt er afgesproken tussen de jagers onderling dat er minder afgeschoten wordt. Soms komt er zelfs een tijdelijk wettelijk verbod jachtverbod op die diersoorten.

is dat een excuus om ze voor de lol te killen?

Nee, het is niet voor de lol doden, het is beheren van en wildstand. Dit wordt gedaan om de wildstand op een goed en gezond peil te houden. Dus een hogere populatie, maar dat is verkeerd? Een hoger afschot is door een hogere wildstand ook niet waarschijnlijk, omdat vrijwel alle bejaagbare diersoorten aan een afschotsbeperking vastzitten tegenwoordig.

so what?

Die regels worden zwaar bestraft als ze overtreden worden, en er wordt ook streng gecontroleerd. Dus een jager is ook niet een gewetenloos iemand als het op de flora en fauna aankomt. Het practische deel zorgt ervoor dat een dier gelijk dood is(in tegenstelling tot dieren die doodgaan als gevolg van een ziekte/gepakt worden door een roofdier)

logisch. stropers moeten de bak in.

Als ze niet weidelijk stropen en de wildstand overbelasten wel. Degenen die wel weidelijk en niet te veel stropen zijn een gevolg van het wanbeleid van staatssecretaris Faber.

ja, om opnieuw te killen.

Nee, die kennis wordt lang niet aangewend om te doden. Het wordt ook gebruikt om voorlichting te geven, excursies te geven, schoonmaakdagen te houden, tellingen te houden en dat soort dingen.

zucht. maar de kans dat je uberhaupt weer een haas of welk ander dier je ook gered hebt opnieuw tegenkomt is wel groter, omdat de populatie groter is.

Ja, maar is het dan slecht dat de populatie groter is?

sommige doen er meer voor dan anderen.
Ja, maar weidelijke jagers doen het allemaal. Niet weidelijke jagers zijn geen goede jagers en mogen ook naar mijn mening hun akte ontnomen worden
__________________
Fryslân BOPPE!!!!!!!!!!!!
Met citaat reageren
Oud 15-01-2002, 18:44
D@mien
Avatar van D@mien
D@mien is offline
Citaat:
Kupu schreef:
Ja en dan verstoor je daar het evenwicht, en dan kunnen die dieren daar weer afgeschoten worden, of weer gevangen en zo weeeeeeeeeer het probleem verplaatsen, zo blijf je bezig --> geen oplossing dus.
Et enigen wezen dat evenwicht verstoord is de mens...laat de natuur nou maar gaan en ga desnoods Afghanen afknallen als je zo graag wil schieten.

Citaat:

En voor de lol killen, dat doen goede jagers niet. Je hebt jachtpartijen zoals die van rijke mensen. Die zijn puur gericht op het verkrijgen van status. Daar ben ik ook tegen. Hierdoor komt jacht in een slecht daglicht te staan, en het is ook niet bedoeld om de wildstand goed te doen. Jagers die gewoon jagen, doen dat niet puur voor de lol, het gaat voornamelijk zelfs om het behouden van een goede wildstand.
De wildstand behouden ís gewoon een slap excuus om te schieten..er zijn geen goede jagers...dieren doodschieten voor welke reden dan ook is laf. De natuur is zo ontworpen dat et zichzelf in stand houd, daar hebben ze de mens niet voor nodig. Maarja, jagers zijn nou eenmaal allemaal niet goed bij hu hoofd ofsow, want ze blijven werkelijk denken dat we wildstand moeten regelen...DAT HOEFT NIET!

Citaat:
De kans zit er best in dat jullie me niet geloven, maar het is gewoon zo. Ook dat is wettelijk verplicht...
You are so full of crap....be a man en jaag met blote handen! Schieten is voor watjes!
__________________
A Hero has died.. Steve Irwin - 22-02-1962 - 04-09-2006
Met citaat reageren
Oud 17-01-2002, 14:51
Kupu
Avatar van Kupu
Kupu is offline
Citaat:
D@mien schreef:

Et enigen wezen dat evenwicht verstoord is de mens...laat de natuur nou maar gaan en ga desnoods Afghanen afknallen als je zo graag wil schieten.


De mens heeft inderdaad het natuurlijk evenwicht verstoord, maar we zijn er nu eenmaal, en dat evenwicht is nu eenmaal verstoord. Maar we proberen toch ook met zijn allen iets aan het broeikaseffect te doen? Jagen is ook proberen om dat evenwicht weer te herstellen. Een andere manier is er niet... Zeker niet als je op korte termijn(100 jaar oid) resultaat wil zien.

Citaat:
De wildstand behouden ís gewoon een slap excuus om te schieten..er zijn geen goede jagers...dieren doodschieten voor welke reden dan ook is laf. De natuur is zo ontworpen dat et zichzelf in stand houd, daar hebben ze de mens niet voor nodig. Maarja, jagers zijn nou eenmaal allemaal niet goed bij hu hoofd ofsow, want ze blijven werkelijk denken dat we wildstand moeten regelen...DAT HOEFT NIET!

HET MOET WEL! De mens heeft het evenwicht dat hier heerste verstoord. Een diersoort als de vos doet het in Nederland om een aantal redenen zeer goed, 1 daarvan is dat de hondsdolheid uitgeroeid is onder de vossen, VOOR onze volksgezondheid. Een gevolg daarvan is dat de vos geen enkele natuurlijke vijand meer heeft. Dus meer vossen, en dat heeft een zeer slecht gevolg op onder andere de vogelpopulatie. En de natuur is inderdaad zo ontworpen dat ze zichzelf in stand houdt, maar de mens is er in verhouding tot de leeftijd van de aarde nog maar net. En de natuur heeft zich nog niet aangepast, en toch belasten wij de natuur veel meer als alle andere diersoorten. En ze heeft zich nog niet aan onze aanwezigheid aangepast. Wel kleine dingen, zoals dieren die het beter doen door de aanwezigheid van de mens, maar echt over het algemeen is dat evenwicht nog helemaal verstoord. De mens kan bijvoorbeeld door middel van jagen helpen dit evenwicht te herstellen.
Citaat:
You are so full of crap....be a man en jaag met blote handen! Schieten is voor watjes!
Ja das ook leuk voor de dieren... Dat gaat even heeeeeeeel wat langzamer als een schot door een geweer... Vallen die de poten breken/amputeren, draden die in het vlees snijden, pijlen/andere projectielen die moeilijker te sturen zijn die een dier vaak niet in 1 keer doden...
__________________
Fryslân BOPPE!!!!!!!!!!!!
Met citaat reageren
Oud 17-01-2002, 23:41
D@mien
Avatar van D@mien
D@mien is offline
Nog wat leuks..gevonden op de site van de dierenbescherming:

Er wordt wel gezegd dat jagen op vossen nodig is, omdat het lustmoordenaars zijn die anders te snel in aantal groeien en alles opeten. Is dat zo?
Nee. De bewering dat vossen ongebreideld zouden toenemen als de mens ze niet afschiet, uitgraaft of doodknuppelt, is afkomstig van jagers. Wetenschappelijk onderzoek (onafhankelijk) heeft aangetoond dat er een duidelijke relatie bestaat tussen de aanwezigheid van vossen en de aanwezigheid van voldoende geschikte prooidieren. Waarom zou de vos risico nemen en moeite doen om jonge weidevogels en eieren te roven, in aanwezigheid van de oudervogels, als het eten voor hem vaak letterlijk op straat ligt? Hij moet, net als alle roofdieren, zuinig omspringen met zijn energie en daarom vangt hij het liefst de halftamme fazanten die door jagers worden gefokt en uitgezet. Daarmee is hij dus een geducht concurrent van de jager geworden!

Het doodbijten van kippen in een slecht afgesloten ren, heeft alles te maken met zijn instinct en niet met lustmoord. Hij kan niet anders dan reageren op elk gefladder, net als een hond niet anders kan dan achter elke weggeworpen stok aanrennen.

Het aantal vossen zal niet of nauwelijks toenemen als men deze dieren niet meer bejaagt. De vossenstand wordt gereguleerd door het aantal geschikte prooidieren, door parasitaire infecties, het territoriaal systeem en 'automatische' afremming van de vruchtbaarheid bij een toenemende vossenpopulatie. Voldoende garanties van de natuur dus, voor een vossenstand 'op maat'.

Zoals ik dus altijd zeg: "Life finds a way".

dus wat jij zei in et begin van de topic is vette crap, in je kop gestampt door jagers, die er nix vanaf weten.
Et is dus al zoals ik zei, de wildstand is verzonnen door jagers als excuus om lekker te kunnen schieten!

Je kan natuurlijk zeggen dat je de dierenbescherming niet als betrouwbare bron beschouwd, maar dat zie ik als een slap excuus, want et onderzoek was niet van de dierenbescherming zelf.

[Dit bericht is aangepast door D@mien (17-01-2002).]
__________________
A Hero has died.. Steve Irwin - 22-02-1962 - 04-09-2006
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 18-01-2002, 14:35
Kapee
Kapee is offline
Citaat:
D@mien schreef:
Nog wat leuks..gevonden op de site van de dierenbescherming:

En dan is het onafhankelijk onderzoek? Alles wat op die site staat zet ik zeer sterk mijn vraagtekens bij. Ze zetten alleen dat op die site, wat hun visie ondersteunt...(logisch, anders zouden ze zichzelf onderuit halen) Dus wat hieronder staat, is niet erg toonaangevend.

Er wordt wel gezegd dat jagen op vossen nodig is, omdat het lustmoordenaars zijn die anders te snel in aantal groeien en alles opeten. Is dat zo?

Volgens mij dus wel maja... uitleg volgt na dit stukje wel.

Nee. De bewering dat vossen ongebreideld zouden toenemen als de mens ze niet afschiet, uitgraaft of doodknuppelt, is afkomstig van jagers. Wetenschappelijk onderzoek (onafhankelijk) heeft aangetoond dat er een duidelijke relatie bestaat tussen de aanwezigheid van vossen en de aanwezigheid van voldoende geschikte prooidieren. Waarom zou de vos risico nemen en moeite doen om jonge weidevogels en eieren te roven, in aanwezigheid van de oudervogels, als het eten voor hem vaak letterlijk op straat ligt? Hij moet, net als alle roofdieren, zuinig omspringen met zijn energie en daarom vangt hij het liefst de halftamme fazanten die door jagers worden gefokt en uitgezet. Daarmee is hij dus een geducht concurrent van de jager geworden!

Er is ook onafhankelijk onderzoek gedaan dat precies het tegendeel bewijst! Tis dus maar net welke bron je hebt. Maja, ten eerste worden vossen louter en alleen door middel van het geweer bejaagd, uitgraven of doodknuppelen is al heel lang verboden en wordt ook niet meer door jagers gedaan. Doodknuppelen is vrijwel onmogelijk omdat de vos sluw is en je dat beest dus nooit zo dicht kunt benaderen. Verder zijn er ook niet zulke dingen als uitgezette fazanten om die vervolgens dood te schieten. Ze zijn er wel, maar niet in Nederland. Daar gebeurt dit niet. Als zoiets wel gedaan wordt(maakt niet uit door wie) dan ben ik daar echt op tegen. Dit soort praktijken gebeuren niet legaal, en ook niet door gewone jagers. En de vos is inderdaad een geduchte concurrent van de jager geworden, maar dan nog... wat zou dat? Het gaat ons heus niet alleen om het doden van dieren hoor. En het gaat ons ook niet alleen om het vlees. En dat de vos bejaagd wordt, is dus niet om concurrentie weg te werken, maar omdat deze 'geduchte concurrent' dood voor de lol, en op veel plaatsen een zeer negatieve invloed heeft op de vogelstand, bejagen wij hem.

Het is voor een vos inderdaad makkelijker om kant-en-klare restjes van ons te eten, dan dieren te vangen, maar zoals je ook zegt, het zit in hun instinct en dus houden ze van jagen(of moet ik prooidieren bemachtigen zeggen???). En ze doen dat ook. En verder zijn de vossen hier waar ik woon(Friesland dus) veel te schuw om de afvalbakken bijlangs te gaan. Angst en instinct(2 heel zwaar wegende factoren bij dieren) weerhouden er een vos dus van om naar de stad te gaan en daar hun eten bijmekaar te zoeken. Dit gebeurt zeker in het noorden van Nederland niet.

Ook is er inderdaad aangetoond dat er in natuurgebieden een goed evenwicht bestaat tussen het aantal prooidieren en het aantal roofdieren. Maar omdat de roofdieren naast de prooidieren ook nog afval als voedsel hebben, is dit evenwicht verstoord. Waardoor de vossenstand teveel groeit, en dus een te grote belasting wordt op de stand van de prooidieren.

Het doodbijten van kippen in een slecht afgesloten ren, heeft alles te maken met zijn instinct en niet met lustmoord. Hij kan niet anders dan reageren op elk gefladder, net als een hond niet anders kan dan achter elke weggeworpen stok aanrennen.

Inderdaad, dat ze die kippen doodbijten is instinctief bepaald. Maar dat houdt ook in dat ze dat bij andere vogelsoorten die ze te pakken kunnen krijgen doen. En als je eens mee het veld in gaat, dan zie je vrij snel dat dat ook regelamtig gebeurt. Ik ga zelf vaak(zonder jagers) naar plaatsen waar vossen zitten, en ik vind daar zeer veel skeletten, en aan de hand daarvan, kan ik wel zien of er ook van gevreten is, of dat het slechts een 'speeltje' was voor de vos.

Het aantal vossen zal niet of nauwelijks toenemen als men deze dieren niet meer bejaagt. De vossenstand wordt gereguleerd door het aantal geschikte prooidieren, door parasitaire infecties, het territoriaal systeem en 'automatische' afremming van de vruchtbaarheid bij een toenemende vossenpopulatie. Voldoende garanties van de natuur dus, voor een vossenstand 'op maat'.

Parasitaire infecties hebben vossen niet veel last meer van. Territoriaal gedrag heeft slechts tot gevolg dat er meer vossen per territorium komen, dus gaan er meer dieren gesnipt worden. En ook gaan deze vossen dichterbij mensen leven. Dit heeft verder weinig invloed op de vossenpopulatie. De afnemende vruchtbaarheid bij een vossenpopulatie is er inderdaad, maar die wordt geactiveerd door een tekort aan voedsel. Door de mens is dat voedsel er wel, en zal de vossenpopulatie nog blijven groeien.
Zoals ik dus altijd zeg: "Life finds a way".

dus wat jij zei in et begin van de topic is vette crap, in je kop gestampt door jagers, die er nix vanaf weten.
Et is dus al zoals ik zei, de wildstand is verzonnen door jagers als excuus om lekker te kunnen schieten!
Wat ik nu zeg, is dus niet in mijn hoofd gestampt, maar ook ondervonden door niet-jagende(en niet anti-jachte) natuurliefhebbers, en ook andere jagers, en gewoon mensen die in een natuurgebied wonen.
In de Alde feanen, een veengebied vlakbij waar ik woon, is er een reeënstand. Daar werd niet op gejaagd, omdat het Fryske Gea daarop tegen is. Maar enekele jaren geleden is hier veel om te doen geweest, omdat de reebokken(vrijwel alleen bokken) daar massaal verdronken en omdat er veel zieke/gewonde dieren rondliepen. De bokken die daar verdronken, waren jonge bokken die verdrongen wreden door oudere bokken, en vervolgens te moe waren om hele einden verte te zwemmen naar een volgend eiland. De ziektes waren ook gewoon een gevolg van overpopulatie zoals dat ook bij mensen voorkomt(denk maar aan vluchtelingenkampen). Er is een praatprogramma gewest op de Friese radio, daar konden mensen op deze situatie reageren. En iedereen vond het schandalig wat er gebeurde. Op een gegeven moment werd de situatie zo hopeloos, maar jacht wordt niet weer ingevoerd. De reeënpopulatie daar is gedecimaliseerd(een ree is daar onderhand een zeldzaamheid) en het duurt waarschijnlijk nog vele jaren voordat die stand weer hersteld is. Om nog maar even een voorbeeld te geven van wat er gebeurt. Nederland is vol, als het op sommige diersoorten aankomt. Simpel zat.
Als je me niet gelooft over dat de vossenpopulatie hier in het noorden te hoog is, mag je elke willekeurige natuurliefhebber/vogelliefhebber, vragen(of hij jaagt of niet laten we even buiten beschouwing) vragen, en hij/zij zal beamen dat er teveel vossen zijn.

(PS ik moet toegeven dat ook al verschillen we nogal van mening op dit onderwerp, ik het wel leuk vindt om es te kijken hoe andere mensen erover denken.)
Met citaat reageren
Oud 18-01-2002, 14:44
Kapee
Kapee is offline
Verder: als jullie denken dat alleen jagers zich schuldig maken aan dit soort praktijken, dan kan ik ook nog wel wat vertellen over de dierenbescherming:

- Enkele jaren geleden is er een jager doodgeschoten door zijn eigen geweer, omdat dat niet op safe stond en ontladen was. Dat is een domme fout. Maar dat de weduwe daarna tientallen brieven ontvangt met de strekking dat het zijn verdiende loon was, en zelfs nog bedreigd is als ze daarmee naar de rechter zou stappen, is dat normaal? Zoiets doe je toch niet? Laat zulke mensen hun verdriet verwerken!

- Er zijn plannen om lynxen uit te zetten op de Veluwe, zodat die daar de taak van jagers over kunnen nemen. Dit zijn plannen van de natuurbescherming. Maar dit zou een groto probleem opleveren, omdat lynxen nog minder natuurlijke vijanden hebben als vossen, en een nog sterker instinct hebben om met hun prooi te spelen als vossen of verwilderde katten. Verder zijn lynxen ook in staat om honden, kinderen en soms zelfs volwassenen aan te vallen. Is zo'n idee gerechtvaardigd??? Als je het mij vraagt is dat echt ziek. Dit mocht niet de landelijke publiciteit in omdat dat slecht zou zijn voor het image van de dierenbescherming. Maar dat is niet zo.

Verder vind ik dat de promotie van de dierenbescherming op nationaal niveau nogal propagandistische vormen aanneemt. Ik zou dan geïndoctrineerd worden door jagers volgens D@mien. Iedereen die hun kennis van de natuur/mening over zaken met betrekking tot de natuur van de dierenbescherming heeft, heeft een nog sterker eenzijdig beeld als een zoon van een jager. Ik weet tenminste nog hoe het er in de praktijk aan toegaat.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2002, 16:02
D@mien
Avatar van D@mien
D@mien is offline
Laat ik et dan zo es zeggen:
De aarde bestaat al zo'n paar miljard jaar(ff geen theistisch commentaar!) en al die tijd was er wel een factor die er voor zorgden dat een bepaald ras of soort et moeilijk kreeg(natuurrampen enz) er waren toen geen mensen die ze voor de lol afschoten met het slappe excuus van de wildstand, en vrijwel alle soorten hebben zowiets overleefd. Zoals in mijn stukkie staat maakt aleen de natuur uit hoeveel dieren er zouden moeten rondlopen (bepaald door teritorium, beschikbaare voedsel enz) de mens heeft dat recht niet om te zeiken over dierenoverbevolking als ze zelf nog nieteens hun soort in stand kunnen houden! Wij hebben ook voedseltekort! Was er geen ovverbevolking, dan was er geen 3e wereld! Dus bemoei je eerst maar lekker met je eigen soort voordat je nutteloos voor god gaat spelen. Sinds de mens er is, heeft dat domme gejaag meer dieren tot uitsterven bedrijgd dan wat voor natuurramp dan ook.(meteorietinslkag is geen natuurramp) De enige manier om dat ongedaan te maken is door te fokken van bedrijgde dieren. Afschieten is dus averechts!
Dat onderzoek in mijn bovestaande reply, is gedaan door een neutrale instantie en natuurlijk erkennen jagers dat niet omdat et nadelig is voor hun. En wat dus ook in dat stukkkie staat is dat vossen zelden weidevogels vangen(die helemaal niet bedrijgd zijn itt wat jij zei.), omdat mensen ze praktisch voeren door alle rotzooi die ze op straat pleuren. En met territorium izzet ook prima geregeld, omdat er op een bepaald moment gewoon niet meer vossen bij kunnen komen vanwege hungrote territorium.
Dat territorium is zo otworpen dat als er een indringer komt die weggejaagd/gekillt wordt door de vos van dat territorium, dus meer in een territorium is jagers bullcrap. een territorium is altijd maar voor 1 dier, niet uit meerdere dus. Naar de mensen gaan de vossen ook niet, omdat ze als de dood zijn voor mensen.
Parasitaire infcties hebben vossen wel degelijk, ook dat is jagers bullcrap.
En afnemende vruchtbaarheid is idd een gevolg van te weinig voedsel, maar dat is dus inclusief mensenzooi, dus dat lost zichzelf op, geen jagers voor nodig dus. Minder rotzooi = minder vossen. logisch.

De aarde bestaat al zo lang, en et gaat al zo lang goed, en de mens durft de taak van de natuur over te willen nemen, terwijl ze dr geen ruk verstad van hebben.
__________________
A Hero has died.. Steve Irwin - 22-02-1962 - 04-09-2006
Met citaat reageren
Oud 18-01-2002, 16:40
Kapee
Kapee is offline
Citaat:
D@mien schreef:
Laat ik et dan zo es zeggen:
De aarde bestaat al zo'n paar miljard jaar(ff geen theistisch commentaar!) en al die tijd was er wel een factor die er voor zorgden dat een bepaald ras of soort et moeilijk kreeg(natuurrampen enz) er waren toen geen mensen die ze voor de lol afschoten met het slappe excuus van de wildstand, en vrijwel alle soorten hebben zowiets overleefd. Zoals in mijn stukkie staat maakt aleen de natuur uit hoeveel dieren er zouden moeten rondlopen (bepaald door teritorium, beschikbaare voedsel enz),


Ja, en dat territorium en vooral het beschikbare voedsel is door de mens zo verstoord, dat dit evenwicht dat voor de komst van de mens(als Homo Sapiens Sapiens dan, niet de eerdere soorten omdat die lang niet zo 'succesvol' waren) bestond, zeer ernstig beschadigd is. En bepaalde soorten doen het daardoor veel beter als anderen.

de mens heeft dat recht niet om te zeiken over dierenoverbevolking als ze zelf nog nieteens hun soort in stand kunnen houden! Wij hebben ook voedseltekort! Was er geen overbevolking, dan was er geen 3e wereld!

Dat is waar, maar in Nederland voelen wij ons verplicht om ons er wel mee te bemoeien(niet alleen jagers, maar ook dierenbeschermers grijpen in de natuur in).

Dus bemoei je eerst maar lekker met je eigen soort voordat je nutteloos voor god gaat spelen. Sinds de mens er is, heeft dat domme gejaag meer dieren tot uitsterven bedrijgd dan wat voor natuurramp dan ook.(meteorietinslkag is geen natuurramp)

Een meteorietinslag is mijns inziens wel een natuurramp, maar dan nog. Een grote vulkaanuitbarsting(en die zijn er in het verleden zeker wel geweest) kan, net als sommige andere natuurrampen grote klimaatveranderingen teweeg brengen(ga er even van uit dat het broeikaseffect niet bestaat), en daardoor zijn ook wel veel diersoorten uitgestorven, ongetwijfeld meer als door toedoen van de mens.

De enige manier om dat ongedaan te maken is door te fokken van bedrijgde dieren. Afschieten is dus averechts!

Dit stukje ben ik het wel mee eens, ik ben ook voor het fokken van bepaalde bedreigde diersoorten. Maar dat afschieten is averechts is, ben ik het niet mee eens. Niet in het geval van de diersoorten in Nederland(zie als je nou over tijgers oid praat, is het een ander verhaal). Nederland is overvol, niet alleen teveel mensen, maar ook bepaalde diersoorten zijn er teveel van.

Dat onderzoek in mijn bovestaande reply, is gedaan door een neutrale instantie en natuurlijk erkennen jagers dat niet omdat et nadelig is voor hun. En wat dus ook in dat stukkkie staat is dat vossen zelden weidevogels vangen(die helemaal niet bedrijgd zijn itt wat jij zei.), omdat mensen ze praktisch voeren door alle rotzooi die ze op straat pleuren.

Dat onderzoek daar twijfel ik ook niet echt aan, maar het is maar net waar de mensen van dit onderzoek hun gegevens weg hebben, en als je echt een goed beeld wil hebben, dan moet je minstens 10 afzonderlijke onafhankelijke onderzoeken doen. En dan is er nog een punt, praktijkervaring kan niet vervangen worden door theoretische resultaten. Je kan ook geen autorijden leren uit een boekje. Zo gaat dat hier ook. Mensen die veel in het veld zijn(niet alleen jagers) zijn(hier in het noorden van Nederland) vrijwel allemaal van mening dat vossen nogal wat weidevogels en watervogels snippen. En of je nou een vogelliefhebber, anti-jacht of pro-jacht vraagt, allemaal beamen ze dat er minder weidevogels zijn. In zo'n geval kan je nog zoveel onderzoeken hebben gedaan. Je moet het gewoon zelf meemaken. Dan pas kan je echt oordelen.

En met territorium izzet ook prima geregeld, omdat er op een bepaald moment gewoon niet meer vossen bij kunnen komen vanwege hungrote territorium.
Dat territorium is zo otworpen dat als er een indringer komt die weggejaagd/gekillt wordt door de vos van dat territorium, dus meer in een territorium is jagers bullcrap. een territorium is altijd maar voor 1 dier, niet uit meerdere dus. Naar de mensen gaan de vossen ook niet, omdat ze als de dood zijn voor mensen.


In een territorium leven inderdaad maar een paar vossen, meestal een paar moeren met een rekel(paar vrouwtjes en een mannetje). Jonge moeren mogen in zo'n territorium vaak wel blijven, maar de jonge rekels worden verdrongen. En gaan op zoek naar een nieuw territorium. Daarom hebben we hier in Friesland nu ook vossen. Doordat de moeren(en soms een enkele rekel)in het territorium van hun ouders blijven, komen er dus wel meer vossen in een territorium, vooral omdat ze geen natuurlijke predatoren meer hebben(vroeger hadden ze nog wolven). Maar sinds die vossen in Friesland zijn, is er gewoon een drastische afname van het aantal weide- en watervogels. En vossen komen wel naar mensen toe voor voedsel, dat is gewoon het gevolg van teveel vossen. Ze worden overal verdrongen, en de jonge rekels vinden vaak alleen nog maar een beetje een leefbaar territorium bij mensen.

Parasitaire infcties hebben vossen wel degelijk, ook dat is jagers bullcrap.
En afnemende vruchtbaarheid is idd een gevolg van te weinig voedsel, maar dat is dus inclusief mensenzooi, dus dat lost zichzelf op, geen jagers voor nodig dus. Minder rotzooi = minder vossen. logisch.


Minder rotzooi = inderdaad minder vossen, maar er is wel erg veel rotzooi, en het lijkt er ook niet op dat er binnenkort minder rotzooi gaat komen. Dus voorlopig is op dat front geen oplossing. En er zijn nog wel parasitaire infecties onder de vossen, maar de belangrijkste, Rabiës(hondsdolheid) is verdrongen. Wel jagers nodig dus.

De aarde bestaat al zo lang, en et gaat al zo lang goed, en de mens durft de taak van de natuur over te willen nemen, terwijl ze dr geen ruk verstad van hebben.

We zijn er inderdaad nog maar kort, en we beginnen nog maar net uit te vogelen hoe de natuur wel werkt, maar als bijvoorbeeld in dat geval van reeën in de Alde Feanen(en er zijn nog wel meer gevallen bekend) blijkt hoe het gaat als er niet gejaagd wordt, dan is de keus volgens mij niet moeilijk. En de mens is er nou eenmaal, met alle gevolgen van dien. En je kunt speculeren over hoe het zou zijn als... maar dat lost niks op.


[Dit bericht is aangepast door Kapee (18-01-2002).]
Met citaat reageren
Oud 19-01-2002, 16:25
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
Kapee schreef:
Verder: als jullie denken dat alleen jagers zich schuldig maken aan dit soort praktijken, dan kan ik ook nog wel wat vertellen over de dierenbescherming:

- Enkele jaren geleden is er een jager doodgeschoten door zijn eigen geweer, omdat dat niet op safe stond en ontladen was. Dat is een domme fout. Maar dat de weduwe daarna tientallen brieven ontvangt met de strekking dat het zijn verdiende loon was, en zelfs nog bedreigd is als ze daarmee naar de rechter zou stappen, is dat normaal? Zoiets doe je toch niet? Laat zulke mensen hun verdriet verwerken!
ik zou zelf wel wat beters te doen hebben dan brieven te sturen naar weduwen van jagers, maar ik ben het er mooi mee eens dat dit gebeurd is. ik heb geen meelij met haar.
zij vind het blijkbaar geen probleem dat haar man nog oneindig veel meer leed bij dieren veroorzaakt dan dat zij nu voelt, nou dan is dat ook haar verdiende loon. dan weet zij tenminste hoe die dieren zich hebben gevoeld toen ze bemerkten dat hun vader of moeder er niet meer was om hen te voeden omdat een of andere leukerd er plezier in had die vader/moeder voor de lol neer te knallen!

nee, dat ze maar veel brieven mag ontvangen.
eigen schuld,dikke bult.

Met citaat reageren
Oud 20-01-2002, 15:07
Kupu
Avatar van Kupu
Kupu is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
ik zou zelf wel wat beters te doen hebben dan brieven te sturen naar weduwen van jagers, maar ik ben het er mooi mee eens dat dit gebeurd is. ik heb geen meelij met haar.
zij vind het blijkbaar geen probleem dat haar man nog oneindig veel meer leed bij dieren veroorzaakt dan dat zij nu voelt, nou dan is dat ook haar verdiende loon. dan weet zij tenminste hoe die dieren zich hebben gevoeld toen ze bemerkten dat hun vader of moeder er niet meer was om hen te voeden omdat een of andere leukerd er plezier in had die vader/moeder voor de lol neer te knallen!

nee, dat ze maar veel brieven mag ontvangen.
eigen schuld,dikke bult.
Je kunt het haar niet kwalijk nemen. Voor hetzelfde vond zij het ook helemaal niet leuk dat haar man jaagde. Ik vind dat als je zulke brieven gaat sturen naar een vrouw, dat je dan wel strafrechtelijk vervolgd mag gaan worden. Zeker als er ook nog es dreigbrieven bijzitten... dat vind ik ziek, echt ziek.

En een dier is een dier, dacht je nou echt dat een dier een dik trauma overhoudt aan het 'kwijtraken van een geliefde'(om het maar even op zijn dierenbeschermings te zeggen)? Dacht het niet dus, dieren zijn geestelijk minder ontwikkeld, ze kunnen niet tellen en een langetermijn-geheugen hebben ze ook haast niet. Ze onthouden alleen instinctief dat ze bang moeten zijn voor dieren die boven hun in de voedselketen staan en dat ze moeten paren.
__________________
Fryslân BOPPE!!!!!!!!!!!!
Met citaat reageren
Oud 20-01-2002, 22:02
D@mien
Avatar van D@mien
D@mien is offline
Citaat:
Kupu schreef:
En een dier is een dier, dacht je nou echt dat een dier een dik trauma overhoudt aan het 'kwijtraken van een geliefde'(om het maar even op zijn dierenbeschermings te zeggen)? Dacht het niet dus, dieren zijn geestelijk minder ontwikkeld, ze kunnen niet tellen en een langetermijn-geheugen hebben ze ook haast niet. Ze onthouden alleen instinctief dat ze bang moeten zijn voor dieren die boven hun in de voedselketen staan en dat ze moeten paren.

En jij durft te zeggen dat jij veel van dieren afweet?? Veel dieren weten wel degelijk datter iemand uit de familie dood is....een vos is net als een hond, en net zoals een hond heeft een vos emoties. Een hond weet wel degelijk wat er aan de hand is. Honden hebben ook trauma's en al dat soort andere dingen.
Jij ziet dieren net als 'empty vessels' die geen idee hebben van wat er aan de hand is, en dáár zit je nou fout. Dieren hebben misschien minder last van 'menselijke' dingen, maar waarom denk je dat 90% van alle dieren bang zijn voor mensen en niet voor mekaar?? Nou dat zal ik vertellen. omdat mensen et zovreselijk leuk vinden om alle 'niet-mensen' overhoop te schieten en nutteloos te doden/pijnigen. Als je in et regenwoud op een plek komt waar bijna nooit mensen zijn geweest, dan is geen enkel dier bang voor je...dus wat jij hier zegt is wederom een hele hoop shit....jij claimt veel over dieren te weten omdat jij alleen maar in het veld staat, maar je vergeet daarbij te kijken als observeerder ipv als jager...
Ik lees veel over de natuur kijk veel erover op TV en observeer alles wat ik in et wild tegenkom...moet jij ook es doen...misschien snap je dan hoe stompzinnig dat jagen van jou is.
__________________
A Hero has died.. Steve Irwin - 22-02-1962 - 04-09-2006
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-01-2002, 22:20
drama
Avatar van drama
drama is offline
Citaat:
D@mien schreef:
Ik ben geen vegetarier...ik eet vlees van dieren die gefokt zijn voor et eten en een goed leven gehad hebben..geen vlees van een stel sukkels die zo graag willen schieten.

>>Als je dan echt scharrelvlees wilt, dan zul je toch echt op wild over moeten stappen...Dieren die gefokt worden om opogegeten te worden, dat vind ik eerlijk gezegd zieker dan het schieten van dieren uit het wild. Scharrelvlees = nog steeds moord.

__________________
Ik koop, dus ik besta
Met citaat reageren
Oud 21-01-2002, 02:09
Verwijderd
Ik vind jagen gewoon walgelijk, kan me niet schelen wat voor prachtig excuus je hebt, ik vind het gewoon harstikke zielig. Live and let live.
Als een vos een andere diersoort met uitsterven bedreigd (goeie Nederlandse zin? Vast niet, je weet iig wat ik bedoel) dan is dat de natuur... lekker laten gaan dus, dieren eten elkaar puur om te overleven, en wat iemand anders al zei: de wereld raakt ook overbevolkt, we gaan toch ook niet op mensenjacht??
Moest het ff kwijt.
Ik vind het gewoon harstikke zielig en je kan me niet op een ander idee brengen (so don't bother)
Met citaat reageren
Oud 21-01-2002, 17:51
break of dawn
Avatar van break of dawn
break of dawn is offline
ik kan op dit moment ff geen respect voor je opbrengen. Ik walg.....
__________________
Amor vincit omnia
Met citaat reageren
Oud 21-01-2002, 18:08
Kupu
Avatar van Kupu
Kupu is offline
Citaat:
break of dawn schreef:
ik kan op dit moment ff geen respect voor je opbrengen. Ik walg.....

sjeez nou sorry hoor! Jij bent echt de enige die me een schuldgevoel aan kan praten...
__________________
Fryslân BOPPE!!!!!!!!!!!!
Met citaat reageren
Oud 21-01-2002, 19:27
drama
Avatar van drama
drama is offline
Wat ik btw wel raar vind zijn mensen die FEL anti-jacht zijn maar totaal geen problemen hebben met vlees eten.
__________________
Ik koop, dus ik besta
Met citaat reageren
Oud 21-01-2002, 19:55
Kupu
Avatar van Kupu
Kupu is offline
Citaat:
drama schreef:
Wat ik btw wel raar vind zijn mensen die FEL anti-jacht zijn maar totaal geen problemen hebben met vlees eten.
vind inderdaad dat je eigenlijk wel consequent moet zijn. Oh ja Drama(en de andere mensen met wie ik hierover discussiëer) ook nog even een andere vraag voor je. Je vindt jagen niet correct, dat snap ik en waardeer ik. Maar hoe vind je het dan als ander roofdier een prooidier slaat/pakt? En dan niet in de zin van is het bij hun dan ook nutteloos. Maar jullie hadden het over het leed dat het bij een dier kan veroorzaken. Is dat leed door een mens dan meer als door een dier? Ik zie het verschil niet echt...
__________________
Fryslân BOPPE!!!!!!!!!!!!
Met citaat reageren
Oud 21-01-2002, 20:05
D@mien
Avatar van D@mien
D@mien is offline
Citaat:
Kupu schreef:
Maar hoe vind je het dan als ander roofdier een prooidier slaat/pakt? En dan niet in de zin van is het bij hun dan ook nutteloos. Maar jullie hadden het over het leed dat het bij een dier kan veroorzaken. Is dat leed door een mens dan meer als door een dier? Ik zie het verschil niet echt...
Als een roofdier een prooi vangt dat doet hij dat strikt om te overleven, doodt hij niet, gaat hij dood...simpel.
Jagers jagen niet om te overleven. Als je niet schiet, loop je ff naar de slager en haal je daar wat. (ik zie slagers als mensen die voor onze prooien zorgen...hiermee wil ik niet zeggen dat ik et er mee eens ben hoe vee aan hun eind komt...en over wel of niet vegetarier worden gaat deze topic niet..dus daar ga ik nu niet op in)

[Dit bericht is aangepast door D@mien (21-01-2002).]
__________________
A Hero has died.. Steve Irwin - 22-02-1962 - 04-09-2006
Met citaat reageren
Oud 22-01-2002, 10:55
Kupu
Avatar van Kupu
Kupu is offline
Citaat:
D@mien schreef:
Als een roofdier een prooi vangt dat doet hij dat strikt om te overleven, doodt hij niet, gaat hij dood...simpel.
Jagers jagen niet om te overleven. Als je niet schiet, loop je ff naar de slager en haal je daar wat. (ik zie slagers als mensen die voor onze prooien zorgen...hiermee wil ik niet zeggen dat ik et er mee eens ben hoe vee aan hun eind komt...en over wel of niet vegetarier worden gaat deze topic niet..dus daar ga ik nu niet op in)

[Dit bericht is aangepast door D@mien (21-01-2002).]
you missed my point, ik dacht al dat jullie hierover zouden beginnen, maar het gaat mij meer over de (gevolgen van) dood van het dier, niet de reden. Als een roofdier een prooi doodt, komt daar net zoveel leed bij kijken als bij een jager, dan niet meer. Vele dieren zijn niet opslag dood, bij jagers zijn de dieren vaak wel opslag dood(Er ontkomt wel eens een dier, maar het gebeurt maar zelden dat het bij de nazoek niet gevonden wordt, ik heb tenminste zelden meegemaakt dat het echt spoorloos verdwenen was, en zo'n nazoek duurt soms wel enkele uren...)

En nog een minstens zo belangrijk iets: Ik heb laatst een documentaire op Discovery Channel gezien, dat ging ook over roofdieren en hun prooi. Zo beginnen wilde honden hun prooi op te eten als die nog leeft(omdat hun prooi snel afgepakt wordt door hyena's enz.) De prooi zelf schijnt hier niet veel meer van te voelen. Er werd dan een chemische stof(volgens mij endorfine) aangemaakt, die pijn blokkeerde. Zodat het dier dus eigenlijk in een soort shock raakte en min of meer al dood was in sommige opzichten.
__________________
Fryslân BOPPE!!!!!!!!!!!!
Met citaat reageren
Oud 27-01-2002, 20:03
Kapee
Kapee is offline
En toen was het stil?
Met citaat reageren
Oud 27-01-2002, 23:57
D@mien
Avatar van D@mien
D@mien is offline
dat is de natuur...in zulke gevallen dat een beesie pijn heeft is dat natuurlijk..hij wordt opgevreten zodat een ander dier kan blijven leven...dat dat beesie daar vreselijke pijn bij heeft is allen in zulke gevallen jammer voor dat beessie...
__________________
A Hero has died.. Steve Irwin - 22-02-1962 - 04-09-2006
Met citaat reageren
Oud 28-01-2002, 02:01
drama
Avatar van drama
drama is offline
Citaat:
Kupu schreef:
Oh ja Drama(en de andere mensen met wie ik hierover discussiëer) ook nog even een andere vraag voor je. Je vindt jagen niet correct, dat snap ik en waardeer ik. Maar hoe vind je het dan als ander roofdier een prooidier slaat/pakt? En dan niet in de zin van is het bij hun dan ook nutteloos. Maar jullie hadden het over het leed dat het bij een dier kan veroorzaken. Is dat leed door een mens dan meer als door een dier? Ik zie het verschil niet echt...

Allereerst, een roofdier kan niet zonder vlees, zonder het doden van andere dieren; doet ie het niet, gaat ie dood heel simpel.

Kijk, ik zou het een stuk beter vinden als ze elkaar dan op een zo pijnloosmogelijke manier naar binnenwerken maar daar hebben de meeste dieren simpelweg niet de middelen toe.

Jagers kunnen in principe een dier redelijk pijnloos doden (als we ervan uitgaan dat een kogel in je kop geen pijn doet) maar het blijven mensen, die fouten kunnen maken, die niet altijd perfect kunnen schieten, die niet alles kunnen overzien en zo dingen verkeerd inschatten met het gevolg dat er dieren ernstig verwond worden.

Daarnaast heb je nog een boel jagers die simpelweg niet kunnen schieten. De jacht moet geheel verdwijnen maar mocht dat niet gebeuren dan vind ik dat jagers elk jaar opnieuw examen moeten doen om hun vergunning te mogen houden. Heb je dat er niet voor over ga je een andere hobby zoeken.

__________________
Ik koop, dus ik besta
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 28-01-2002, 02:04
drama
Avatar van drama
drama is offline
Citaat:
Kupu schreef:

En nog een minstens zo belangrijk iets: Ik heb laatst een documentaire op Discovery Channel gezien, dat ging ook over roofdieren en hun prooi. Zo beginnen wilde honden hun prooi op te eten als die nog leeft(omdat hun prooi snel afgepakt wordt door hyena's enz.) De prooi zelf schijnt hier niet veel meer van te voelen. Er werd dan een chemische stof(volgens mij endorfine) aangemaakt, die pijn blokkeerde. Zodat het dier dus eigenlijk in een soort shock raakte en min of meer al dood was in sommige opzichten.

Als ik het goed begrijp gaat het om prooidieren die al in een situatie zitten dat er niet meer te ontkomen is...In dat geval lijkt het me wel practisch om pijn uit te kunnen schakelen; dier gaat toch dood dus dan maar het minst pijnlijk.

Als een jager een dier aanschiet, en het dier kan wegkomen is het helemaal niet zeker of het dan ook die chemische reactie in werking stelt...

__________________
Ik koop, dus ik besta
Met citaat reageren
Oud 28-01-2002, 02:05
drama
Avatar van drama
drama is offline
Citaat:
Kapee schreef:
En toen was het stil?
niet dus

__________________
Ik koop, dus ik besta
Met citaat reageren
Oud 28-01-2002, 11:31
Kapee
Kapee is offline
Citaat:
drama schreef:
Allereerst, een roofdier kan niet zonder vlees, zonder het doden van andere dieren; doet ie het niet, gaat ie dood heel simpel.
Ja dat is waar, eten of gegeten worden.

Kijk, ik zou het een stuk beter vinden als ze elkaar dan op een zo pijnloosmogelijke manier naar binnenwerken maar daar hebben de meeste dieren simpelweg niet de middelen toe.

Daar heeft de natuur dus rekening mee gehouden, dat het dier endorfine aan gaat maken, dus in shock raakt, dus geen pijn en angst meer voelt.

Jagers kunnen in principe een dier redelijk pijnloos doden (als we ervan uitgaan dat een kogel in je kop geen pijn doet) maar het blijven mensen, die fouten kunnen maken, die niet altijd perfect kunnen schieten, die niet alles kunnen overzien en zo dingen verkeerd inschatten met het gevolg dat er dieren ernstig verwond worden.

Dat is waar, er worden inschattingsfouten gemaakt. Maar als een dier net wel of net niet te ver weg is moet je gewoon niet schieten. Dat vind ik ook onweidelijk. Het zijn levende wezens waar jagers op schieten, en daar wordt ook wel met eerbied mee omgegaan. Vrijwel elk dier dat we schieten wordt nuttig gebruikt(zelfs kraaien en verwilderde katten en zo). En verder zijn dieren ook maar dieren. Ook bij dieren komt er een redelijk hoog percentage van de dieren weg(met of zonder verwonding). En het is ook zo dat een jager als ie misschiet lang niet altijd het dier aanschiet. Het kan er ook gewoon naast zitten.

Daarnaast heb je nog een boel jagers die simpelweg niet kunnen schieten. De jacht moet geheel verdwijnen maar mocht dat niet gebeuren dan vind ik dat jagers elk jaar opnieuw examen moeten doen om hun vergunning te mogen houden. Heb je dat er niet voor over ga je een andere hobby zoeken.

OK, laat ik je eerst even troosten, als het zo doorgaat met de Flora en Faunawet die er nu doorheen gevoerd wordt, is de jacht er in ongeveer vijf jaar uit(hierbij moet ik vermelden dat 'schadebestrijden' met het geweer volgens mij wel toegestaan is , lekker consequent).

En jagers die niet goed kunnen schieten, doen er inderdaad goed aan af en toe wat extra te oefenen(op kleiduiven, niet op wild). Ze weten van zichzelf wel wanneer dat nodig is. Maar dan nog, ze schieten vaker mis dan dat ze wild aanschieten. Maar de jagers die ik ken, kunnen op een paar na allemaal wel goed raak schieten. En er wordt ook nog regelmatig geoefend, vooral met kogelschieten.
Oh ja, nog even een vraag. Vinden jullie valkenieren zielig? Dat is in feite hetzelfde als jagen, maar dan met een valk/havik. En vaak een hond.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2002, 11:35
Kapee
Kapee is offline
Citaat:
drama schreef:
Als ik het goed begrijp gaat het om prooidieren die al in een situatie zitten dat er niet meer te ontkomen is...In dat geval lijkt het me wel practisch om pijn uit te kunnen schakelen; dier gaat toch dood dus dan maar het minst pijnlijk.

Ja, maar als dat bij het vangen door roofdieren zo gaat. Is er volgens mij een redelijk grote kans dat dat ook gebeurt als een jager het dier schiet. Maar ik vraag me dus af tot in hoeverre je kan spreken van leed bij zo'n dier. Volgens mij valt dat heel erg mee.

Als een jager een dier aanschiet, en het dier kan wegkomen is het helemaal niet zeker of het dan ook die chemische reactie in werking stelt...

Nee, maar lijkt mij vrij onlogisch als dat niet gebeurt. De vraag is alleen hoe lang het werkt. Maar als een prooidier aan een roofdier ontsnapt, dan heb je hetzelfde dilemma lijkt mij!

[/B]
Met citaat reageren
Oud 28-01-2002, 12:44
punkbastard!!!
punkbastard!!! is offline
dit slaat echt helemaal nergens op...jacht is gewoon overbodig deze tijd...vroeger deed men het om aan voedel te komen, maar tegenwoordig worden er duizenden koeien per dag gefokt om hun leven nix anders te zien dan een kist, en daarna afgeslacht te worden.....waarom dan jagen?? en dat de dieren te weinig voedsel zouden hebben als er meerdere van zijn...dat komt alleen maar omdat alle natuur wordt weggehaald om stomme wegen neer te leggen an vliegvelden uit te breidden...en om huizen te maken voor de mensen....dat is toch gewoon ziek??om ze dan maar af te knallen??omdat wij ze van hun leefruimte ontnemen, dus is er minder voedsel voor ze, dus knallen we ze maar af...dat zou eerder bij mensen gedaan moeten worden....die zijn er nog veel meer, en die verneuken de hele aarde...dan zijn er altijd mensen die zeggen dat wij 'ontwikkeld' zijn...maar vraag me niet hoe....als we nog even zo door ontwikkelen is de aarde helemaal nix meer.....dat vossen wat weidevogels afmaken is niet een reden om hun af te schieten!!een paar jaar geleden waren ze nog beschermd (als ze dat nu niet nog steeds zijn)....dus eigenlijk zouden we ook maar alle jagers af moeten maken....die zorgen er dan weer voor dat er opeens minder kraaien zijn....de natuur heeft een perfect eigen eco systeem, wat wij alleen maar verneuken door ons ermee te gaan bemoeien...alleen maar uit hebzucht...omdat wij iets willen moet de natuur er maar plaats voor maken....helemaal jagers die het voor de lol doen...ik zou graag eens voor de lol met een geweer door 't Loo willen rennen....
__________________
Ten guys jump one, what a man......
Met citaat reageren
Oud 28-01-2002, 12:46
punkbastard!!!
punkbastard!!! is offline
Citaat:
Kapee schreef:
Oh ja, nog even een vraag. Vinden jullie valkenieren zielig? Dat is in feite hetzelfde als jagen, maar dan met een valk/havik. En vaak een hond.
is dat dan anders???omdat je er dieren bij gebruikt??t is nog steeds jagen voor de lol....ik snap ook niet waarom er geen doodstraf is in nederland als jagen gewoon legaal is.....bij jagen zijn de dieren zelf onschuldig!...
__________________
Ten guys jump one, what a man......
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Debat: Verbod op jacht.
Sofra
2 27-01-2004 09:50
Verhalen & Gedichten [Stukje] Met engagement zelfs.
juliettebinoche
2 26-01-2004 21:00
Flora & Fauna veganisten en paardrijden.
duifeltje
121 05-10-2003 23:07
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Wat zijn JOUW politieke standpunten?
Evito
150 15-05-2003 21:46
Flora & Fauna Bont en jacht
Vika
13 06-02-2003 16:51
Flora & Fauna 50 eenden, kippen ganzen en ander gevogelte gedood
Kupu
87 13-10-2002 09:48


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:25.