Oud 18-05-2003, 17:29
Anne
Avatar van Anne
Anne is offline
Ik zag nog helemaal geen topic hierover staan, maar vind dat het hier op A&N niet mag ontbreken... het regeerakkoord tussen het CDA, de VVD en D66: Meedoen, meer werk, minder regels
Politieke partijen hebben al gereageerd, evenals vakbonden en maatschappelijke organisaties.
Graag ook jullie reacties!

- - - - - - -

Fragmenten uit een artikel uit het AD van 17 mei 2003. Het gehele artikel is hier te lezen.

* * *

Meedoen, meer werk, minder regels is het motto van het akkoord, dat gisteren de zegen kreeg van de drie fracties. Volgens oppositieleider Bos (PvdA) zou een kabinet met de PvdA de pijn eerlijker hebben verdeeld.

Bos: ,,Onze ergste zorgen zijn uitgekomen.'' De maatregelen waar de PvdA positief over is - minder hypotheekrenteaftrek, meer geld voor onderwijs en democratische vernieuwing - vallen daarbij in het niet.

De SP noemt het beleid 'dramatisch', GroenLinks heeft het over een 'asociaal asfaltakkoord'. De LPF denkt dat het voor veel burgers teveel gevraagd is om vier jaar lang in de pas te lopen in afwachting van de vruchten van het beleid.

De kleine christelijke partijen zijn gematigd positief. Rouvoet (ChristenUnie) vindt wel dat het VVD-denken overheerst.

Toch heeft de FNV alvast een actiecomité opgericht. Voorzitter De Waal waarschuwt voor grote maatschappelijke onrust. “Wij zullen eerst serieus in overleg gaan met het nieuwe kabinet, maar de voortekenen zijn niet goed”, aldus de FNV'er.

Tal van maatschappelijke organisaties hebben inmiddels morrend van zich laten horen. De zware bezuinigingen die het nieuwe kabinet wil uitvoeren, zijn hard aangekomen. Behalve FNV-voorzitter De Waal, waarschuwt ook de Abvakabo voor stakingen. Slechte perspectieven voor ambtenaren, onderwijs- en zorgpersoneel, zullen volgens de bond tot grote conflicten leiden. Abvakabo en het CNV noemen de drastische afslanking van het ambtenarenapparaat onuitvoerbaar.

Zorgorganisaties zijn des duivels over de drie miljard die in de sector wordt gesnoeid. Ziekenfondspatiënten gaan meer betalen voor allerlei medicijnen, fysiotherapie en de tandarts. “Verschrikkelijk en rampzalig”, was het vergaande commentaar van het Koninklijke Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF).

Ook de Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde (NMT) is boos dat de halfjaarlijkse controle voor volwassenen is geschrapt. Patiëntenorganisatie NPCF hekelt het eigen risico van 200 euro per jaar waarmee ziekenfondspatiënten straks te maken krijgen. Tevreden geluiden klinken vooral uit de onderwijswereld, waar extra investeringen naar toe gaan ondanks het slechte economische tij.

* * *


De belangrijkste punten uit het regeerakkoord.

Bron: http://www.utrechtsnieuwsblad.nl/reg...-Zoeken-Zoeken!!__1598914_,00.html?ArchiefID=1598914
(oke, die werkt dus niet, maar het artikel komt uit het UN van 17 mei 2003)

15 miljard bezuinigen doe je zo:

DEN HAAG - De komende vier jaar bezuinigen CDA, VVD en D66 voor een recordbedrag van circa 15 miljard euro. Grootste posten zijn loonmatiging (4,5 miljard) en bezuinigingen op de uitkeringen (1,5 miljard).
Onderwijs en veiligheid krijgen elk ruim 500 miljoen euro voor verbeteringen. De onderhandelaars presenteren hun akkoord morgen.

Volksgezondheid:
*De eigen bijdrage/eigen risico in de ziektekostenpolissen wordt verdubbeld van 100 naar 200 euro.

* Fysiotherapie voor niet-chronische klachten en zogeheten welvaartsmedicijnen (maagzuurremmers, bloeddrukverlagers) worden niet meer vergoed.

* Er komt één basisverzekering voor alle Nederlanders in 2006, waardoor het onderscheid tussen particulier- en ziekenfondsverzekerden vervalt.

* Inkomen/sociale zekerheid: Uitkeringen worden voortaan gekoppeld aan de ambtenarensalarissen, die niet meer dan 1,5 procent mogen stijgen. Besparing: ruim 450 miljoen euro.

* De wao gaat op de schop, overeenkomstig een eerder advies van de SER. Alleen volledig arbeidsongeschikten krijgen een uitkering.

* De voorwaarden voor het krijgen van een ww-uitkering worden verscherpt. Men moet bijvoorbeeld langer hebben gewerkt om voor een uitkering in aanmerking te komen. Wel blijft de maximale uitkeringsduur vijf jaar.

Eigen huis/huursubsidie:

* De aftrek van hypotheekrente wordt beperkt. De winst uit de verkoop van een huis moet in een (eventuele) nieuwe hypotheek worden gestoken, anders is de rente van die nieuwe hypotheek niet meer geheel aftrekbaar. Opbrengst: circa 500 miljoen euro.

* Wie zijn hypotheek volledig heeft afgelost, hoeft geen huurwaardeforfait (belasting op het eigen huis) meer te betalen.

* Een deel van de onroerendezaakbelasting wordt over drie jaar geschrapt. Het gedeelte voor gebruikers/huurders verdwijnt in 2006 (kosten 1,1 miljard). Het eigenarendeel voor huisbezitters blijft.

* De huursubsidie voor mensen die gezien hun inkomen in een relatief te duur huis wonen wordt vanaf 2004 verminderd met 15 procent over het bedrag boven de 'normhuur'.

Auto/openbaar vervoer:

* Het 'kwartje van Kok' (benzineaccijns) gaat op aan onderhoud van het spoor, wegverbreding en aankoop van natuurgebieden. Samen 500 miljoen euro.

* Door bepaalde wetswijzigingen kan de verbreding van wegen sneller worden uitgevoerd.

Overheid:

* Het ambtenarenapparaat wordt fors ingekrompen. Naar schatting 12.000 functies komen te vervallen.

* Er komt op termijn een gekozen burgemeester, een gemengd kiesstelsel (met regionale kandidaten). Vreemdelingenbeleid: Het huwen met een buitenlandse bruid of bruidegom wordt bemoeilijkt. Wie een partner uit een niet-Europees land wil halen, moet ten minste 120 procent van het minimumloon verdienen. De huwelijkskandidaat moet in het land van herkomst geslaagd zijn voor een examen Nederlands (zelf te betalen) en ten minste 21 jaar oud zijn

* * *
__________________
Hm... Larstig... ;)

Laatst gewijzigd op 18-05-2003 om 17:33.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-05-2003, 17:54
DEChengst
Avatar van DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
Anneee schreef op 18-05-2003 @ 17:29:
Behalve FNV-voorzitter De Waal, waarschuwt ook de Abvakabo voor stakingen.
Lekker slim gaan staken als het al slecht gaat met de economie
__________________
PDP, VAX en Alpha fanaat ; HP-Compaq is de Satan! ; Bidt u allen dagelijks richting Maynard! ; Ernie==lief ; Het leven begint bij 150 km/u ; aka Desje
Met citaat reageren
Oud 18-05-2003, 18:18
naam onbekend
Avatar van naam onbekend
naam onbekend is offline
Zoals gewoonlijk bij een rechts kabinet zijn de sociaal zwakkeren en werknemers het kind van de rekening, vooral onder het kopje Volksgezondheid.

Logisch dus dat Abvakabo en FNV gaan staken. Werknemers hoeven niet alles te pikken wat hen van hogerhand wordt opgelegd. Hoe goed of slecht de economie is heeft daar geen f*ck mee te maken.
__________________
There's no such thing as a winnable war, it's a lie we don't believe anymore | Met rijbewijs! :cool:
Met citaat reageren
Oud 18-05-2003, 18:36
DEChengst
Avatar van DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 18-05-2003 @ 18:18:
Logisch dus dat Abvakabo en FNV gaan staken. Werknemers hoeven niet alles te pikken wat hen van hogerhand wordt opgelegd.
Typisch een houding van als het goed gaat wil ik profiteren en als het slecht gaat weiger ik ook maar iets in te leveren. Volgens mij ben je dan geen haartje beter dan de "graaiende" top managers.

Citaat:

Hoe goed of slecht de economie is heeft daar geen f*ck mee te maken.
Dat heeft er wel degelijk mee te maken. Tenzij je graag het bedrijfsleven en daarmee de economie kapot maakt.
__________________
PDP, VAX en Alpha fanaat ; HP-Compaq is de Satan! ; Bidt u allen dagelijks richting Maynard! ; Ernie==lief ; Het leven begint bij 150 km/u ; aka Desje
Met citaat reageren
Oud 18-05-2003, 19:17
D@mien
Avatar van D@mien
D@mien is offline
Citaat:
Desecrator schreef op 18-05-2003 @ 18:36:
Typisch een houding van als het goed gaat wil ik profiteren en als het slecht gaat weiger ik ook maar iets in te leveren. Volgens mij ben je dan geen haartje beter dan de "graaiende" top managers.
Dit slaat nergens op, een beetje meer betalen omdat het minder gaat is acceptabel, maar snijden in de zorg en ervoor zorgen dat de mensen die het minder hebben het niet meer kunnen betalen is misdadig...
Nu is et zo: je betaalt je blauw om verzekerd te zijn, maar je bent voor veel minder verzekerd....

En dat er veel meer naar defentie gaat vind ik achterlijk....gooi dat in het onderwijs ofsow...maak dat es betaalbaar...
__________________
A Hero has died.. Steve Irwin - 22-02-1962 - 04-09-2006
Met citaat reageren
Oud 18-05-2003, 19:29
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Een woord: asociaal!

Dat er bezuinigd moet worden weten we allemaal, maar het lijkt erop dat Balkenende II dit geld alleen maar bij de zwakkere inkomens vandaan wil halen. De maatregelen betreffende de huursubsidie en de hypotheekrente aftrek laten de hogere inkomens ongemoeit. Ook de WAO, een voor normale werknemers belangrijke sociale zekerheid, wordt ingekort. Einde van de verzorgingsstaat. Dit treft ook vooral de lagere inkomens omdat de rijken zich altijd kunnen bijverzekeren en in principe geen gebruik van de WAO hoeven te maken.
Verder wordt er geinvesteerd in defensie, voornamelijk in het uitzenden van vredesmissies. Dat heeft volgens mij ook niet bepaald topprioriteiten.

Citaat:
De huwelijkskandidaat moet in het land van herkomst geslaagd zijn voor een examen Nederlands (zelf te betalen) en ten minste 21 jaar oud zijn
Dit is een SP-standpunt
volgens mij in de praktijk niet echt werkbaar.
__________________
vive la feast!!
Met citaat reageren
Oud 18-05-2003, 19:35
naam onbekend
Avatar van naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
Desecrator schreef op 18-05-2003 @ 18:36:
Typisch een houding van als het goed gaat wil ik profiteren en als het slecht gaat weiger ik ook maar iets in te leveren. Volgens mij ben je dan geen haartje beter dan de "graaiende" top managers.
Iets inleveren vind ik nog wel acceptabel, maar hier gaat het om grove en kortzichtige bezuinigingen.
__________________
There's no such thing as a winnable war, it's a lie we don't believe anymore | Met rijbewijs! :cool:
Met citaat reageren
Oud 18-05-2003, 21:12
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Heb net economie zitten leren en ik kan niet zeggen dat men anti-ciklisch begrotingsbeleid voert
Ik vind het persoonlijk niet echt geweldig, al die bezuinigingen en mensen die er erg op achteruit gaan. En door het begrotingsbeleid van deze regering ben ik bang dat de recessie alleen maar erger word. Waarom zoveel bezuinigen om het beste jongetje van de klas te worden in europa? Wat heeft dat voor meerwaarde dan een goede zorg, onderwijs en de andere problemen? Ik zeg niet dat het begrotingstekort meer moet oplopen, maar dat er wel minder bezuinigt mag worden, zodat er in 2007 iets meer staatsschuld blijft staan. Aflossen ok, maar het moet wel verandwoord
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2003, 21:19
*Burning water*
*Burning water* is offline
Slap motto. Maar gelukkig staat of valt het regeerakkoord er niet mee. Ik vind het slecht dat er zo gehamerd wordt op het terugdringen van het begrotingstekort, terwijl sociaal zwakkeren daarvoor geld moeten inleveren. Ik had liever gezien dat er aandacht werd besteed aan die mensen, die het nodig hebben, in plaats van in economisch toch al slechte tijden zo veel te willen bezuinigen. Dat kan beter wachten tot het weer iets beter gaat.
__________________
Met beide benen op de grond kom je niet ver..
Met citaat reageren
Oud 18-05-2003, 22:05
Verwijderd
Citaat:
*Burning water* schreef op 18-05-2003 @ 21:19:
Slap motto. Maar gelukkig staat of valt het regeerakkoord er niet mee. Ik vind het slecht dat er zo gehamerd wordt op het terugdringen van het begrotingstekort, terwijl sociaal zwakkeren daarvoor geld moeten inleveren. Ik had liever gezien dat er aandacht werd besteed aan die mensen, die het nodig hebben, in plaats van in economisch toch al slechte tijden zo veel te willen bezuinigen. Dat kan beter wachten tot het weer iets beter gaat.
Het komische duo Balkie en Gerrit heeft een obessie voor de staatsschuld. Ik zie ook niet in waarom een staatsschuld afgelost moet worden als er het geld niet voor is, je kan beter in de economie investeren om te zorgen dat deze er weer bovenop komt dan te bezuinigen op fundamentele zaken als gezondheid. Gelukkig wordt het onderwijs dankzij D'66 nog een beetje ontzien.
De sociaal zwakkeren gaan de meest harde klappen opvangen en de plannen die Balkie & co hebben zijn volgens het CPB niet de oplossing. Toch vreemd dat het CDA een voorstel van de PvdA kraakt, dat door het CPB min of meer goedgekeurd was, maar nu met een plan gaat werken dat het CPB weinig positief vindt.
Nog even een passend citaat van Jan Marijnissen:

"Net als bij zijn voorgangers rolt het woord 'loonmatiging' makkelijk uit de mond van de minister-president. Maar wat denkt hij van het woord 'prijs-ma-ti-ging'?"
Met citaat reageren
Oud 18-05-2003, 22:08
Verwijderd
Ik vind overigens dat D'66 te weinig haar sociale standpunten heeft doorgedrukt, wat heb je aan een gekozen burgemeester als je het brood niet meer kan betalen?
Met citaat reageren
Oud 18-05-2003, 22:14
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 18-05-2003 @ 22:05:
Toch vreemd dat het CDA een voorstel van de PvdA kraakt, dat door het CPB min of meer goedgekeurd was, maar nu met een plan gaat werken dat het CPB weinig positief vindt.
Inderdaad, nogal tegenstrijdig. Geen idee waar dat aan kan liggen? *kuch* persoonlijke voorkeur *kuch*
__________________
Met beide benen op de grond kom je niet ver..
Met citaat reageren
Oud 18-05-2003, 22:16
Verwijderd
Citaat:
*Burning water* schreef op 18-05-2003 @ 22:14:
Inderdaad, nogal tegenstrijdig. Geen idee waar dat aan kan liggen? *kuch* persoonlijke voorkeur *kuch*
Misschien dat na dit kabinet het eens afgelopen is met die CDA-verering.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2003, 22:20
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 18-05-2003 @ 22:16:
Misschien dat na dit kabinet het eens afgelopen is met die CDA-verering.
Laten we het bidden
__________________
Met beide benen op de grond kom je niet ver..
Met citaat reageren
Oud 18-05-2003, 22:23
Verwijderd
Citaat:
*Burning water* schreef op 18-05-2003 @ 22:20:
Laten we het bidden
Praise Balkie.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2003, 01:54
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 18-05-2003 @ 22:05:
Het komische duo Balkie en Gerrit heeft een obessie voor de staatsschuld. Ik zie ook niet in waarom een staatsschuld afgelost moet worden als er het geld niet voor is, je kan beter in de economie investeren om te zorgen dat deze er weer bovenop komt dan te bezuinigen op fundamentele zaken als gezondheid. Gelukkig wordt het onderwijs dankzij D'66 nog een beetje ontzien.
De sociaal zwakkeren gaan de meest harde klappen opvangen en de plannen die Balkie & co hebben zijn volgens het CPB niet de oplossing. Toch vreemd dat het CDA een voorstel van de PvdA kraakt, dat door het CPB min of meer goedgekeurd was, maar nu met een plan gaat werken dat het CPB weinig positief vindt.
Nog even een passend citaat van Jan Marijnissen:

"Net als bij zijn voorgangers rolt het woord 'loonmatiging' makkelijk uit de mond van de minister-president. Maar wat denkt hij van het woord 'prijs-ma-ti-ging'?"
fuck die staatsschuld echt.
Als alle landen (waaronder bij voorkeur de VS) nou eens hun staatsschuld aan ons zouden aflossen, dan zouden we hier in een keer uit de financiele problemen zijn.

Vreemd citaat trouwens van Jan Marijnissen. De overheid bepaald de prijzen toch niet? En als hij op lastenverlichting doelt: volgens het CPB levert dat geen noemenswaardige verbetering van de economie op.
__________________
vive la feast!!
Met citaat reageren
Oud 19-05-2003, 02:49
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Citaat:
duyvel schreef op 19-05-2003 @ 01:54:
fuck die staatsschuld echt.
Als alle landen (waaronder bij voorkeur de VS) nou eens hun staatsschuld aan ons zouden aflossen, dan zouden we hier in een keer uit de financiele problemen zijn.
Um, kijk je schoolboeken Economie nog maar eens na. Deze opmerking slaat niet echt ergens op.
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Met citaat reageren
Oud 19-05-2003, 09:45
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
sociale zekerheid gaat eraan

milieu gaat eraan

ontwikkelingssamenwerking gaat eraan

Joepie!
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 19-05-2003, 09:49
Anne
Avatar van Anne
Anne is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 18-05-2003 @ 22:23:
Praise Balkie.
Liever niet.

Wat ik me nou afvraag: hoeveel gaan Balkenende, Zalm en de rest van de 'club' verdienen? Als ze dan willen bezuinigen op onder andere de lonen, laat ze dan eerst bij hun eigen loon beginnen! Volgens mij kan dan makkelijk.
__________________
Hm... Larstig... ;)
Met citaat reageren
Oud 19-05-2003, 21:59
Verwijderd
Citaat:
Anneee schreef op 19-05-2003 @ 09:49:
Liever niet.

Wat ik me nou afvraag: hoeveel gaan Balkenende, Zalm en de rest van de 'club' verdienen? Als ze dan willen bezuinigen op onder andere de lonen, laat ze dan eerst bij hun eigen loon beginnen! Volgens mij kan dan makkelijk.
Daar dacht ik ook al aan. Een goede bezuiniging begint bij jezelf.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2003, 22:15
chris9 tje
chris9 tje is offline
Citaat:
Daar dacht ik ook al aan. Een goede bezuiniging begint bij jezelf.

jah... maar dat geldt natuurlijk niet alleen voor hun....

iedereen ziet nu eenmaal liever iemand anders iets inleveren....

Citaat:
Fysiotherapie voor niet-chronische klachten en zogeheten welvaartsmedicijnen (maagzuurremmers, bloeddrukverlagers) worden niet meer vergoed.
fysiotherapie voor chronische klachten dus nog wel.... die medicijnen vind ik minder gelukkig, omdat niet al die klachten veroorzaakt worden door welvaartsziekten....



Citaat:
De huursubsidie voor mensen die gezien hun inkomen in een relatief te duur huis wonen wordt vanaf 2004 verminderd met 15 procent over het bedrag boven de 'normhuur'.
vind ik wel redelijk.... als je de huur niet kunt betalen, moet je in een goedkoper huis gaan wonen... (dat huis moet er dan wel zijn natuurlijk)



waar zit nu dan precies dat asociale in? want iedereen roept het wel, maar geef nu eens voorbeelden en wijs eens aan wat er precies verkeerd is

(en misschien is het ook eens leuk om er een positief punt uit te halen en te benoemen, ook als je het verder een bagger accoord vind)
__________________
wie niet in wonderen gelooft, is geen realist (Yves Klein)
Met citaat reageren
Oud 19-05-2003, 22:22
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
McCaine schreef op 19-05-2003 @ 02:49:
Um, kijk je schoolboeken Economie nog maar eens na. Deze opmerking slaat niet echt ergens op.
wil je dat dan eens uitleggen, mn boeken economie heb ik verbrand
__________________
vive la feast!!
Met citaat reageren
Oud 19-05-2003, 22:31
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
duyvel schreef op 19-05-2003 @ 22:22:
wil je dat dan eens uitleggen, mn boeken economie heb ik verbrand
Staatsschuld ontstaat doordat de staat staatsleningen uitschrijft, obligaties genaamd. Daar kunnen mensen op intekenen; zij krijgen dan rente tegen een van te voren vastgesteld percentage. Het is dus niet een bedrag dat van een andere staat is geleend, maar van de burgers uit de eigen staat. Beleggen hierin is aantrekkelijk, omdat het er minder schommelingen in waarde zijn.
__________________
Met beide benen op de grond kom je niet ver..
Met citaat reageren
Oud 19-05-2003, 22:32
Verwijderd
Citaat:
chris9 tje schreef op 19-05-2003 @ 22:15:

jah... maar dat geldt natuurlijk niet alleen voor hun....

iedereen ziet nu eenmaal liever iemand anders iets inleveren....
[/B]
Naar draagkracht inleveren ja, nu zijn vooral degenen die het toch al moeilijk hebben het slachtoffer. Weinig christelijke gedachte van die semi-christenen bij het CDA. Gelukkig zitten die wèl bij het Leger des Heils.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2003, 22:46
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 19-05-2003 @ 22:32:
Naar draagkracht inleveren ja, nu zijn vooral degenen die het toch al moeilijk hebben het slachtoffer. Weinig christelijke gedachte van die semi-christenen bij het CDA. Gelukkig zitten die wèl bij het Leger des Heils.
Volgens mij is de Leger des Heils-soldaat niet de standaard CDA-stemmer. Ik geloof wel dat Leger des Heils-mensen echt om hun naasten geven, en ze willen helpen. CDA-stemmers zijn meestal de onnadenkende volgzamen; hier in de buurt wel, tenminste. Meer dan de helft stemt zonder nadenken CDA. Om die verrekte C, die zonder betekenis is, maar er wel staat.
__________________
Met beide benen op de grond kom je niet ver..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-05-2003, 22:52
naam onbekend
Avatar van naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
*Burning water* schreef op 19-05-2003 @ 22:46:
Meer dan de helft stemt zonder nadenken CDA. Om die verrekte C, die zonder betekenis is, maar er wel staat.
Die D heeft na de mislukte formatie met de PvdA zijn betekenis ook goeddeels verloren....ik stel voor dat we het CDA omdopen tot 'A'.
__________________
There's no such thing as a winnable war, it's a lie we don't believe anymore | Met rijbewijs! :cool:
Met citaat reageren
Oud 19-05-2003, 22:55
Verwijderd
Citaat:
naam onbekend schreef op 19-05-2003 @ 22:52:
Die D heeft na de mislukte formatie met de PvdA zijn betekenis ook goeddeels verloren....ik stel voor dat we het CDA omdopen tot 'A'.
Een banaan vind ik passender, ze lullen zo krom bij het CDA.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2003, 22:58
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 19-05-2003 @ 22:55:
Een banaan vind ik passender, ze lullen zo krom bij het CDA.
Ja, maar dan zul je zien dat er toch nog weer mensen zijn die er een C in zien
__________________
Met beide benen op de grond kom je niet ver..
Met citaat reageren
Oud 19-05-2003, 23:00
Verwijderd
Citaat:
*Burning water* schreef op 19-05-2003 @ 22:58:
Ja, maar dan zul je zien dat er toch nog weer mensen zijn die er een C in zien
Scherp hoor
Met citaat reageren
Oud 20-05-2003, 13:47
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
*Burning water* schreef op 19-05-2003 @ 22:31:
Staatsschuld ontstaat doordat de staat staatsleningen uitschrijft, obligaties genaamd. Daar kunnen mensen op intekenen; zij krijgen dan rente tegen een van te voren vastgesteld percentage. Het is dus niet een bedrag dat van een andere staat is geleend, maar van de burgers uit de eigen staat. Beleggen hierin is aantrekkelijk, omdat het er minder schommelingen in waarde zijn.
Aha... das duidelijk

Er besaat toch ook iets van internationale schuld? De VS heeft volgens mij nog een heleboel buitenlandse schulden uitstaan, hoe heet dat dan?
__________________
vive la feast!!
Met citaat reageren
Oud 20-05-2003, 14:34
Anne
Avatar van Anne
Anne is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 19-05-2003 @ 21:59:
Daar dacht ik ook al aan. Een goede bezuiniging begint bij jezelf.
Jan Peter, mama houdt je zakgeld de komende vier jaar in.
__________________
Hm... Larstig... ;)
Met citaat reageren
Oud 20-05-2003, 14:52
geen punt.
Avatar van geen punt.
geen punt. is offline
Geen enkel regeerakkoord in deze tijd zou 'goed' zijn, het zou allemaal dramatisch zijn en ik vind het jammer dat mijn partij het weer moet oplossen allemaal. Wees blij dat mensen hun verantwoordelijkheid nemen.
__________________
Zeg vaker NEE (tegen Europa)
Met citaat reageren
Oud 20-05-2003, 14:58
BARON
Avatar van BARON
BARON is offline
Hoog tijd dat die WAOérs eens worden aangepakt.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2003, 15:08
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
BARON schreef op 20-05-2003 @ 14:58:
Hoog tijd dat die WAOérs eens worden aangepakt.
inderdaad, stelletje luiwammesen
__________________
vive la feast!!
Met citaat reageren
Oud 20-05-2003, 15:47
mleen
Avatar van mleen
mleen is offline
Citaat:
meelman schreef op 20-05-2003 @ 14:52:
Geen enkel regeerakkoord in deze tijd zou 'goed' zijn, het zou allemaal dramatisch zijn en ik vind het jammer dat mijn partij het weer moet oplossen allemaal. Wees blij dat mensen hun verantwoordelijkheid nemen.
er zijn genoeg andere mensen die ook die verantwoordelijkheid hadden willen nemen hoor

je hebt wel gelijk dat het regeerakkoord nu nooit super geweest had kunnen zijn, maar ze hameren de hele tijd op de economie en volgens het CBS groeit de economie door dit beleid minder. Dat had best anders gekund.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2003, 15:55
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
meelman schreef op 20-05-2003 @ 14:52:
Geen enkel regeerakkoord in deze tijd zou 'goed' zijn, het zou allemaal dramatisch zijn en ik vind het jammer dat mijn partij het weer moet oplossen allemaal. Wees blij dat mensen hun verantwoordelijkheid nemen.
Bezuinigingen kom je niet onderuit, maar een beleid waarin de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen is eerlijker en beter in deze tijd. Het omgekeerde lijkt te gebeuren: De midden- en onder klasse voelt de bezuinigingen in de portemonnee, terwijl de bovenklasse bijna ongemoeit blijft.
__________________
vive la feast!!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 20-05-2003, 15:57
Insane Juggalo
Insane Juggalo is offline
Ik ben positief. Er wordt natuurlijk flink bezuinigd en ja, ook de armen moeten misschien iets inleveren, maar het is onterecht om te denken dat alleen de zwakkeren worden gepakt. Juist de rijkeren moeten ook inleveren. Denk aan hypotheekrenteaftrek, geen excessieve groei meer in de salarissen van topmanagers.
GroenLinks jankt nu, omdat de zwakkeren in moeten leveren, maar als we de lijn van GroenLinks zouden volgen, jankten we over een paar jaar allemaal.

Het enige wat ik niet zie zitten is het beleid ten aanzien van buitenlandse bruiden/bruidegommen. De leeftijdsgrens vind ik wel oké en de eis dat hij of zij al een beetje Nederlands moet spreken ook, maar ik ben het er niet mee eens dat de partner in Nederland minimaal 120 procent van het minimumloon moet verdienen. Geld mag toch in deze moderne samenleving geen criterium zijn bij een huwelijk?

Laatst gewijzigd op 20-05-2003 om 16:03.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2003, 16:43
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Insane Juggalo schreef op 20-05-2003 @ 15:57:

GroenLinks jankt nu, omdat de zwakkeren in moeten leveren, maar als we de lijn van GroenLinks zouden volgen, jankten we over een paar jaar allemaal.
Groenlinks banenkampioen ole ole (roloog)

anyway, waar komt dat wantrouwen jegens links financieel beleid vandaan?
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 20-05-2003, 16:57
Anne
Avatar van Anne
Anne is offline
Citaat:
Joostje schreef op 20-05-2003 @ 16:43:
Groenlinks banenkampioen ole ole (roloog)


Insane Juggalo: ik kan jouw reactie alleen maar subjectief noemen, tenzij je met harde bewijzen komt.
__________________
Hm... Larstig... ;)
Met citaat reageren
Oud 20-05-2003, 20:14
Verwijderd
Citaat:
Insane Juggalo schreef op 20-05-2003 @ 15:57:
Ik ben positief. Er wordt natuurlijk flink bezuinigd en ja, ook de armen moeten misschien iets inleveren, maar het is onterecht om te denken dat alleen de zwakkeren worden gepakt. Juist de rijkeren moeten ook inleveren. Denk aan hypotheekrenteaftrek, geen excessieve groei meer in de salarissen van topmanagers.
GroenLinks jankt nu, omdat de zwakkeren in moeten leveren, maar als we de lijn van GroenLinks zouden volgen, jankten we over een paar jaar allemaal.
Feit is dat de rijkeren nog wel in staat zullen blijven relatief luxe te blijven leven, waar de armeren zich nu:
a. wel drie keer zullen bedenken naar de tandarts te gaan
b. wel drie keer zullen bedenken naar de huisarts te gaan
c. wel drie keer zullen bedenken naar de fysiotherapeut te gaan
d. gekort worden op hun uitkeringen, waar de prijzen in economisch slechte tijden juist zullen stijgen
e. de WAO een aanzienlijk hoger bedrag bedraagt dan de gewone bijstand, en op deze manier de WAO'ers aan de hand van (te strenge?) criteria gekort worden op hun uitkering

Kortom, de sociaal-zwakkeren gaan er volgens mij ook relatief gezien nog meer op achteruit dan de rijkeren. GroenLinks wil juist de lasten leggen bij degenen die zich dat het best kunnen veroorloven: hogere inkomens zwaarder belasten, milieuvervuilende bedrijven laten opdraaien voor de milieukosten etc. Lees verder: http://www.groenlinks.nl/visie/oproepmt.html
Overigens ben ik wel blij dat D'66 het voor elkaar heeft gekregen dat niet bezuinigd wordt op onderwijs.

Laatst gewijzigd op 20-05-2003 om 20:26.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2003, 21:48
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
meelman schreef op 20-05-2003 @ 14:52:
Geen enkel regeerakkoord in deze tijd zou 'goed' zijn, het zou allemaal dramatisch zijn en ik vind het jammer dat mijn partij het weer moet oplossen allemaal. Wees blij dat mensen hun verantwoordelijkheid nemen.
Zo, wat een cliché. Goed geluisterd naar oom Jan Peter, zeker. Volgens mij zitten alle politici er met het doel hun verantwoordelijkheid te nemen. Alleen geven ze daar ook een andere invulling aan. Voor zo'n dooddoener als hierboven koop je helemaal niets.
__________________
Met beide benen op de grond kom je niet ver..
Met citaat reageren
Oud 20-05-2003, 22:06
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
naam onbekend: Veel mensen hebben op de VVD en CDA gestemd. Dan moeten ze ook de consequenties vreten.

che guevara: Heb jij enig idee hoeveel we kwijt zijn aan de aflossing van de staatsschuld? Als we de schuld snel aflossen kunnen we dat geld snel gebruiken voor b.v. de vergrijzing. Op de korte termijn is het vervelend, maar op de langere termijn beter. Linkse partijen willen wel een erg groot begrotingstekort accepteren.

chris9 tje: Het asociale is al ruimschoots bewoord. Ik zal het nog even samenvatten.

De sociaal zwakkeren worden zwaarden getroffen.
Investeren in het leger (JSF), terwijl er dus bezuinigd moet worden.
Ziekenfonds uitkleden.

Insane Juggalo: "Denk aan hypotheekrenteaftrek, geen excessieve groei meer in de salarissen van topmanagers." De hypotheekrenteaftrek wordt ALLEEN NIET MEER vergoed als je je hypotheek aan andere dingen gaat spenderen dan je huis. Als je dus braaf blijft dan verlies je niets. Excessieve groei salarissen topmanagers? Hoe wil de overheid dat stoppen? Natuurlijk hebben ze van zich laten horen op de aandeelhoudersvergadering van KPN, maar ze hebben nog niks concreets gedaan.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2003, 22:09
DEChengst
Avatar van DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 20-05-2003 @ 20:14:
GroenLinks wil juist de lasten leggen bij degenen die zich dat het best kunnen veroorloven: hogere inkomens zwaarder belasten, milieuvervuilende bedrijven laten opdraaien voor de milieukosten etc.
Die zijn me daar even gek bij GL zeg. Lasten verzwaring van 5 miljard. Wie gaat dat betalen ? Juist ja: de gewone hard werkende mens.
__________________
PDP, VAX en Alpha fanaat ; HP-Compaq is de Satan! ; Bidt u allen dagelijks richting Maynard! ; Ernie==lief ; Het leven begint bij 150 km/u ; aka Desje
Met citaat reageren
Oud 20-05-2003, 22:13
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
S@nder schreef op 20-05-2003 @ 22:06:
che guevara: Heb jij enig idee hoeveel we kwijt zijn aan de aflossing van de staatsschuld? Als we de schuld snel aflossen kunnen we dat geld snel gebruiken voor b.v. de vergrijzing. Op de korte termijn is het vervelend, maar op de langere termijn beter. Linkse partijen willen wel een erg groot begrotingstekort accepteren.

Volgens mij verschilt dat niet alleen per linkse partij, maar ook met de werkelijkheid. Ik meende toch dat bij de formatieonderhandelingen tussen PvdA en CDA het begrotingstekort niet erg groot meer was. Het was al heel wat dat CDA toen een klein begrotingstekort wilde accepteren.
__________________
Met beide benen op de grond kom je niet ver..
Met citaat reageren
Oud 21-05-2003, 00:05
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Desecrator schreef op 20-05-2003 @ 22:09:
Die zijn me daar even gek bij GL zeg. Lasten verzwaring van 5 miljard. Wie gaat dat betalen ? Juist ja: de gewone hard werkende mens.
milieubelasting oa op grote bedrijven.

en ja, een belastingverz\waring voor de gewone, hardwerkende mens. Gedeeltelijke nivellering van de inkomens, niks mis mee .
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 21-05-2003, 00:07
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
S@nder schreef op 20-05-2003 @ 22:06:

che guevara: Heb jij enig idee hoeveel we kwijt zijn aan de aflossing van de staatsschuld? Als we de schuld snel aflossen kunnen we dat geld snel gebruiken voor b.v. de vergrijzing. Op de korte termijn is het vervelend, maar op de langere termijn beter. Linkse partijen willen wel een erg groot begrotingstekort accepteren.
dude, om geld te verdienen moet je wel investeren in het onderwijs bijvoorbeeld. als je dat te weinig doet begint je economie achter te lopen. dat is niet koel!

en vergrijzing kun je beteer aflossen la spensioengerechti\gde leeftijd met 2 a drie jaar omhoog gaat.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 21-05-2003, 10:17
Verwijderd
Citaat:
Desecrator schreef op 20-05-2003 @ 22:09:
Die zijn me daar even gek bij GL zeg. Lasten verzwaring van 5 miljard. Wie gaat dat betalen ? Juist ja: de gewone hard werkende mens.
Wie zegt dat mensen met lage inkomens niet hard voor hun geld werken? Als ik het heb over sociaal zwakkeren bedoel ik niet alleen mensen in de bijstand, maar ook mensen die een baan hebben en niet een al te hoog inkomen hebben. Mijn vader werkt keihard voor z'n geld, en ondanks dat hebben wij het thuis niet al te breed.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2003, 10:19
Verwijderd
Citaat:
S@nder schreef op 20-05-2003 @ 22:06:
che guevara: Heb jij enig idee hoeveel we kwijt zijn aan de aflossing van de staatsschuld? Als we de schuld snel aflossen kunnen we dat geld snel gebruiken voor b.v. de vergrijzing. Op de korte termijn is het vervelend, maar op de langere termijn beter. Linkse partijen willen wel een erg groot begrotingstekort accepteren.
Snel aflossen? Als je daar acht jaar lang voor op een houtje moet bijten... Je kan beter investeren in sectoren waardoor de economie zich kan herstellen. En daar horen ook gezonde en koopkrachtige werknemers bij.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2003, 10:32
Anne
Avatar van Anne
Anne is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 21-05-2003 @ 10:17:
Wie zegt dat mensen met lage inkomens niet hard voor hun geld werken? Als ik het heb over sociaal zwakkeren bedoel ik niet alleen mensen in de bijstand, maar ook mensen die een baan hebben en niet een al te hoog inkomen hebben. Mijn vader werkt keihard voor z'n geld, en ondanks dat hebben wij het thuis niet al te breed.
Ik wilde nét precies hetzelfde zeggen!

Vind het vrij logisch dat grote ondernemingen meer betalen dan kleine ondernemingen. Naar draagkracht natuurlijk.
__________________
Hm... Larstig... ;)
Met citaat reageren
Oud 21-05-2003, 12:04
autodropje
Avatar van autodropje
autodropje is offline
Citaat:
Desecrator schreef op 18-05-2003 @ 17:54:
Lekker slim gaan staken als het al slecht gaat met de economie
zoveel gaan bezuinigen op lage inkomens dat is pas goed voor de economie :roloog:

Citaat:
Ieke schreef:
Heb net economie zitten leren en ik kan niet zeggen dat men anti-ciklisch begrotingsbeleid voert
idd t lijkt meer op pro cyclisch, en dat moet dan goed zijn voor de economie
__________________
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent|Ban de zuurkool uit de supermarkt!|waaromniet? *kusje*| Boomknuffelaar
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Wie heeft er nog vertrouwen in de LPF?
bloempju
77 12-07-2002 01:01


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:36.