Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-01-2005, 13:42
Debbelien
Avatar van Debbelien
Debbelien is offline
Ik zit in 6 VWO en heb a.s. dinsdag een toets van economie 2.

Het gaat over de arbeidsmarkt, geld en het bankwezen en de vermogensmarkt.

Wie kan voor mij de volgende vragen beantwoorden??

1) Wat wordt bedoelt met het 'profijtbeginsel'? Ik weet dat het een manier is voor belastingheffing van de overheid, maar hoe werkt het??

2) manieren om de geldmarktrente te sturen zijn: reserverplichtingn, open markttransacties en permanente faciliteiten. Maar wie kan mij op een heldere manier uitleggen hoe deze werken. Ik snap mijn boek niet

3) wat is het verschil tussen kapitaalmarktrente en geldmarktrente??

4) wat is het verschil tussen het klein monetair beleid van de DNB en het groot monetair beleid van de DNB?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-01-2005, 10:49
Debbelien
Avatar van Debbelien
Debbelien is offline
5) Wat wordt bedoeld met de effectieve markt?

6) In mijn boek staat een voorbeeld over putopties:

Als je er vanuit gaat dat het aandeel Philips de komende maanden daalt naar €20,-. Stel dat je nu een putoptie voor €2,- koopt. Deze optie geeft je het recht om een aandeel Philips over 3 maanden te verkopen tegen de uitoefenprijs van €25,- Je maakt hier dus € 5,- winst, terwijl je slechts €2,- investeert.
mocht het aandeel Philips niet dalen, dan laat je net als bij een calloptie, je putoptie verlopen.

- Klopt het dat een calloptie je recht geeft om te kopen ? terwijl een putopie je recht geeft om te verkopen ?
- Als je een putoptie laat verlopen omdat het aandeel niet daalt, dan heb je die optie toch al gekocht? of niet??
Met citaat reageren
Oud 31-01-2005, 11:57
rafael_vd_vaart
rafael_vd_vaart is offline
Citaat:
Debbelien schreef op 30-01-2005 @ 14:42 :
Ik zit in 6 VWO en heb a.s. dinsdag een toets van economie 2.

Het gaat over de arbeidsmarkt, geld en het bankwezen en de vermogensmarkt.

Wie kan voor mij de volgende vragen beantwoorden??

1) Wat wordt bedoelt met het 'profijtbeginsel'? Ik weet dat het een manier is voor belastingheffing van de overheid, maar hoe werkt het??

2) manieren om de geldmarktrente te sturen zijn: reserverplichtingn, open markttransacties en permanente faciliteiten. Maar wie kan mij op een heldere manier uitleggen hoe deze werken. Ik snap mijn boek niet

3) wat is het verschil tussen kapitaalmarktrente en geldmarktrente??

4) wat is het verschil tussen het klein monetair beleid van de DNB en het groot monetair beleid van de DNB?
Vraag 3 heeft te maken met de looptijd van de geldlening.
korter dan een jaar is de geldmarkt en langer dan een jaar is de kapitaalmarkt

Bij vraag 6 klopt het inderdaad dat je bij een calloptie het recht heb om het aandeel te kopen en bij de putoptie om het aandeel te verkopen.
Als je de putoptie laat lopen en je hem dus niet uitoefen dan heb je inderdaad de optie al gekocht. Die premie ben je dan dus kwijt. Rendement = -100%
Met citaat reageren
Oud 31-01-2005, 12:14
Verwijderd
Als je de koper van een calloptie bent heb je het recht om tegen een vantevoren vastgestelde prijs een effect te kopen, ja. Als je de schrijver van een calloptie bent heb je de plicht om, indien de koper de optie heeft uitgeoefend, dat aandeel tegen de vantevoren vastgesteld prijs te leveren. Een optie is gewoon een overeenkomst en wat voor gevolgen de optie voor jou heeft, is afhankelijk van welke kant je het bekijkt.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2005, 15:45
NERD
Avatar van NERD
NERD is offline
Citaat:
Debbelien schreef op 30-01-2005 @ 14:42 :
1) Wat wordt bedoelt met het 'profijtbeginsel'? Ik weet dat het een manier is voor belastingheffing van de overheid, maar hoe werkt het??
Sommige inkomens en vermogens worden met betrekkelijk weinig inspanning verkregen. Daarom belast de overheid deze inkomens zwaar. Over een erfenis moet men successierechten betalen. Van het profijtbeginsel als grondslag voor een belasting is sprake bij de motorrijtuigenbelasting. Autobezitters profiteren meer van de wegen dan anderen en brengen daarom een extra offer. Het is overigens niet altijd zeker dat de overheid de extra opbrengst van deze belasting gebruikt voor het verbeteren van de wegen. Het profijtbeginsel is het duidelijkst bij retributies, waarbij een direct verband bestaat tussen de prestatie van de overheid en de betaling van de burger. Voorbeelden zijn reinigingsrechten, de abonnementsprijzen van bibliotheken en de kosten voor een paspoort. Het profijtbeginsel is de laatste jaren meer in de aandacht gekomen en het is een argument om verhogingen van retributies en verlagingen van subsidies te rechtvaardigen.

bron
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Borderline (BL)
MisterDJ
10 11-05-2005 06:11
Levensbeschouwing & Filosofie Demonisering van het Christendom
Riconoscente
121 01-07-2003 10:55
Levensbeschouwing & Filosofie hoofddoek
Brenda_lelie
35 18-02-2003 11:54
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Pim Fortuyn getaart muhhahaha
HoñeY
156 15-04-2002 16:39


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:37.