Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / ARTistiek
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-03-2002, 21:08
Koningin van de Nijl
Koningin van de Nijl is offline
De bijsluiter van de liefde ( sigaretten zijn je beste vriend)

Op reclameborden langs de weg, in blaadjes op je bureau, overal kom je ze wel tegen, de mooie advertenties over de liefde. De ene keer verpakt in een weergave van een ver vakantieoord met een door ons aangezien als ‘verliefd stelletje’ de andere keer in een restaurant onder het genot van een heerlijke wijn zien wij twee geliefden innig geboeid door een gesprek. En toch nemen wij dit voor vanzelfsprekend.
Liefde is vanzelfsprekend geworden, Wat wij niet weten is dat achter de schermen dat verliefde paartje gewoon een stel ingehuurde acteurs of modellen is die ons een illusie voorschotelen dat wanneer je met die reisorganisatie gaat je ook de liefde zult beleven.
Dan kijk ik liever naar sigarettenreclames. Ten eerste mogen zij niet op televisie. Waarom niet, vraag ik me af. Liefde mag wel op televisie verkocht worden en sigaretten niet. Het zou zogenaamd schadelijk zijn voor de gezondheid en jongeren er meteen tot aan zetten. En liefde dan, is dat net niet zo schadelijk voor de gezondheid?
Op een pakje sigaretten heb je tenminste de garantie dat het slecht is voor de gezondheid, bij liefde krijg je geen enkele waarschuwing. En toch iedere keer maar weer leid het toch huilbuien, onzekerheid, misselijkheid, pijn, verdriet. Is dat dan niet schadelijk voor de gezondheid? Of worden wij verondersteld dat te weten, de vernietiging die liefde teweegbrengt? Hoeveel mensen sterven er aan lonkanker, en hoeveel aan een gebroken hart?
Door geliefden worden we verlaten, een pakje sigaretten zal je nooit in de steek laten. Iedere keer zul je een verrassing aantreffen die er voor je is. Iets dat je kunt consumeren volledig inhaleren en vol genot weer kan aanschaffen. Natuurlijk het raakt op, maar je hebt het pakje nog. Eigenlijk is liefde net als een pakje sigaretten. Schadelijk voor de gezondheid, maar ook de leegte. Na het opsteken van de 25 zwavelstokjes rest er niets dan een leeg pakje. De relatie is uitgebrand, volledig geconsumeerd, je blijft over als een leeg omhulsel vol verdriet en meer teer in je longen. Er is geen verschil tussen liefde en sigaretten, behalve dat je bij sigaretten de zekerheid hebt dat je ze ieder moment van de dag, alle tijden door weer kunt aanschaffen. Je koopt gewoon weer een nieuw pakje, en kent hetzelfde genot. De aanschaf van een nieuwe geliefde is zo gemakkelijk niet. Daar komen gedragscodes bij aan de pas, en als je dan uiteindelijk de lange weg hebt afgelegd, kom je weer met een leeg pakje te staan. Bij liefde verval je keer op keer in eenzaamheid, met de angst om eeuwig verlaten te worden.. Sigaretten laten je niet in de steek, ze versterken de enige zekerheid in je leven: je gaat dood. En misschien nu nog sneller ook.

Liever sterven aan lonkanker dan aan eenzaamheid.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-03-2002, 15:10
stroopwafel
Avatar van stroopwafel
stroopwafel is offline
maar liefde kan ook goed voor je zijn en dat kan je van sigaretten niet zeggen
__________________
de havenmeester is ook niet perfect, maar zolang de worst vliegt, heerst de bloemkool de wereld..
Met citaat reageren
Oud 09-03-2002, 15:45
Passenger
Avatar van Passenger
Passenger is offline
geniaal stukje!! prachtige vergelijking!
Met citaat reageren
Oud 09-03-2002, 16:08
Aafster
Avatar van Aafster
Aafster is offline
wow... gewoon een geweldig stukje! echt briljant! kan r niet meer over zeggen! geweldig gewoon!!!!!!!!!!!!
__________________
Doej lieve randy roar :(
Met citaat reageren
Oud 09-03-2002, 17:36
Verwijderd
Ik weet..

Maar wat as je én een leeg pakje sigaretten én een gebroken hart hebt?

Dan heb je dubbel het gevoel van leegte. geef mij dan maar liever 1x dat lege gevoel.. En longen zonder teer en zonder duizend x hoesten per minuut (overdrijf overdrijf..)

Maar inderdaad..Soms sux Liefde heel erg..

Marleen
Die op het moment ook last heeft van het Gebroken Hart en Anti Liefde syndroom..
Met citaat reageren
Oud 10-03-2002, 00:20
Verwijderd
*spontaan fan*

erg mooi, een geweldige vergelijking.. misschien net iets te vaak herhaald, maar ik vind dit alsnog een heel erg sterk verhaal.

Met citaat reageren
Oud 11-03-2002, 22:42
moenbase
Avatar van moenbase
moenbase is offline
maar zelf rookt ze niet?
__________________
Ik ben die uitzondering. "Rubbish, you're the one who's doomed to sink!"
Met citaat reageren
Oud 16-03-2002, 19:20
Verwijderd
Mjah, ik vind hem top hoor! niet zow letterlijk nemen tog, is wel bitter... als je me snapt...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:11.