Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Bekijk resultaten poll: Volgde jij ooit een EHBO-cursus?
Ja 42 54.55%
Neen 35 45.45%
Aantal stemmers: 77. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-11-2004, 19:14
Cat
Avatar van Cat
Cat is offline
Wie van jullie heeft al ooit een EHBO-cursus gevolgd? Waarom wel of waarom niet?
En hoe lang geleden was dat, maw zou je nu iemand kunnen reanimeren moest het nodig zijn?
En zijn er forummers onder ons die al ooit iemand gereanimeerd hebben?

Genoeg stof dus om het er eens over te hebben..
__________________
Take a look @ http://users.belgacom.net/inge.kusse.be/
Met citaat reageren
Oud 22-11-2004, 19:19
Verwijderd
Nee, maar ik heb op school vorig jaar wel les gehad in EHBO. Maar of ik, als het nodig is, iemand zou kunnen reanimeren weet ik niet. Dat lijkt me heel erg moeilijk, stel je voor dat je iets fout doet
Met citaat reageren
Oud 22-11-2004, 19:19
Verwijderd
neen
nog nooit van gekomen.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2004, 19:21
Verwijderd
op mijn 11e heb ik dat geleerd, dus ja ik kan iemand reanimeren als dat nodig is.

en ik heb het gelukkig niet hoeven doen
Met citaat reageren
Oud 22-11-2004, 19:27
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
nee, wel ooit doorgelezen hoe alles moet in een medisch dik boek, weet niet meer welke het was ...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 22-11-2004, 19:27
Verwijderd
Nee, maar ik kan wel reanimeren (EHBO houdt meer in dan alleen reanimeren)
Met citaat reageren
Oud 22-11-2004, 19:34
Spacemonkey
Avatar van Spacemonkey
Spacemonkey is offline
Ja, dat ik elf was.
Ik denk dat ik het allemaal nog wel weet, maar ik wil binnekort wel weer eens een opfris cursus gaan volgen denk ik. Ook vanwege mijn opleiding/ toekomstige baan (als het goed is).
K weet wel hoe ik iemand moet reanimeren maar ik heb het gelukkig nog nooit hoeven doen.
__________________
Why can't they see. It's complete insanity to argue with the man who is the judge of right en wrong.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2004, 19:48
perfectme
Avatar van perfectme
perfectme is offline
Neen en bijgevolg ben ik dus ook geen gecertificiëerd ehbo'er
Met citaat reageren
Oud 22-11-2004, 20:00
love-THE-world
Avatar van love-THE-world
love-THE-world is offline
ja moest op school
in groep 8
__________________
zo,
Met citaat reageren
Oud 22-11-2004, 20:09
Nijn*
Avatar van Nijn*
Nijn* is offline
Ja, in groep 7 of 8, heb ook een diploma nu
__________________
*--Sometimes the only way to stay sane is to go a little crazy..- My life turned around, but I still believe in my dreams..--*
Met citaat reageren
Oud 22-11-2004, 20:12
rare kwast
Avatar van rare kwast
rare kwast is offline
ik heb een ehbo diploma en eentje voor reanimatie
ehbo gehaald in groep 8 nu met de opleiding ieder jaar
en reanimatie in februari 2004 ofzo..*durf het niet precies te zeggen*
__________________
Humor is een prachtige waterlelie die wortelt in het troebele water van verdriet.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2004, 20:12
Cookie
Avatar van Cookie
Cookie is offline
ik kan niet iemand reanimeren maar ik zit er steeds meer over te denken om toch maar eens zon cursus te doen....vooral na het zien van die 6 min filmpjes...
__________________
Tumtiedum hups.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2004, 20:19
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Ik weet niet zo goed of ik nog kan reanimeren. Tenminste, ik kan de handelingen wel denk ik, maar ik weet niet meer hoeveel. Volgens mij 15x hartmassage en 2x beademen ofzo.

Ik weet geloof ik nog wel waar ik ongeveer m'n handen zou moeten zetten en dergelijke. Vier vingers onder 'het' botje (onderste botje van de ribbenkast ofzo).
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 22-11-2004, 20:31
Verwijderd
Ja, ik heb EHBO, reanimatie en nog een andere (geen idee hoe die heet) afgelopen mei nog opnieuw gedaan.
Kheb ook reddend zwemmen (oid) en in groep 8 EHBO A gehaald.

Dr nog nooit wat mee hoeven doen, gelukkig.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2004, 21:01
cyntha
Avatar van cyntha
cyntha is offline
Nee, het is er nooit van gekomen.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2004, 21:26
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ja, heb het in groep zeven van de basisschool gevolgd, volgens mij was het toen verplicht. Ik vond het altijd wel leuk om te doen en ook wel boeiend. Dat was overigens alleen EHBO A dus zonder reanimeren enzo omdat we daar toen nog te jong voor waren.

Ik doe nu eerste jaar biomedische wetenschappen en het volgende semester krijg ik ook EHBO als vak en dan ook echt heel uitgebreid met reanimeren enzo er ook bij. Lijkt me wel boeiend om te leren
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 22-11-2004, 21:30
vedetje
vedetje is offline
ja, ik heb vorig jaar mijn diploma redder aan zee gehaald en daarbij was er een onderdeel ehbo...
ik zou het zeker nog kunnen toepassen (het is erin gestampt geweest, deel praktijk, deel theorie pff)
__________________
El corazón tiene razón que el razón no tiene
Met citaat reageren
Oud 22-11-2004, 21:33
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Ja, samen met iedereen die bij mij in groep 8 zat. 6 jaar geleden dus. Ik weet er weinig meer vanaf maar ik denk dat dat wel bovenkomt op het moment dat ik het nodig zou hebben.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2004, 21:55
PV
PV is offline
Ik heb er nooit een gedaan, waarom weet ik eigenlijk niet... het is er nooit van gekomen. Mijn vader kan het wel volgens mij, die heeft allerlei cursussen gedaan.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2004, 21:56
Verwijderd
Ik heb in groep 7 van de basischool een EHBO-A cursus gevolgd, wat een aanvulling was op het vak biologie.

Afgelopen zomervakantie heb ik een reanimatie-cursus gedaan, omdat dat min of meer een vereiste is nu ik met mijn rescue-diver opleiding bezig ben.

Gelukkig nog nooit hoeven toe te passen.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2004, 22:00
Souris
Avatar van Souris
Souris is offline
Citaat:
Cassiopeia schreef op 22-11-2004 @ 20:19 :
Nee, maar ik heb op school vorig jaar wel les gehad in EHBO. Maar of ik, als het nodig is, iemand zou kunnen reanimeren weet ik niet. Dat lijkt me heel erg moeilijk, stel je voor dat je iets fout doet
ja hierhetzelfde.
__________________
Wat voelt een vlinder in zn buik als hij verliefd is?
Met citaat reageren
Oud 22-11-2004, 22:05
Freestyler*
Freestyler* is offline
nee
daar zit ik absoluut niet op te wachten
ik weet van mezelf dat ik dat niet aankan

maar zo'diploma van 5 jaar geleden, das toch opzich niet voldoende? Ik weet van mensen die er beroepsmatig mee bezig zijn dat ze elk jaar? weer een opfriscursus krijgen
__________________
I love dr Phil :D
Met citaat reageren
Oud 22-11-2004, 22:24
Souris
Avatar van Souris
Souris is offline
Citaat:
Freestyler* schreef op 22-11-2004 @ 23:05 :
nee
daar zit ik absoluut niet op te wachten
ik weet van mezelf dat ik dat niet aankan

maar zo'diploma van 5 jaar geleden, das toch opzich niet voldoende? Ik weet van mensen die er beroepsmatig mee bezig zijn dat ze elk jaar? weer een opfriscursus krijgen
ja idd.
een diploma van 5 jaar terug geld niet meer
__________________
Wat voelt een vlinder in zn buik als hij verliefd is?
Met citaat reageren
Oud 22-11-2004, 22:56
Raven
Avatar van Raven
Raven is offline
.... moet ineens aan Herman Finkers denken
Met citaat reageren
Oud 22-11-2004, 23:19
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik mocht als 11-jarige ooit kiezen of ik EHBO lessen wilde volgen van een vieze vent of dat ik spelletjes wilde spelen op het tijdstip dat de anderen de EHBO lessen volgden. Ik koos voor het laatste.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2004, 23:28
Verwijderd
Ik heb 'm gevolgd en het diploma behaald.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2004, 06:43
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Ja. Ik volg ook herhalingslessen, zodat hij geldig blijft.
__________________
Met citaat reageren
Oud 23-11-2004, 07:01
YPrue
Avatar van YPrue
YPrue is offline
Nee, ik heb nooit een EHBO-cursus gevolgd, maar ik moet er binnenkort wel eentje volgen voordat ik op kan voor mijn rijbewijs (in Duitsland is dat namelijk verplicht).
__________________
Boogie, ik zal je nooit vergeten...
Met citaat reageren
Oud 23-11-2004, 07:14
Thee Muts
Avatar van Thee Muts
Thee Muts is offline
Ik volg een medische opleiding, dus ik heb uitgebreide reanimatie en eerste hulp lessen gehad. Dus als er iemand op straat neervalt, ben ik verplicht om te helpen.

Godzijdank heb ik nog nooit iemand hoeven reanimeren, want dat is echt verschrikkelijk zwaar (psychisch en fysiek) om te moeten doen.
__________________
Alles gaat fout, maar het is goed zolang ik het beleef. Want ik leef.

Laatst gewijzigd op 23-11-2004 om 13:03.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2004, 07:15
Thee Muts
Avatar van Thee Muts
Thee Muts is offline
Citaat:
Freestyler* schreef op 22-11-2004 @ 23:05 :
Ik weet van mensen die er beroepsmatig mee bezig zijn dat ze elk jaar? weer een opfriscursus krijgen
Ja, mensen die binnen de intensief klinische zorg werken (eerste hulp, IC, ambulance ed.), moeten volgens mij zelfs elk half jaar een nieuw examen afleggen.
__________________
Alles gaat fout, maar het is goed zolang ik het beleef. Want ik leef.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2004, 09:42
Verwijderd
"ja"

Vorig jaar voor school moeten doen, helaas was het geen erkende curcus, maar we kregen wel les van iemand die les geeft. Dus dat was behoorlijk krom, reanimeren kan ik wel, maar ben blij dat ik het nog nooit heb moeten toepassen.

Wel de heimlichgreep(spelfouten voorbehouden) ooit eens moeten toepassen.

Volgens mij is het nu 15 keer pressen en dan 3 keer beademen. Omdat dan de kracht op de spieren en de longen extra toeneemt, met gevolg dat de kans op succes groter is, maar dat weet ik niet zeker. Als het goed is moet ik binnenkort weer een curcus doen, voor mijn werk(verstandelijk gehandciapten, woonbegeleiding).
Met citaat reageren
Oud 23-11-2004, 09:46
Sasbeest
Avatar van Sasbeest
Sasbeest is offline
Ik roep steeds dat ik het wil gaan doen, maar het is er nog steeds niet van gekomen.
Kan het gaan doen via mijn vereniging omdat ik lesgeef (is ook gelijk 1 van de redenen waarom ik vind dat ik EHBO moet kennen), en dan is het ook gelijk gratis. Toch maar eens achteraan gaan..
__________________
Liefde was als de regen, ze veranderde in ijs of verdween
Met citaat reageren
Oud 23-11-2004, 09:47
Thee Muts
Avatar van Thee Muts
Thee Muts is offline
Citaat:
sybje schreef op 23-11-2004 @ 10:42 :
Volgens mij is het nu 15 keer pressen en dan 3 keer beademen. Omdat dan de kracht op de spieren en de longen extra toeneemt, met gevolg dat de kans op succes groter is, maar dat weet ik niet zeker.
15 hartmassages (in een ritme á 100 keer per minuut) afgewisseld door 2 effectieve beademingen, waarbij je per keer maximaal 5 pogingen om te beademen mag doen
__________________
Alles gaat fout, maar het is goed zolang ik het beleef. Want ik leef.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2004, 11:54
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
ja, ik heb een ehbo cursus voor dieren gehad, maar van mensen snap je dan ook vrij veel. Dieren zijn alleen wat moeilijker, want elk soort dier heeft een ander skelet e.d.
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 23-11-2004, 12:08
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Thee Muts schreef op 23-11-2004 @ 08:14 :
(lichamelijk en fysiek)
Das toch hetzelfde?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2004, 12:28
rare kwast
Avatar van rare kwast
rare kwast is offline
Citaat:
Balance schreef op 23-11-2004 @ 13:08 :
Das toch hetzelfde?
psychisch er bij dan...

ik heb gelukkig ook nog nooit hoeven te reanimeren
__________________
Humor is een prachtige waterlelie die wortelt in het troebele water van verdriet.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2004, 12:58
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Als het meer dan 2/3 jaar geleden is dat je de cursus gedaan hebt, dan is het zeker de moeite om hem nog een keer te doen. Er is twee jaar geleden veel verandert aan wat je moet leren en kunnen.

Mensen zeggen nu wel van 'ik zou het nog wel weten' maar vijf jaar is lang hoor. Je vergeet het snel.
Je moet nu per twee jaar tien herhalingslessen volgen. Daarvan zijn de reanimatie, beademing en LOTUSles elk jaar verplicht. Dat zegt denk ik wel genoeg...
__________________
Met citaat reageren
Oud 23-11-2004, 13:02
Thee Muts
Avatar van Thee Muts
Thee Muts is offline
Citaat:
Balance schreef op 23-11-2004 @ 13:08 :
Das toch hetzelfde?
Ja, sorry dat klopt . Lichamelijk moest psychisch zijn
__________________
Alles gaat fout, maar het is goed zolang ik het beleef. Want ik leef.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2004, 13:37
Moonlight fairy
Moonlight fairy is offline
Wie van jullie heeft al ooit een EHBO-cursus gevolgd?
Jup
Waarom wel of waarom niet?
Ik werk in een zwembad en daar moet iedereen het hebben
En hoe lang geleden was dat, maw zou je nu iemand kunnen reanimeren moest het nodig zijn?
Ik heb mn diploma gehaald in juni 2004, daarvoor al verschillende cursussen gedaan maar die niet voor het helee hbo diploma golden alleen delen ervan. Maar nu dus alles, en ik kan dus ook wel reanimeren als het nodig zou zijn.
En zijn er forummers onder ons die al ooit iemand gereanimeerd hebben?
Nee gelukkig niet... wel is een pleister moeten plakken... maar nooit iets ernstigs...
__________________
Don't let the world miss out on you......
Met citaat reageren
Oud 23-11-2004, 17:20
marrel
Avatar van marrel
marrel is offline
eh jah ik heb ehbo gehad, in groep 8, was verplicht. 5 jaar geleden dus. Maar das dus niet meer geldig. Iemand verbinden lukt me nog wel maar reanimeren, nee zeker niet. Ik heb trouwens nog nooit iets hoeven toepassen
__________________
Bij gebrek aan beter, een .
Met citaat reageren
Oud 23-11-2004, 17:25
Spanish rose..*
Avatar van Spanish rose..*
Spanish rose..* is offline
Gaaf, ik weet er alleen niks meer van
Met citaat reageren
Oud 23-11-2004, 19:16
Floris_22
Avatar van Floris_22
Floris_22 is offline
Citaat:
Thee Muts schreef op 23-11-2004 @ 08:14 :
Ik volg een medische opleiding, dus ik heb uitgebreide reanimatie en eerste hulp lessen gehad. Dus als er iemand op straat neervalt, ben ik verplicht om te helpen.

Godzijdank heb ik nog nooit iemand hoeven reanimeren, want dat is echt verschrikkelijk zwaar (psychisch en fysiek) om te moeten doen.
Klopt, iedereen die EHBO heeft is wettelijk verplicht te helpen. Als je niet helpt en ze komen erachter. (Wat ik niet waarschijnlijk acht) Kunnen ze stappen ondernemen.
__________________
Roger Thornhill: "The Moment I meet an attractive woman, I have to start pretending I have no desire to make love to her".
Met citaat reageren
Oud 23-11-2004, 21:15
Verwijderd
Citaat:
Thee Muts schreef op 23-11-2004 @ 10:47 :
15 hartmassages (in een ritme á 100 keer per minuut) afgewisseld door 2 effectieve beademingen, waarbij je per keer maximaal 5 pogingen om te beademen mag doen
Ik heb vandaag leren reanimeren , en die meneer zei dat je het zo lang moest volhouden tot er professionele hulp bij kwam, of je het echt niet meer volhield.

Mwah ik doe dus nu een EHBO curses, en ik heb dus maar even niet gestemd op je pol. Ik volg deze cursus als keuzemodulen op school. Ik doe dan wel hbo-verpleegkunde, maar echt ehbo leer je daar niet. Officieel zouden we wel moeten leren reanimeren, maar dat is een beetje in het honderd gelopen ofzo. Mss komt het nog, maar dan kan ik het lekker al
Met citaat reageren
Oud 23-11-2004, 21:21
OceanEye
Avatar van OceanEye
OceanEye is offline
Ja. Verplicht toen ik zwemles ging geven
__________________
Ik ben pas dood als niemand meer aan mij denkt.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2004, 09:46
sammiej
sammiej is offline
Op de basisschool moesten we verplicht meedoen met EHBO-lessen. mond-op-mond-beademing op een pop enzo.
Ik ben geslaagd.

Ik vind het best belangrijk dat ik iemand kan helpen in nood. stel dat er iemand waar je veel om geeft in 1x iets krijgt en er moet gereanimeerd worden maar er is niemand in de buurt. Dan kan jij het doen en misschien red je daardoor wel de belangrijkste persoon in je leven...
Met citaat reageren
Oud 24-11-2004, 10:17
Verwijderd
Citaat:
Floris_22 schreef op 23-11-2004 @ 20:16 :
Klopt, iedereen die EHBO heeft is wettelijk verplicht te helpen. Als je niet helpt en ze komen erachter. (Wat ik niet waarschijnlijk acht) Kunnen ze stappen ondernemen.
Wijs mij dan maar eens de regeling aan waar die verplichting uit voortvloeit, want het klinkt mij als onzin in de oren. Iedereen is strafbaar aan (zoals dat heet) verlating van hulpbehoevenden als hij die toestand zelf heeft gecreeërd. Het zou wel al te gortig zijn als iemand die een EHBO-diploma heeft ineens apart strafbaar zou zijn als hij niet helpt, dat lijkt me nonsens, maar overtuig me maar met de regeling waar het staat. Ben benieuwd.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2004, 10:47
Thee Muts
Avatar van Thee Muts
Thee Muts is offline
Citaat:
MevrouwM schreef op 23-11-2004 @ 22:15 :
Ik heb vandaag leren reanimeren , en die meneer zei dat je het zo lang moest volhouden tot er professionele hulp bij kwam, of je het echt niet meer volhield.
Klopt Maar je moet er echt wel in een goede conditie voor zijn, wil je het lang vol kunnen houden. Kost je echt heel veel energie.

En over die maximaal 5 keer beademen geldt per keer dat je beademd, en niet in het totaal. Want als je na 5 keer geen 2 effectieve beademingen er tussen hebt zitten, is er waarschijnlijk een blokkering ergens in de luchtwegen aanwezig.
__________________
Alles gaat fout, maar het is goed zolang ik het beleef. Want ik leef.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2004, 10:55
Verwijderd
Citaat:
Floris_22 schreef op 23-11-2004 @ 20:16 :
Klopt, iedereen die EHBO heeft is wettelijk verplicht te helpen. Als je niet helpt en ze komen erachter. (Wat ik niet waarschijnlijk acht) Kunnen ze stappen ondernemen.
Bij de meeste mensen hier met een EHBO-diploma is dat diploma waarschijnlijk sowieso verlopen, want voor zo ver ik weet moet je, om je diploma geldig te houden, eens in de zoveel tijd een soort van 'opfriscursus' doen.

Ik heb nooit zo'n cursus gedaan, op de basisschool zat ie altijd vol (en dat stelde ook niet zo heel veel voor, volgens mij, al was het alleen al om de ketchup die er aan te pas kwam )...en daarna ook nooit gedaan...was/ben het wel van plan, maar ja...ik was/ben zoveel van plan. Ik zou eigenlijk iig willen kunnen reanimeren (iig weten hoe het moet - heb je ook aparte cursussen voor, weet ik).

Laatst gewijzigd op 24-11-2004 om 10:57.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2004, 11:20
zus
Avatar van zus
zus is offline
Ja in groep 8 wel echt diploma van, weet de helft niet meer. In klas 4 moesten we ook weer heel veel ervan leren, maar niet echt een cursus. En nu moet ik het voor me opleiding ook weer, maar dat komt nog..
__________________
Dare to fly!
Met citaat reageren
Oud 24-11-2004, 11:56
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Het is echt onzin dat je mensen móet helpen als je een EHBO diploma hebt. Ik doe nu sportverzorging en ik ben het op evenementen nog steeds niet verplicht mensen te helpen. Je hoeft alleen te doen wat je wilt en wat je denkt dat je aankunt.

@Leonoor: Ik hoorde laatst dat reanimatie zo weinig voorkomt en ook niet erg vaak levens red. Dus wat dat betreft is het zinvoller om een EHBO cursus te volgen, want dat pas je in het dagelijks leven vaker toe.
Veel mensen hebben het gevoel dat je daarmee levens red, maar met de cursus leer je echt veel meer nuttige dingen (die ook levens kunnen redden). Voorbeeldje: Als je mensen actief (dus door middel van warm water) gaat opwarmen na zware onderkoeling, kunnen ze daaraan dood gaan als ik me niet vergis. Dus met onvoldoende kennis kun je het letsel zelfs erger maken.
__________________
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap EHBO lessen moeten verplicht worden op basisscholen.
ManonKaeppler
30 12-02-2015 11:35
Lichaam & Gezondheid EHBO cursus
Hawahaai
3 20-01-2015 22:36
Algemene schoolzaken EHBO opleiding volgen
bloed
3 06-05-2004 18:44
Algemene schoolzaken EHBO examen
freakieflower
9 19-01-2004 22:06
Flora & Fauna Cursus EHBO voor dieren
Eend
1 01-11-2003 12:55
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie tekening-ehbo
french kiss
1 27-05-2002 10:42


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:03.