Oud 13-05-2006, 11:02
Kujatochi
Avatar van Kujatochi
Kujatochi is offline
Citaat:
perseus schreef op 13-05-2006 @ 01:34 :
Wel, ik heb even geprobeerd een algemeen beeld van de situatie te vormen...

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je eigenlijk nog geen flauw idee hebt van wat je wilt gaan doen. Ook heb ik het idee dat je eigenlijk niet weet wat voor studies er allemaal zijn en welke vakken jou veel interesseren. Je kijkt bij elk profiel of er vakken in zitten die je moeilijk of saai vindt, en wanneer er één vak bij zit dat je niet helemaal ligt, zweer je dat profiel af.

Dat lijkt me een verkeerde methode, want vrijwel iedereen heeft wel een profielvak dat hem niet helemaal ligt of dat hij saai vindt. In eerste instantie moet je bedenken waar je goed in bent en in tweede instantie ook wat je leuk vindt (vaak is men geïnteresseerd in vakken waarin men ook best goed is). Daarnaast raad ik je aan eens wat folders in huis te halen over veel verschillende studies (gratis te bestellen bij websites van universiteiten) en met je docenten te praten over hun studies.

Kies vooral niet te snel, zorg dat je goed geïnformeerd bent en wees niet bang nog van keuze te veranderen! Succes!

P.s: als je echt geïnteresseerd bent in taal en cultuur, dan is kunstgeschiedenis waarschijnlijk een vak waarvan jij (uiteindelijk) heel veel plezier zou beleven. Informatica is voor iedereen naar; voor de computeranalfabeten omdat het geestdodend en lastig is en voor wizzkids omdat het saai is.
Wat heeft kunstgeschiedenis te maken met de cultuur van Japan? en wat is de kans dat Japans erin voorkomt? Het gaat me er niet om dat ik een taal of cultuur kies...het gaat me specefiek om de cultuur en taal van Japan...

En het klopt inderdaad dat ik de meeste profielen afzweer omdat er moeilijke/saaie vakken bijzitten... Maar aan de andere kant...Ik wil helemaal niks technisch gaan doen...(in de bouw enzo)...dus valt NT af...ben daar helemaal niet geïnteresseerd in. Zo ook met NG, geneeskunde wil ik later helemaal niets mee doen. Dan blijven er 2 profielen over.

Stel nou dat ik later van keuze verander en geen talen en culturen wil gaan studeren, dan zou ik het liefste de economie ingaan. Daarom kies ik denk ik geen CM. Dan lijkt me EM de beste keuze, niet ?

Op dit moment ben ik nog altijd vastberaden om Japans te gaan studeren.

Bedankt Perseus , je hebt helemaal gelijk
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-05-2006, 13:33
Verwijderd
Citaat:
Kujatochi schreef op 13-05-2006 @ 11:02 :
Wat heeft kunstgeschiedenis te maken met de cultuur van Japan? en wat is de kans dat Japans erin voorkomt? Het gaat me er niet om dat ik een taal of cultuur kies...het gaat me specefiek om de cultuur en taal van Japan... (...)
Ik denk niet dat je over een paar jaar nog steeds alleen maar geïnteresseerd bent in de cultuur van Japan. Cultuurliefhebbers houden meestal van cultuur in het algemeen, dus ik denk dat je over een paar jaar nog wel meer interesses zult hebben op dit gebied, zo gaat het meestal.

Citaat:

Stel nou dat ik later van keuze verander en geen talen en culturen wil gaan studeren, dan zou ik het liefste de economie ingaan. Daarom kies ik denk ik geen CM. Dan lijkt me EM de beste keuze, niet ?

Ja, dat is inderdaad een aardige redenatie. Houd er wel rekening mee dat de wiskundige kant van het vak economie nog behoorlijk pittig is; mijn ervaring is dat mensen die uitsluitend wiskunde A1,2 hebben, daar toch behoorlijk wat moeite mee hebben. Als exacte vakken voor jou niet zo'n probleem zijn, overweeg dan eens bijvoorbeeld biologie of wiskunde B1 te kiezen. Waarschijnlijk ben je ook wel goed in talen, dus denk ook eens aan Frans 2 of Duits 2 (of moet jij dat sowieso al kiezen vanwege de nieuwe regeling die in 2007 ingaat?). Kies in elk geval géén informatica, tenzij je gewoon lui bent of E&M met informatica al zwaar genoeg voor je is.

Citaat:

Op dit moment ben ik nog altijd vastberaden om Japans te gaan studeren.

Bedankt Perseus , je hebt helemaal gelijk
Helemaal? Dan wil ik nog aan mijn betoog toevoegen dat enkel Japans studeren niet erg verstandig is, denk eens na over een tweede studie.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2006, 14:00
Verwijderd
Ik ben het erg eens met perseus wat betreft Japans als enige studie.

Je kan er heel weinig mee. Daarom ga ik het niet studeren.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2006, 14:28
Verwijderd
Als je zo nadenkt over die studie (Japans): kijk eens op de boekenlijst en leen of koop een van die boeken, dan krijg je een beeld waar je precies mee bezig bent.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2006, 14:36
Shadyboy-Ray
Avatar van Shadyboy-Ray
Shadyboy-Ray is offline
Citaat:
Snees schreef op 06-05-2006 @ 10:19 :
Sommige mensen hebben het idee dat je alleen als ingenieur een rijk en succesvol leven kan hebben.

[afbeelding]
En sommige mensen hebben het idee dat ze CM doen omdat ze daar "goed in zijn" en omdat dat is wat ze willen. Terwijl de meesten gewoon lui zijn.
__________________
Never underestimate the power of denial...
Met citaat reageren
Oud 13-05-2006, 15:07
Morri
Morri is offline
Er zijn zeker luie mensen die C&M doen, maar zijn ook veel mensen die het doen omdat ze er inderdaad interesse in hebben en/of er goed in zijn. Wat is er mis mee? Waarom zou ik N&T moeten doen om vervolgens klassieke talen te studeren?
Met citaat reageren
Oud 13-05-2006, 16:10
Verwijderd
Citaat:
Shadyboy-Ray schreef op 13-05-2006 @ 14:36 :
En sommige mensen hebben het idee dat ze CM doen omdat ze daar "goed in zijn" en omdat dat is wat ze willen. Terwijl de meesten gewoon lui zijn.
Aangezien ik een flinke taal- en cultuurknobbel heb is dit inderdaad wat ik wil ja. Dit geldt ook voor de rest van mijn C&M-klasgenoten, dus wat weet jij hiervan als 4vwo'ertje...?
Met citaat reageren
Oud 13-05-2006, 16:40
da leentjuh
Avatar van da leentjuh
da leentjuh is offline
Citaat:
Sylph schreef op 13-05-2006 @ 16:10 :
Aangezien ik een flinke taal- en cultuurknobbel heb is dit inderdaad wat ik wil ja. Dit geldt ook voor de rest van mijn C&M-klasgenoten, dus wat weet jij hiervan als 4vwo'ertje...?
Heb ik ook Maar ik wilde uitdaging en misschien (nu zeker) geneeskunde studeren. Heb wel Frans 2 als keuzevak.
Verder is en blijft het een feit dat de meeste mensen die C&M doen absoluut geen N&G zouden kunnen doen en de meeste mensen met N&G het wel zouden redden met C&M.
Verder kan ik met mijn N&G profiel alle studies doen je met C&M kunt doen, is andersom absoluut niet zo.
__________________
Dat dan weer wel.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2006, 16:45
Verwijderd
Je hebt misschien wel toelating, maar zonder grondige bijscholing betwijfel ik ten zeerste of je bijv. Duitse taal & cultuur zou kunnen halen. Het is niet verplicht maar wel nodig. Dat meer N&G'ers C&M zouden kunnen doen is uiteraard waar, maar dat komt vooral door wiskunde. Je gaat geen N&G doen als je dat wiskundeniveau niet kan halen. Met veel bijles en keihard werken zou ik wiskunde B misschien wel kunnen halen, maar ik vind wiskunde dus echt totaal niet interessant. Ik had N&G waarschijnlijk best kunnen halen, met hard werken, maar ik vind het gewoon niet leuk genoeg. Dit geldt voor de meeste C&M'ers die ik ken. Natuurlijk zijn er ook wel luie mensen, maar je hebt evengoed luie N&T'ers.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2006, 16:50
da leentjuh
Avatar van da leentjuh
da leentjuh is offline
Citaat:
Sylph schreef op 13-05-2006 @ 16:45 :
Je hebt misschien wel toelating, maar zonder grondige bijscholing betwijfel ik ten zeerste of je bijv. Duitse taal & cultuur zou kunnen halen. Het is niet verplicht maar wel nodig. Dat meer N&G'ers C&M zouden kunnen doen is uiteraard waar, maar dat komt vooral door wiskunde. Je gaat geen N&G doen als je dat wiskundeniveau niet kan halen. Met veel bijles en keihard werken zou ik wiskunde B misschien wel kunnen halen, maar ik vind wiskunde dus echt totaal niet interessant.

Natuurkunde en scheikunde zijn anders ook behoorlijk pittig. Alle mensen die dat bij mij in de klas als keuzevak hadden, hebben het laten vallen. Biologie 2 zelfde verhaal.
__________________
Dat dan weer wel.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2006, 16:52
Verwijderd
Omdat je dan de ondersteuning van wiskunde B mist, logischerwijs. Iets dergelijks geldt ook voor natuurmensen met economie2 op mijn school: ze doen het vaak slechter dan e&m-mensen omdat wiskunde B1,(2) veel minder op dat soort situaties is toegesneden dan wiskunde A1,2.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2006, 17:27
Verwijderd
Citaat:
Sylph schreef op 13-05-2006 @ 16:45 :
Natuurlijk zijn er ook wel luie mensen, maar je hebt evengoed luie N&T'ers.
Volgens mij zijn de NT-ers de meest luie mensen die ik ken. NT is namelijk het enige profiel waarin je maar 3 vakken hebt (na/sk/wi). Ik weet bijna zeker dat 3/4 mensen dit jaar max 10 wiskunde sommen hebben gemaakt, terwijl het een profielvak is, eveneens met natuurkunde.

EM/CM hebben veel meer werkstukken en inleveropdrachten, handelingsdelen etc. Terwijl ik dit jaar 2 werkstukken heb, en 1 Praktijk Toets van scheikunde (5V NT). En bij NG moeten ze wel hard werken want biologie is bij ons op school een helse klus.

Ik ben het wel met je eens dat NT-ers eigenlijk voor het meerendeel luie mensen zijn
Met citaat reageren
Oud 13-05-2006, 17:52
Verwijderd
Daarbij moet natuurlijk wel vermeld worden dat de NT-vakken de enige vakken zijn waarbij intelligentie enige rol speelt, voor de rest is het voornamelijk dom Googlen en hersenloos zinloze opdrachten van belachelijk laag niveau uitvoeren.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2006, 17:56
Verwijderd
Ja okay, nu weten we het wel. Intelligentie. Tss. Net alsof die N&T-vakken zoveel voorstellen en net alsof de natuurmensen op mijn school zoveel doen. Luie mensen hou je overal, of je nu C&M of N&T of wat dan ook doet.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2006, 18:15
Crimson
Crimson is offline
Ik denk dat het onmogelijk is om echt een goed beeld te schetsen van een profiel en de mensen die het doen, aangezien het per school heel erg verschilt wat de studielast uren zijn en de eisen. Zo zijn op mijn school alleen wiskunde a1 en geschiedenis verplicht bij C&M: daarnaast moet je nog 3 vakken kiezen, waaronder 1 taal (en dit mag ook je klassieke taal zijn, enige nadeel is dat je het niet kan laten vallen als je erop zakt na je eindexamen) en nog een extra vak. Niks Frans, niks Duits.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2006, 18:16
Shadyboy-Ray
Avatar van Shadyboy-Ray
Shadyboy-Ray is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 13-05-2006 @ 17:27 :
Volgens mij zijn de NT-ers de meest luie mensen die ik ken. NT is namelijk het enige profiel waarin je maar 3 vakken hebt (na/sk/wi). Ik weet bijna zeker dat 3/4 mensen dit jaar max 10 wiskunde sommen hebben gemaakt, terwijl het een profielvak is, eveneens met natuurkunde.

EM/CM hebben veel meer werkstukken en inleveropdrachten, handelingsdelen etc. Terwijl ik dit jaar 2 werkstukken heb, en 1 Praktijk Toets van scheikunde (5V NT). En bij NG moeten ze wel hard werken want biologie is bij ons op school een helse klus.

Ik ben het wel met je eens dat NT-ers eigenlijk voor het meerendeel luie mensen zijn
NT is niet het profiel waar je maar 3 vakken hebt. Je moet sowieso nog vakken erbij kiezen ( in mijn geval lo2, ec1 en m&o). Daarnaast zijn het wel 3 hele vakken, dus 12.

En ik heb genoeg werkstukken/po's handelingsdelen. Meer nog zelfs dan de maatschappij'ers.

Edit: Oh en btw, als je lui bent en je doet NT heb je 2 mogelijkheden: 1. Je bent behoorlijk intelligent. 2. Je haalt het jaar niet.
__________________
Never underestimate the power of denial...
Met citaat reageren
Oud 13-05-2006, 18:19
Verwijderd
Bij elk profiel hoeft je slechts één examenvak te kiezen. Dit verschilt natuurlijk wel per school.

Profielen vergelijken op het gebied van moeilijkheidsgraad is dom, want je gaat dingen vergelijken die je moeilijk tot niet kan vergelijken omdat moeilijkheidsgraad zo'n waanzinnig subjectief begrip is.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2006, 18:24
Shadyboy-Ray
Avatar van Shadyboy-Ray
Shadyboy-Ray is offline
Citaat:
Sylph schreef op 13-05-2006 @ 18:19 :
Bij elk profiel hoeft je slechts één examenvak te kiezen. Dit verschilt natuurlijk wel per school.

Profielen vergelijken op het gebied van moeilijkheidsgraad is dom, want je gaat dingen vergelijken die je moeilijk tot niet kan vergelijken omdat moeilijkheidsgraad zo'n waanzinnig subjectief begrip is.
Wij moeten een bepaald aantal uren invullen, en dat haal je niet met alleen profielvakken+gemeenschappelijk deel.
__________________
Never underestimate the power of denial...
Met citaat reageren
Oud 13-05-2006, 18:27
Verwijderd
Ik heb zelf één vak in m'n vrije ruimte en ik kwam aan het vereist aantal uren.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2006, 18:38
Shadyboy-Ray
Avatar van Shadyboy-Ray
Shadyboy-Ray is offline
Citaat:
Sylph schreef op 13-05-2006 @ 18:27 :
Ik heb zelf één vak in m'n vrije ruimte en ik kwam aan het vereist aantal uren.
Dat hangt dan weer af van hoe groot het vak is dat je kiest, en dan moet je maar net het geluk hebben dat het vak dat je zou willen vrij groot is. Anders moet je nog een 2e vak erbij kiezen.
__________________
Never underestimate the power of denial...
Met citaat reageren
Oud 13-05-2006, 19:01
da leentjuh
Avatar van da leentjuh
da leentjuh is offline
Citaat:
Sylph schreef op 13-05-2006 @ 16:52 :
Omdat je dan de ondersteuning van wiskunde B mist, logischerwijs. Iets dergelijks geldt ook voor natuurmensen met economie2 op mijn school: ze doen het vaak slechter dan e&m-mensen omdat wiskunde B1,(2) veel minder op dat soort situaties is toegesneden dan wiskunde A1,2.
]
nee hoor, je hebt amper wiskunde B nodig bij natuurkunde en scheikunde, alle vergelijkingen en dergelijke mag je gewoon in je GR stoppen.
En bij ons doen de natuurmensen het beter bij economie, aardrijkskunde, tekenen en Frans.
__________________
Dat dan weer wel.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2006, 19:02
Verwijderd
Dat verschilt dan blijkbaar per school. En echt een goed voorbeeld hoor, tekenen.


Laatst gewijzigd op 13-05-2006 om 19:04.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2006, 19:06
da leentjuh
Avatar van da leentjuh
da leentjuh is offline
Citaat:
Sylph schreef op 13-05-2006 @ 19:02 :
Dat verschilt dan blijkbaar per school. En echt een goed voorbeeld hoor, tekenen.

Een vrouwelijke bètanerd, nog nooit gezien.
Ik ben meer een alfa dan een beta, eerlijk gezegd. Maar ik wilde een uitdaging (ergerde me dood aan het lage niveau van de talen) en ik dacht erover om geneeskunde te gaan doen.
Tekenen is ook kunstgeschiedenis, dus typisch iets voor alfa's.
__________________
Dat dan weer wel.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2006, 19:08
Verwijderd
Oh, ik had dat stukje van 'bètanerd' weggehaald omdat ik het bij nader inzien een beetje lullig vond.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2006, 19:55
da leentjuh
Avatar van da leentjuh
da leentjuh is offline
Citaat:
Sylph schreef op 13-05-2006 @ 19:08 :
Oh, ik had dat stukje van 'bètanerd' weggehaald omdat ik het bij nader inzien een beetje lullig vond.
Ik voel me echt niet beledigd ofzo. Iemand een nerd noemen omdat ie vwo doet of een betaprofiel vind ik meer zeggen over de persoon die het zegt dan de zogenaamde nerd.
Verder ben ik absoluut geen nerd, dus boeien.
Maar goed om maar eens ontopic te doen: feit blijft dat als je nog geen idee hebt wat je wil doen, N&G met economie of N&T met bio en economie de beste opties zijn. Tenzij je absoluut geen exacte vakken aankan of er gewoon te lui voor bent.
__________________
Dat dan weer wel.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2006, 19:59
Verwijderd
Of je ze gewoon niks interesseren. Maar als je ze aankan is het wel een goed idee het te proberen, dan kan je altijd nog naar een medische of technische richting.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2006, 20:10
da leentjuh
Avatar van da leentjuh
da leentjuh is offline
Citaat:
Sylph schreef op 13-05-2006 @ 19:59 :
Of je ze gewoon niks interesseren. Maar als je ze aankan is het wel een goed idee het te proberen, dan kan je altijd nog naar een medische of technische richting.
Idd. Ik ben heel blij dat ik destijds N&G heb gekozen, want ik weet nu echt zeker dat ik geneeskunde wil en niks anders (hoera voor de loting )
__________________
Dat dan weer wel.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2006, 20:12
Verwijderd
Ik kreeg vandaag een brief dat er om mijn toekomstige opleiding niet geloot wordt. Was wel een beetje voorspelbaar voor een opleiding die vorig jaar 15 eerstejaars had, maar ok. Veel succes met de loting.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2006, 23:51
Kujatochi
Avatar van Kujatochi
Kujatochi is offline
Sylph...Wie heeft je aan de mouw gespeld dat je met Japans niks kan? Het mag dan wel zo zijn...waarom mix(of gewoon na de studie) je die studie dan niet met een internationale studie? Ben je wel wat langer bezig, but who cares?

En je komt er pas achter of je er echt niks mee kan als je het hebt geprobeerd he

Mijn beslissing staat trouwens vast...EM... Ik heb namelijk ook de studie 'Accountancy en Controlling' en 'International Business' op het oog,
Met citaat reageren
Oud 17-05-2006, 12:53
Verwijderd
Het schijnt echt vrijwel onmogelijk te zijn aan werk te komen dat met Japanse Taal & Cultuur te maken heeft, ook in het internationale bedrijfsleven. Het bedrijfsleven heeft over het algemeen namelijk liever Japanners die ook Engels spreken dan Nederlanders die een heel klein beetje Japans spreken en een beetje Engels spreken.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2006, 16:39
Verwijderd
Inderdaad. En hoeveel ik ook van Japan hou, in een werkloze toekomst heb ik geen zin. Er zijn weinig zinnige studies waar ik zo'n studie mee zou kunnen mixen, Leiden heeft geen economische faculteit (en aangezien ik geen economie heb zou ik sowieso niet worden toegelaten) en aangezien mijn profiel CM is word ik ook niet toegelaten tot medische en technische studies.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2006, 16:57
Mother Earth
Avatar van Mother Earth
Mother Earth is offline
Citaat:
Sylph schreef op 13-05-2006 @ 19:02 :
Een vrouwelijke bètanerd, nog nooit gezien.
Ik ben een vrouwelijke bètanerd en trots erop
__________________
Praat niet zo veel over jezelf Dat doen wij wel als je weg bent
Met citaat reageren
Oud 17-05-2006, 17:15
Kujatochi
Avatar van Kujatochi
Kujatochi is offline
Citaat:
perseus schreef op 17-05-2006 @ 12:53 :
Het schijnt echt vrijwel onmogelijk te zijn aan werk te komen dat met Japanse Taal & Cultuur te maken heeft, ook in het internationale bedrijfsleven. Het bedrijfsleven heeft over het algemeen namelijk liever Japanners die ook Engels spreken dan Nederlanders die een heel klein beetje Japans spreken en een beetje Engels spreken.
Dat ligt er maar helemaal aan. Als jij in een internationaal bedrijf ín Japan wilt gaan werken, heb je meer kans op werk ..
Met citaat reageren
Oud 17-05-2006, 17:27
Verwijderd
Citaat:
Mother Earth schreef op 17-05-2006 @ 16:57 :
Ik ben een vrouwelijke bètanerd en trots erop
Ik ook, en I love stars ook. Ik vind dat er een verbond moet komen van vrouwelijke bètanerds
Met citaat reageren
Oud 17-05-2006, 17:42
Verwijderd
Citaat:
Kujatochi schreef op 17-05-2006 @ 17:15 :
Dat ligt er maar helemaal aan. Als jij in een internationaal bedrijf ín Japan wilt gaan werken, heb je meer kans op werk ..
Waar haal je die wijsheid vandaan? Denk je werkelijk dat je Japans op zo'n niveau zult beheersen dat je echt zult kunnen functioneren in de Japanse maatschappij? Vraag eens aan mensen als Andijvie (die een HBO-opleiding Japans heeft gevolgd, als ik me niet vergis) hoe zij erover denken.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2006, 17:44
Verwijderd
Het is heel simpel, de Japanse taal en maatschappij zijn over het algemeen te moeilijk om werk te vinden in Japan.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2006, 17:53
Kujatochi
Avatar van Kujatochi
Kujatochi is offline
Citaat:
perseus schreef op 17-05-2006 @ 17:42 :
Waar haal je die wijsheid vandaan? Denk je werkelijk dat je Japans op zo'n niveau zult beheersen dat je echt zult kunnen functioneren in de Japanse maatschappij? Vraag eens aan mensen als Andijvie (die een HBO-opleiding Japans heeft gevolgd, als ik me niet vergis) hoe zij erover denken.
Perseus...dat heb ik van Andijvie

^_^; Perseus, doe je zelf dan ook iets met talen? Misschien is het wél mogelijk om een taal zo goed te beheersen...Wij hebben toch ook Nederlands moeten leren? Ik kan toch ook Engels vloeiend spreken

Laatst gewijzigd op 17-05-2006 om 17:56.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2006, 18:24
Verwijderd
Citaat:
Kujatochi schreef op 17-05-2006 @ 17:53 :
Perseus...dat heb ik van Andijvie

^_^; Perseus, doe je zelf dan ook iets met talen? Misschien is het wél mogelijk om een taal zo goed te beheersen...Wij hebben toch ook Nederlands moeten leren? Ik kan toch ook Engels vloeiend spreken
Verdiep je eens een héél klein beetje in algemene taalwetenschap, want dan zul je ontdekken dat je argumenten in dit geval niet kloppen. Immers, het Nederlands, waarschijnlijk jouw moedertaal, heb je in de eerste jaren van je leven geleerd, terwijl je het Japans nu waarschijnlijk helemaal niet beheerst en het aanleren van een taal op latere leeftijd moeilijker is dan in de eerste levensjaren. Je tweede argument klopt niet omdat het Engels, in tegenstelling tot het Japans, nog wel aardig verwant is aan het Nederlands. Bovendien betwijfel ik of je wel echt vloeiend Engels spreekt, ik verwijs je in dit verband graag naar deze topic (in het bijzonder de tweede pagina).

Overigens, ik ben er ruim een jaar lang van overtuigd geweest dat ik Algemene Taalwetenschap zou gaan studeren, maar ik heb twee maanden geleden mijn keuze gewijzigd en gisteren heb ik van de IB-groep bevestigd gekregen dat ik nu ben ingeschreven bij Literatuurwetenschap in Utrecht.

Laatst gewijzigd op 17-05-2006 om 18:31.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2006, 18:36
Verwijderd
Jammer genoeg wel ja, ik had even gehoopt dat perseus mijn studiegenootje zou worden.

Natuurlijk kun je Engels leren niet met Japans leren vergelijken: Nederlands is na Fries de taal die het dichtst aan het Engels verwant is . Daarnaast word je in het hedendaagse Nederland constant aan het Engels blootgesteld, iets wat je niet niet van het Japans kan zeggen. Men weet nog steeds niet of Japans ergens aan verwant is. Het is gewoon heel anders dan elke andere taal, en daar komt nog eens het moeilijke schrift bij.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2006, 18:41
Kujatochi
Avatar van Kujatochi
Kujatochi is offline
How stop how...Ik heb niet gezegd dat Engels leren verwant staat aan Japans leren. Ik bedoel dat ik aardig overweg kan met Engels(niet 'vloeiend' dan ...volgens dat topic... ik moet toegeven dat het aardig klopt daar).

Hoe dan ook. Het valt toch te proberen? Als het inderdaad niks wordt, dat Japans leren(en er misschien beroep van maken), heb ik tenminste een basis van de taal die ik het liefste wil spreken/schrijven/kennen. Dan ga ik gewoon fijn Accountancy en Controlling studeren
Met citaat reageren
Oud 17-05-2006, 18:59
Verwijderd
Japans vloeiend spreken gaat je niet lukken. Dat lukt alleen als je vanaf je geboorte (of in ieder ergens in je jeugd) Japans hebt geleerd, de taal is zo anders dan het Nederlands of Engels dat je het nooit meer in zijn geheel kan leren. Maar wel voldoende om in Japan te werken. Een Japans bedrijf zal je niet snel aannemen; Japanners moeten al aan veel eisen voldoen, en 'gaijin' (= buitenlanders) helemaal. Je bent als niet-Japanner daar écht in het nadeel (vaak krijg je zelfs nog veel minder betaald dan een native). Werken bij een internationaal bedrijf in Japan is al wat realistischer. De meeste mensen komen - als ze in Japan gaan werken - terecht bij de ambassade. In Nederland wordt je werk vanzelf iets economisch dat af en toe te combineren is met Japan en Japans. Als tolk ergens werken komt ook nog wel eens voor, maar bedrijven nemen daar liever native-Japanners voor aan die goed Engels kunnen en perfect Japans, dan iemand die goed Engels kan en wel-oké Japans. Japanners hechten veel meer waarde aan correct taalgebruik dan Nederlanders (bv) dat doen, dus vandaar.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2006, 19:05
Kujatochi
Avatar van Kujatochi
Kujatochi is offline
Nu hebben we het dus over vloeiend...Maar dat is toch een verschil met 'er goed mee overweg kunnen'? En ik mag toch zeker wel eerst eens proberen fatsoenlijk Japans te leren dan me hier dat plan eruit gepraat te worden, of niet?
Met citaat reageren
Oud 17-05-2006, 19:20
Verwijderd
Ja, maar denk niet dat het makkelijk gaat zijn. Japans leer je niet zoals je Engels leert, bijvoorbeeld. Japans lijkt in het begin heel makkelijk, maar blijkt eigenlijk telkens weer moeilijker te zijn dan je denkt.
Fulltime met Japans bezig zijn geeft je natuurlijk wel een goed niveau, maar dat kost echt veel energie. Als je het echt wil, kan het. Vloeiend niet.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2006, 19:21
Kujatochi
Avatar van Kujatochi
Kujatochi is offline
Daar ben ik me onderhand al heel erg goed van bewust. En ik denk dat ik wel de motivatie ervoor heb super mijn best te gaan doen. Ik wil het écht...
Met citaat reageren
Oud 17-05-2006, 19:24
Verwijderd
Dat is het begin
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Saaikunde A1 is nu C #813
Verwijderd
500 13-01-2010 00:05
Algemene schoolzaken HELP!! Welk profiel moet ik kiezen??
Shoney
28 19-02-2007 15:19
Studeren Tips: hoe maak je een keuze
Silk-and-Satin
25 31-01-2007 21:56
Studeren Profielkeuze: moeilijk, kunnen jullie meedenken?
iThink
12 21-05-2006 14:54
Algemene schoolzaken Profiel
Mother Earth
60 25-10-2003 10:39


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:20.