Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-01-2005, 10:52
LoeLoe
Avatar van LoeLoe
LoeLoe is offline
Het gevoel overviel me net ineens en misschien zet ik dit topic hier alleen maar neer omdat ik even geruststelling wil. Misschien bekijk ik het wel helemaal verkeerd en ben ik echt fout bezig.

Ik ben in augustus begonnen met lenen bij de ib-groep omdat ik van mijn beide ouders totaal geen ondersteuning krijg om mijn studiekosten te dekken. Ik vond het destijds een goede keuze van me. Ik besefte heel goed dat ik het na mijn studie allemaal terug moet betalen. Maar de afgelopen maanden heb ik in ieder geval niet op een houtje hoeven bijten om mijn toch best wel kostbare studie te kunnen betalen.

Alleen vanochtend overviel me het gevoel van: Hoe moet ik dat doen over 2 jaar? Lukt me dat allemaal wel? Als ik het echt niet red, is het al voldoende om iedere maand 50 euro terug te storten. Maar gaat me dat allemaal wel lukken? Ik zit me er dus best druk om te maken en kan mezelf wel voor me kop slaan dat ik uberhaupt een lening aan ben gegaan.

Ik ben nu 20 en ik heb al een studieschuld van 1600 euro. Klinkt best heavy als je het zo leest lijtk me want het laatste wat je wilt is een torenhoge schuld waar je altijd alleen maar andere mensen over hoort dunkt me.

Als ik op deze toer doorga, houdt dat in dat ik over 2 jaar met een schuld van 4000 euro zit te kijken. Ik studeer nu aan de PABO, leerkracht basisonderwijs. Kans op een echt vaste baan is nu best minimaal. Dus de kans dat ik na mijn school meteen ergens aan de bak kan ligt niet zo heel erg voor de hand.

Wat denken jullie? Kan ik, met dit vooruitzicht, beter stoppen met ht geld lenen en dan elke maand weer ploeteren en alleen maar werken om mijn schoolkosten en mijn eigen onderhoud te kunnen betalen?

Of is het tegenwoordig niet meer zo'n ramp om een beetje studieschuld te hebben? Ik weet niet maar het komt zo over alsof ik totaal niet weet hoe ik met mijn geld om moet gaan want een schuld hebben klinkt best heftig. Maar dat is het niet want ik ben totaal geen big spender maar juist erg zuinig.

*zucht*.. Ik pieker er gewoon over. Ik denk dat ik nu gewoon enige geruststelling nodig heb van mensen die in hetzelfde schuitje zitten en die zich er wat minder druk over maken als mij.

Ik heb trouwens nog wel een bijbaantje waar ik ongeveer 120 euro per maand extra mee verdien maar veel van dat geld moet ik dus ook in mijn school stoppen. Ik werk al zoveel mogelijk op vrije dagen, koopzondagen en vrijwel altijd op vrijdag en zaterdag, dus ik probeer al zoveel mogelijk uren te maken maar meer dan dit lukt me niet.

Moet ik er dan maar een baantje naast nemen bij de buurtsuper ofoz waar je wel tot 10 uur 's avonds kan werken?

Ik pieker me echt suf hoe ik nu verder moet
__________________
Soms is er zoveel dat we voelen, maar zo weinig dat we kunnen zeggen...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-01-2005, 11:00
Verwijderd
Zelf vind ik een kleine studieschuld niet zo erg, maar een grote schuld vind ik toch niet zo prettig... Ik vind het hebben van een studieschuld niet per se over komen alsof je niet met geld om kunt gaan; zeker als je ouders je niet steunen, dan moet je eigenlijk wel. Maar als ze je totaal niet steunen, kun je dan niet aan een aanvullende beurs komen? (Al moet dat dan weer met zo'n afstanddoengebeuren ed.)

Hoeveel leen je? Het volledige bedrag of een deel daarvan? Dat scheelt ook nogal. Je kunt natuurlijk proberen niet al te veel extra dingen te doen, zodat je dus met minder rond kunt komen, maar misschien doe je dat al.

Bij een lening van de IBG is het wel zo (zeggen ze iig) dat als je hem jaren achtereen echt niet terug kunt betalen, dat ze je hem je dan na verloop van tijd kwijt schelden.

Bij de meeste pabo's kun je duaal vanaf het derde jaar, misschien is dat iets waar je over na kunt denken? (Ik weet niet precies of je dan nog studiefinanciering krijgt.)
Met citaat reageren
Oud 06-01-2005, 11:00
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
(je stukjes mogen wel wat korter)

een studieschuld hoef je voor zover ik weet pas af te lossen wanneer je een baan hebt, en de hoogte van de aflossing hangt af van je loon. dus je hoeft niet je hele maandloon af te lossen per maand of zo.
daarnaast zou het zomaar kunnen dat er over een paar jaar wel banen zijn voor je, of ben jij toevallig die gelukkige die wel snel werkt vindt.
overigens is een schuld van 4000 euro weliswaar veel geld, maar niet onoverkomelijk. ik zou me niet te druk maken.
je kan natuurlijk ook bezuinigen, maar ik weet niet hoe jouw situatie verder is.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 06-01-2005, 11:40
sebastiaan1987
sebastiaan1987 is offline
je hoeft je schuld idd pas af te lossen wanneer je een baan hebt gevonden...je hoeft je dus geen zorgen te maken over hoe je je schuld gaat aflossen als je geen baan kunt vinden.
verder is het best gemakkelijk om een baan te vinden in het onderwijs...er zijn veel mensen nodig, mijn moeder geeft les op een basisschool en daar staan mensen voor de klas die eigenlijk niet eens les mogen geven...

verder zou ik zeker niet stoppen met lenen omdaarna heel veel te gaan werken want als het dan ff tegenzit en je kan niet werken door weetikveel welke reden dan kan je opeens je studie niet betalen...je kunt beter, als je niet teveel wilt lenen, gewoon veel werken idd en dat geld dan opsparen zodat je misschien het hele laatste jaar van je studie niet hoeft te lenen maar gewoon kan betalen...dan voelt het een stuk relaxter omdat je niet perse moet werken als je je klote voelt ofzo.

ook moet je wel zorgen dat je niet teveel werkt en nix aan je school doet want anders blijf je straks zitten en kan je nog een jaar extra gaan bijbetalen..

wel lomp trouwens van je ouders dat ze niet meebetalen aan je studie..in mijn ogen horen je ouders gewoon voor je studiekosten op te draaien...zo is het bij de meeste mensen die ik ken en ook bij mezelf namelijk wel geregeld...
Met citaat reageren
Oud 06-01-2005, 12:38
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
als je idd wat meer kan werken, zou ik het niet laten om dat te doen. Denk er wel aan dat je ook voldoende aan je school blijft doen. En idd misschien een idee van sebastiaan om nu gewoon te blijven lenen en het geld wat je "extra" hebt te sparen en zodoende het laatste jaar b.v. minder te lenen
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 06-01-2005, 13:01
Verwijderd
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 06-01-2005 @ 12:38 :
nu gewoon te blijven lenen en het geld wat je "extra" hebt te sparen en zodoende het laatste jaar b.v. minder te lenen
Wat heb je daar aan...? De rente die je over het geleende bedrag moet betalen is volgens mij hoger dan de rente die je krijgt op geld dat je spaart...als ik het goed heb.

Ik denk dat je dan beter nu minder kunt lenen en dan ook in het laatste jaar minder kunt lenen (en/of proberen een bepaalde LIO plek te vinden).
Met citaat reageren
Oud 06-01-2005, 13:37
PV
PV is offline
Pff ik word al moe als ik je verhaal lees, zoveel werken + school. Ik leen zelf ook dus ik snap je verhaal verder wel. Maar ik zit er niet mee als ik straks een schuld moet aflossen. Sowieso moet je pas na 1 (of 2?) jaar beginnen met aflossen, dus je hoeft niet meteen een vaste baan te vinden als je afgestudeerd bent. En als je die eenmaal hebt en je blijft nog een poosje zo leven als je nu doet (niet groter gaan wonen of luxer gaan leven) is dat aflossen geen probleem in mijn ogen.. maak je niet al te veel onnodig zorgen. Daar word je niet gelukkiger van
Met citaat reageren
Oud 06-01-2005, 13:48
Meester
Meester is offline
De leningvoorwaarden van de IBG zijn ontzettend goed dus wees niet bang een studieschuld op te bouwen van ongeveer 4000 euro.
Citaat:
Naast je basis- en aanvullende beurs kun je ook een lening afsluiten. Die lening moet je na je studie terugbetalen en er wordt rente over berekend. Het rentepercentage voor 2005 is 3,05 procent. Je hoeft pas na je studie terug te betalen en je mag er 15 jaar over doen met een minimum van 45,41 per maand. En als je problemen hebt met terugbetalen, dan zijn er mogelijkheden dat je een tijdje minder of niets terug hoeft te betalen.
Voor die mogelijkheden om een tijdje niets te betalen moet je even op de site van de IBG kijken.

Laatst gewijzigd op 06-01-2005 om 16:00.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2005, 15:49
Verwijderd
De IBG heeft het wel zo geregeld dat ze studenten echt niet aan hun lot overlaten. Je mag het terugbetalen in 15 jaar!!!
Dat is een hele lange tijd. Als leerkracht zul je niet megaveel verdienen maar je zult toch zeker wel een baan vinden? Ik dacht dat er juist een tekort was aan leerkrachten.
Ik snap het dat je je er ongerust over maakt maar er is niet heel veel reden toe.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2005, 22:21
sebastiaan1987
sebastiaan1987 is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 06-01-2005 @ 13:01 :
Wat heb je daar aan...? De rente die je over het geleende bedrag moet betalen is volgens mij hoger dan de rente die je krijgt op geld dat je spaart...als ik het goed heb.

Ik denk dat je dan beter nu minder kunt lenen en dan ook in het laatste jaar minder kunt lenen (en/of proberen een bepaalde LIO plek te vinden).
het gaat niet om de rente maar dat je niet verplicht bent te gaan werken maar dat je rustig een beetje extra kan werken wanneer het uitkomt en niet verplicht elke week een aantal uren moet maken om je school te betalen..
Met citaat reageren
Oud 07-01-2005, 10:15
LoeLoe
Avatar van LoeLoe
LoeLoe is offline
Jah ik maak nu per week 18 uur en dat is best veel aangezien mijn studie toch behoorlijk wat van me vraagt.

Nu in de vakanties heb ik echt zowat elke dag gewerkt, dus volgende maand heb ik dan wat extra geld.

Maar goed...het is dus wat ik van jullie begrijp eigenlijk geen 'schande' om wat extra bij te lenen. Ik ben ook meer gerustgesteld over het terugbetalen ervan. Ik zat me echt druk te maken van .. hoe moet dat later nou

Gister was een behoorlijke twijfeldag voor mij als je de horoscoop van de Metro mag geloven en dat was het ook wel

Ik probeer ook wat te sparen. Als ik dan voor bijvoorbeeld het laatste studiejaar genoeg geld heb voor school, dan gooi ik dan mijn lening stop. Bovendien ga ik ook nog LIO stage doen en ik meen dat je daar ook wat extra's voor krijgt in het laaste jaar.

Maar toch bedankt voor de reacties
__________________
Soms is er zoveel dat we voelen, maar zo weinig dat we kunnen zeggen...
Met citaat reageren
Oud 07-01-2005, 10:38
2004
Avatar van 2004
2004 is offline
Je moet die ouders van je gewoon dwingen. Je ouders zijn verplicht mee te betalen; als ze niet betalen, kun je ze via de rechter daartoe dwingen of ze anders vrij laten stellen van betaling, waarop de IB-groep het via een aanvullende prestatiebeurs zal vergoeden. Als je dan binnen tien jaar afstudeert, wordt je ontvangen prestatiebeurs gewoon kwijtgescholden.

Dit is natuurlijk niet heel goed mogelijk als je nog thuis woont (je ouders kunnen je er uitzetten) of als je je goede relatie met je ouders niet wilt verstoren; dat is voor veel studenten een probleem. Maar als je moeite hebt met rondkomen, moet je het ook niet laten om ze gewoon te dwingen, denk ik.

Omdat wij thuis nogal arm zijn, ontvang ik al twee en half jaar (zolang ik studeer) een aanvullende prestatiebeurs van ongeveer 260 euro per maand (als ik correct ben). Daarbij komt nog de OV-lening. Ik heb nu een studieschuld van boven de 7000 euro, en dat loopt per maand op met 260 euro. Omdat er voor mij geen afstudeerperspectief is (dat ligt aan mezelf), zal ik dat volledige bedrag moeten terugbetalen.

Omdat we het echter nogal fucking krap hebben, ga ik er nog bij lenen (300 euro in de maand), zodat we nog fatsoenlijk kunnen eten. Aan het eind van dit jaar is mijn schuld dan zo'n 10.000 euro, maar aangezien de IB-groep erg netjes is in terugbetaalregelingen, maak ik me daar niet heel veel zorgen over. Een minimum van 45,41 euro per maand aan terugbetaling is vrij weinig, zeker als je een gewone baan hebt. Ik ben er zeker van dat dat best te doen is. En van een kale kip valt niet te plukken om het maar zo even uit te drukken; de IB-groep is best lief.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2005, 11:07
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
LoeLoe schreef op 07-01-2005 @ 10:15 :
Jah ik maak nu per week 18 uur en dat is best veel aangezien mijn studie toch behoorlijk wat van me vraagt.
Je zegt in een eerdere post dat je 120 euro per maand krijgt
Als je 18 uur per week werkt is dat 72 uur (per 4 weken, laten we even uitgaan dat dat dan meteen per maand is voor het gemak).
Het minimumloon van een 19 jarige is 3,84. 72 uur x 3,84 komt bij mij op 276.48 bruto.
Echter je hoeft geen belasting te betalen of krijgt iig waarschijnlijk het gehele bedrag aan belasting terug. Ookal dien je wel belasting te vetalen zal dit in de laagste (34% schaal) zijn. wat bij mij dan nog altijd op een netto bedrag van 182 euro uit komt.
Misschien even nader uitleggen hoe je dan op 120 euro komt dat is namelijk bijna de helft van je loon wat je zou moeten krijgen volgens deze berekening.


Citaat:
2004 schreef op 07-01-2005 @ 10:38 :
Omdat wij thuis nogal arm zijn, ontvang ik al twee en half jaar (zolang ik studeer) een aanvullende prestatiebeurs van ongeveer 260 euro per maand (als ik correct ben). Daarbij komt nog de OV-lening. Ik heb nu een studieschuld van boven de 7000 euro, en dat loopt per maand op met 260 euro. Omdat er voor mij geen afstudeerperspectief is (dat ligt aan mezelf), zal ik dat volledige bedrag moeten terugbetalen.
Ehm kan ik het even niet volgen? je kan toch wel in 10 jaar af studeren? dat je nu zegt dat je geen afstudeerperspectief hebt daar heb je dus nog 7 en een half jaar voor
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 07-01-2005, 11:20
2004
Avatar van 2004
2004 is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 07-01-2005 @ 11:07 :
Ehm kan ik het even niet volgen? je kan toch wel in 10 jaar af studeren? dat je nu zegt dat je geen afstudeerperspectief hebt daar heb je dus nog 7 en een half jaar voor
Oh maar ik ben iemand die iets heel diep van binnen moet willen om het te kunnen. Ik zou best in een half jaar af kunnen studeren aan twee studies ofzo, die studies zijn echt van een niveau dat wil je niet weten, ik heb vorig jaar met niets doen alsnog 33 punten gehaald, maar ik heb de inzet absoluut niet en ik denk ook niet dat die terug gaat komen. Kennis opdoen en tentamens leren is voor mij zoiets geworden als prostitutie, omdat ik het diep van binnen niet wíl doen. Ik weiger het daarom te doen en om eerlijk te zijn ben ik trots op mezelf dat ik mezelf geen hoer van het systeem maak. (Ok we verpauperen wel op het moment, dat is niet zo mooi, maar ik ga gewoon wel mijn internet opzeggen en mijn moeder dwingen te stoppen met roken )
Met citaat reageren
Oud 07-01-2005, 12:41
iamcj
Avatar van iamcj
iamcj is offline
Tis heel simpel, je leent geld van IBG, je gebruikt wat je nodig hebt. Wat je niet nodig hebt, spaar je op (spaarrekening met minimaal 3%) en stort je direct terug als je klaar bent met je studie.

Over het terugbetalen. Als je een baan hebt, verdien je als leraar 1500 euro netto per maand.

Als je op jezelf woont (huurhuis), heb je maximaal 1000 euro aan kosten per maand. Dat betekent dat je nog 500 euro over hebt.

500*12 = 6000 euro, kun je dus in 1 jaar terugbetalen als je dat wilt.
__________________
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2005, 13:33
LoeLoe
Avatar van LoeLoe
LoeLoe is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 07-01-2005 @ 11:07 :
Je zegt in een eerdere post dat je 120 euro per maand krijgt
Als je 18 uur per week werkt is dat 72 uur (per 4 weken, laten we even uitgaan dat dat dan meteen per maand is voor het gemak).
Het minimumloon van een 19 jarige is 3,84. 72 uur x 3,84 komt bij mij op 276.48 bruto.
Echter je hoeft geen belasting te betalen of krijgt iig waarschijnlijk het gehele bedrag aan belasting terug. Ookal dien je wel belasting te vetalen zal dit in de laagste (34% schaal) zijn. wat bij mij dan nog altijd op een netto bedrag van 182 euro uit komt.
Misschien even nader uitleggen hoe je dan op 120 euro komt dat is namelijk bijna de helft van je loon wat je zou moeten krijgen volgens deze berekening.



Ehm kan ik het even niet volgen? je kan toch wel in 10 jaar af studeren? dat je nu zegt dat je geen afstudeerperspectief hebt daar heb je dus nog 7 en een half jaar voor
Ik was even aan het kijken hoeveel ik op dit moment werk. Afgelopen blok had ik toevallig een dag vrij in de week die ik dan extra gebruikte om te gaan werken maar ik weet niet of dat er het volgende blok nog in zit. Dus ik heb het verkeerd geformuleerd. Nu kan ik door die extra vrije dag aan de 18 uur per week komen (wat niet altijd zo is).. maar als ik alleen op de zaterdag kan werken kom ik rond dat bedrag van 120 euro uit.

Dus ik hoop dat ik gewoon volgend blok weer een dag extra vrij heb in het nieuwe rooster.

Maar gewoon het idee 'schuld' klinkt eng op zo'n jonge leeftijd, vind ik. Maar ik lees dat ik niet de enige ben.. dat je je er niet al te druk over hoeft te maken. En dat de IB best schappelijk is in terugbetalen.

Ik heb met mezelf gewoon een bedrag afgesproken dat ik zou lenen bij de IB zodat ik me kan redden en ik denk dat me dat wel lukt als ik hier zo alle posts door lees.
__________________
Soms is er zoveel dat we voelen, maar zo weinig dat we kunnen zeggen...
Met citaat reageren
Oud 07-01-2005, 13:45
Meester
Meester is offline
Citaat:
LoeLoe schreef op 07-01-2005 @ 13:33 :
Ik heb met mezelf gewoon een bedrag afgesproken dat ik zou lenen bij de IB zodat ik me kan redden en ik denk dat me dat wel lukt als ik hier zo alle posts door lees.
Als ik jou was zou ik gewoon 't maximale lenen waarbij je het gedeelte dat je niet nodig hebt op een (internet)spaarrekening zet.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2005, 17:36
sebastiaan1987
sebastiaan1987 is offline
Citaat:
2004 schreef op 07-01-2005 @ 11:20 :
Kennis opdoen en tentamens leren is voor mij zoiets geworden als prostitutie
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 07-01-2005, 17:39
Storm
Storm is offline
Citaat:
2004 schreef op 07-01-2005 @ 10:38 :
Je moet die ouders van je gewoon dwingen. Je ouders zijn verplicht mee te betalen; als ze niet betalen, kun je ze via de rechter daartoe dwingen of ze anders vrij laten stellen van betaling, waarop de IB-groep het via een aanvullende prestatiebeurs zal vergoeden. Als je dan binnen tien jaar afstudeert, wordt je ontvangen prestatiebeurs gewoon kwijtgescholden.

Dit is natuurlijk niet heel goed mogelijk als je nog thuis woont (je ouders kunnen je er uitzetten) of als je je goede relatie met je ouders niet wilt verstoren; dat is voor veel studenten een probleem. Maar als je moeite hebt met rondkomen, moet je het ook niet laten om ze gewoon te dwingen, denk ik.
Volgens mij is het amper mogelijk als je nog contact hebt met je ouders om die aanvullende beurs te krijgen als ze niet willen betalen, laat staan als je nog thuis woont...het is iig lang niet zo gemakkelijk als jij het hier laat lijken, ook niet via de rechter.
__________________
Leonoor
Met citaat reageren
Oud 07-01-2005, 18:28
LoeLoe
Avatar van LoeLoe
LoeLoe is offline
Ouders dwingen hmm .. geloof me ik heb zelf geprobeerd om toch nog via een andere weg financiele ondersteuning te krijgen waarbij de inkomens van mijn ouders buiten beschouwing worden gelaten.

En dat is echt een hele lange weg en dan nog lukt het niet.
Ik moet nu nog ongeveer 2 tot 2,5 jaar naar school. Eer ik dat geregeld zou hebben, ben ik onderhand al van school af bij wijze van.

Dus ik probeer het gewoon op deze manier te redden, wat aardig lukt. Enige waar ik over zat te dubben, was de vraag of het 'normaal' is om op deze leeftijd al met een .. jah toch soort van schuld te zitten. En hoe ik dat dan het beste kan afwerken als ik eenmaal een baantje heb gevonden enzow.

Maar toch bedankt voor de adviezen enzo
Ik zal eens kijken hoeveel mijn spaarrekening aan rentepercentage is maar ik geloof niet dat dat evenveel is als het rentepercentage wat je bij de ib-groep hebt (3,6 % ofzo was dat toch)?

Dus dan heeft het niet veel nut om eerst heel veel geld te lenen, dan op te sparen en vervolgens terug te betalen aan de IB als ik er niets aan over houd.
__________________
Soms is er zoveel dat we voelen, maar zo weinig dat we kunnen zeggen...
Met citaat reageren
Oud 07-01-2005, 20:36
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Over een niet al te lange tijd zit er weer een lerarentekort aan te komen en zul jij echt wel werk vinden... Het stond afgelopen zomer een keer in de krant...
Met citaat reageren
Oud 08-01-2005, 14:47
PV
PV is offline
Citaat:
LoeLoe schreef op 07-01-2005 @ 18:28 :
Dus dan heeft het niet veel nut om eerst heel veel geld te lenen, dan op te sparen en vervolgens terug te betalen aan de IB als ik er niets aan over houd.
Het geeft je nu in elk geval wat lucht. Het heeft wel voordelen als je op elke cent moet letten, daar word je ook niet slechter van. Maar als je dat vier jaar lang moet doen word je er ook niet gelukkiger door. Als je een ruime lening afsluit, niet al te gekke uitgaven doet en het geld wat je overhoudt op een rekening met rente zet scheelt het uiteindelijk al met al niet zoveel waarschijnlijk.
Maarja, het is maar net wat je wil
Met citaat reageren
Oud 08-01-2005, 15:03
Sir_Cramlek
Avatar van Sir_Cramlek
Sir_Cramlek is offline
In principe zijn jouw ouders wettelijk verplicht om bij te dragen in onder andere jouw studiekosten zolang je geen 21 bent (uiteraard naar draagkracht). Maar dat zorgt voor een hoop gezeik.
__________________
"I'm single! I love being single! I haven't had this much sex since I was a Scout leader." - Lt. Frank Drebin, "Naked Gun 2 1/2"
Met citaat reageren
Oud 08-01-2005, 17:36
LoeLoe
Avatar van LoeLoe
LoeLoe is offline
Qua ouderbijdrage kan ik ze gewoonweg niet dwingen, dat is op vrijwillige basis. Daar heb ik al van alles voor uit de kast getrokken zodat ik iets meer kan krijgen.

Tis echt allemaal moeilijker dan het lijkt. Ik ben nu over een paar dagen 20. Eer ik al dat papierwerk rond heb, ben ik alweer bijna 21. Voor die paar maandjes.. tjah.. Dan werk ik maar wat harder en dan is me schuld maar wat groter.
__________________
Soms is er zoveel dat we voelen, maar zo weinig dat we kunnen zeggen...
Met citaat reageren
Oud 08-01-2005, 18:05
Iduna
Avatar van Iduna
Iduna is offline
Dat je geld leent om je studie te kunnen betalen, moet zeker kunnen. Maar ook om leuke dingen te kunnen doen, vind ik. Er is echter wel een verschil tussen leuke dingen en leuke dingen, je kunt een dure auto kopen, maar ook een paar keer per week uitgaan.

Ik zou me niet te druk maken over die schuld, die los je, als je een vaste baan hebt, gewoon weer af. Ik zou alleen niet veel meer lenen dan nodig is, of je zet het geld dat je 'over hebt' vast. En werk gewoon extra wanneer het lukt, zoals nu in de vakanties. Maar vergeet niet dat er meer is dan alleen school en werk (en studieschuld).
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-01-2005, 01:36
Verwijderd
Ik zal je nog eens iets vertellen. Ik leen zelfs extra zodat ik als er onverwachts iets leuks aankomt ik niet hoef te passen. Ik wil wel een beetje leuk studentenleven overhouden.
Wat ik niet nodig heb dat spaar ik op.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 01:45
Verwijderd
Citaat:
**SoMeOne schreef op 09-01-2005 @ 01:36 :
Ik zal je nog eens iets vertellen. Ik leen zelfs extra zodat ik als er onverwachts iets leuks aankomt ik niet hoef te passen. Ik wil wel een beetje leuk studentenleven overhouden.
Wat ik niet nodig heb dat spaar ik op.
Ik neem aan dat je daarbij wel rekening houdt met de terugbetaalmogelijkheden die je hebt met een studentenbaantje of daarmee vergelijkbare situatie na je afstuderen. Kunstgeschiedenis lijkt me geen vetpot.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 13:15
Meester
Meester is offline
Citaat:
LoeLoe schreef op 07-01-2005 @ 18:28 :
Ik zal eens kijken hoeveel mijn spaarrekening aan rentepercentage is maar ik geloof niet dat dat evenveel is als het rentepercentage wat je bij de ib-groep hebt (3,6 % ofzo was dat toch)?

Dus dan heeft het niet veel nut om eerst heel veel geld te lenen, dan op te sparen en vervolgens terug te betalen aan de IB als ik er niets aan over houd.
De IBG biedt jou een renteloze lening aan tijdens je studie.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 13:18
Verwijderd
Citaat:
Meester schreef op 09-01-2005 @ 13:15 :
De IBG biedt jou een renteloze lening aan tijdens je studie.
Volgens mij is dat niet (meer) zo, omdat je dan idd maximaal zou kunnen lenen, alles zou kunnen sparen, rente over je spaargeld kunnen ontvangen en meteen na je studie alles terug kunnen storten en er zo aan verdienen. Zo dom zijn ze volgens mij zelfs bij de IBG niet.

Laatst gewijzigd op 09-01-2005 om 13:21.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 14:09
Experiment
Experiment is offline
LoeLoe, volgens mij verdien je niet erg veel als je voor 4 zaterdagen 120 euro verdient. 3 euro nog wat? Misschien kun je een beter betaald bijbaantje zoeken, thuiszorg ofzo?
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 17:39
2004
Avatar van 2004
2004 is offline
Citaat:
Storm schreef op 07-01-2005 @ 17:39 :
Volgens mij is het amper mogelijk als je nog contact hebt met je ouders om die aanvullende beurs te krijgen als ze niet willen betalen, laat staan als je nog thuis woont...het is iig lang niet zo gemakkelijk als jij het hier laat lijken, ook niet via de rechter.
Het is vooral intermenselijk niet makkelijk, denk ik. Je kunt ze namelijk altijd civielrechtelijk aanklagen etc. Krijg je zelfs publiciteit mee. Als mijn moeder kón betalen en ze wilde het niet dan zou ik dat gewoon doen hoor. Mijn relatie met mijn moeder is wel goed genoeg dat ze me op een trotse manier zou haten als ik dat zou doen.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 18:01
LoeLoe
Avatar van LoeLoe
LoeLoe is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 09-01-2005 @ 13:18 :
Volgens mij is dat niet (meer) zo, omdat je dan idd maximaal zou kunnen lenen, alles zou kunnen sparen, rente over je spaargeld kunnen ontvangen en meteen na je studie alles terug kunnen storten en er zo aan verdienen. Zo dom zijn ze volgens mij zelfs bij de IBG niet.
Neh ik meen dat het 3, nog wat % aan rente is. Tis in ieder geval niet voor niets. Ik heb laatst ook naar zo'n overzichtje gekeken bij mijn ib-groep en daar stond ook een bepaald bedrag dat ik tot nu toe aan rente over mijn lening moet betalen. Tis niet veel hoor.. maar wel iets.
__________________
Soms is er zoveel dat we voelen, maar zo weinig dat we kunnen zeggen...
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 18:27
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Rentepercentage bij de IB-Groep is dacht ik op dit moment 3,05%
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 20:52
Meester
Meester is offline
Citaat:
LoeLoe schreef op 09-01-2005 @ 18:01 :
Neh ik meen dat het 3, nog wat % aan rente is. Tis in ieder geval niet voor niets. Ik heb laatst ook naar zo'n overzichtje gekeken bij mijn ib-groep en daar stond ook een bepaald bedrag dat ik tot nu toe aan rente over mijn lening moet betalen. Tis niet veel hoor.. maar wel iets.
Maar tijdens je studietijd ben je niet verplicht om die rente te betalen. Je kan dus nog altijd een voordeel behalen uit de rentebaten van je bank.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 21:14
Verwijderd
Citaat:
Experiment schreef op 09-01-2005 @ 14:09 :
LoeLoe, volgens mij verdien je niet erg veel als je voor 4 zaterdagen 120 euro verdient. 3 euro nog wat? Misschien kun je een beter betaald bijbaantje zoeken, thuiszorg ofzo?
Dat dacht ik dus ook.
Er zijn genoeg banen die beter betalen, zoals in de schoonmaak/ zorg. Of misschien kan je iets met kinderen gaan doen?
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 10:08
Verwijderd
Citaat:
Meester schreef op 09-01-2005 @ 20:52 :
Maar tijdens je studietijd ben je niet verplicht om die rente te betalen. Je kan dus nog altijd een voordeel behalen uit de rentebaten van je bank.
Ik dacht dus dat ze dat veranderd hadden, om te voorkomen dat mensen gaan lenen en alles sparen en het na hun studie dus meteen aflossen.

Je hoeft de rente misschien niet tijdens je studietijd te betalen (maar dat hoef je de aflossing ook niet), er wordt, voor zo ver ik weet, alleen wel gewoon rente over gerekend, die je dus na je studietijd wel moet betalen.

Laatst gewijzigd op 10-01-2005 om 10:11.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 10-01-2005, 14:11
Meester
Meester is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 10-01-2005 @ 10:08 :
Ik dacht dus dat ze dat veranderd hadden, om te voorkomen dat mensen gaan lenen en alles sparen en het na hun studie dus meteen aflossen.

Je hoeft de rente misschien niet tijdens je studietijd te betalen (maar dat hoef je de aflossing ook niet), er wordt, voor zo ver ik weet, alleen wel gewoon rente over gerekend, die je dus na je studietijd wel moet betalen.
Ik dacht dus exact het tegenovergestelde. Hier komen we dus niet uit, Leo. Wie belt de IBG?
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 14:13
Verwijderd
Citaat:
Meester schreef op 10-01-2005 @ 14:11 :
Wie belt de IBG?
Ik iig niet, want ik heb een hekel aan die chagerijnige asociale mensen die daar de telefoon opnemen. (Ja, nu generaliseer ik eens. )
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 14:50
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Is het nou zo dat je over het bedrag dat je leent in je eerste jaar van je studie meer rente betaald dan over het bedrag dat je leent in het laatste jaar van je studie (als het bedrag hetzelfde is) of beginnen ze pas rente te berekenen vanaf het einde van je studie?
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 14:52
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 10-01-2005 @ 14:50 :
Is het nou zo dat je over het bedrag dat je leent in je eerste jaar van je studie meer rente betaald dan over het bedrag dat je leent in het laatste jaar van je studie (als het bedrag hetzelfde is) of beginnen ze pas rente te berekenen vanaf het einde van je studie?
Dat is dus hetgeen waar Meester en ik het in de laatste posts over hadden.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 14:53
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 10-01-2005 @ 14:52 :
Dat is dus hetgeen waar Meester en ik het in de laatste posts over hadden.
Ah, okee ik dacht al zoiets maar ik wou het toch ff weten
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 15:01
Verwijderd
Op de site van de IB-groep staat:

Citaat:
Aflossen tijdens studie

Tijdens uw studie kunt u desgewenst aflossen op uw studieschuld. Het voordeel is - naast een lagere studieschuld aan het einde van uw studie- dat u uiteindelijk minder rente betaalt.
En:

Citaat:
De rente over uw lening loopt namelijk ook in de aanloopfase door.
Ik haal daar dan uit dat er dus altijd rente over berekend wordt, maar je kunt het ook anders interpreteren natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 15:07
Verwijderd
Na wat zoeken heb ik het antwoord gevonden:

Citaat:
Vanaf wanneer wordt rente berekend over mijn lening?
We berekenen rente over je rentedragende lening vanaf de maand na uitbetaling. De lening (met rente) hoef je pas na je studie terug te betalen. In 2005 is het rentepercentage 3,05% op jaarbasis.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 15:09
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Stel dat je door het niet afronden van je studie je basisbeurs ook terug moet betalen, dan betaal je daar toch geen rente over, toch alleen over een 'echte' lening?
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 15:12
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 10-01-2005 @ 15:09 :
Stel dat je door het niet afronden van je studie je basisbeurs ook terug moet betalen, dan betaal je daar toch geen rente over, toch alleen over een 'echte' lening?
Je kunt ff op de site van de IB-groep zoeken tussen "vraag en antwoord", maar ik denk dat je het snelst antwoord hebt als je ze even belt om het te vragen.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 15:53
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 10-01-2005 @ 15:12 :
Je kunt ff op de site van de IB-groep zoeken tussen "vraag en antwoord", maar ik denk dat je het snelst antwoord hebt als je ze even belt om het te vragen.
Dan zoek ik wel even op internet want anders wordt het wel een duur antwoord (mobiel telefoontje vanuit Belgie naar de IB-Groep) en als ik het daar niet vind kan ik altijd nog een meel sturen.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 17:25
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 09-01-2005 @ 01:45 :
Ik neem aan dat je daarbij wel rekening houdt met de terugbetaalmogelijkheden die je hebt met een studentenbaantje of daarmee vergelijkbare situatie na je afstuderen. Kunstgeschiedenis lijkt me geen vetpot.
Nee Kunstgeschiedenis is ook een beter riskant maar ik ben sowieso verzekerd van een baan als ik afgestudeerd ben. Als ik niet ergens anders terecht wil of kan komen dan ga ik verder in de gallerie van mijn ouders. Ik heb van tevoren berekend wat ik moet aflossen van mijn schuld en dat gaat wel lukken.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2005, 18:28
Saeed al-Sahaf
Avatar van Saeed al-Sahaf
Saeed al-Sahaf is offline
Ik heb een schuld bij de IBG van 11000 euro omdat ik 4 jaar geleden mijn universitaire studie niet had afgemaakt door een ziekte. Ik ontvang nu een Wajong uitkering van 805 euro per maand en ben alleenstaande, maar ze willen me toch 80 euro per maand terug laten betalen . Stel dat ik nu op eigen kosten een HBO studie zou gaan doen bij de LOI oid en deze wel afmaak, zou mijn schuld dan kwijtgescholden worden?
__________________
Forumbaas+

Laatst gewijzigd op 13-01-2005 om 18:31.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2005, 19:21
Storm
Storm is offline
Citaat:
Saeed al-Sahaf schreef op 13-01-2005 @ 18:28 :
Stel dat ik nu op eigen kosten een HBO studie zou gaan doen bij de LOI oid en deze wel afmaak, zou mijn schuld dan kwijtgescholden worden?
Dat denk ik niet.

Ik weet niet binnen hoeveel tijd na het stoppen met je studie het moet, maar als je stopt met een studie ivm ziekte, dan kun je dat aangeven bij de IB-groep (speciaal formulier voor en je hebt een verklaring van een arts en iemand van de hogeschool (decaan ofzo) nodig) en dan kunnen ze je je schuld "kwijtschelden" (alleen van je beurs, niet je lening, voor zo ver ik weet).

Het terugbetalen wordt btw toch naar draagkracht berekend?
__________________
Leonoor
Met citaat reageren
Oud 16-01-2005, 02:16
Sartre
Sartre is offline
Citaat:
Storm schreef op 13-01-2005 @ 19:21 :
Dat denk ik niet.

Ik weet niet binnen hoeveel tijd na het stoppen met je studie het moet, maar als je stopt met een studie ivm ziekte, dan kun je dat aangeven bij de IB-groep (speciaal formulier voor en je hebt een verklaring van een arts en iemand van de hogeschool (decaan ofzo) nodig) en dan kunnen ze je je schuld "kwijtschelden" (alleen van je beurs, niet je lening, voor zo ver ik weet).

Het terugbetalen wordt btw toch naar draagkracht berekend?
Jep, als je iets als antropologie hebt gestudeerd en dus werkloos blijft betaal je paar maand niks of hoogstend een paar tientjes terug. Als je wel een goede baan vind dan betaal je meer terug maar dan kan je het ook missen. En alles wat je naar draagkracht binnen 15 jaar niet hebt afgelost wordt kwijtgescholden. Maw lenen is helemaal niet erg als je studeert.
__________________
Единый, могучий Советски
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Het grote IBG-/DUO-topic (alles over stufi en OV-studentenkaarten enz.) #5
number9
413 23-01-2017 21:15
Studeren Enquête Studieschuld HBO/WO studenten
jantjepiet22
5 02-10-2015 23:41
De Kantine Wachten op Saaifers #1546
Verwijderd
500 04-11-2011 09:52
Werk, Geld & Recht [voor schoolopdr..] studieschuld
Ingetjuhh
2 09-10-2005 13:27
Werk, Geld & Recht vraag studieschuld
Parabola
12 30-06-2005 16:53
Algemene schoolzaken Humanistiek in Utrecht
Tulpje6
10 04-03-2004 12:26


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:25.