Oud 20-02-2005, 19:49
-Gurwl-
-Gurwl- is offline
Hai!!
K ga waarschijnlijk volgend jaar latijn kiezen maar twijfel nog een beetje... waarom hebben jullie latijn of grieks gekozen??
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-02-2005, 19:55
ecrivaine
Avatar van ecrivaine
ecrivaine is offline
Grieks... betere verhalen, mooiere geschiedenis... die romeinen hebben alles gejat van de grieken .
__________________
Hold my head, we'll trampoline finally through the roof
Met citaat reageren
Oud 20-02-2005, 19:57
-Gurwl-
-Gurwl- is offline
Citaat:
ecrivaine schreef op 20-02-2005 @ 19:55 :
Grieks... betere verhalen, mooiere geschiedenis... die romeinen hebben alles gejat van de grieken .
Hmm jewel, ben ik met je eens, maar de cultuur krijg je toch wel met kcv, en niet meer met grieks...
Met citaat reageren
Oud 20-02-2005, 20:21
Dynamico
Avatar van Dynamico
Dynamico is offline
Ooit bedacht dat teksten ook inhoud hebben?

Ik heb nooit hoeven kiezen, maar denk dat ik Grieks had gekozen. Hoewel.. Ach, ik moet hier ook helemaal niet reageren. Als ik ergens geen goed adviseur voor ben is het wel keuzes maken.
__________________
't Kan verkeren.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2005, 20:37
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
Toen ik in klas 3 zat vond ik beide vakken leuk, grieks net iets leuker. Maar ik kon beide kiezen, dus dat was voor mij geen probleem. Ik heb nu beide vakken 2,5 jaar in de bovebouw gehad en beide vakken zijn nog steeds erg leuk. Ik merk bij latijn dat ik dat steeds minder leuk vind, te simpel, maar dat kan aan mij en aan de examentekst (ovidius) liggen. Grieks wordt aan de andere kant ook wel wat saai als je steeds alleen maar teksten vertaald.

Je moet je goed realiseren dat je in klas 4 de grammatica van grieks en latijn af hebt, dus dan blijft er practisch niks anders over dan vertalen. Geschiedenis krijg je alleen bij het begin van het onderwerp. Verhouding 90% vertalen, 10% cultuur/geschiedenis.

't Is maar net wat je leuk vindt. Bij zowel latijn en grieks komt geschiedenis (Livius, Herodotus), epos/poezie (Homerus, Ovidius, Vergilius) en filosofie (Plato, Seneca) aan bod. Beide komen ook bij KCV aan bod. Het is ene is minder boeiend dan het andere, ik vond de Homerus erg leuk, Ovidius niet. Bij latijn vond ik echter de filosofie weer interessanter.

Ik denk dat je je keuze vooral op de taal zelf moet laten beheersen. Als je latijn leuk vind, moet je dat vooral kiezen. Voordelen zat: grote analytische kennis mbt ontleden van zinnen in alle talen, beter begrip van grammatica, vnl. bij engels en duits. Makkelijker uitbreiding van woordenschat in engels, frans, nederlands enz. Als je grieks leuk vindt moet je dat vinden. Ook dan leer je goed zinnen ontleden en snap je grammatica sneller. De uitbreiding van de woordeschat is (wat mij betreft) veel minder, omdat er minder woorden uit het grieks zijn overgenomen. Aan de andere kant is het wel leuk om een ander alfabet goed te kunnen lezen, de Russische lijkt er bijvoorbeeld een beetje op.

Als ik zou moeten kiezen, zou ik grieks hebben gekozen. Ten eerste omdat ik die taal qua uitspraak en alfabet veel mooier/leuker vond. Ten tweede omdat de griekse cultuur mij meer interesseert. Veel oorlog, diplomatiek gerommel, ligt mij wel . Ten derde maar dat is mijn gedachtekronkel: het lijkt veel stoerder als je een ander alfabet kunt lezen en als je christen bent kun je de kritiek over de Nieuwe Bijbelvertaling met een grieks NT in je hand de grond inboren (of bevestigen). Dat was trouwens mijn reden om grieks te leren, ik wou de bijbel in de grondtekst kunnen lezen. De reden voor latijn was dat iedereen daar ongeveer mee verderging, het is nooit in mij opgekomen dat niet te kiezen. Bovendien vond ik latijn nog wel net iets leuker dan tekenen of muziek.
__________________
The brown rat looks questioningly at its corpse. Squeak? SQUEAK. The ghost of the rat nods sadly, and disappears down a nearby sewer.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2005, 20:38
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
Okee, ik heb qua lengte wat overdreven
__________________
The brown rat looks questioningly at its corpse. Squeak? SQUEAK. The ghost of the rat nods sadly, and disappears down a nearby sewer.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2005, 11:24
dark*dizzie*
Avatar van dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
Ik heb beide gekozen, en ik heb na 1 jaar Grieks laten vallen. Dat is zo omdat ik Latijn een mooiere taal vind. Maar Grieks heeft wel een heel mooi alfabet. Kan je ze echt niet allebei kiezen?
__________________
Foras exire Jippus ac Jannica non possunt
Met citaat reageren
Oud 21-02-2005, 14:43
Bernero
Avatar van Bernero
Bernero is offline
Ik doe Latijn én Grieks om verschillende redenen

1) Ik wil gymnasium op mijn diploma hebben staan
2) Ik vind de Griekse verhalen iets leuker dan de Latijnse
3) Latijn is heel erg handig bij andere talen
4) Ik vind het leuk om te weten waar moeilijke woorden van afgeleid zijn, en veel daarvan stammen uit het Grieks
5) Ik kan het allebei goed en hoef er niet veel voor te doen
6) Mijn leraar had ook graag dat ik verder ging met Grieks

We begonnen de 4e met 15 mensen voor Latijn en 5 voor Grieks, nu zijn het er 13 bij Latijn (1 laten vallen, 1 blijven zitten) en 2 bij Grieks (3 laten vallen )
__________________
Het leven is geen vakantie.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2005, 16:45
Sappie
Avatar van Sappie
Sappie is offline
Citaat:
Bernero schreef op 21-02-2005 @ 14:43 :
We begonnen de 4e met 15 mensen voor Latijn en 5 voor Grieks, nu zijn het er 13 bij Latijn (1 laten vallen, 1 blijven zitten) en 2 bij Grieks (3 laten vallen )
whaha wat toevallig, bij ons doen nu ook (in de 4e) 15 mensen latijn en 5 grieks

Maargoed, to the point:

ik heb latijn en grieks gekozen, ik kon ook niet echt goed kiezen. In de derde vond ik het even leuk.
Maar nu vind ik grieks denkik toch wel wat leuker. De teksten vind ik leuker, en de taal ook. Ik kan niet echt zeggen waarom, het alfabet is leuk, de grammatica ook wel, alhoewel het wel ingewikkeld is

Maar ik wil je als tip geven om het (als dat kan) eerst allebei te kiezen, dan kan je goed zien wat de vakken in de bovenbouw inhouden. Er is namelijk wel een verschil met de 3e. Waarschijnlijk merk je dan vanzelf wel wat je leuker gaat vinden, en dan kan je de andere laten vallen. Of je houdt het allebei
__________________
1,2,3,4, hoedje van, hoedje van, 1,2,3,4, hoedje van papier
Met citaat reageren
Oud 21-02-2005, 17:30
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Ik heb Grieks gekozen om een aantal redenen:
- De Latijnse taal trok me niet, vond 'm te saai.
- In de 3e zou je de meeste grammatica van Latijn al gehad hebben, ik heb gedurende de 3e zo'n beetje in alle lessen alleen maar gekaart en wist dus niets van die grammatica, ik was bang dat de achterstand te groot was.
- Ik heb me altijd meer geïnteresseerd in de Griekse cultuur en verhalen. Ook de taal vond ik leuker, ik kan me soms nog best vermaken met een stukje verhalen

Succes met je keuze!
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2005, 18:21
Verwijderd
In de 3e heb ik in eerste instantie beiden gekozen, maar na de 4e ben ik alleen doorgegaan met Grieks.

Waarom?
-De verhalen met Grieks waren boeiender.
-Mijn lerares Latijn was kut.
-De klas Grieks was leuker en gezelliger.
-Bij Grieks hoefden we niet zo hard te werken ()
Met citaat reageren
Oud 21-02-2005, 19:47
Bernero
Avatar van Bernero
Bernero is offline
Citaat:
iemand of niemand schreef op 21-02-2005 @ 18:21 :
-Mijn lerares Latijn was kut.
Bij ons op school is er maar één lerares in de bovenbouw voor latijn en grieks en dat scheelt dan wel Dat is me toch een kletsert

Het valt me op dat er best veel mensen alleen Grieks kiezen, terwijl bij ons op school de meeste als de dood zijn voor Grieks Nou ja het argument 'leuk' is uit den boze op mijn school, iedereen vindt het veel te moeilijk geloof ik (mede dankzij de leraar uit de derde )
__________________
Het leven is geen vakantie.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2005, 16:20
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
Citaat:
Bernero schreef op 21-02-2005 @ 19:47 :
Bij ons op school is er maar één lerares in de bovenbouw voor latijn en grieks en dat scheelt dan wel Dat is me toch een kletsert

Het valt me op dat er best veel mensen alleen Grieks kiezen, terwijl bij ons op school de meeste als de dood zijn voor Grieks Nou ja het argument 'leuk' is uit den boze op mijn school, iedereen vindt het veel te moeilijk geloof ik (mede dankzij de leraar uit de derde )
Tis ook moeilijker vind ik. Ik heb nu pas (klas 6) hetzelfde niveau als bij latijn. Euh, dat wil zeggen dat ik in klas 4 veel latijnse woorden kende, de grammatica doorhad en de zin in mijn hoofd al in grote lijnen kon vertalen. Dat niveau heb ik nu pas bij grieks.
__________________
The brown rat looks questioningly at its corpse. Squeak? SQUEAK. The ghost of the rat nods sadly, and disappears down a nearby sewer.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2005, 16:49
Bernero
Avatar van Bernero
Bernero is offline
Citaat:
Belgarath schreef op 22-02-2005 @ 16:20 :
Tis ook moeilijker vind ik. Ik heb nu pas (klas 6) hetzelfde niveau als bij latijn. Euh, dat wil zeggen dat ik in klas 4 veel latijnse woorden kende, de grammatica doorhad en de zin in mijn hoofd al in grote lijnen kon vertalen. Dat niveau heb ik nu pas bij grieks.
Ja Grieks is inderdaad moeilijker, ik heb dit niet ontkend. En volgens mij is het met mij ook zo gegaan. Ik merk wel dat het vertalen nu erg vlot gaat, al moet ik zeggen dat Herodotus best wel makkelijk is (vergeleken met die verschrikkelijke Elektra ).
__________________
Het leven is geen vakantie.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2005, 18:51
Releric
Avatar van Releric
Releric is offline
De vergelijking van de stof Latijn en Grieks op het VWO maakt beiden even moeilijk, Grieks is écht niet moeilijker (en zeker niet door het alfabet, dat is iets van 1 week en je kent het).

Ik koos voor Grieks toen, omdat de Griekse "cultuur" toch meer inhoud heeft dan de Romeinse, de Romeinen hebben heel veel van de Grieken overgenomen. Vergelijk het aantal Griekse en Romeinse filosofen maar eens... Romeinen waren nu eenmaal goede bestuurders en machtsuitbreiders waar de Grieken denkers en kunstenaars waren (ff generaliseren )
__________________
I reject the reality and substitute my own!!!
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 21:10
ArtemisQ
Avatar van ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Ik kón niet eens Grieks kiezen.. keuze was dus makkelijk
En sowieso hadden we niet zoveel aan Grieks gedaan, dus anders had ik waarschijnlijk ook Latijn gekozen
__________________
On the internet, no one can hear you scream...
Met citaat reageren
Oud 27-02-2005, 18:00
geriber
Avatar van geriber
geriber is offline
ik heb latijn gekozen omdat ik dat altijd zo snel in mijn hoofd had, die rijtjes en woorden etc.
de eerste rijtjes zelfstandig naamwoord van grieks had ik na drie jaar nog niet in mijn hoofd!

verder vond ik grieks moeilijk worden aan het eind van de derde en ik vond latijn leuker

o ja, nog een reden was dat ik het gevoel had/heb dat ik veel meer aan latijn heb omdat ik heel veel woorden uit t engels/frans/duits goed kan onthouden door t latijn, en dat had ik met griekse woorden veel minder
__________________
Everybody who claims to be happy all the time is clearly on fucking prozac
Met citaat reageren
Oud 28-02-2005, 18:16
L0tte
Avatar van L0tte
L0tte is offline
Ik twijfel nog heel erg wat ik zal gaan kiezen en iedereen adviseert me iets anders dus nog meer twijfel..

M'n ouders zeggen dat ik het er gewoon eentje moet kiezen omdat ik anders voor de vakken van m'n profiel minder tijd heb.
Maar m'n leraar Grieks en lerares Latijn en ook klasgenoten stimuleren juist om alletwee de klassieke talen te gaan doen, het lijkt me ook leuk en ik kan het ook (9,8 op rapport voor latijn en 9,4 voor grieks), mn leraren zeggen dat het zonde is als ik het niet doe.

Ik weet dus echt niet wat ik ga doen, kon ik er nog maar een jaartje mee wachten... Latijn gaat me op zich nu makkelijker af maar Grieks is weer veel leuker en heeft leukere verhalen dan alsmaar dat oorlogsstrategieëngezeur van Latijn.
__________________
Ook de spiegel van de wijsheid beslaat.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 28-02-2005, 19:13
Verwijderd
Als je nog een jaartje wilt wachten met kiezen, kun je toch altijd beginnen met beide talen? Lukt het je echt niet, of vind je het niet leuk meer, dan laat je een van de twee vallen, geen probleem. Ik heb aan het eind van de derde voor Latijn gekozen, maar heb er behoorlijk spijt van dat ik niet beide talen heb gehouden. Als ik niet dit jaar al eindexamen deed, had ik een poging gedaan Grieks in te halen en ook daar eindexamen in te doen, maar dat kan wegens groot gebrek aan tijd niet.

Wat betreft het tijd over houden voor de profielvakken: ik weet niet hoe het op jouw school zit, maar het niveau van mijn school is bedroevend laag. Tweede Fase vind ik vele malen simpeler dan de onderbouw, en wij krijgen echt nauwelijks huiswerk. Ik denk niet dat je, als je beide klassieke talen houdt, echt bedolven zult worden onder het huiswerk. En als je toch te weinig tijd over houdt, dan laat je een vak vallen. Piece of cake.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2005, 21:32
L0tte
Avatar van L0tte
L0tte is offline
Ik hoor van vele bovenbouwers bij mij op school dat de vierde klas behoorlijk zwaar wordt, dus ik weet niet of het dan nog wel zo makkelijk is.
Wat bij mij ook meespeelt is de mogelijkheid om dan nog andere keuzevakken erbij te nemen, want ik vind economie en geschiedenis nuttiger dan een tweede klassieke taal en omdat er maar 1 keuzevak gegarandeerd is, is de keuze tussen keuzevakken nog veel moeilijker voor mij.
__________________
Ook de spiegel van de wijsheid beslaat.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Keuze
Daaaan
6 23-05-2005 13:32
Verhalen & Gedichten [Verhaal] Keuze
zozze
4 21-12-2003 18:42
Psychologie Keuze-> keuze-> keuze-> spijt?
Optima
11 03-06-2003 12:23
Levensbeschouwing & Filosofie Als beide mogelijke keuzes waarheid worden, wat is (de waarde van) een keuze dan?
John Sickbock
4 25-09-2002 21:00
Verhalen & Gedichten Keuzes
Edwin uit Kaasstad
0 08-03-2002 12:09
Verhalen & Gedichten Keuzes (wraak gedicht!)
anonymous girl
2 26-08-2001 15:20


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:20.