Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-11-2005, 12:44
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
nare man schreef op 07-11-2005 @ 13:24 :
Mwah, dat is in het Nederlands ook wel zo, toch?
Ook, maar in veel mindere mate. De Engelse en Franse orthografie zijn aanzienlijk meer "lautentfernt", voornamelijk veroorzaakt door wat men wel het etymologische (spellings)principe noemt, zodat Engelsen schrijven "knight", want oorspronkelijk "knecht", en de fransen "temps", want tempus, etc etc. Gigantisch conservatieve spelling. Bovendien codeert de Nederlandse spelling WEL het door jou aangehaalde geluidsverschilletje, (mislukt, i, medicijn, ie <- deze laatste mogelijkheid, ie, wordt daartoe natuurlijk ook gebruikt), namelijk doordat de geschreven "i" die aan het eind van een lettergreep staat (zonder verdere afsluitende medeklinker), gespannen is, de "i" in het midden van een lettergreep niet.
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-11-2005, 13:05
Verwijderd
Juist.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 13:38
Verwijderd
Citaat:
Sylph schreef op 07-11-2005 @ 09:30 :
Ik ben geen zeikkind.

Ik ben wel een twijfelkind.
Twijfelen tussen twee (of meer) leuke dingen is nooit slecht. Je kiest toch wel iets wat je uiteindelijk leuk vindt. En ik zou eerst met één studie beginnen
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 14:08
Verwijderd
Uhm ja, maar twee dingen tegelijk doen wordt iets teveel van het goede, denk ik. Éen studie lijkt me wel genoeg werk om me bezig te houden, of het nu taalwetenschap of japanologie is. Ik denk eerlijk gezegd wel dat ik bij het eerste blijf, maar dan niet in Utrecht, maar in Leiden. Zodat ik hopelijk toch ook een paar japanologische (bijv. cultuur of geschiedenisvakken) erbij kan doen.

Natuurlijk kan ik ook wel alleen japanologie doen, maar dat gaat denk ik toch wel snel vervelen, omdat je helemaal op één onderwerp gefocused bent. En je kan er natuurlijk behoorlijk weinig mee. Taalwetenschap is wat minder gefocused en daarom trekt dat mij aan. Nou, wijzingsformulier maar invullen en Leiden kiezen. Dus, ik ben geen zeikkind. En hopelijk (hihi) ook geen twijfelkind meer.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 14:10
Verwijderd
Dan hoop ik maar dat je je nu eens bij je keuze neerlegt.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 14:14
Verwijderd
Ja, ik denk het wel. Anders blijf je aan de gang eh.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2005, 10:28
Verwijderd
Uppp
Ik wil ook taalwetenschap gaan studeren, in Utrecht.
Ik woon eigenlijk vlakbij Nijmegen, maar ik vind Utrecht veel leuker dan Nijmegen.. en Nijmegen is ook weer zo dichtbij
Ben op de voorlichting geweest in Utrecht en ik vond het echt heel leuk
Zijn er nu nog meer mensen hier die zeker naar Utrecht gaan volgend jaar en dit gaan studeren?
En miss nog mensen die meeloopdag gaan doen 9 dec?
Met citaat reageren
Oud 27-11-2005, 14:06
Verwijderd
Ik wil ook volgend jaar in Utrecht Taalwetenschap gaan studeren.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2005, 14:27
Verwijderd
Oeh dus we gaan samen studeren , cool
Met citaat reageren
Oud 28-11-2005, 08:09
Verwijderd
Uhm, ik denk eigenlijk dat ik bij nader inzien voor Leiden kies.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2005, 17:47
Verwijderd
Citaat:
Sylph schreef op 28-11-2005 @ 09:09 :
Uhm, ik denk eigenlijk dat ik bij nader inzien voor Leiden kies.
Wat moet die arme majel nou over zichzelf denken?
Met citaat reageren
Oud 28-11-2005, 18:02
Verwijderd
Haha! Ja idd
Met citaat reageren
Oud 29-11-2005, 08:43
Verwijderd
Hey hey, het had niets met Majel te maken.

Ik heb het gevoel dat Leiden iets conservatiever is dan Utrecht. De 'voorbeeldstudente' (die het reclamepraatje moest houden) zei dat Utrecht veel schoolser is, en dat klopt volgens mij ook wel.

Na ja, als ik geld heb ga ik nog een keer proefstuderen in Utrecht. Ultieme vergelijking eh.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2005, 10:59
Verwijderd
Ik weet niet of ik naar de meeloopdag in Utrecht ga, ik moet natuurlijk wel geld hebben voor de trein he.

Ik wil wel graag.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2005, 11:05
Verwijderd
Citaat:
Sylph schreef op 29-11-2005 @ 09:43 :
Ik heb het gevoel dat Leiden iets conservatiever is dan Utrecht. De 'voorbeeldstudente' (die het reclamepraatje moest houden) zei dat Utrecht veel schoolser is, en dat klopt volgens mij ook wel.
Dat wordt vaak aangevoerd als nadeel, maar vergeet niet dat het grootste gedeelte van de studenten juist gebaat is bij een wat meer schoolse instelling. Laten we eerlijk wezen, het grootste deel van de achttienjarige eerstejaars kan (nog) helemaal niet overweg met eigen verantwoordelijkheid. Het is beter in de vroegere jaren wat schoolser te zijn en dan later de teugels wat te laten vieren, als men wat 'gekalmeerd' is van het wilde studentenleven en beter met zichzelf en zijn vrijheid kan omgaan.

Daar komt bij dat ik geen al te hoge pet op heb van de UU, maar als je Elseviers Keuzegids mag geloven is Leiden nog vele malen slechter en echt op het randje van wat nog aanvaardbaar onderwijs genoemd kan worden.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2005, 11:09
Verwijderd
Ja, in Leiden praten ze wel nogal over de negatieve dingen heen.

Daarom wil ik dus ook graag naar die meeloopdag, om de dingen een beetje met elkaar te vergelijken en dus ook tot een verantwoorde keus te komen. Maartreinkaartjes zijn duur, dus. Misschien kan ik m'n bol.com-rekening een bééééétje voor me uitschuiven.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2005, 13:07
Verwijderd
Probeer gewoon reiskostenvergoeding te krijgen van de uni van je keuze
Met citaat reageren
Oud 02-12-2005, 14:48
Verwijderd
Citaat:
Sylph schreef op 02-12-2005 @ 12:09 :
Ja, in Leiden praten ze wel nogal over de negatieve dingen heen.

Daarom wil ik dus ook graag naar die meeloopdag, om de dingen een beetje met elkaar te vergelijken en dus ook tot een verantwoorde keus te komen. Maartreinkaartjes zijn duur, dus. Misschien kan ik m'n bol.com-rekening een bééééétje voor me uitschuiven.
Ik heb ervaring, bol.com is erg soepel met betalingsherinneringen
Met citaat reageren
Oud 02-12-2005, 15:49
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 02-12-2005 @ 14:07 :
Probeer gewoon reiskostenvergoeding te krijgen van de uni van je keuze
Hehe, echt zo van 'IK WIL REISKOSTEN JA EIKELS'. Ik betwijfel of ik het krijg. Ik heb echt al super veel geld besteed aan reiskosten, alleen voor het leed dat LOB heet.

*schuift rekening voor zich uit en hoopt dat de deurwaarder niet komt*
Met citaat reageren
Oud 02-12-2005, 20:44
Verwijderd
ik ga iig meeloopdag volgende week vrijdag doen, kreeg gister het mailtje met programma
Met citaat reageren
Oud 04-12-2005, 13:59
Verwijderd
Ik heb besloten dat ik ook ga.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2005, 20:39
Verwijderd
Hmm was wel interessant
Met citaat reageren
Oud 10-12-2005, 08:37
Vitamintje
Vitamintje is offline
Majel, wat is de reden dat jij voor Utrecht kiest en niet voor een andere stad?
Met citaat reageren
Oud 10-12-2005, 09:34
Verwijderd
Utrecht schijnt wel een van de beste te zijn (uit Elsevier enquete ofzo?) samen met Nijmegen, maar ik woon dus heel dicht bij Nijmegen.. En ik wil juist wat verder weg Maar ook weer niet TE ver, dus niet Amsterdam of Leiden ofzo. En Utrecht heb ik altijd al een superleuke stad gevonden
Met citaat reageren
Oud 12-12-2005, 08:21
Verwijderd
Ik vond de meeloopdag wel interessant (en ik was de enige jongen ), maar ik vond de collegestof wel een tíkkeltje droog. Ik vond de verkleinwoorden wel het leukst. Psychologie van Taal was toch wel een beetje slaapverwekkend. Niet echt omdat het niet interessante stof is, maar het wordt nogal saai gegeven. Niettemin ga ik wel Taalwetenschap doen, er zijn immers altijd niet-leuke vakken.

Op het moment sta ik ingeschreven in Utrecht (al een paar maanden ofzo), maar ik ga nog wel proefstuderen in Leiden.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2005, 09:02
Verwijderd
Ja van psychologie van taal begreep ik ook gewoon zeer weinig al die termen en theorieën die ik niet ken..
inleiding fonologie/morfologie was idd het leukst
Met citaat reageren
Oud 12-12-2005, 12:24
Verwijderd
Phonologie/morfologie het leukste? Dan liever wat Chomsky-achtige ideeën.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2005, 14:31
Verwijderd
Die taalkundige termen klinken vaak als besmettelijke ziekten.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2005, 15:33
Verwijderd
Achja
sylph je zat daar wel zielig in je eentje tijdens de lunch vond ik
Met citaat reageren
Oud 13-12-2005, 09:10
Verwijderd


Alles was al vol he. Er was een beetje verwarring over wie die lunch nou ging betalen, en ik stond al een beetje achter in de rij. Dus.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2005, 11:20
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
Snees schreef op 12-12-2005 @ 13:24 :
Phonologie/morfologie het leukste? Dan liever wat Chomsky-achtige ideeën.
I second that. Fonologie is redelijk slaapverwekkend. Syntaxis en semantiek blijven toch het leukst.
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 13-12-2005, 13:04
Verwijderd
Zou kunnen, maar dat hebben we niet gehad die dag. Vergeleken met psychologie van taal vond ik dit leuker, en dan is het natuurlijk alleen maar mooi als syntaxis en semantiek nog leuker zijn

@ Sylph: Lunch betalen... Gewoon zoveel pakken als je wilt en ook nog eens gratis
Weet je al of je wel/niet naar Utrecht wilt?
Met citaat reageren
Oud 13-12-2005, 16:11
Verwijderd
Psychologie van de taal: waarom neem ik in godsnaam spelfouten van iemand anders over?
Met citaat reageren
Oud 13-12-2005, 17:46
Verwijderd
Citaat:
Majel schreef op 13-12-2005 @ 14:04 :
Zou kunnen, maar dat hebben we niet gehad die dag. Vergeleken met psychologie van taal vond ik dit leuker, en dan is het natuurlijk alleen maar mooi als syntaxis en semantiek nog leuker zijn

@ Sylph: Lunch betalen... Gewoon zoveel pakken als je wilt en ook nog eens gratis
Weet je al of je wel/niet naar Utrecht wilt?
Ik heb in eerste instantie geopteerd voor Utrecht, en heb me daarna daarvoor ingeschreven. Maar aangezien ik twijfelmeneer nummer 1 ben, ging ik weer over Leiden denken enzo. Utrecht lijkt me wel iets degelijker dan Leiden, ik weet niet. In Leiden praten ze heel erg over de negatieve dingen heen. Maar ja, dat kan je ook weer moeilijk vergelijken vanuit de positie als vwo-leerling. Ik ga nog proefstuderen in Leiden, gewoon de dingen met elkaar vergelijken ofzo.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2006, 18:33
CosmicStar
CosmicStar is offline
Sorry dat ik dit oude bericht weer naar boven haal, maar ik ben benieuwd wat jullie keuze is geworden, en of er toevallig nog meer ervaringen zijn met de studie Taalwetenschap
Ik ga namelijk volgend jaar ook Taalwetenschap studeren, maar dan deeltijd, omdat ik anders mijn huis niet meer kan betalen. Deeltijd kan dus alleen op de Vu of de UVA, wat raden jullie me aan?
Met citaat reageren
Oud 15-05-2006, 18:35
Verwijderd
Ik heb mezelf ingeschreven voor Taalwetenschap aan de UU.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2006, 18:55
Verwijderd
Citaat:
CosmicStar schreef op 15-05-2006 @ 19:33 :
Sorry dat ik dit oude bericht weer naar boven haal, maar ik ben benieuwd wat jullie keuze is geworden, en of er toevallig nog meer ervaringen zijn met de studie Taalwetenschap
Ik ga namelijk volgend jaar ook Taalwetenschap studeren, maar dan deeltijd, omdat ik anders mijn huis niet meer kan betalen. Deeltijd kan dus alleen op de Vu of de UVA, wat raden jullie me aan?
VU, maar dat is puur omdat de UvA een puinzooi schijnt te zijn. Van de verschillen in opleiding tussen UvA en VU weet ik niets.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2006, 21:15
Verwijderd
Citaat:
zuster schreef op 15-05-2006 @ 19:55 :
VU, maar dat is puur omdat de UvA een puinzooi schijnt te zijn. Van de verschillen in opleiding tussen UvA en VU weet ik niets.
Een vriend van mij doet taalwetenschap (voltijd) op de UvA zegt dat de organisatie inderdaad een beetje rommelig is, maar het is enorm gezellig en dat is volgens hem de rede waarom je voor de UvA zou moeten kiezen
Met citaat reageren
Oud 15-05-2006, 21:18
Verwijderd
Gezelligheid vind ik persoonlijk wel belangrijk, maar het zou niet de belangrijkste factor moeten zijn. Goed onderwijs is natuurlijk ook belangrijk - je volgt strikt genomen natuurlijk geen onderwijs om gezellig te doen.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2006, 06:28
Verwijderd
Citaat:
Sylph schreef op 15-05-2006 @ 22:18 :
Gezelligheid vind ik persoonlijk wel belangrijk, maar het zou niet de belangrijkste factor moeten zijn. Goed onderwijs is natuurlijk ook belangrijk - je volgt strikt genomen natuurlijk geen onderwijs om gezellig te doen.
Gezelligheid zorgt voor een betere en ontspannen werksfeer en draagt dus bij aan de kwaliteit van het onderwijs
Met citaat reageren
Oud 16-05-2006, 09:23
Verwijderd
Taalwetenschap is overal vrij klein, ik geloof dat het dan automatisch ook gezellig wordt. Ligt natuurlijk aan de mensen, maar de kans dat het ergens gezellig is, lijkt me even groot voor de UvA en de VU.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2006, 11:29
CosmicStar
CosmicStar is offline
Maar wat zijn jullie ervaringen met taalwetenschappen dan? Is het een leuke opleiding? Leuke vakken?
Met citaat reageren
Oud 16-05-2006, 13:59
Verwijderd
Citaat:
CosmicStar schreef op 16-05-2006 @ 12:29 :
Maar wat zijn jullie ervaringen met taalwetenschappen dan? Is het een leuke opleiding? Leuke vakken?
Taalwetenschap En ik vind het super leuk en interessant
Met citaat reageren
Oud 16-05-2006, 16:32
CosmicStar
CosmicStar is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 16-05-2006 @ 14:59 :
Taalwetenschap
Sorry
Maar wat krijg je dan precies voor vakken etc., wat moet ik er dan van verwachten?
Met citaat reageren
Oud 16-05-2006, 20:34
Verwijderd
Citaat:
Sylph schreef op 15-05-2006 @ 19:35 :
Ik heb mezelf ingeschreven voor Taalwetenschap aan de UU.
Ik ook
Met citaat reageren
Oud 16-05-2006, 20:36
Verwijderd
Hehe, leuk.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2006, 21:20
Verwijderd
Citaat:
CosmicStar schreef op 16-05-2006 @ 17:32 :
Sorry
Maar wat krijg je dan precies voor vakken etc., wat moet ik er dan van verwachten?
Zoals het lijstje er nu uitziet, denk ik dat ze aan de VU weinig doen aan spraak en psycholinguïstiek en is het vakkenpakket aan de UvA wat breder. VU is meer theoretische taalwetenschap, denk ik.

Bij de VU zijn dit de eerstejaarsvakken:
Academische vaardigheden Taal en Communicatie
Atw: Inleiding syntaxis
Let Alg: Agemene taalwetenschap, inleiding
Lex: Lexicologie, inleiding
Lex: Semantiek
Tw: Taalwetenschap, oriëntatie op het vakgebied
Ttw: Kindertaalverwerving
Ttw: Tweede- en vreemde-taalverwerving
Ttw: Inleiding taalontwikkelingsstoornissen
Tw: Gedigitaliseerde gegevensbestanden in de taalwetenschap
Minor
Ttw: Referatenuur taalwetenschap

Bij de UvA kun je dit in het eerste jaar verwachten:
Semester 1
Inleiding taalwetenschap (5 EC)
Inleiding Nederlandse taalkunde (5 EC)
Fonetische transcriptie (5 EC)
Spraak (5 EC)
Vorm (5 EC)
Academische vaardigheden I: onderzoek (FGW) (5 EC)
Semester 2
Structuur (5 EC)
Betekenis (5 EC)
Sociolinguïstiek (v/h Taal in de stad) (5 EC)
Talen en taalfamilies (5 EC)
Taal- en spraakontwikkeling (5 EC)
Academische vaardigheden II: argumentatie (variant Taal- en letterkunde) (5 EC)

Laatst gewijzigd op 16-05-2006 om 21:23.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2006, 21:44
Verwijderd
Wat ik afleidt uit het programma van de VU is dat ze daar wel een verplichte taal erbij hebben? Want ik hoorde van die vriend dat dat op de UvA afgeschaft wordt. Dus dat is dan ook een verschil.

Maar ik ben geen expert, ik weet niet zo goed hoe het precies zit.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2006, 07:58
Verwijderd
Citaat:
Sylph schreef op 16-05-2006 @ 21:36 :
Hehe, leuk.
Zeker Kan niet wachten tot ik er meer post over krijg enzo (gezien die brief laatst, waar in stond wat je wanneer krijgt)
Met citaat reageren
Oud 17-05-2006, 09:38
CosmicStar
CosmicStar is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 16-05-2006 @ 22:44 :
Wat ik afleidt uit het programma van de VU is dat ze daar wel een verplichte taal erbij hebben? Want ik hoorde van die vriend dat dat op de UvA afgeschaft wordt. Dus dat is dan ook een verschil.

Maar ik ben geen expert, ik weet niet zo goed hoe het precies zit.
Ik had gehoord dat je dat bij de UVA nu in het 2e en 3e jaar krijgt in plaats van in de propedeuse, maar dat lijkt me wel erg leuk

@Zuster, dankje! Hier heb ik wat aan
Ik denk idd dat het bij de UVA wat breder is ja. Ik had ook gehoord dat bij de VU heel weinig taalwetenschapstudenten zijn, en bij de UVA een stuk meer.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Taalwetenschap en logopedie
Pomeke
7 13-01-2016 07:41
Studeren Taalwetenschap achtigs..
cronnywuy
2 25-04-2012 17:14
Studeren Taalwetenschappen
Verwijderd
14 22-12-2010 16:16
Studeren Taalwetenschap
Sanctus
82 30-12-2006 13:19
Algemene schoolzaken Taalwetenschap
Verwijderd
3 06-08-2003 16:09
Algemene schoolzaken Algemene Taalwetenschap
Missy1234567890
0 15-11-2002 17:03


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:40.